Haima, maksa, munuaiset

Paniikissa!

Tarvin apua! Mistä tietää onko haima, maksa tai/ja munuaiset jo kärsineet liista alkoholin käytöstä. Meikäläisellä n. 3 vuotta väärinkäyttöä, sitä ennen niinkuin muillakin, silloin tällöin ulkona. Juon paljon, melkein joka päivä viimeisen vuoden. Ikää 40v. ja nainen.

Mulla on alkanut maha oireilla aivan ihmeellisesti: vasemmalla puolella ylävatsassa välillä kuin sähköiskun sais, kestää n. sekunnin, tulee 3-5 peräkkäin joka säteilee selkään. Välillä kipua keskellä ylävatsassa. Harvemmin oikealla puolella, mutta sitäkin sattuu..

Tiedän tiedän vastauksen, mennä lääkärille. Mutta en edes uskalla kun pelkään että olen jo kuolemansairas! Lohduttelen itseäni mm. että onhan Matti ja Mervikin juoneet railakkaasti, ja hengissä ovat. Itse olen tuhti kuten Mervikin.

Siis lääkäriin ohjauksen lisäksi, onko kenelläkään tietoa miten esim. haimatulehdus oireilee, tai munuaistulehdus??

15

7236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr.sixty

No mutta eikö ole parempi silti mennä lääkärille eviellä kun sen ehkä voi parantaa tai ainakin lääkkeillä pidentää elinikää. jos odotat saatat menettää monta vuotta elämästäsi

• omainen

Nyt olisi mitä mainioin tilanne pitää pikku breikki ryyppäämiseen. Katselet vesityttönä jonkun viikon, josko mahakipu menee ohi. Luulisin sitäpaitsi, että aika nopeasti helpottaa, kun lopetat pämppäämisen.

Mutta vatsakipu voi toki olla jo merkki muustakin. Sinullahan voi olla vaikka syöpä!
      Ei aikuisen ihmisen pitäisi lääkäriä pelätä. Hushus terkkariin!

• Paniikissa

Niin, en hoksannut sitä tossa ekassa kirjoittaa. Naurettavaa, mutta totta. Mulla on niin hirvee lääkärikammo, että sen takia tätäkin oon viivytellyt. Olenkuin vanhan ajan suomalaiset miehet. Lääkärille vaikka pää kainalossa, ja ulos jalat edellä.

Järki sanoo ja kaikki että mennä. Miksi pelkään? Pelkään että saan kuolemantuomion. Että on syöpä tm. Kävin just tsekkaan syöpäsivuja, ja nyt oon varma ett sitä tää on. Maha on niinkuin oisin 9 kk:lla. Pahoinvointia, mutten oksenna. Ei verta ulosteessa. Ihme pistelyä milloin missäkin, myös kasvoissa. Myös päänsärkyä, mistä en oo koskaan ennen kärsinyt.

• ent. juoppo

Luulen, että sinä pelkäät eniten, jos lääkäri kysyisi sinun alkoholin käyttöäsi ja ehdottaisi raittiutta. Se tuntuu olevan sinulle tärkeä harrastus? Kuvailemasi oireet loppuvat, kun lopetat ryyppämisen. Tai sitten ei.

• scapegoat

Maksa sijaitsee oikealla puolella...

• vähän niin

että mitä nopeammin pääset hoitoon sen parempi ennuste. Itse käytin aika paljon alkoholia aikoinaan ja rintasyöpään sairastuin. Kukaanhan ei tiedä tarkkaan miksi syöpä tulee toiselle ja toiselle ei, mutta uskon alkoholin käytöllä olevan yhteyttä sairastumiseeni.
        Tällä hetkellä olen en käytä alkoholia ollenkaan ja täytyy sanoa, että elämä on ollut paljon mukavampaa ilman viinaksia.

• Milja
        vähän niin kirjoitti:

että mitä nopeammin pääset hoitoon sen parempi ennuste. Itse käytin aika paljon alkoholia aikoinaan ja rintasyöpään sairastuin. Kukaanhan ei tiedä tarkkaan miksi syöpä tulee toiselle ja toiselle ei, mutta uskon alkoholin käytöllä olevan yhteyttä sairastumiseeni.
        Tällä hetkellä olen en käytä alkoholia ollenkaan ja täytyy sanoa, että elämä on ollut paljon mukavampaa ilman viinaksia.

...vaikuttaa hormoonitoimintaan sekä miehen että naisen. Tiedän kyllä naisia, joilla rintasyöpä on ihan selvä tulos liiallisesta, pitkäaisaisesta juomisesta.

• en jaksa ymmärtää,kohta sairas
        ent. juoppo kirjoitti:

Luulen, että sinä pelkäät eniten, jos lääkäri kysyisi sinun alkoholin käyttöäsi ja ehdottaisi raittiutta. Se tuntuu olevan sinulle tärkeä harrastus? Kuvailemasi oireet loppuvat, kun lopetat ryyppämisen. Tai sitten ei.

Kiitos!kun kerroit totuuden,eli pelko jos juomisesta kysyy lääkäri.Juoppo on niin kiinni viinassa ja käyttäytyy lapsellisesti että hänhä lellittäs,ei ota vastuuta vaikka on aikuinen.

• Paniikissa
        en jaksa ymmärtää,kohta sairas kirjoitti:

Kiitos!kun kerroit totuuden,eli pelko jos juomisesta kysyy lääkäri.Juoppo on niin kiinni viinassa ja käyttäytyy lapsellisesti että hänhä lellittäs,ei ota vastuuta vaikka on aikuinen.

En pelkää lääkäriin menoa siittä syystä, että mun juominen tulis esille. Pelkään muista syistä, kuolemanpelko ym. Mun isä kuoli munuaistautiin, toinen läheinen sukulainen aivosypään 39-vuotiaana, täti haimasyöpään..

Tän perusteella pitäis todella juosta pää kolmantantena jalkana lääkäriin, mutta kynnys on hirvee. Ehkä kuvittelen, että tää menee itsestään ohi. Tai jos ei tiedä, niin ei satuta... Lapsellista, tiedän toki! Mitään hellittelyä en lääkäriltä hakis, eihän ne vaivat, juomisongelmat sillä häviä. Senhän sanoo järkikin. Jopa mullekkin :)

• kunniottaen

Omapa on valintasi lääkäriin tai ei.

• Sole

Ihan muiden tapaan minäkin tässä ehdotan lääkärille menoa.
      Kerro oireistasi, myös alkoholin käytöstä, ylipäätään kerro kaikki mitä itse haluat ja vastaa rehellisesti siihen, mitä lääkäri kyselee.

Saat todennäköisesti passituksen paikallisen terveyskeskuksen laboratorioon, jossa otetaan verinäyte, ehkä virtsanäyte jne. Ei mitään pelättävää testeissä. Lääkäri odottelee tulokset ja ohjaa sinut mahdollisesti jatkotutkimuksiin.

Itselleni tuli oireistasi mieleen muutamakin oma saman kaltainen oire, jotka eivät ole olleet kohtalokkaita. Eli kysymyksessä voi olla:
      ovulaatiokysta (munasolu kenkkuilee irrotessaan munasarjasta, kivuliasta mutta täysin vaaratonta)
      laktoosi-intoleranssi, ilmavaivat (voi olla koviakin mahakipuja just ylävatsassa, paranee ruokavalion muutoksilla)
      pistää palleaan (olet ollut huomaamattasi pahassa asennossa)
      keuhkorakkula täyttyy ja repeää (sattuu pirusti ja tuntuu kuin puukolla pistettäisiin, mutta on ihan normaalia - sitä vaan sattuu toisinaan, ainakin minulla).

Eli oireesi voivat olla myös ihan vaarattomia!
      Parempi kuitenkin tutkituttaa, lääketiede on mennyt valtavasti eteenpäin, eikä syöpäkään ole enää mikään kuolemantuomio.

P.S.
      Viinankäyttö sopii naisille vielä huonommin kuin miehille. Kuinka tärkeää alkoholi on sinulle? Haluaisitko vähentää tai olla kokonaan ilman?

• mielipide

Veikkaisin, etta tuo "viiltely" johtuu siita, etta limakalvosi (siis vatsasi ja suolistosi) ovat artyneet liiasta juomisesta...alkoholihan on periaatteessa arsyttava aine - sita kun kaytetaan desifiointiinkin...

Ennenkuin rupeat "hautaamaan" itseasi, niin ota huomioon vahan lievemmat syndroomat kuin mita "maalailet"....

MUTTA eihan se sita tarkoita, etta lisaat vaan juomista, vaan painvastoin!

Nuo oireet ovat aina merkki siita, etta pitaa "toppuutella".

• Sys

En haluaisi lisätä huoltasi, mutta aivot kärsivät juomisesta ehkä kaikkein eniten. Alkoholi on rasvaa liuottava hermomyrkky,ja aivojen rasva% on iso. Hae apua ja äkkiä!!! Vaikka AA:sta jos on lääkärikammo.

• Hanki tietoa

Lainaa kirja nimeltä Päihdelääketiede (toim. Salaspuro, Kiianmaa, seppä). Siinä on asiallista tietoa alkoholin vaikutuksista elimistöön, monta sivua myös haiman toiminnasta.

Jos haima tuhoutuu, sitä ei voida korjata. Siihen kuolee. Ymmärrä ajoissa tilanteesi! Ylävatsakipu voi olla haimatulehduksen oire.

• niin sitä pitää

JUO LISÄÄ! hyvin tuntuu sujuvan, ammattilaisen otteet. Paljon vielä juomatta. Apuahan ei kannata hakea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe