Maskien käytön ym. hidasteet , yksi syntipukki posti

Anonyymi

Miksi maskeja ei käytetä, johtuu sekä ujoudesta että saatavuudesta. Yritin ostaa marketeista, ei missään ollut yhtäkään näkyvissä tai edes mainosta . Ostin postimyynnistä, piti saapua muutamassa päivässä, kesti toista kuukautta tulla.
Miksi postin palveluja vaan edelleen hidastetaan, ja vähennetään, vaikka posti osaltaan toimii tartuntojen ennaltaehkäisevänä instituutiona. Verkkokaupassa voi etsiä ja valikoida tuotteet sekä hakea ilman suuria ihmispaljouksia pakettiautomaateista, Voi ostaa lääkkeitä, ruokaa ja vaatteita, lahjaesineitä jne. Myynti tyrehtyy kun tuotteita joutuu odottaa paljon yli annetun odotusajan. Tarvekin saattaa jo lakata. Toinen syy maskien kohdalla käyttämättömyyteen, että ei kehdata kun ei muutkaan käytä. Maski vähentää tartuntamahdollisuutta sekä käyttäjän kohdalla että samassa tilassa olevien kohdalla.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En käyttäisi niitä vaikka ilmaisena saisin. Haistapaska hallituksen suositukset ei vaikuta yhtään mitään.

    • Anonyymi

      Tilasit turhaan jostain ulkomailta (etsitkö halvinta?). Toimituksen hitaus ei johdu Postista vaan välissä on monta toimitustahoa. Nyt on rahtilentoja vähennetty niin kaukaa tulevan tavaran matka kestää maaliikenteessä kauan.

      Juuri äsken Prismassa käydessäni ihan ruokaosastolla oli erään hyllyn päädyssä lähellä kassoja pari isoa laatikkoa melkein täynnä 50 kpl pakkauksia parillakympillä. Jos ei löydy kaupasta niin apteekista ainakin löytyy ensihätään että voi odotella sitä (halvempaa?) pakettia.

      • Anonyymi

        Ylihintaista, sopiva hinta 50 kpl pakkaukselle olisi alle 5 euroa (mikä sekin on paljon muoviroskasta). Minkä verran niistä tarvitsee maksaa, jos tilaa netistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylihintaista, sopiva hinta 50 kpl pakkaukselle olisi alle 5 euroa (mikä sekin on paljon muoviroskasta). Minkä verran niistä tarvitsee maksaa, jos tilaa netistä.

        Nuo vitosen maskit ovat vain katupölyn suodattamiseen, mutta täyttäähän se sen että on jokin rätti naamalla kun on pakko (varmaankin niillä vaan vältetään Saksassa 50 euron sakko). Virussuojaa sellaisesta ei ole käyttäjälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo vitosen maskit ovat vain katupölyn suodattamiseen, mutta täyttäähän se sen että on jokin rätti naamalla kun on pakko (varmaankin niillä vaan vältetään Saksassa 50 euron sakko). Virussuojaa sellaisesta ei ole käyttäjälleen.

        Ei nuo parinkympin suojatkaan mitään virussuojaa käyttäjilleen tarjoa. Tämähän on todettu jo moneen kertaan. Noiden maskien suoja BAKTEEREJA vastaan ei kerro mitään suojasta viruksia vastaan. Mutta eihän tuo heitä estä mainostamasta tuollaisilla arvottomilla sontaluvuilla.

        Nuo vitosen maskit ei eroa muuten kalliimmista kuin hinnallaan. Täsmälleen samoja maskeja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo parinkympin suojatkaan mitään virussuojaa käyttäjilleen tarjoa. Tämähän on todettu jo moneen kertaan. Noiden maskien suoja BAKTEEREJA vastaan ei kerro mitään suojasta viruksia vastaan. Mutta eihän tuo heitä estä mainostamasta tuollaisilla arvottomilla sontaluvuilla.

        Nuo vitosen maskit ei eroa muuten kalliimmista kuin hinnallaan. Täsmälleen samoja maskeja

        Maallikko ei pysty silmämääräisesti päättelemään jonkin maskimateriaalin suodatustehoa. Maski voi näyttää samanlaiselta, mutta suodatuskerroksen materiaali voi olla täysin erilainen (tehokkaammassa huomattavasti kalliimpaa). Mutta huonokin maski täyttää sen ehdon, ettei viruksen kantaja levitä täysin avoimesti virusta ympäristöön vaikkapa vain puhuessaan.


    • Hei,

      Maskit ja niillä suojautuminen on monille täysin uusi asia. Jos kaipaatte asiallista tietoa sekä keskustelua maskien käytöstä ja suojautumisesta, niin sitä on tarjoilla esim. Filha ry:n Tukinetissä järjestämän ryhmächatin muodossa. Seuraava Keuhkohuoli-chat on jo huomenna torstaina 27.8. klo 10-12. Tervetuloa keskustelemaan maskeista yhdessä!

      Chatin löydät täältä: https://tukinet.net/teemat/keuhkohuoli-chat-torstaisin/ryhmachatit/

      Myös MIELI ry:n nettisivuilta löytyy paljon hyvää tietoa sekä linkkejä eri palveluihin, jos koronatilanne huolettaa muuten. https://mieli.fi/fi

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Anonyymi

        En tarvitse keskustelua maskien käytöstä, vaan kritisoin niiden saatavuutta. Kun toistaiseksi tarvitsen maskia vain ostoksilla, hisseissä ja bussissa, jos matkustan paikkaan minne en aja omalla autolla, en tarvitse vahvinta suojainta. Etsin pestäviä uudelleen käytettäviä, miellyttävän näköisiä. maskeja. Nuo niputetut on jopa monelle kalliita, kun ei voi ostaa pienimmissä erissä. Siksi toiseksi olen kumiallerginen, jota ei kaiketi missään tuotteessa ole huomioitu. Olen opiskellut sen verran, että tiedän miten ja miksi pitää suojautuairjoitin niiden saatavuudesta tässä viime kuukausien aikana. Miksi ne ovat piilossa, kaikki muut paitsi isot paketit kertakäyttöisiä rumia paperitolloja. Eikä niitäkään vielä vähän aikaa sitten näkynyt. Ellei ole köyhä ja saa ilmaiseksi, niiden etsintä on vieläkin tosi turhauttavaa puuhaa. Vaikka ne löytyvät netistä valikoimasta, ei löydy kaupasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvitse keskustelua maskien käytöstä, vaan kritisoin niiden saatavuutta. Kun toistaiseksi tarvitsen maskia vain ostoksilla, hisseissä ja bussissa, jos matkustan paikkaan minne en aja omalla autolla, en tarvitse vahvinta suojainta. Etsin pestäviä uudelleen käytettäviä, miellyttävän näköisiä. maskeja. Nuo niputetut on jopa monelle kalliita, kun ei voi ostaa pienimmissä erissä. Siksi toiseksi olen kumiallerginen, jota ei kaiketi missään tuotteessa ole huomioitu. Olen opiskellut sen verran, että tiedän miten ja miksi pitää suojautuairjoitin niiden saatavuudesta tässä viime kuukausien aikana. Miksi ne ovat piilossa, kaikki muut paitsi isot paketit kertakäyttöisiä rumia paperitolloja. Eikä niitäkään vielä vähän aikaa sitten näkynyt. Ellei ole köyhä ja saa ilmaiseksi, niiden etsintä on vieläkin tosi turhauttavaa puuhaa. Vaikka ne löytyvät netistä valikoimasta, ei löydy kaupasta

        Ostoksilla ei yleensä tarvitse maskia. Toisten ihmisten lähellä ollaan vain sekuntiluokkaa. THL:n mukaan pitäisi olla 15 minuuttia jotta tartuntariski olisi suuri. Kassalle jonottaessa suositellaan turvavälejä eikä siinäkään yleensä olla tuota varttia (kannattaa valita hiljaisempi aika). Täyteen hissiin ei pidä tunkea, voi mennä vasta seuraavalla (hissin tuuletin ehtii vaihtaa ilman puhtaaseen). Eikä hississäkään olla muita ihmisiä lähellä kuin enintään 1-2 minuuttia. Busseissa ja muussa julkisessa liikenteessä jossa ei pysty pitämään turvaväliä, on syytä käyttää maskia. MUTTA jos haluaa estää maskilla tartunnan itseen, on käytettävä FFP2 tai 3 luokan virallista hengityssuojaa, vain ne estävät lähes täysin viruksien pääsyn hengityselimiin. Kangasmaskit eivät suojaa tartunnoilta edes senkään vertaa kuin kertakäyttöiset kirurgiset suu-nenäsuojat. Noiden kertakäyttösuojien hinnat ovat laskeneet vauhdilla, eiköhän se parikymppiä löydy pussin pohjalta ja sillä saa 50 kpl pakkauksen joka riittää tarpeesta riippuen jo aika pitkälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostoksilla ei yleensä tarvitse maskia. Toisten ihmisten lähellä ollaan vain sekuntiluokkaa. THL:n mukaan pitäisi olla 15 minuuttia jotta tartuntariski olisi suuri. Kassalle jonottaessa suositellaan turvavälejä eikä siinäkään yleensä olla tuota varttia (kannattaa valita hiljaisempi aika). Täyteen hissiin ei pidä tunkea, voi mennä vasta seuraavalla (hissin tuuletin ehtii vaihtaa ilman puhtaaseen). Eikä hississäkään olla muita ihmisiä lähellä kuin enintään 1-2 minuuttia. Busseissa ja muussa julkisessa liikenteessä jossa ei pysty pitämään turvaväliä, on syytä käyttää maskia. MUTTA jos haluaa estää maskilla tartunnan itseen, on käytettävä FFP2 tai 3 luokan virallista hengityssuojaa, vain ne estävät lähes täysin viruksien pääsyn hengityselimiin. Kangasmaskit eivät suojaa tartunnoilta edes senkään vertaa kuin kertakäyttöiset kirurgiset suu-nenäsuojat. Noiden kertakäyttösuojien hinnat ovat laskeneet vauhdilla, eiköhän se parikymppiä löydy pussin pohjalta ja sillä saa 50 kpl pakkauksen joka riittää tarpeesta riippuen jo aika pitkälle.

        Vastustan kaikkia kertakäyttötuotteita, myös kertakäyttömaskeja. Käytän samaa kertakäyttömaskia kymmeniä kertoja peräkkäin ja jos kuljen 5 tunnin matkan, käytän vain yhtä maskia koko matkan. Tiedän tuon olevan ohjeiden vastaista, mutta siitä viis veisaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastustan kaikkia kertakäyttötuotteita, myös kertakäyttömaskeja. Käytän samaa kertakäyttömaskia kymmeniä kertoja peräkkäin ja jos kuljen 5 tunnin matkan, käytän vain yhtä maskia koko matkan. Tiedän tuon olevan ohjeiden vastaista, mutta siitä viis veisaan.

        Noinhan tuohon maskinaamari pelleilyyn pitää suhtautuakin, se on korona hysteeristen ehdoilla tehty typerä päätös. Ei kannata käyttää ollenkaan mutta jos jossain joutuu käyttämään niin mennään mistä aita matalin. Hallitus lähti pelleilyyn johon ei ole koko kansan tukea. Koronahysteerikoille pieni kiva laulu viritetty "Painu maskinaamari pelle hiitee, maskinaamari satuja ne vouhottaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostoksilla ei yleensä tarvitse maskia. Toisten ihmisten lähellä ollaan vain sekuntiluokkaa. THL:n mukaan pitäisi olla 15 minuuttia jotta tartuntariski olisi suuri. Kassalle jonottaessa suositellaan turvavälejä eikä siinäkään yleensä olla tuota varttia (kannattaa valita hiljaisempi aika). Täyteen hissiin ei pidä tunkea, voi mennä vasta seuraavalla (hissin tuuletin ehtii vaihtaa ilman puhtaaseen). Eikä hississäkään olla muita ihmisiä lähellä kuin enintään 1-2 minuuttia. Busseissa ja muussa julkisessa liikenteessä jossa ei pysty pitämään turvaväliä, on syytä käyttää maskia. MUTTA jos haluaa estää maskilla tartunnan itseen, on käytettävä FFP2 tai 3 luokan virallista hengityssuojaa, vain ne estävät lähes täysin viruksien pääsyn hengityselimiin. Kangasmaskit eivät suojaa tartunnoilta edes senkään vertaa kuin kertakäyttöiset kirurgiset suu-nenäsuojat. Noiden kertakäyttösuojien hinnat ovat laskeneet vauhdilla, eiköhän se parikymppiä löydy pussin pohjalta ja sillä saa 50 kpl pakkauksen joka riittää tarpeesta riippuen jo aika pitkälle.

        Ennen kaikkea kysymys on miksi käyttää yleisempiä maskeja jotka ei suojaa käyttäjää jos on itse terve? Vai hyväksytkö maskia käyttämällä olevasi sairas ilman vastaväitteitä? Eikös silloin pitäisi käyttää ainakin sellaista joka suojaa käyttäjää jos haluaa ennen kaikkea itseään suojata? Jotenkin pelleilyä tollanen homma ikäänkuin hallitus julistaisi te olette nyt meidän mielestä kaikki sairaita rätti suun etenee. Kun ajatuksella ajattelee ei mitään J:tä. Toiset uskoo heti kaiken vain siksi kun niiden hallitus väittää sellaista. Se on se hyvä uskose hölmön osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvitse keskustelua maskien käytöstä, vaan kritisoin niiden saatavuutta. Kun toistaiseksi tarvitsen maskia vain ostoksilla, hisseissä ja bussissa, jos matkustan paikkaan minne en aja omalla autolla, en tarvitse vahvinta suojainta. Etsin pestäviä uudelleen käytettäviä, miellyttävän näköisiä. maskeja. Nuo niputetut on jopa monelle kalliita, kun ei voi ostaa pienimmissä erissä. Siksi toiseksi olen kumiallerginen, jota ei kaiketi missään tuotteessa ole huomioitu. Olen opiskellut sen verran, että tiedän miten ja miksi pitää suojautuairjoitin niiden saatavuudesta tässä viime kuukausien aikana. Miksi ne ovat piilossa, kaikki muut paitsi isot paketit kertakäyttöisiä rumia paperitolloja. Eikä niitäkään vielä vähän aikaa sitten näkynyt. Ellei ole köyhä ja saa ilmaiseksi, niiden etsintä on vieläkin tosi turhauttavaa puuhaa. Vaikka ne löytyvät netistä valikoimasta, ei löydy kaupasta

        Itse asun nykyään aika lailla kuolleessa entisessä pienessä teollisuuskaupungissa. Maskeja on useammassakin kaupassa tarjolla, mm. Lidl (kangas-). Prisma jne.

        Itse tilasin ekan erän Wishin kautta, ja maskit tulivat todella nopeasti, noin parissa viikossa. Valitsin mallin jonkin lehden kangasmaskivertailun perusteella, ja arvio osui varsin hyvin kohdalleen. Nimittäin itselläni haasteena on sekä silmälasien käyttö, pienikokoisuus sekä terävä nenän selkä. Ostamani malli on trikootyyppistä kangasta etusaumalla, näyttää neopreeniselta, mutta ei todellakaan ole. Saan maskin asettumaan silmälasien alle siten, että lasit höyrystyvät vain satunnaisesti.

        Itse olin kaupungissani varmaan eka kangasmaskin käyttäjä (vaikka olen arka luonteeltani). Sen jälkeen alkoi näkyä muitakin kangasmaskeja. Ja sosiaalimaskithan ovat kangasta, mutta niitä en ole vielä nähnyt, mutta en nyt ole ollut liikkeelläkään.

        En usko maskitouhuun, mutta koetan kuitenkin näyttää esimerkkiä. Itselläni tilanne on sama kuin koronan ekan epidemian aikaan (silloin asuin Helsingissä): Näin terveeksi en ole tuntenut itseäni ikinä. Ilmeisesti olen välttänyt kaikki tavallisetkin pöpöt, vaikka en yhä edelleenkään ole hygieniafriikki, enkä myöskään pöpökammoinen, en edes koronakammoinen. Julkista liikennettä en ole käyttänyt korona-ajan alkamisen jälkeen, ja autoa en omista. Eli liikkuminen on haasteellista.

        Maskissa kannattaa sopivan mallin lisäksi ottaa huomioon myös väri. Väärä värivalinta saa ihmisen näyttämään sairaalta. Eli jos pystyy, niin kannattaa valita myös väri & kuosi itselleen sopivaksi. Tätä asustettahan joutuu käyttämään piiiiiiiiitkääääääään........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asun nykyään aika lailla kuolleessa entisessä pienessä teollisuuskaupungissa. Maskeja on useammassakin kaupassa tarjolla, mm. Lidl (kangas-). Prisma jne.

        Itse tilasin ekan erän Wishin kautta, ja maskit tulivat todella nopeasti, noin parissa viikossa. Valitsin mallin jonkin lehden kangasmaskivertailun perusteella, ja arvio osui varsin hyvin kohdalleen. Nimittäin itselläni haasteena on sekä silmälasien käyttö, pienikokoisuus sekä terävä nenän selkä. Ostamani malli on trikootyyppistä kangasta etusaumalla, näyttää neopreeniselta, mutta ei todellakaan ole. Saan maskin asettumaan silmälasien alle siten, että lasit höyrystyvät vain satunnaisesti.

        Itse olin kaupungissani varmaan eka kangasmaskin käyttäjä (vaikka olen arka luonteeltani). Sen jälkeen alkoi näkyä muitakin kangasmaskeja. Ja sosiaalimaskithan ovat kangasta, mutta niitä en ole vielä nähnyt, mutta en nyt ole ollut liikkeelläkään.

        En usko maskitouhuun, mutta koetan kuitenkin näyttää esimerkkiä. Itselläni tilanne on sama kuin koronan ekan epidemian aikaan (silloin asuin Helsingissä): Näin terveeksi en ole tuntenut itseäni ikinä. Ilmeisesti olen välttänyt kaikki tavallisetkin pöpöt, vaikka en yhä edelleenkään ole hygieniafriikki, enkä myöskään pöpökammoinen, en edes koronakammoinen. Julkista liikennettä en ole käyttänyt korona-ajan alkamisen jälkeen, ja autoa en omista. Eli liikkuminen on haasteellista.

        Maskissa kannattaa sopivan mallin lisäksi ottaa huomioon myös väri. Väärä värivalinta saa ihmisen näyttämään sairaalta. Eli jos pystyy, niin kannattaa valita myös väri & kuosi itselleen sopivaksi. Tätä asustettahan joutuu käyttämään piiiiiiiiitkääääääään........

        "tilasin ekan erän Wishin kautta, ja maskit tulivat todella nopeasti, noin parissa viikossa"

        Olen pitänyt tuota Wish'iä humpuukimyyjänä, joten ihme että sait tilauksesti. Jaa että tuli nopeasti! Kaksi viikkoa on hidasta, hyvä postimyyntifirma toimittaa päivässä tai parissa kuten minulle pienen kodinkoneen suoraan ovelle muutamalla eurolla.

        Kangasmaskit eivät suojaa käyttäjäänsä oikeastaan lainkaan, mutta eipä haittaa hengitystäkään jos on ohutta kangasta.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi Prismoista löytyy.

      • Anonyymi

        Tosin ei enää halvimmalla. Suomessa on jo paikkoja, jotka myy 50 kpl pakkauksia alle 15 eurolla. Ja ne saattavat halventua vielä tästäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ei enää halvimmalla. Suomessa on jo paikkoja, jotka myy 50 kpl pakkauksia alle 15 eurolla. Ja ne saattavat halventua vielä tästäkin.

        Naamarit on rahastus ALV:eineen kaikkineen. Nehän pitäisi olla alveista vapaita. Jos on liian kalliita niin ei vaan käytetä helppo homma. Vihervasemmistoa edustava hallitus tuohon pelleilyyn lähti syyttömiä me siihen ollaan.


    • Anonyymi

      Jatkan aloitustani. Maskini tuli siis Kiinasta, eikä siinä ole kumilenkkejä, on miellyttävä pitää jne. Eihän se suojaa jos olisin lääkäri ja hoitaisin koronapotilaita, mutta kaupoissa, hisseissä ja busseissa se ainakin vähentää viruksienkin määrää huomattavasti ja sitä painetta, jolla joku kanssaihminen saattaa pärskiä päin. Tiedän mistä puhun, en ole lääkäri, mutta opiskellut tieteellistä tutkimustyötä varten nimenomaan immunologiaa ja mikrobiologiaa. Lisäksi kuulun sukuun, jonka vitsauksena on ollut infektiosairaudet etenkin lapsena. Olen ennen koronaa jo juossut pakoon vuosikausia flunssakausina pärskiviä ihmisiä ja voin vakuuttaa, että kaikki sairastamani flunssat ovat tavoittaneet ko. melkein suoraan kasvoille pärskimisen kautta. Vaikka maski ei täysin suojaa virusinfektiolta, se vähentää huomattavasti viruksen mahdollisuuksia lisääntyä. Myydään kondomejakin, vaikka eivät anna 100% suojaa seksitaudeilta eikä edes raskaudelta. Muuta varmaa keinoa kun ei ole.

      • Anonyymi

        Lisäisin vielä, että tässä muutama päivä sitten kaupassa tuli vastaani mies, joka huuteli isoon ääneen kohdallani päivää, mumisin vastaukseksi jotakin, kun ei ollut maskia päällä. Hän tuli uudelleen toisella käytävällä tahallisesti vastaan ja huusi päivää kohdallani. Sanoin että ei nyt tarvitse tervehtiä koronakautena, hän palasi takaisin ja oli ottamassa kiinni. Juoksin pois päin hän huusi että älä nyt suutu. NÄITÄKIN VOI OLLA. Minun kohdallani ainoa koronakriisin aikana. Ihminen puhaltaa suustaan mikrobeja viuhkan mallisena , noin 1,5m päähän, aivastaessa ja yskiessä kauemmaksikin, joten tämä alue on pahin, korona tarttuu pisaratartuntana voimakkaimmin, suolisto-infektiot ym. taas ruuan ja esineiden välittäminä. Maski on siis paras tapa suojautua ennen rokotuksen mahdollisuutta, tai eristys. On selvää, että mitä pienempi määrä virusta pääsee elimistöön, sitä helpompi ihmisen immuniteetin on puolustautua sitä vastaan ja tuhota tartunta. Siihen rokotuskin perustuu, etenkin poliorokotus sokeripalassa on juuri sitä. Ihminen saa heikennetyn viruksen, jolle tuottaa vasta-aineita.


      • Anonyymi

        Miten tuo maski sitten pysyy paikoillaan jos ei ole kumilenkkejä? Solmitaanko nauhoilla niskan ja pään takaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo maski sitten pysyy paikoillaan jos ei ole kumilenkkejä? Solmitaanko nauhoilla niskan ja pään takaa?

        Ei solmita vaan maski on hieman joustavaa kangasta ja se on tehty kahdesta samanlaisesta kappaleesta keskellä sauma, värivalintoja on vaal. pun. vaal.sin. harmaa ja musta. Miellyttävä käyttää ja maskikankaaseen on leikattu "korvan reiät" eli joustava kangas venyy korvan taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei solmita vaan maski on hieman joustavaa kangasta ja se on tehty kahdesta samanlaisesta kappaleesta keskellä sauma, värivalintoja on vaal. pun. vaal.sin. harmaa ja musta. Miellyttävä käyttää ja maskikankaaseen on leikattu "korvan reiät" eli joustava kangas venyy korvan taakse.

        Olen valmis ostamaan tuollaisen, jos hinta on alle 1 euro kappaleelta. En tosin pese sitä joka kerta, vaan heitän vain hattuhyllylle ja käytän seuraavana päivänä uudestaan (tai muutaman tunnin päästä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen valmis ostamaan tuollaisen, jos hinta on alle 1 euro kappaleelta. En tosin pese sitä joka kerta, vaan heitän vain hattuhyllylle ja käytän seuraavana päivänä uudestaan (tai muutaman tunnin päästä).

        Tuohon hintaan pääset vain tekemällä maskin itse jostain kangaskaupan poistolaaritilkuista. Halvimmalla pääset tietenkin jos kotona sattuu olemaan sopivaa kangasta. Maskitestauksessa todettiin yllättävä tieto että fleecestä valmistettu maski suojasi jopa heikommin kuin kasvoille nostettu tuubihuivi.

        Ei ne virukset kuole hyllyllä seisoessa, koska maski on kostea pitkään. Jatkuvasti käytettynä ilman pesua, maski likaantuu muutenkin ja kehittyy melkoiseksi bakteeripesäksi. Kanssaihmisiä tuollainen likainen maski kyllä suojaa lähes yhtä hyvin, mutta itseä se ei suojaa enää senkään vertaa kuin kunnolla pesty kangasmaski.
        Koronavirus on niin pieni että kangasmaskin estämismetodi ei perustu pelkkään mekaaniseen suodatukseen (kankaassa on valtavat aukot viruksen kokoon nähden), vaan puhtaan kankaan sähköiseen suodatustehoon.
        Kangasmaskin päätoimintotapa on estää mahdollisen sairastuneen köhiessä ja puhuessa syntyvien hiukkasten leviäminen ympäristöön, itseä niillä pystyy suojaamaan viruksilta vain vähän.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      156
      1912
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1754
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1517
    4. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1223
    5. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      71
      1218
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      68
      1171
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      220
      978
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      68
      796
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      730
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      191
      704
    Aihe