Nythän tieliikennelaki sallii jalankulun kummalla puolella yhdistettyä pyörä- ja kävelytietä hyvänsä. Joitain vuosia sitten tuo ohjeistettiin siten että jalankulkijat ja pyöräilijät noudattavat oikeanpuolesta liikennesääntöä. Kuljetaan oikealla, ohitetaan vasemmalta, sivuutetaan oikealta. Tätä noudattaen liikenne sujui aivan moitteetta.
Miksi tuo muutettiin? Mitä hyötyä siitä oli että jalankulkija voi kulkea kumpaa laitaa hyvänsä (kunhan ei kulje keskellä)?
Jalankulku kevyen liikenteen väylillä
93
2555
Vastaukset
- AnonyymiJalankulkija on saanut aina kävellä kummalla puolella tietä tahansa. Laissa asiaa ei ole koskaan määritelty tai määrätty. 
- AnonyymiYhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä Jalankulkija paikka on 1.6.1997 alkaen ollut pääsääntöisesti reunassa eli joko oikealla tai vasemmalla, mutta myös keskellä. 
 Eli ennen 1.6.1997 jalankulkijan paikka oli oikeassa reunassa.
 1.6.2020 alkaen jalankulkijan paikka on yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa.
 On se hyvä, että nyt 23 vuoden jälkeen tiedät jalankulkijan paikan yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä!!!!
 Suurin osa pyöräilijöistä ei vieläkään 23 vuoden jälkeen ole osannut tuota liikennesääntöä vaan väittävät, että on oikeanpuoleinen liikenne.
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä on pyöräilijä se, joka väistää jalankulkijaa. Pyöräilijä ohittaa jalankulkijan ajamalla väylän keskellä. Ohittaessa tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila eli ei siis hihaan hipoen tai ohjaustangolla osuen.
 Suomessa on ajoneuvoilla oikeanpuoleinen liikenne eikä jalankulkija ole ajoneuvo!
 Jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä haluaa ja miten haluaa.- AnonyymiLaitatko linkin siihen tutkimukseen, joka kertoo suurimman osan pyöräilijöistä väittävän noin? 
- AnonyymiTämä -97 muutos tehtiin pääasiassa koirankusettajien lobbauksen tuloksena. "Koulutettu koira kulkee taluttajansa vasemmalla puolella. Jotta sen ei tarvitse olla liikenteen jaloissa, jalankulkijan paikka kannattaa olla vasemmalla puolella pyörätietä." Tämä meni läpi, mutta lakiin jäi entisestä oikeanpuoleisesta liikenteestä vielä muisto. Siksi edellisessä tieliikennelaissa jalankulkijan paikka pyörätiellä oli "pääsääntöisesti sen reunassa". 
 Nykyisen lain mukaan jalankulku tapahtuu pyörätiellä sen reunassa. 13 § 2
- AnonyymiMitenkähän siinä käy kun ohjaustanko osuu jalankulkijaan. Jalankulkija horjahtaa tai kaatuu, pahimmillaan loukkaantuen. Pyöräilijä horjahtaa ja aika varmasti kaatuu loukkaantuen jopa vakavasti. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mitenkähän siinä käy kun ohjaustanko osuu jalankulkijaan. Jalankulkija horjahtaa tai kaatuu, pahimmillaan loukkaantuen. Pyöräilijä horjahtaa ja aika varmasti kaatuu loukkaantuen jopa vakavasti. Tai pyöräilijälle ei käy mitenkään, kun on suojauksia ja jalankulkija ilman. 
 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tai pyöräilijälle ei käy mitenkään, kun on suojauksia ja jalankulkija ilman. 
 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582Hyvä, että linkkiä jaetaan täällä useamminkin! 
 Uutisesta seuraava kohta:
 "Pyöräilijä sanoi nähneensä puhelimeen puhuvan jalankulkijan hyvän aikaa ennen törmäystä. Pyöräilijän mukaan syy törmäykseen oli jalankulkijan yllättävä liike. 24-vuotias kertoi jalankulkijan pyörähtäneen ennalta-arvaamatta hänen eteensä.
 Oikeus totesi kuitenkin, että pyöräilijä oli yrittänyt ohittaa jalankulkijan liian läheltä, jolloin jalankulkijan liike katsottiin ennalta-arvattavaksi."
 Kuten Te pyöräilijät huomaatte, niin Teillä on erittäin suuri vastuu liikenteessä.
 Eräs pyöräilijä kerran väitti, että kun minä kävelin yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän vasenta reunaa ja hänen ajaessa päälleni, että Minä kävelin hänen päälle! Ja lisäksi väitti, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne.
 Mitä teki tuo päälleajaja? Lähti tietysti karkuun! Onneksi minulla on hyvät vakuutukset, jotka korvaavat eikä itselle tule maksettavaa.
 Kohta joku pyöräilijä kirjoittaa miksen väistänyt pyöräilijä. Ensiksi: pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa. Toiseksi: en jalankulkijana voi yllättäen siirtyä väylän toiseen reunaa, sillä takaa voi tulla jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Miten siinä mahtaisi sitten käydä?
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkijan on turvallisinta kävellä vasemmalla, jotta näkee ne pyöräilijät. Jalankulkijan ei silti tarvitse väistää sitä vastaantulevaa pyöräilijä. Pyöräilijä on se, joka väistää jalankulkijaa!
 Päälleajo-oikeutta ei ole!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Hyvä, että linkkiä jaetaan täällä useamminkin! 
 Uutisesta seuraava kohta:
 "Pyöräilijä sanoi nähneensä puhelimeen puhuvan jalankulkijan hyvän aikaa ennen törmäystä. Pyöräilijän mukaan syy törmäykseen oli jalankulkijan yllättävä liike. 24-vuotias kertoi jalankulkijan pyörähtäneen ennalta-arvaamatta hänen eteensä.
 Oikeus totesi kuitenkin, että pyöräilijä oli yrittänyt ohittaa jalankulkijan liian läheltä, jolloin jalankulkijan liike katsottiin ennalta-arvattavaksi."
 Kuten Te pyöräilijät huomaatte, niin Teillä on erittäin suuri vastuu liikenteessä.
 Eräs pyöräilijä kerran väitti, että kun minä kävelin yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän vasenta reunaa ja hänen ajaessa päälleni, että Minä kävelin hänen päälle! Ja lisäksi väitti, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne.
 Mitä teki tuo päälleajaja? Lähti tietysti karkuun! Onneksi minulla on hyvät vakuutukset, jotka korvaavat eikä itselle tule maksettavaa.
 Kohta joku pyöräilijä kirjoittaa miksen väistänyt pyöräilijä. Ensiksi: pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa. Toiseksi: en jalankulkijana voi yllättäen siirtyä väylän toiseen reunaa, sillä takaa voi tulla jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Miten siinä mahtaisi sitten käydä?
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkijan on turvallisinta kävellä vasemmalla, jotta näkee ne pyöräilijät. Jalankulkijan ei silti tarvitse väistää sitä vastaantulevaa pyöräilijä. Pyöräilijä on se, joka väistää jalankulkijaa!
 Päälleajo-oikeutta ei ole!Pyysin sinua laittamaan linkin siihen tutkimukseen, joka kertoo suurimman osan pyöräilijöistä väittävän kuten väitit. Et laittanut. Onko tähän syynä se, että kyseessä on samanlainen valhe kuin käytännössä kaikki muukin, mitä kirjoitat? Jos ei ole, niin mikä? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mitenkähän siinä käy kun ohjaustanko osuu jalankulkijaan. Jalankulkija horjahtaa tai kaatuu, pahimmillaan loukkaantuen. Pyöräilijä horjahtaa ja aika varmasti kaatuu loukkaantuen jopa vakavasti. Miten se ohjaustanko voi osua jalankulkijaan? 
 Pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa, kertoo Suomen laki.
 Mikäli ohjaustanko osuus jalankulkijaan niin silloin ette ole antaneet turvallista tilaa jalankulkijalle. Puhun nyt jalankulkijasta joka pitää kävelylinjassa.
 Teidän tulee myös huomioida/varautua, että jalankulkija saattaa muuttaa kävelylinjaansa.
 Pyöräilijät, eräs yhdistys etunenässä ovat vaatimassa lakiin, että autojen tulisi ohittaa heidät ajoradalla 1,5 m päästä!
 Teille pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille on vaikeaa ohittaa jalankulkijat edes 50 cm päästä!
 Laissa on myös, että tulee huomioida lapset, vanhukset jne.
 Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, muistakaa ja opetelkaa se että jo 1.6.1997 alkaen jalankulkija on saanut kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä joko oikealla tai vasemmalla.
 Edelleenkin teitä löytyy paljon, jotka huudatte, ajatte hihaa hipoen tai ohjaustanko osuen, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne!
 Nyt on niin, että jalankulkija on jalankulkija eikä ajoneuvo!
 Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne ja ajoneuvoja ovat myös polkypyörä ja sähköpotkulauta!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miten se ohjaustanko voi osua jalankulkijaan? 
 Pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa, kertoo Suomen laki.
 Mikäli ohjaustanko osuus jalankulkijaan niin silloin ette ole antaneet turvallista tilaa jalankulkijalle. Puhun nyt jalankulkijasta joka pitää kävelylinjassa.
 Teidän tulee myös huomioida/varautua, että jalankulkija saattaa muuttaa kävelylinjaansa.
 Pyöräilijät, eräs yhdistys etunenässä ovat vaatimassa lakiin, että autojen tulisi ohittaa heidät ajoradalla 1,5 m päästä!
 Teille pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille on vaikeaa ohittaa jalankulkijat edes 50 cm päästä!
 Laissa on myös, että tulee huomioida lapset, vanhukset jne.
 Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, muistakaa ja opetelkaa se että jo 1.6.1997 alkaen jalankulkija on saanut kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä joko oikealla tai vasemmalla.
 Edelleenkin teitä löytyy paljon, jotka huudatte, ajatte hihaa hipoen tai ohjaustanko osuen, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne!
 Nyt on niin, että jalankulkija on jalankulkija eikä ajoneuvo!
 Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne ja ajoneuvoja ovat myös polkypyörä ja sähköpotkulauta!Miksi et vastaa sinulle 02.09.2020 08:21 esitettyyn kysymykseen? Oletko niin sekaisin, ettet tiedä edes omia ajatuksiasi? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mitenkähän siinä käy kun ohjaustanko osuu jalankulkijaan. Jalankulkija horjahtaa tai kaatuu, pahimmillaan loukkaantuen. Pyöräilijä horjahtaa ja aika varmasti kaatuu loukkaantuen jopa vakavasti. Katsos se on niin, että sinä väistät sillä ajoneuvollasi (mm. polkupyörä, skuutti (max 25km/h). 
 Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Edellä mainittuihin skuutteihin sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.
 Laista löytyy, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Sama koskee kaikki pyöräilijän liikennesäännöillä kulkevaa.
 Myös pyöräilijällä on ennakkointivelvollisuus ja varovaisvelvoite liikenteessä eikä päälleajo-oikeutta ole.
 Mikäli näet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, että edessä on ahdasta, johtuen jalankulkijoista tai pyöräilijöistä:
 - kulkevat koko väylän leveydeltä - hiljennä vauhtia ja soita kelloa
 - kulkevat reunassa, mutta on vastaantulijoita, hiljennä vauhtia ja odota sopivaa tilaisuustta ohittaa
 - muistathan, että edessä liikennesääntöjen mukaan kulkevan jalankulkijan tai pyöräilijän väylän keskellä ajaen
 Tässä vain muutama vinkki!
 Mikäli osut ohjaustangolla jalankulkijaan, et ole jättänyt turvallista
 Tietääkseni polkupyörässä on jarrut, kääntyvä ohjaustanka, kuten skuuteissa, sähköskoottereissa?
 Toivottavasti muistat, että sinulla yli 12-vuotiaalla ei ole oikeutta ajaa ajoneuvolla (mm. pyörä) jalkakäytävällä!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pyysin sinua laittamaan linkin siihen tutkimukseen, joka kertoo suurimman osan pyöräilijöistä väittävän kuten väitit. Et laittanut. Onko tähän syynä se, että kyseessä on samanlainen valhe kuin käytännössä kaikki muukin, mitä kirjoitat? Jos ei ole, niin mikä? Taasen ottaa jollekin pyöräilijälle sinne "tyhjään" kalloon, kun kirjoitetaan totuuksia heidän liikennekäyttäytymisestä! 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Katsos se on niin, että sinä väistät sillä ajoneuvollasi (mm. polkupyörä, skuutti (max 25km/h). 
 Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Edellä mainittuihin skuutteihin sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.
 Laista löytyy, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Sama koskee kaikki pyöräilijän liikennesäännöillä kulkevaa.
 Myös pyöräilijällä on ennakkointivelvollisuus ja varovaisvelvoite liikenteessä eikä päälleajo-oikeutta ole.
 Mikäli näet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, että edessä on ahdasta, johtuen jalankulkijoista tai pyöräilijöistä:
 - kulkevat koko väylän leveydeltä - hiljennä vauhtia ja soita kelloa
 - kulkevat reunassa, mutta on vastaantulijoita, hiljennä vauhtia ja odota sopivaa tilaisuustta ohittaa
 - muistathan, että edessä liikennesääntöjen mukaan kulkevan jalankulkijan tai pyöräilijän väylän keskellä ajaen
 Tässä vain muutama vinkki!
 Mikäli osut ohjaustangolla jalankulkijaan, et ole jättänyt turvallista
 Tietääkseni polkupyörässä on jarrut, kääntyvä ohjaustanka, kuten skuuteissa, sähköskoottereissa?
 Toivottavasti muistat, että sinulla yli 12-vuotiaalla ei ole oikeutta ajaa ajoneuvolla (mm. pyörä) jalkakäytävällä!Mistä tiedät suurimman osan pyöräilijöistä väittävän, että yhdistetyllä väylällä olisi oikeanpuoleinen liikenne? 
- AnonyymiJalankulkija ei saa kulkea missä haluaa ja miten haluaa. Tuohan olisi järjetöntä ja kaikille vaarallista kaaosta. Moni kulkee tuolla tavalla myös kevyen liikenteen väylällä, mikä on vieläkin vaarallisempaa. Jos kuitenkin haluaa kävellä ihan miten haluaa ja muista välittämättä, kannattaa tehdä niin junaradalla. Tuolloin ei ole vaaraksi muille. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalankulkija ei saa kulkea missä haluaa ja miten haluaa. Tuohan olisi järjetöntä ja kaikille vaarallista kaaosta. Moni kulkee tuolla tavalla myös kevyen liikenteen väylällä, mikä on vieläkin vaarallisempaa. Jos kuitenkin haluaa kävellä ihan miten haluaa ja muista välittämättä, kannattaa tehdä niin junaradalla. Tuolloin ei ole vaaraksi muille. Jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä haluaa ja miten haluaa: oikealla, vasemmalla, keskellä, mutkitelleen, etuperin, takaperin jne. Jalankulkijan tulee huomioida vain toiset jalankulkijat jalkakäytävällä, mutta ei teitä yli 12-vuotiaita pyöräilijöitä, skuuttaajia ( max 25 km/h) tai sähköskootteristeja (max 25 km/h)! 
 "Jos kuitenkin haluaa kävellä ihan miten haluaa ja muista välittämättä, kannattaa tehdä niin junaradalla."
 
 Jos kuitenkin haluaa ajaa seuraavilla ajoneuvoilla; pyörällä, skuutilla (max 25 km/h) tai sähköskootterilla (max 25km/h) ihan miten haluaa ja muista välittämättä, kannattaa tehdä niin junaradalla.
 Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille, ei ajoneuvoille!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä haluaa ja miten haluaa: oikealla, vasemmalla, keskellä, mutkitelleen, etuperin, takaperin jne. Jalankulkijan tulee huomioida vain toiset jalankulkijat jalkakäytävällä, mutta ei teitä yli 12-vuotiaita pyöräilijöitä, skuuttaajia ( max 25 km/h) tai sähköskootteristeja (max 25 km/h)! 
 "Jos kuitenkin haluaa kävellä ihan miten haluaa ja muista välittämättä, kannattaa tehdä niin junaradalla."
 
 Jos kuitenkin haluaa ajaa seuraavilla ajoneuvoilla; pyörällä, skuutilla (max 25 km/h) tai sähköskootterilla (max 25km/h) ihan miten haluaa ja muista välittämättä, kannattaa tehdä niin junaradalla.
 Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille, ei ajoneuvoille!Yhdistetylle väylälle on väylän/liikennemerkin nimen perusteella yhdistetty sekä pyörätie, että jalkakäytävä. On siis myös jalkakäytävä sen pyörätien lisäksi. Jos taas katsotaan olevan täysin oma väylätyyppinsä, niin se on sitten yhtä vähän pyörätie, kuin mitä se on jalkakäytävä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Yhdistetylle väylälle on väylän/liikennemerkin nimen perusteella yhdistetty sekä pyörätie, että jalkakäytävä. On siis myös jalkakäytävä sen pyörätien lisäksi. Jos taas katsotaan olevan täysin oma väylätyyppinsä, niin se on sitten yhtä vähän pyörätie, kuin mitä se on jalkakäytävä. Yhdistetyllä väylällä jalankulkijan on jätettävä tarpeellinen tila muille. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Yhdistetyllä väylällä jalankulkijan on jätettävä tarpeellinen tila muille. Polkupyörä, skuutit (rakenteellinen nopeus yli 15 km/H ja sähköskootteri ovat ajoneuvoja ja niitä koskee lähes samat liikennesäänöt kuin muita ajoneuvoja. 
 Tieliikennelaissa on, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on aina merkitty ao liikennemerkillä. Jalankulkijan paikka on reunassa, joko oikealla tai vasemmalla. Pyörällä ja ed. mainituilla ajoneuvoilla ajetaan oikealla ja väistetään sitä reunaa kulkevaa jalankulkijaa väylän keskelle.
 Jalkakäytävä, siis vain jalkakäytävä, joka on rakenteellisesti erotettu ajoradasta, eikä ole jalkakäytävän liikennemerkkiä tai on vain jalkakäytävän liikennemerkki, niin jalankulkijat saavat hortoilla siellä missä haluaa, mutta tulee huomioida toiset jalankulkijat.
 Yli 12-v. pyöräilijöillä ei ole sinne mitään asiaa ajamaan pyörällä, mutta taluttaen saa kulkea, kun siitä ei ole haittaa.
 Onko vaikeata?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Yhdistetyllä väylällä jalankulkijan on jätettävä tarpeellinen tila muille. Turvallisen tilan antaminen on kylläkin säädetty pyöräilijöille. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijöillä on suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. 
 "Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Turvallisen tilan antaminen on kylläkin säädetty pyöräilijöille. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijöillä on suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. 
 "Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."On se hyvä, että joku muu on myös samaa mieltä kuin minä! 
 Monet pyöräilijät eivät vain tykkää heitä kritisoivista kommenteista!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Turvallisen tilan antaminen on kylläkin säädetty pyöräilijöille. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijöillä on suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. 
 "Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."Kyllä, mutta myös jalkaisin liikkuvan on jätettävä tarpeellinen tila muille. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Yhdistetylle väylälle on väylän/liikennemerkin nimen perusteella yhdistetty sekä pyörätie, että jalkakäytävä. On siis myös jalkakäytävä sen pyörätien lisäksi. Jos taas katsotaan olevan täysin oma väylätyyppinsä, niin se on sitten yhtä vähän pyörätie, kuin mitä se on jalkakäytävä. Jalkakäytävä on jalkakäytävä! 
 Se voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta useimmiten sitä ei merkitä.
 Jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä ja miten haluaa.
 Yhdistetty pyörätie ja liikennemerkki merkitään aina ao liikennemerkillä.
 Siellä jalankulkijan paikka on joko oikealla tai vasemmalla.
 Pyöräilijän paikka on oikealla, mutta pyöräilijän tulee väistää sitä reunaa kulkevaa jalankulkijaa väylän keskelle.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalkakäytävä on jalkakäytävä! 
 Se voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta useimmiten sitä ei merkitä.
 Jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä ja miten haluaa.
 Yhdistetty pyörätie ja liikennemerkki merkitään aina ao liikennemerkillä.
 Siellä jalankulkijan paikka on joko oikealla tai vasemmalla.
 Pyöräilijän paikka on oikealla, mutta pyöräilijän tulee väistää sitä reunaa kulkevaa jalankulkijaa väylän keskelle.Laki ei jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä väylällä valitettavasti tarpeeksi tarkasti määrittele. Hyvä on kävellä sellaisella väylällä reunassa ja niin kannattaa tehdä, mutta laki ei suoranaisesti siihen pakota eikä velvoita. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kyllä, mutta myös jalkaisin liikkuvan on jätettävä tarpeellinen tila muille. - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. 
 - Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
 Nuo ovat turvallisen tilan antamiseen liittyvät velvoitteet tieliikennelaissa. Jalankulkijaa ei asian osalta mainita. "Tarpeellinen" sanaa ei tieliikennelaista löydy. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata, lukee toki laissa, mutta sekään ei määritä, että minkä on "tarpeeksi tilaa".
 
- AnonyymiVanhassa laissa suositeltiin jalankulkijan käyttää pyörätien reunaa. Selityksissä mainitaan, että reunasuositus koskee myös yhdistettyä. 
 Uudessa laissa MÄÄRÄTÄÄN jalankulkijan käyttää pyörätien reunaa, mutta ei mainita sen koskevan myös yhdistettyä. Joten jalankulkija saa nykyisin kulkea vapaasti koko yhdistetyllä niinkuin jalkakäytävälläkin.- AnonyymiFiksu ymmärtää kuitenkin kulkea reunassa sellaisella väylällä (yhdistetyllä väylällä), jossa liikkuu myös ajoneuvoja (polkupyöriä). 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Fiksu ymmärtää kuitenkin kulkea reunassa sellaisella väylällä (yhdistetyllä väylällä), jossa liikkuu myös ajoneuvoja (polkupyöriä). Minä jalankulkijana kuljen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa, joko oikealla tai vasemmalla, mutta se ei riitä teille pyöräilijöille eikä sähköpotkulautailijoille. 
 Vuoden aikana monet teistä on ajaa päälle, yritätte ohittaa reunan puolelta ja huudatte, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne mikäli kuljen vasemmalla.
 Vähemmän fiksut teistä todellakin yrittää ohittaa minut oikealta kulkiessani oikealla!
 Ohitatte jopa päiväkotiryhmiä alle metrin etäisyydeltä ja vauhdilla. Ovathan ne lapset teidän esteenä tehdäksenne uuden matkaennätyksen!
 Oikeanpuoleinen liikenne on ajoneuvoille, mutta kun jalankulkija ei ole ajoneuvo!
 Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa! Koskee myös sähköpotkulautailijoita!
 Vanhan kansan sanonta: jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Minä jalankulkijana kuljen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa, joko oikealla tai vasemmalla, mutta se ei riitä teille pyöräilijöille eikä sähköpotkulautailijoille. 
 Vuoden aikana monet teistä on ajaa päälle, yritätte ohittaa reunan puolelta ja huudatte, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne mikäli kuljen vasemmalla.
 Vähemmän fiksut teistä todellakin yrittää ohittaa minut oikealta kulkiessani oikealla!
 Ohitatte jopa päiväkotiryhmiä alle metrin etäisyydeltä ja vauhdilla. Ovathan ne lapset teidän esteenä tehdäksenne uuden matkaennätyksen!
 Oikeanpuoleinen liikenne on ajoneuvoille, mutta kun jalankulkija ei ole ajoneuvo!
 Pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa! Koskee myös sähköpotkulautailijoita!
 Vanhan kansan sanonta: jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia.Jotenkin noita konflikteja tapahtuu juuri sinulle, todella usein, vuodesta toiseen. 
 Kukahan niissä on se tilanteet yhdistävä tekijä?
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Fiksu ymmärtää kuitenkin kulkea reunassa sellaisella väylällä (yhdistetyllä väylällä), jossa liikkuu myös ajoneuvoja (polkupyöriä). Totta on, että fiksua on kulkea reunassa myös yhdistetyllä väylällä, vaikka laki ei suoraan sitä vaatisikaan. Mutta pyöräilijöiden pitää huomioida, että kaikki jalankulkijat eivät näin toimi. 
 Pyöräilijöillä on kuitenkin ajoneuvon kuljettajina velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää sovittaa oma nopeus jalankulkuun sopivaksi jalankulkijoiden lähettyvillä.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Totta on, että fiksua on kulkea reunassa myös yhdistetyllä väylällä, vaikka laki ei suoraan sitä vaatisikaan. Mutta pyöräilijöiden pitää huomioida, että kaikki jalankulkijat eivät näin toimi. 
 Pyöräilijöillä on kuitenkin ajoneuvon kuljettajina velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää sovittaa oma nopeus jalankulkuun sopivaksi jalankulkijoiden lähettyvillä.Laissa on 1.6.2020 alkaen, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. 
 Se ei todellakaan tarkoita ohittamista "hihaa" hipoen.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Totta on, että fiksua on kulkea reunassa myös yhdistetyllä väylällä, vaikka laki ei suoraan sitä vaatisikaan. Mutta pyöräilijöiden pitää huomioida, että kaikki jalankulkijat eivät näin toimi. 
 Pyöräilijöillä on kuitenkin ajoneuvon kuljettajina velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää sovittaa oma nopeus jalankulkuun sopivaksi jalankulkijoiden lähettyvillä.Jalankulkija voi kulkea muuallakin kuin jommassa kummassa reunassa, mutta silloinkin pitää jättää riittävästi tilaa muille väylän käyttäjille. 
 
- AnonyymiVasen laita voi olla parempi että näkee ja ehtii hyppäämään pusikkoon/lumihankeen/tms. jos joku hullu pyöräilijä meinaa tulla päälle. Tämä toki edellyttää ettei se ole niin hullu että ajaisi vasenta reunaa. 
 Ja tuo yllä mainittu koiraperustelu. Mikä siinä nyt sitten on vikana? Miksei se nyt sitten kelpaa että koira kulkee siellä vasemmalla puolella, usein jopa pyörätien ulkopuolella? Sekö ettei pääse kiroamaan kun taas koira on edessä keskellä pyörätietä?
 Onko siitä sitten jotain haittaa, että kävellä voi kummassa vaan reunassa?- Anonyymi...koiraperustelu. Mikä siinä nyt sitten on vikana?... 
 Ei siinä mitään vikaa ole, eihän niin kukaan väittänytkään. Kysyttiin taustoja, siinä niitä on.
 
- AnonyymiHuonot lait on huonoa liikennettä varten. https://m.youtube.com/watch?v=5N6EvC024eE - AnonyymiLässyn-lässyn musiikkia. 
 
- AnonyymiMeillä on oikeanpuoleinen liikenne. - AnonyymiKoskee a) ajoneuvoliikennettä b) ajoradalla ja pyörätiellä. 
- AnonyymiPyöräilijöille tiedoksi, että Suomessa on ajoneuvoilla oikeanpuoleinen liikenne. 
 Jalankulkija ei ole ajoneuvo!
 
- AnonyymiPääasia on että jalankulkijat kulkevat reunassa ja huomioivat pyöräilijät, eivätkä tee yllättäviä liikkeitä. Pyöräilijät huomioivat tietenkin myös jalankulkijat ja antavat heille turvallisen tilan. - AnonyymiJalankulkija saa kävellä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä aivan millä kohdalla tahtoo, kunhan ei tarpeettomasti estä muuta liikennettä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalankulkija saa kävellä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä aivan millä kohdalla tahtoo, kunhan ei tarpeettomasti estä muuta liikennettä. Ja fiksut jalankulkijat ymmätävät myös miten ei kannata tehdä jotta ei saa pyörää selkäänsä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ja fiksut jalankulkijat ymmätävät myös miten ei kannata tehdä jotta ei saa pyörää selkäänsä. Ja fiksut pyöräilijät noudattavat tieliikennelain velvoitetta, noudattaa oikeaa tilannenopeutta, varovaisuusvelvoitetta, sekä riittävää varovaisuutta ja etäisyyttä ohittaessaan jalankulkijan. 
 Harmi vain, että fiksut pyöräilijät on vähissä, kuten kommentistasikin voi huomata.
- AnonyymiKerro miten toimitaan, kun jalankulkija kulkee yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vasemmassa reunassa ja sitten pysähtyy sinne? 
 Pysähdyin, koska näytti että vastaan tuleva pyöräilijä ei yritäkään väistää. Välimatka kohtaamiseen oli vielä n. 3 m. Itse ei voinut hyppiä kuin aropupu oikealle.
 Pyöräilijäkin pysähtyi. Olin siinä hiljaa ja sitten pyöräilijä ämmä alkoi huutamaan, että minun tulee kulkea oikealla, yritin kertoa laista mutta eihän sen kaaliin se mennyt. Otin hänestä kuvan. Yhtäkkiä hän sitten työnsi pyörän päälleni. Kerrottakoon, että siinä minun vasemmalla puolella oli aidan pää ja pysäköityjä autoja. Pyöräilijällä olisi ollut tilaa yli 2 metriä väistää minua. Ostokseni ja kännykkäni lenteli ja kännykästä hajosi lasi. Käskin ämmän soittamaan poliisit, mutta ei. Itse en pystynyt, kun kännykästä hävisi akku auton alle. Ämmä yritti lähteä karkuun, haukkuen ja huutaen, osaan myös haukkua erinäisiä sanoilla, otin pyörästä kiinni. Hän oli edelleen sitä mieltä, että minun kuuluu kulkea oikealla. Löi minua, mutta itse en lyönyt. Silminnäkijöitä oli paljon, mutta eihän kukaan auta.
 En tehnyt mitään yllättäviä liikkeitä mitä nyt hengitin!
 Tästä lähtien en itsekään enää auta ketään missään. Te aikuiset, kannattaa sitten muistaa, että teitäkään en auta vaikka makaisitte ajoradalla, olette kaatuneet, pää auki ja korisette viimeisiä henkäyksiä. On sitten kyse teistä tai teidän lapsista.
 Yhden pariskunnan mies sitten jutteli minulle ja sanoi, että olisi ainakin rikkonut ämmän pyörän.
 No maanantain täytyy mennä samaan aikaa samalle yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle.
 Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee samat liikennesäännöt kuin autoja ja muita ajoneuvoja. Ajoneuvo väistää jalankulkijaa ja tulee antaa turvallinen tila.
 Kuva on tallella, mutta rikosilmoituksen tekeminen on turhaa. Vantaalla nimittäin poliisit eivät tiedä sitä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. Jalkakäytävällä jalankulkijan tulee kuulemma, heidän tulkinnan mukaan, kulkea reunassa. Laissa ei ole määritelty jalankulkijan paikkaa jalkakäytävällä.
- Anonyymi kirjoitti:- Jalankulkija saa kävellä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä aivan millä kohdalla tahtoo, kunhan ei tarpeettomasti estä muuta liikennettä. - -niin ja keskellä tietä kun kävelee ja vielä useampi rinnan niin kyllä siinä jo tarpeettomasti estetään muuta liikennettä -> eli kävellään joko oikeaa tai vasenta reunaa, jotta 🚴♀️ jää edes se keskikaista mistä pääse ohitse! 
 -eikä sitten tehdä kävellessä niitä arvaamattomia äkkiliikkeitä puolelta toiselle puhelinta räplätessä
- AnonyymiHeze69 kirjoitti:-niin ja keskellä tietä kun kävelee ja vielä useampi rinnan niin kyllä siinä jo tarpeettomasti estetään muuta liikennettä -> eli kävellään joko oikeaa tai vasenta reunaa, jotta 🚴♀️ jää edes se keskikaista mistä pääse ohitse! 
 -eikä sitten tehdä kävellessä niitä arvaamattomia äkkiliikkeitä puolelta toiselle puhelinta räplätessäItse kävelen reunassa, joko oikealla tai vasemmalla ! 
 Kulkiessani vasemmalla niin useamman kerran kuukaudessa pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat huutavat minulle, että pitää kulkea oikealla!
 Ajavat jopa hihaa hipoen sen vuoksi, kun kuljen muka väärällä puolen.
 Suomessa ajoneuvoilla on oikean puoleinen liikenne, mutta kun jalankulkija ei ole ajoneuvo!
 Kävellessäni tai juostessani en käytä kännykkää!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jalankulkija saa kävellä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä aivan millä kohdalla tahtoo, kunhan ei tarpeettomasti estä muuta liikennettä. Jos jalankulkija kävelee aivan millä kohdalla tahtoo kevyen liikenteen väylää, tämä estää aivan varmasti tarpeettomasti muuta liikennettä. Miten se laidassa käveleminen ylipäätään on niin valtavan vaikeaa, tai takaviistoon tai olkansa yli katsominen, ennen kuin säntää laidasta laitaan? Ei pyöräilijäkään saa säntäillä miten sattuu, vaan tulee ottaa huomioon takaa tulevat hölkkääjät, pyöräilijät tai vaikka sähköpyörätuolilla liikkujat. Kenenkään alle tai päälle ei ole oikeutta säntäillä miten sattuu, vaan omalla toiminnallaan tulee tehdä liikenne helposti ennakoitavaksi ja turvalliseksi kaikille. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos jalankulkija kävelee aivan millä kohdalla tahtoo kevyen liikenteen väylää, tämä estää aivan varmasti tarpeettomasti muuta liikennettä. Miten se laidassa käveleminen ylipäätään on niin valtavan vaikeaa, tai takaviistoon tai olkansa yli katsominen, ennen kuin säntää laidasta laitaan? Ei pyöräilijäkään saa säntäillä miten sattuu, vaan tulee ottaa huomioon takaa tulevat hölkkääjät, pyöräilijät tai vaikka sähköpyörätuolilla liikkujat. Kenenkään alle tai päälle ei ole oikeutta säntäillä miten sattuu, vaan omalla toiminnallaan tulee tehdä liikenne helposti ennakoitavaksi ja turvalliseksi kaikille. "Ei pyöräilijäkään saa säntäillä miten sattuu, vaan tulee ottaa huomioon takaa tulevat hölkkääjät, pyöräilijät tai vaikka sähköpyörätuolilla liikkujat. Kenenkään alle tai päälle ei ole oikeutta säntäillä miten sattuu, vaan omalla toiminnallaan tulee tehdä liikenne helposti ennakoitavaksi ja turvalliseksi kaikille." 
 Vai ei pyöräilijät säntäisi miten sattuu? Kannattaa pitää silmät auki ja katsoa suurimman osan pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä!
 Pyöräiljät ja niiden liikennesäännöillä kulkevat; ajavat jalkakäytävillä, suojatiellä eivät noudata väistämisvelvollisuutta, ajavat punaisia päin, yksisuuntaista katua väärään suuntaan, pimeällä ilman valoja, ajavat vasemmalla, vaikka Suomessa on ajoneuvoilla oikeanpuoleinen liikenne, suojatiellä ajaessa eivät huomioi jalankulkijoita, vähät välittävät muista liikenteessä jne jne.
 MIten se liikennesääntöjen noudattaminen on niin valtavan vaikeaa?
 Päälleajo-oikeutta ei ole. Pyöräilijällä ja niiden liikennesääntöillä kulkevilla on myös ennakointivelvollisuus.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos jalankulkija kävelee aivan millä kohdalla tahtoo kevyen liikenteen väylää, tämä estää aivan varmasti tarpeettomasti muuta liikennettä. Miten se laidassa käveleminen ylipäätään on niin valtavan vaikeaa, tai takaviistoon tai olkansa yli katsominen, ennen kuin säntää laidasta laitaan? Ei pyöräilijäkään saa säntäillä miten sattuu, vaan tulee ottaa huomioon takaa tulevat hölkkääjät, pyöräilijät tai vaikka sähköpyörätuolilla liikkujat. Kenenkään alle tai päälle ei ole oikeutta säntäillä miten sattuu, vaan omalla toiminnallaan tulee tehdä liikenne helposti ennakoitavaksi ja turvalliseksi kaikille. Jalankulkijoilla on vähiten velvollisuuksia liikenteessä, vaikka heillä niitä toki on. Pyöräilijä on sitten ajoneuvon kuljettaja ja sen myötä pyöräilijöillä on enemmän velvollisuuksia ja vastuita. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Ei pyöräilijäkään saa säntäillä miten sattuu, vaan tulee ottaa huomioon takaa tulevat hölkkääjät, pyöräilijät tai vaikka sähköpyörätuolilla liikkujat. Kenenkään alle tai päälle ei ole oikeutta säntäillä miten sattuu, vaan omalla toiminnallaan tulee tehdä liikenne helposti ennakoitavaksi ja turvalliseksi kaikille." 
 Vai ei pyöräilijät säntäisi miten sattuu? Kannattaa pitää silmät auki ja katsoa suurimman osan pyöräilijöiden liikennekäyttäytymistä!
 Pyöräiljät ja niiden liikennesäännöillä kulkevat; ajavat jalkakäytävillä, suojatiellä eivät noudata väistämisvelvollisuutta, ajavat punaisia päin, yksisuuntaista katua väärään suuntaan, pimeällä ilman valoja, ajavat vasemmalla, vaikka Suomessa on ajoneuvoilla oikeanpuoleinen liikenne, suojatiellä ajaessa eivät huomioi jalankulkijoita, vähät välittävät muista liikenteessä jne jne.
 MIten se liikennesääntöjen noudattaminen on niin valtavan vaikeaa?
 Päälleajo-oikeutta ei ole. Pyöräilijällä ja niiden liikennesääntöillä kulkevilla on myös ennakointivelvollisuus.Mistä se johtuu, että näet huonosti ajavia pyöräilijöitä aina ja kaikkialla? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mistä se johtuu, että näet huonosti ajavia pyöräilijöitä aina ja kaikkialla? Mistä se johtuu, että näet huonosti käveliä, poukkoilevia jalankulkijoita aina ja kaikkialla? 
 Sattuu, sattuu pyöräilijälle, kun kerrotaan totuutta heidän ajokulttuurista!
 Kestämistä pyöräilijöille!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mistä se johtuu, että näet huonosti käveliä, poukkoilevia jalankulkijoita aina ja kaikkialla? 
 Sattuu, sattuu pyöräilijälle, kun kerrotaan totuutta heidän ajokulttuurista!
 Kestämistä pyöräilijöille!En näe. Joskus harvoin, ja silloin on yleensä kyse siitä, että kyseinen jalankulkija on käyttänyt jotain päihdettä liikaa. Et ilmeisesti tiedä, miksi näet huonosti ajavia pyöräilijöitä aina ja kaikkialla? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:En näe. Joskus harvoin, ja silloin on yleensä kyse siitä, että kyseinen jalankulkija on käyttänyt jotain päihdettä liikaa. Et ilmeisesti tiedä, miksi näet huonosti ajavia pyöräilijöitä aina ja kaikkialla? Näkevätkö poliisit huonosti ajavia pyöräilijöitä sekä myös niitä pyöräiiljän liikennesäännöillä kulkevia skuuttaajia aina ja kaikkialla? Miksi he sitten sakottavat jalkakäytävällä ajamisesta ja kertovat myös, että on todella yleistä ajaa jalkakäytävällä? 
 Täällä pääkaupunkiseudulla on ainakin todellista se, että pyöräilijät sekä skuuttaajat ja sähköscootteristit, joita koskee pyöräilijän liikennesäännöt, rikkovat todella, todella usein liikennesääntöjä. Yleisin on jalkakäytävällä ajaminen ja punaisia päin ajaminen. Samoin on monessa Suomen isossa kaupungissa.
 Tänään tässä aamupalaa syödessä näin viereiselle kadulle ja kerrottakoon, että n. 50 % pyöräilijöistä/skuuttaajista (niistä joita koskee pyöräilijän liikennesäännöt) ajoivat jalkakäytävällä, vaikka vieressä oli pyörätie. Lisäksi mainittakoon, että pyörätiellä ajavista pyöräilijöistä n. 20 % ajoi pyörätiellä vasemmalla! Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ajoneuvoilla!
 Taidat asua jossain takapajulassa, jossa on muutamia pyöräilijöitä?
 Lähdenkin tässä kohta pyörällä Helsingin keskustaan ajelemaan pyörällä, enkä tule ajamaan yhdelläkään jalkakäytävällä, vaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Niin menee Pohjoisespalla, Unioninkadulla, Fredrikinkadulla jne ajaminen ajoradalla, eikä ole yhtään
 vaarallista!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Näkevätkö poliisit huonosti ajavia pyöräilijöitä sekä myös niitä pyöräiiljän liikennesäännöillä kulkevia skuuttaajia aina ja kaikkialla? Miksi he sitten sakottavat jalkakäytävällä ajamisesta ja kertovat myös, että on todella yleistä ajaa jalkakäytävällä? 
 Täällä pääkaupunkiseudulla on ainakin todellista se, että pyöräilijät sekä skuuttaajat ja sähköscootteristit, joita koskee pyöräilijän liikennesäännöt, rikkovat todella, todella usein liikennesääntöjä. Yleisin on jalkakäytävällä ajaminen ja punaisia päin ajaminen. Samoin on monessa Suomen isossa kaupungissa.
 Tänään tässä aamupalaa syödessä näin viereiselle kadulle ja kerrottakoon, että n. 50 % pyöräilijöistä/skuuttaajista (niistä joita koskee pyöräilijän liikennesäännöt) ajoivat jalkakäytävällä, vaikka vieressä oli pyörätie. Lisäksi mainittakoon, että pyörätiellä ajavista pyöräilijöistä n. 20 % ajoi pyörätiellä vasemmalla! Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ajoneuvoilla!
 Taidat asua jossain takapajulassa, jossa on muutamia pyöräilijöitä?
 Lähdenkin tässä kohta pyörällä Helsingin keskustaan ajelemaan pyörällä, enkä tule ajamaan yhdelläkään jalkakäytävällä, vaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Niin menee Pohjoisespalla, Unioninkadulla, Fredrikinkadulla jne ajaminen ajoradalla, eikä ole yhtään
 vaarallista!Mistäs minä sen tietäisin. Kysy poliisilta. 
 
- AnonyymiJalankulkija saa olla pysähtyneenä yhdistetyllä väylällä ja pyöräilijä (on tankojuoppo tai ei) on se, joka väistää jalankulkijaa. 
 https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/48843064-5a69-4c2e-a0ec-19e456191cc2
 Missään laissa ei kielletä jalankulkijan seisomista paikallaan. Se ei ole pyöräilijän estämistä, jos yksinäinen jalankulkija seisoo reunassa tai vaikka keskellä väylää.
 Mikäli iso lauma ihmisiä seisoo tai kulkee koko väylän leveydeltä niin ei silloinkaan saa ajaa jalankulkijoiden päälle.
 Käyttäkää pyöräilijät pyöränkelloa silloin!
 Pyöräilijöiden tulisi jo opetella, tosin heille se on vaikeata, että he väistävät vasemmalla tai oikealla kulkevaa jalankulkijaa, väylän keskelle. Laki ollut voimassa jo 1.6.1997 alkaen!
 Mikäli jalankulkija kulkee keskellä väylää niin ei silloinkaan saa ajaa päälle!
 Pyöräilijän tulee muutenkin varautua siihen, että jalankulkija saattaa siirtyä sivusuunnassa.
 Bussiin tai raitiovaunuun nousevaa tai niistä poistuvaa jalankulkijaa pyöräilijä väistää. Tieto löytyy laista!
 Edellä mainitut koskevat myös sähköpotkulautailijoita, koska niihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä. Lisäksi, pyöräilijöitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Helppoa, eikö?
 Suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka ja pyöräilijöiden tulee huomioida jalankulkijat. Tieto löytyy laista!
 Eli pyörällä saa ajaen ylittää suojatien, mutta turha siellä on huudella jalankulkijoille väistämään tai soittaa kelloa!
 Polkupyörä on ajoneuvo! Tieto löytyy laista!
 Polkupyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä lukuunottamatta alle 12-vuotiasta. Tieto löytyy laista!
 Pyörätie on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä. Tieto löytyy laista!
 Ei riitä, että jostakin löytyy pyörätien liikennemerkki vaan se tulee olla jokaisen risteyksen jälkeen ja myös käännyttäessä oikealle tai vasemmalle.
 Pyörällä ajo kielletty -liikennemerkki koskee pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita. Samaten kielletty ajosuunnan -liikennemerkki.
 Harva pyöräilijät välittää edellä mainituista kahdesta liikennemerkistä!
 Mikäli tulee paskat housuihin ajoradalla ajamisesta niin eiköhän mamma tule apuun!
 Tässä vain muutama asia!- AnonyymiMahtavat aamupsykoosit. Montako kertaa jäit tahallaan päällesi ajavan pyöräilijän alle lokakuussa? Joka päivä taas? 
- Anonyymi"Vantaalla nimittäin poliisit eivät tiedä sitä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. " 
 Kankaanpäässä poliisi on sitä mieltä, että jalkakäytävä-liikennemerkki tarkoittaa myös pyörätietä, eli siinä saa myös pyöräillä aikuisetkin.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Vantaalla nimittäin poliisit eivät tiedä sitä, että jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. " 
 Kankaanpäässä poliisi on sitä mieltä, että jalkakäytävä-liikennemerkki tarkoittaa myös pyörätietä, eli siinä saa myös pyöräillä aikuisetkin.Näyttää siltä, että poliisit tarvitsevat lisää koulutusta mikäli ovat liikenteessä töissä eivätkä vain pöydän takana! 
 Minulle on vuosikymmeniä sitten poliisi huomauttanut, kun ajoin pyörällä ajoradalla enkä viereisellä jalkakäytävällä!
 Näin täällä Espoossa on tapahtunut!
- AnonyymiJalankulkijoiden tulee yhdistetyllä väylällä olla tietoisia siitä, miten pyöräilijät liikkuvat. Ei pelkästään pyöräilijän tule varautua siihen, että jalankulkija saattaa siirtyä sivusuunnassa, vaan jalankulkijoiden pitää olla tietoisia siitä, voiko siirtyä sivusuunnassa turvallisesti (TLL 4 §). 
 
- AnonyymiNykyisessä voimassa olevassa tieliikennelaissa on tämä uusi pykälä. 
 "4 §
 Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
 Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
 Tuossa ei mainita ajoneuvoja, vaan tienkäyttäjiä. Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä ajoneuvotkin. Pykälä koskee siis ihan kaikkia tienkäyttäjiä. Jalankulkijoiden on myös oltava tietoisia siitä, mitä ne muut siinä ympärillä tekevät ja miten he liikkuvat. Ei voi, eikä saa kulkea "laput silmillä".- AnonyymiTässä on vuosien ajan nähty, että erittäin monet pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat luulevat että he saavat ajaa missä vain ja miten vain, niin muut väistäköön! 
 Kaikkien muiden tulee ennakoida lähes kaikkien pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi!!!!!
 Nuo kaksi ryhmää ei edes yritä noudattaa lakia!
 Jalankulkijan kulkiessa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa niin pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat väistävät väylän keskelle. Mikä siinä on vaikeata ymmärtää?????
 Itse ollessani jalankulkija niin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä muuttaessani suuntaa eli siirtyessäni toiseen reunaan, tarkistan että se voi turvallisesti tapahtua.
 Jalkakäytävällä kuljen miten huvittaa huomioiden vain jalankulkijat ja alle 12-vuotiaat lapset.
 Mistä monet pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ovat saaneet sellaisen tavan, että pyörätiellä ajetaan vasenta reunaa? Vastaan tuleva pyöräilijä, joka ajaa oikeaa reunaa saa soittaa kelloa ja torvea, jotta "vasemmisto" siirtyy oikealle kulkusuunnassaan!
 Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne. Tiedoksi, että jalankulkija ei ole ajoneuvo, kuten monet luulevat. Luulevat, koska väittävät, että jalankulkijan tulee kulkea oikealla.
 Omasta kokemuksesta voin kertoa, että poliisit ovat sitä mieltä, että jalankulkijan tulee antaa yli 12-vuotiaalle pyöräilijälle tilaa jalkakäytävällä, muuten se on estämistä.
 Vuosia sitten eräänä lumisena talvena juoksin yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää vasenta reunaa. Vastaan tuli naispyöräilijä joka yritti ohittaa minut reunan puolelta, jossa oli paljon aurattua lunta. Eipä täti sinne mahtunut eli kontaktia tuli. Hänellä oli mahdollisuus ohittaa minut väylän keskeltä, sillä ei siellä muita ollut. Jatkoin vain juoksemista ja n. 300 m päässä täti tuli huutaen perään. Oli sitä mieltä, että minun olisi tullut väistää. Käskin soittaa poliisit, mutta hän väitti olevansa poliisi ja tietää lait. Asia jäi siihen!
 Poliisien pitäisi varmaan käydä Poliisien ammattikorkeakoulu uudestaan!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tässä on vuosien ajan nähty, että erittäin monet pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat luulevat että he saavat ajaa missä vain ja miten vain, niin muut väistäköön! 
 Kaikkien muiden tulee ennakoida lähes kaikkien pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi!!!!!
 Nuo kaksi ryhmää ei edes yritä noudattaa lakia!
 Jalankulkijan kulkiessa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa niin pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat väistävät väylän keskelle. Mikä siinä on vaikeata ymmärtää?????
 Itse ollessani jalankulkija niin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä muuttaessani suuntaa eli siirtyessäni toiseen reunaan, tarkistan että se voi turvallisesti tapahtua.
 Jalkakäytävällä kuljen miten huvittaa huomioiden vain jalankulkijat ja alle 12-vuotiaat lapset.
 Mistä monet pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ovat saaneet sellaisen tavan, että pyörätiellä ajetaan vasenta reunaa? Vastaan tuleva pyöräilijä, joka ajaa oikeaa reunaa saa soittaa kelloa ja torvea, jotta "vasemmisto" siirtyy oikealle kulkusuunnassaan!
 Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne. Tiedoksi, että jalankulkija ei ole ajoneuvo, kuten monet luulevat. Luulevat, koska väittävät, että jalankulkijan tulee kulkea oikealla.
 Omasta kokemuksesta voin kertoa, että poliisit ovat sitä mieltä, että jalankulkijan tulee antaa yli 12-vuotiaalle pyöräilijälle tilaa jalkakäytävällä, muuten se on estämistä.
 Vuosia sitten eräänä lumisena talvena juoksin yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää vasenta reunaa. Vastaan tuli naispyöräilijä joka yritti ohittaa minut reunan puolelta, jossa oli paljon aurattua lunta. Eipä täti sinne mahtunut eli kontaktia tuli. Hänellä oli mahdollisuus ohittaa minut väylän keskeltä, sillä ei siellä muita ollut. Jatkoin vain juoksemista ja n. 300 m päässä täti tuli huutaen perään. Oli sitä mieltä, että minun olisi tullut väistää. Käskin soittaa poliisit, mutta hän väitti olevansa poliisi ja tietää lait. Asia jäi siihen!
 Poliisien pitäisi varmaan käydä Poliisien ammattikorkeakoulu uudestaan!Niin se syksy etenee ja valon määrä vähenee. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Niin se syksy etenee ja valon määrä vähenee. Poliisiammattikorkeakoulu, Poliisiammattikorkeakoulu, Hervannassa. 
- AnonyymiOn myös muistettava tämä: 
 ”Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.”
 Ajoneuvojen kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta aina kun lähestyvät lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.
- AnonyymiPyöräilijällä on ajoneuvon kuljettajana suurempi vastuu liikenteessä! 
 Tilannenopeus, ennakointivelvollisuus jne. Sekä muutenkin liikennesääntöjen noudattaminen, jota tosin näkee harvan pyöräilijän tekevän.
 
- AnonyymiTossa kiersi juttu Hesarissa, että miespyöräiliät on homosetsuaalisuuteen taipuvaisija. Siltä se näyttääkin täällä Espoossa. - AnonyymiJa siinä syy, miksi katselet heitä niin innolla. 
 
- AnonyymiLaitetaan vielä tuo nykyisen lain 13 § kokonaisuudessaan, niin ei jää kenellekään epäselväksi mitä siinä lukee. 
 13 §
 Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
 Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
 Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
 Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
 Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
- AnonyymiKuljetaan ihan missä vaan, mutta huomioidaan muut. 
 Varsinkin jos rikotaan sääntöjä, niin pitää olla erittäin hienotunteinen.
 Yleisesti tämä toimii ihan hyvin.
 Autoilijoille vaan nipotetaan kaikkein eniten, mutta ei meillä juuri ole ongelmia.
 Polkupyörien reitit ovat sekavia ja vaikeasti ennakoitavia, joten ollaan heillekin armollisia.
 Olemattomia ongelmia ei pidä ratkaista isolla rahalla, ja jäykän suomalaisesti, kuten polkupyöräbaanat jne.
 Ikuisessa talouskriisissä painivalla Suomella on oikeitakin ongelmia.
 Ollaan kaikki hereillä liikenteessä, niin ei tule vahinkoja.- AnonyymiSäännöt ovat olemassa myös siksi, että jokainen toimii samalla tavalla, eikä tule yllätyksiä. Jos lähdetään sooloilemaan, niin ei enää tiedetä mitä toinen aikoo ja homma muuttuu vaaralliseksi. 
 
- AnonyymiPakko kommentoida aloittajan otsikkoa vielä erikseen. 
 Kevyenliikenteen väyliä ei ole. Eikä kevyttä liikennettä.
 On pyöräteitä ja jalkakäytäviä sekä niiden yhdistelmiä. Jokaisella niistä on omat sääntönsä. Samoin on ajoradoilla kun ollaan maantiellä tai kadulla. Epämääräisintä aluetta ovat puistojen ja metsien kulkukelpoiset mutta merkkaamattomat urat. Niilläkin saa jokamiehenoikeudella kulkea pyörällä, jalan ja niihin rinnastettavalla tavalla. Mutta niilläkään ajoneuvolla (polkupyörä tms.) ei saa ajaa kenenkään päälle.- AnonyymiEn ole missään nähnyt sellaista vaatimusta, että jollakin ajoneuvolla pitäisi saada ajaa jonkun päälle. 
- AnonyymiWikipedia väittää seuraavaa: 
 "Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla."
 Ei taida olla "kevyen liikenteen väylää" mainittu tieliikennelaissa. Mahtaako olla muussakaan lainsäädännössä? Onko kenties ollut joskus aiemmin?
- Anonyymi^ Lisäys. Eri väyläviraston julkaisuissa mainitaan kevyen liikenteen väylä. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:^ Lisäys. Eri väyläviraston julkaisuissa mainitaan kevyen liikenteen väylä. Puhekielessä on myös monissa muissa asioissa eri sanamuoto kuin laissa. 
 
- AnonyymiKevyen liikenteen väylillä pitäisi olla myös jonkinlainen nopeusrajoitus. Viereisellä leveällä ajoradalla voi olla autoille 40 km/h nopeusrajoitus mutta spandex-kiitäjä voi ajaa yli 50 km/h kevyen liikenteen väylällä jalankulkijoiden, rollaattorimummojen/pappojen, lastenvaunujen, lasten, koirien yms seassa puikkelehtien. Jarruthan niiden pyörissä ei näytä toimivan. - AnonyymiPolkupyörä on ajoneuvo. Tieliikennelaki velvoittaa ottamaan muun liikenteen huomioon omaa nopeutta säädettäessä, kun ajoneuvolla ajaa. Jalankulkijoiden läheisyydessä ei siis täysillä päästellä. 
 "Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa."
 Lisäksi tieliikennelaki velvoittaa polkupyörällä ajettaessa, että on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tosin jalankulkijoiden on myös liikuttava siten, että pyöräilijä pystyy antamaan sen turvallisen tilan. Jalankulkijoiden pitää siis olla tietoisia siitä, missä ne pyöräilijät ovat milloinkin.
- Anonyymi4 § 
 Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
 Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Polkupyörä on ajoneuvo. Tieliikennelaki velvoittaa ottamaan muun liikenteen huomioon omaa nopeutta säädettäessä, kun ajoneuvolla ajaa. Jalankulkijoiden läheisyydessä ei siis täysillä päästellä. 
 "Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa."
 Lisäksi tieliikennelaki velvoittaa polkupyörällä ajettaessa, että on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tosin jalankulkijoiden on myös liikuttava siten, että pyöräilijä pystyy antamaan sen turvallisen tilan. Jalankulkijoiden pitää siis olla tietoisia siitä, missä ne pyöräilijät ovat milloinkin.Jos seilaan jalkakäytävällä miten haluan niin en minä ole se joka väistän sitä pyöräilijää tai sähköpotkulautailijaa. Minun täytyy vain huomioida muut jalankulkijat! Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12 vuotias. 
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljen reunassa - oikealla tai vasemmalla ja pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ovat ne jotka väistää minua. Mutta vieläkin kymmenien vuosien jälkeen kuulee toisinaan pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden huutavan, että on oikean puoleinen liikenne! Minä noudatan Suomen lakia, mutta en pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden lakia!
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vaihtaessani kulkusuuntaa katson taakseni, että sen turvallista.
 Pyöräilijöillä on suurempi vastuu liikenteessä jalankulkijaan nähden. Niistähän on jopa käräjäoikeuden tuomioita. Uteliaille tiedoksi, että googlettamalla niitä löytyy!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos seilaan jalkakäytävällä miten haluan niin en minä ole se joka väistän sitä pyöräilijää tai sähköpotkulautailijaa. Minun täytyy vain huomioida muut jalankulkijat! Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12 vuotias. 
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljen reunassa - oikealla tai vasemmalla ja pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ovat ne jotka väistää minua. Mutta vieläkin kymmenien vuosien jälkeen kuulee toisinaan pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden huutavan, että on oikean puoleinen liikenne! Minä noudatan Suomen lakia, mutta en pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden lakia!
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vaihtaessani kulkusuuntaa katson taakseni, että sen turvallista.
 Pyöräilijöillä on suurempi vastuu liikenteessä jalankulkijaan nähden. Niistähän on jopa käräjäoikeuden tuomioita. Uteliaille tiedoksi, että googlettamalla niitä löytyy!Se on helppo uskoa, että sinulle on kävelykin tuottanut ongelmia jo kymmeniä vuosia. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Jos seilaan jalkakäytävällä miten haluan niin en minä ole se joka väistän sitä pyöräilijää tai sähköpotkulautailijaa. Minun täytyy vain huomioida muut jalankulkijat! Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12 vuotias. 
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljen reunassa - oikealla tai vasemmalla ja pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ovat ne jotka väistää minua. Mutta vieläkin kymmenien vuosien jälkeen kuulee toisinaan pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden huutavan, että on oikean puoleinen liikenne! Minä noudatan Suomen lakia, mutta en pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden lakia!
 Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vaihtaessani kulkusuuntaa katson taakseni, että sen turvallista.
 Pyöräilijöillä on suurempi vastuu liikenteessä jalankulkijaan nähden. Niistähän on jopa käräjäoikeuden tuomioita. Uteliaille tiedoksi, että googlettamalla niitä löytyy!Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Tässä uudessa laissa jokainen tienkäyttäjä on velvollinen ennakoimaan sitä, mitä muut ympärillä tekevät. 
 "4 §
 Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
 Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
 Yhteiskäyttöisillä väylillä, jossa sekä pyöräillään että kävellään, on jalankulkijoilla myös ennakointivelvollisuus pyöräilijöihin nähden. Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä ajoneuvotkin ovat.
- AnonyymiLakia ja sääntöjä tulee jokaisen noudattaa. Kenenkään mielipiteet eivät sääntöjen ohi aja. Jokainen tieliikennelaista löytyvä pykälä velvoittaa toimimaan niiden mukaisesti. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Tässä uudessa laissa jokainen tienkäyttäjä on velvollinen ennakoimaan sitä, mitä muut ympärillä tekevät. 
 "4 §
 Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
 Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
 Yhteiskäyttöisillä väylillä, jossa sekä pyöräillään että kävellään, on jalankulkijoilla myös ennakointivelvollisuus pyöräilijöihin nähden. Jalankulkija on tienkäyttäjä siinä missä ajoneuvotkin ovat.Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat tahallaan jalkakäytävillä! 
 Jalkakäytävää ei voi mitenkään sekoittaa pyörätiehen, koska pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!
 Miten pyöräilijä ja sähköpotkulautailija eivät "eksy" koskaan ajamaan ajoradalle vaan aina jalkakäytävälle?
 Tällä hetkellä tuo jalankulkijoiden ennakointivelvollisuus jalkakäytävällä pyöräileviin ja sähköpotkulautaileviin on se, että ellet halua jäädä alle niin väistä!
 Onhan autoilijoidenkin katsottava risteyksissä mihin saa mennä: saako mennä suoraan, saako kääntyä vasemmalle tai oikealle niin miten se ei onnistu muilta ajoneuvoilta?
 Helsingin keskustassa suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ajaa jalkakäytävillä!
 Ei ole muuta tilastoa kuin mitä omat silmäni näkevät!
 Mikäli on niin heikko näkö, että ei näe liikennemerkkejä niin silloin ei tule liikkua ajoneuvoilla! Polkupyörä ja sähköpotkulauta (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) ovat ajoneuvoja!
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Lakia ja sääntöjä tulee jokaisen noudattaa. Kenenkään mielipiteet eivät sääntöjen ohi aja. Jokainen tieliikennelaista löytyvä pykälä velvoittaa toimimaan niiden mukaisesti. Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt. 
 Laissa ei ole määritelty jalankulkijan paikkaa jalkakäytävällä.
 Laissa on, että polkupyörä on ajoneuvo. Polkupyörään ja siten myös sähköpotkulautaan sovelletaan pääosin samoja liikennesääntöjä kuin muihin ajoneuvoihin.
 Ajoneuvoilla on Suomessa oikeanpuoleinen liikenne eikä jalankulkija ole ajoneuvo.
 Laissa on, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Eli ellei sitä ole niin sitten tulee ajaa ajoradalla oikealla; pientareella tai reunassa.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat tahallaan jalkakäytävillä! 
 Jalkakäytävää ei voi mitenkään sekoittaa pyörätiehen, koska pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!
 Miten pyöräilijä ja sähköpotkulautailija eivät "eksy" koskaan ajamaan ajoradalle vaan aina jalkakäytävälle?
 Tällä hetkellä tuo jalankulkijoiden ennakointivelvollisuus jalkakäytävällä pyöräileviin ja sähköpotkulautaileviin on se, että ellet halua jäädä alle niin väistä!
 Onhan autoilijoidenkin katsottava risteyksissä mihin saa mennä: saako mennä suoraan, saako kääntyä vasemmalle tai oikealle niin miten se ei onnistu muilta ajoneuvoilta?
 Helsingin keskustassa suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ajaa jalkakäytävillä!
 Ei ole muuta tilastoa kuin mitä omat silmäni näkevät!
 Mikäli on niin heikko näkö, että ei näe liikennemerkkejä niin silloin ei tule liikkua ajoneuvoilla! Polkupyörä ja sähköpotkulauta (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) ovat ajoneuvoja!Ei kukaan voi selittää niitä asioita, joita harhoissasi näet. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat tahallaan jalkakäytävillä! 
 Jalkakäytävää ei voi mitenkään sekoittaa pyörätiehen, koska pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!
 Miten pyöräilijä ja sähköpotkulautailija eivät "eksy" koskaan ajamaan ajoradalle vaan aina jalkakäytävälle?
 Tällä hetkellä tuo jalankulkijoiden ennakointivelvollisuus jalkakäytävällä pyöräileviin ja sähköpotkulautaileviin on se, että ellet halua jäädä alle niin väistä!
 Onhan autoilijoidenkin katsottava risteyksissä mihin saa mennä: saako mennä suoraan, saako kääntyä vasemmalle tai oikealle niin miten se ei onnistu muilta ajoneuvoilta?
 Helsingin keskustassa suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ajaa jalkakäytävillä!
 Ei ole muuta tilastoa kuin mitä omat silmäni näkevät!
 Mikäli on niin heikko näkö, että ei näe liikennemerkkejä niin silloin ei tule liikkua ajoneuvoilla! Polkupyörä ja sähköpotkulauta (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) ovat ajoneuvoja!Rippuen vähän sähköisestä kulkuvälineestä, niin joillakin niistä saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta (jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet). 
 "Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen."
 Lähde:
 https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Rippuen vähän sähköisestä kulkuvälineestä, niin joillakin niistä saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta (jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet). 
 "Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen."
 Lähde:
 https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineetLinkki ei toimi. Tässä uusi. 
 https://traficom.fi/fi/sahkoiset-liikkumisvalineet
 
- AnonyymiSaako soittokellon jo poistaa kun sitä ei saa käyttääkkään ? - AnonyymiMiksi ei muka saisi käyttää? Kuka sellaisen valheen on keksinyt? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Miksi ei muka saisi käyttää? Kuka sellaisen valheen on keksinyt? Tässä tilanteessa on soittokellon soittaminen turhaa! 
 Kysymys ja vastaus Liikenneturva sivulta:
 "Suojatie on jalankulkijoiden tien ylityspaikka mutta tieliikennelaissa todetaan lisäksi, että ajoneuvolla voi myös ylittää ajorataa suojatietä pitkin. Pitääkö suojatiellä kulkevien jalankulkijoiden väistää suojatiellä ajavia ajoneuvoja (pyörät, sähköskuutit), jos he soittavat pyörän kelloa?"
 "Ei pidä. Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle. Soittokelloa käyttämällä ei voi vapautua tästä velvollisuudesta.
 Tieliikennelaki 18 §: Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylittäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
 Soittokellon soittaminen on turhaa myös jalkakäytävällä, sillä se on jalankulkijoiden valtakuntaa. Eli teillä pyöräilijöillä, jotka olette yli 12 vuotiaita ei ole sinne mitään asiaa ajamaan pyörällä/skuutilla (max 25 km/h).
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Tässä tilanteessa on soittokellon soittaminen turhaa! 
 Kysymys ja vastaus Liikenneturva sivulta:
 "Suojatie on jalankulkijoiden tien ylityspaikka mutta tieliikennelaissa todetaan lisäksi, että ajoneuvolla voi myös ylittää ajorataa suojatietä pitkin. Pitääkö suojatiellä kulkevien jalankulkijoiden väistää suojatiellä ajavia ajoneuvoja (pyörät, sähköskuutit), jos he soittavat pyörän kelloa?"
 "Ei pidä. Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle. Soittokelloa käyttämällä ei voi vapautua tästä velvollisuudesta.
 Tieliikennelaki 18 §: Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylittäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
 Soittokellon soittaminen on turhaa myös jalkakäytävällä, sillä se on jalankulkijoiden valtakuntaa. Eli teillä pyöräilijöillä, jotka olette yli 12 vuotiaita ei ole sinne mitään asiaa ajamaan pyörällä/skuutilla (max 25 km/h)."Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen." 
 Soittokelolla ilmoitetaan mahdollisesta vaaratilanteesta. Se ei ole mikään "väistymismerkki", eli sillä ei pyydetä väistymään.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen." 
 Soittokelolla ilmoitetaan mahdollisesta vaaratilanteesta. Se ei ole mikään "väistymismerkki", eli sillä ei pyydetä väistymään.Kellolla tehdään tiettäväksi, että tästä suunnasta on nyt tulossa joku. On täysin tilanteesta kiinni, miten siihen pitää reagoida. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kellolla tehdään tiettäväksi, että tästä suunnasta on nyt tulossa joku. On täysin tilanteesta kiinni, miten siihen pitää reagoida. Suojatiellä kävellessäni pyöräilijä soittakoon pyörän kelloa sydämensä kyllyydestä, mutta en väistä! Samoin on jalkakäytävällä. 
 Jos satun porukan kanssa kävelemään yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä vahingossa koko leveydeltä, ja takaa tuleva soittaa pyörän kelloa, niin silloin tietysti väistän.
 Pyöräilijänä en soita pyörän kelloa suojatiellä ajaessani, jos en pääse ohi. Ajan hiljaa tai kävelen, tai ennakoin tilanteen ja ajan suojatien ulkopuolella. Samoin teen, jos vastaantulevia on paljon suojatiellä. Ennakointi!
 Jos yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä edessä kuljetaan kävellen tai pyörällä koko leveydeltä niin soitan asiallisesti pyörän kelloa. Samoin teen, jos pyörätiellä kävellään koko leveydeltä.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Kellolla tehdään tiettäväksi, että tästä suunnasta on nyt tulossa joku. On täysin tilanteesta kiinni, miten siihen pitää reagoida. Soittokellolla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio, mikäli se on vaaran välttämiseksi tarpeen. 
 
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset495063
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut283729
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693483
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012848
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral912739
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302680
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa131881
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161656
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2021508
- 1531351