Mullla on varmaan masennus

Anonyymi

Olen miettinyt sitä jo vuoden ja vähän yli. En kehtaisi mennä valittamaan lääkärille.
Tosin ei mulla mitään itsetuhoisia ajatuksia ole. Kuulemma pitäisi olla.

Työ sen aiheuttaa ja joutuisi kuitenkin töissä sanomaan että sori, tää paska aiheuttaa mulle ongelmia.
Mulla todettiin jo kerran bunrout ja se lievitti hetkeksi toimien takia mutta palasi. Oli kauan burnoutin oireet mutta mielestäni tämä on nyt jotain pahempaa.
Se oli jo ekalla kerralla todella vaikeaa kertoa että mulla on burnout. Mitä ne nyt sanoisi jos saisin vaikka masennusdiagnoosin tai ihan vain burnoutin. Toimiin kuitenkin ryhdyttiin eikä se riitä.

Multa odotetaan liikaa enkä kykene siihen.

Senkään takia ei kehtaisi valittaa kun viimeksi sain burnoutin, ylemmät katsoivat vähän oudosti kun olen vain työmies ja yläkerran väki työskentelee varmastikin paljon ankarammin kuin minä ja varmasti hekin stressaavat paljon.
Olisi parempi jos tippusin telineiltä ja menisi luut poikki. Olisi oikea syy olla poissa töistä.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Masennukseen ei tarvita itsetuhoisia ajatuksia.Mulla aikoinaan diagnosoitiin masennus.Itselläni on juuri päinvastoin eli pelkään kuolemaa.Toisin sanoen en halua kuolla.

    • Anonyymi

      Kun tai jos itsellä on vaikeaa, silloin ei pidä ajatella mitähän muut mahtavat ajatella.

      Ei kaikilla masennuksesta kärsivillä ole itsetuhoisia ajatuksia, siis miksi kuulemma pitäisi olla? kuten aloittaja kirjoittaa.
      Ja kuka niin on sanonut kun ap ei ole vielä kehdannut sinne lääkäriinkään mennä?

      Vaikka se on ollut vuosikymmeniä totta että apua on vaikea saada ilman niitä itsetuhoisia ajatuksia, mutta ei kai voi olettaa että vain niitä autetaan jotka ovat jo suurinpiirtein yrittäneet henkensä riistää.

      Vuosia sitten puolituttu ihminen yritti hakea apua itsetuhoisten ajatusten kanssa , ei sitä siinä tilanteessa saanut... meni noin kaksi viikkoa kun tappoi itsensä.

    • Anonyymi

      Oletko harkinnut työpaikan vaihtoa?

      • Anonyymi

        Kannattas varmaan hakee niitä töitä ettei eduskunnan tarvii kaikkee tehä. Mene TÖIHIM!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattas varmaan hakee niitä töitä ettei eduskunnan tarvii kaikkee tehä. Mene TÖIHIM!

        Jaa...ootko itse siellä tekemässä kaikkea vai mikä harmittaa?


    • Anonyymi

      Masennus on yleinen sairaus, joka on Suomessa nimetty jo kansantaudiksi runsaan esiintyvyytensä vuoksi. Jopa joka viides suomalaisista kärsii masennuksesta jossain elämänsä vaiheessa.
      Et ole siis mikään uniikki lumihiutale.
      Aivan takuulla jokainen lääkäri on törmännyt hyvinkin moneen masennusta potevaan ihmiseen. Siinä ei ole mitään hävettävää.

      Yleisiä masennuksen oireita
      Unihäiriöt, nukahtamisvaikeudet, öiset heräilyt, liika nukkuminen
      Tarmottomuus, vaikeus ryhtyä tekemään asioita, yleinen väsymys
      Liikkeiden ja mielen hidastuminen tai vastaavasti kiihtyneisyys
      Mielihyvän ja ilon kokemisen puute: koti, harrastukset, opiskelu, työ
      Voimakkaat syyllisyyden tunteet, arvottomuuden tunne ja itsetunnon lasku
      Vetäytyminen ihmissuhteista ja negatiivisten ajatukset muista ihmisistä
      Kipuoireet, kuten selkä-, lihas- , nivel- ja vatsakivut sekä päänsäryt
      Painon ja ruokahalun huomattavat muutokset
      Muutokset seksuaalisessa käyttäytymisessä
      Toivottomuus ja kuolemaan liittyvät ajatukset (ajatus kärsimyksen loppumisesta)

      Nämä ovat siis yleisiä oireita joita kaikilla kaikkia esiinny eikä tässä ole lueteltu kaikkia oireita joita masennukseen voi liittyä.
      Lääkäri kysyy onko itsetuhoisia ajatuksia koska on tärkeä tietää onko itsemurhavaara akuutisti läsnä ja myös hoidon arvioimiseen. Vaatiiko jopa osotohoitoa vai pärjätäänkö avohoidon keinoin.
      Itse olen palanut loppuun kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla olin sairauslomalla ja pois työelämästä reilun vuoden. Toisella kertaa irtisanouduin ja vaihdoin alaa. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja joten en siis mitään ylempää porrasta vaan ihan tavallinen työn raskaan raataja. Siinä ammatissa olin reilut kaksikymmentä vuotta kunnes romahdus oli tosiasia.
      Olen luonteeltani perfektionisti ja ruoskin itseäni aina vain parempiin suorituksiin. Tein myös työtä kuin mieletön, joskus kaksikin työvuoroa peräkkäin jos sijaista ei saatu jonkun sairastuenen tilalle. Minä jaksan, minä jaksan, minä selviän! Aina valmiina.
      Toinen kerta oli sitten vielä rajumpi ja oireet vielä pahemmat. En ala tässä enempää kuvailla mutta siitä en enää ole täysin toipunut enkä usko että toivun. Teen nyt työtä eläinten parissa ja opettelen hitaasti kiiruhtamaan. Ei ole helppoa turbomoottoria sammuttaa mutta jarruteltava on kovasti.
      Jonkinasteista masennustakin ilmeisesti sairastin, joka nyt on onneksi pois.

      Hae hyvä ihminen apua ja lopeta typerät ajatukset ettetkö voisi ja etteikö sinua oteta todesta! Jos sitten yksi lääkäri sattuisikin vähättelemään, mitä en usko kun rehellisesti kerrot kaiken etkä vähättele itse, hakeudu toisen vastaanotolle!

    • Anonyymi

      Usein unohdetaan myös sellainen seikka, että masennus ja masennusoirehdinta voi olla merkki jostain fyyisestäkin sairaudesta. Masennuksen alkuperäinen tarkoitushan on jarruttaa mieltä jos on kehossa tulehdus tai jokin muu vika. Tai jos sinulla on virus niin masennus olo vähentää haluasi olla ihmisten kanssa, niin et levitä tautia.
      Masennus on luonnollinen oire ja hälytysmerkki, vaikka sitä on hyvä hoitaa niin joissain tapauksissa hoidetaan vain oiretta.
      Jos et ole käynyt laajemmissa fyyisissä ja psykologisissa testeissä, niin suosittelen, koska saatat tarvita muuta rinnalle kuin yhden oireen hoitamista.

      Tietty kun on masennus diagnoosi on vaikea saada huomiota, että jos testataan johtuuko muista syistä masennus, kun sitä masennusta käytetään vastauksena vähän kaikkeen. Mikä ei aina ole reilua, koska sitten joidenkin kohdalla jää huomaamatta monet muut terveysongelmat.

      Sinulla saattaa olla se masennus pahempana kuin luultiin, jotain vikaa työilmapiirissä yms. tai jokin muu sairaus. Myös noiden summa pahentaa juuri sitä masennusosuutta.

      • Anonyymi

        Jos on virus tai tulehdus kehossa niin yleensä ei heti masennus puhkea, silloin alkuun enemmänkin väsyttää.

        Jotenkin tuli mieleen venäläinen yleislääkäri kun luin tuota juttua, en vain itsekään ymmärrä miksi.
        Vaikutti niin lääkärimäiseltä tekstiltä ja ajattelutavalta.

        Toki ymmärrettävää on fyysisen sairauden jatkuessa pitkään että ajan myötä saattaa masennuskin tulla mukaan kuvioihin.

        Viruksen aikainen ihmisten välttely ei myöskään välttämättä johdu masennuksesta vaan siitä että haluaa estää tartuttamasta tautia muihin sekä myös halusta levätä taudin aiheuttaman väsymyksen takia.

        Myös jos on kärsinyt masennuksesta pitkään, ehkä vähemmänkin aikaa, niin voi alkaa oireilla myös fyysisesti.
        Ihminenhän on kuitenkin psykofyysinen kokonaisuus, molemmat ovat rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on virus tai tulehdus kehossa niin yleensä ei heti masennus puhkea, silloin alkuun enemmänkin väsyttää.

        Jotenkin tuli mieleen venäläinen yleislääkäri kun luin tuota juttua, en vain itsekään ymmärrä miksi.
        Vaikutti niin lääkärimäiseltä tekstiltä ja ajattelutavalta.

        Toki ymmärrettävää on fyysisen sairauden jatkuessa pitkään että ajan myötä saattaa masennuskin tulla mukaan kuvioihin.

        Viruksen aikainen ihmisten välttely ei myöskään välttämättä johdu masennuksesta vaan siitä että haluaa estää tartuttamasta tautia muihin sekä myös halusta levätä taudin aiheuttaman väsymyksen takia.

        Myös jos on kärsinyt masennuksesta pitkään, ehkä vähemmänkin aikaa, niin voi alkaa oireilla myös fyysisesti.
        Ihminenhän on kuitenkin psykofyysinen kokonaisuus, molemmat ovat rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa.

        Siksi just ei voi tietää mistä oireilut alkaa ja missä järjestyksessä, koska jokaisella se on hieman erillailla ja se tääs onkin pointti.
        Itselläni esim. monet vatsassa olevat tulehdukset tai ongelmat lyö päälle äkillisen masennuksen ensin, jopa joskus ennen mitään kipuja tai muita oireita. Tunnistan vain siitä, että se masennus tosiaan alkaa siinä tapauksessa samantien.
        Kilpisrauhasen häiriöistä myös monin valittanut, että oli vain masennusta ja ei oikein mitään muuta oiretta.
        Minullakin muut psyykkiset ja neurologiset sairaudet hoidettiin väärin masennuksena eikä tutkittu oiretta pidemmälle.

        Masennus on tosiaan siitä hankala, että se on vakava sairaus ihan itsekseen, mutta yhtälailla jonkun toiden sairauden oire. Moni lääkäri ei viitsi masennus diagnoosia pidemmälle enää tutkia ja osa asioista voi jäädä selvittämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi just ei voi tietää mistä oireilut alkaa ja missä järjestyksessä, koska jokaisella se on hieman erillailla ja se tääs onkin pointti.
        Itselläni esim. monet vatsassa olevat tulehdukset tai ongelmat lyö päälle äkillisen masennuksen ensin, jopa joskus ennen mitään kipuja tai muita oireita. Tunnistan vain siitä, että se masennus tosiaan alkaa siinä tapauksessa samantien.
        Kilpisrauhasen häiriöistä myös monin valittanut, että oli vain masennusta ja ei oikein mitään muuta oiretta.
        Minullakin muut psyykkiset ja neurologiset sairaudet hoidettiin väärin masennuksena eikä tutkittu oiretta pidemmälle.

        Masennus on tosiaan siitä hankala, että se on vakava sairaus ihan itsekseen, mutta yhtälailla jonkun toiden sairauden oire. Moni lääkäri ei viitsi masennus diagnoosia pidemmälle enää tutkia ja osa asioista voi jäädä selvittämättä.

        Tekstistäsi voi päätellä että sinulla on ollut jo pidempään ja useampaan kertaan vatsassa tulehdustiloja, eli on täysin ymmärrettävää että voi lyödä masennuksenkin päälle.

        Yleensäkin pitkäaikaissairailla, kroonisilla kipupotilailla tai muilla joilla jokin sairaus haittaa jokapäiväistä elämää, esiintyy luultavasti ahdistus- tai masennusoireita.

        Mun mielestä masennus ei ole kuitenkaan fyysisen sairauden oire vaan se on ihmisen reaktio siihen miltä tuntuu, eli ihmisen omaa oireilua fyysisen sairauden takia.
        Mitenköhän tuon pystyisi kirjoittamaan selkeästi ja ymmärrettävästi, ehkä tuosta kuitenkin tajuaa mitä ajan takaa.
        Eli tarkoitan lähinnä sitä että fyysinen sairastaminen voi laukaista masennuksen, etenkin jos sairastaminen jatkuu pitkään.
        Kuka tahansa voi väsähtää ollessaan jatkuvasti huonokuntoinen ja sairautensa rasittama.

        Pitkäaikaissairas, kipupotilas tms. voi ajan myötä sairastua psyykkisesti kuten myös psyykkisesti sairas voi voimakkaimmillaan oireilla fyysisesti.

        Se tekee erotuksen vaikeaksi ja lääkärit pääsevät helpommalla kun väitetään että kaikki johtuu psyykestä, ei tarvitse tutkia mitään.
        Ja tosiaan sitten kun jää tutkimatta niin ei välttämättä todelliset tai muut syyt selviä lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstistäsi voi päätellä että sinulla on ollut jo pidempään ja useampaan kertaan vatsassa tulehdustiloja, eli on täysin ymmärrettävää että voi lyödä masennuksenkin päälle.

        Yleensäkin pitkäaikaissairailla, kroonisilla kipupotilailla tai muilla joilla jokin sairaus haittaa jokapäiväistä elämää, esiintyy luultavasti ahdistus- tai masennusoireita.

        Mun mielestä masennus ei ole kuitenkaan fyysisen sairauden oire vaan se on ihmisen reaktio siihen miltä tuntuu, eli ihmisen omaa oireilua fyysisen sairauden takia.
        Mitenköhän tuon pystyisi kirjoittamaan selkeästi ja ymmärrettävästi, ehkä tuosta kuitenkin tajuaa mitä ajan takaa.
        Eli tarkoitan lähinnä sitä että fyysinen sairastaminen voi laukaista masennuksen, etenkin jos sairastaminen jatkuu pitkään.
        Kuka tahansa voi väsähtää ollessaan jatkuvasti huonokuntoinen ja sairautensa rasittama.

        Pitkäaikaissairas, kipupotilas tms. voi ajan myötä sairastua psyykkisesti kuten myös psyykkisesti sairas voi voimakkaimmillaan oireilla fyysisesti.

        Se tekee erotuksen vaikeaksi ja lääkärit pääsevät helpommalla kun väitetään että kaikki johtuu psyykestä, ei tarvitse tutkia mitään.
        Ja tosiaan sitten kun jää tutkimatta niin ei välttämättä todelliset tai muut syyt selviä lainkaan.

        Mut masennus täytyy hoitaa, johtui se mistä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut masennus täytyy hoitaa, johtui se mistä tahansa.

        Juuri näin.
        Tulee ehkä elämästä edes siltä osin vähän helpompaa.
        Tsemppiä sulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut masennus täytyy hoitaa, johtui se mistä tahansa.

        Sinänsä voisi kyllä olla ihan hyvä miettiä mistä masennus johtuu, mikäli masennuksen syitä pystyy korjaamaan masennuksella on taipumus mennä pois.


    • Anonyymi

      Puukota vastaantulijaa maksan kohdalle, niin se kuolee kärsien ja nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe