Mikä perkele siinä Harrikassa...

Kysyjä

Mikä perkele siinä Harrikan koneessa aiheuttaa sen mahtavan äänen(ta-thump-ta-thump-ta-thump)? Se ei voi olla yksistään pitkäiskuisuus, koska vanhana Ariel-miehenä tiedän, ettei sellaista ääntä brittipyörään saa. Ne sanoo tuks-tuks-tuks. Nykyisellään ajelen Intruderilla ja siinä on kovasti vaimeat äänet. Ajattelin pistää siihen suorat huilut. Sitten kuulin erään Intruderin käyvän Sreaming Eaglen putkilla ja voi perskeles, että osaa olla typerä ääni. Sellainen papatus. Vaihtamatta jää putket.

Alkuperäinen kysymykseni oli, että mikä sen Harrikan äänestä tekee persoonallisen? Iskeekö se peräkkäin molemmat pytyt samalla kampuran kierroksella ja iskevätkö japsit joka toisella pytyllä joka toisella kierroksella?

17

4367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kampura

      No siinä kampurassa on semmmonen juttu että molempien sylinterien työtahti on lähekkäin sitten on pitkä tauko ennen kun taas jysähtää. Olikos muistaakseni 45 asteen etäisyydellä ne työtahdit. Ja molemmat pytyt muistaakseni samalla akselilla. Honda kai laittoi johonkin uuteen kustomimalliinsa samanlaisen homman. Harrikan tehtaalla yrittivät kuulemma saada rekisteröidyksi tavaramerkiksi tuon käyntiäänen. Noin muistelisin. Valistakoon joku joka enemmän tietää. Kun on itellä ollut vaan japsipyöriä. Eikä kustomeita ollenkaan.

      • Intikkamies

        Niin ihan uteliaisuuttani vain kyselen, että mikä Honda mahtaa olla kyseessä, missä samallainen juttu. Olisiko tuo uusi VTX 1800 vai mikäkö?


      • rivi6

        se, että koneet ei kestä. Eräs perusedellytys kestävälle rakenteelle on tasapaino, tuolla järjestelyllä sellaista on vaikea saada aikaan.


      • Vee2

        Joo ja sitten ne Hondan pellet laittoi moottorista ulkoisen akselin suoraan kuskin satulaan, jotta Honda-kuskikin tuntisi oikeita fiiliksiä... Hohhoijaaaaaa...
        Mutta nämä idän keltanaamapellet erehtyivät koska Harrikan kone ei pompi ja tärise kuin tyhjäkäynnillä.Heidän ois pitänyt myös ajaa Harrikalla mutta kun nämä raukat ovat niin pieniä että eivät pysty. Ja nyt joku nauraa mutta totta on, että Jaappaniassa moottoripyöräkortin saamiseen siis inssiajoon liittyy myös kaatuneen pyörän maasta ylös ajoasentoon nosto, eikä se noilta kärpäsenpaskoilta onnistu, kuten ei myöskään kopiointi...

        Nämä Jaappanian ihmeet taas värisevät, jolloin sormet puutuvat ja väsyvät...
        Jotta näin hauskaa kesää ja valkoiset sormet...


      • HD miäs
        Vee2 kirjoitti:

        Joo ja sitten ne Hondan pellet laittoi moottorista ulkoisen akselin suoraan kuskin satulaan, jotta Honda-kuskikin tuntisi oikeita fiiliksiä... Hohhoijaaaaaa...
        Mutta nämä idän keltanaamapellet erehtyivät koska Harrikan kone ei pompi ja tärise kuin tyhjäkäynnillä.Heidän ois pitänyt myös ajaa Harrikalla mutta kun nämä raukat ovat niin pieniä että eivät pysty. Ja nyt joku nauraa mutta totta on, että Jaappaniassa moottoripyöräkortin saamiseen siis inssiajoon liittyy myös kaatuneen pyörän maasta ylös ajoasentoon nosto, eikä se noilta kärpäsenpaskoilta onnistu, kuten ei myöskään kopiointi...

        Nämä Jaappanian ihmeet taas värisevät, jolloin sormet puutuvat ja väsyvät...
        Jotta näin hauskaa kesää ja valkoiset sormet...

        Olet häpeäksi kaikille moottoripyöräilijöille, olivatpa he sitten kykky, custom, retro tai mitä ikinä tahansa harrastajia. Prätkiä on erilaisia, koska ajomieltymyksiä on erilaisia. Moottoripyöräilyn vastustajia ja vihaajia on tarpeeksi muutenkin, ei siinä enää tarttis erottelua pyöräilijöiden kesken. Käsi pystyyn motoristit jokaiselle vastaantulevalle toiselle motoristille. Ja ennakkoluulottomasti tutustumaan erilaisiin pyöriin, niin huomaatte, että mielenkiintoisia juttuja löytyy kaikista.


      • Herrasmies Harrikan satulasta
        Vee2 kirjoitti:

        Joo ja sitten ne Hondan pellet laittoi moottorista ulkoisen akselin suoraan kuskin satulaan, jotta Honda-kuskikin tuntisi oikeita fiiliksiä... Hohhoijaaaaaa...
        Mutta nämä idän keltanaamapellet erehtyivät koska Harrikan kone ei pompi ja tärise kuin tyhjäkäynnillä.Heidän ois pitänyt myös ajaa Harrikalla mutta kun nämä raukat ovat niin pieniä että eivät pysty. Ja nyt joku nauraa mutta totta on, että Jaappaniassa moottoripyöräkortin saamiseen siis inssiajoon liittyy myös kaatuneen pyörän maasta ylös ajoasentoon nosto, eikä se noilta kärpäsenpaskoilta onnistu, kuten ei myöskään kopiointi...

        Nämä Jaappanian ihmeet taas värisevät, jolloin sormet puutuvat ja väsyvät...
        Jotta näin hauskaa kesää ja valkoiset sormet...

        Tiedän että voi olla. Harrikoilla ajavat herrasmiehet ja sitten tuollaiset retaleet jotka on laittaneet kaikki rahansa pyörään ja sitten luulevat olevansa jotakin että solvaavat toisia. Minulla on ollut erilaisia pyöriä 45.n vuoden aikana vaikka minkälaisia idästä ja lännestä. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolet joten ei kannata tuolleen tyhmyyttään näyttää mesomalla ja solvaamalla.


      • harrey daavittila
        rivi6 kirjoitti:

        se, että koneet ei kestä. Eräs perusedellytys kestävälle rakenteelle on tasapaino, tuolla järjestelyllä sellaista on vaikea saada aikaan.

        Kuinka niin ei kestä. Mulla 1340 kuutioinen big twin`teollisuusmottori`.41kw. Kukku ja pelittää 50tuhatta km. takana ja eteenpäin.


      • ..mahhoo ja taskut..

        "No siinä kampurassa on semmmonen juttu että molempien sylinterien työtahti on lähekkäin sitten on pitkä tauko ennen kun taas jysähtää. Olikos muistaakseni 45 asteen etäisyydellä ne työtahdit. Ja molemmat pytyt muistaakseni samalla akselilla. Harrikan tehtaalla yrittivät kuulemma saada rekisteröidyksi tavaramerkiksi tuon käyntiäänen."

        Joo näin on, epätasainen HD-ääni syntyy useiden asioiden seurauksena, eli em. pieni kulma sylinterien välillä ja tärkeimpänä se että molemmat kiertokanget ovat samalla akselilla. Eli sylinterien sytytyshetket ovat lähellä toisiaan, put-put-tauko-put-put-tauko.

        Lisäksi voisi mainita että perinteisissä HD-moottoreissa on ns. "kipinän hukkaava" sytytysjärjestelmä, eli molemmat pytyt saa kipunan samalla hetkellä, eli toinen kipinä "hukataan". Tämä aiheuttaa sen, että jos jommassa kummassa pytyssä, jossa ei juuri sillä hetkellä tarvittaisi kipinää, on vähän palamatonta bensaa, niin se lisää käyntiääneen sellaiset köhinät ja kolinat, eli kone käy vähän epätasaisen tuntuisesti, put-köh-put-tauko-put-put-köh-tauko...jne. Kuulee parhaiten kun vanha kaasarikone käy matalalla tyhjäkäynnillä.

        No miksi sitten tällaisia koneita tehdään? Pienellä kulmalla sylinterit saa lähelle toisiaan, eli koneesta tulee lyhyt vaikka tilavuus on suuri, laittamalla kammet samalle akselille koneesta tulee kapea ja yksinkertainen tilavuuteensa nähden (tilaa paremmin käyttämällä, eli kampiakselin paksuutta kasvattamalla taas saa lisää vääntöä) ja käyttämällä sytytystä jossa on vain yksi puola ja yksinkertainen katkoja, koneesta tulee kevyempi ja yksinkertaisempi.

        Varsinaisia optimoituja sportteja siis - vuodesta 1907 lähtien... ;) Bonuksena saa miehekkäät jumputukset ja unohtumattoman elämyksen...ja sen tosiasian että ko. tyyppistä moottoria ei tiettävästi voi ikinä tasapainottaa 100%. Se tärrää aina jollain kierrosluvulla. Kannattanee siis jättää se epätasapainoot mahd. pienelle kierrosluvulle, niin ei tule osat syliin "suuremmilla" rundeilla. :)

        Normaalit peruskäyttökierrokset lienee perustwineissä noin 1500-2500...punaraja lienee about 5500 ja noin alle 700:n ei OEM-öljypumppu enää toimi riittävästi. Peruskäytössä, perushuollolla koneet kestää ihan saman kuin muutkin alumiiniklimpit.

        Harley yritti rekisteröidä äänen tavaramerkikseen 1994 ja joutui luopumaan yrityksestä vuonna 2000.


      • Ladybiker 1993
        ..mahhoo ja taskut.. kirjoitti:

        "No siinä kampurassa on semmmonen juttu että molempien sylinterien työtahti on lähekkäin sitten on pitkä tauko ennen kun taas jysähtää. Olikos muistaakseni 45 asteen etäisyydellä ne työtahdit. Ja molemmat pytyt muistaakseni samalla akselilla. Harrikan tehtaalla yrittivät kuulemma saada rekisteröidyksi tavaramerkiksi tuon käyntiäänen."

        Joo näin on, epätasainen HD-ääni syntyy useiden asioiden seurauksena, eli em. pieni kulma sylinterien välillä ja tärkeimpänä se että molemmat kiertokanget ovat samalla akselilla. Eli sylinterien sytytyshetket ovat lähellä toisiaan, put-put-tauko-put-put-tauko.

        Lisäksi voisi mainita että perinteisissä HD-moottoreissa on ns. "kipinän hukkaava" sytytysjärjestelmä, eli molemmat pytyt saa kipunan samalla hetkellä, eli toinen kipinä "hukataan". Tämä aiheuttaa sen, että jos jommassa kummassa pytyssä, jossa ei juuri sillä hetkellä tarvittaisi kipinää, on vähän palamatonta bensaa, niin se lisää käyntiääneen sellaiset köhinät ja kolinat, eli kone käy vähän epätasaisen tuntuisesti, put-köh-put-tauko-put-put-köh-tauko...jne. Kuulee parhaiten kun vanha kaasarikone käy matalalla tyhjäkäynnillä.

        No miksi sitten tällaisia koneita tehdään? Pienellä kulmalla sylinterit saa lähelle toisiaan, eli koneesta tulee lyhyt vaikka tilavuus on suuri, laittamalla kammet samalle akselille koneesta tulee kapea ja yksinkertainen tilavuuteensa nähden (tilaa paremmin käyttämällä, eli kampiakselin paksuutta kasvattamalla taas saa lisää vääntöä) ja käyttämällä sytytystä jossa on vain yksi puola ja yksinkertainen katkoja, koneesta tulee kevyempi ja yksinkertaisempi.

        Varsinaisia optimoituja sportteja siis - vuodesta 1907 lähtien... ;) Bonuksena saa miehekkäät jumputukset ja unohtumattoman elämyksen...ja sen tosiasian että ko. tyyppistä moottoria ei tiettävästi voi ikinä tasapainottaa 100%. Se tärrää aina jollain kierrosluvulla. Kannattanee siis jättää se epätasapainoot mahd. pienelle kierrosluvulle, niin ei tule osat syliin "suuremmilla" rundeilla. :)

        Normaalit peruskäyttökierrokset lienee perustwineissä noin 1500-2500...punaraja lienee about 5500 ja noin alle 700:n ei OEM-öljypumppu enää toimi riittävästi. Peruskäytössä, perushuollolla koneet kestää ihan saman kuin muutkin alumiiniklimpit.

        Harley yritti rekisteröidä äänen tavaramerkikseen 1994 ja joutui luopumaan yrityksestä vuonna 2000.

        kun täällä nyt on ainakin pari viisasta vastaajaa, niin kertokaapa minulle onko nuo moottorit jotenkin olennaisesti erilaisia vanhemmissa ja uusissa malleissa vai äänenvaimennustako on kehitelty. Ystävälläni on Street Glide 2010 ja minulla 1993 vuoden FX LR. Mun pyörästä lähtee semmoinen järeä murina että huh huh kun taas tämä Street Glide kuullostaa ihan kesyltä.


      • Håådee
        HD miäs kirjoitti:

        Olet häpeäksi kaikille moottoripyöräilijöille, olivatpa he sitten kykky, custom, retro tai mitä ikinä tahansa harrastajia. Prätkiä on erilaisia, koska ajomieltymyksiä on erilaisia. Moottoripyöräilyn vastustajia ja vihaajia on tarpeeksi muutenkin, ei siinä enää tarttis erottelua pyöräilijöiden kesken. Käsi pystyyn motoristit jokaiselle vastaantulevalle toiselle motoristille. Ja ennakkoluulottomasti tutustumaan erilaisiin pyöriin, niin huomaatte, että mielenkiintoisia juttuja löytyy kaikista.

        Miksi käsi pystyyn? Ajan moottoripyörällä aina kun se sattuu huvittamaan ja koska se on silloin kivaa. Tällainen käsipystyyn juttu muistuttaa jotain kanavaanaritouhua; brotherhoodia jne. Mopot alkavat olla niin yleisiä että ei kaikille tosiaankaan jaksa kättä heilutella. Jos nyt joku tulee talvella mopolla vastaan, niin silloin saatan itsekin nostaa käden pystyyn, koska kaveri on selvästikin oivaltanut erään mopoilun hienoimman elementin; talviajon.


    • Harley kuski

      Kyllä se Harrikan ääni lähtee siitä että
      kummankin pytyn kiertokangen alapää on samalla kohtaa kampiakselia. V-kone kun on niin nuo työtahdit asettuvat siten melkein peräkkäin ja sitten on taas hiljaisuus....
      Ja kyllä on SAATANAN nautinnolista

      • midsummer girl

        Kauempaa se kuulostaa sellaselta put put put put....aina yhtä romanttinen ja lempee, siitä tietää et kesä on ovella


      • Toinen HD-mies

        Jumalaut et sanoit hyvin.... =)


      • Jawamies
        Toinen HD-mies kirjoitti:

        Jumalaut et sanoit hyvin.... =)

        Joe Bar-sarjakuvassa harley-gustavssonin ääni
        on VLOM, VLOM, VLOM. Ainoa rehellinen
        prätkä-ääni lähtee 1-pyttysestä nelarista esim
        Norton Manx, Bsa Golden Star, Matchless G50, AJS
        Boy Racer. Että se äänestä!


      • Herrasmies HD.n satulasta
        Toinen HD-mies kirjoitti:

        Jumalaut et sanoit hyvin.... =)

        Siinä se on se samanmielisyyden salaisuus. Se nähdään vaikka lähi-idästä, siellä ollaan vaikka valmiita kuolemaan kun toinen on muka niin oikeassa. Samaa tahtoo olla joskus näissä HD. miehissä joille pyörä on koko elämä johon on laitettu kaikki rahat ja jota varten eletään. Liikmiehet siin vain vie pojilta onnistuneesti ansiot omaan taskuunsa. Sitä ne merkkituotteet on. Ei se HD kuitenkaan niin paljoa tosiasiassa merkitse peltiä ja rautaa se vain on.


    • Bikerman

      niin ei oo mikään papatus, vaan sellainen matala jyrinä, jota parempia ääniä ei saa mihinkään...
      2 tuuman rosteria kehiin, niin johan pelittää..

      • mie

        Joo itellä oli paksusta rosterista tehdyt pitkät putket ja tuli liian karut äänet. Ihme homma kuinka putkiaine vaikuttaa sekä putken pituus vaikka ei käytä vaimentimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe