Lisääntyneet ylinopeudet vs. vähentyneet kuolemat

Anonyymi

Viimepäivinä on paljon uutisoitu varsinkin nuorten ja vanhempienkin holtittomasta kaahailusta. Ylinopeudet ovat tasaisesti kasvaneet ja valtion sakkotulot lisääntyneet. Ajo-opetusta on vähennetty joidenkin mielestä aivan liikaa ja korttiopetuksestakin on turvallisuuden kannalta poistettu vääriä osa-alueita. Liikenteen valvontaakin on vähennetty radikaalisti liikkuvan poliisin lakkauttamisen myötä.

Tästä voisi päätellä teidemme ja katujen muuttuneen todella turvattomiksi. Tilastojen valossa taas esim. nuorten liikennekuolemat on laskenut jo vuosia ja tulevaisuuden trendi vaikuittaisi olevan saman suuntainen. Lähde: https://www.liikennefakta.fi/turvallisuus/tieliikenne/kuolleet_ja_loukkaantuneet_ikaryhmittain

Mihin tässä pitäsi uskoa ja miksi liikenteestä tulee näin ristiriitaista tietoa?

10

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisikohan niin, että vähentynyt (jos on) liikennekuolemien määrä johtuisi lapsosten ajokaluston laadun ja koon lisääntymisestä, autot pääosin 2000-2015 väliltä, eikä vanhoja kotteroita 1970-1995 vuosilta. Toinen asia voisi olla aikuisten liikennekäyttäytyminen , ei pidetä kiinni omista oikeuksista, vaan "autetaan" näitä tunareita liikenteessä. Asun taajamassa koulukeskuksen lähettyvillä ( 1km), jotakuinkin päivittäin saisin ajaa "laillisen kolarin" = sen toisen syy ( Stop-merkit, punaiset valot, pyörätieltä päätielle saapumiset, jne, jne), olen toistaiseksi onnistunut tässä "missiossani", ei se nuoria ajamaan opeta, mutta tarvitsen autoani, korjaamolla siitä ei ole minulle hyötyä, paitsi korjaamon omistajalle kylläkin.

    • Anonyymi

      - Ambulanssit nopeammin paikalla
      - Pystytään tehokkaammin pelastamaan loukkaantuneet
      - Turvallisemmat autot/mopoautojen käyttö vähentynyt?
      - Ylinopeudet tilanteissa, joissa ei synny muille vaaraa

      • Anonyymi

        Kohdat, jossa kevytliikenne ja ajoradan ajoneuvot kohtaavat, ovat edelleen vaaran paikka jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

        Alkuvuonna 22 kuollut kevyen liikenteen onnettomuuksissa
        https://yle.fi/uutiset/3-11461431


    • Anonyymi

      Tuossa on tilastot vuoteen 2019 asti. Vuonna 2020 tammi-heinäkuussa liikenteessä kuoli 123 ihmistä. Huhtikuusta alkaen kuukausittainen trendi on ollut nouseva.

      Lisäksi sellainen pikkuseikka, että jokainen kaahailu ei johda jonkun kuolemaan. Ei edes onnettomuuteen. Mitä ajattelet itse siitä, että lisääkö kaahaaminen onnettomuuden riskiä, ja miten ajonopeus vaikuttaa onnettomuuden vakavuusasteesen, mikäli onnettomuus tapahtuu?

      • Anonyymi

        Mietippä sinä tahollasi esim, sitä, että mitä tapahtuu, jos törmää hirveen 200km/h, tai 80km/h?
        Onko nuo fysiikan lait jotenkin tuntemattomia sinulle vai?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietippä sinä tahollasi esim, sitä, että mitä tapahtuu, jos törmää hirveen 200km/h, tai 80km/h?
        Onko nuo fysiikan lait jotenkin tuntemattomia sinulle vai?...

        Oletko nyt varma, että vastasit ihan oikeaan viestiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietippä sinä tahollasi esim, sitä, että mitä tapahtuu, jos törmää hirveen 200km/h, tai 80km/h?
        Onko nuo fysiikan lait jotenkin tuntemattomia sinulle vai?...

        Yksi erikoinen tapaus tiedossa. Tapahtui 80- tai 90-luvulla, ennemminkin 80-luvulla.
        Varusmies oli vaarassa myöhästyä lomaltapaluussa ja revitti metsäisellä tiellä moottoripyörästään niin paljon kuin pääsi. Nopeus lähenteli 200:aa.

        Törmäsi hirveen, tuskin ehti jarruttaa, painui vaistomaisesti matalaksi ja osui hirven vatsaan.
        Hirvi halkesi siitä osiksi ja varusmieheltä vain molemmat ranteet poikki - ei muuta.


    • Anonyymi

      Monessa suuressa kaupungissa ei autoa edes tarvitse hyvän julkisen liikenteen vuoksi, joten monet nuoret eivät aja. Heidän osuus pitäisi suhteuttaa myös lukuihin.

    • Kuolemat ja vammautumiset ovat laskeneet kun 2010 jälkeiset autot ovat turvallisempia. Myös henkilöitä on ollut autossa vähemmän.
      Mutta ovat laskeneet vähemmän kuin vaikkapa ruotsissa tai muualla.

      Silti vammautumisia tulee aivan liikaa.
      Tunnen läheisesti 6 jotka ovat elämänsä pilanneet alta 40vuotiaana.
      En tunne yhtään joka olisi voittanut lotossa edes 100 000 e.

    • Anonyymi

      Ainakin meillä turvallisuus pon parantunut kun on siirrytty pienistä omapainoltaan 1400 kg autoista 1800 - 2000 omapainoisiin.
      Tietysti kaikki on ostettu aina uutena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

      Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      79
      4944
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4829
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4238
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      3018
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2209
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe