Täällä on keskusteltu Sauluksen kääntymyksestä, eikä ole päästy yksimielisyyteen, vaikka Paavali itse selvin sanoin kertoo, miten hän ja kaikki ihmiset tulevat autuaaksi ainoastaan uskomalla. Laitan asiaa valaisevan vanhan kirjoitukseni tänne ja taitaa kirjoitus olla kirjassanikin.
Paljon on puhuttu Pyhän Hengen jatkumosta ja tämä onkin hyvin tärkeä asia tietää, sillä maailmassa on hyvin paljon kristillisiä uskontoja ja kaikki he kertovat olevansa niitä aitoja – oikeita uskovia. Toi-set ovat hyvin eksklusiivisia, toiset vähemmän. Olen tavannut semmoisia uskovia jotka toteavat, että he eivät välitä mitään opista, vaan ainoastaan uskosta Jeesukseen.
Tästä oppiasiasta on juuri kysymys Paavalin uskoontulossa. Vanhoillislestadiolaisuudessa, niin kuin esikoislestadiolaisuudessa halutaan, että valta pysyisi heidän hyppysissään. Ei sovi ihmiselle se, ettei heillä olisi yhtään valtaa ohjata ihmisiä oikein uskomaan. Kun Jeesus opetti, hänen opetuksensa sai-vat ihmiset joko hänen puolelle tai häntä vastaan: ”Kansan keskuudessa hän oli yleisen kiistelyn ai-heena. Toiset kiittivät: "Hän on hyvä mies", toiset sanoivat: "Kaikkea muuta, hän on kansanvillitsijä."
Miten siis usko, siis sanoma Jumalan sovinnosta, eli evankeliumista leviää? Jeesus lähetti opetuslap-sensa kertomaan tätä ilosanomaa kaikkeen maailmaan: ”Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maail-maan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.”
Nyt meidän mieleemme nousee kysymys, että onko tämä ainoa tapa saada ihmisten tietoisuuteen Jumalan suuri lunastustyö ihmisen pelastamiseksi?
Jumala on kyllä oikein kädestä pitäen näyttänyt meille, miten sanoma Jeesuksesta leviää maailmas-samme eri tavoilla, ei ainoastaan ennen uskoneitten kertomana. Luetaanpa välillä, niin ei tule liian yksipuheinen kirjoitus:
”Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa.
Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansal-le.” (Luuk.2:8-10)
Olivatko nuo paimenet hyvin yksinkertaisia, koska näyttäisi, että he taisivat uskoa tuo enkelten tuo-man viestin, jota ei yksikään ihminen heille todistanut? Uskomisen ehkä kaikkein vaikein kohta on se, että meillä ihmisillä ei ole yhtään valtaa, on vain saarnavirka ja sekin taitaa olla melkein velvolli-suus, itse Jumala vaikuttaa meissä halun kertoa uskostamme.
Entäs sitten, jos ei kuule seuroissa selitettävää sanaa, miten voi ymmärtää uskoa oikein? Tästä uu-denliiton ajasta jo Jeremias ennustaa:
"Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän kä-teensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini hei-dän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksen-sa enkä enää muista heidän syntejään." (Jer.31:31-34)
jatkuu...
Uskoontulo
31
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö vain olekin vaikea raamatun kohta tuommoinen! Jumalako itse taivaasta opettaisi minua, minua melko tyhmää ihmistä tuntemaan taivaallisia asioita? Tätä asiaa ne fariseuksetkin epäilivät, että mistä Jeesus oli oppinsa saanut, kun ei ollut heidän opissaan ollut? Mitä Jeesus heille vastasi? Luetaanpa:
”Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettä-nyt.
Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.” (Joh.7:16,17)
Nyt me ajattelemme, että niinhän se Jeesus, hän oli itse Jumala, mutta miten sitä me pienet ihmiset voimme tietää miten uskotaan oikein? Luitteko nyt tarkasti, mitä Jeesus sanoi? Hän vakuutti: ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville:”
Ja mehän haluamme uskoa oikein, niin kuin Jumalan sana, siis Jeesus opettaa. Siis Jumalako voi lah-joittaa ihmiselle uskon, että kukaan uskova julistaisi noita synninpäästönsanoja; Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi.
On kuitenkin hyvä, että meille heikoille uskoville toinen ihminen todistaa tämän, että Jumala huolii sinut lapsekseen oman poikansa lunastamaksi. Muistelen, että kerroin vanhan tapauksen kirjassani, mutta ei taida haitata, jos kerron täälläkin, sillä se selventää tätä asiaa. Minäpä kerron:
Olin käymässä äitini luona, kun pihaan ajoi taksi. Taksin ovi aukeni, mutta ketään ei tullut taksista ulos. Menimme äidin kanssa pihalle, taksissa istui hyvin sairas nainen. (syöpä) Nainen puhui äidilleni:
– Sanoit kauan sitten, että Jumala on varannut paikan taivaassa minullekin, ei tarvitse muuta kuin uskoa. En silloin halunnut uskoa, mutta nyt kun haluaisin, en kykenekään uskomaan ja sen takia olen lähtenyt sinulta kysymään, että vieläkö tuo taivaspaikka on minulle varattuna, vai onko se annettu jollekin toiselle?
Äitini vakuutti, että kukaan toinen ei ole saanut paikkaasi ja voin todistaa, että näin on. Sinä saat uskoa syntisi anteeksi annetuiksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja olla vapaa.
Tämän todistuksen kuultuaan nainen kykeni uskomaan, että Jumala huolii hänen lapseuteensa. Taksi vei hänet takaisin kotiinsa, vapahdettuna, kiitävänä, Jumalaan turvautuvana uskovana.
Heino- Anonyymi
Paavali ei itse asiassa missään kohti kehota uskoa evankeliumiin, vaan Jumalaan ja Jeesukseen. Pelkkä höpötys evankeliumin uskosta on useille, lähinnä se hoilottaminen, koska eivät usko Jeesukseen, eivätkä uskalla sanoa Hänen nimeään julkisesti, vaikka Jeesus on kaikkivaltias, jonka lahko usein kieltää.
Mutta Hän kehottaa uskoa Jeesukseen.
Room. 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali ei itse asiassa missään kohti kehota uskoa evankeliumiin, vaan Jumalaan ja Jeesukseen. Pelkkä höpötys evankeliumin uskosta on useille, lähinnä se hoilottaminen, koska eivät usko Jeesukseen, eivätkä uskalla sanoa Hänen nimeään julkisesti, vaikka Jeesus on kaikkivaltias, jonka lahko usein kieltää.
Mutta Hän kehottaa uskoa Jeesukseen.
Room. 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
rHerra Jeesus kehottaa:
Mark.15:
Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia 15
ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herra Jeesus kehottaa:
Mark.15:
Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia 15
ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".Markus ei ole Paavali.
Toiseksi se on 1 luku.
Kolmanneksi, alkuteksti sanoo; 15. Ja hän sanoi: "Aika on lopussa, ja Jumalan kuningaskunta on tullut. Kääntykää ja uskokaa toivon sanan kautta!"
r
- Anonyymi
Kyllä se on sitten tiukassa tuokin fraasi...saat uskoa kaikki syntisi....
miksi tuollainen pitää olla vaikka Raamatussa eikukaan usko syntejään anteeksi!!?
onko teillä jokin lukihäiriä vai mikä on syy siihen ettei tuollaista asiaa saada ojennettua Sananmukaiseksi huh !!
no tietenkään ette vastaa kuten ei mihinkään asiakysmykseen, kunhan vaan niska punasena hoette isiltä opittuja fraaseja hoijaa.- Anonyymi
Eikö ole hyvä kun sekin taksilla tullut nainen jaksoi uskoa omat syntinsä anteeksi? Mitä pahaa siinä on, jos Heinon äiti rohkaisi häntä uskomaan? Emmekö ole iloisia tuon naisen puolesta? Ei meidän tarvitse asettaa ehtoja, ettei joitakin tiettyjä sanoja saa käyttää, ei Jumala niitä ehtoja aseta, taidatte te ihmiset olla niitä ehtojen asettajia.
Eikä uskoon tullakseen tarvitse juuri samanlaisia sanoja. Lapin Mariakin vain omalla puheellaan kirkasti Lestadiukselle oikean uskon, ei siihen aikaan käytetty samoja sanoja kuin nykyään, ei uskoon tuleminen ole tietyistä sanoista kiinni. - Anonyymi
Luin kommenttejasi useampaan kertaan, että olisin ymmärtänyt, mitä haluat sanoa. Ajattelen, että yrität sanoa ja osoittaa, että vanhollislestadiolaisuudessa on syntienanteeksianto mennyt evankeliuminsanoman edelle, eli kun pitäisi puhua Jeesuksen lunastustyöstä, puhutaan syntien anteeksiannosta. Usein kuulee puhujien toistavan, että ei tarvitse mitään muuta kuin uskoa omat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, niin kaikki on hyvin. (kuka se nyt naapurinsa syntejä lähtisi uskomaan anteeksi?)
Ihmisen on hyvin vaikea uskoa, että uskomalla evankeliumi, joka on ilosanoma Jumalalta meille ihmisille, että Jumalan Poika on sovittanut meidät Jumalalle kelpaavaksi. Tämä tarkoittaa, että meillä on uskoessamme tämän lunastustyön synnit anteeksiannettu ilman, että erikseen meille joku todistaisi: sinun syntisi on anteeksiannettu Jeesuksen nimessä ja veressä.
Kyllä Paavali kirjoittaa paljonkin syntien anteeksiantamuksesta:
”Ylistetty olkoon hänen armonsa kirkkaus, kun hän antoi meille rakkaan Poikansa!
Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden.” (Ef.1:6,7)
Biblia samasta kohdasta: ”Jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi-antamus, hänen armonsa rikkauden jälkeen,”
Näin opetuslapsista Johannes kirjoittaa:
”Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus.
Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.” (1.Joh.2:1,2)
Kiitän sinua kommentistasi, kommenttisi tuo esiin tärkeän asian uskomisessa, siis sen, että uskon keskiössä pitää olla syntien sovittaja, eli Jeesus, ei syntienanteeksiantosanat, eikä niin kuin vl – uskossa hoetaan, että anteeksiantojulistus on evankeliumia. Nehän ovat synninpäästösanat. Evankeliumi on Jumalan sovitustyö, josta Johannes kertoo: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole hyvä kun sekin taksilla tullut nainen jaksoi uskoa omat syntinsä anteeksi? Mitä pahaa siinä on, jos Heinon äiti rohkaisi häntä uskomaan? Emmekö ole iloisia tuon naisen puolesta? Ei meidän tarvitse asettaa ehtoja, ettei joitakin tiettyjä sanoja saa käyttää, ei Jumala niitä ehtoja aseta, taidatte te ihmiset olla niitä ehtojen asettajia.
Eikä uskoon tullakseen tarvitse juuri samanlaisia sanoja. Lapin Mariakin vain omalla puheellaan kirkasti Lestadiukselle oikean uskon, ei siihen aikaan käytetty samoja sanoja kuin nykyään, ei uskoon tuleminen ole tietyistä sanoista kiinni.Eli ei haittaa mitään vaikka oppi on kuinka epäraamatullista, niinkö kunhan vaan jaksetaan uskoa, mihin...?
Kun Jeesu spesi oppilaittensa jalat, pitikö ne sitten vielä uskoa puhtaiksi?
miksi ei vain uskottu jalat puhtaiksi ilman Jeesuksen pesua...l.tuntuuko tutummalta sellainen opinkäsitys? - Anonyymi
Paavali selventää Evankeliumia- syntien sovitusta
15:1
Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte 2
ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. 3Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, 4
ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, 5 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli ei haittaa mitään vaikka oppi on kuinka epäraamatullista, niinkö kunhan vaan jaksetaan uskoa, mihin...?
miksi ei vain uskottu jalat puhtaiksi ilman Jeesuksen pesua...l.tuntuuko tutummalta sellainen opinkäsitys?Esitit kommentissasi kysymyksen: ”miksi ei vain uskottu jalat puhtaiksi ilman Jeesuksen pesua...l.tuntuuko tutummalta sellainen opinkäsitys?”
Että voisimme saada ymmärrettävän selityksen kysymykseesi, meidän tulee tutkia, mitä tuo esikuvallinen jalkojenpesu tarkoittaa.
Johannes kertoo: ”Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo.”
Hän siis tiesi, että opetuslapset jäävät maailmaan kilvoittelemaan, hän oli menevä Isän luokse taivaaseen, niinpä hän halusi neuvoa, miten tuo opetuslapsijoukko voi pahan maailman keskellä säilyttää uskonsa, sillä kyllä hän ymmärsi, että lankeemuksia tulee opetuslapsille.
Vaikka me uskovina olemme uskon kautta Jumalan edessä puhtaat ja syyttömät, kuitenkin matkalla voimme langeta erilaisiin synteihin ja jos meitä ei olisi Jumalan Poika oikein kädestä pitäen neuvonut, miten synnit, jotka ovat raskaat kantaa, voidaan saada anteeksi.
Paavali kertoo omasta kilvoituksestaan ja vertaa sitä kilpajuoksuun: ”Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat.”
Eli uskovan elämä on kyllä uskomista ja tämä usko ohjaa meitä: ”Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille,
ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa,” (Tit.2:11,12)
Johannes kertoo: ”Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat.” (Joh.13:12-14)
Eli Jeesus neuvoo palvelemaan toisia uskovia, pesemällä heidän matkansa aikana likaantuneet jalkansa. Miten tämä tapahtuu, eikö niin, että lohdutamme uskonystäväämme kertomalla, että nämäkin synnit on Jeesus sovittanut – maksanut ja rohkaisemme häntä korjaamaan hänen tekemänsä vääryydet.
Että tulisin ymmärretyksi, kerron hyvin vanhan tosi tarinan: Oulussa oli 1900 luvun alussa seurat, seuroihin tuli myös pieni piikatyttönen. Seuroissa hän teki parannuksen. Parannuksen tehtyään hän halusi korjata menneet väärintekonsa. Hän tunnusti, että hän oli edellisessä työpaikassaan varastanut muutaman hopealusikan. Hän sai tämän synnin anteeksi, mutta nyt hän halusi palauttaa nuo lusikat ja pyytää varkautta anteeksi silloisilta työnantajiltaan.
Lujalle parannuksenteko otti, ystävät lähtivät häntä saattamaa. Tuo pieni piikatyttönen pyörtyi aina vähän väliä. Ystävät hätääntyivät ja ehdottivat, että jospa mennään huomenna, mutta aina kun tuo tyttönen selvisi pyörtymisestään, hän sanoi, mennään, mennään. Heino - Anonyymi
Totta. Se on SRK;n fraasi, jota ei ole ihmisen sanomana Raamatussa.
vat poispoikenneet Jumalan sanasta.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli ei haittaa mitään vaikka oppi on kuinka epäraamatullista, niinkö kunhan vaan jaksetaan uskoa, mihin...?
miksi ei vain uskottu jalat puhtaiksi ilman Jeesuksen pesua...l.tuntuuko tutummalta sellainen opinkäsitys?Mihin Sinä uskot ja koet pelastuvasi, ja miten?
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali selventää Evankeliumia- syntien sovitusta
15:1
Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte 2
ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. 3Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, 4
ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, 5Missä siinä on sytien sovitus?
Evankeliumi on Jeesus, luvattu Messias.
Miksi yrität valehdella.
r
- Anonyymi
Vaikia mennä sanomaan että olenko tullut uskoon vai sitten mennyt uskoon.
- Anonyymi
onko muita vaihtoehtoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
onko muita vaihtoehtoja?
No lähteminen on se seuraava vaihtoehto.
Uskoon voi tulla ja mennä ja lähteä,Jos muita vaihtoehtoja on?Voi toki sanoa.
- Anonyymi
Eipä mennyt jalkojenpesu perille heinollakaan, eli ydin jäi kokonaan hoksaamatta.
Siis en esittänyt mitään kysmystä vaan haastoin lestalaisuudessa koko ajan esiintyvän oppiharhan omien syntien anteeksiuskomisesta Raamatun opilla!
Eli pakko on näköjään vääntää rautalankaa, kun kukaan ei tule puhtaaksi omien syntiensä anteeksiuskomisella, vaan ne on uudestisyntymisen kautta vietävä Jeesuksen siivottavaksi, siitä oli kysymys.
näin uskoon tulemisen alkuaskelissa, ja myöhemmin kun Jumalan Henki asuu puhdistetun sydämessä, ei pitäisi tarvita kolmansia henkilöitä omien kompurointiensa selvittämiseen, sisäisesti ne tunnustetaan Jeesukselle omissa rukouksissa, Hän on uskollinen ja antaa anteeksi ilman omia uskomisponnisteluja, Henki todistaa sen ja jos ei todista, on syytä epäillä että Henki ei asukkaan siellä omassa povessa, ulkoisesti asiat tunnustetaan osapuolille jos asia sellaista kaipaa.
Jos perheen poika särkee ikkunan naapurista, asia hoidetaan osapuolten kesken eikä pojan tarvitse mennä naapurista kysymään onko isä antanut tapahtuneen anteeksi, vai pitääkö!- Anonyymi
vai haastoit haastoin #lestalaisuudessa koko ajan esiintyvän oppiharhan omien syntien anteeksiuskomisesta Raamatun opilla!#
kirjoituksessasi ei ole hajuakaan raamatullisesta opista - selaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vai haastoit haastoin #lestalaisuudessa koko ajan esiintyvän oppiharhan omien syntien anteeksiuskomisesta Raamatun opilla!#
kirjoituksessasi ei ole hajuakaan raamatullisesta opista - selaa!Ihmisen on uskottava Jeesukseen, hänen sanaansa, tehtävä parannus ja mentävä kasteelle.
On hylättävä eksyttäjien valheet ja harhaopit ja seurattava Jeesusta, ei lahkoja eikä saarnaajia. Vasta silloin on toivo saada iankaikkinen elämä. Saako sen, sen päättää Jeesus.
w. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen on uskottava Jeesukseen, hänen sanaansa, tehtävä parannus ja mentävä kasteelle.
On hylättävä eksyttäjien valheet ja harhaopit ja seurattava Jeesusta, ei lahkoja eikä saarnaajia. Vasta silloin on toivo saada iankaikkinen elämä. Saako sen, sen päättää Jeesus.
w.Ketkä sitten ovat eksyttäjiä? Kentis sinä olet, koska latelet monenlaisia ehtoja, eli pitää tehdä sitä ja tätä, eikä sittenkään voi olla varma, että tekee oikein - Jeesus viimein ratkaisee teitkö kaiken oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kirjoituksessasi ei ole hajuakaan raamatullisesta opista - selaa!Missö kohden raamattua käsketään uskomaan synteihin tai omien syntien anteeksianramukseen.
Sielinvihollinen on oleva kun se yrittää saada ihmisen siirtämään katseensa pois Kristuksesta kunkin omiin synteihin ja ajaa epätoivoon ja johonkin uskonlahkoon muka pelastajana.
Johannes Kastaja joka oli Herramma Jeesuksen edellä kävijä ja josta Jeesus sanoi että ei ole suurempaa vaimoista synyneitten joukossa totesi osoittaen Vapahtajaamme:
#Katso Jumalan Karitsa joka pois ottaa maailman synnit # ja ohjasi omatkin opetuslapsensa Jeesuksen luo.
Johannes ei kerännyt itselleen porukkaa vaan ohjasi Kristuksen ainoan pelastajan luo.
SRK liike kerää omaa porukkaansa ja pilkkaa Jeesuksen seuraajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missö kohden raamattua käsketään uskomaan synteihin tai omien syntien anteeksianramukseen.
Sielinvihollinen on oleva kun se yrittää saada ihmisen siirtämään katseensa pois Kristuksesta kunkin omiin synteihin ja ajaa epätoivoon ja johonkin uskonlahkoon muka pelastajana.
Johannes Kastaja joka oli Herramma Jeesuksen edellä kävijä ja josta Jeesus sanoi että ei ole suurempaa vaimoista synyneitten joukossa totesi osoittaen Vapahtajaamme:
#Katso Jumalan Karitsa joka pois ottaa maailman synnit # ja ohjasi omatkin opetuslapsensa Jeesuksen luo.
Johannes ei kerännyt itselleen porukkaa vaan ohjasi Kristuksen ainoan pelastajan luo.
SRK liike kerää omaa porukkaansa ja pilkkaa Jeesuksen seuraajia.Hyvä kirjoitus.
Kukaan ei pelastu, vaikka olisi synnit anteeksi annetut, oli antaja kuka hyvänsä.
Sitä ei Raamattu tue, mutta tukee sen, että joka on voittaja, ja uskoo sydämessään, että Jeesus on luvattu Messias, uudestisyntyy Hänessä, ja menee kasteelle, on perivä Taivasten Valtakunnan, joka on Uusi Jerusalem, Ilm 21;1-6.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kirjoituksessasi ei ole hajuakaan raamatullisesta opista - selaa!Kerro mikä eiole raamatun opin mukaista, laita lista niin tutkitaan ne Raamatusta ok !
Pelastus on vain Uskosta Jeesukseen Kristukseen.
- Anonyymi
Uskosta kokonaan pois lähteminen on kaikkein paras ratkaisu.
- Anonyymi
Jeesuksen itsensä sanomana; Joh. 3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Saman Hän sanoo myös Sinulle ja Paavali jatkaa;1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. SEN PERUSTEENA on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
r - Anonyymi
Kyä näi o!
ja se jesus kritsus assuu siellä RY:llä. Siellä se pittää majjaa.
Näin uskon
- Anonyymi
Tämä keskustelummeko jatkuu! No, hyvähän on keskustella, vaikka toisaalta tuntuu, että tuuleen huudan ja ääneni menee tuulen mukana hukkaan. Kuitenkin jo alkuseurakunnan uskovat tunsivat tämän, niinpä he kirjoittivat rohkaistakseen meitä:
”Älkää päästäkö itseänne veltostumaan, vaan seuratkaa niiden esimerkkiä, jotka ovat uskoneet ja kärsivällisesti odottaneet ja sen tähden saavat omakseen sen, minkä Jumala on luvannut.” (Heb.6:12)
Täällä on haluttu päästä ratkaisuun siitä, tarvitseeko uskoa syntiä anteeksi, vai riittääkö se, että uskoo Jumalan sovitustyön Kristuksessa. Toiset ovat sitä mieltä, ettei koko syntienanteeksiantamuksen sanomaa tarvitse sanoa eli todistaa, vaan uskoa. Sanoisin, että kumpikin mielipide on oikea. Kyllä uskoa voi, vaikkei kukaan julista synninpäästön sanoja, mutta ei ole väärin, että uskovat todistavat toisilleen nuo synninpäästönsanat ”usko syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä”
Sitä haluaisi kirjoittaa hyvin lyhyesti, että lukijat jaksaisivat lukea koko kommentin. Kunpa osaisikin niin hyvin kirjoittaa, että tulisi vähillä sanoilla ymmärrettävää tekstiä! Yritetään kuitenkin. Täällä on sivuttu useissa kommenteissa kasteen merkitystä, siitä miten me olemme kasteen kautta pelastetut:
”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room.6:3,4)
Jos luemme vain raamatun lauseita sieltä täältä, emme pääse oikeaan ymmärrykseen myöskään kasteen merkityksestä. Tämän takia meidän tulee tutkia ja lukea enempi, että me löytäisimme Jumalan tahdon. Otan esimerkin. Jos otamme vaikka Pietarin kirjeestä yhden lauseen, tämän: ”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste”. Meille syntyy mielikuva, että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa. Mutta kun tutkimme enempi huomaamme, ettei näin ole.
Tälläkin palstalla on pilkallisesti puhuttu lapsien kasteelle kelpaamattomuudesta ja veden pirskottamisesta, vaikka ei Jeesus määrännyt upotuskastetta, eikä veden määrää. Tekisi lisää kirjoittaa, mutta tulee liian pitkä kirjoitus. Laitan tuon Pietarin kirjeen kohdan tähän loppuun. Kiitos sinulle, joka jaksoit lukea.
”Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.
Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.” (1.Piet.3:18-22)
Heino - Anonyymi
Edelliseen kirjoitukseeni lainasin Pietarin kirjeestä kohdan, jossa sanotaan, että Jeesus kuoltuaan meni tuonelaan ja saarnasi evankeliumia kuolleille. Tähän väittämään en mistään kohtaa raamattua ole löytänyt tukea. Törmäsin tähän kohtaan jo lapsena ja kysyin monilta saarnaajilta selitystä tähän, mutta kukaan ei osannut neuvoa.
Kun etsin tietoa kirkkohistoriasta, selvisi, että ensimmäinen Pietarin kirje on alusta saakka hyväksytty Raamatun kirjojen kaanoniin. Pietarin kirjurina toimi Klemens Aleksandrialaisen mukaan evankelista Markus. Pietarihan teloitettiin Neron toimeenpanemisessa kristittyjen vainoissa vuosina 63-64.
Onko kirje kirjoitettu Pietarin kuoleman jälkeen, sitä ovat tutkijat pohtineet. Paavalinkin oppilaat kirjoittivat esimerkiksi Paavalin nimissä ja se oli sen ajan hyväksytty tapa, koska apostolin nimissä kirjoitus sai suuremman arvostuksen.
Luetaanpa nuo kirjeen kohdat:
”Sillä Kristus myös kerran kärsi meidän synteimme tähden, hurskas vääräin edestä, että hän meitä Jumalalle uhrais: lihan kautta tosin kuoletettu, mutta Hengen kautta eläväksi tehty,
Jossa hän myös meni pois ja saarnasi hengille vankeudessa,
Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.”
(1.Piet.3:18-20)
”Sillä sitä varten evankeliumi kuolleillekin saarnattu on, että he kyllä tuomittaisiin ihmisten jälkeen lihassa, mutta Jumalan jälkeen eläisivät hengessä.” (1.Piet.4:6)
Tutkijat eivät pidä mahdottomana sitä ajatusta, että kirje olisi laadittu Roomassa Pietarin johdolla. Näin ollen se toimisi kiertokirjeenä juuri siinä tehtävässä, johon se on laadittu. Vaikka kirjeessä näkyy työtovereiden leima, se ei vähennä kirjeen arvovaltaa eikä funktiota.
Minua viisaammatkaan ihmiset eivät ole päässeet selville, miksi kirjeessä väitetään, että Jeesus olisi saarnannut kuolleille evankeliumia. Tästä raamatun kohdasta olisin halunnut teidän kanssanne keskustella. Olen kyllä jo aikoja sitten huomannut, etten pääse yhtään eteenpäin, jos Jumala ei avaa sanaansa ymmärtämään ja niin minun on ollut aina pakko tyytyä niihin murusiin, joita Taivaallinen Isä on halunnut jakaa.
Jos sinulla on ymmärrystä enempi – kirjoitatko tänne. Aurinko paistaa, syksyn ruska on tulossa. Iloitaan tästä väriloistosta ja kiitetään Jumalaa elämän lahjasta.
Heino - Anonyymi
Jospa se Nooan aikainen tapahtuma oli liian käsittämätön aikalaisilleen kun heillä ei ollut mitään kosketusta edes normaalista sateista, ja Nooan arkkityö oli samaa linjaa eli liian käsittämätöntä ja hullua ihmisten silmissä, niin Jumala tahtoi antaa ikäänkuin toisen mahdollisuuden viemällä Poikansa kertomaan missä mennään ja mikä on homman nimi.
Nyt on tilanne täysin erilainen, ihmisille on julistettu evankeliumia, on Raamattu tarjolla jokaiselle ja kaikki asiat on toisin, nyt Jumala tuskin antaa uusia mahdollisuuksia sen jälkeen kun Hän käynnistää uusia prosesseja ja mailma mene ekohti tuomioita.
Mutta Heino miksi et pääse irti vauvan kastamisesta, miten voit löytää sellaiselle jotain tukea Sanasta, en käsitä !?
onko perinteet niin läpikotaisia että vain kuolema katkaisee ne, en muuta juuri ymmärrä.- Anonyymi
Kirjoitat: ”Mutta Heino miksi et pääse irti vauvan kastamisesta, miten voit löytää sellaiselle jotain tukea Sanasta, en käsitä !?”
Ymmärrän hyvin sinun viestisi sanoman, siis sen kun luulet, etten minä tiedä kenen päälle uskon! Voisin sanoa kuin Paavali: ”Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan.” (1.Kor.):26)
Sinä sen sijaan säälit minua (kiitän myötätunnostasi), kun kuvittelet, että olen eksyksissä. Näin minua sääli yksi hindu – uskovainen, koska minä entisenä maanviljelijänä kasvatin nautoja teuraaksi. (lehmä on heidän mielestään maan äiti ja siksi pyhä) Myös kerroin täällä, miten epäilin Jehovan todistajaa aivopestyksi. Hän purskahti ystävälliseen nauruun, koska ei ymmärtänyt, että tottahan aivopesu oli.
Minulla oli vuosia sitten muslimiystävä. Hän kiivastui minuun suuresti, kun vahingossa sanoin häntä Muhamettilaiseksi. Hän kyllä viimein leppyi, kun tunnustin, että Muhammed oli heidän profeettansa ja moneen kertaan pyysin anteeksi kömmähdystäni.
Luulet, ettei lapsikasteelle löydy raamatusta tukea! Olet väärässä! Myöskin tuohon kysymykseeni, jonka esitin edellisessä viestissäni, annoit vastauksen, joka oli olettamuksesi, ei muuta. Kiitos kuitenkin, kun mietit asiaa. Heino
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j654485Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all502491Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔622130- 741340
- 681130
Helena Ahti-Hallberg laukoo suorat sanat - Tämä voi olla ongelma uudella TTK kaudella: "Jos on..."
Helena Ahti-Hallberg - tuo upea ja vaativa TTK-tuomari! Tanssii Tähtien Kanssa suosikkiohjelma starttaa syksyn iloksi ja221130- 281075
Ihmisen todellinen tarkoitus, dharma on tehdä tietoinen valinta toimia muiden hyväksi.
Tällä polulla ei ole tappioita eikä häviöitä. Vaikka ihminen ei pääsisi tällä polulla loppuun asti, hän ei menetä mitä417994- 67867
- 64798