95E vai 98E

volvo 850

Kumpaa bensaa pitäs käyttää? on katalysaattorilla
... vai onko väliä kun noihan on molemmat lyijyttömiä? Saksasta tuotu auto. Eihän siellä taida olla edes samat oktaaniluvut kun täällä... Kuinka ne meni

10

10829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr13

      No niin. Lyijyllistä bensiiniä on viimeksi myyty suomessa yli kymmenen vuotta sitten!!!
      Ja useimpiin 90-luvun autoihin sopii 95-oktaaninen. 98:sta ei ole mitään haittaa, koska moottorinohjaus säätyy oikeaksi itsestään.

      • volvo 850

        sitähän mä oon käyttänyt. mutta jos ei ole kerta haittaa kokeilen 98E jos loppuis nakutus kylmänä . . .


      • Kakkoskärry
        volvo 850 kirjoitti:

        sitähän mä oon käyttänyt. mutta jos ei ole kerta haittaa kokeilen 98E jos loppuis nakutus kylmänä . . .

        Tapaus on Opel Vectra 1,6 GLS 1989. Pitäisi kai tulla periaatteessa toimeen 95E:llä. Käytännössä on kuitenkin havaittu, että 98E on oikea eväs nimenomaan nakutuksen ja jälkikäyntitaipumuksen ehkäisemiseksi. Merkkikorjaamokin suosittelee tätä suullisesti.

        Ei suuremmasta oktaaniluvusta juuri mitään muuta haittaa taida olla kuin kukkarolle koituva haitta.


      • j-o-r-e
        Kakkoskärry kirjoitti:

        Tapaus on Opel Vectra 1,6 GLS 1989. Pitäisi kai tulla periaatteessa toimeen 95E:llä. Käytännössä on kuitenkin havaittu, että 98E on oikea eväs nimenomaan nakutuksen ja jälkikäyntitaipumuksen ehkäisemiseksi. Merkkikorjaamokin suosittelee tätä suullisesti.

        Ei suuremmasta oktaaniluvusta juuri mitään muuta haittaa taida olla kuin kukkarolle koituva haitta.

        Eikös siinnä vectrassa on hydrauliset venttiilin säätimet, eli se nakuttaa aina kylmänä jonkun verran, mutta lopettaa kun on lämmenny.


      • Kakkoskärry
        j-o-r-e kirjoitti:

        Eikös siinnä vectrassa on hydrauliset venttiilin säätimet, eli se nakuttaa aina kylmänä jonkun verran, mutta lopettaa kun on lämmenny.

        Tarkoitin "nakutuksella" sitä "kilinää", joka moottorista kuuluu isolla vaihteella ja pienellä käyntinopeudella vedätettäessä helpommin silloin, kun polttoaineen oktaaniluku ei ole tarpeeksi korkea. Se ei liene ihan terveellistä kuultavaa.

        Oktaaniluvulla tuntuu olevan vaikutusta myös moottorin taipumukseen "jäädä käymään hetkeksi omia aikojaan" sytytysvirran katkaisun jälkeen. 95E:llä tätä Vectrassamme esiintyy, 98E:llä ei.

        Sytytysennakon säädöllä on vaikutusta asiaan myös. Joskus säätöjä kokeiltiin ja korjaamo päätyi suosittelemaan Vectrallemme tuota kalliimpaa liemiruokaa.

        No, ajot ovat niin vähäisiä, että sentti pari litralta sinne tai tänne...


      • sillä lailla
        Kakkoskärry kirjoitti:

        Tarkoitin "nakutuksella" sitä "kilinää", joka moottorista kuuluu isolla vaihteella ja pienellä käyntinopeudella vedätettäessä helpommin silloin, kun polttoaineen oktaaniluku ei ole tarpeeksi korkea. Se ei liene ihan terveellistä kuultavaa.

        Oktaaniluvulla tuntuu olevan vaikutusta myös moottorin taipumukseen "jäädä käymään hetkeksi omia aikojaan" sytytysvirran katkaisun jälkeen. 95E:llä tätä Vectrassamme esiintyy, 98E:llä ei.

        Sytytysennakon säädöllä on vaikutusta asiaan myös. Joskus säätöjä kokeiltiin ja korjaamo päätyi suosittelemaan Vectrallemme tuota kalliimpaa liemiruokaa.

        No, ajot ovat niin vähäisiä, että sentti pari litralta sinne tai tänne...

        kilinä vaan lisääntyy kun ajatte isolla vaihteella ja pienillä kieroksilla.Laakerit tykkää hyvää.


      • Kakkoskärry kirjoitti:

        Tarkoitin "nakutuksella" sitä "kilinää", joka moottorista kuuluu isolla vaihteella ja pienellä käyntinopeudella vedätettäessä helpommin silloin, kun polttoaineen oktaaniluku ei ole tarpeeksi korkea. Se ei liene ihan terveellistä kuultavaa.

        Oktaaniluvulla tuntuu olevan vaikutusta myös moottorin taipumukseen "jäädä käymään hetkeksi omia aikojaan" sytytysvirran katkaisun jälkeen. 95E:llä tätä Vectrassamme esiintyy, 98E:llä ei.

        Sytytysennakon säädöllä on vaikutusta asiaan myös. Joskus säätöjä kokeiltiin ja korjaamo päätyi suosittelemaan Vectrallemme tuota kalliimpaa liemiruokaa.

        No, ajot ovat niin vähäisiä, että sentti pari litralta sinne tai tänne...

        95 nakuttaa kertomallasi tavalla, käytä ihmeessä 98:aa niin säästyt moottoriremontilta! Muuten menee laakerit, halkeaa männät ja kansi. Nähty on useampi kuin yksi tapaus...
        Materiaalit EIVÄT kestä nakutuksesta johtuvaa liian nopeaa paineennousua!


      • Dr13
        Kakkoskärry kirjoitti:

        Tarkoitin "nakutuksella" sitä "kilinää", joka moottorista kuuluu isolla vaihteella ja pienellä käyntinopeudella vedätettäessä helpommin silloin, kun polttoaineen oktaaniluku ei ole tarpeeksi korkea. Se ei liene ihan terveellistä kuultavaa.

        Oktaaniluvulla tuntuu olevan vaikutusta myös moottorin taipumukseen "jäädä käymään hetkeksi omia aikojaan" sytytysvirran katkaisun jälkeen. 95E:llä tätä Vectrassamme esiintyy, 98E:llä ei.

        Sytytysennakon säädöllä on vaikutusta asiaan myös. Joskus säätöjä kokeiltiin ja korjaamo päätyi suosittelemaan Vectrallemme tuota kalliimpaa liemiruokaa.

        No, ajot ovat niin vähäisiä, että sentti pari litralta sinne tai tänne...

        98:n ja 95:n käytössä EI ole käytännössä hintaeroa, koska 98:a kuluu vähemmän kuin 95:tä, koska 98:ssa on hiukan enemmän energiaa/kg kuin 95:ssä. Hintaero kompensoituu.


      • Reka
        Dr13 kirjoitti:

        98:n ja 95:n käytössä EI ole käytännössä hintaeroa, koska 98:a kuluu vähemmän kuin 95:tä, koska 98:ssa on hiukan enemmän energiaa/kg kuin 95:ssä. Hintaero kompensoituu.

        Ei pidä paikkaansa, että 98:a kuluisi hieman vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa.

        Lainaus Nesteen bensiinioppaasta:

        "Lämpöarvo: kertoo energiamäärän, joka vapautuu bensiinin palaessa ideaaliolosuhteissa. Eri bensiinien lämpöarvo on likipitäen yhtä suuri. Toisin kuin usein luullaan, bensiinin lämpöarvo ei siis ole riippuvainen oktaaniluvusta."

        Oktaaniluku tarkoittaa bensan puristuskestävyyttä.


      • joxniz
        Reka kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että 98:a kuluisi hieman vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa.

        Lainaus Nesteen bensiinioppaasta:

        "Lämpöarvo: kertoo energiamäärän, joka vapautuu bensiinin palaessa ideaaliolosuhteissa. Eri bensiinien lämpöarvo on likipitäen yhtä suuri. Toisin kuin usein luullaan, bensiinin lämpöarvo ei siis ole riippuvainen oktaaniluvusta."

        Oktaaniluku tarkoittaa bensan puristuskestävyyttä.

        98 antaa enemmän tehoa kuin 95 elikkä, ajaa rajoitusten mukaan, 98:lla pääsee pidemmälle ja korvaa sillä korkeamman hinnan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3563
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2204
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1855
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1599
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1548
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      15
      1545
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1407
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1267
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1245
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      88
      1212
    Aihe