Mitä tehdä ahdistukselle

Anonyymi

Olen seiskaluokkalainen nuori ja mulla on ollut vatsaahdistusta nyt 5 luokasta lähtien. En tiedä mistä se johtuu joten se on myös tiedostamatonta. Oon syöny kuukauden ajan nyt samaa aamupalaa (A jugurttia ja mysliä) koska jos syön muuta aamuisin ahdistuksen kanssa tulee kamalia vatsakipuja jotka estää joskus kouluun menon. Oon aina miettiny mitä muut aattelee ja jne enkä voi sille mitään mutta se voi olla myös syy ahdistukseen. Ne tulevat vain siis kouluaamuisin, ja haluaisin jotain vinkkejä mitä sille voisi tehdä :(

7

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet ihan oikeassa että ahdistus taitaa johtua juurikin tuosta kuten kerroit, mietit paljon mitä muut ajattelevat. Tarkoitit varmaankin että mitä he mahtavat ajatella sinusta.

      Kun ajattelee itse mitä muut minusta ajattelevat niin voi tulla tuntemuksia siitä että hyväksyvätkö he minut ja kelpaanko heille tai porukkaan kaveriksi.

      Jos tuollaiset ajatukset ahdistavat niin silloin yleensä on kyseessä itsetunto, eli ehkä ei itse täysin hyväksy tai arvosta itseään ja siitä tulee ajatukset ettei kai sitten muutkaan hyväksy.
      Ajatuksesta tulee tavallaan sellainen kierre joka sitten pyörii mielessä eikä siitä tahdo päästä eroon. Se voi myös tuntua ehkä vähän pelottavaltakin.

      Yritä ajatella sillä tavalla että olet ihan hyvä omana itsenäsi ja sellaisena kuin olet.
      Ja kelpaat muillekin.
      On kai sulla jonkin verran kavereitakin, ettet ole ihan yksin?

      Eikä kukaan voi tietää ajattelevatko muut yhtään mitään juuri minusta...
      Ei välttämättä ajattele, se on vaan minä itse kun luulen niin...

      Jos asia vaivaa liikaa niin juttele jollekin, esim. kouluterveydenhoitajalle, ei kannata jäädä yksin omien mietteidensä kanssa jos ahdistaa.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! Edelliseltä kirjoittajalta saitkin jo hyvän vinkin hakeutua kouluterveydenhoitajan juttusille. Keskustelu ulkopuolisen tahon kanssa voisi tosiaan helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia.

      Tässä lisäksi tiedoksesi pari paikkaa, jos haluat jutella tilanteestasi ulkopuolisen tahon kanssa. Näistä voit saada tukea myös muuhun avun hakemiseen.

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät kohdasta Mieli Tukisuhde. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Ahdistukselle on aina syynsä ja ne löytyy kun niitä lähtee etsimään. Alku tietenkin voi olla hankalaa, kun olo on epätietoinen, jopa sekava, mutta kun aloittaa jostain, niin siitä lähtee etenemään kohti parempia huomisia.

      Tieto on valtaa, epätietoisuus aiheuttaa jo itsessään murhetta. Minun ahdistukseni oli juuri sellainen, että en oikein tiennyt mikä ahdistaa ja miksi. Ja kun ahdistus aiheutti fyysisiä oireita, niin usein uskoin niiden olevan se syy, jopa jokin vakava syy. Kun aloin tekemään listaa elämästäni ja tapahtumista, epäkohdista, vastoinkäymisistä, epäonnistumisista, onnistumisista, saavutuksista yms. niin vähitellen minulle muodostui yhä tarkempi kuva elämästäni, jota en aiemmin ollut tarpeeksi yksityiskohtaisesti ja syvällisesti miettinyt. Mitä selkeämmän kuvan sain, sitä enemmän aloin kokea myös helpotusta. Lopulta sain kasaan oman itseni paperille ja se mitä se kertoi, sai minut ahdistumaan todella pahasti, koska vasta sitten tajusin, kuinka paljon elämääni on kuulunut kuormittavia asioita ja kuinka vähän sitä kuormaa keventäviä asioita. Siitä oli sitten helpompi lähteä muuttamaan asioita, ja elämää. En tarvinnut lääkkeitä, enkä psykologia, sillä löysin riittävästi ohjausta aiheen keskustelufoorumeista, sekä erilaisilta aihetta käsitteleviltä sivustoilta.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus.
        Olen samaa mieltä että täytyy yrittää löytää ne perimmäiset syyt mikä ahdistusta aiheuttaa.
        Ennen sitä on hyvin vaikeaa alkaa hoitaa pahaa oloa.

        Sinäkin olit itse tehnyt suurimman työn selvitellen omia tuntemuksia ym.
        Omalta kohdaltanikin voin kertoa että itsekin olen pahimmat ahdistukset ja muut ongelmat selvittänyt tehden itse paljon työtä.

        Ihmisillä ei aina ole voimia pahimmalla ahdistuksen ja masennuksen hetkellä, silloin on hankalaa alkaa käsitellä ongelmiaan ja etsiä syitä niihin.

        Mutta tosiasia on silti että itsekin täytyy yrittää auttaa itseään, kukaan ei voi hoitaa asioita ja ongelmia kokonaan valmiiksi toisen puolesta. Tuki on tottakai suuri apu ja sitä kannattaa pyytää jaksaakseen itsekin paremmin.

        Vertaistuesta on myös paljon apua kun keskustelee sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat kokeneet samoja asioita.


    • Anonyymi

      Kokeile chillaa appia. Musta se on kiva. Auttoi mulle jännittämiseen jos sulla on vaikka sama asia

    • Anonyymi

      Rentoudu ja hengitä sisään pidätä sisällä ja hidas puhallus ulos te sitä noin parikymmentä kertaa.
      Ajattele kivoja asioita ja tee sellaista mistä tykkäät eniten.

    • Anonyymi

      menet ulos kävelemään ja ihastelemaan luontoa, jätät sen kännykän äänettömänä taskuusi ja lopetat somen käytön. takaan että ahdistus helpottaa pian!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe