Mitä sinulle kuuluu?

Tänään on kansainvälinen itsemurhien estämisen päivä, Aiheesta voisi keskustella lisää. Voisimme aloittaa kysymällä toisiltamme

Mitä sinulle kuuluu?

233

896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä se sinulle kuuluu?

    • Hyvää kuuluu.
      Hellalla jäähtyy P-Pannullinen hyvää ruokaa.
      Reseptihän on teille tuttu?
      Tosin pieni, kesäinen muutos:
      Voi-paistettuja Kantarelleja mukana.
      Niitä on kaapissa SU-Pi Jouluun asti.
      Aamulla ostin 2 Jameson pulloa.
      Eivät ehkä riitä Jouluun.
      Lapset, eivät minun, leikkasivat taas uuden kasvun pois Nurmikosta.
      Nurmikko kellastui heti.

      H.

      • Anonyymi

        Oliko Jameson tarjouksessa? Mä ostin hintaan 26.25€.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Jameson tarjouksessa? Mä ostin hintaan 26.25€.

        "Anonyymi"

        2btl.66€

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        2btl.66€

        H.

        Eli Alkon normihinnalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli Alkon normihinnalla.

        "Anonyymi"

        Yep!
        Minun ei tarvitse tinkiä.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Yep!
        Minun ei tarvitse tinkiä.

        H.

        Ei minunkaan, ostan sillä hinnalla millä myydään.


    • Anonyymi

      Kiitos ..ihan hyvää kuuluu ... vaikka liian aikaisin piti nousta sängystä ja vähän kohentaa kotia ... remonttimiehet kun olivat niin aikaisin liikenteessä ... kävivät mittailemassa keittiössä...Sää on ollut aika myrskyisää .. mutta nyt kai lämpöaalto yllättää vielä...Se on kiva juttu..
      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta.

      • Anonyymi

        Hunksia kiinnostaa.
        Vastasi jo kahdella kommentilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hunksia kiinnostaa.
        Vastasi jo kahdella kommentilla.

        Toisen pistekirjoituksella.


    • Anonyymi

      Noista itsemurhista pitää vielä sanoa ...että luin tänään naisesta joka oli itemurhamielessä hypännyt viidennestä kerroksesta ...ja pelastui ... Silloin kun olin vähän aikaa asunut tässä talossa niin yksi nainen hyppäsi viidennestä ja kuoli heti siihen ....mustaan pussiin laitettiin pienen elvytyksen jälkeen...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Kuoli heti, mutta elvytettiin vähän.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuoli heti, mutta elvytettiin vähän.?

        Kyllä sitä elvytetään silloinkin kun sydän pysähtyy sydänkohtauksessa. Vai pitäisikö jättää yrittämättä, koska kuoli jo kerran? Ei ne auttajat tiedä milloin sydän pysähtyi, jos saman tien paikalle pääsevät. Kyllä kolarin uhrejakin elvytetään ja monesti virkoavat. Ne vain ei virkoa joille isku on ollut niin kova, ettei tärkeimmät elimet selvinneet tarpeeksi.

        Joskus elvytetään myös hieman pidempää tai julkisella paikalla muutenkin, että saadaan kuollut pois paikalta tai ettei kuolema olisi yhtä kova järkytys ympärillä oleville.


    • Anonyymi

      Kiitos kysymästä, tänäänkin on ihan hyvä päivä, vettä sataa, on sopivasti aikaa sisäpuuhiin. Lukemiseen, netteilyyn ja äsken keitin kahvin, kanelipullan kanssa se maistuu.
      Entä mitä sinulle kuuluu? Onko hyvä päivä tänään?
      Mukavaa päivää kaikille!

    • Anonyymi

      Huonoa kuuluu.
      Ajattelin aamulla mennä hukuttamaan itseni, mutta ulkona satoi vettä.
      En viitsinyt kastella itseäni.
      Katsotaan uudelleen huomenna.

    • Anonyymi

      Kiitos kysymästä, hyvää kuuluu yleisesti ottaen. Mukavaa, kun on syksy ja pääsee harrastuksiin. Kesä oli ihan loppujen lopuksi "ihan jees".
      Tyytyväinen täytyy olla, kun asiat ovat hyvällä mallillaan.
      En voi kuvitella sitä surun määrää, jota itsemurhan tehneen läheinen kokee.
      Muistaakseni Helsingissä sytytettiin kynttilöitä Suurkirkon portailla ja jonain vuonna lähetettiin paperilyhtyjä Töölönlahdella. Kaiketi muistamisia on muuallakin Suomella.

      Mitä sinulle kuuluu, korppis? Kaikki hyvin?

      b

      • Kysyit harrastuksista. Ajattelin odottaa aikoja parempia. Keramiikassa on yksi työ odottamassa valmistumista. Opettaja lähetti viestiä, että pyrkii järjestämään ajan viimekeväältä jääneiden puolivalmiiden töiden valmistukseen.

        Siellä odottaa minun upea korppikotka, jolle olin suunnitellut komeinta kantoa pihapiirissäni, pitäisi saada ainakinensi kesäksi kotiin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kysyit harrastuksista. Ajattelin odottaa aikoja parempia. Keramiikassa on yksi työ odottamassa valmistumista. Opettaja lähetti viestiä, että pyrkii järjestämään ajan viimekeväältä jääneiden puolivalmiiden töiden valmistukseen.

        Siellä odottaa minun upea korppikotka, jolle olin suunnitellut komeinta kantoa pihapiirissäni, pitäisi saada ainakinensi kesäksi kotiin.

        Varmaan saatte omat työnne viimeisteltyä ja haltuunne.

        Meillä on osanottajamäärät pudonneet ainakin kolmanneksen. Toistaiseksi kuulemma jatketaan jos ei uusia määräyksiä tule.

        b


    • Anonyymi

      Olet kertonut, että sinulla on kokemusta mielenterveysalan vapaaehtois työstä. Miten autat itsetuhoista ihmistä?

      • Varmaan kysymällä, että mitä sinulle kuuluu.
        Toinen sitten antaa sen vakiovastauksen, että kiitos hyvää tässä vain. Ja se on sillä autettu.


      • Anonyymi

        Varmasti jättämällä toisen rauhaan, jolloin tämä saa elämänhalunsa takaisin.


    • Anonyymi

      Kuulin radiosta aamulla Itsemurhapäivästä. Ajattelin että vois tehdäkin. Minua on huijattu hintavassa kaupassa, en jaksa kirjoittaa siitä. Tiedättehän tunteen kun kalvaa ja harmittaa koko ajan ja on nöyrytetty olo kun on tullut narratuksi, joku sanoisi että omaa tyhmyyttä, mitäs menen ihmisen sanaan luottamaan. No on siitä sanasta meilikin, onneksi.
      Päätin ryhdistäytyä, siivosin vähän, lähdin pitkälle lenkille, löysin kaupan pakkasesta huurtunutta mämmiä, en viitsinyt katsoa päiväystä. Lohdutin sillä herkulla itseäni ja sitten sain tehdyksi Kuluttajariitalautakuntaan valituksen. Pitää käydä skannaamassa muutama liite ennen lähettämistä, ei ole skannaria itsellä. Vähän helpotti mutta nyppii kuitenkin. Ei ole paras päivä tämä.

      • Kävin heinä-elokuussa kamppailua merkkiautofirman kanssa. Kirjoituksesi toi tuon henkisen taistelun mieleeni. Minua yritettiin höynäyttää pahemman kerran tai sitten mekanikko, joka hoiti autoni katsastuskunnostusta oli ammattitaidoton. Lopuksi vein auton toiseen huoltamoon, jossa auto huollettiin ja katsastutettiin. Olin sekaisin onnesta. Minuthan oli manipuloitu luopumaan autostani ja ostamaan uusi. Sain rahani takaisin merkkiliikkeestä.

        Toivon voimia taisteluusi, oikeus voittakoon.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kävin heinä-elokuussa kamppailua merkkiautofirman kanssa. Kirjoituksesi toi tuon henkisen taistelun mieleeni. Minua yritettiin höynäyttää pahemman kerran tai sitten mekanikko, joka hoiti autoni katsastuskunnostusta oli ammattitaidoton. Lopuksi vein auton toiseen huoltamoon, jossa auto huollettiin ja katsastutettiin. Olin sekaisin onnesta. Minuthan oli manipuloitu luopumaan autostani ja ostamaan uusi. Sain rahani takaisin merkkiliikkeestä.

        Toivon voimia taisteluusi, oikeus voittakoon.

        Et sinä onnesta ole sekaisin...


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kävin heinä-elokuussa kamppailua merkkiautofirman kanssa. Kirjoituksesi toi tuon henkisen taistelun mieleeni. Minua yritettiin höynäyttää pahemman kerran tai sitten mekanikko, joka hoiti autoni katsastuskunnostusta oli ammattitaidoton. Lopuksi vein auton toiseen huoltamoon, jossa auto huollettiin ja katsastutettiin. Olin sekaisin onnesta. Minuthan oli manipuloitu luopumaan autostani ja ostamaan uusi. Sain rahani takaisin merkkiliikkeestä.

        Toivon voimia taisteluusi, oikeus voittakoon.

        Voiko olla totta, jonkun suurin onni on toimiva auto!!!!Hyvä kun joku sentään siellä toimii.Vähäämpä olet tyytyväinen korven eläjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko olla totta, jonkun suurin onni on toimiva auto!!!!Hyvä kun joku sentään siellä toimii.Vähäämpä olet tyytyväinen korven eläjä.

        Äläs nyt!
        Onhan sillä nyt ihan oikea suihkukin ja sitähän ei varmaan monella ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs nyt!
        Onhan sillä nyt ihan oikea suihkukin ja sitähän ei varmaan monella ole...

        No mutta kun on vain suihkun käyttöoikeus.


      • korppis kirjoitti:

        Kävin heinä-elokuussa kamppailua merkkiautofirman kanssa. Kirjoituksesi toi tuon henkisen taistelun mieleeni. Minua yritettiin höynäyttää pahemman kerran tai sitten mekanikko, joka hoiti autoni katsastuskunnostusta oli ammattitaidoton. Lopuksi vein auton toiseen huoltamoon, jossa auto huollettiin ja katsastutettiin. Olin sekaisin onnesta. Minuthan oli manipuloitu luopumaan autostani ja ostamaan uusi. Sain rahani takaisin merkkiliikkeestä.

        Toivon voimia taisteluusi, oikeus voittakoon.

        Minulla oli onnea auton katsastuksessa.
        Kaveri katseli konepellin alle, vaihtoi muutaman lampun ja mitä lie tehnyt. Hän sanoi että voit katsastuttaa autosi. Suhtauduin vähän epäillen että noinko helposti tämä kävi. Ennen olen maksanut maltaita auton laittamisesta.
        Vein auton, inssi tutki aikansa ja kehaisi että auto on hyvässä kunnossa, tervetuloa vuoden päästä uudelleen.
        Tiesin että hän osaa laittaa autoja mutta en uskonut että pystyi noin vain mökin pihassa saamaan kaiken katsastuskuntoon.


      • liekko kirjoitti:

        Minulla oli onnea auton katsastuksessa.
        Kaveri katseli konepellin alle, vaihtoi muutaman lampun ja mitä lie tehnyt. Hän sanoi että voit katsastuttaa autosi. Suhtauduin vähän epäillen että noinko helposti tämä kävi. Ennen olen maksanut maltaita auton laittamisesta.
        Vein auton, inssi tutki aikansa ja kehaisi että auto on hyvässä kunnossa, tervetuloa vuoden päästä uudelleen.
        Tiesin että hän osaa laittaa autoja mutta en uskonut että pystyi noin vain mökin pihassa saamaan kaiken katsastuskuntoon.

        Mielenkiintoista.

        Vaihtoi muutaman lampun? Olet siis ajellut autolla, jossa on muutama lamppu rikki huomaamatta itse mitään ennenkuin expertti ne totesi ja vaihtoi ennen katsastusta.
        Ennen olet maksanut maltaita lamppujen vaihdosta, kun niiten on huomattu katsastuksessa olevan rikki.


      • liekko kirjoitti:

        Minulla oli onnea auton katsastuksessa.
        Kaveri katseli konepellin alle, vaihtoi muutaman lampun ja mitä lie tehnyt. Hän sanoi että voit katsastuttaa autosi. Suhtauduin vähän epäillen että noinko helposti tämä kävi. Ennen olen maksanut maltaita auton laittamisesta.
        Vein auton, inssi tutki aikansa ja kehaisi että auto on hyvässä kunnossa, tervetuloa vuoden päästä uudelleen.
        Tiesin että hän osaa laittaa autoja mutta en uskonut että pystyi noin vain mökin pihassa saamaan kaiken katsastuskuntoon.

        Tämä minun keissini repes käsistä. Ulkomaalaistaustainen nuori asentaja purki moottoria ja oli löytävinään kaikenlaisia vikoja jopa niin, että moottori pitää vaihtaa jne.

        Työnjohto ei ollut perillä, kuuntelivat poikaa. Pyysin työnjohtoa, että moottori kootaan ja ajoin tuttujen kotikylän poikien korjaamoon. Minulla oli kaikki merkkiliikkeen korjausrabortit mukanani. Seuraavana päivänä auto oli kunnossa, eikä moottori tarvinnut kuin yhden tulpan.

        Kolmen viikon show, moottori todettiin täysin ehjäksi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mielenkiintoista.

        Vaihtoi muutaman lampun? Olet siis ajellut autolla, jossa on muutama lamppu rikki huomaamatta itse mitään ennenkuin expertti ne totesi ja vaihtoi ennen katsastusta.
        Ennen olet maksanut maltaita lamppujen vaihdosta, kun niiten on huomattu katsastuksessa olevan rikki.

        Sinä se löydät joka asiaan jotain negatiivista sanottavaa.
        Kyllä hän teki muutakin kuin vaihtoi lampun, en ollut vahtaamassa.
        Ei lamppu ole kauan olleet pimeänä kun hän katsoo joka viikonloppu onko autoni kunnossa.
        Vein autoni korjaamolle aikaisemmin, koskaan en selvinnyt alle 100€.
        Nyt valitat että puhuin monikossa lampuista, voi auton sisälläkin palaa lamppu joka ei vaikuta katsastukseen.


      • korppis kirjoitti:

        Tämä minun keissini repes käsistä. Ulkomaalaistaustainen nuori asentaja purki moottoria ja oli löytävinään kaikenlaisia vikoja jopa niin, että moottori pitää vaihtaa jne.

        Työnjohto ei ollut perillä, kuuntelivat poikaa. Pyysin työnjohtoa, että moottori kootaan ja ajoin tuttujen kotikylän poikien korjaamoon. Minulla oli kaikki merkkiliikkeen korjausrabortit mukanani. Seuraavana päivänä auto oli kunnossa, eikä moottori tarvinnut kuin yhden tulpan.

        Kolmen viikon show, moottori todettiin täysin ehjäksi.

        Minulle on joskus käynyt melkein samoin kuin sinulle korppis. Minulle vaihdettiin moottori joka ei toiminut. Siis vaihdettu moottori oli todella huono.
        Se on hermoille käypää, joskus tuntuu että vedättävät naisautoilijoita jotka eivät poaljon ymmärrä auton toiminnasta.


    • Anonyymi

      Kiitos, mikäs tässä, hieman haikeaa kun lehdet lentelee jo koivuista, , eikä ole kainaloistamutta muuten ihan positiivinen elämän vire.

      Pirre

      • Kävin katselemassa lehtipuhaltimia. Haravointiurakka ei enää jaksa mieltä ilahduttaa.
        Esikoinen pyysi odottamaan, hän saapuu ensiviikolla. Josko ostaisimme sellaisen ruohonleikkurin, joka kerää lehdet pussiin.
        Vanha leikkuri kyllä toimii vaan ei kerää lehtiä ja on jo kohta museokamaa. Appiukon entinen jostain 70-luvulta.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Kävin katselemassa lehtipuhaltimia. Haravointiurakka ei enää jaksa mieltä ilahduttaa.
        Esikoinen pyysi odottamaan, hän saapuu ensiviikolla. Josko ostaisimme sellaisen ruohonleikkurin, joka kerää lehdet pussiin.
        Vanha leikkuri kyllä toimii vaan ei kerää lehtiä ja on jo kohta museokamaa. Appiukon entinen jostain 70-luvulta.

        Tämäkö on sitä itsemurhista keskustelua, jota aloituksessa peräänkuulutit?


      • korppis kirjoitti:

        Kävin katselemassa lehtipuhaltimia. Haravointiurakka ei enää jaksa mieltä ilahduttaa.
        Esikoinen pyysi odottamaan, hän saapuu ensiviikolla. Josko ostaisimme sellaisen ruohonleikkurin, joka kerää lehdet pussiin.
        Vanha leikkuri kyllä toimii vaan ei kerää lehtiä ja on jo kohta museokamaa. Appiukon entinen jostain 70-luvulta.

        Eihän lehtiä tarvitse puhaltaa.
        Minä kerään ne syksyllä vetävällä ruohonleikkurilla, edellyttää, että ovat lähes kuivia.
        Pidin haravaa kuulema väärinpäin,mieheni olettamus?
        Olen vasenkätinen ja se harava oli kaiketi väärällä puolella kehoni?
        Piikit olivat ainakin alaspäin muistelee ama


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Eihän lehtiä tarvitse puhaltaa.
        Minä kerään ne syksyllä vetävällä ruohonleikkurilla, edellyttää, että ovat lähes kuivia.
        Pidin haravaa kuulema väärinpäin,mieheni olettamus?
        Olen vasenkätinen ja se harava oli kaiketi väärällä puolella kehoni?
        Piikit olivat ainakin alaspäin muistelee ama

        Vasenkätisille myydään kyllä heille tarkoitettuja haravia.
        Samoin on vasenkätisille kahvikuppeja, paistinpannuja sekä ovenkahvoja.
        Lisäksi löytyy uutta Valion kevytmaitoa:
        Purkissa on korkki eri puolella kuin normaalissa purkissa.

        Muuten:
        Haravoidessa sen varren pitää olla ylöspäin.


      • Anonyymi

        Juopon hoivasminen on raskasta, mutta sehän sairaus, ei voi hylätäkkään. Parasta olla ottamatta juoppoa elämäänsä, kokemusta on.


      • Anonyymi

        Mikä naista vaivaa kun hän vaivihkaa kannustaa minua juopottelemaan?
        Ajoittain onnistuukin siinä.
        Luulisi puolen vuosisadan aikana saaneen riittävästi kokemusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vasenkätisille myydään kyllä heille tarkoitettuja haravia.
        Samoin on vasenkätisille kahvikuppeja, paistinpannuja sekä ovenkahvoja.
        Lisäksi löytyy uutta Valion kevytmaitoa:
        Purkissa on korkki eri puolella kuin normaalissa purkissa.

        Muuten:
        Haravoidessa sen varren pitää olla ylöspäin.

        Näsäviisaus näkyy olevan palstakeskustelun kantava voima!

        Todella vaatihan se tietenkin voimavaroja jos kommentin esittäjä edes tietäisi
        mistä keskustellaan,saati kuinka oma mielipiteeni voisi kumota ton edellisen mielipiteen.

        Jos vielä nicceily paljastaa,että ama se siellä muistelee ja näkee unia haravanvarresta.
        Vasenkätisyys niin ihmeteltävää kuin onkin periytyy.
        Äitini oli täysin vasenkätinen ja minä puolittain.

        Tosin olisin kyllä kirjoittanut vasurilla,mutta silloin ei täällää landella hyväksytty moista vammaa?
        Kaunokirjoitus ei tietenkään ollut vahvin lajini.


    • Kiitos kysymästä juuri nyt tunnen hyvää mieltä. Ajoin tänne mökille, vettä sataa, puin sadetakin päälleni ja lähdin ulos, keräsin salaatteja, tilliä ja ruohosipulia päivällissalaattiin.

      Joka päivä ammennan hyvää oloa luonnosta satoi tai paistoi. Meillä on myös uusi luontoilmiöharrastus, auringonlaskubongaus. Istumme mökin laiturilla shaaleihin kääriytyneinä ja seuraamme auringonlaskua. Yksikään auringonlasku ei ole samanlainen. Luontoiltaan kuuluu lämmin kuppi green-teetä ja hunajaa.

      Joku kysyi vapaaehtoistyöstäni. Olin tukihenkilönä rikosuhripäivystyksessä ja velkaneuvonnassa. Olin jonkin verran tekemisissä mielenterveyskuntoitujien kanssa vetäessäni kokki-, taide- ja runoryhmiä, vuorotellen toisen vetäjän kanssa, mutta en tuntenut vetoa ryhtyä mielenterveysongelmaisten tukihenkilöksi. Vaativa tehtävä, joka edellyttää kärsivällisyyttä ja pitkäjännittyneisyyttä. Tulostavoitteellisena ei ollut mun juttuni.

      Lopuksi, mielenrauhan saavutan vapaudella valita mitä teen ja miten. Avoimuuteni auttaa vaikeiden elämänvaiheiden yli, enkä pelkää hakea apua jos omat voimat eivät riitä jonkun ongelman ratkaisuun..

      • Anonyymi

        Entä jos ei ole mökkiä missä katsoo auringonlaskua, mitä suosittelet ? Voiko sitä katsoa muualla?Vaikka ikkunastaan? Eikö sinun tosiaan tarvitse ottaa ketään muuta huomioon tekemisissäsi? Kuulostaa yksinäiseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole mökkiä missä katsoo auringonlaskua, mitä suosittelet ? Voiko sitä katsoa muualla?Vaikka ikkunastaan? Eikö sinun tosiaan tarvitse ottaa ketään muuta huomioon tekemisissäsi? Kuulostaa yksinäiseltä.

        Kyllä sitä voimaa voi ammentaa vaikka kiljupöntöstä.
        Jaa...mistä muuten tulikin mieleeni...
        Joo!


      • Anonyymi

        Minäkin katson usein auringonlaskua terassiltani. Aika usein myös auringonnousua. Se on myös joka aamu erilainen. Nyt kylmien öiden jälkeen aamu-usvan takaa siivilöytyy. Joskus tihkusade ja auringonnousu saa koko maiseman värittymään kellertäväksi.

        b


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole mökkiä missä katsoo auringonlaskua, mitä suosittelet ? Voiko sitä katsoa muualla?Vaikka ikkunastaan? Eikö sinun tosiaan tarvitse ottaa ketään muuta huomioon tekemisissäsi? Kuulostaa yksinäiseltä.

        Olen tyyppi joka rakastaa itsenäistä elämää. En pode yksinäisyyttä. Läheiset kuuluvat tiiviisti elämääni, mutta en ole läheisriippuvainen.

        Jokainenhan voi katsoa auringonlaskuja, revontulia tai tähtitaivasta, kuutamoa psrhaaksi näkemistään paikoista.

        Halpa ja kiva harrastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole mökkiä missä katsoo auringonlaskua, mitä suosittelet ? Voiko sitä katsoa muualla?Vaikka ikkunastaan? Eikö sinun tosiaan tarvitse ottaa ketään muuta huomioon tekemisissäsi? Kuulostaa yksinäiseltä.

        No....
        Kohta ilmestyy toinen hyväkäs, joka neuvoo pahanolon häviävän lukemalla Ferrantea.
        Ja jos sekään ei vielä auta, niin iso kattilallinen Boullabaissea saa taas mielen tasapainoon.
        Palsta-Patu tietysti ehdoittaa yli-leveän Rulla-tuolin hankkimista.

        Näyttää tämäkin itsemurha-aloitus kääntyvän oman elämänsä selostukseksi.
        Mikä tietysti oli tarkoituskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No....
        Kohta ilmestyy toinen hyväkäs, joka neuvoo pahanolon häviävän lukemalla Ferrantea.
        Ja jos sekään ei vielä auta, niin iso kattilallinen Boullabaissea saa taas mielen tasapainoon.
        Palsta-Patu tietysti ehdoittaa yli-leveän Rulla-tuolin hankkimista.

        Näyttää tämäkin itsemurha-aloitus kääntyvän oman elämänsä selostukseksi.
        Mikä tietysti oli tarkoituskin.

        Brunssi runsailla valinnanvaraisilla kalliilka leikkeleillä ja amerikkalaisella pannukakulla plus vaahterasiirapilla on sitä elämän laatua. Plus vielä kun peräkammarin poika luikauttaa aarian. Toiselle poika hommaa silppupussillisen leikkurin ja tulee kylään. Plus kertoo uusimmat uutiset joista takarivin tyynet ei saa mitään tietoa. Pankaapas paremmaksi!


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olen tyyppi joka rakastaa itsenäistä elämää. En pode yksinäisyyttä. Läheiset kuuluvat tiiviisti elämääni, mutta en ole läheisriippuvainen.

        Jokainenhan voi katsoa auringonlaskuja, revontulia tai tähtitaivasta, kuutamoa psrhaaksi näkemistään paikoista.

        Halpa ja kiva harrastus.

        Ei nuo kovin tiiviisti tunnu olevan, kun niin iso numero tehdään joka vierailusta palstoille. Ja se itsenäinen elämä varmaan onnistuisi paremmin, jos olisi oma asunto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo kovin tiiviisti tunnu olevan, kun niin iso numero tehdään joka vierailusta palstoille. Ja se itsenäinen elämä varmaan onnistuisi paremmin, jos olisi oma asunto.

        Jos tarkoitat minun asumisjärjestelyjäni voin kertoa, että paremmaksi ei asuminen tästä muutu.

        Jos asuisin yksin jossain pikku luukussa olisi asumiskustannuksemme kohtuuttomat. Nyt asumiskustannukset jaetaan ja maksan kohtuu vuokraa käytössäni olevista noin 70 m2.

        Tokihan lasten vierailuista on kiva kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No....
        Kohta ilmestyy toinen hyväkäs, joka neuvoo pahanolon häviävän lukemalla Ferrantea.
        Ja jos sekään ei vielä auta, niin iso kattilallinen Boullabaissea saa taas mielen tasapainoon.
        Palsta-Patu tietysti ehdoittaa yli-leveän Rulla-tuolin hankkimista.

        Näyttää tämäkin itsemurha-aloitus kääntyvän oman elämänsä selostukseksi.
        Mikä tietysti oli tarkoituskin.

        Ittensä kehumiseen ei itserakkaat kyllästy.


    • Anonyymi

      Minulle ei mitään kummempaa mutta palasimme juuri terveyskeskuksesta.
      Siellä vaimolleni juotettiin perusannoksen kokoinen määrä nestemäistä K-vitamiiniliuosta.
      Vaikutus mitataan huomenna.

    • Anonyymi

      Myöhäistä itsarin pohtimista. Olin 55v ikäinen kun perjantaina klo 18 tietämissä ajelin tavanomaisesti kotiini viikon puutteen torjunnasta.
      Marraskuinen loskailta. Silloin tuli mieleeni, että tämä paska loppuu jos heläytän täydellä vauhdilla siltapilariin.
      En heläyttänyt vaan lopetin työssä käymisen.
      Näiden seuraavien 22 vuoden aikana ei ole mieleen tullut itsetuhoisia ajatuksia.
      Johtopäätös. Työttömässä miehessä terve sielu. Vai miten ne vanhat kreikkalaiset sanoivat?

    • Anonyymi

      Täällä haisee omakehu.

    • Minua jo kyseltiin tuossa ylempänä, mutta olin kuuntelemassa Ferrantea äänikirjana :))

      Mielenterveydestä keskustellaan ja asioista jotka vaikuttavan mielialaan ja pitävät demonit kurissa.
      Luin jostain tuosta paljon puhutusta onnellisuuden tunteesta ja siinä sanottiin että kysymys on paljolti sisäerityksestä: erilaiset hormoonit : dopamiini, serotoniini, oksitosiini ja endorfiini ovat lyömätön nelivaljakko joka pitää mielialan korkealla ja luo onnellisuuden tunnetta.
      https://tikis.fi/lifestyle-naiset/dopamiini-serotoniini-oksitosiini-ja-endorfiini-miten-ne-toimivat/
      Erityisesti serotoniinin puute aiheuttaa masennusta ja alakuloisuutta, mutta kaikki nuo muutkin ovat tärkeitä mielen tasapainolle.
      Taidan olla yksi niitä onnellisia, joiden onnellisuushormooneissa ei ole ollut koskaan häikkää. Saan olla siitä kiitollinen.
      ***
      Joku tuolla ylempänä alkoi motkottaa että taas aletaan puhua omasta elämästä ja itsestä. Siitähän tässä aloituksessa onkin juuri kysymys: kuinka voit ja mitä sinulle kuuluu. Että turhaa alkaa kapinoimaan. Minähän puhun aina mieluiten omien kokemusteni pohjalta ja käytän ensikäden tietoa, vaikka vain sideaineeksi.
      ***
      Ei, tänään ei ole kärpässienipiirasta eikä käärmeenhäntäsoppaa. Ei edes piikkisikaa tarjolla. Keitän uusista perunoista, syksyn juureksista, linsseistä ja chorizo-makkarasta padallisen keittoa.
      ***
      Syksy on vasta alussa ja lämpimiä päiviä ja komeita auringonlaskuja ja miksei upeita sumuisia aamuja riittää vielä toviksi. Ruokahuoneen ikkunasta näen kun aurinko laskee Dalajokeen, värjäten veden liekkimereksi, kun on sopivasti pilviä ja selkeää taivasta. Nyt kyllä huomaa jo miten illat ovat selkeästi tummenneet ja aurinkokennotuikut syttyvät aina vain aikaisemmin kasvihuoneessa ja omenapuun oksilla.

      • Anonyymi

        Onko sinulta labrassa tutkittu nuo kaikki hormoonitasot, kun tiedät ettei ole häikkää? Aika kallista testausta, ei tehdä taatusti ellei ole hyvin vahvat epäilyt niiden puutteesta. Eli sinulla on ilmeisesti ollut pahoja oireita. Minulle tuli masennusdiagnoosi ja sain lääkityksen ilman mitään testauksia . Kai siinä lääkkeessä serotoniinia oli.

        Nyt näyttää olevan kilpailu, kuka näkee parhaat auringonlaskut. Niiden varassako jaksetaan elää?


      • Lisäys: luin päivän DN:stä kolmen ruotsalaisen epidemiologin arvion siitä miten tämä koronatilanne päättyy: nyt on jo näkyvissä merkkejä siitä että virus on mutaatoinut ja että se tulee todennäköisesti muuttumaan tavanomaiseksi kausiflunssaksi, kuten nämä aikaisemmatkin sars-virukset. Kuolleisuus laskee ja mahdollisesti ainakaan nuoremmat eivät ehkä edes tule tarvitsemaan rokotetta. Näin positiivia näkymiä esittivät ja että vuoden, parin sisällä tulemme palaamaan normaaliin elämään. Pääsemme taas halimaan ja tervehtimään kädestä ja saamaan ja antamaan ihokosketusta lähimmäisillemme. Lähikontakti lisää onnellisuutta ja auttaa tuottamaan lisää onnellisuushormooneja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulta labrassa tutkittu nuo kaikki hormoonitasot, kun tiedät ettei ole häikkää? Aika kallista testausta, ei tehdä taatusti ellei ole hyvin vahvat epäilyt niiden puutteesta. Eli sinulla on ilmeisesti ollut pahoja oireita. Minulle tuli masennusdiagnoosi ja sain lääkityksen ilman mitään testauksia . Kai siinä lääkkeessä serotoniinia oli.

        Nyt näyttää olevan kilpailu, kuka näkee parhaat auringonlaskut. Niiden varassako jaksetaan elää?

        Minulta ei ole tutkittu mitään eikä minulla ole koskaan ollut aihetta tutkia noiden hormoonien määrää; oletan vain että ne ovat olleet tasapainossa, koska minulla ei ole ollut mitään oireilua. (Koputtaa puuta)
        Hyvä että sait apua masennukseesi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Lisäys: luin päivän DN:stä kolmen ruotsalaisen epidemiologin arvion siitä miten tämä koronatilanne päättyy: nyt on jo näkyvissä merkkejä siitä että virus on mutaatoinut ja että se tulee todennäköisesti muuttumaan tavanomaiseksi kausiflunssaksi, kuten nämä aikaisemmatkin sars-virukset. Kuolleisuus laskee ja mahdollisesti ainakaan nuoremmat eivät ehkä edes tule tarvitsemaan rokotetta. Näin positiivia näkymiä esittivät ja että vuoden, parin sisällä tulemme palaamaan normaaliin elämään. Pääsemme taas halimaan ja tervehtimään kädestä ja saamaan ja antamaan ihokosketusta lähimmäisillemme. Lähikontakti lisää onnellisuutta ja auttaa tuottamaan lisää onnellisuushormooneja.

        Kyllä meillä on naitu ihan normaalisti koko korona ajan. Käsipäivän sanomisesta en niin piittaa, mutta vaimon kanssa on iho ja muutkin kontaktit koko ajan ollut käytössä. Jopa entistä enemmän kun kotosalla on pysytty.


      • Vai, että kärpässienipiirakkaa ; )

        Laiturini vieressä on iso kärpässieni, niin kauniit värit kuin auringonlaskuissa elokuun puolella, joten annoin olla.

        Päivällisellä hyvää mieltä tuotti koko alkuviikon keräilyerät. Eli uunissa valmistettua kermassa haudutettua pyttipannua. Että oli hyvää. Sehän on ruotsalainen pyttipannuherkku. Maistoin ekakerran Kiirunassa, jossa olin kesän -79 tarjoilijana.


    • Anonyymi

      Minäkin ole itse asiassa Englannin kuningatar.
      Olen samalla tasolla aloittajan ajattelun kanssa.

      • Anonyymi

        Olet paljon korkeammalla. Englannin kuningatar ei puhu läpiä päähänsä
        niin kuin Hyasintti Bukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet paljon korkeammalla. Englannin kuningatar ei puhu läpiä päähänsä
        niin kuin Hyasintti Bukee.

        Hyasintillakin on se extrasuper-poika Sheridan joka opiskelee koruompelua ja hieno ruokahuone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyasintillakin on se extrasuper-poika Sheridan joka opiskelee koruompelua ja hieno ruokahuone.

        Hyasinttia viedään taas kuin kuoriämpäriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyasintillakin on se extrasuper-poika Sheridan joka opiskelee koruompelua ja hieno ruokahuone.

        Ja hieno teekalusto. Varmaan itse tehty kun se on hienoin mitä kellään.
        Melkein yhtä hieno kuin kuningattarella jos ei hienompi
        Hyasintin mielestä, joka kuuluu varmaankin taiteilijaseuraan
        "Me posliiniposket".


      • Anonyymi

        Minäkin luulen olevani kaikkien jumaloima. Samalla tasolla aloittajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin luulen olevani kaikkien jumaloima. Samalla tasolla aloittajan kanssa.

        Minä olen itse jumala, jatkan jyräämistäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen itse jumala, jatkan jyräämistäni.

        Mekin "jyrätään" rinssi Philipin kanssa. Minä olen sadisti. Minä jyrään sitä ja joskus palstoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mekin "jyrätään" rinssi Philipin kanssa. Minä olen sadisti. Minä jyrään sitä ja joskus palstoja.

        Oh, wonderful miten extravaganttia teillä on, pitää ehdottaa Richardillekin.
        Mutta ei keittiössä. Hienoin astiastoni voi särkyä.
        Eikä Sheridanin nähden.


    • Anonyymi

      Mitäpä mitä. T. Ellu

      • Anonyymi

        Kiljukännissä ku eluun kana vai ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiljukännissä ku eluun kana vai ?

        Mökit on pelottavia jos liian hiljaisella paikalla ja kun illat pimenee. Kiilusilmiä pimeessä taskulampun valossa nähty, lieneekö peuroja, vai mitä oli, huh. En mee enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mökit on pelottavia jos liian hiljaisella paikalla ja kun illat pimenee. Kiilusilmiä pimeessä taskulampun valossa nähty, lieneekö peuroja, vai mitä oli, huh. En mee enää.

        Älä pelkää. Pusikossa kiiluu vain ns. naapurikyttääjä,
        joka etsii materiaalia kerrottavaksi palstalle.


    • Anonyymi

      Uuspainovirhepaholainen asiallaan taas kun entistämisestä nykyään puhutaan laajalti.

    • Anonyymi

      Puut kun kaataa niin kuin mä tein niin ei lehdet lennä, oli siinä kyllä
      aikamoinen risusavotta.
      Keräävä ruohonleikkuri on kätevä, 280€ saa semmoisen, lisäksi kannatta
      ostaa sellainen säkkiteline, mihin saa ripustaa roskasäkin, mä hai biltemasta
      muutamalla eurolla
      njjj

      • Iltaa nijjj@

        Olin parvekkeella ikuistamassa auringonlaskua. Emme ajelleet mökille koska satoi, mutta yllätyksemme oli suuri kun yhtä äkkiä koko taivas värjääntyi sateenkaaren väreihin, vettä satoi, mutta läntinen nurkka taivaanrannasta oli selkeä. Upea bongaus.

        Olemme myös päätymässä keräävään ruohonleikkuriin. No, me katellaan rauhassa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Iltaa nijjj@

        Olin parvekkeella ikuistamassa auringonlaskua. Emme ajelleet mökille koska satoi, mutta yllätyksemme oli suuri kun yhtä äkkiä koko taivas värjääntyi sateenkaaren väreihin, vettä satoi, mutta läntinen nurkka taivaanrannasta oli selkeä. Upea bongaus.

        Olemme myös päätymässä keräävään ruohonleikkuriin. No, me katellaan rauhassa.

        Toivottavasti toiveenne toteutuu ja päädytte sinne keräävään ruohonleikkuriin :DDDDDDDDDDDD


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Iltaa nijjj@

        Olin parvekkeella ikuistamassa auringonlaskua. Emme ajelleet mökille koska satoi, mutta yllätyksemme oli suuri kun yhtä äkkiä koko taivas värjääntyi sateenkaaren väreihin, vettä satoi, mutta läntinen nurkka taivaanrannasta oli selkeä. Upea bongaus.

        Olemme myös päätymässä keräävään ruohonleikkuriin. No, me katellaan rauhassa.

        Monen toive toteutuisi jos omanne toteutuisi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti toiveenne toteutuu ja päädytte sinne keräävään ruohonleikkuriin :DDDDDDDDDDDD

        Sehän on ongelmajätettäDDDDD


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Iltaa nijjj@

        Olin parvekkeella ikuistamassa auringonlaskua. Emme ajelleet mökille koska satoi, mutta yllätyksemme oli suuri kun yhtä äkkiä koko taivas värjääntyi sateenkaaren väreihin, vettä satoi, mutta läntinen nurkka taivaanrannasta oli selkeä. Upea bongaus.

        Olemme myös päätymässä keräävään ruohonleikkuriin. No, me katellaan rauhassa.

        Päätyykää vaan !!! Tervemenoa !!!


    • Anonyymi

      puuilosta ainakin löytyy säkkiteline
      https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj8i5-ojt_rAhVu-SoKHWuyAO0QFjAAegQIARAB&url=https://www.puuilo.fi/Jaetesaekkiteline&usg=AOvVaw3mWJF6294fntOmUAlvwis4

      • Anonyymi

        Eikö se säkki pysy muuten pystyssä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se säkki pysy muuten pystyssä ?

        en ole uskaltanut kokeilla
        nj


    • Anonyymi

      Hulluuden ensiaste on itserakkaus.
      (Maria Jotuni)

      • Anonyymi

        hermot jos meneen, niin mitäpä niillä huonoilla hermoilla tekee , joutaa mennä
        ainakaan hermoihin ei enää ota
        nj


      • Anonyymi kirjoitti:

        hermot jos meneen, niin mitäpä niillä huonoilla hermoilla tekee , joutaa mennä
        ainakaan hermoihin ei enää ota
        nj

        Hermot menee, mutta aina muilta ennen minua. Kun ja jos ympärilläni on kaos se ei iske minuun. Jonkunhan on pystyttävä kaosta hallitsemaan.

        Niinpä mitä niillä huonoilla hermoilla tekee 😁


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Hermot menee, mutta aina muilta ennen minua. Kun ja jos ympärilläni on kaos se ei iske minuun. Jonkunhan on pystyttävä kaosta hallitsemaan.

        Niinpä mitä niillä huonoilla hermoilla tekee 😁

        Kylläpä vaan käämisi käryää herkästi, kun ei palstan valtius suju tahtomallasi tavalla. Ylimitotettu oli tuo tappelu autokorjaamonkin kanssa, kun olit kuukauden ihan kirjoituskyvytön ja lamaantunut. Tais olla konkurssikin tulossa yhden vanhan arvottoman auton kotteron vikojen takia. Mieti nyt tarkkaan sitä leikkuria palstan viisaitten kanssa, sentään parin sadan investointi. Ei joka huusholliin sellasista edes haaveilla. Isopaapan viikate saa kelvata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä vaan käämisi käryää herkästi, kun ei palstan valtius suju tahtomallasi tavalla. Ylimitotettu oli tuo tappelu autokorjaamonkin kanssa, kun olit kuukauden ihan kirjoituskyvytön ja lamaantunut. Tais olla konkurssikin tulossa yhden vanhan arvottoman auton kotteron vikojen takia. Mieti nyt tarkkaan sitä leikkuria palstan viisaitten kanssa, sentään parin sadan investointi. Ei joka huusholliin sellasista edes haaveilla. Isopaapan viikate saa kelvata.

        Tikusta asiaa pitää keksiä kirjoitettavaa. Asioita joita kellekään muulle palstalle kirjoittaa.
        Vain narsisti kuvittelee omien arkipäiväisten asioittensa kiinnostavan muita ihmisiä.


    • Anonyymi

      Itserakas ei kyllästy itteensä kehumaan.

    • Tänä vuonna on 10.9 päivästä itsemurhien ehkäisystä muistuttaminen vielä tähdellisempää. Liian moni on koronakeväänä joutunut ratkaisemattomilta tuntuvien ongelmien eteen.

      Parasta itsemurhan ehkäisyä on puhuminen ja mitäkuuluu- kysymyksen kaltaisten kysymysten aidosti esittäminen voi saada itse kunkin avautumaan vaikeista asioistaan. Kuuntelijaa ja lohduttajaa me ihmiset tarvitaan.

      Itsetuhoisista ajatuksista on hyvä puhella ja kysellä ihan oikealla nimellä, vaikka oikeitten sanojen löytäminen joskus tuntuukin vaikealta.
      Itsemurhia voidaan ehkäistä, siitä on hyvänä esimerkkinä monet itsetuhoisista ajatuksistaan selvinneet ja on oikea asia, että he myös rohkeasti jakavat netissä ajatuksiaan ja kertovat tuntemuksiaan.

      • Anonyymi

        Parhaiten niitä itsemurhia ehkäistäisiin jos ei koko aika leikattaisi pois mielenterveyspalveluista. Tänäkin vuonna monessa kaupungissa on leikattu jo kahdesti.
        Sitten aina päivitellään kun joku tappoi itsensä, että kuin ei apua hakenut. Varmasti monet haki useaan otteeseen, mutta kun ei sitä saa.
        Tällaiset forumit on ihan kiva perus yksinäisyyteen yms. mutta aika rajusti täällä keskustellaan ja se saattaa helposti pahentaa itsetuhoisen oloa.
        Korona kevään kunniaksi vietiin viimeisetkin mehut mielenterveyspuolelta ja nyt siellä on niiden lisäksi, jotka tarvitsivat apua jo ennen koronaa niin nämä ns. normaalit, joiden elämä järkkyi vieraasta uudesta asiasta ja tarvitsevat kanssa pikaista apua, ettei kroonistu ongelmat samalla tapaa niin kuin aikaisemmin jonottaneilla.

        Ihan kivahan tällä foorumilla on asiasta puhua, mutta jos sellaiset joskus oikeasti ajaisivat tätä asiaa tuolla todellisessa maailmassa. Ne jotka mielenterveysapua tarvitsevat joutuvat usein yksinään taistelemaan leikkauksia vastaan, ilman muun kansan kiinnostusta, ja eihän kukaan päättäjä näitä "hulluja" kuuntele tai ota tosissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parhaiten niitä itsemurhia ehkäistäisiin jos ei koko aika leikattaisi pois mielenterveyspalveluista. Tänäkin vuonna monessa kaupungissa on leikattu jo kahdesti.
        Sitten aina päivitellään kun joku tappoi itsensä, että kuin ei apua hakenut. Varmasti monet haki useaan otteeseen, mutta kun ei sitä saa.
        Tällaiset forumit on ihan kiva perus yksinäisyyteen yms. mutta aika rajusti täällä keskustellaan ja se saattaa helposti pahentaa itsetuhoisen oloa.
        Korona kevään kunniaksi vietiin viimeisetkin mehut mielenterveyspuolelta ja nyt siellä on niiden lisäksi, jotka tarvitsivat apua jo ennen koronaa niin nämä ns. normaalit, joiden elämä järkkyi vieraasta uudesta asiasta ja tarvitsevat kanssa pikaista apua, ettei kroonistu ongelmat samalla tapaa niin kuin aikaisemmin jonottaneilla.

        Ihan kivahan tällä foorumilla on asiasta puhua, mutta jos sellaiset joskus oikeasti ajaisivat tätä asiaa tuolla todellisessa maailmassa. Ne jotka mielenterveysapua tarvitsevat joutuvat usein yksinään taistelemaan leikkauksia vastaan, ilman muun kansan kiinnostusta, ja eihän kukaan päättäjä näitä "hulluja" kuuntele tai ota tosissaan.

        Onko hänelle hankittu yli-leveä Rulla-Tuoli?
        Yli-kansoittaja kun on.

        H.


    • Anonyymi

      Aika masentava synkähkö ja hyvin tuulinen torstaipäivä tää oli. Yritin saada kahta vähän käytettyä Husqkvarna moottorisahaa käyntiin.
      Se odotettavasti huonommin käynnistyvä lähti käyntiin.
      Kaasuttelin sitä että se lämpenisi. Kun se kävi tasaisesti, nostin sen käynnissä rakennustelineelle.

      Piti katkoa hirren päitä savusaunatyömaalla. Kone sammui. Yritin kaikkeni että se vielä käynnistyisi. Ei se käynnistynyt.
      Katsoin, että tulppa on 0k. Sitä pienkonebensaa molemmissa koneissa. Toinen teki saman jutun.

      Se kyrsii, että velimies saa minkä tahansa romun käyntiin. Hänellä oli muita menoja tänään.
      Tein muuta hommaa siellä sukutilalla hämäriin asti.

      Polttomoottorikoneet hylkii mua nykyään. Käsivoimani eivät salli enää väkivahvoja repäisyjä käynnistykseen.
      Sellanen sattuu. Taas uusi vaihe elämässä takana, totean murheellisena.

    • Anonyymi

      Kiitos hyvää kuuluu, tämähän se vastaus kysyttäessä usein on.

      Kuka se haluaa ruveta lorsaamaan joka vaivaansa kysyjälle kaupan pihassa, ystävät on eri asia, jos heitä on ja toivottavasti jokaisella on joku jolle puhua ja etenkin joka jaksaa kuunnella.

      Pirre

      • Anonyymi

        Miten voi tukea, jolla synkkä mieli. Onhan näitä kuultu joskus, mutta useimmin päihdeongelmaisen duudta, krapulassa ahdistaa. Miten voi juovaa auttaa, kun he itse tietää kaiken ja ketään ei voi pakolla hoitoon viedä. Kenen on vastuu lopulta.


    • Anonyymi

      Alkoholi ja masennus kulkevat monella käsikädessä. Masentunut yrittää lievittää masennustaan alkoholilla.
      Alkoholisoitunut taas masentuu selvällä hetkellä vieroitusoireissaan. Ei kestä niitä ja ryyppyä on haettava.

      Mutta, mutta miten lie oikeasti nyt korona-aikana. Ovatko itsemurhat lisääntyneet.
      Hoitoon ei pääse sitäkään vertaa kuin ennen koronaa. Keskusteluapua ei saa kirkon sielunhoitajilta.

      Tärkeä asia jota ei sovi vähätellä vain siksi ettei se ole osunut omalle kohdalle.

      "paistaako aurinko risukasaan"

      • Anonyymi

        "Minulla on onneksi kaikki onnellisuustekijät kohdallaan, mistäs saatais sinulle". Yksikin höyryää, että hormooneja myöten kaikki on priimaa, vaikka ei ole mitään tutkittu ja vaikka palstalle satanut teksti kertoo kaunasta ja katkeruudesta. Jota lääkitään kuuluisan kirjailijaan egoon samastumalla. Joku esittää elämänsä täydellistä hallintaa, mutta romahtaa kun auton korjaus ei suju kuten haluaa. Ollaan niin eturivin yksilöä olevinaan ja annetaan ohjetta mennä katsomaan auringonlaskua milloin huteralta laiturilta, milloin syömähuoneen akkunasta. Ja ehdottomasti valkkarilasi kourassa ja kiljupänikkä vessan nurkassa pöhisemässä. Siitä sitä saa lohtua talven kylmiin, kun laiturilla pers jäätyy eikä kuu kumota ei päivä paista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla on onneksi kaikki onnellisuustekijät kohdallaan, mistäs saatais sinulle". Yksikin höyryää, että hormooneja myöten kaikki on priimaa, vaikka ei ole mitään tutkittu ja vaikka palstalle satanut teksti kertoo kaunasta ja katkeruudesta. Jota lääkitään kuuluisan kirjailijaan egoon samastumalla. Joku esittää elämänsä täydellistä hallintaa, mutta romahtaa kun auton korjaus ei suju kuten haluaa. Ollaan niin eturivin yksilöä olevinaan ja annetaan ohjetta mennä katsomaan auringonlaskua milloin huteralta laiturilta, milloin syömähuoneen akkunasta. Ja ehdottomasti valkkarilasi kourassa ja kiljupänikkä vessan nurkassa pöhisemässä. Siitä sitä saa lohtua talven kylmiin, kun laiturilla pers jäätyy eikä kuu kumota ei päivä paista.

        Hyvä ketju.

        Täältä saa hyviä vinkkejä, mitä vastata siihen maailman banaalimpaan ja typerimpään kysymykseen; "mitä sinulle kuuluu", jonka tarkoituksena loppujen lopuksi on vain se, että toinen kysyisi, että entäs sinulle itsellesi päästäkseen sitten kehumaan joko kuinka hyvin hänellä pyyhkii taikka vaihtoehtoisesti valittelemaan kremppojaan.
        Harvoin se kysyjä on oikeasti kiinnostunut toisen kuulumisista tai voinnista kuitenkaan, ellei sitten saadakseen jotain juoruttavaa eteenpäin.

        Seuraavalle kysyjälle töksäytän, että minulla on kaikki mielialahormoonit; dopamiini, serotoniini, oksitosiini ja endorfiini, kohdallaan vaikka ei niitä tosin testattu ole.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Hyvä ketju.

        Täältä saa hyviä vinkkejä, mitä vastata siihen maailman banaalimpaan ja typerimpään kysymykseen; "mitä sinulle kuuluu", jonka tarkoituksena loppujen lopuksi on vain se, että toinen kysyisi, että entäs sinulle itsellesi päästäkseen sitten kehumaan joko kuinka hyvin hänellä pyyhkii taikka vaihtoehtoisesti valittelemaan kremppojaan.
        Harvoin se kysyjä on oikeasti kiinnostunut toisen kuulumisista tai voinnista kuitenkaan, ellei sitten saadakseen jotain juoruttavaa eteenpäin.

        Seuraavalle kysyjälle töksäytän, että minulla on kaikki mielialahormoonit; dopamiini, serotoniini, oksitosiini ja endorfiini, kohdallaan vaikka ei niitä tosin testattu ole.

        Tosi fiksu kyllä tietää, mitkä on veriarvot ja hormonit, onko syöpäsoluja tai tutehdusta, hiivaa vaiko bakteeria.Turha siihen on lääkäreita ja labroja sotkea, voivat löytää vaikka jotain epämieluisaa.


      • Anonyymi

        Alkoholistiko tässä kertoo omista kokemuksistaan vai mutu-teoriaa ja muulta kopioitua
        teoreettista tietoa ?

        Parhaat asiantuntijat omasta mielestään ovat ne,
        joilla ei ole mitään kokemusta asiasta.

        Lapsettomat antavat lastenhoito-ohjeita,
        tupakoimattomat tupakasta vierottautumiohjeita,
        absolutistit viinasta vierottautumisohjeita, laihat laihtuttamisohjeita
        ja eläkeläiset antavat talousohjeita hallitukselle, vaikka oma "talousalue" on keittiö.
        Yleensäkään kukaan ei ole mielestään niin hyvä ohjeitten antaja kuin eläkeläinen.


    • Anonyymi

      Yhtä tyhjän kanssa kohta kuolevien pohtia itsemurhia
      kuin olla huolestuneita syntyvyydestä,
      kun hygieniahaalarit on seuraava vaihe
      eniten henkisen tasapainonmenettäneillä
      varsinkin alkoholisoituneilla.

      • Anonyymi

        Ehei sentään. Sitähän olisimme pian henkisesti kuolleita, henkisen itsemurhan tehneitä, jos lakkaisimme pohtimasta asioita. Ei seitsenkymppisten asioissa riitä jokapäiväisiksi pohdinnoiksi, pakko on hakea muista asioista. Sitäpaitsi, vanhusten itsemurhat ovat Suomessa korkealla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei sentään. Sitähän olisimme pian henkisesti kuolleita, henkisen itsemurhan tehneitä, jos lakkaisimme pohtimasta asioita. Ei seitsenkymppisten asioissa riitä jokapäiväisiksi pohdinnoiksi, pakko on hakea muista asioista. Sitäpaitsi, vanhusten itsemurhat ovat Suomessa korkealla tasolla.

        Ei "viisasten kerholainen" pysty enää tajuamaan mitä "kannattaa" pohtia.
        Itsensä kehuminen näyttää olevan suosittu aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehei sentään. Sitähän olisimme pian henkisesti kuolleita, henkisen itsemurhan tehneitä, jos lakkaisimme pohtimasta asioita. Ei seitsenkymppisten asioissa riitä jokapäiväisiksi pohdinnoiksi, pakko on hakea muista asioista. Sitäpaitsi, vanhusten itsemurhat ovat Suomessa korkealla tasolla.

        Vaikka sulla ei ole elämää muilla voi olla.


    • Anonyymi

      "Mitä kuuluu" on paitsi kohteliaisuusfraasi, myös mahdollisuus saada aito yhteys toiseen. Kuittina voi olla : "eipä ihmeitä, ei kurjuutta kummempaa, ihan hyvää, sitä samaa". Mutta kun kuulumisia kysytään, korvan ja silmän olisi hyvä olla tarkkana huomaamaan sävyjä. On jo yksilöllisempää kysyä, miten toinen voi . Minua huvittaa virolaisten kysymys "kuidas käsi käib", mutta onhan toimintakyky tärkeä hyvinvoinnin mittari. "Hyvinkö pyyhkii, kuis kulkee, kuinka hurisee, miten menee" ...tyylejä on joka lähtöön.

      Eräs vanha sukulaiseni kysyy aina : "Hyvinkös sitä on jakseltu?" Siihen sitten voi vastata , onko ollut tavanomaisen hyvää , onko jotain erityisen hyvää tapahtunut, vai onko jotain huolta ollut. Kysymykseen kuuluu ikäänkuin toivomus siitä, että hyvin on mennyt.

      Soisi tervehdittäessä käytettävän vielä hyvä-sanaa, eikä vaan pelkkää huomenta tai päivää. Jostain syystä "hyvää yötä" on kuitenkin sanapari, siksiköhän, että sanat rimmaavat mukavasti . "Hyvästi" saattaa kuulostaa tylyltä ja ovenpaukahdukselta, jopa lopullisilta jäähyväisiltä , mutta sehän tarkoittaa : jää hyvästi, voi hyvin.

      Tällaisia sanamutusteluja aloitus kirvoitti nyt. Asia on tärkeä, kysymys "mitä sinulle kuuluu" on tärkeä.

      Ramoona

      • Sinulla Ramoona on kyky ymmärtää lukemaasi tiedät mistä on kysymys ....mitä sinulle kuuluu...tervehdyksessä sekä mitä kaikkea se pitää sisällään. Samaa ei voi sanoa kaikista kommentin jättäneistä. Uskon kuitenkin, että suurin osa ymmärtää tuon lauseen takana piilevän tarkoituksen, avata lukkiutunut solmu, ikään kuin kuulostella voisiko olla avuksi.

        Päivä jo puolessa. Keittelin juureksia, kaaleja sekä riisiä valmiiksi käärylöitä varten, joita teen päivälliselle ja pakasteeseen.

        Nyt lähden mökille on liian kaunis päivä sisäpuuhille.

        Hyvää oloa toivotan.


      • korppis kirjoitti:

        Sinulla Ramoona on kyky ymmärtää lukemaasi tiedät mistä on kysymys ....mitä sinulle kuuluu...tervehdyksessä sekä mitä kaikkea se pitää sisällään. Samaa ei voi sanoa kaikista kommentin jättäneistä. Uskon kuitenkin, että suurin osa ymmärtää tuon lauseen takana piilevän tarkoituksen, avata lukkiutunut solmu, ikään kuin kuulostella voisiko olla avuksi.

        Päivä jo puolessa. Keittelin juureksia, kaaleja sekä riisiä valmiiksi käärylöitä varten, joita teen päivälliselle ja pakasteeseen.

        Nyt lähden mökille on liian kaunis päivä sisäpuuhille.

        Hyvää oloa toivotan.

        "korppis"

        Ruskista nyt sekaan Voi-Sipulissa Sn...man kunnon Pekoni-paketin sisältö pilkottuna.
        Voit olossasi paljon mahtavammin.

        H.


      • korppis kirjoitti:

        Sinulla Ramoona on kyky ymmärtää lukemaasi tiedät mistä on kysymys ....mitä sinulle kuuluu...tervehdyksessä sekä mitä kaikkea se pitää sisällään. Samaa ei voi sanoa kaikista kommentin jättäneistä. Uskon kuitenkin, että suurin osa ymmärtää tuon lauseen takana piilevän tarkoituksen, avata lukkiutunut solmu, ikään kuin kuulostella voisiko olla avuksi.

        Päivä jo puolessa. Keittelin juureksia, kaaleja sekä riisiä valmiiksi käärylöitä varten, joita teen päivälliselle ja pakasteeseen.

        Nyt lähden mökille on liian kaunis päivä sisäpuuhille.

        Hyvää oloa toivotan.

        Kyllä ne toisen kuulumiset selviävät pikku hiljaa vähän aikaa keskustellessa ilman sitä typerään latteaa ja rutiininomaista avauskysymystäkin, jos malttaa antaa toisellekin puheenvuoron itsensä kehumisen välissä.


    • Onhan se kuulumisten kysely (muissa kielissä usein voinnin kysely) usein pelkkä kohteliaisuusfraasi, mutta huonompi vaihtoehto olisi olla tervehtimättä tai osoittamatta minkäänlaista, edes muodollista, kiinnostusta toiseen ihmiseen. Kuunteleminen ja keskittyminen siihen mitä toinen kertoo on oleellista tässä vuoropuhelussa. Me (entisessä elämässä, espanjankielellä) vitsailtiin siitä että kun joku kysyy joltain "miten voit" ja toinen vastaa "en oikein hyvin, vaimoni karkasi naapurin miehen kaa, äitini kuoli viime viikolla, firmani meni konkkaan ja minulla on todettu syöpä", niin kysyjä sanoo" oikein kivaa, meilläkin on ollut yhtä ja toista, mutta onneksi olemme kaikki terveinä", mikä taas tarkoittaa sitä että sen sijaan että olisi kuunneltu toista, ollaan keskitytty omassa päässä omiin asioihinsa.
      ***
      Tuo kysyminen, kontaktin otto, tietoisuus siitä että jotain ainakin kiinnostaa, vaikka vain vähän, elänkö vai kuolenko, on yksi ihmiselämän perustarpeista. (Hyvä meme Maslown pyramidista FB:ssa nähtyä: kaiken muun perustalla, pyramidi lepää kahdella perustalla: Ladatut patterit ja wi-fi.

      Hormoonitasapainoa ei tarvitse tutkia, riittää että sen on todennut olevan hyvä omassa voinnissa.

    • Anonyymi

      Omahyväistä tyhjänjauhamista koko keskustelu, vai oletteko koskaan yrittänytkään ehkäistä yhtäkään itsemurhaa ? Ei ole ainakaan aloittajalla kykyäkään.
      Kun kaikki pyörii oman navan ympärillä ei ole minkäänlaista herkkyyttä
      tajuta toisten tunnetiloja.

      • Miten muuten voi edes yrittää ehkäistä itsemurhaa, kuin olla henkisenä tukena, kulkea vierellä, kuunnella ja olla kuulolla? Lähes jokainen aikuinen jonka tunnen käyttäytyy näin läheisiä ihmisiänsä kohtaan, kun huomaa masentuneisuutta, alakuloa, kontaktin tarvetta? Antaa tilaa ja toisaalta, illa lähellä.
        Hoitoon voi yrittää ohjailla jos masennus on paha, mutta jos henkilö ei ole läheinen, niin sellainen katsotaan varpaille tallaamiseksi, reviirin loukkaukseksi. Minulla ei ole mitään tilastoja tai tuntumaa vanhusten mielenterveydellisiin ongelmiin jotka olisivat pahentuneet koronan johdosta, mutta ole tietoinen perheväkivallan lisääntymisestä viime kuukausien aikana.
        Nuoren ihmisen itsemurhayritykset ovat usein avunhuutoja että joku edes huomaisi tai välittäisi siitä millaista tuskaa elämä on. Vnahuksista puhuttaessa uskoisin syynä olevan vain väsymyksen elämiseen, varsinkin jos on joku ikävä sairaus joka muistuttaa olemassaolostaan päivittäin. Sikis olisikin tärkeää yeittää keksiä itselleen jotain mielekästä tekemistä, vaikka se olisi muuten niin tärkeätä; tästä puhuttiin ketjussa onko harrastukset korvanneet elämän?


    • Anonyymi

      Heippa.
      Eilen en palstoilla vieraillut, hyvä kun itsemurhan tehneiden läheistenkin kuolisyystä voidaan jo avoimesti keskustella, tuntematta häpeää.
      Omat itsemurha aikeet on hyvä tunnustaa ja kertoa, että elämää on senkin jölkeen kun kaikki tuntui pahalta, mutta jaksoi vain luottaa huomisiin, joita ei tuntunut olevan olemassa.
      Kiitos elämälle, olemattomatkin toiveet kantoivat minut yli sen sillan ?

      Elämä on ihanaa, tässä ja nyt, mitään häpeilemättä.

      Korppis.
      Keräävä ruohonleikkuri on hyvä syksyllä, kun pudonneita lehtiä saa kerättyä, mutta keväällä olisi kuitenkin hyvä ilmastoida nurmikkoa hiukan haravoimalla.
      Hyvän nurmikon hoitaja ei kerää leikattua nurmea kesällä, vaan antaa sen levitä nurmikon lannoitteeksi. Jos taas haluaa kerätä, kannattaa leikkurin pussin sisältö tyjentää kasvimaalle, tai pensaiden juurille. Se on parasta luonnon lannoitetta!

    • Anonyymi

      Narsisteilla on ehtymätön omien hyvien ominaisuuksien luettelo.

    • Läheinen ihminen voi auttaa itsemurhan hautojaa.
      Jo tuo aloittajan kysymys ´´mitä sinulle kuuluu´´ voi olla hyvä lähtökohta.
      Aito kuunteleminen on parasta arkiterapiaa.
      Ihminen kyllä vaistoaa, onko toinen oikeasti kiinnostunut kuuntelemaan.
      Juuri kuuntelemalla voi päästä syiden alkulähteille.
      Kun tietää alkusyyn ja varsinkin, kun tietää ihmisen taustoja, voi löytää keinoja johdattaa ajatuksia kevyemmille vesille.
      Konkreettinen apukin saattaa olla tarpeen.
      Ei jankutusta, pakottamista, ryhdistäydy-puheita.
      Itsemurhalla uhkailu pitää ottaa vakavasti.

      Minulle kuuluu ihan arkihyvää. Mökillä olen ja näitä monenmoisia kesätouhujani teen.
      Marjojen ja polttopuiden kanssa touhuaminen päällimmäisenä. Rantapuskia ajattelin vähän mennä karsimaan. Tällaista tavanomaista.
      Kissa seuranani. Nautin välillä omasta rauhastani. Tänään kävin asioilla, sitä ennen oli 5 päivää etten nähnyt yhtään ihmistä.
      Aurinko kurkistaa, pitänee mennä laittamaan sahaan tuo ostamani ketju.

    • Anonyymi

      Niin hyvää ihmistä ei olekaan kuin itserakkaat narsistit.
      Niillä riittää ns. syvällistä keskustelemista jopa "mitä kuuluu"-aiheesta.
      Itsestäänselvästä asiasta, joka heille on ilmeisesti erittäin epäselvä asia.

    • Kahvipaussia mökin terassilla pidän, kahvini nautin munkkirinkilän, ihanan heikkouteni kera.

      Katselen täplikästä nurmikkoa, turha sitä nyt on rapsutella, odottelen kaikkien lehtien putoamista. Niitä riittää koivuvoittoisella tontillani.

      Siivosin pirttiä, joka sai syntymäkodistani peräisin olevan itämaisen maton lattialle. Kauniit punaiset syksyn värit.

      Aloitukseen.

      Te, jotka menette kanssakirjoittajien persoonaan ja teette diagnoseja ollen mielestänne oikeassa diagnosien paikkansa pitävyydestä. Onko teillä kaikki hyvin, kuinka te oikeesti voitte?

      Kertokaa, olen kuulolla.

      • Anonyymi

        Anteeksi, että olen syntynyt.
        En tee sitä toiste!


      • Anonyymi

        Vuosia sitten teit minusta diagnoosin, jolla ei ollut eikä ole mitään tejemistä todellisuuden kanssa. Joten jätä sikseen nuo diagnoosiarviosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosia sitten teit minusta diagnoosin, jolla ei ollut eikä ole mitään tejemistä todellisuuden kanssa. Joten jätä sikseen nuo diagnoosiarviosi.

        Onko sulla joku todellisuus ?


      • Anonyymi

        Lahopäiltäkö kysyt ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla joku todellisuus ?

        On. Sulla kait vain virtuaalisuus ja fiktio.


    • Anonyymi

      Onko se lupaus ? Varmasti.

    • Anonyymi

      Olen silmittömästi rakastunut itseeni.
      Minua on niin paljon
      ja se kaikki on niin ihanaa.
      (Hyacinth Bucket)

    • Anonyymi

      Pärjäämisen vaatimus suistaa epätoivoon.
      Jos ei olekaan hyvä koulussa. Ei ymmärrä jotain matematiikkaa ja saa huonon numeron.
      Jos ei aikuisena menesty kuten muut. Ei löydä aviopuolisoa. Ei saa työtä vaan työttömänä pitkästyy elämäänsä ja muiden halveksuntaan.
      Kallionkielekkeitä tulee yllättäen, joilta tekee mieli hypätä ja unohtaa iäksi pettymykset ja se, että on huono. Tai sitten liian iso pettymys hitaasti hivuttaa voimat ja Kuningas-alkoholi vauhdittaa tässä.

      • Anonyymi

        Pitäisi olla vaihtoehtoja elämässä. Ettei ole maailmanloppu, jos ei yhdessä asiassa onnistu.
        Epätoivoiseksi tekee se, kun tuntee tulleensa pussin perälle eikä muuta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi olla vaihtoehtoja elämässä. Ettei ole maailmanloppu, jos ei yhdessä asiassa onnistu.
        Epätoivoiseksi tekee se, kun tuntee tulleensa pussin perälle eikä muuta ole.

        Huussin perälle ?


    • Anonyymi

      Aloituskysymys; Mitä sinulle kuuluu, on ihmisten välisessä kommunikoinnissa tärkeä kysymys jokaisella tapaamsella.
      Ameriikkalainen kaupan nuori myyjätärkin kysyy jokaiselta asiakkaalta msä siulle kuuluu, kuinka voit?

      Meillä kaupassakin tuskin silmillään tervehtivät, paitsi ne muutanien kauppojen kassatoimihenkilöt, jotak toivottavat hyvää päivän jatkoa.

      Jokaisella meistä on mahdollisuus tehdä havaintoja ympärillämme olevien ihmisten mielentilan vakio tilanteen muuttumisesta. Aiemmin vilkas ihminen muuttuu masentuneena hiljaseksi ja haluaa pysyä huomaamattomana, silloin onn mtä suurin tarve kysyöä mitä kuuluu, voitko hyvin? Eikä itsemurhan tekijä aina kerro aikeistaan, mutta siinä tialnteessa kun kertoo, on jo vihdoin huomattava ettei kyse ole leikistä.
      Keskustelua, yhteydenpitoa, ja suurin asia, ole kuuntelija, kuuntele, älä tyrkytä ohjeita, älä yritä olla se, joka tietää, vaan pyri siihen, että mielenterveyden kanssa taisteleva, kuolemaa haluava ihminen osaa etsiä apua, ole opastaja, älä laadi diagnoosia. Se on ammattinsa taitavien lääkäreiden asia, samoin hoito.
      Voit toki auttaa, mutta älä aja ahdinkoon määräämällä jotain mielestäsi hyvää keinoa jolla pääsee ahdistavista ajatuksista.

      Eikä minulla ole mitään erikoisia hyveitä, joten itsekehuksikaan sanomaani ei voi määritellä.

      • Anonyymi

        Alueellisia eroja. Esimerkiksi Kaakkois-Suomen ja Pohjanmaan välillä. On toki muitakin mutta noissa ero on huomattava.
        Samoin pk-seutu on hätäistä, persoonatonta ja kylmää.

        Esimerkkinä kassatoimihenkilön käyttäytyminen. Kaakossa valtaosalla kasööreistä on tapana vaihtaa jokunen sana asiakkaan kanssa viivakoodien vinguttamisen häiritsemättä. Kasöörin kanssa voi myös heittää kevyttä herjaa molempiin suuntiin. Ei tietenkään koske kaikkia eikä kaiken sortin suun soittoa mutta on melko tavanomaista.

        Mieleeni on jäänyt eräs tapaus eräästä koulutustilaisuudesta. 3:n ryhmä jossa minun ja toisen kaakon asukin lisäksi oli porilainen heppu. Keskustelimme tehtäväksi annetusta analyysistä kun porilainen kaveri sanoi, että älkää aina riidelkö! Riidasta ei ollut hajuakaan vaan selvittelimme kotikulman kaverin kanssa analyysin perusteita mutta se oli porilaisesta riitaa.
        Miniämme on Pohjanmaalta joten on hieman tuntuma hänenkin kauttaan sikäläiseen mentaliteettiin. Meidän mielestämme kohtuullisen hijainen poikamme on hänen mittapuunsa mukaan pulisija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alueellisia eroja. Esimerkiksi Kaakkois-Suomen ja Pohjanmaan välillä. On toki muitakin mutta noissa ero on huomattava.
        Samoin pk-seutu on hätäistä, persoonatonta ja kylmää.

        Esimerkkinä kassatoimihenkilön käyttäytyminen. Kaakossa valtaosalla kasööreistä on tapana vaihtaa jokunen sana asiakkaan kanssa viivakoodien vinguttamisen häiritsemättä. Kasöörin kanssa voi myös heittää kevyttä herjaa molempiin suuntiin. Ei tietenkään koske kaikkia eikä kaiken sortin suun soittoa mutta on melko tavanomaista.

        Mieleeni on jäänyt eräs tapaus eräästä koulutustilaisuudesta. 3:n ryhmä jossa minun ja toisen kaakon asukin lisäksi oli porilainen heppu. Keskustelimme tehtäväksi annetusta analyysistä kun porilainen kaveri sanoi, että älkää aina riidelkö! Riidasta ei ollut hajuakaan vaan selvittelimme kotikulman kaverin kanssa analyysin perusteita mutta se oli porilaisesta riitaa.
        Miniämme on Pohjanmaalta joten on hieman tuntuma hänenkin kauttaan sikäläiseen mentaliteettiin. Meidän mielestämme kohtuullisen hijainen poikamme on hänen mittapuunsa mukaan pulisija.

        "Samoin pk-seutu on hätäistä, persoonatonta ja kylmää".
        Käy joskus niin luulet vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samoin pk-seutu on hätäistä, persoonatonta ja kylmää".
        Käy joskus niin luulet vähemmän.

        Olen asunut Myyrmäessä 70-luvulla ja Järvenpäässä 90-luvulla. Tuskinpa muutos on ollut ainakaan parempaan suuntaan.
        Mykkää, tylyä, epäluuloista, hätäistä, itsekästä elämää!
        Ehkä minulla on liikaa myönteisiä kokemuksia muualta. Niitäkin on Turusta Kajaaniin. Vaasasta Lappeenrantaan, Haminasta Varkauteen jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen asunut Myyrmäessä 70-luvulla ja Järvenpäässä 90-luvulla. Tuskinpa muutos on ollut ainakaan parempaan suuntaan.
        Mykkää, tylyä, epäluuloista, hätäistä, itsekästä elämää!
        Ehkä minulla on liikaa myönteisiä kokemuksia muualta. Niitäkin on Turusta Kajaaniin. Vaasasta Lappeenrantaan, Haminasta Varkauteen jne.

        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa
        jos on itse tympeä saa tympeyttä.
        Minulle pk-seutu on iloisien, eloisien ja ystävällisten ihmisten seutua.


      • "Keskustelua, yhteydenpitoa, ja suurin asia, ole kuuntelija, kuuntele, älä tyrkytä ohjeita, älä yritä olla se, joka tietää, vaan pyri siihen, että mielenterveyden kanssa taisteleva, kuolemaa haluava ihminen osaa etsiä apua, ole opastaja, älä laadi diagnoosia" kirjoittaa Ano 19.17/eilen.

        Siinä taisi nyt tulla pähkinänkuoressa se, mitä yksittäinen ihminen voi tehdä kun hän näkee/tietää jonkun voivan huonosti.

        Taitaa vain olla niin, että nuo taikasanat: "mitä sinulle kuuluu" osoitetaan yleensä sille, joka näyttää pärjäävän, jonka kanssa voi sitten jutella amerikkaiseen tyyliin "avoimesti, iloisesti ja keveästi" vai miten se Paloman ilmaisu nyt meni ?
        Muut voi sitten leimata asennevammaisiksi tai muuten "heikommaksi ainekseksi" joilla nyt vain ole ole kykyä/taitoa/älykkyyttä riittävästi selvitäkseen - noin sarkastisesti ilmaisten..))

        Hyvä ajatus tietysti ottaa ajankohtainen aihe käsittelyyn ja onhan ketjussa mielestäni ollut niitäkin jotka ovat suhtautuneet siihen vakavasti - ja realistisesti, ymmärtäen, että me tuskin pystymme estämään - tai edes ehkäisemään ainuttakaan itsemurhaa, edes oman ikäluokkamme keskuudessa. Eikös se niin ollut, että joka toinen päivä vanhus tekee Suomessa itsemurhan ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        "Keskustelua, yhteydenpitoa, ja suurin asia, ole kuuntelija, kuuntele, älä tyrkytä ohjeita, älä yritä olla se, joka tietää, vaan pyri siihen, että mielenterveyden kanssa taisteleva, kuolemaa haluava ihminen osaa etsiä apua, ole opastaja, älä laadi diagnoosia" kirjoittaa Ano 19.17/eilen.

        Siinä taisi nyt tulla pähkinänkuoressa se, mitä yksittäinen ihminen voi tehdä kun hän näkee/tietää jonkun voivan huonosti.

        Taitaa vain olla niin, että nuo taikasanat: "mitä sinulle kuuluu" osoitetaan yleensä sille, joka näyttää pärjäävän, jonka kanssa voi sitten jutella amerikkaiseen tyyliin "avoimesti, iloisesti ja keveästi" vai miten se Paloman ilmaisu nyt meni ?
        Muut voi sitten leimata asennevammaisiksi tai muuten "heikommaksi ainekseksi" joilla nyt vain ole ole kykyä/taitoa/älykkyyttä riittävästi selvitäkseen - noin sarkastisesti ilmaisten..))

        Hyvä ajatus tietysti ottaa ajankohtainen aihe käsittelyyn ja onhan ketjussa mielestäni ollut niitäkin jotka ovat suhtautuneet siihen vakavasti - ja realistisesti, ymmärtäen, että me tuskin pystymme estämään - tai edes ehkäisemään ainuttakaan itsemurhaa, edes oman ikäluokkamme keskuudessa. Eikös se niin ollut, että joka toinen päivä vanhus tekee Suomessa itsemurhan ?

        Onko se aina se sama vanhus?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se aina se sama vanhus?

        Heh, Ano 13.24. Enpä tullut kysyneeksi tuon otsikon kirjoittaneelta, oliko kyseessä sama vanhus..)) Minä tällaisena lukihäiriöisenä kopsasin vain toisten tekstiä...


    • Anonyymi

      USA:ssa se on vain tervehdys, johon ei ole tarkoitus vastata
      alkamalla "tilittämään" oloaan.

      • Tervehdys ja ns. small talk kuuluu amerikkalaiseen kulttuuriin. Mielestäni sillä on oma selkeä roolinsa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Minä kaipaan juuri kaikkein eniten tällaista amerikkalaista avoimuutta, vapautuneisuutta ja kevyttä, helppoa ihmiskontaktia.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tervehdys ja ns. small talk kuuluu amerikkalaiseen kulttuuriin. Mielestäni sillä on oma selkeä roolinsa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Minä kaipaan juuri kaikkein eniten tällaista amerikkalaista avoimuutta, vapautuneisuutta ja kevyttä, helppoa ihmiskontaktia.

        Kyllä sitä tervehditään muuallakin, kuin vaan jenkeissä. En minä ainakaan kaipaa sitä jenkkien tyyliä kysyä "mitä kuuluu", kun se on pelkkä sanonta, johon ei edes vastausta kaivata. Pinnallista lässytystä.

        Eikö teilä kotona olla sitten vapautuneita? Ethän sinä muualla ole, kuin kotona ja ehkä ruokakaupassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä tervehditään muuallakin, kuin vaan jenkeissä. En minä ainakaan kaipaa sitä jenkkien tyyliä kysyä "mitä kuuluu", kun se on pelkkä sanonta, johon ei edes vastausta kaivata. Pinnallista lässytystä.

        Eikö teilä kotona olla sitten vapautuneita? Ethän sinä muualla ole, kuin kotona ja ehkä ruokakaupassa.

        Tuo "vapautunut" sai minutkin vähän miettimään, Ano 9.06. Vapautunut mistä ?
        Ehkä pitäisi ymmärtää että amerikkalaiset ovat vapautuneet sosiaalisesta estyneisyydestä, mutta ovatko samalla vapauttaneet itsensä sellaiseen pinnalliseen huolettomuuteen, mitä hyvä taloudellinen asema ja riittävä koulutus voivat ihmiselle tarjota ?
        Kai amerikkalaisella keveydellä nyt on kääntöpuolensakin ja joku valikoituu senkin kantajaksi...Olisko taas se "heikompi aines" ?..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuo "vapautunut" sai minutkin vähän miettimään, Ano 9.06. Vapautunut mistä ?
        Ehkä pitäisi ymmärtää että amerikkalaiset ovat vapautuneet sosiaalisesta estyneisyydestä, mutta ovatko samalla vapauttaneet itsensä sellaiseen pinnalliseen huolettomuuteen, mitä hyvä taloudellinen asema ja riittävä koulutus voivat ihmiselle tarjota ?
        Kai amerikkalaisella keveydellä nyt on kääntöpuolensakin ja joku valikoituu senkin kantajaksi...Olisko taas se "heikompi aines" ?..))

        Osoitan nyt tämän vastauksen sinulle, Demeter, mutta anot jotka ovat kommentoineet samaa asiaa löytävät tästä ehkä myös jonkinlaista selvitystä mitä tarkoitin.
        En luonnollisestikaan tarkoittanut amerikkalaista välittömyyttä ja vapaata keskustelukulttuuria miksikään lääkkeeksi synkkämielisyyteen; pikemmin vain päinvastoin: lähikontaktien ja spontaanin sosiaalisen kosketuspinnan puute voi olla vaikuttavana tekijänä masennukseen ja synkkyyteen.
        Mielestäni "pinnallinen" huolettomuus ei ole taloudellisesta asemasta tai koulutuksesta riippuvaa, vaan paljon vanhempaa perua; kaikki maat joissa olen vieraillut tai asunut ovat olleet maita joissa ihmisillä on pitkä perinne kevyestä sosiaalisesta kontaktista johtuen väestötiheydestä ja asumismuodoista. Anglo-amerikkalainen, etelä-eurooppalainen tai vaikkapa latinalais-amerikkalainen on spontaani, tervehtii ja vaihtaa muutaman sanan nappurien ja tuttujen kanssa, asioidessa palvelu on lähes aina parempaa, ystävällisempää ja vapautuneempaa kuin Suomessa tai edes Ruotsissa. Ei sillä ole tarkoitustakaan olla terapiaa tai sosiaalista kontrollia.
        Nostaa joku "heikompi aines" argumentti tähän keskusteluun on hyvin kaukaa haettua ja, toivottvasti, ei tarkoitushakuisuutta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Osoitan nyt tämän vastauksen sinulle, Demeter, mutta anot jotka ovat kommentoineet samaa asiaa löytävät tästä ehkä myös jonkinlaista selvitystä mitä tarkoitin.
        En luonnollisestikaan tarkoittanut amerikkalaista välittömyyttä ja vapaata keskustelukulttuuria miksikään lääkkeeksi synkkämielisyyteen; pikemmin vain päinvastoin: lähikontaktien ja spontaanin sosiaalisen kosketuspinnan puute voi olla vaikuttavana tekijänä masennukseen ja synkkyyteen.
        Mielestäni "pinnallinen" huolettomuus ei ole taloudellisesta asemasta tai koulutuksesta riippuvaa, vaan paljon vanhempaa perua; kaikki maat joissa olen vieraillut tai asunut ovat olleet maita joissa ihmisillä on pitkä perinne kevyestä sosiaalisesta kontaktista johtuen väestötiheydestä ja asumismuodoista. Anglo-amerikkalainen, etelä-eurooppalainen tai vaikkapa latinalais-amerikkalainen on spontaani, tervehtii ja vaihtaa muutaman sanan nappurien ja tuttujen kanssa, asioidessa palvelu on lähes aina parempaa, ystävällisempää ja vapautuneempaa kuin Suomessa tai edes Ruotsissa. Ei sillä ole tarkoitustakaan olla terapiaa tai sosiaalista kontrollia.
        Nostaa joku "heikompi aines" argumentti tähän keskusteluun on hyvin kaukaa haettua ja, toivottvasti, ei tarkoitushakuisuutta.

        "Nostaa joku "heikompi aines" argumentti tähän keskusteluun on hyvin kaukaa haettua ja, toivottvasti, ei tarkoitushakuisuutta."

        Löydän yllä olevista kommentoinneissa nimenomaan tarkoituhakuisuutta, "vaatimatonta" takariviläisyyttä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Osoitan nyt tämän vastauksen sinulle, Demeter, mutta anot jotka ovat kommentoineet samaa asiaa löytävät tästä ehkä myös jonkinlaista selvitystä mitä tarkoitin.
        En luonnollisestikaan tarkoittanut amerikkalaista välittömyyttä ja vapaata keskustelukulttuuria miksikään lääkkeeksi synkkämielisyyteen; pikemmin vain päinvastoin: lähikontaktien ja spontaanin sosiaalisen kosketuspinnan puute voi olla vaikuttavana tekijänä masennukseen ja synkkyyteen.
        Mielestäni "pinnallinen" huolettomuus ei ole taloudellisesta asemasta tai koulutuksesta riippuvaa, vaan paljon vanhempaa perua; kaikki maat joissa olen vieraillut tai asunut ovat olleet maita joissa ihmisillä on pitkä perinne kevyestä sosiaalisesta kontaktista johtuen väestötiheydestä ja asumismuodoista. Anglo-amerikkalainen, etelä-eurooppalainen tai vaikkapa latinalais-amerikkalainen on spontaani, tervehtii ja vaihtaa muutaman sanan nappurien ja tuttujen kanssa, asioidessa palvelu on lähes aina parempaa, ystävällisempää ja vapautuneempaa kuin Suomessa tai edes Ruotsissa. Ei sillä ole tarkoitustakaan olla terapiaa tai sosiaalista kontrollia.
        Nostaa joku "heikompi aines" argumentti tähän keskusteluun on hyvin kaukaa haettua ja, toivottvasti, ei tarkoitushakuisuutta.

        On tässä itsekin tullut asuttua useammassa maassa (en toki Ruotsissa, en edes ole astunut Ruotsin maaperälle), mutta en tuollaisia eroja ole nähnyt, mutta omasta itsestäänhän niin moni asia on kiinni.

        Muistan jo lapsuudestani, kuin naapurien kanssa juteltiin ja jutellaan yhä. Jopa bussi-ja ratikkapysäkeillä tulee juttua ihmisten kanssa. On niitä amerikkalaisiakin, jotka eivät saa sanaa suustaan.

        Palveluissakaan en ole huomannut mitään eroa. On ollut huonoa ja hyvää palvelua, niin Suomessa kuin muuallakin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        "Nostaa joku "heikompi aines" argumentti tähän keskusteluun on hyvin kaukaa haettua ja, toivottvasti, ei tarkoitushakuisuutta."

        Löydän yllä olevista kommentoinneissa nimenomaan tarkoituhakuisuutta, "vaatimatonta" takariviläisyyttä.

        Vaatimattomuuttako se on sinun mielestäsi, jos omaa kotimaataan (Suomi) ja sen ihmisiä puoustaa, joiltain amerikkalaiselta "hömpältä".


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tervehdys ja ns. small talk kuuluu amerikkalaiseen kulttuuriin. Mielestäni sillä on oma selkeä roolinsa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Minä kaipaan juuri kaikkein eniten tällaista amerikkalaista avoimuutta, vapautuneisuutta ja kevyttä, helppoa ihmiskontaktia.

        Vai kaipaat eniten helppoa ihmiskontaktia! Onko se sinun leego kovinkin amerikkalais-tyylinen? Vai oletko vielä hakemassa sellaista? Miksi päädyit suomalaiseen mörköön, olisihan siellä Ruotsissa matuja vaikka mistä ihanista maista. Todella välittömästi kontaktia ottavia, jopa puukon ja raiskauksen tehostamana. Helppoaki, kun ei ei edes nimeä tarvitse tietää.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Osoitan nyt tämän vastauksen sinulle, Demeter, mutta anot jotka ovat kommentoineet samaa asiaa löytävät tästä ehkä myös jonkinlaista selvitystä mitä tarkoitin.
        En luonnollisestikaan tarkoittanut amerikkalaista välittömyyttä ja vapaata keskustelukulttuuria miksikään lääkkeeksi synkkämielisyyteen; pikemmin vain päinvastoin: lähikontaktien ja spontaanin sosiaalisen kosketuspinnan puute voi olla vaikuttavana tekijänä masennukseen ja synkkyyteen.
        Mielestäni "pinnallinen" huolettomuus ei ole taloudellisesta asemasta tai koulutuksesta riippuvaa, vaan paljon vanhempaa perua; kaikki maat joissa olen vieraillut tai asunut ovat olleet maita joissa ihmisillä on pitkä perinne kevyestä sosiaalisesta kontaktista johtuen väestötiheydestä ja asumismuodoista. Anglo-amerikkalainen, etelä-eurooppalainen tai vaikkapa latinalais-amerikkalainen on spontaani, tervehtii ja vaihtaa muutaman sanan nappurien ja tuttujen kanssa, asioidessa palvelu on lähes aina parempaa, ystävällisempää ja vapautuneempaa kuin Suomessa tai edes Ruotsissa. Ei sillä ole tarkoitustakaan olla terapiaa tai sosiaalista kontrollia.
        Nostaa joku "heikompi aines" argumentti tähän keskusteluun on hyvin kaukaa haettua ja, toivottvasti, ei tarkoitushakuisuutta.

        No en nyt malttanut olla käyttämättä tuota "heikompaa ainesta" kun se otetaan niin helposti täällä pienen kiusoittelun kohteeksi..)), Paloma.

        "lähikontaktien ja spontaanin sosiaalisen kosketuspinnan puute voi olla vaikuttavana tekijänä masennukseen ja synkkyyteen" kirjoitat.
        Niin. On kai aina vaikea tietää mikä on syy ja mikä seuraus. Ihan niinkuin tuossa hormoonierittelyssäkin. Muna tulee kanasta ja kana munasta, kumpi oli ensin ?

        Edelleen olen kyllä sitä mieltä että tuo kaipaamasi "avoin, vapautunut, kevyt ja helppo" kanssakäyminen on näkyy minun pirtaani aina myös pinnallisena ja itse arvostan enemmän sitoutumista, "kaveria ei jätetä"-mentaliteettia ja komppaan ruotsalaista sananlaskua "allas vän är ingens vän", kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä ja liitän ne aika vahvasti suomalaiseen kansanluonteeseen, meidän omaan erityislaatuun.

        Sitä en vaihtaisi lasihelmiin, koko maailmaa syleilevään "vapauteen, veljeyteen ja tasa-arvoon", mikä tietysti kuulostaa komealta, mutta myös falskilta maailmassa, jossa nuo arvot ovat edelleen vain juhlapuheiden sisältöä, harvojen todellisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai kaipaat eniten helppoa ihmiskontaktia! Onko se sinun leego kovinkin amerikkalais-tyylinen? Vai oletko vielä hakemassa sellaista? Miksi päädyit suomalaiseen mörköön, olisihan siellä Ruotsissa matuja vaikka mistä ihanista maista. Todella välittömästi kontaktia ottavia, jopa puukon ja raiskauksen tehostamana. Helppoaki, kun ei ei edes nimeä tarvitse tietää.

        Minulla ei ole mitään valittamista ihmiskontaktien suhteen omassa lähipiirissäni. Turhaa udella perheasioita.
        Naapureiden kanssa olemme puheväleissä, moikkaamme, jos sattuu kohdalle vaihdamme jonkun sanan.
        Älä yritä turhaan projisoida omia rasistisia ja muukalaisvihaisia näkemyksiäsi yleispätevinä. Minulle ihminen on "vain" ihminen, yksilönä ja taustastaan riippumatta. Joskus kyllä tulee sellainen tunne että mieluummin iloinen ja puhelias maahanmuttaja naapurina kuin kyyläävä, kyräilevä tuppisuu suomalainen tai ruotsalainen.


      • demeter1 kirjoitti:

        No en nyt malttanut olla käyttämättä tuota "heikompaa ainesta" kun se otetaan niin helposti täällä pienen kiusoittelun kohteeksi..)), Paloma.

        "lähikontaktien ja spontaanin sosiaalisen kosketuspinnan puute voi olla vaikuttavana tekijänä masennukseen ja synkkyyteen" kirjoitat.
        Niin. On kai aina vaikea tietää mikä on syy ja mikä seuraus. Ihan niinkuin tuossa hormoonierittelyssäkin. Muna tulee kanasta ja kana munasta, kumpi oli ensin ?

        Edelleen olen kyllä sitä mieltä että tuo kaipaamasi "avoin, vapautunut, kevyt ja helppo" kanssakäyminen on näkyy minun pirtaani aina myös pinnallisena ja itse arvostan enemmän sitoutumista, "kaveria ei jätetä"-mentaliteettia ja komppaan ruotsalaista sananlaskua "allas vän är ingens vän", kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä ja liitän ne aika vahvasti suomalaiseen kansanluonteeseen, meidän omaan erityislaatuun.

        Sitä en vaihtaisi lasihelmiin, koko maailmaa syleilevään "vapauteen, veljeyteen ja tasa-arvoon", mikä tietysti kuulostaa komealta, mutta myös falskilta maailmassa, jossa nuo arvot ovat edelleen vain juhlapuheiden sisältöä, harvojen todellisuutta.

        "Edelleen olen kyllä sitä mieltä että tuo kaipaamasi "avoin, vapautunut, kevyt ja helppo" kanssakäyminen on näkyy minun pirtaani aina myös pinnallisena ja itse arvostan enemmän sitoutumista, "kaveria ei jätetä"-mentaliteettia ja komppaan ruotsalaista sananlaskua "allas vän är ingens vän", kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä ja liitän ne aika vahvasti suomalaiseen kansanluonteeseen, meidän omaan erityislaatuun."

        Nuo kaksi erilaista sosiaalisen kanssakäymisen muotoa tai kulttuuria eivät toki sulje pois toisiaan.
        Kevyt, mutta ystävällinen ja avoin kontakti tuntemattomiin, sitoutuminen ja huolehtiminen läheisiä ja kavereita kohtaan. Villakoiran ydin on siinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On tässä itsekin tullut asuttua useammassa maassa (en toki Ruotsissa, en edes ole astunut Ruotsin maaperälle), mutta en tuollaisia eroja ole nähnyt, mutta omasta itsestäänhän niin moni asia on kiinni.

        Muistan jo lapsuudestani, kuin naapurien kanssa juteltiin ja jutellaan yhä. Jopa bussi-ja ratikkapysäkeillä tulee juttua ihmisten kanssa. On niitä amerikkalaisiakin, jotka eivät saa sanaa suustaan.

        Palveluissakaan en ole huomannut mitään eroa. On ollut huonoa ja hyvää palvelua, niin Suomessa kuin muuallakin.

        Minä olen kyllä saanut parasta palvelua Jenkkilässä. Ystävällisen hymyn kera. Vaihtoehtoja tarjoten, esim ravontoloissa. Ranskalaisten ja italialaisten palvelukulttuuri esim ravintolassa ei ollut läheskään yhtä ystävällistä ja espanjalaiset olivat selkeästi varautuneimpia. Kaikkei totisinta ja jäykintä toki Suomessa ja risteilylaivoilla balttialaisten linjoilla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään valittamista ihmiskontaktien suhteen omassa lähipiirissäni. Turhaa udella perheasioita.
        Naapureiden kanssa olemme puheväleissä, moikkaamme, jos sattuu kohdalle vaihdamme jonkun sanan.
        Älä yritä turhaan projisoida omia rasistisia ja muukalaisvihaisia näkemyksiäsi yleispätevinä. Minulle ihminen on "vain" ihminen, yksilönä ja taustastaan riippumatta. Joskus kyllä tulee sellainen tunne että mieluummin iloinen ja puhelias maahanmuttaja naapurina kuin kyyläävä, kyräilevä tuppisuu suomalainen tai ruotsalainen.

        Sinun perheasioita ei kukaan utele, päinvastoin itse niitä tuputat tänne ja saat kuulla niistä vinoilua. Kukahan se projisoi, nimenomaan sinä itse!
        Mieluummin hiljainen suomalainen naapurina kuin meluisa ja riitaisa matuperhe.
        Kyyläily ja kyräily ei ole samaa kuin olla omissa oloissaan. Se suulas on suulas joka paikassa, levittää sinultakin kuullut asiat ympäriinsä.
        Sinulla on tuo suomalaisviha aja alemmuus sukujuuristasi niin syvällä, että se tulee esiin joka paikassa. Tuliko traumoja siitä, että olet evakkojen lapsi ja heitä ei kaikkialla eikä täysin hyväksytty suomalaisiksi?


      • Paloma01 kirjoitti:

        "Edelleen olen kyllä sitä mieltä että tuo kaipaamasi "avoin, vapautunut, kevyt ja helppo" kanssakäyminen on näkyy minun pirtaani aina myös pinnallisena ja itse arvostan enemmän sitoutumista, "kaveria ei jätetä"-mentaliteettia ja komppaan ruotsalaista sananlaskua "allas vän är ingens vän", kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä ja liitän ne aika vahvasti suomalaiseen kansanluonteeseen, meidän omaan erityislaatuun."

        Nuo kaksi erilaista sosiaalisen kanssakäymisen muotoa tai kulttuuria eivät toki sulje pois toisiaan.
        Kevyt, mutta ystävällinen ja avoin kontakti tuntemattomiin, sitoutuminen ja huolehtiminen läheisiä ja kavereita kohtaan. Villakoiran ydin on siinä.

        Ehkä näin, Paloma. Kollektiivinahan meillä on tapana puhua "suomalaisista!, "ruotsalaisista" ja" muunmaalaisista" Ja kai sillä sitten tarkoitetaan "enemmistöä"...


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä olen kyllä saanut parasta palvelua Jenkkilässä. Ystävällisen hymyn kera. Vaihtoehtoja tarjoten, esim ravontoloissa. Ranskalaisten ja italialaisten palvelukulttuuri esim ravintolassa ei ollut läheskään yhtä ystävällistä ja espanjalaiset olivat selkeästi varautuneimpia. Kaikkei totisinta ja jäykintä toki Suomessa ja risteilylaivoilla balttialaisten linjoilla.

        Niin on monta mieltä, kuin on miestäkin. Olen saanut hyvä ja huonoa palvelua monissa maissa ja en todellakaan pystyisi kokemusteni perusteella nostamaan jotakin maata toisen yläpuolelle.

        Yksi huonoista palveluista oli eräässä ravintolassa "Losissa" ja sitten taas toisessa saman kaupungin ravintolassa oli loistavaa, mutta minua onkin aina palvellut ihminen, ei MAA.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään valittamista ihmiskontaktien suhteen omassa lähipiirissäni. Turhaa udella perheasioita.
        Naapureiden kanssa olemme puheväleissä, moikkaamme, jos sattuu kohdalle vaihdamme jonkun sanan.
        Älä yritä turhaan projisoida omia rasistisia ja muukalaisvihaisia näkemyksiäsi yleispätevinä. Minulle ihminen on "vain" ihminen, yksilönä ja taustastaan riippumatta. Joskus kyllä tulee sellainen tunne että mieluummin iloinen ja puhelias maahanmuttaja naapurina kuin kyyläävä, kyräilevä tuppisuu suomalainen tai ruotsalainen.

        "Turhaa udella perheasioita"

        Sinä itsehän niitä tänne suollat!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään valittamista ihmiskontaktien suhteen omassa lähipiirissäni. Turhaa udella perheasioita.
        Naapureiden kanssa olemme puheväleissä, moikkaamme, jos sattuu kohdalle vaihdamme jonkun sanan.
        Älä yritä turhaan projisoida omia rasistisia ja muukalaisvihaisia näkemyksiäsi yleispätevinä. Minulle ihminen on "vain" ihminen, yksilönä ja taustastaan riippumatta. Joskus kyllä tulee sellainen tunne että mieluummin iloinen ja puhelias maahanmuttaja naapurina kuin kyyläävä, kyräilevä tuppisuu suomalainen tai ruotsalainen.

        Ihmettelen tuota viimeistä lausettasi? Miksi et kierrä Ruotsia ja Suomea kaukaa.

        Sinähät olet eläkeläinen eli voit asua missä vaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun perheasioita ei kukaan utele, päinvastoin itse niitä tuputat tänne ja saat kuulla niistä vinoilua. Kukahan se projisoi, nimenomaan sinä itse!
        Mieluummin hiljainen suomalainen naapurina kuin meluisa ja riitaisa matuperhe.
        Kyyläily ja kyräily ei ole samaa kuin olla omissa oloissaan. Se suulas on suulas joka paikassa, levittää sinultakin kuullut asiat ympäriinsä.
        Sinulla on tuo suomalaisviha aja alemmuus sukujuuristasi niin syvällä, että se tulee esiin joka paikassa. Tuliko traumoja siitä, että olet evakkojen lapsi ja heitä ei kaikkialla eikä täysin hyväksytty suomalaisiksi?

        Edelleenkin, sinulle tuottaa vaikeuksia tulkita lukemaasi muuten kuin omien ennakko luulojesi filtterin läpi
        Tuputan perheasioitani? Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä? (Ensikädenprinsiippi). Mitä ja miten paljon käytän tätä resurssia valottamaan mielipiteitäni on täysin oma asiani.
        Minä pidän avointa ja ystävällistä maahanmuuttajaperheestä naapurissa parempana kuin riekkuvia (suomalaisia) alkoholisteja jotka leikkaavat toistensa hiuksia puukolla rappukäytävässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen tuota viimeistä lausettasi? Miksi et kierrä Ruotsia ja Suomea kaukaa.

        Sinähät olet eläkeläinen eli voit asua missä vaan.

        Miksi?
        Mitään Onnelaa ei ole olemassakaan. Asun sovussa kaikkien kanssa, läheisieni ja naapureiden ja minulla on hyvä elämä täällä, vaatimaton, mutta kaikki asiani ovat kunnossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Turhaa udella perheasioita"

        Sinä itsehän niitä tänne suollat!

        Lue Ano tuo aikaisempi kommenttini ja yritä sisäistää se.
        "Tuputan perheasioitani? Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä? (Ensikädenprinsiippi). Mitä ja miten paljon käytän tätä resurssia valottamaan mielipiteitäni on täysin oma a
        siani."


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Lue Ano tuo aikaisempi kommenttini ja yritä sisäistää se.
        "Tuputan perheasioitani? Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä? (Ensikädenprinsiippi). Mitä ja miten paljon käytän tätä resurssia valottamaan mielipiteitäni on täysin oma a
        siani."

        Sinä tunnut käyvän yhtä kuumana kuin korppiksen kiljupytty.
        Ei ole mun kuppi teetä...


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Edelleenkin, sinulle tuottaa vaikeuksia tulkita lukemaasi muuten kuin omien ennakko luulojesi filtterin läpi
        Tuputan perheasioitani? Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä? (Ensikädenprinsiippi). Mitä ja miten paljon käytän tätä resurssia valottamaan mielipiteitäni on täysin oma asiani.
        Minä pidän avointa ja ystävällistä maahanmuuttajaperheestä naapurissa parempana kuin riekkuvia (suomalaisia) alkoholisteja jotka leikkaavat toistensa hiuksia puukolla rappukäytävässä.

        Näyttää taas tuo identiteettikriisisi puskevan voimalla esiin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuo "vapautunut" sai minutkin vähän miettimään, Ano 9.06. Vapautunut mistä ?
        Ehkä pitäisi ymmärtää että amerikkalaiset ovat vapautuneet sosiaalisesta estyneisyydestä, mutta ovatko samalla vapauttaneet itsensä sellaiseen pinnalliseen huolettomuuteen, mitä hyvä taloudellinen asema ja riittävä koulutus voivat ihmiselle tarjota ?
        Kai amerikkalaisella keveydellä nyt on kääntöpuolensakin ja joku valikoituu senkin kantajaksi...Olisko taas se "heikompi aines" ?..))

        Suomalainen mentaliteetti on raskas soutuinen, esim.ruotsalaisiinkin verratessa.
        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen mentaliteetti on raskas soutuinen, esim.ruotsalaisiinkin verratessa.
        Pirre

        Luulet vaan!
        Me Salaiset Akentit olemme joviaalisia, lämminhenkisiä ja huomaamattomia seuralaisia...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen mentaliteetti on raskas soutuinen, esim.ruotsalaisiinkin verratessa.
        Pirre

        Aivan, Pirre, mollivoittoinen kansa, mutta en pidä sitä pahana.
        Kai se on meillä pitkä perinne, olemme sentään olleet alamaisia pitkään.
        Meidän luottamusta ei ole helppo saavuttaa, mutta jos sen saavuttaa niin eipä sitä helposti menetä.
        Paitsi jos menettää, sitä ei taida kovin helpolla saada takaisin..)) Se on kerrasta poikki.
        Pitkävihaista porukkaa...
        Vai onko se näitä heimoeroja ?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Edelleenkin, sinulle tuottaa vaikeuksia tulkita lukemaasi muuten kuin omien ennakko luulojesi filtterin läpi
        Tuputan perheasioitani? Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä? (Ensikädenprinsiippi). Mitä ja miten paljon käytän tätä resurssia valottamaan mielipiteitäni on täysin oma asiani.
        Minä pidän avointa ja ystävällistä maahanmuuttajaperheestä naapurissa parempana kuin riekkuvia (suomalaisia) alkoholisteja jotka leikkaavat toistensa hiuksia puukolla rappukäytävässä.

        Tuo minua pikkusen huolestuttaakin, kun kirjoitat:

        """Minulla ei ole mitään tilastoja tai tuntumaa vanhusten mielenterveydellisiin ongelmiin jotka olisivat pahentuneet koronan johdosta, mutta ole tietoinen perheväkivallan lisääntymisestä viime kuukausien aikana.""""

        Ja sitten kirjoitat samaa, jota aikaisemminkin olet painottanut, että:
        """Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä?"""

        Ollaanko siis teidän perheessä jo niin pitkällä, että siellä esiintyy perheväkivaltaa?
        Siksikö olet masentunut ja käperryt viettämään niin paljon aikaasi somessa?

        Eräs itsemurhiin tutustunut on kertonut, että masennus ilmenee niin monella tavalla, niinkuin niin, että joku perheenjäsenistä alkaa viettämään paljon aikaansa somessa ja yrittää pitää yllä kiiltokuvaa itsestään yrittäen vakuuttaa itselleen ja maailmalle, että kaikki on hyvin.
        Hälyytyskellot soivat tuostakin yli-innokkaasta vakuuttelustasi, että kaikki mielenterveyshormoonisi ovat kohdallaan. Miksi sellaista pitää vakuutella itselleen ja toisille, ellei jossain siellä pohjalla ole kuitenkin epäilys, että toisinkin voisi olla? Mikä on edes saanut ottamaan selvää sellaisista hormooneista ja mielialalääkityksistä?


      • Tellukka
        Paloma01 kirjoitti:

        Edelleenkin, sinulle tuottaa vaikeuksia tulkita lukemaasi muuten kuin omien ennakko luulojesi filtterin läpi
        Tuputan perheasioitani? Ei siis ymmärtänyt että käytän omia kokemuksiani omasta elämästäni lähtökohtana ja siteenä kuvaillessani yleisiä ilmiöitä? (Ensikädenprinsiippi). Mitä ja miten paljon käytän tätä resurssia valottamaan mielipiteitäni on täysin oma asiani.
        Minä pidän avointa ja ystävällistä maahanmuuttajaperheestä naapurissa parempana kuin riekkuvia (suomalaisia) alkoholisteja jotka leikkaavat toistensa hiuksia puukolla rappukäytävässä.

        """Minä pidän avointa ja ystävällistä maahanmuuttajaperheestä naapurissa parempana kuin riekkuvia (suomalaisia) alkoholisteja jotka leikkaavat toistensa hiuksia puukolla rappukäytävässä."""

        No huh-huhhhh! Legohan on suomalainen, eikö olekin? Toivottavasti jätti edes jonkun karvan päähäsi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä olen kyllä saanut parasta palvelua Jenkkilässä. Ystävällisen hymyn kera. Vaihtoehtoja tarjoten, esim ravontoloissa. Ranskalaisten ja italialaisten palvelukulttuuri esim ravintolassa ei ollut läheskään yhtä ystävällistä ja espanjalaiset olivat selkeästi varautuneimpia. Kaikkei totisinta ja jäykintä toki Suomessa ja risteilylaivoilla balttialaisten linjoilla.

        Jenkkilässä on pakko olla yhtä hymyä ja palvella auliisti, sillä siitä riippuu palkka eli tipit.
        Päinvastaista oli Neuvostoliitossa, jestas sentäs vaikka isolla setelillä sielläkin ; njet probleema.


    • Anonyymi

      Amerikkalaisten järkyttävä pinnallisuuskin voi siis olla kaikkein kaivatuinta.

      • Anonyymi

        Amerikkalaisten tietämättömyys on pinnallisuuttakin pahempaa.
        Ne johtuvat tietysti toinen toisistaan. Ei tulisi mieleen kaivata eniten kumpaakaan.


      • Anonyymi

        Ei se tänään enää olekaan kaikkein kaivatuinta....
        Tänään kaikki on käännetty toisinpäin, tänään se tarkoittaa ihan eri asiaa kuin eilen.


    • Anonyymi

      Onneksi tuli tuo korona ja pisti suomalaiset ruotuun. Liikaa olivat jo omineet amerikkalaismaista käytöstä. Turhaa läpälässynlässynläätä. Ihan kamalaa. Nyt onneksi saa busseissa taas istua omissa oloissaan. Kukaan ei tuppaa viereen eikä ainakaan ala puhumaan. Kassajonossakaan ei kukaan kurki katsomaan olan takaa mitä siellä minun ostoskärryssäni on. Naapurikin läimäyttää pikaisesti ovensa kiinni, kun kulee minun askeleeni. Aiemmin mukamas hamusi avaimiaan käsveskan pohjalta niin kauan, että kohtaaminen oli väistämätöntä.

      • Anonyymi

        Mukavaa kun on taas normaalia ja katsellaan vaan lattian rakoihin vastaantullessa.
        Naapuri kun sanoi "öitä" suututti. Voisi lopettaa sen lipeävän p*sk*njauhannan.


    • Anonyymi

      Tänään elämä kulki tasaisemmin. Olin lukinnut sen uuden karhean Nokia 3310 kalikan vahingossa täysin mykäksi.
      Luulin että saisin sen toimimaan kun luen hiolellisesti puhelimen mukana tulleen käyttöohjeen.
      Näin ei käynyt. Soitin säällisenä aikana ATK ammattilaiselle. Tuo se tänne, se ilmoitti.

      Nokittuani aamiaisen, vei laitteen alan äijälle. Sai sen kuntoon, ite helpottuneena päivätorkuille.
      Näin Rem-unessa sisällä kaksi miestä. Toinen oli nuorehko parimetrinen, hyvin pukeutunut mies.
      Se moitti ettet näytä saaneen tilalla mitään aikaan. Sanoi, ettei sotaa kuitenkaan ole näköpiirissä lähiaikoina.

      Vanhempi mies, hänkin minua nuorempi sanoi, ettei sotatilaa nähdä tulevanakaan vuonna. Hän oli isäni. Paikkasi kalaverkkoja verannalla pienellä puikkarilla. Päiväunessa olin keski-ikäinen.

      Kampesin siintä postilaatikolle. Radiossa sanottiin, ettei tänänään sataisi.
      Husqvarna käynnistyi heti. Sahasin ensin vanhan uittopuu tukin; tuonut sen keväällä jäiden lähdettyä kotiin rannalta.
      Tein mitä osasin. Veli antoi luurissa ohjeita. Hidasta ja rankkaa se saunanteko yksin on. Höyrysin itteni väsyksiin. Nurkkien koloaminen on tarkkaa puuhaa.

      Aloin sii 19 uutisilta syömään omenia. Puiden alle pudonneita. Rastaistakin ne makeita. Harmi että sain niistä vain yhden ammuttua. Senkin kesällä.

      Tuli 11/9 päivän Usa terroristi päivästä 19 vuotta. Ei sii mitää; hyvää yötä ja kuulemiin.
      - vanahamies.

      • Vau, loistava kertomus. Ehkäpä maistiainen sarkasmiakin?


    • Anonyymi

      Montako ihmistä olette pelastaneet tällä kälinällä ?

      • Montako pelastettu?

        Kaikki. Ihan jokainen yli seitenkymppinen on nyt pelastettu itsarilta, sillä onhan se kysymys osoitettu kaikille, että "mitä sinulle kuuluu". Sehän se nähtävästi riittää, että on kiinnostunut tietämään mitä toisille kuuluu.


      • Anonyymi

        Muutama varmaan tehnyt itsarin luettuaan tämän sekoketjun.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Montako pelastettu?

        Kaikki. Ihan jokainen yli seitenkymppinen on nyt pelastettu itsarilta, sillä onhan se kysymys osoitettu kaikille, että "mitä sinulle kuuluu". Sehän se nähtävästi riittää, että on kiinnostunut tietämään mitä toisille kuuluu.

        Monelle riittääkin kun kysyy mitä hänelle kuuluu, sen jälkeen ei tarvitse kuin kuunnella, vaivojen valitusta kyllä riittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monelle riittääkin kun kysyy mitä hänelle kuuluu, sen jälkeen ei tarvitse kuin kuunnella, vaivojen valitusta kyllä riittää.

        No minä en aina ole ehtinyt suutani avata, kun kysyjä on kysynyt "mitä sinulle kuuluu" ja heti perään ilman hengitystaukoa; "Minä .... pla pla pla pla plap .... " Minä siihen väliin, että ahaa, jaa, vai niin, no ohhoh, no voi ei ...
        Sitten muistaa hänellä olevankin jo kiire eteenpäin ja vielä huihkaisee mennessään, että olipa kiva tavata ja vaihtaa kuulumisia.
        No ehkä siinä sillä mitäkuuluukysyjällä olikin tarve saada avautua ja kuuntelemalla häntä kenties estin hänen hautomansa itsemurhan. Eihän sitä tiedä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutama varmaan tehnyt itsarin luettuaan tämän sekoketjun.

        Uskoisin monenkin tuntevan itsensä terveeksi luettuaan nämä, kun on mihin varrata.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Uskoisin monenkin tuntevan itsensä terveeksi luettuaan nämä, kun on mihin varrata.

        Kun aloittajan kommentteja lukee, huomaa ettei itsellä ole vielä mitään hätää :D :D :D


    • Anonyymi

      Ne on eri ihmiset kun pelastaa ja eri ihmiset kun hurskastelee.

    • Anonyymi

      Jaahas. Ketju on näköjään 70 ja plus. Vidduako tänne nuoremmat siis kertomaan yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Suojele itseäsi. Ei kannatakaan lohikäärmeen hampaisiin joutua.
        terv. Heikompi aines


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojele itseäsi. Ei kannatakaan lohikäärmeen hampaisiin joutua.
        terv. Heikompi aines

        Samoin ajattelen minäkin.
        terveisin Takarivin tyyne


    • Anonyymi

      Lähestyvä kuolema tuntuu tekevän ihmisen pirulliseksi, pelko perseessä.

    • Anonyymi

      Pirullisuus on keino käyttää valtaa, nostaa itseä ylös ja painaa muita alas.

    • Tässä joutessani tein koosteen.


      DEMEKOTI

      Oven oikean puoleisella seinällä on ovikello. Iso peltinen kyltti kertoo, että paina tästä. Painoin, ovea tuli avaamaan hymyilevä nuori nainen. Tervehdin, kerroin olevani paikallislehden kesäharjoittelija, joka oli kutsuttu tekemään juttua Demekodista. Demekoti oli vasta avattu kunnan omistuksessa oleva vanhainkoti.

      Tervetuloa, muistakaa kun poistutte sulkea ovi, muistutti nuori nainen.

      Kävelin pitkää käytävää, jonka molemmin puolin oli ovia. Oviin oli kiinnitetty valokuva ja asukkaan nimi. Kerttu, Alpo, Sylvi, Merja, Oiva jne.

      Kuikistin yhteen huoneeseen, jonka ovi oli auki.  Häivy, kuului huuto huoneesta, häivy täältä.
      Kiirehdin askeliani, kulman takaa eteeni ilmestyi ylileveä rullatuoli, pääsin juuri ja juuri sen ohi vetämällä olemattoman vatsani sisään. Herne-maissi-paprika hyräili mies tuolissa.

      Käytävän päässä oli oleskelutila. Viehättävä hyvin pukeutunut nainen käveli kohti, hymyili ja kysyi. Voisinko päästä kyydissänne kirkolle kun lähdette pois. Nainen kertoi olevansa vierailija ja asuvansa kirkonkylässä omistamassaan kattoterassihuoneistossa, josta oli näköala itään ja länteen sekä järvelle ja huoneiston ovet ja ikkunat ovat kuin uudet vaikka talo oli jo kuusi vuotta vanha. Vilkaisin naista tarkemmin, hänellä oli punamustaruudulliset ainotohvelit somissa jaloissaan.  Herätyskello soitti sisälläni, siististä ja hinnakkaasta pukeutumisesta huolimatta kyseessä oli talon vakiasukas.

      Oleskelutilassa oli televisio auki, sen edessä istui tihrusilmäinen nainen, olin tunnistavinani hänet, kunnantalon entinen kirjanpitäjä, muistin. Hän katseli uusintaa Pokka pitää sarjasta ja nauraa hihitti ja tirskui kuuluvasti, hyväsintti tirks..tirks.

      Toisessa tuolissa rötkötti käsinojan yli valuva nainen. Ilme kertoi, että hän eli omissa maailmoissaan. Hän toisti yhtenään samoja sanoja fifi, kämppi ja huussi.

      Olen Alpo kuului miehekäs ääni takaani. "Alpo" kertoi minulle kirjoittavansa fantastisia jatkokertomuksia meriaiheisista seikkailuista. Tarinoitani halutaan koko ajan lisää koska ne ovat taidolla kirjoitettuja ja päähenkilö sekoilee niissä kuin seinäkellossa asuva juoppo käki. Pyydän kauniisti jatkoi "Alpo", voisitko ottaa valokopioita tarinoistani ja julkaista niitä lehdessänne. Lupasin harkita asiaa.

      Pieni ja pyylevä tumma nainen katsoi yli silmälasien esitellen itsensä Merjaksi. Kasvoista paljastui eletty elämä ja sanoista kiljutynnyrin porina.

      Saavuin johtajattaren huoneeseen. Tervehdimme toisiamme ruotsiksi. Johtajatar kertoi tarkemmin Demekodin säännöistä.  Oleellisena osana kodin henkeen kuului Raamatun sanoman noudattaminen. Hän pisti kätensä suun eteen ja kuiskasi, osoittaen yhtä asukasta, lepakko.

      Hiljainen supatus takarivistä kantautui korviini. Huonompiosaisten on syytä olla tuomatta ihtiään tykö. Meil onni on me vaijetaan.

      • Anonyymi

        Surkea sepustus.
        Ei sinusta ole tarinan kirjoittajaksi.
        Ei jatkoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surkea sepustus.
        Ei sinusta ole tarinan kirjoittajaksi.
        Ei jatkoon!

        "kerroin olevani paikallislehden kesäharjoittelija", yli 70-vuotias kesäharjoittelija?

        "Herätyskello soitti sisälläni", kyllä divertikkelit saa kyytiä, kun herätyskello soi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kerroin olevani paikallislehden kesäharjoittelija", yli 70-vuotias kesäharjoittelija?

        "Herätyskello soitti sisälläni", kyllä divertikkelit saa kyytiä, kun herätyskello soi.

        Niin ja sivertkkelit....menee kaokseen....


      • Anonyymi

        Jäi vähän epäselväksi se seinäkellossa asuva juoppo korppi.


      • Anonyymi

        Kyllä kuusi vuotta vanhan talon ikkunat ja ovet ovat aivan uudenveroiset ja muutenkin niin uudet talot hyvin lämpimiä , viihtyisiä ja energiatehokkaita.
        Huono-osaisilla ei omaa asuntoa olekkaan, joutuu jonkun varakkaamman kierreportaitten alla armosta majailemaan.


      • Ja poislähtiessäsi huomasit oven laitetun lukkoon sisäpuoleltakin.

        Psykiatri, hoitohenkilökunnan hyväksyvästi nyökkäillessä:
        "Kätevästihän se kävi potilaan saaminen pakkohoitoon, kun kutsuttiin mukamas tekemään juttua tällä kertaa itsensä paikallislehden kesäharjoittelijaksi luulevana."


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ja poislähtiessäsi huomasit oven laitetun lukkoon sisäpuoleltakin.

        Psykiatri, hoitohenkilökunnan hyväksyvästi nyökkäillessä:
        "Kätevästihän se kävi potilaan saaminen pakkohoitoon, kun kutsuttiin mukamas tekemään juttua tällä kertaa itsensä paikallislehden kesäharjoittelijaksi luulevana."

        Päivän paras kommentti !


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ja poislähtiessäsi huomasit oven laitetun lukkoon sisäpuoleltakin.

        Psykiatri, hoitohenkilökunnan hyväksyvästi nyökkäillessä:
        "Kätevästihän se kävi potilaan saaminen pakkohoitoon, kun kutsuttiin mukamas tekemään juttua tällä kertaa itsensä paikallislehden kesäharjoittelijaksi luulevana."

        Kiitos hyvistä nauruista !


      • No näkyyhän minulla olevan sinut fanittamassa. Saisi korppis olla jo kateellinen minulle osoittamastasi suosiosta.


      • Anonyymi

        Kateellinen s u o s i o s t a ? Älä horise.
        nm. D-K


    • Anonyymi

      8-kymppinen on nyt mielikuvituksissaan paikallislehden kesäharjoittelija.
      Ainoa tunne joka heräsi oli myötähäpeä kirjoittajaa kohtaan.

    • Anonyymi

      Ala-arvoinen juttu, jonka merkitys jää käsittämättömäksi.

      • Anonyymi

        Tarkoitus oli kai munata ittensä jälleen kerran.


    • Anonyymi

      Ei jatkoon !

    • Anonyymi

      Tosi surkea yritys.

    • Anonyymi

      Alta riman.

    • Anonyymi

      Viimeinenkin kärpässieni tekee tehtävänsä. Hallusinaatiot jatkuvat.

    • Anonyymi

      "Huonompiosaiset" (heikompi aines) on ilmeisesti kaikki muut
      paitsi kirjoittaja itse ?

    • Anonyymi

      Kirjoittaja tällä kertaa unohti loppukaneetin, joka on joskus ollut hänen kommenteissaan viimeisenä:
      "Minun kirjoitukseni ovat helmiä sioille".

      • Anonyymi

        Minulla on ollutkin aina tapana sanoa:
        Asiakkailla on tapana järkyttyä!


    • Anonyymi

      Moderaattorin "pikku apulaisella" on kiire....

      • Anonyymi

        Tosi kiire, nips naps kiljua napaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi kiire, nips naps kiljua napaan.

        Kahtoillaan pääsekö se tänään 12:sta poistettuun kommenttiin.
        Sen pittää vahtia nojatuoliakin.


    • Anonyymi

      Ei mithän erikoista jos sielunmustelmat mukaan otethan. Ja kankun. Kaatusisin selällein tänään siinä 17 tienoilla. Sementhilaatoille kaatusisin.Jos sii alla olisi ollut vaikka litran vetoinen jugurtti täynhä vaikka sadevettä, pahasti olisi käynyt.
      Olin aikheissa johtaa sadevettä pois siintä autotien laatoilta. Selhain notkopaikka.
      Sitä vettä tuli ajoithan melko rivakaste. Oli ennustettu sadepäivhää. Se toteutuikin.

    • Anonyymi

      Yks nuija kehuu nojatuolissa kuinka ihailtu hän on ja kuinka paljon hänellä on seuraajia
      ja kuinka täydellisen hyvä ihminen hän on . Vaikka tulee itse tänne meitä muita seuraamaan ts. vainoamaan.

      • Anonyymi

        Siinäpä ihana ihminen!🤣


      • Anonyymi

        Siellähän se onneton raukka säveltää olevansa palstan terapeutti.


      • Anonyymi

        Säälittävää, että ruune varastaa ajanvietteekseen toisten aloittamia viestiketjuaiheita. Sitä se se on tehnyt aina.
        Ikävä seurata tommottista ylikierroksilla käyvää hypetystä.

        Voisi S-24 ylläpito puuttua asiaan. Poistihan se Ruuneperi nimimerkin käytönkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säälittävää, että ruune varastaa ajanvietteekseen toisten aloittamia viestiketjuaiheita. Sitä se se on tehnyt aina.
        Ikävä seurata tommottista ylikierroksilla käyvää hypetystä.

        Voisi S-24 ylläpito puuttua asiaan. Poistihan se Ruuneperi nimimerkin käytönkin.

        Ylläpitohan häärää palstalla koko ajan,
        mutta sana on vapaa.
        Onhan hyasinttikin ihan omien sanojensa mukaan "julkkis, joka on aina tramilla
        ja eturivissä".
        Nimenomaan tramilla. Mikä liekään...
        Eikö muut saa enää tehdä aloituksia ollenkaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpitohan häärää palstalla koko ajan,
        mutta sana on vapaa.
        Onhan hyasinttikin ihan omien sanojensa mukaan "julkkis, joka on aina tramilla
        ja eturivissä".
        Nimenomaan tramilla. Mikä liekään...
        Eikö muut saa enää tehdä aloituksia ollenkaan ?

        Ihan tänään kehui olevansa jullkkis, joka "on aina tramilla ja eturivissä".
        Eilen sillä tärisi herätyskello sisällä ja sivettikkelit repeili.


    • Anonyymi

      - ja muuta bullshittiä.

    • Anonyymi

      9 poistettu. Yleensä tämä aloittaja jostain kumman syystä poistaa ketjunsa kokonaan
      jossain vaiheessa.

    • Anonyymi

      Mihin se itsemurhaajien pelastaminen nyt unohtui ?

      • Se päivä meni jo, mutta näitä mattimyöhäisiä ei voi enää pelastaa.


    • Anonyymi

      Ketkä ne mattimyöhäiset on ? Itsensä tappaneet vai ?
      Jotka ei älynneet tarttua teidän sekunda-äiti-Teresojen apuun ?

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole sitä sorttia, että ketään pystyisi pelastamaan,
      mutta voi pelastua, jos ottaa äkkiä jalat alleen hänet tavatessaan.

      • Näin toellaan, heti kun kuulet jottain tältä suunnalta ota jalat allesi ja juokse henkesi edestä.


      • Anonyymi

        Turha kateellisten nillittää. Korppis menee ja kateellisten sauhu jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha kateellisten nillittää. Korppis menee ja kateellisten sauhu jää.

        Itteles vastasit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itteles vastasit.

        Ei ollut Korppis vaan eläkeläismies. Suututtaa vaan katsoa, miten hyvätuloiset ihmiset yrittävät vaientaa itseään nuoremman ja lahjakkaamman Korppiksen.

        Parempi asuinpaikkojen muuntelu ja kerronnan raikkaus on K:n vahvuus.


    • Anonyymi

      Voiko nämä ihmiset, jotka täällä kilvan älyttömyyksiä latelee, olla tavallisia ihmisiä?Ovatko he äitejä ja isoäitejä, jotka ovat rakastavia ihmisiä?
      Vaikea uskoa, kun näitä solvauksia ja rumuuksia lukee. Ovatko he ihan tavallisia henkilöitä ja kulkevat terveen ihmisen kirjoissa noin ulkomaailmassa ja täällä ovat ihan pellejä? Vaikea uskoa, mutta meistä on moneksi!

      • Anonyymi

        Mielenvikaisen ajastuksia ei pitäisi ollenkaan ruokkia,
        mutta joillekin on hupi vedättää häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenvikaisen ajastuksia ei pitäisi ollenkaan ruokkia,
        mutta joillekin on hupi vedättää häntä.

        Ittepähän tunkee tänne tekemään itsestään naurunalaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenvikaisen ajastuksia ei pitäisi ollenkaan ruokkia,
        mutta joillekin on hupi vedättää häntä.

        Sehän on ihan ulalla, ei se onneksi tajua mistä on kysymys.


      • Anonyymi

        Voiko loanheiton vuosia sitten aloittanut olla henkisesti tasapainossa ?


      • Anonyymi

        Kysy lokaloigolta itseltään miksi hän aloitti loanheiton ?
        Ei tervepäiset anna itseään herjata. Tervepäiset antaa takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy lokaloigolta itseltään miksi hän aloitti loanheiton ?
        Ei tervepäiset anna itseään herjata. Tervepäiset antaa takaisin.

        piti lukea: Kysy l o k a l i n g o l t a itseltään.


    • Anonyymi

      Viime vuonna medioissa kerrottiin nähdyn kultasakaalin. Lieköhän joku posauttanut sen hengiltä, ehkä täyttänyt sen alan ammattilaisten avulla?

      Rikkaita ostajia riittäisi vaikka itärajan takaa. kultasakaalista uskottiin, että se pystyisi elämään ainakin Lounais-Suomessa. https://riista.fi/kultasakaali-saapui-suomeen/

    • Anonyymi

      Aloitus siinä mielessä hyvä, ilmaisee välittämistä toisesta ihmisestä. Juttelin taannoin nuoren pariskunnan kanssa elämäänsä tulleista huolista kuten meillä kaikilla joskus on. Esille tuli "kun ei yhtään kukaan auta" tai "ei ne oo kiinnostunu". Näitä lausuttuja sanoja mietiskelin miten itse suhtaudun omiin läheisiini. Joskus pelkkä soitto ja kysymys"mitä sinulle kuuluu, miten voitte" tuo lohtua ja antaa hyvää mieltä, kun välititetään.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      29
      3790
    2. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      79
      3526
    3. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      206
      2900
    4. Tampereen ampuja on uskovainen

      On toivotellut siunausta ja jaellut Raamatun jakeita. "Sinä olet antanut minulle elämän lahjan, ja ylläpidät elämää. An
      Luterilaisuus
      119
      1866
    5. Kulta en jaksa tätä palstaa

      Loputonta sontaa. Ootko sinä edes täällä enää? Tykkäätkö sinä minusta enää? Joku ukkeli on paljon kirjoitellut, ettei ha
      Ikävä
      27
      1492
    6. Haukio ja Niinistö

      Nyt se ainakin on selvää. Häät olivat presidenttikisan vuoksi tehty esitys. Nyt Jenni on muuttopuuhissa ilman sormusta j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      1298
    7. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      25
      1296
    8. Mitä hemmettiä Suomessa tapahtuu?

      Taas on Tampereella ammuttu jotakuta. Nythän näitä ampumis-ja puukotusuutisia tulee melkein joka päivä tai ainakin useam
      Maailman menoa
      228
      1279
    9. Terno Hedman Oy

      Onko kokemuksia tästä yrityksestä?
      Tampere
      13
      1100
    10. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      145
      1078
    Aihe