Kertokaapa omia kokemuksia kyseisestä
automerkistä.Olen juuri ostanut itselleni
kyseisen auton.Kilometrejä on 95tkm.Malli on
athena.Mitä meinaa tuo varustelutaso, on varmaan
perus malli.Omani kulkee yllättävän pirteästi
joten epailen tuota 0-100km\h 11sek.Kiitos jo
kommenteista.
P.S ilmeisesti on jo luotettava auto.
Xantia 2.0 16v 1997.Kertokaahan kokemuksia
13
1640
Vastaukset
- Tepi
että miten luotettava on tuo sitikan ilmoittama 0-100 km/h -arvo, mutta ainakin muissa testeiss, kun ovat mitanneet, saavat Xantian kiihtymään paljon rivakemmin:
http://www.abactus.com/xantia.htm
Lähteen todenperäisyyteen en ota kantaa, mutta minusta tuo vastaisi enemmän sitä kiihtyvyyttä, jolta se tuntuu.- Beksä
Itse en harrasta lutapohjaan -lähtöjä, joten
jossain ilmoitettu 10,9s/0-100km/h riitti minulle.
Pikkuisen kuitenkin arvelin, josko olisi
pikkuisen väljää ilmoituksessa. Onhan kone sama
kuin Peugeot MI16:ssa. (8.6-9.8s/0-100km/h
-lähteestä riippuen). - Tepi
Beksä kirjoitti:
Itse en harrasta lutapohjaan -lähtöjä, joten
jossain ilmoitettu 10,9s/0-100km/h riitti minulle.
Pikkuisen kuitenkin arvelin, josko olisi
pikkuisen väljää ilmoituksessa. Onhan kone sama
kuin Peugeot MI16:ssa. (8.6-9.8s/0-100km/h
-lähteestä riippuen).vaikuttaa myös. MI16/16 Valve BX ovat siinä
tonnin keijukaisia ja Xantia painaa kuitenkin sen
1200-1300 kiloa riippuen kuskista. :) Ainakin
meidän 8-venttiiliselle painoa on ilmoitettu 1255
kg.
Ja oma perstuntuma sanoo, että kiihtyy nopeammin
kuin 10 sekkaa sataseen, vaikkei sillä hirveänä
olekaan merkitystä. - säätäjä-ässä
Beksä kirjoitti:
Itse en harrasta lutapohjaan -lähtöjä, joten
jossain ilmoitettu 10,9s/0-100km/h riitti minulle.
Pikkuisen kuitenkin arvelin, josko olisi
pikkuisen väljää ilmoituksessa. Onhan kone sama
kuin Peugeot MI16:ssa. (8.6-9.8s/0-100km/h
-lähteestä riippuen).>Onhan kone sama
>kuin Peugeot MI16:ssa.
mi16 taisi olla paremmin tunnettu 80-luvun
lopulla.
Silloin niissä oli tuota 170 sarjaa oleva
1.9l kone.
Oliskos ollut -92...-93 kun PSAn pojat siirtyivät
tuohon 1998 kuution lohkoon.
Noihin aikoihin katosi myös tuo kireä 1.9
pitsikantinen.
MI16:en omapaino oli abt. 1100 kiloa
Xantia on kyllä yllättävän limppu peli.
Ei sovellu kaupunkiräppäilyyn.
Tilastoja tutkailleet: pääseekös sillä V6 koneella
alle 9 sekunnin sataseen? - Beksä
Tepi kirjoitti:
vaikuttaa myös. MI16/16 Valve BX ovat siinä
tonnin keijukaisia ja Xantia painaa kuitenkin sen
1200-1300 kiloa riippuen kuskista. :) Ainakin
meidän 8-venttiiliselle painoa on ilmoitettu 1255
kg.
Ja oma perstuntuma sanoo, että kiihtyy nopeammin
kuin 10 sekkaa sataseen, vaikkei sillä hirveänä
olekaan merkitystä.Olet oikeassa. Teho/paino-suhde on yllättävän
suuressa osassa näitä (sinällään turhia...)
määreitä mitattaessa.
Tosin MI16 painaa sekin muistaakseni sen 1200kg.
En tiedä sitten 306S16:n, tahi ZX SP3:n
suoritusarvoja.Pienempään koriin istutettuna sama
16V kone, joka itseltäni löytyy.
Voi liikkua...
Oma näppituntuma on se, että liikennevaloista
lähtiessä pärjää ilman kakkostakin, eikä silti
tarvitse jaloissa pyöriä. Tämä riittää
allekirjoittaneelle vallan mainiosti. - Beksä
säätäjä-ässä kirjoitti:
>Onhan kone sama
>kuin Peugeot MI16:ssa.
mi16 taisi olla paremmin tunnettu 80-luvun
lopulla.
Silloin niissä oli tuota 170 sarjaa oleva
1.9l kone.
Oliskos ollut -92...-93 kun PSAn pojat siirtyivät
tuohon 1998 kuution lohkoon.
Noihin aikoihin katosi myös tuo kireä 1.9
pitsikantinen.
MI16:en omapaino oli abt. 1100 kiloa
Xantia on kyllä yllättävän limppu peli.
Ei sovellu kaupunkiräppäilyyn.
Tilastoja tutkailleet: pääseekös sillä V6 koneella
alle 9 sekunnin sataseen?Olet oikeilla jäljillä. MUTTA: MI16:tta
valmistettiin '97 saakka. Tuolloin '93 siirryttiin
XU9J4-myllystä uuteen, tosin samaa alakertaa
80-lukulaisen kanssa käyttävään XU10J4-koneeseen.
Katti rokotti sitten vanhaan verrattuna sen viisi
heppaa, tosin vääntö lisääntyi jonkin verran.
Asia, jota en huomioinut, oli mallimuutoksen
yhteydessä kasvanut paino, jota sitten 1 gen.
MI16:n tuli yli 100 kiloa lisää. Tämähän merkitsee
näillä(kin) tehoilla jo enemmän kuin paljon...
Eli sama kone löytyy:
Pösöistä MI16:ssa sekä 306 S16:ssa
Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa
Tämä on tietoni, fiksummat lisätköön. Esim. XM:n
kaksilitrainen ei käsittääkseni ole sama. - säätäjä-ässä
Beksä kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä. MUTTA: MI16:tta
valmistettiin '97 saakka. Tuolloin '93 siirryttiin
XU9J4-myllystä uuteen, tosin samaa alakertaa
80-lukulaisen kanssa käyttävään XU10J4-koneeseen.
Katti rokotti sitten vanhaan verrattuna sen viisi
heppaa, tosin vääntö lisääntyi jonkin verran.
Asia, jota en huomioinut, oli mallimuutoksen
yhteydessä kasvanut paino, jota sitten 1 gen.
MI16:n tuli yli 100 kiloa lisää. Tämähän merkitsee
näillä(kin) tehoilla jo enemmän kuin paljon...
Eli sama kone löytyy:
Pösöistä MI16:ssa sekä 306 S16:ssa
Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa
Tämä on tietoni, fiksummat lisätköön. Esim. XM:n
kaksilitrainen ei käsittääkseni ole sama.>Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa
Juu, mutta noissa ei ollut sama kone kuin
-97 2.0-16v 136hv/100kW mylly.
-93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista ACAV
kannella olevaa, tyyppiä en muista mutta kansiossa
olis...
Muuten, oliko viimeisissä xantioissa sama 2.0-16v
Bensa kone kuin C5 nykyisin?
Tämä uusi konehan on 10% taloudellisempi ja
laajavääntöisempi. Kuten C5 arvoista näkee, tankki
kiihtyy hyvin...
Palatakseni aiheeseen, -97 mallit tarvii jo
painetta palloihin jollei jo ole.
Oikein mukava kulkine. Erityisesti hyvillä
renkailla. - Eki
säätäjä-ässä kirjoitti:
>Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa
Juu, mutta noissa ei ollut sama kone kuin
-97 2.0-16v 136hv/100kW mylly.
-93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista ACAV
kannella olevaa, tyyppiä en muista mutta kansiossa
olis...
Muuten, oliko viimeisissä xantioissa sama 2.0-16v
Bensa kone kuin C5 nykyisin?
Tämä uusi konehan on 10% taloudellisempi ja
laajavääntöisempi. Kuten C5 arvoista näkee, tankki
kiihtyy hyvin...
Palatakseni aiheeseen, -97 mallit tarvii jo
painetta palloihin jollei jo ole.
Oikein mukava kulkine. Erityisesti hyvillä
renkailla.-97:ssa 2.0 16V:ssa 133 hv / 98 kW. :-)
Tarkkaa tietoa ei ole, korjatkaa jos olen
väärässä. Sellainen mielikuva on jäänyt, että
ainakin ensimmäisissä C5:ssa oli sama 2.0 16V
kone kuin viimeisissä Xantioissa. Liekö vieläkin?
Sen sijaan C5:een saa Keski-Euroopassa
periaatteessa Mitsun GDI:hin perustuvan 2.0 16V
suorasuihkukoneen, joka on teho-, vääntö- ja
kulutusominaisuuksiltaan parempi kuin nuo
viimesten Xantioiden koneet. - Beksä
säätäjä-ässä kirjoitti:
>Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa
Juu, mutta noissa ei ollut sama kone kuin
-97 2.0-16v 136hv/100kW mylly.
-93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista ACAV
kannella olevaa, tyyppiä en muista mutta kansiossa
olis...
Muuten, oliko viimeisissä xantioissa sama 2.0-16v
Bensa kone kuin C5 nykyisin?
Tämä uusi konehan on 10% taloudellisempi ja
laajavääntöisempi. Kuten C5 arvoista näkee, tankki
kiihtyy hyvin...
Palatakseni aiheeseen, -97 mallit tarvii jo
painetta palloihin jollei jo ole.
Oikein mukava kulkine. Erityisesti hyvillä
renkailla.> -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista
> ACAV-kannella olevaa, tyyppiä en muista
> mutta kansiossa olis...
Juu, en minäkään muista, mutta tuossa pihalla
ois... =)
Olet sinä perkules nimimerkkisi mukainen
"säätäjä"! Se on hienoa, että teitä tietäjiä
löytyy tältä palstalta, onpa kenen puoleen
kääntyä, jos askarruttaa...
Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa? - säätäjä-ässä
Beksä kirjoitti:
> -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista
> ACAV-kannella olevaa, tyyppiä en muista
> mutta kansiossa olis...
Juu, en minäkään muista, mutta tuossa pihalla
ois... =)
Olet sinä perkules nimimerkkisi mukainen
"säätäjä"! Se on hienoa, että teitä tietäjiä
löytyy tältä palstalta, onpa kenen puoleen
kääntyä, jos askarruttaa...
Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?Joskus, aivan eri piireissä syntynyt nimitys tuo
säätäjä-ässä: Life member of IAAA, the
International Association for Adjustment Aces.
Vuoden säätäjä palkitaan kultaisella
ruuvimeisselillä jossa kriteerinä säätämällä
tuhottujen laitteiden lukumäärä.
>Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
>activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?
Taas en ulkomuistista muista...hyvin
todennäköistä. Tuo CT:n turbo kone on tehty siihen
vanhaan alulohkoon ja käyttää vanhaa kasiventtiili
kantta. mihinkäs niitä venttileitä tarvitaan kun
puhallin ajaa ilmat sisään väkisin...
Tarttis penkoa kansioita, onko lohko sama.
Datat on kotona, internetti työmaalla.
Ja kotiin en hanki...surffailu varmaan alkaisi
rajoittamaan säätöaikaa autotallissa.
CT ideahan oli olla matalapaineturbolla oleva
vääntökone, 150hv, jossa max.vääntömomentti oli
vakio välillä 1500...4500 kierrosta.
16v-VSX (-93-94)koneeseen verrattuna käytöksellä
on hurjasti eroa. Gaso taitaa maistua
molemmille... - Beksä
säätäjä-ässä kirjoitti:
Joskus, aivan eri piireissä syntynyt nimitys tuo
säätäjä-ässä: Life member of IAAA, the
International Association for Adjustment Aces.
Vuoden säätäjä palkitaan kultaisella
ruuvimeisselillä jossa kriteerinä säätämällä
tuhottujen laitteiden lukumäärä.
>Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
>activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?
Taas en ulkomuistista muista...hyvin
todennäköistä. Tuo CT:n turbo kone on tehty siihen
vanhaan alulohkoon ja käyttää vanhaa kasiventtiili
kantta. mihinkäs niitä venttileitä tarvitaan kun
puhallin ajaa ilmat sisään väkisin...
Tarttis penkoa kansioita, onko lohko sama.
Datat on kotona, internetti työmaalla.
Ja kotiin en hanki...surffailu varmaan alkaisi
rajoittamaan säätöaikaa autotallissa.
CT ideahan oli olla matalapaineturbolla oleva
vääntökone, 150hv, jossa max.vääntömomentti oli
vakio välillä 1500...4500 kierrosta.
16v-VSX (-93-94)koneeseen verrattuna käytöksellä
on hurjasti eroa. Gaso taitaa maistua
molemmille...Itse asiassa olen yllättynyt siitä, että VSX:llä
pääsee, jos ei nyt vähäisiin, niin kohtuullisiin
kulutuslukemiin. Tosin ko. kulkine on tietyllä
tavalla "helmiä sioille" minulla, joka ei polje
luta pohjassa autolla...
meillä keskiarvo kulutuksen kanssa kieppuu
n.7.9l/100km huippeilla. Kaupunkiajo toki lisää
tuohon lukemia, eihän painava auto liikahda
ilmaiseksi.
Tämä litramäärä ei siis paljoa kaupungissa
seisoskelua sisällä.
Täytyy muuten ihmetellä insinöörien logiikkaa
välitysten kanssa. Koneesta löytyisi kyllä
potentiaalia vähän harvempaankin loodaan, jolloin
kulutuskin laskisi jonkin verran.
Mitä tulee tuohon erilaiseen luonteeseen, niin
tässä taannoin avautui ihan eri maailma kun
kerrankin ajattelin käyttää sitä potentiaalia.
4200 kiekan kieppeillä potkaisee ja
5000 jälkeen alkoi maisema vaihtua. =)
Taisi olla ensimmäinen kerta, kun kierrätin
tosissani...
Kuten sanottua; hukkaan menee, perkele...
- Ballo
Tuo Athena on Xantian erikoismalli. Muita
erikoismalleja ovat olleet mm. Onyx, Tentation,
Athena, Meribel. Erikoismalleissa saattoi olla
jotain erikoisvarustetta ja erikoisempi verhoilu.
Xantialla oli myös halpoja erikoismalleja, mutta
niihin oli tarjolla pieni moottori ja vähemmän
varusteita. (Tämä teksti siis Xantia Worldin
mukaan vapaasit suomennettuna, kipaisepa
osoitteessa http://www.kolumbus.fi/anttijp/)
Varustelutason saat selville esim. autosi
huoltokirjan takuulapusta. Siinä pitäisi olla
mallin perässä varustelutasosta kertova kirjain,
esim. 2.0i 16V SX. Taikka sitten X tai Exclusive.
Eiköhän nämä kaikki Xantiat ole olleet alusta
lähtien ihan luotettavia pelejä. Ainakaan
paikallisen Citroen-huollon huoltaja ei kovin
hirveästi Xantiasta moittimista löytänyt, sanoi
sen tulleen markkinoille huomattavasti
valmiimpana kuin uusi C5.
Mukavia kilometrejä!- Matti
Well!
Ostin Xantia Exclusive V6'n 1997 alle 30000 km ajettuna puoleen hintaan. Olen ajanut nyt yli 20000 km, enkä ole pettynyt missään, päinvastoin.
T. Matti
PS. Kauppa tehtiin vajaa vuosi sitten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122