Kun lakia muutettiin niin, että pienempiä summia ei kannattanut enää lainata niin pikavippiyhtiöt muuttivat lainansa tililuotoiksi.
Kuitenkin käräjäoikeudet merkkaavat näistä tulleet maksuhäiriöt neljävuotisiksi (3 jos vain yksi) maksuhäiriöiksi, eli "YVK - Yksipuolinen tuomio velkomusasiassa".
Näiden pitäisi olla "LKP - Tililuottoon tai luottokorttiin liittyvä maksuhäiriö". Nämä ovat voimassa 2 vuotta riippumatta siitä onko muita merkintöjä.
Onko kukaan vaatinut näiden korjaamista?
Onko oikein että tililuottoon liittyvästä velasta merkitään 4 vuoden maksuhäiriö?
9
222
Vastaukset
- Anonyymi
Lkp tulee kun erä / osamaksu viivästyy. Tämä ei edellytä oikeuden tuomiota. Yvk tulee jos maksurästien takia eräännyttävät koko saatavan ja vievät käräjille.
- Anonyymi
Ainakin minulle Danske merkkasi ulosottoon siirtyneen luottokorttivelan YVK:ksi. Asiakastieto ei näitä suostu korjaamaan, näköjään. Ja kyllä, kuten tuo LKP nimikin kertoo niin se on tililuotto tai luottokortti. Osamaksut ovat myös tililuottoja kuten ovat nämä yli 2000 euron vipitkin jossa haetaan se 2k ja sitä voi nostaa pieniä määriä kuten luottokortissa. Siksi nämä luotiinkin että niitä ei luokiteltaisi pikavipeiksi vaan tililuotoiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin minulle Danske merkkasi ulosottoon siirtyneen luottokorttivelan YVK:ksi. Asiakastieto ei näitä suostu korjaamaan, näköjään. Ja kyllä, kuten tuo LKP nimikin kertoo niin se on tililuotto tai luottokortti. Osamaksut ovat myös tililuottoja kuten ovat nämä yli 2000 euron vipitkin jossa haetaan se 2k ja sitä voi nostaa pieniä määriä kuten luottokortissa. Siksi nämä luotiinkin että niitä ei luokiteltaisi pikavipeiksi vaan tililuotoiksi.
Danske ei voi suoraan laittaa saatavaa ulosottoon. Ensiksi tulee laittaa käräjäoikeuteen haastehakemus ja sitten velallinen saa haasteen tiedoksi. Mikäli siinä vaiheessa ei velkaa maksa niin käräjäoikeus tekee yksipuolisen tuomion, jonka kantaja laittaa ulosottoon. Yksipuolisen tuomion perusteella Asiakastieto tekee määrätyt merkinnät asiakkaan tietoihin.
Sinun tapauksessa Dansken on täytynyt laittaa asia käräjäoikeuteen vireille etkä ole haasteen saatuasi maksanut velkojasi. Se vuoksi siitä on tehty yksipuolinen tuomio, jonka Danske on laittanut ulosottoon.
Kaikista veloista, lukuunottamatta kunnallisia maksuja, veroja tms, tulee laittaa käräjäoikeuteen haastehakemus. Mikäli siinä vaiheessa ei maksa velkojaan niin asiasta tehdään yksipuolinen tuomio, jonka velkoja laittaa ulosottoon.
- Anonyymi
Itse otit lainan ja jätit itse maksamatta. Onko oikein?
Oikeustoimikelpoinen henkilö tekee ja vastaa seurauksista. - Anonyymi
Käräjäoikeudet eivät merkitse maksuhäiriömerkintöjä! Käräjäoikeudet eivät pidä mitään luottorekistereitä!
Luottorekisterin pitäjä (esim. Suomen Asiakastieto) merkitsee maksuhäiriömerkinnät. Luottorekisterin pitäjä saa tiedot käräjäoikeuden tuomioista.
Käräjäoikeudet eivät voi puuttua maksuhäiriömerkintöihin/luottorekisteritietoihin.
Mikäli laskut maksaa ajoissa niin mitään merkintöjä ei tule!- Anonyymi
Mitä sä sössötät siinä? Käräjäoikeus ilmoittaa asiakastiedolle minkälaista kakkua laitetaan ja asiakastieto laittaa mitä halutaan kyseenalaistamatta yhtään onko tieto oikein vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sä sössötät siinä? Käräjäoikeus ilmoittaa asiakastiedolle minkälaista kakkua laitetaan ja asiakastieto laittaa mitä halutaan kyseenalaistamatta yhtään onko tieto oikein vai ei.
Tietoni on faktaa!
Käräjäoikeus antaa vain tuomion! Käräjäoikeus ei voi päättää/määrätä milloin luottotiedot menee tai minkä pituisia ovat.
Kannattaisi ehkä tutustua lakiin, että mikä virasto hoitaa mitäkin!
- Anonyymi
Haluaako aloittaja vielä pitemmän maksuhäiriömerkinnän vai miksi vikisee ?
- Anonyymi
Oot ymmärtänyt väärin.
LKP ja OSP on merkintöjä jotka velkoja voi halutessaan ilmoittaa tietyillä ehdoilla kun velka on rästissä yli 60 päivää, noita merkintöjä ei tule koskaan käräjäoikeudesta.
Käräjäoikeuden yksipuolisesta velkatuomiosta tulee aina YVK.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569