Ohitustaidottomat autoilijat

Anonyymi

Eilen illalla ajelin maantiellä, 100 km/h nopeusrajoitusalueella.
Saavutin n.20 auton jonon, joka eteni suunnilleen 80 km/h nopeutta.
Tiellä oli muutama pitkä suora ja ohitin kolmella ohituksella koko jonon, eikä vauhti noussut kertaakaan edes sakkorajalle.

Kun olin ohittanut joko jonon ja eteeni aukesi taas tyhjä tie, niin aloin miettimään, että miksi joku jää ajamaan jonoon, muodostamaan ruuhkaa?

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pari Toyotaa ja vaaria peräkkäin ja suma on valmis. Epävarmat ja pelokkaat tyytyy letkassa ajoon.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi ohittaa jos ei näe sille tarvetta? Eivät kaikki ole samanlaisia raivosta täriseviä hätäilijöitä kuin sinä. Tiedoksesi muuten, se nopeusrajoituskyltti EI osoita sitä nopeutta millä pitää ajaa, vaan suurimman sallitun nopeuden sillä tieosuudella. Tämä opetetaan kyllä autokoulussa mutta jostain kumman syystä sinä et tiedä sitä. Oletkohan koskaan edes ajanut autoa vaan nyt vain trollailet täällä?

      • Anonyymi

        Kyllä minä olen käynyt autokoulun useampaankin kertaan; KT- kortti 1981, ABC-kortti 1983 ja ABCE- kortti 1986.

        En minä millään tavalla "tärise raivosta", vaan ihmettelen, että miksi joku vapaaehtoisesti ajaa ruuhkassa ja tekee sitä vielä lisää.

        Ellei itse "näe ohittamiselle syytä" niin voin kertoa ainakin yhden syyn.
        Sillä välttää ruuhkien syntymistä

        Nyt sinäkin tiedät ainakin yhden syyn, miksi ei kannata jäädä tekemään jonoa. Ja kun oikein kovasti harjoittelet, voit jopa oppia ohittamaan ja ehkä huomaat, ettei siinä ole mitään niin ihmeellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä olen käynyt autokoulun useampaankin kertaan; KT- kortti 1981, ABC-kortti 1983 ja ABCE- kortti 1986.

        En minä millään tavalla "tärise raivosta", vaan ihmettelen, että miksi joku vapaaehtoisesti ajaa ruuhkassa ja tekee sitä vielä lisää.

        Ellei itse "näe ohittamiselle syytä" niin voin kertoa ainakin yhden syyn.
        Sillä välttää ruuhkien syntymistä

        Nyt sinäkin tiedät ainakin yhden syyn, miksi ei kannata jäädä tekemään jonoa. Ja kun oikein kovasti harjoittelet, voit jopa oppia ohittamaan ja ehkä huomaat, ettei siinä ole mitään niin ihmeellistä.

        Vai oikein ruuhkia. Ruuhkasta voidaan puhua ehkä silloin, kun liikennevirran nopeus putoaa maantiellä alle kuudenkympin ja jonoa on kilometrikaupalla.
        Ei pieni jono ole ruuhka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oikein ruuhkia. Ruuhkasta voidaan puhua ehkä silloin, kun liikennevirran nopeus putoaa maantiellä alle kuudenkympin ja jonoa on kilometrikaupalla.
        Ei pieni jono ole ruuhka.

        Oli se jono silti tarpeeksi iso siihen, että sai jonkun mielen mustumaan. Minulla on aavistus, että kyseinen jono oli ongelma vain yhdelle, mutta sille yhdelle se sitten olikin aivan valtava ongelma.


      • Anonyymi

        Jos ei halua(uskalla) ohittaa, niin pitääkö sitä jäädä keräämän lekaa joka tukkii väylän?
        Kovin itsekästä touhua tuollainen ajattelu, "ei mulla kiire, ajakoon mutkin lekassa hiljaa". Pitäisi jättää edes reiluja välejä tai käydä vaikka kahvilla välillä jos haluaa matkalla viihtyä pidempää kuin mitä rajoitukset ja suurin osa muita haluaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli se jono silti tarpeeksi iso siihen, että sai jonkun mielen mustumaan. Minulla on aavistus, että kyseinen jono oli ongelma vain yhdelle, mutta sille yhdelle se sitten olikin aivan valtava ongelma.

        Tuskin kaikki siinä letkassa ilosia ja tyytyväisiä on, mutta eivät uskalla ohittaa tai auto on niin lussu ettei kiihdy ja pelkokerroin kasvaa.
        Todella itsekästä kerätä letkaa peräänsä ja varsinkin ne jotka sitä jatkavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oikein ruuhkia. Ruuhkasta voidaan puhua ehkä silloin, kun liikennevirran nopeus putoaa maantiellä alle kuudenkympin ja jonoa on kilometrikaupalla.
        Ei pieni jono ole ruuhka.

        Vai sinäkö se määrittelet mikä on ruuhka ja se on oikein?
        Letkassa ajaminen on kuitenkin vaarallista, se on faktaa ja on se kovin typerääkin ja itsekästä estää tarkoituksen mukaista liikennevirtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kaikki siinä letkassa ilosia ja tyytyväisiä on, mutta eivät uskalla ohittaa tai auto on niin lussu ettei kiihdy ja pelkokerroin kasvaa.
        Todella itsekästä kerätä letkaa peräänsä ja varsinkin ne jotka sitä jatkavat.

        Eivät kuitenkaan ohitelleet tai tulleet tänne mälisemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kuitenkaan ohitelleet tai tulleet tänne mälisemään.

        Tuskinpa kaikki letkassa olleet viisastelevat Suolessa.
        Toisille ohittaminen on liian pelottavaa ja osaaminen huonoa, mutta ei kukaan taatusti halulla aja alinopeutta letkassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa kaikki letkassa olleet viisastelevat Suolessa.
        Toisille ohittaminen on liian pelottavaa ja osaaminen huonoa, mutta ei kukaan taatusti halulla aja alinopeutta letkassa.

        Emme tiedä, olisiko siinä joku halunnut ohittaa. On kuitenkin aika omituisia lähteä julistamaan, että ne muut eivät osaa ohittaa, tai että eivät olleet tilanteeseen tyytyväisiä. He itse kyllä tietävät, mikä asianlaita on.


      • Anonyymi

        Ei tarvitse ohittaa jos ei näe sitä aiheelliseksi, mutta jos ei itse aio ohittaa, niin on fiksua jättää tarpeeksi hajurakoa edellä menevään jotta takana tulevilla on mahdollisuus ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä olen käynyt autokoulun useampaankin kertaan; KT- kortti 1981, ABC-kortti 1983 ja ABCE- kortti 1986.

        En minä millään tavalla "tärise raivosta", vaan ihmettelen, että miksi joku vapaaehtoisesti ajaa ruuhkassa ja tekee sitä vielä lisää.

        Ellei itse "näe ohittamiselle syytä" niin voin kertoa ainakin yhden syyn.
        Sillä välttää ruuhkien syntymistä

        Nyt sinäkin tiedät ainakin yhden syyn, miksi ei kannata jäädä tekemään jonoa. Ja kun oikein kovasti harjoittelet, voit jopa oppia ohittamaan ja ehkä huomaat, ettei siinä ole mitään niin ihmeellistä.

        Mitä väliä sillä on, että ajetaan vähän rajoitusta hitaammin? Löysää vain itsekin kaasua ja ota rennommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei halua(uskalla) ohittaa, niin pitääkö sitä jäädä keräämän lekaa joka tukkii väylän?
        Kovin itsekästä touhua tuollainen ajattelu, "ei mulla kiire, ajakoon mutkin lekassa hiljaa". Pitäisi jättää edes reiluja välejä tai käydä vaikka kahvilla välillä jos haluaa matkalla viihtyä pidempää kuin mitä rajoitukset ja suurin osa muita haluaisi.

        Ei ole itsekästä jos ei näe tarvetta ohittaa. Se taasen on itsekästä kun sinä "vaadit" muita toimimaan haluamallasi tavalla. Miksi et vain rohkeasti aja ohi siitä "hidastelijasta" vaan haluat jäädä takapuskuriin kiinni roikkumaan? Se on nimittäin aika vaarallista. Sinun pitäisi varmaan opetella uudestaan liikennekäyttäytymisen perusteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai sinäkö se määrittelet mikä on ruuhka ja se on oikein?
        Letkassa ajaminen on kuitenkin vaarallista, se on faktaa ja on se kovin typerääkin ja itsekästä estää tarkoituksen mukaista liikennevirtaa.

        Elikerrot julkisesti että et koskaan ole ajanut ruuhkassa. Mietippä vähän Kun sulla on 4 kaistaisella tiellä muutamia TUHANSIA autoja. Et muuten ohittele ja jonot liikkuu just sitä vauhtia kuin liikkuu. Tuollainen natian kun et tiedä siis autoilusta mitään ruuhkissa on kyllä todella turhaa. Joskus ollut itse mm ruuhkassa , neljä kaistaa täynnä ja reilun 10 km matkalla. Meni 300 metriä jopa puolessa tunnissa että älä viitsi marista. Ja kerros tässä julkisesti jos jollain 20 km.n matkalla onnistur minuutin voittamaan aikaa sun ohitteluilla. Miten käytät sen ajan? Takaan että täällä ei ole yhtään sellaista kitisijää joka kertoisi miten käyttää sen säästyneen olemattoman aikavoiton. Vai eikö muija anna jos myöhästyt sen 15 sekuntia kun satuit joutumann jonoon joka liikkui 80 km/ tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä olen käynyt autokoulun useampaankin kertaan; KT- kortti 1981, ABC-kortti 1983 ja ABCE- kortti 1986.

        En minä millään tavalla "tärise raivosta", vaan ihmettelen, että miksi joku vapaaehtoisesti ajaa ruuhkassa ja tekee sitä vielä lisää.

        Ellei itse "näe ohittamiselle syytä" niin voin kertoa ainakin yhden syyn.
        Sillä välttää ruuhkien syntymistä

        Nyt sinäkin tiedät ainakin yhden syyn, miksi ei kannata jäädä tekemään jonoa. Ja kun oikein kovasti harjoittelet, voit jopa oppia ohittamaan ja ehkä huomaat, ettei siinä ole mitään niin ihmeellistä.

        Oot hätähousu. Ei sulla mihinkään kiire ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot hätähousu. Ei sulla mihinkään kiire ollut.

        Tuo on aivan totta, minulla ei todellakaan ollut minkäänlainen kiire.
        Halusin vain ajaa suurinta sallittua nopeutta, enkä keksinyt yhtäkään syytä, miksi olisin ajanut jonkun muun valitsemaa vauhtia.
        Osaan ihan itse päättää oman vauhtini, lain sallimissa puitteissa.


    • Anonyymi

      En ollut varman mikä nopeusrajoitus oli, perässä ajavatkin kai oletti tiellä on kai sitten 80 rajoitus.

    • Jos ei ohita, voi jättää kaksinkertaisen turvavälin takaa ohittavia varten. Jos ohittajia riittää, jono ei kasva kahdenkymmenen auton mittaiseksi sumpuksi. Kaikki voittaa.

      • Anonyymi

        Tässäpä oiva vinkki kaikille! Kiitos!


      • Anonyymi

        Niin mutta kun 95%:lle kuskeista tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia pitää edes kymmentä metriä pitempää väliä edellä ajavaan kovissakin nopeuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä oiva vinkki kaikille! Kiitos!

        Eikä se ole edes mikään vinkki vaan liikennesäännöissä mainittu määräys.


    • Anonyymi

      Ole onnellinen, kun saat ajella tiellä, jolla on vain yhdensuuntaista liikennettä.
      Meilläpäin on totuttu siihen, että ajetaan kiltisti raskaiden yhdistelmien perässä, emmekä koe ajavamme ruuhkassa .

      • Anonyymi

        Kyllä tuolla tiellä (Turku-Tampere) on liikennettä ihan molempiin suuntiin.

        Miksi "teilläpäin" ajetaan kiltisti, jonoa keräten, raskaiden yhdistelmien perässä?
        Onko siellä yleinen ohituskielto, tms.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuolla tiellä (Turku-Tampere) on liikennettä ihan molempiin suuntiin.

        Miksi "teilläpäin" ajetaan kiltisti, jonoa keräten, raskaiden yhdistelmien perässä?
        Onko siellä yleinen ohituskielto, tms.?

        Aina olen päässyt perille sinne, minne olen ollut matkalla, vaikka en yli sallittua ole ajanutkaan. Välillä ajelen vähän alle rajoitusten mutta en kuitenkaan haittaavan hitaasti ja silti pääsen perille. Luulisi onnistuvan myös muilta.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään pakkoa ajaa sallittua maksimia. Autoni kulkee mukavasti ja edullisesti tasaista matkanopeutta 90 km/h (vakkari 95). Samainen nopeus tuntuu sopiva pääosalle tien käyttäjistä. Vain murto-osa ryntäilee ohitse selvää ylinopeutta.
      Tuota 90 nopeutta voi käyttää hyvin 100 ja 120 rajoituksilla, niin ei tarvitse stressata eikä ohitella rekkoja eikä muuleja. Matka sujuu kuitenkin tasaisen joutuisasti.
      Jos syntyy jonoja niin siinä toisena ajava yleensä käyttäytyy omituisesti eli roikkuu vasemmalla niin, että puoli autoa näkyy peilistä, mutta ei kuitenkaan lähde ohitukseen ja samalla vielä estää takaa tulijoitakin ohittamasta ajamalla vasemmat pyörät miltei keskiviivan päällä.

      • Anonyymi

        Oma autoni kulkee "mukavasti ja edullisesti" myös 100 km/h nopeutta.

        Olen kyllä huomannut, että suurelle osalle autoilijoista sopii ihan mikä tahansa vauhti, jonka se jonon etummaisena ajava on valinnut.

        Aloituksessa sitä jo hiukan ihmettelinkin, että kuinka ohittaminen on joillekin niin kovin vaikeaa.
        Ja siellä jonon etummaisena oli puoliperä, jonka nopeus oli melko tarkasti 80 km/h.

        Millä tavalla se jonon toisena ajava häiritsee, vaikka ajaisikin "miltei keskiviivan päällä"?
        Onhan siinä kuitenkin yksi ihan kokonainen kaista käytettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma autoni kulkee "mukavasti ja edullisesti" myös 100 km/h nopeutta.

        Olen kyllä huomannut, että suurelle osalle autoilijoista sopii ihan mikä tahansa vauhti, jonka se jonon etummaisena ajava on valinnut.

        Aloituksessa sitä jo hiukan ihmettelinkin, että kuinka ohittaminen on joillekin niin kovin vaikeaa.
        Ja siellä jonon etummaisena oli puoliperä, jonka nopeus oli melko tarkasti 80 km/h.

        Millä tavalla se jonon toisena ajava häiritsee, vaikka ajaisikin "miltei keskiviivan päällä"?
        Onhan siinä kuitenkin yksi ihan kokonainen kaista käytettävissä.

        Jonoahan ei ole, ennenkuin siihen tulee se toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma autoni kulkee "mukavasti ja edullisesti" myös 100 km/h nopeutta.

        Olen kyllä huomannut, että suurelle osalle autoilijoista sopii ihan mikä tahansa vauhti, jonka se jonon etummaisena ajava on valinnut.

        Aloituksessa sitä jo hiukan ihmettelinkin, että kuinka ohittaminen on joillekin niin kovin vaikeaa.
        Ja siellä jonon etummaisena oli puoliperä, jonka nopeus oli melko tarkasti 80 km/h.

        Millä tavalla se jonon toisena ajava häiritsee, vaikka ajaisikin "miltei keskiviivan päällä"?
        Onhan siinä kuitenkin yksi ihan kokonainen kaista käytettävissä.

        Ei kyse ole siitä, että ohittaminen olisi vaikeaa. Jokainen ohittaa paikan tullen, jos haluaa ja kokee sen tarpeelliseksi. Kukaan ei ohita, jos ei pidä sitä tarpeellisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma autoni kulkee "mukavasti ja edullisesti" myös 100 km/h nopeutta.

        Olen kyllä huomannut, että suurelle osalle autoilijoista sopii ihan mikä tahansa vauhti, jonka se jonon etummaisena ajava on valinnut.

        Aloituksessa sitä jo hiukan ihmettelinkin, että kuinka ohittaminen on joillekin niin kovin vaikeaa.
        Ja siellä jonon etummaisena oli puoliperä, jonka nopeus oli melko tarkasti 80 km/h.

        Millä tavalla se jonon toisena ajava häiritsee, vaikka ajaisikin "miltei keskiviivan päällä"?
        Onhan siinä kuitenkin yksi ihan kokonainen kaista käytettävissä.

        Olisi parasta kun jättäisit autolla ajamisen sellaisille jotka eivät koko aikaa hätäilisi samalla tavalla kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi parasta kun jättäisit autolla ajamisen sellaisille jotka eivät koko aikaa hätäilisi samalla tavalla kuin sinä.

        Mikä olisi mielestäsi oikea nopeus, ettei se sinusta vaikuttaisi hätäilyltä?
        Onko suurimman sallitun nopeuden ajaminen hätäilyä?
        Kuinka paljon suurinta sallittua nopeutta hitaammin pitäisi mielestäsi ajaa?
        Kutistuuko pippelisi kun tulet ohitetuksi?


      • Anonyymi

        Ahaa! Nyt joku tällainen ysikympinriesa tunnusti. Nämä kuskit ovat niitä vihonviimeisiä, jotka javat 90 km/ olkoon mikä tahansa rajoitus. Roikkuvat takapuskurissa 80 alueella ja haittaavat liikennettä 100 alueella keräten jonoa peräänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa! Nyt joku tällainen ysikympinriesa tunnusti. Nämä kuskit ovat niitä vihonviimeisiä, jotka javat 90 km/ olkoon mikä tahansa rajoitus. Roikkuvat takapuskurissa 80 alueella ja haittaavat liikennettä 100 alueella keräten jonoa peräänsä.

        Tuollaiset ovat todella raivostuttavia. Satasen alueella 90 kmh/h (joka tosin on ihan sallittua), 80:en alueella 90 km/h, 60:en alueella 90 km/h. Vasta taajamassa hidastavat nopeuttaan.

        Pahinta on kun nämä idiootit monesti vielä ohittelevat kaikki jotka ajavat vähänkään hitaampaa kuin he ja sitten viimeistään seuraavan satasen alueella heidät saa taas kiinni. Sitten jos heidät ohittaa niin seuraavan 80:en tai 60:en alueella he liimautuvatkin jälleen takapuskuriin kiinni ja joskus ohittavat. Ja niin edelleen.


    • Anonyymi

      Joskus en ohita, vaikka nopeus olisikin sallittua vähän alempi, koska joku näistä
      - olen kääntymässä pois muutaman kilometrin tai minuutin päästä
      - nykyisellä kaistallani on parempi ja hiljaisempi alfaltti eli mukavampi ajella
      - kaksisuuntaisella tiellä odotan parempaa ohituspaikkaa ja jos ei ole kiire, niin ohitan vain kun on oikein hyvä paikka
      - tie huonossa kunnossa ja odotan parempaa paikkaa

      Moottoritiellä ohitan yleensä ja 120 alueella mittarissa 130 kun huomioin mittarivirheen.
      Kun ohitan, laitan vilkun päälle ja siitä sitten muutaman sekunnin kuluttua vaihdan vasemmalle kaistalle reilusti ennen ohitettavaa autoa. En roiku takapuskurissa, autoni on tehokas eikä tarvitse ohittaakseen imua.

      Kun olen ohittanut, ajan ainakin 50 metriä ohitetun ohi ennen kuin palaan oikealle kaistalle.
      En roiskuta rapaa tai loskaa ohitetun tuulilasille, koska en halua sitä omallekaan.

      Minusta tyhmiä ovat ne, jotka tulevat ohittamisen jälkeen jopa vain yhden auton mitan jälkeen eteeni ja on pakko jarruttaa saadakseni turvavälin.

      MInusta tyhmiä ovat ne, jotka ohittavat tosi niukalla nopeuserolla ja sitten ohittamisen jälkeen hidastavat nopeuttaan alemmaksi kuin minun nopeuteni oli ennen ohitusta. Jos uskaltavat ohittaessa ajaa esim. mittarissa 110 km/h satasen alueella, niin jatkakoot samaa nopeutta sen jälkeenkin. Ei siitä vielä saa sakkoja.

      • Anonyymi

        Tarvitseeko joku auto imua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitseeko joku auto imua?

        Kyllä jotkut näyttää tarvitsevan. Koska ajan vähän isommalla autolla, huomaa kuinka joku tulee siellä perässä imussa ja kun sitten siirtyy vastaantulevien kaistalle ohittaakseen, vauhti hyytyykin hetkeksi ennen kuin saa taas kelattua lisää vauhtia ja menee ohi.


    • Anonyymi

      . Se on lapsellista kitinää niiltä jotka jahtaa 15 sekunnin tai joskus jopa koko minuutin aikavoittoa noilla tyypillisesti lyhyillä 10-20 km.n matkoilla.Niillä ei yksinkertaisesti pysty voittamaan niin pqaljon aikaa että olisi millään lailla edes kannattavaa ohitella.
      Useimmat osannee laskea kuinka paljon aikaa menee 20 km.n matkaa 100 km/h ajonopeudella. JOS ON TYHJÄ TIE: Se todellinen keskinopeus kuitenkin jää sinne 80 tuntumiin ihan väkisin vaikka koettais ohitella ja ottaa turhia riskejä. Paljonkos sitä aikaa menee sit tasaisella 80 nopeudella. Minä tiedän nuo.
      En tarvitse jahdata mitään typeriä sekunti voittoja. Tulen silti perille AJOISSA ja Stressaamatta.

      • Anonyymi

        Sinä ehkä ajat 10-20 km:n matkoja, minä ajan 200 km:n matkoja.
        Yleensä keskinopeus on 90-100 km/h, se näkyy autoni mittaristossa.

        Ohittaminen ei aiheuta minulle minkäänlaista stressiä. Se on minulle aivan normaalia liikennettä. En yleensä kadulla kävellessäkään jää hitaampien taakse kävelemään.

        Eikä ajansäästö ole minulle minkäänlainen kriteeri. Ajan käytännössä aina suurinta sallittua nopeutta ja ohitan jokaisen, joka tulee perä edellä vastaan.
        En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi ajaa jonkun maisemienkatselijan valitsemaa nopeutta.

        Mutta ehkä sinulle on hyvä vaihtoehto ajella siellä muiden lampaiden seassa, kun et selvästikään uskalla itse päättää edes sopivaa nopeutta ja ohittaminenkin on niin vaikeaa.

        Kaikki kykyjensä mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ehkä ajat 10-20 km:n matkoja, minä ajan 200 km:n matkoja.
        Yleensä keskinopeus on 90-100 km/h, se näkyy autoni mittaristossa.

        Ohittaminen ei aiheuta minulle minkäänlaista stressiä. Se on minulle aivan normaalia liikennettä. En yleensä kadulla kävellessäkään jää hitaampien taakse kävelemään.

        Eikä ajansäästö ole minulle minkäänlainen kriteeri. Ajan käytännössä aina suurinta sallittua nopeutta ja ohitan jokaisen, joka tulee perä edellä vastaan.
        En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi ajaa jonkun maisemienkatselijan valitsemaa nopeutta.

        Mutta ehkä sinulle on hyvä vaihtoehto ajella siellä muiden lampaiden seassa, kun et selvästikään uskalla itse päättää edes sopivaa nopeutta ja ohittaminenkin on niin vaikeaa.

        Kaikki kykyjensä mukaan.

        Olen todennut että toisen perässä ajaminen on senverran stressaavaa, että jos nopeuseroa on riittävästi, ohitan mielelläni kun siihen on turvallinen mahdollisuus ja ajan stressaamatta "avointa" tietä. Toisen perässä ajaessa pitää muun liikenteen seuraamisen lisäksi seurata koko ajan edellä menijän "toilauksia". Nytkin viimeviikon lopulla ajettuani joitakin satoja kilometrejä, kiinnitti erityisesti huomiota eräs autoilija jonka ajotapa oli "oudon säännöllistä". Kun tie oli vapaa, hän ajoi hiukan alle suurinta sallittua nopeutta, mutta aina kun tuli joku vastaan niin nopeus laski ehkäpä noin 10-15 km/h alle suurimman sallitun. Kun vastaantulija oli mennyt, nopeus taas nousi. Kovin kauan en tuota "kuminauha-ajoa" kestänyt vaan ohitin ja jatkoin matkaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ehkä ajat 10-20 km:n matkoja, minä ajan 200 km:n matkoja.
        Yleensä keskinopeus on 90-100 km/h, se näkyy autoni mittaristossa.

        Ohittaminen ei aiheuta minulle minkäänlaista stressiä. Se on minulle aivan normaalia liikennettä. En yleensä kadulla kävellessäkään jää hitaampien taakse kävelemään.

        Eikä ajansäästö ole minulle minkäänlainen kriteeri. Ajan käytännössä aina suurinta sallittua nopeutta ja ohitan jokaisen, joka tulee perä edellä vastaan.
        En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi ajaa jonkun maisemienkatselijan valitsemaa nopeutta.

        Mutta ehkä sinulle on hyvä vaihtoehto ajella siellä muiden lampaiden seassa, kun et selvästikään uskalla itse päättää edes sopivaa nopeutta ja ohittaminenkin on niin vaikeaa.

        Kaikki kykyjensä mukaan.

        Jos on tarve ajaa säännöllisesti 200 km matkoja, olisi parempi vaihtaa työpaikkaa ja mennä johonkin oikeisiin töihin. Äänioikeus pois maalaisilta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tarve ajaa säännöllisesti 200 km matkoja, olisi parempi vaihtaa työpaikkaa ja mennä johonkin oikeisiin töihin. Äänioikeus pois maalaisilta!

        Millä tavalla työpaikkani vaikuttaa vapaa-aikanani ajamiini matkoihin?
        Minulla on hyvä työpaikka, tai ainakin palkkani on hyvä.
        Millä tavalla tähän liittyy äänioikeutesi?


    • Anonyymi

      Varmaan aloittaja näitä ajajia joille keltaista viivaa ei ole olemassakaan tai pitkällä tiellä ei ole ikinä yhden kääntyvän tien risteysalueita. Ja oranssi valo on sama kuin vihreä.

      • Anonyymi

        *keltainen valo
        Alkaa olla myöhä ja pitää mennä näemmä nukkumaan.


      • Anonyymi

        Minä (aloittaja) noudatan hyvin tarkasti liikennesääntöjä.

        "Keltainen viiva", on nykyään valkoinen ja tiedän sen merkityksen oikein hyvin, ohitusta se ei kuitenkaan kiellä.

        Ohittaminen taajaman ulkopuolella on kielletty liikennemerkillä ilmoitetun risteyksen kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä (aloittaja) noudatan hyvin tarkasti liikennesääntöjä.

        "Keltainen viiva", on nykyään valkoinen ja tiedän sen merkityksen oikein hyvin, ohitusta se ei kuitenkaan kiellä.

        Ohittaminen taajaman ulkopuolella on kielletty liikennemerkillä ilmoitetun risteyksen kohdalla.

        " "Keltainen viiva", on nykyään valkoinen ja tiedän sen merkityksen oikein hyvin, ohitusta se ei kuitenkaan kiellä."

        Eiköhän tuossa lopussa pitäisi olla sanamuotona: ...ohitusta se ei kuitenkaan estä. Yhtenäinen valkoinen keskiviiva kieltää ajoneuvon ohittamisen jos se edellyttää viivan ylittämistä (esimerkiksi tien reunassa ajavan polkupyörän tai mopon voi siis mahdollisesti ohittaa viivaa ylittämättä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " "Keltainen viiva", on nykyään valkoinen ja tiedän sen merkityksen oikein hyvin, ohitusta se ei kuitenkaan kiellä."

        Eiköhän tuossa lopussa pitäisi olla sanamuotona: ...ohitusta se ei kuitenkaan estä. Yhtenäinen valkoinen keskiviiva kieltää ajoneuvon ohittamisen jos se edellyttää viivan ylittämistä (esimerkiksi tien reunassa ajavan polkupyörän tai mopon voi siis mahdollisesti ohittaa viivaa ylittämättä).

        Yhtenäinen keskiviiva ei kiellä ohitusta, vain viivan ylittäminen ja sen väärällä puolella ajaminen on kielletty.

        Olen useammankin kerran ohittanut myös auton, sulkuviivan kohdalla, ylittämättä sulkuviivaa, eli aivan laillisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä (aloittaja) noudatan hyvin tarkasti liikennesääntöjä.

        "Keltainen viiva", on nykyään valkoinen ja tiedän sen merkityksen oikein hyvin, ohitusta se ei kuitenkaan kiellä.

        Ohittaminen taajaman ulkopuolella on kielletty liikennemerkillä ilmoitetun risteyksen kohdalla.

        Hei näsäviisas. Tuskin sitten noudat liikennesääntöjä jos kuvittelet, että kaikki keltaiset viivat on jo kuluneet niin, että niiden paikalle on maalattu valkoiset.

        Aikamoista tuhlausta, jos ollaan menty erikseen kaikki maalaamaan heti valkoiseksi kun nimenomaan oli siitä kiinni, että säästetään.
        Nopeasti ne kolmevuoden urakan tässä viivojen maalaamisessa tekivät, jos kerta nyt on kaikki valkoiset.

        Alatko samalla tavalla pätemään ihan vain pätemisen tarpeesta poliisille kun pysäyttävät sinut, koska menit keltaisen viivan yli ohittaessa?
        Että se ei ollut valkoinen, itkuparku, niin ei tarkoita mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei näsäviisas. Tuskin sitten noudat liikennesääntöjä jos kuvittelet, että kaikki keltaiset viivat on jo kuluneet niin, että niiden paikalle on maalattu valkoiset.

        Aikamoista tuhlausta, jos ollaan menty erikseen kaikki maalaamaan heti valkoiseksi kun nimenomaan oli siitä kiinni, että säästetään.
        Nopeasti ne kolmevuoden urakan tässä viivojen maalaamisessa tekivät, jos kerta nyt on kaikki valkoiset.

        Alatko samalla tavalla pätemään ihan vain pätemisen tarpeesta poliisille kun pysäyttävät sinut, koska menit keltaisen viivan yli ohittaessa?
        Että se ei ollut valkoinen, itkuparku, niin ei tarkoita mitään.

        Sinulla taitaa olla vaikeuksia luetun tekstin ymmärtämisessä.

        Sulkuviivan väri on nykyään valkoinen, mutta myös vanha keltainen on siirtymäajan loppuun saakka määräävä.

        Ja yllättävän paljon on riittänyt määrärahoja niiden viivojen uudelleen maalaamiseen.
        Esim. kesälomareissulla Kolille, lähes kaikki keltaiset viivat oli jo heinäkuussa maalattu valkoisella yli.

        Poliisi ei pysäytä minua, koska en ylitä sulkuviivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtenäinen keskiviiva ei kiellä ohitusta, vain viivan ylittäminen ja sen väärällä puolella ajaminen on kielletty.

        Olen useammankin kerran ohittanut myös auton, sulkuviivan kohdalla, ylittämättä sulkuviivaa, eli aivan laillisesti.

        "Yhtenäinen keskiviiva ei kiellä ohitusta, vain viivan ylittäminen ja sen väärällä puolella ajaminen on kielletty."
        On myös kielletty ajamasta viivan päällä, eli siten, että viiva on auton pyörien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhtenäinen keskiviiva ei kiellä ohitusta, vain viivan ylittäminen ja sen väärällä puolella ajaminen on kielletty."
        On myös kielletty ajamasta viivan päällä, eli siten, että viiva on auton pyörien välissä.

        Silloinhan auto on osittain ylittänyt viivan, jos se viiva on auton alla. Viivan ylittäminen kun on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhtenäinen keskiviiva ei kiellä ohitusta, vain viivan ylittäminen ja sen väärällä puolella ajaminen on kielletty."
        On myös kielletty ajamasta viivan päällä, eli siten, että viiva on auton pyörien välissä.

        Ihanko itse hoksasit, vai auttoiko joku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko itse hoksasit, vai auttoiko joku?

        Mie taas en käsitä, että onko Suomessa todella niin leveitä teitä, että voi turvallisella etäisyydellä ohittaa auton samalla kaistalla, ilman, että menee yhtään viivan yli.
        Missä vaiheessa autotiet levähti noin paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie taas en käsitä, että onko Suomessa todella niin leveitä teitä, että voi turvallisella etäisyydellä ohittaa auton samalla kaistalla, ilman, että menee yhtään viivan yli.
        Missä vaiheessa autotiet levähti noin paljon?

        On, esimerkiksi leveäkaistatiet.
        Mutta onhan se varmaan vaikea käsittää, jos oma elämä pyörii 5km:n kehän sisällä.


    • Anonyymi

      Aivan uskomatonta ,kävin eilen Turussa ja totesin kuinka töykeiksi autoilijat ovat tulleet ,ei kunnioiteta liikennesääntöjä ,että silleen

    • Anonyymi

      Ohitus on aivan normaali liikennetilanne ja yleensä menen ohi heti kun pystyn jos saan kiinni jonkun joka ajaa hitaammin kuin minä. Olen kyllä huomannut että viime vuosina jonoilijoiden määrä on lisääntynyt. Tolloimmat jää jopa kesäisellä motarilla köröttelemään rekkojen ja asuntovaunujen perään.

      He eivät myöskään osaa käyttää hyväksi ohituskaistoja. Turvaväliä on 100 metriä kun kaista alkaa ja sitten yritetään kelata vauhtia ohitukseen - ehkä se yksi auto pääsi ohi ja ehkä toinen jos uskaltaa ajaa 140km/h.

      Oikeesti turvavälit ajetaan kiinni kun ohituskaistan ennakkovaroitus tulee ja ohituskaistalla letka voi siirtyä esim rekan etupuolelle aivan rajoituksen mukaista vauhtia.

      Sinänsä ajan mielummin moottoripyörällä. Voin jättää paremmat ohituspaikat autoille mutta silti pystyy pitämään helposti omaa matkavauhtia.

      • Anonyymi

        Edes ohitustilanteessa ei nopeus saa nousta yli nopeusrajoituksessa ilmoitetusta nopeudesta. Kädettömien on näköjään pakko rikkoa sääntöjä, jotta onnistuvat tekemään ohituksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edes ohitustilanteessa ei nopeus saa nousta yli nopeusrajoituksessa ilmoitetusta nopeudesta. Kädettömien on näköjään pakko rikkoa sääntöjä, jotta onnistuvat tekemään ohituksensa.

        Käytännössä lähes kaikki 80km/ h aluella tapahtuvat ohitukset vaativat ohittajalta hienoista ylinopeutta ihan liikenneturvallisuuden nimissä.
        Se vastaantulevien kaistalta tontin ostaminen, useiden satojen metrin matkalta, on tosiaan vaarallista siihen nähden, että ohituksen suorittaa ripeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä lähes kaikki 80km/ h aluella tapahtuvat ohitukset vaativat ohittajalta hienoista ylinopeutta ihan liikenneturvallisuuden nimissä.
        Se vastaantulevien kaistalta tontin ostaminen, useiden satojen metrin matkalta, on tosiaan vaarallista siihen nähden, että ohituksen suorittaa ripeästi.

        Miksi juuri 80 km/h alueella olisi jokin erityinen vaatimus tälle? Ajoneuvojen nopeusero on se määräävä tekijä eikä se, mikä nopeusrajoitus sattuu olemaan.

        Jos ohitettava ajaa 15 km/h alle nopeusrajoituksen, niin tämän ohittaminen on samanlainen toimenpide, oli rajoitus mikä tahansa. Ohittaja ajaa 15 km/h nopeampaa ohi kaikissa tapauksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä lähes kaikki 80km/ h aluella tapahtuvat ohitukset vaativat ohittajalta hienoista ylinopeutta ihan liikenneturvallisuuden nimissä.
        Se vastaantulevien kaistalta tontin ostaminen, useiden satojen metrin matkalta, on tosiaan vaarallista siihen nähden, että ohituksen suorittaa ripeästi.

        Mikä siinä vastaantulijan kaistan käyttämisessä sinua pelottaa?
        Kyllä siellä voi ajaa niin pitkään kuin näkyvyyttä riittää, eikä ketään tule vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä lähes kaikki 80km/ h aluella tapahtuvat ohitukset vaativat ohittajalta hienoista ylinopeutta ihan liikenneturvallisuuden nimissä.
        Se vastaantulevien kaistalta tontin ostaminen, useiden satojen metrin matkalta, on tosiaan vaarallista siihen nähden, että ohituksen suorittaa ripeästi.

        Kaasu pohjaan ja ripeä ohitus. Nopeutta on se mitä on. Turvallisempaa on jos laitteessa on riittävästi potkua vielä satasenkin vauhdeissa.


      • Anonyymi

        "Sinänsä ajan mielummin moottoripyörällä. Voin jättää paremmat ohituspaikat autoille mutta silti pystyy pitämään helposti omaa matkavauhtia."
        Kohta alkavat hyvät ajat moottoripyöräilijöille, ja menokin on suujuvampaa, kun asuntovaunutkin ovat poissa hidastelemasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edes ohitustilanteessa ei nopeus saa nousta yli nopeusrajoituksessa ilmoitetusta nopeudesta. Kädettömien on näköjään pakko rikkoa sääntöjä, jotta onnistuvat tekemään ohituksensa.

        Mitä nopeemmin menee ohi, se turvallusempaa. Ei pienet ylinopeudet mitään haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nopeemmin menee ohi, se turvallusempaa. Ei pienet ylinopeudet mitään haittaa.

        Juuri näin. On tärkeää ajaa turvallusesti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe