Aihe

Pakkoruotsin sijaan itse valittu B-kieli - opetusneuvosten suositus kielivapaudelle

Anonyymi

Kielten ja kansainvälisyyskasvatuksen opetusneuvokset kertoivat hesarissa virkavaitiolonsa päätteeksi, mitä pitäisi tehdä:
- englanti yhteiseksi aloituskieleksi ja
- pakkoruotsin sijaan itse valittu kieli.

Hyvä, perusteltu, kokeneiden ja arvostettujen pedagogien esitys:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005214629.html

48

91

Vastaukset

• Hyvä esitys kokeneilta pedagogeilta:

• Niinpä, pyhään A1 -pakkoenglantiin ei tietenkään saa koskea, vaikka se onkin ongelmien alku ja juuri!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, pyhään A1 -pakkoenglantiin ei tietenkään saa koskea, vaikka se onkin ongelmien alku ja juuri!!!

Ongelma on se, ettei meillä ole pakollista englantia, mutta pakkoruotsi on.

• Järkevä ehdotus!

• Kannatetaan!

• Tällä eteenpäin! Fiksut kannattaa!

• Kyllä!

• Tietysti!

• Luonnollisesti

• ärkoopeessä jo menossa sadas hätäkokous miten torpata fiksu ehdotus. Alkavat olla jo ahdingossa, kun pakkoruotsitus näyttää jo nyt jonkun mielisairaan päähänpistolta.

• Anonyymi kirjoitti:

ärkoopeessä jo menossa sadas hätäkokous miten torpata fiksu ehdotus. Alkavat olla jo ahdingossa, kun pakkoruotsitus näyttää jo nyt jonkun mielisairaan päähänpistolta.

Tätä on ollut jo vuosikymmeniä ja jatkuu vieläkin. Kohta raivo repeää.

• Kyllä!

• Tämä on tärkeä aloitus:

Pakkoruotsin sijaan itse valittu B-kieli - opetusneuvosten suositus kielivapaudelle!

Kielten ja kansainvälisyyskasvatuksen opetusneuvokset kertoivat hesarissa virkavaitiolonsa päätteeksi, mitä pitäisi tehdä:

Hyvä, perusteltu, kokeneiden ja arvostettujen pedagogien esitys:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005214629.html

• Tätä haluavat pedagogit, perheet ja nuoret itse.

Demokratia vaatii myös...

• Tämä on se tulevaisuuden kielimalli!

• Näinhän se pitää hoitaa!

• Tämä!

• Myös elinkeinoelämän järjestöt toivovat laajempaa kieliosaamista ja sen esteenä olevan pakollisen ruotsin poishoa.

• Tämä malli ok!

• Tällä mallilla kaikki ovat tyytyväisiä!

• Enemmän kuin tyytyväisiä!

• Kielten ja kansainvälisyyskasvatuksen opetusneuvokset:

• Ehdottomasti!! Ei varhaisteta kielipakkoja.

Hyväksytään englannin asema lingua francana ja useimpien nuorten kaksikielisyyden komponenttina.

Lavennetaan nuorten mahdollisuutta valita itseä kiinnostava kieli.

Pakkoruotsin sijaan vapaasti valittava kieli, vaikka etäopetuksen avulla.

• Nyt pakkoruotsin valtaama B1-kieli valinnaiseksi!

• Minä en kuuntele eläkkeellä olevia neuvoksia, minä kuuntelen mielummin työelämässä olevia asiantuntijoita. Maailma on muuttunut ja kielten opetustakin on uudistettu tarpeen mukaan. Ja todella fiksusti se on tehtykin. Haluttu lisätä eri kielten osaamista..

• Suomalaiset haluavat lapsilleen jotain parempaa ja omempaa kuin pakkoruotsin, jolla edellisiä sukupolvia on rangaistu ja pomotettu.

• Tämä!

• Vain tämä on järkevä ja toimiva ratkaisu.

• Tämä on ainoa järkevä tapa: pakkoruotsi pois ja B1-kieli valinnaiseksi!

• Ehdottomasti!

• Tämä toimisi, olisi pdetty, laventaisi kielivarantoa, kunnioittaisi erilaisuutta...

• Tätä kohti!

• Lastemme etu mielessä!

• Anonyymi kirjoitti:

Lastemme etu mielessä!

Sen pitäisi olla koulu-& kielipolitiikan perusta.

Nyt ei ole. Nyt perusta on RKP:n etu.

• Mitä muita kieli/geeni/kulttuurivirtoja suomalaisuuteen yhdistyykään, suomen kieli kantaa meidän yhteisömme ydinjatkuvuutta.

Aivan luontevaa sekin, että maailman kanssa puhumme pääasiassa englantia.

Ruotsin kieli on ok, mutta sen vaaliminen ei ole suomalaisten velvollisuus.

• Pakkoruotsi on ilman muuta rikos yhteiskuntaa vastaan. Se estää yhteiskuntaa menestymästä niin kansallisella kuin yksilötasollakin. Vapaa kielivalinta on kaikkien etu. Virkamiesruotsi on sekin pelkästään pienen etuoikeutetun ryhmän keino saada pitää etuoikeutensa esim. valtion ylipalkattuihin suojatyöpaikkoihin.

• Kun järkevintä ja toimivinta ratkaisua ei valita, vaan nuoria eniten haittaava ratkaisu, kannattaa kysyä, kenen etua siis ajetaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun järkevintä ja toimivinta ratkaisua ei valita, vaan nuoria eniten haittaava ratkaisu, kannattaa kysyä, kenen etua siis ajetaan.

Ei nuorten, ei enemmistön...

• Tämä on se tapa, jolla kieltenopeus saadaan reiluksi ja toimivaksi.

• Selvä se!

• Tavoite nro 1.

• Hyvä tavoite!

• Järkevä tavoite

• Ehdottoman enemmistön tavoite

• Maailman paras tavoite

• Hyvä tavoite!

• Kielten ja kansainvälisyyskasvatuksen opetusneuvosten malli on hyvä:
      - englanti yhteinen
      - pakkoruotsin sijaan valinnaiskieli

• Tämä on varsin hyvä tavoite.

Miksi RKP jumittaa?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      23818
    2. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      16014
    3. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      393
      14822
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      11616
    5. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      5912