Miksi johtimen kuormitettavuuteen monta eri sääntöä?

Anonyymi

Miksi johtimen Poikkipinta-ala ja sen suhde kuormitettavuuteen (ampeereina) tuntuu olevan niin monta erilaista sääntöä.

Verkkovirta-asennuksissa Suomessa on totuttu tällaiseen mitoitukseen:

Kiinteät asennukset:

1,5 mm² = 10A (max. 13 A, jos käytetään vakioarvoista poikkeavaa sulaketta)

2,5 mm² = 16A

Jatkojohdot (ideana se, että jatkojohto pääsee jäähtymään konvektion avulla kun ilma pääsee vapaasti sen ympärille):

1,0 mm² = 10A

1,5 mm² = 16A

Mutta, autosähköasennuksissa on ihan toisennäköinen taulukko:

Poikkipinta-ala AWG Moottoritilassa Muualla_Autossa

0.3mm² AWG 22 0A 5A
0.5mm² AWG 20 7A 13A
0.85mm² AWG 18 9A 17A
1.25mm² AWG 16 12A 22A
2.0mm² AWG 14 16A 30A
3.0mm² AWG 12 21A 40A
5.0mm² AWG 10 31A 54A

tuo 0A siis tarkoittaa sitä, että Moottoritilassa 0.3mm² AWG 22 johtimen käyttö ei ole lainkaan sallittua.

Johtimen kuumenemiseenhan vaikuttaa siis nimeomaan johtimessa kulkeva virta, jännitteellä ei ole merkitystä. Siis pelkästään johtimen kuumenemisen perusteella voisi olettaa, että ainoat kuormitettavuuteen vaikuttavat tekijät ovat poikkipinta-ala sekä se, miten hyvin kaapeli pääsee jäähtymään esim. konvektion avulla, jälkimmäinen toki selittää eron kiinteiden asennuksien ja esim. jatkojohtojen tai kojeliitäntäjohtojen välillä. Mutta tämä ei selitä sitä, miksi autokäytössä samalla kaapelipaksuudella kuormitettavuuden katsotaan olevan noinkin paljon suurempi kuin verkkovirta-asennuksissa.

Tästä syystä oli hieman yllättävää nähdä tällainen taulukko autosähköasennuksiin.

Tämä taulukko on kopioitu Hyundai -auton huoltomanuaalista.

Miksi siis autosähköasennuksissa katsotaan johtimen kestävän suurempia kuormitusvirtoja kuin verkkovirta-asennuksissa ?

Kokonaan toinen asia on sitten se, että jos kaapeli asennetaan kohteeseen, jossa sitä liikutellaan tai se pääsee liikkumaan pakkasessa, tällöin muovi ei ole sopiva eristemateriaali; muovi jäykistyy ja kovettuu pakkasessa, ja jos johdinta tällöin liikutellaan, pakkasessa jäykistynyt muovi rikkoutuu erittäin herkästi.

13

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska nämä kaikki säännöt ovat vain karkeita yksinkertaistuksia monimutkaisempien asioiden edessä.

      Sitä kunnollista suunnittelua joku sitten saattaa jopa kutsua insinöörityöksi.

      • Anonyymi

        Mitähän aktivoin t ia seuraavaksi rassooja keksii


    • Anonyymi

      Kyse ei liene kuumenemisesta, vaan siitä että lyhyen ja ohuen johdon jännitehäviöllä ei ole merkitystä.

    • Anonyymi

      Nuo taulukot on täyttä huuhaata mitä tulee kiinteisiin verkkosähköasennuksiin.

      Sopiva kaapeli on aina tapauskohtainen, voi aivan hyvin olla esimerkiksi tilanne jossa 10A sulakkeen perään tuleva pistorasia vaatii 2,5 neliön kaapelin vain siksi että itse keskus on niin löyhän syötön perässä että pistorasialle ei saa alle 2,5 neliön kaapelilla riittävää oikosulkuvirtaa aikaiseksi.

      Esimerkiksi 10A C-tyypin johdonsuojan perässä olevasta asennuksesta pitäisi löytä mittaamalla 125A oikosulkuvirta. Ja joskus se 125A on tiukassa jo keskuksella niin mitäs sitten tehdään :)

      • Anonyymi

        Ammattilainen tietää, vaan ei ranet.


    • Anonyymi

      Kiinteistöjen sähköasennuksissa johtimien kuormitusta rajoittaa kaapelin eristeen maksimilämpötila, joka on yleisimmille PVC eristeille 70C. Ja se millä virralla johdin (ja eriste) lämpiää 70 asteiseksi riippuu asennusympäristöstä: ympäristön maksimilämpötila; asennustapa: ilmassa, pinnalla, upotettuna, maassa; ja maa/uppoasennuksessa myös ympäröivän materiaalin lämmönjohtavuudesta. Eli siitä miten hyvin johdin/kaapeli pääsee jäähtymään.

      Esim. 1,5mm2 lämpiää liikaa jo 10A:lla, jos PVC-kaapeli on asennettu lämpöeristeen sisään. Ja vastaavasti myös 2,5mm2 eristeissä 16A:lla.

      Autojohtimissa (12V) on ohuempi eriste ja moottoritilaan tarkoitettujen johtimien eristeen lämpötilan kesto on myös oltava enemmän kuin 70C => voi käyttää suuremmalla virralla.

      Nipsa

    • Anonyymi

      Auton ja rakennuksen asennusympäristöt poikkeavat toisistaan niin paljon, että olisi ihme jos niissä käytettäisiin samoja kriteereitä johdon kuormitettavuudelle.
      Yleisesti johdon lämpeneminen, tarkemmin eristeaineen lämmön kestävyys, määrittää suurimman virran joka voidaan tietyllä poikkipinnalla johdossa sallia. Tämä lämpötila riippuu paljolti myös asennusympäristöstä.
      Toinen poikkipintaan vaikuttava asia on jännitehäviö minkä kuormitusvirta pitkissä johdoissa aiheuttaa. Laite ei toimi pitkän ohuen johdon perässä täydellä teholla koska jännite jää vajaaksi. Jännitehäviö alentaa myös oikosulkuvirtaa, joten sulaketta ei silloin voi mitoittaa kuormitusvirran mukaan, vaan sen mukaan että sulake palaa oikosulussa riittävän nopeasti.

      • Anonyymi

        Juu, johdon kuormitettavuuden (lämpeneminen) lisäksi johdon paksuuteen/max-virtaan voi vaikuttaa myös oikosulkuvirta (0,4s automaattinen poiskytkentä) ja jännitehäviö. Eli kaikki nämä on otettava huomioon määräysten mukaisissa 230/400V sähköasennuksissa.

        Kuormitettavuus on sama sekä lyhyellä että pitkällä johdolla, mutta johdon pituus vaikuttaa noihin kahteen jälkimmäiseen asiaan.

        Nipsa


    • Anonyymi

      Mikähän on seuraava kiinnostava kysymyksen aihe tällä palstalla?

      • Anonyymi

        Aloitusihmettelijäkin on äimän käkenä, kun sähköpalstalla välillä keskustellaan sähköstä. 😄😄😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitusihmettelijäkin on äimän käkenä, kun sähköpalstalla välillä keskustellaan sähköstä. 😄😄😄

        Niin ja ollut aivan asiantuntevia hyviä vastauksiakin - niin hyviä että minunkaan ei ole tarvinnut vielä puuttua.


    • Anonyymi

      Jos joku hakuaa kotiinsa auton asentaa, niin silloin on aivan samantekevää minkälaisilla piuhoilla siinä sähköt kytkee.

      • Anonyymi

        Olenkin aina miettinyt mitä autonasentaja oikeastaan tekee. Saahan tuosta varmaan verotuksessa kotitalousvähennyksen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      24
      2978
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2198
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe