Varsinkin viimeisen kymmenen vuoden aikana inflaatioluvut ovat jääneet Euroopassa ja laajemminkin alhaisiksi. Tämä on kuitenkin aivan pettävä kuva asiasta.
Varmaan monet jo nuoruuden ohittaneet ovat huomanneet, miten kännykät ja erilaiset kodinkoneet kestävät nykyisin paljon lyhyemmän ajan käytössä kuin aiemmin. Kännyköiden kestoaika lienee noin 2-3 vuotta. Älykännyköissä on paljon ylimääräisiä ohjelmia, jotka kuluttavat akkuja. Google saa mainonnasta sitä ostaneilta rahaa. Laitevalmistaja rahastaa kännykän ostajia, koska nämä ostavat useammin noita laitteita. Muutenkin laitteet on tehty aiempaa helpommin kuluviksi pois käytöstä. Sama koske muitakin laitteita.
Inflaatiolaskennassa pitäisi ottaa huomioon se, että todelliset kustannukset laitteiden ostajille ajan myötä kasvavat nykyisin paljon nopeammin kuin aiemmin. Ei riitä, että tarkastellaan vain laitteen hankintahintaa liikkeessä tiettynä yhtenä ajankohtana. Tässäpä taloustieteilijöille pähkinää purtavaksi, jos tämä on jäänyt laskuista pois tähän mennessä kuten arvelen.
Inflaatiolaskenta tuottaa liian alhaista lukua
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllähän tulotkin on nousseet ajan myötä. Itse olin markka-aikana opiskelija, jolla ei kummoisia tuloja ollut. Ensimmäisenä palkkavuotenani palkkani oli 8eur/h, nyt 28eur/h.
- Anonyymi
Inflaatiota seurataan seuraamalla suhteellisen yleisesti tiedossa olevien tuotteiden hintaa. Antaako se hyvän hyvän kuvan inflaatiosta, kun tuhannen seuratuntuotteen hinnat muuttuvat 0,5%, mutta vaihtoehtoisen ostoskorin hinnat muuttuvat 7% samassa ajassa? Ehkä totuus on jossain siellä välimaastossa.
Tai alenevatko esimerkiksi autojen hinnat jos perinteinen lähtöhinta ja siitä annettava alennus korvataan nettohinnalla? Itse olen vuosien varrella ostanut useita uusia autoja ilman vaihtoautoa, käteisalennus on tippunut takavuosien 10% ensin lähemmäs 5% tasoa, viime syksynä kampanjaerästä ei saanut alennusta enää edes kahvikupposen vertaa. Aiemmin sentään kampanjaeriinkin on saanut neuvoteltua vähintään satasia olevan alennuksen 15000 - 25000 euron hintaluokassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211791
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1241488Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1731320Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1601290- 1481265
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.631078