Ajokortti?

pinkgirl

Hei,
tietääkö kukaan kauan pitää olla ilman kohtauksia ennen ajokortin saantia?
Itsellä ollut kohtauksia(aina darrassa ja lääkkeet unohtunut ym.) 2-3 lääkityksen kanssa vuodessa, nyt lääkitystä nostettiin ja luulen ettei kohtauksia enää tule.Epilepsia ollut 10 vuotta.Nyt 10kk ilman kohtauksia.Olen 25v.En ole aikaisemmin tarvinnut ajokorttia, enkä edes miettinyt sen hankintaa, nyt kuitenkin alkanut kiinnostamaan...

27

8151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epi
      • Auto

Riittääköhän, että vuosi on kohtaukseton, jos kuitenkin on poliisilla tiedossa, että sairastat epilepsiaa. Kannattaa myös muistaa, että lääkäri on nykyisin velvollinen ilmoittamaan kohtauksesta poliisille ja jos kohtauksia tulee, niin kannattaako ajokorttia ajaa, koska se kuitenkin otetaan pois? Kannattaa harkita tuotakin, koska ajokortti ei aivan halpa.

• poliisista...
        Auto kirjoitti:

Riittääköhän, että vuosi on kohtaukseton, jos kuitenkin on poliisilla tiedossa, että sairastat epilepsiaa. Kannattaa myös muistaa, että lääkäri on nykyisin velvollinen ilmoittamaan kohtauksesta poliisille ja jos kohtauksia tulee, niin kannattaako ajokorttia ajaa, koska se kuitenkin otetaan pois? Kannattaa harkita tuotakin, koska ajokortti ei aivan halpa.

Lääkäri saa ilmoittaa poliisille jos ajokielto on pysyvä (yli 2 vuoden ajokielto lasketaan pysyväksi.)

Itse sain kohtauksen 12 vuoden kohtauksettoman ajan jälkeen. Olin ajanut jo ajokortin tuolloin.
        Siitä sitten napsahti 6kk ajokielto.
        Otin selvää, että lääkäri ei tuota saanut ilmoittaa poliisille.

Luultavasti siinä tilanteessa jos minulle nyt sattuisi jotakin liikenteessä ja poliisi ottaisi selvää sairaudestani ja kysyisi lääkäriltä, niin se joutuisi kertomaan epilepsiastani.

Tiedän, olen ehkä joidenkin mielestä vastuuton ihminen kun ajan, mutta auto on minulle välttämätön joissakin tilanteissa. Tiedostan kyllä riskit ja tiedän sen että vakuutus ei korvaa jos ajokiellon aikana jotain tapahtuu.

Nyt vain toivon ettei kohtauksia enempää tule...toivossa on hyvä elää...

• -Helmi-
        poliisista... kirjoitti:

Lääkäri saa ilmoittaa poliisille jos ajokielto on pysyvä (yli 2 vuoden ajokielto lasketaan pysyväksi.)

Itse sain kohtauksen 12 vuoden kohtauksettoman ajan jälkeen. Olin ajanut jo ajokortin tuolloin.

Luultavasti siinä tilanteessa jos minulle nyt sattuisi jotakin liikenteessä ja poliisi ottaisi selvää sairaudestani ja kysyisi lääkäriltä, niin se joutuisi kertomaan epilepsiastani.

Tiedän, olen ehkä joidenkin mielestä vastuuton ihminen kun ajan, mutta auto on minulle välttämätön joissakin tilanteissa. Tiedostan kyllä riskit ja tiedän sen että vakuutus ei korvaa jos ajokiellon aikana jotain tapahtuu.

Lisätietoa aiheesta www.stm.fi sieltä kohta ajankohtaista ja suositukset ja ohjeet. Sieltä löytyy!

• EI korvata
        poliisista... kirjoitti:

koskaan ihmishenkiä tai vammautumisia!!!!!Peltiä rahalla kyllä saa.

Olet, kuten olet ajatellutkin, vastuuntunnoton!
        "Tiedostan kyllä riskit"..no, miksi sitten ajat autolla jos kerran olet tiedostava epileptikko???!!
        Toivon mukaan lapseni eivät ole liikenteessä liikkeellä samaan aikaan kuin sinä!!
        Kellekään oma auto EI ole niin tärkeä, että sillä pitäisi alkaa vaarantaa muita liikenteessä kulkevia/ajavia!

• Järkevää
        poliisista... kirjoitti:

Vakuutus tuskin todellakaan korvaa, jos jotain sattuu. 12 vuotta kohtauksettomana elämässäsi ja koko elämäsi kohtauksettoma liikenteessä. Ei mielestäni mitään syytä ottaa korttia pois. Tosin fakta on, että nyt jo lääkärin merkintä sairaskertomukseen tekee Sinusta laittoman ajajan. Näin ainakin minun lääkärini sanoi. Lisäksi lääkäri ilmoittaa automaattisesti poliisille ja sen jälkeen poliisi jahtaa Sinua kuin pahinta rikollista.

• Mikä on kohtaus?

Grand mal vai petit mal. Jos satut kaatumaan kadulla ja et tiedä, että mistä se johtui, niin kerrot siitä lääkärille. Onko Sinulla ollut kohtaus vai onko se "vain" kaatuminen, jota voi sattua muillekin kuin epileptikoille. Uskaltaako lääkärille kertoa enää horjahtamisesta? Onko tähän yksityiskohtaista ohjetta?

• selvennystä...
        Järkevää kirjoitti:

Vakuutus tuskin todellakaan korvaa, jos jotain sattuu. 12 vuotta kohtauksettomana elämässäsi ja koko elämäsi kohtauksettoma liikenteessä. Ei mielestäni mitään syytä ottaa korttia pois. Tosin fakta on, että nyt jo lääkärin merkintä sairaskertomukseen tekee Sinusta laittoman ajajan. Näin ainakin minun lääkärini sanoi. Lisäksi lääkäri ilmoittaa automaattisesti poliisille ja sen jälkeen poliisi jahtaa Sinua kuin pahinta rikollista.

lääkäri ilmoittaa automaattisesti?
        jos saa 6kk ajokiellon, niin lääkäri ilmoittaa poliisille, sitäkö meinasit? Faktahan on se, että lääkäri ei saa ilmoittaa kun pysyvän tai pysyväisluontoisen ajokiellon...ymmärtääkseni..

• .........
        selvennystä... kirjoitti:

lääkäri ilmoittaa automaattisesti?
        jos saa 6kk ajokiellon, niin lääkäri ilmoittaa poliisille, sitäkö meinasit? Faktahan on se, että lääkäri ei saa ilmoittaa kun pysyvän tai pysyväisluontoisen ajokiellon...ymmärtääkseni..

Kyllä ilmoitus menee automaattisesti. Jos sairastat epilepsiaa, ei lääkärin tarvitse ilmoittaa Sinulle. Ilmoitus ajokyvyttömyydestä menee automaattisesti poliisille. Lääkäri on velvollinen ilmoittamaan pysyväisluontoisesta ajokyvyttömyydestä. Ainakin epilepsia on aina pysyväisluonteinen. Kaikkihan tietää, että epilepsia on krooninen sairaus. Kokemukseni mukaan asia menee näin: lääkäri merkitsee sairaskertomukseen, että mitä olet kertonut, jos olet kertonut, että olet saanut kohtauksen, lähtee ilmoitus automaattisesti ilman ilmoitusta Sinulle. Sen jälkeen poliisi alkaa jahdata Sinua ja vaatii ajokortin pois. Käsittääkseni lääkäritkään ei aina tiedä, että miten menetellä, koska laki on uusi. Kokemuksesta voin sanoa, että ilmoitus ja lainvastainen ajaminen alkaa siitä, kun sairaskertomuksessa on merkintä kohtauksesta. Vaikka omistat ajokortin, niin sairauskertomuksen merkintä tekee sinusta automaattisesti ajokelvottoman jo lain mukaan. Teet rikoksen, jos ajat autoa tällaisen merkinnän alaisena. Onko toisenlaista kokemusta?

• Ongelma?
        poliisista... kirjoitti:

Koska auto Sinulle tärkeä, niin uskallatko enää kertoa kohtauksistasi lääkärille? Mielestäni et ole vastuuntunnoton, kun olet ajanut autoa 12 vuotta ja sait yhden kohtauksen.

• uskallettava
        Ongelma? kirjoitti:

Koska auto Sinulle tärkeä, niin uskallatko enää kertoa kohtauksistasi lääkärille? Mielestäni et ole vastuuntunnoton, kun olet ajanut autoa 12 vuotta ja sait yhden kohtauksen.

kertoa kohtauksista lääkärille. Onhan se oma terveys kuitenkin tärkeä, eikä tätä sairautta saada hallintaan ainakaan niin että valehtelee lääkärille.

• Minä.vaan..
        ......... kirjoitti:

Kyllä ilmoitus menee automaattisesti. Jos sairastat epilepsiaa, ei lääkärin tarvitse ilmoittaa Sinulle. Ilmoitus ajokyvyttömyydestä menee automaattisesti poliisille. Lääkäri on velvollinen ilmoittamaan pysyväisluontoisesta ajokyvyttömyydestä. Ainakin epilepsia on aina pysyväisluonteinen. Kaikkihan tietää, että epilepsia on krooninen sairaus. Kokemukseni mukaan asia menee näin: lääkäri merkitsee sairaskertomukseen, että mitä olet kertonut, jos olet kertonut, että olet saanut kohtauksen, lähtee ilmoitus automaattisesti ilman ilmoitusta Sinulle. Sen jälkeen poliisi alkaa jahdata Sinua ja vaatii ajokortin pois. Käsittääkseni lääkäritkään ei aina tiedä, että miten menetellä, koska laki on uusi. Kokemuksesta voin sanoa, että ilmoitus ja lainvastainen ajaminen alkaa siitä, kun sairaskertomuksessa on merkintä kohtauksesta. Vaikka omistat ajokortin, niin sairauskertomuksen merkintä tekee sinusta automaattisesti ajokelvottoman jo lain mukaan. Teet rikoksen, jos ajat autoa tällaisen merkinnän alaisena. Onko toisenlaista kokemusta?

-Helmi- olit oikeassa että lääkäri ilmoittaa vain pysyvät ja yli 2 vuotta jatkuvat ajokiellot. STM:n ohje on saatavana netissä ja sen mukaan eletään. Raskasta ajoneuvoa ei epileptikko voi koskaan kuljettaa mutta tarpeeksi pitkän kohtauksettoman ajan jälkeen henkilöautoa voi ohjastaa.

• Jättä vain kertomatta
        uskallettava kirjoitti:

kertoa kohtauksista lääkärille. Onhan se oma terveys kuitenkin tärkeä, eikä tätä sairautta saada hallintaan ainakaan niin että valehtelee lääkärille.

Jos tarvitsee korttia ja lääkitys on kohdallaan tai ei ole olemassa parempaa, niin ei ole mitään syytä kertoa mahdollisesta kohtauksesta lääkärille, jos pitää korttia tärkeämpänä. Ongelma poistuisi sillä, että laki muutettaisiin sellaiseksi, että lääkärillä olisi vain hoitovelvollisuus eikä ilmiantovelvollisuutta. Jos kerrot pinenkin "huonon"-olon, siirät vastuun lääkärillekin. Parempi olla kertomatta, ellei todella ole sairas pahasti tai tiedä, että lääkäri voi parantaa tilanteen. Epilepsiassa yleensä potilas itse on paras hoitaja itselleen.

• Anonyymi
        EI korvata kirjoitti:

koskaan ihmishenkiä tai vammautumisia!!!!!Peltiä rahalla kyllä saa.

Olet, kuten olet ajatellutkin, vastuuntunnoton!
        "Tiedostan kyllä riskit"..no, miksi sitten ajat autolla jos kerran olet tiedostava epileptikko???!!
        Toivon mukaan lapseni eivät ole liikenteessä liikkeellä samaan aikaan kuin sinä!!
        Kellekään oma auto EI ole niin tärkeä, että sillä pitäisi alkaa vaarantaa muita liikenteessä kulkevia/ajavia!

Ihmetellä tuota typerää asenneta kyllähän epilepsia oikeassa hoidossa huomaaton juttuja.
        Huom ajo korttia ei tarvitse sähkömopo.
        Lain silmissä..
        Kolmipyörä...
        45km kulkee paikasta toiseenkin.
        Katettu koppa.
        Eipä kastu.

Oma mielipiteeni..

• Tiltu

En oo varma, mutta näin mulla. Sain kortin samaan aikaan kun kohtaukset alkoi 10 vuoden tauon jälkeen. Aluksi ei mitään, sitten kun kolmas kohtaus tuli 12kk ajokielto. Perjaatteessa olisi voinut ajaa, mutta vakuutus ei korvaa jos jotain ajokiellon aikana tapahtuu. Poliiseille ei annettu mun ajokiellosta tietoa, sanottiin vain toi vakuutusjuttu. Nyt 3v kohtauksettomana, ajokortti on, mutta aina 10v välein pitää käydä lääkärissä tarkastuksessa jotta kortti pysyy voimassa.

• pinkgirl

Mulla on kohtaukset aina ollut isoja ja tullut nukkuessa/makuultaan.Eli tiedän aina kun kohtaus on tulossa ja tälläisessä tilassa ei tulisi mieleenkään mennä rattiin.Eikä edes kykenisi rattiin menemään.

• Ongelma?
        pinkgirl kirjoitti:

Mulla on kohtaukset aina ollut isoja ja tullut nukkuessa/makuultaan.Eli tiedän aina kun kohtaus on tulossa ja tälläisessä tilassa ei tulisi mieleenkään mennä rattiin.Eikä edes kykenisi rattiin menemään.

Jos kohtaukset ovat yöllä, niin nukkuessahan ei aja. Todennäköisesti kuitenkin poliisi tekisi päätöksen, jossa et saa korttia. Onko Sinun pakko kertoa poliisille tai edes lääkärille kohtauksista? Se ei tietenkään ole terveytesi kannalta välttä ollenkaan hyvä. Onko ajokortti Sinulle tärkeä? Kirjoitan aiheesta tuossa toisen otsikon alla ja mielestäni tilanne on epileptikkoja syrjivä. Historian aika ei ole ensimmäinen kerta kun epileptikoita syrjitään, ei ole kauan, kun laki kielsi myös avioliiton solmisen, jos sairasti epilepsiaa. Nyt ollaan menossa "sivistyksessä" taaksepäin.

• maggie4

Korttia ei voi saada jos on epilepsia. Tai ainakin näin minulle kerrottiin oman epilepsiani aikana.
      Olikohan se, että kaksi kohtauksetonta vuotta niin lääkitys voidaan purkaa. Minulta katsottiin vielä ettei EEG:ssä ollut mitään jne.
      Suosittelen kysymään lääkäriltäsi. Se voi olla myöskin, että jos lääkäri toteaa pystyväsi ajamaan niin saat toki kortin. Sitä ei poliisi päätä vain lääkäri. Itseasiassa se mitä lääkärintodistuksessa sitten lukee.

• Korjausta

Poliisi päättää ajokortin myöntämisesta, ei lääkäri. Epilepsiaa sairastaville voidaan myöntää ajokortti. Kokemustani: Lääkäritkään ei osaa aina soveltaa lakia oikein saati poliisit. Lähtökohdaksi voidaan ottaa, että laissa on epäselvyyksiä sen soveltamisesta. Jos et ole varma asiasta kannatta ottaa asiasta ensin selvää, ennenkuin sanoo, että epilepsiaa sairastava ei voi saada korttia saati, että lääkäri päättäisi ajo-oikeudesta! Lääkäri ei sitä päätä. Tosiallisesti kyllä lääkärinlausunto painaa paljon poliisin päätöksessä. Poliisi kuitenkin päättää ja on lakia soveltava viranomainen.

• maggie4
        Korjausta kirjoitti:

Poliisi päättää ajokortin myöntämisesta, ei lääkäri. Epilepsiaa sairastaville voidaan myöntää ajokortti. Kokemustani: Lääkäritkään ei osaa aina soveltaa lakia oikein saati poliisit. Lähtökohdaksi voidaan ottaa, että laissa on epäselvyyksiä sen soveltamisesta. Jos et ole varma asiasta kannatta ottaa asiasta ensin selvää, ennenkuin sanoo, että epilepsiaa sairastava ei voi saada korttia saati, että lääkäri päättäisi ajo-oikeudesta! Lääkäri ei sitä päätä. Tosiallisesti kyllä lääkärinlausunto painaa paljon poliisin päätöksessä. Poliisi kuitenkin päättää ja on lakia soveltava viranomainen.

Jo kerta noin päin suota olin asiani ilmaissut. Oisit kyllä voinut hieman kohteliaisemmin asian ilmaista. Mutta voi anteeksi olemassa oloni ja se että teen kaiken väärin ja tietämättömyyteni.

Se nyt on vain kyllä niin, että lääkärin lausunnon mukaan poliisi päättää annetaanko ajokorttia. Että vaikutus valtaa sillä lläkärilläkin on. Mutta jos kerta mielestäsi ei niin ei sitten. Ehkä olisi parempi olla sitten hiljaa. Vaikka minun lääkärini kertoikin, etten olisi saanut ajokorttia jos lääketystä ei olisi saanut purettua.

• Korjausta
        maggie4 kirjoitti:

Jo kerta noin päin suota olin asiani ilmaissut. Oisit kyllä voinut hieman kohteliaisemmin asian ilmaista. Mutta voi anteeksi olemassa oloni ja se että teen kaiken väärin ja tietämättömyyteni.

Se nyt on vain kyllä niin, että lääkärin lausunnon mukaan poliisi päättää annetaanko ajokorttia. Että vaikutus valtaa sillä lläkärilläkin on. Mutta jos kerta mielestäsi ei niin ei sitten. Ehkä olisi parempi olla sitten hiljaa. Vaikka minun lääkärini kertoikin, etten olisi saanut ajokorttia jos lääketystä ei olisi saanut purettua.

Saat anteeksi. En tarkoittanut olla epäkohtelias. Voihan olla, että käytäntö on toinen muualla. Älä ikinä pyydä anteeksi olemassaoloasi. Minun mielestäni epilepsiaa sairastavilta viedään oikeuksia pois ja yhteiskunta taantuu. Kautta aikain heikompia on sorsittu ja sille pitää tehdä jotain. Etenkin vammaiset ovat olleet läpi historian kaltoinkohtelun kohteena, kuten vanhukset ja lapset. Siis jos loukkasin, anteeksi.

• titi

Tää on nyt sit suoraan ajokyky ja epilepsia esitteestä.

Kun henkilö on ollut kohtaukseton 12kk, voidaan myöntää lupa kuljettaa henkilöautoa yksityisesti. (ajokorttiluokat T,A1,A,B ja AE, AB)

Ajokyky arvioidaan aina yksilöllisesti ja ajoluvan saanti edellyttää, ettei henkilöllä ole muita esteitä ajoluvan saannille johtuen esim.epilepsian aiheuttaneesta perussairaudesta. Etenevä aivosairaus saattaa merkitä pitempääkin ajokieltoa, jonka Arvioi Neurologi.

Ajoluvasta päättää poliisi, joka tekee päätöksensä pääsääntöisesti neurologin lausunnon perusteella. Hyvässä hoitotasapainossa olevaa epilepsiaa voidaan hoitaa myös perusterveydenhuollossa. Muukin lääkäri voi silloin antaa kohtauksettomuuden perusteella ajoluvan, jos neurologi on alunperin ottanut myönteisen kannan.

LIIKENNEONNETTOMUUSRISKI:
      Harvaan asutulla seudulla vuoden ajokielto saattaa tuntua vaikealta. Kyse on kuitenkin omasta ja muiden tielläliikkujien turvallisuudesta. epilepsiaa sairastavalla on velvollisuus olla ajamatta autoa, jos hän saa kohtauksia

Epilepsian perusteella ei kuitenkaan ole syytä rajoittaa kohtuuttomasti ihmisten autoilua. Epilepsia on pienempi liikenneonnettomuusriski kuin esim. nuori ikä. Epilepsia selittää liikennekuolemista noin 0,25%.

Suurin osa liikennetapaturmista tapahtuu terveille ja epilepsiakohtaukset ovat syynä vain murto-osaan onnettomuuksista. Pelkkä epilepsia lääkitys EI ole ajokiellon peruste.

• leptik

epilepsia on aiheuttanut tänäkin vuonna useamman kuolonkolarin vaikka aina vedotaan rattiin nukahtamiseen

• Voi Sinnuu
        leptik kirjoitti:

epilepsia on aiheuttanut tänäkin vuonna useamman kuolonkolarin vaikka aina vedotaan rattiin nukahtamiseen

Kyllä rattiinnukahtamisesta on kyse juuri nukahtamisesta eikä epilepsiasta.

• Niin just

Harmi tietenkin, että edes 0,25%, mutta tämän perusteella oli loogista rajoittaa enemmän nuorien ajolupaa. Ehkä kortti tuli antaa vasta 35 v. iässä? Itse olen sitä mieltä, että kortti kaikille ajamaan kykeneville ja epileptikoista moni on todellakin kykenevä ajamaan.

• Pelottaa

Olen joutunut epilepsiaan sairastumisen jälkeen jopa rikospoliisin kuulusteluun. Lisäksi ajokorttitutkimuksen suorittanut "lääkäri" teki poliisille ilmoituksen sairaudestani lähes puolivuotta liian aikaisin, elikkä teki virkarikoksen, mutta turha on köyhän eläkeläisen nostaa syytteitä lääkäreitä, poliisia / oikeuslaitoksen hyväveli järjestelmää vastaan. Suomi on oikeusvaltio vain varakkaille.

• Anonyymi

Täällä on ihan sama kuin keskustelun aloittajalla. Itsekkin jäin jo vuosia sitten pahasti auton alle ja lääkärit pelkäsivät että epilepsia voi olla siitä tulossa. Vietin sitten "nuoren" miehen elämää juoden paljon alkoholia ja useasti. Sitten kun menin bulgarian sunnybeach:Iin ja viikon rajun ryyppäämisen jälkeen kouristin siellä kovassa krapulassa. Siitä seurasi ajokielto kolmeksi kuukaudeksi ja lääkitys aloitettiin ennaltaehkäivesäksi, mutta taas ehkä vuoden päästä epilepsia rupesi kiusaamaan. Nyt kun syön lääkkeet säännöllisesti (arvoista nähneet), niin ajokielto autolla on ja kauan, mutta saisinko ajaa skootterilla kun olen sitä ikäluokkaa etten tarvitse sellaiseen korttia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe