Pakastemarjat ja mahanpurut

Anonyymi

On viime aikoina ollut voimakkaita vatsaoireita ilmavaivoineen ja turvotuksineen. Sulkuventtiilikin todella kovilla 😉 Aika tavanomaista ollut ruokavalio eikĂ€ mikÀÀn ole mielestĂ€ni ollut pilaantunutta. Mutta pienen tauon jĂ€lkeen olen vĂ€hĂ€n enemmĂ€n syönyt kotimaisia pakastemarjoja (mustikka,vadelma, mansikka) 2-3 rkl kerralla Luonnonjugurttiin sekoitettuna. Sen jĂ€lkeen oireet selvĂ€sti voimistuneet. Onko muilla ollut vastaavaa?

StressiÀ on monenlaista, mutta ei ne mulla nÀihin juuri vaikuta, vaan lÀhinnÀ syömiset ja juomiset sekÀ vÀÀrÀntyyppinen liikkuminen, koska mm. tiettyjÀ hermostollisia ongelmia.

Ksylitolille olen herkĂ€hkö, mutta pidĂ€n huolta ettei tule liikaa otettua - ainakin yritĂ€n 😊 Edes klindamysiini (Dalacin) antibioottikuuri ei aiheuttanut vastaavaa. Söin kaikesta huolimatta lactob.maitoh.kapseleita viikon verran varoiksi ja aloitin vasta kuurin loppupÀÀssĂ€.

Monisairas

6

1244

Vastaukset

5000
    • Anonyymi

Kotimaiset marjat vaikuttavat turvallisista. Ulkomaiset marjathan pitÀÀ keittÀÀ, niistÀ voi saada jotain pöpöjÀ.

Voithan testata asiaa jÀttÀmÀllÀ ruoka-aineita pois ja sitten lisÀÀmÀllÀ niitÀ ruokavalioon. Ruuasta johtuvien oireiden pitÀisi siten tulla ilmi.

Joskus vatsa vaan oireilee, ja stressikin pahentaa asiaa. Voi parantua omia aikojaan. Itse olen koronaan ja muihin huoliin liittyen saanut sekÀ ylÀ- ettÀ alavatsan oireita. Nyt on taas varsin kunnossa. Aina oireiden aiheuttajaa ei saa kiinni.

Jos lÀÀkityksissÀ on muutoksia, niin nekin saattavat vaikuttaa. Moni lÀÀke vaikuttaa suoliston hyvinvointiin.

• Anonyymi

Tuo kÀsitys minullakin on marjoista, Mutta toisaalta eikö kaikkiin luonnossa kasvaviin marjoihin aina joku riski liity, kun ne kasvaa tÀysin suojaamattomana...?
        Aionkin jÀttÀÀ nyt marjat vÀhÀksi aikaa ja aloittaa taas niin nÀkee tapahtuuko mitÀÀn. Muuten ollut aika tavanomaista ruokailu viime pÀivinÀ paitsi jÀÀtelö ja pieni munkki. TiedÀn sen jo ennestÀÀn, ettÀ mm. siis ksylitoli, sokeri, rasvainen ruoka, hedelmÀt on haitaksi, mutta pienen mÀÀrÀn silloin tÀllöin sietÀÀ syödÀ. Aina on sekin mahdollista, ettÀ ollut pikkuisen pilaantunutta ruokaa vaikkei sitÀ aistinvaraisesti huomaa.

Minulla on kroonista stressiÀ ja muutakin ja olen huomannut ettei se tÀllÀ tavoin suolistoon vaikuta. Ei kai stressi sentÀÀn kaasun muodostusta tee? Ja munapieruja? Myös tÀysi rakko ÀrsyttÀÀ vimmatusti suolistoa joskus ja toisinkin pÀin. TÀmÀ lienee aika yleistÀ naisilla, joilla heikot lantionpohjan lihakset. Samoin voimakas keskivartaloon ja lantionpohjaan liittyvÀ lihasrasitus ÀrsyttÀÀ selvÀsti. LÀÀkitys muuten ennallaan, mutta vÀhÀn toista viikkoo sitten pÀÀttyi jo mainitsemani antibioottikuuri. EttÀ monimutkaisesta kokonaisuudesta on kysymys, mutta itse asiassa nyt tuntuu jo paremmalta.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo kÀsitys minullakin on marjoista, Mutta toisaalta eikö kaikkiin luonnossa kasvaviin marjoihin aina joku riski liity, kun ne kasvaa tÀysin suojaamattomana...?
        Aionkin jÀttÀÀ nyt marjat vÀhÀksi aikaa ja aloittaa taas niin nÀkee tapahtuuko mitÀÀn. Muuten ollut aika tavanomaista ruokailu viime pÀivinÀ paitsi jÀÀtelö ja pieni munkki. TiedÀn sen jo ennestÀÀn, ettÀ mm. siis ksylitoli, sokeri, rasvainen ruoka, hedelmÀt on haitaksi, mutta pienen mÀÀrÀn silloin tÀllöin sietÀÀ syödÀ. Aina on sekin mahdollista, ettÀ ollut pikkuisen pilaantunutta ruokaa vaikkei sitÀ aistinvaraisesti huomaa.

Minulla on kroonista stressiÀ ja muutakin ja olen huomannut ettei se tÀllÀ tavoin suolistoon vaikuta. Ei kai stressi sentÀÀn kaasun muodostusta tee? Ja munapieruja? Myös tÀysi rakko ÀrsyttÀÀ vimmatusti suolistoa joskus ja toisinkin pÀin. TÀmÀ lienee aika yleistÀ naisilla, joilla heikot lantionpohjan lihakset. Samoin voimakas keskivartaloon ja lantionpohjaan liittyvÀ lihasrasitus ÀrsyttÀÀ selvÀsti. LÀÀkitys muuten ennallaan, mutta vÀhÀn toista viikkoo sitten pÀÀttyi jo mainitsemani antibioottikuuri. EttÀ monimutkaisesta kokonaisuudesta on kysymys, mutta itse asiassa nyt tuntuu jo paremmalta.

Monisairas

LUONNOSSA kasvavat marjat ovat kÀytÀnnössÀ puhtaita jos ne on kerÀtty puhtaasta ympÀristöstÀ. Suomessa ympÀristö on aika puhdasta, mutta esimerkiksi muualla euroopassa ilmasto voi olla hyvinkin likaista. Mutta ongelmana on noissa tuontimarjoissa se ettÀ monet (esimerkiksi vadelmat) kasvatetaan tarhoissa ja kasteluun kÀytetÀÀn likaista ja bakteeripitoista vettÀ.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

LUONNOSSA kasvavat marjat ovat kÀytÀnnössÀ puhtaita jos ne on kerÀtty puhtaasta ympÀristöstÀ. Suomessa ympÀristö on aika puhdasta, mutta esimerkiksi muualla euroopassa ilmasto voi olla hyvinkin likaista. Mutta ongelmana on noissa tuontimarjoissa se ettÀ monet (esimerkiksi vadelmat) kasvatetaan tarhoissa ja kasteluun kÀytetÀÀn likaista ja bakteeripitoista vettÀ.

Ilmasato onkin, mutta kulkeehan metsĂ€ssĂ€ elĂ€imiĂ€, joista voi tulla monenlaista bakteeria tai vaikkapa jotkut mansikat isojen teiden varsilla altistuvat liikennepÀÀstöille. Vai onko noissa kasvavissa marjoissa joku itsepuhdistus? 😊

Monisairas

• Anonyymi

Oon huomannu saman. Mustikat itse poimittuja, vatut ja mansikat ostettuja kotimaisia. Syön iltapalaksi marjoja 100g ja mauatamatonta jogurttia. Pahinta pahoinvointi/nÀrÀstys/vatsassa epÀmiellyttÀvÀ olo. NÀrÀstyslÀÀke helpottaa.

Oon kuitenkin jatkanu ja muutaman kerran jÀlkeen ei enÀÀ vaivannu (syön joka iltapalana).TiiÀ sit. EhkÀ sattumaa? Muutoinkin esim.paprika vÀlillÀ ei tunnu ollenkaa ja vÀlillÀ kypsennettykin vetÀÀ pötsin huonoon vointiin. Minua refluksi vaivaa kausittain ja vaihdellen.

• Anonyymi

Syötkö joka kerralla marjoja jogurtin kanssa? Jospa jÀttÀisit sen ja söisit vain ne marjat, ehkÀpÀ vatsasi ei siedÀ jogurttia ja sen bakteerisisÀltöÀ. MinÀ en syö mitÀÀn hapanmaitotuotteita ja paprika sekÀ tuorekurkku nÀrÀstÀÀ todella pitkÀÀn. NÀrÀstys syntyy vaikka olisin poiminut vihersalaatista jokaisen (pienenkin) kurkunpalan pois. Harmittaa vietÀvÀsti kun kokit luulee ettÀ kurkkua ja paprikaa voi työntÀÀ vapaasti salaattiin.

Ketjusta on poistettu 0 sÀÀntöjenvastaista viestiÀ.

Luetuimmat keskustelut

1. TyttÀreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

MiettikÀÀ kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7758
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikÀ nimesi sitten ikinÀ onkaan. Mulle alkaa riittÀÀ tÀÀ sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. MikÀ olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      IkÀvÀ
      177
      1876
    4. epÀonnen perjantain rikos yritys

onpa epÀselvÀ kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiÀ
      Kajaani
      16
      1422
    5. Onko kaivattusi tÀysin vietÀvissÀ ja

vedÀtettÀvissÀ?
      IkÀvÀ
      112
      1297
    6. YllÀtyspaukku! Vappu PimiÀ rikkoi vaikean rajapyykin yllÀttÀvÀssÀ bisneksessÀ: "Nyt hymyilyttÀÀ...!"

Wau, onnea, Vappu PimiÀ, upea suoritus! PS. PimiÀ tÀnÀÀn televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hÀn on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1271
    7. Suomessa ei ole jÀrkeÀ tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen vÀestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriÀ kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimÀÀrin 18
      Maailman menoa
      170
      1241
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtÀvÀ ryhmÀkanne itsensÀ yleintÀneistÀ rötöstelijöista, sekÀ maksattaa kunnan maksama tyhmÀn koplan j
      Puolanka
      60
      1210
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. SydÀntÀni sÀrkee, kun kÀtken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lÀmmön j
      IkÀvÀ
      41
      1091
    10. Martina pÀÀsee upeisiin hÀihin

MiltÀs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe