Xantia 2.0 16v 1997.Kertokaahan kokemuksia

Z

Kertokaapa omia kokemuksia kyseisestä
automerkistä.Olen juuri ostanut itselleni
kyseisen auton.Kilometrejä on 95tkm.Malli on
athena.Mitä meinaa tuo varustelutaso, on varmaan
perus malli.Omani kulkee yllättävän pirteästi
joten epailen tuota 0-100km\h 11sek.Kiitos jo
kommenteista.

P.S ilmeisesti on jo luotettava auto.

13

1640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepi

      että miten luotettava on tuo sitikan ilmoittama 0-100 km/h -arvo, mutta ainakin muissa testeiss, kun ovat mitanneet, saavat Xantian kiihtymään paljon rivakemmin:

      http://www.abactus.com/xantia.htm

      Lähteen todenperäisyyteen en ota kantaa, mutta minusta tuo vastaisi enemmän sitä kiihtyvyyttä, jolta se tuntuu.

      • Beksä

        Itse en harrasta lutapohjaan -lähtöjä, joten
        jossain ilmoitettu 10,9s/0-100km/h riitti minulle.
        Pikkuisen kuitenkin arvelin, josko olisi
        pikkuisen väljää ilmoituksessa. Onhan kone sama
        kuin Peugeot MI16:ssa. (8.6-9.8s/0-100km/h
        -lähteestä riippuen).


      • Tepi
        Beksä kirjoitti:

        Itse en harrasta lutapohjaan -lähtöjä, joten
        jossain ilmoitettu 10,9s/0-100km/h riitti minulle.
        Pikkuisen kuitenkin arvelin, josko olisi
        pikkuisen väljää ilmoituksessa. Onhan kone sama
        kuin Peugeot MI16:ssa. (8.6-9.8s/0-100km/h
        -lähteestä riippuen).

        vaikuttaa myös. MI16/16 Valve BX ovat siinä
        tonnin keijukaisia ja Xantia painaa kuitenkin sen
        1200-1300 kiloa riippuen kuskista. :) Ainakin
        meidän 8-venttiiliselle painoa on ilmoitettu 1255
        kg.

        Ja oma perstuntuma sanoo, että kiihtyy nopeammin
        kuin 10 sekkaa sataseen, vaikkei sillä hirveänä
        olekaan merkitystä.


      • säätäjä-ässä
        Beksä kirjoitti:

        Itse en harrasta lutapohjaan -lähtöjä, joten
        jossain ilmoitettu 10,9s/0-100km/h riitti minulle.
        Pikkuisen kuitenkin arvelin, josko olisi
        pikkuisen väljää ilmoituksessa. Onhan kone sama
        kuin Peugeot MI16:ssa. (8.6-9.8s/0-100km/h
        -lähteestä riippuen).

        >Onhan kone sama
        >kuin Peugeot MI16:ssa.

        mi16 taisi olla paremmin tunnettu 80-luvun
        lopulla.
        Silloin niissä oli tuota 170 sarjaa oleva
        1.9l kone.
        Oliskos ollut -92...-93 kun PSAn pojat siirtyivät
        tuohon 1998 kuution lohkoon.
        Noihin aikoihin katosi myös tuo kireä 1.9
        pitsikantinen.

        MI16:en omapaino oli abt. 1100 kiloa

        Xantia on kyllä yllättävän limppu peli.
        Ei sovellu kaupunkiräppäilyyn.

        Tilastoja tutkailleet: pääseekös sillä V6 koneella
        alle 9 sekunnin sataseen?


      • Beksä
        Tepi kirjoitti:

        vaikuttaa myös. MI16/16 Valve BX ovat siinä
        tonnin keijukaisia ja Xantia painaa kuitenkin sen
        1200-1300 kiloa riippuen kuskista. :) Ainakin
        meidän 8-venttiiliselle painoa on ilmoitettu 1255
        kg.

        Ja oma perstuntuma sanoo, että kiihtyy nopeammin
        kuin 10 sekkaa sataseen, vaikkei sillä hirveänä
        olekaan merkitystä.

        Olet oikeassa. Teho/paino-suhde on yllättävän
        suuressa osassa näitä (sinällään turhia...)
        määreitä mitattaessa.
        Tosin MI16 painaa sekin muistaakseni sen 1200kg.

        En tiedä sitten 306S16:n, tahi ZX SP3:n
        suoritusarvoja.Pienempään koriin istutettuna sama
        16V kone, joka itseltäni löytyy.
        Voi liikkua...

        Oma näppituntuma on se, että liikennevaloista
        lähtiessä pärjää ilman kakkostakin, eikä silti
        tarvitse jaloissa pyöriä. Tämä riittää
        allekirjoittaneelle vallan mainiosti.


      • Beksä
        säätäjä-ässä kirjoitti:

        >Onhan kone sama
        >kuin Peugeot MI16:ssa.

        mi16 taisi olla paremmin tunnettu 80-luvun
        lopulla.
        Silloin niissä oli tuota 170 sarjaa oleva
        1.9l kone.
        Oliskos ollut -92...-93 kun PSAn pojat siirtyivät
        tuohon 1998 kuution lohkoon.
        Noihin aikoihin katosi myös tuo kireä 1.9
        pitsikantinen.

        MI16:en omapaino oli abt. 1100 kiloa

        Xantia on kyllä yllättävän limppu peli.
        Ei sovellu kaupunkiräppäilyyn.

        Tilastoja tutkailleet: pääseekös sillä V6 koneella
        alle 9 sekunnin sataseen?

        Olet oikeilla jäljillä. MUTTA: MI16:tta
        valmistettiin '97 saakka. Tuolloin '93 siirryttiin
        XU9J4-myllystä uuteen, tosin samaa alakertaa
        80-lukulaisen kanssa käyttävään XU10J4-koneeseen.
        Katti rokotti sitten vanhaan verrattuna sen viisi
        heppaa, tosin vääntö lisääntyi jonkin verran.
        Asia, jota en huomioinut, oli mallimuutoksen
        yhteydessä kasvanut paino, jota sitten 1 gen.
        MI16:n tuli yli 100 kiloa lisää. Tämähän merkitsee
        näillä(kin) tehoilla jo enemmän kuin paljon...

        Eli sama kone löytyy:
        Pösöistä MI16:ssa sekä 306 S16:ssa
        Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa

        Tämä on tietoni, fiksummat lisätköön. Esim. XM:n
        kaksilitrainen ei käsittääkseni ole sama.


      • säätäjä-ässä
        Beksä kirjoitti:

        Olet oikeilla jäljillä. MUTTA: MI16:tta
        valmistettiin '97 saakka. Tuolloin '93 siirryttiin
        XU9J4-myllystä uuteen, tosin samaa alakertaa
        80-lukulaisen kanssa käyttävään XU10J4-koneeseen.
        Katti rokotti sitten vanhaan verrattuna sen viisi
        heppaa, tosin vääntö lisääntyi jonkin verran.
        Asia, jota en huomioinut, oli mallimuutoksen
        yhteydessä kasvanut paino, jota sitten 1 gen.
        MI16:n tuli yli 100 kiloa lisää. Tämähän merkitsee
        näillä(kin) tehoilla jo enemmän kuin paljon...

        Eli sama kone löytyy:
        Pösöistä MI16:ssa sekä 306 S16:ssa
        Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa

        Tämä on tietoni, fiksummat lisätköön. Esim. XM:n
        kaksilitrainen ei käsittääkseni ole sama.

        >Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa

        Juu, mutta noissa ei ollut sama kone kuin
        -97 2.0-16v 136hv/100kW mylly.

        -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista ACAV
        kannella olevaa, tyyppiä en muista mutta kansiossa
        olis...


        Muuten, oliko viimeisissä xantioissa sama 2.0-16v
        Bensa kone kuin C5 nykyisin?

        Tämä uusi konehan on 10% taloudellisempi ja
        laajavääntöisempi. Kuten C5 arvoista näkee, tankki
        kiihtyy hyvin...

        Palatakseni aiheeseen, -97 mallit tarvii jo
        painetta palloihin jollei jo ole.
        Oikein mukava kulkine. Erityisesti hyvillä
        renkailla.


      • Eki
        säätäjä-ässä kirjoitti:

        >Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa

        Juu, mutta noissa ei ollut sama kone kuin
        -97 2.0-16v 136hv/100kW mylly.

        -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista ACAV
        kannella olevaa, tyyppiä en muista mutta kansiossa
        olis...


        Muuten, oliko viimeisissä xantioissa sama 2.0-16v
        Bensa kone kuin C5 nykyisin?

        Tämä uusi konehan on 10% taloudellisempi ja
        laajavääntöisempi. Kuten C5 arvoista näkee, tankki
        kiihtyy hyvin...

        Palatakseni aiheeseen, -97 mallit tarvii jo
        painetta palloihin jollei jo ole.
        Oikein mukava kulkine. Erityisesti hyvillä
        renkailla.

        -97:ssa 2.0 16V:ssa 133 hv / 98 kW. :-)

        Tarkkaa tietoa ei ole, korjatkaa jos olen
        väärässä. Sellainen mielikuva on jäänyt, että
        ainakin ensimmäisissä C5:ssa oli sama 2.0 16V
        kone kuin viimeisissä Xantioissa. Liekö vieläkin?
        Sen sijaan C5:een saa Keski-Euroopassa
        periaatteessa Mitsun GDI:hin perustuvan 2.0 16V
        suorasuihkukoneen, joka on teho-, vääntö- ja
        kulutusominaisuuksiltaan parempi kuin nuo
        viimesten Xantioiden koneet.


      • Beksä
        säätäjä-ässä kirjoitti:

        >Sitikoissa VSX:ssä, sekä ZX SP03:ssa

        Juu, mutta noissa ei ollut sama kone kuin
        -97 2.0-16v 136hv/100kW mylly.

        -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista ACAV
        kannella olevaa, tyyppiä en muista mutta kansiossa
        olis...


        Muuten, oliko viimeisissä xantioissa sama 2.0-16v
        Bensa kone kuin C5 nykyisin?

        Tämä uusi konehan on 10% taloudellisempi ja
        laajavääntöisempi. Kuten C5 arvoista näkee, tankki
        kiihtyy hyvin...

        Palatakseni aiheeseen, -97 mallit tarvii jo
        painetta palloihin jollei jo ole.
        Oikein mukava kulkine. Erityisesti hyvillä
        renkailla.

        > -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista
        > ACAV-kannella olevaa, tyyppiä en muista
        > mutta kansiossa olis...

        Juu, en minäkään muista, mutta tuossa pihalla
        ois... =)
        Olet sinä perkules nimimerkkisi mukainen
        "säätäjä"! Se on hienoa, että teitä tietäjiä
        löytyy tältä palstalta, onpa kenen puoleen
        kääntyä, jos askarruttaa...

        Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
        activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?


      • säätäjä-ässä
        Beksä kirjoitti:

        > -93...95 16v-VSX xantia käytti 155 hummaista
        > ACAV-kannella olevaa, tyyppiä en muista
        > mutta kansiossa olis...

        Juu, en minäkään muista, mutta tuossa pihalla
        ois... =)
        Olet sinä perkules nimimerkkisi mukainen
        "säätäjä"! Se on hienoa, että teitä tietäjiä
        löytyy tältä palstalta, onpa kenen puoleen
        kääntyä, jos askarruttaa...

        Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
        activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?

        Joskus, aivan eri piireissä syntynyt nimitys tuo
        säätäjä-ässä: Life member of IAAA, the
        International Association for Adjustment Aces.
        Vuoden säätäjä palkitaan kultaisella
        ruuvimeisselillä jossa kriteerinä säätämällä
        tuhottujen laitteiden lukumäärä.


        >Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
        >activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?

        Taas en ulkomuistista muista...hyvin
        todennäköistä. Tuo CT:n turbo kone on tehty siihen
        vanhaan alulohkoon ja käyttää vanhaa kasiventtiili
        kantta. mihinkäs niitä venttileitä tarvitaan kun
        puhallin ajaa ilmat sisään väkisin...

        Tarttis penkoa kansioita, onko lohko sama.
        Datat on kotona, internetti työmaalla.
        Ja kotiin en hanki...surffailu varmaan alkaisi
        rajoittamaan säätöaikaa autotallissa.

        CT ideahan oli olla matalapaineturbolla oleva
        vääntökone, 150hv, jossa max.vääntömomentti oli
        vakio välillä 1500...4500 kierrosta.

        16v-VSX (-93-94)koneeseen verrattuna käytöksellä
        on hurjasti eroa. Gaso taitaa maistua
        molemmille...


      • Beksä
        säätäjä-ässä kirjoitti:

        Joskus, aivan eri piireissä syntynyt nimitys tuo
        säätäjä-ässä: Life member of IAAA, the
        International Association for Adjustment Aces.
        Vuoden säätäjä palkitaan kultaisella
        ruuvimeisselillä jossa kriteerinä säätämällä
        tuhottujen laitteiden lukumäärä.


        >Kysynpä: Tiedätkö sinä (tai joku muu), perustuuko
        >activa CT samaan koneeseen 16V VSX:n kanssa?

        Taas en ulkomuistista muista...hyvin
        todennäköistä. Tuo CT:n turbo kone on tehty siihen
        vanhaan alulohkoon ja käyttää vanhaa kasiventtiili
        kantta. mihinkäs niitä venttileitä tarvitaan kun
        puhallin ajaa ilmat sisään väkisin...

        Tarttis penkoa kansioita, onko lohko sama.
        Datat on kotona, internetti työmaalla.
        Ja kotiin en hanki...surffailu varmaan alkaisi
        rajoittamaan säätöaikaa autotallissa.

        CT ideahan oli olla matalapaineturbolla oleva
        vääntökone, 150hv, jossa max.vääntömomentti oli
        vakio välillä 1500...4500 kierrosta.

        16v-VSX (-93-94)koneeseen verrattuna käytöksellä
        on hurjasti eroa. Gaso taitaa maistua
        molemmille...

        Itse asiassa olen yllättynyt siitä, että VSX:llä
        pääsee, jos ei nyt vähäisiin, niin kohtuullisiin
        kulutuslukemiin. Tosin ko. kulkine on tietyllä
        tavalla "helmiä sioille" minulla, joka ei polje
        luta pohjassa autolla...
        meillä keskiarvo kulutuksen kanssa kieppuu
        n.7.9l/100km huippeilla. Kaupunkiajo toki lisää
        tuohon lukemia, eihän painava auto liikahda
        ilmaiseksi.
        Tämä litramäärä ei siis paljoa kaupungissa
        seisoskelua sisällä.

        Täytyy muuten ihmetellä insinöörien logiikkaa
        välitysten kanssa. Koneesta löytyisi kyllä
        potentiaalia vähän harvempaankin loodaan, jolloin
        kulutuskin laskisi jonkin verran.

        Mitä tulee tuohon erilaiseen luonteeseen, niin
        tässä taannoin avautui ihan eri maailma kun
        kerrankin ajattelin käyttää sitä potentiaalia.
        4200 kiekan kieppeillä potkaisee ja
        5000 jälkeen alkoi maisema vaihtua. =)
        Taisi olla ensimmäinen kerta, kun kierrätin
        tosissani...
        Kuten sanottua; hukkaan menee, perkele...


    • Ballo

      Tuo Athena on Xantian erikoismalli. Muita
      erikoismalleja ovat olleet mm. Onyx, Tentation,
      Athena, Meribel. Erikoismalleissa saattoi olla
      jotain erikoisvarustetta ja erikoisempi verhoilu.
      Xantialla oli myös halpoja erikoismalleja, mutta
      niihin oli tarjolla pieni moottori ja vähemmän
      varusteita. (Tämä teksti siis Xantia Worldin
      mukaan vapaasit suomennettuna, kipaisepa
      osoitteessa http://www.kolumbus.fi/anttijp/)

      Varustelutason saat selville esim. autosi
      huoltokirjan takuulapusta. Siinä pitäisi olla
      mallin perässä varustelutasosta kertova kirjain,
      esim. 2.0i 16V SX. Taikka sitten X tai Exclusive.

      Eiköhän nämä kaikki Xantiat ole olleet alusta
      lähtien ihan luotettavia pelejä. Ainakaan
      paikallisen Citroen-huollon huoltaja ei kovin
      hirveästi Xantiasta moittimista löytänyt, sanoi
      sen tulleen markkinoille huomattavasti
      valmiimpana kuin uusi C5.

      Mukavia kilometrejä!

      • Matti

        Well!
        Ostin Xantia Exclusive V6'n 1997 alle 30000 km ajettuna puoleen hintaan. Olen ajanut nyt yli 20000 km, enkä ole pettynyt missään, päinvastoin.

        T. Matti

        PS. Kauppa tehtiin vajaa vuosi sitten


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe