Mikä perkele siinä Harrikan koneessa aiheuttaa sen mahtavan äänen(ta-thump-ta-thump-ta-thump)? Se ei voi olla yksistään pitkäiskuisuus, koska vanhana Ariel-miehenä tiedän, ettei sellaista ääntä brittipyörään saa. Ne sanoo tuks-tuks-tuks. Nykyisellään ajelen Intruderilla ja siinä on kovasti vaimeat äänet. Ajattelin pistää siihen suorat huilut. Sitten kuulin erään Intruderin käyvän Sreaming Eaglen putkilla ja voi perskeles, että osaa olla typerä ääni. Sellainen papatus. Vaihtamatta jää putket.
Alkuperäinen kysymykseni oli, että mikä sen Harrikan äänestä tekee persoonallisen? Iskeekö se peräkkäin molemmat pytyt samalla kampuran kierroksella ja iskevätkö japsit joka toisella pytyllä joka toisella kierroksella?
Mikä perkele siinä Harrikassa...
17
4378
Vastaukset
- Kampura
No siinä kampurassa on semmmonen juttu että molempien sylinterien työtahti on lähekkäin sitten on pitkä tauko ennen kun taas jysähtää. Olikos muistaakseni 45 asteen etäisyydellä ne työtahdit. Ja molemmat pytyt muistaakseni samalla akselilla. Honda kai laittoi johonkin uuteen kustomimalliinsa samanlaisen homman. Harrikan tehtaalla yrittivät kuulemma saada rekisteröidyksi tavaramerkiksi tuon käyntiäänen. Noin muistelisin. Valistakoon joku joka enemmän tietää. Kun on itellä ollut vaan japsipyöriä. Eikä kustomeita ollenkaan.
- Intikkamies
Niin ihan uteliaisuuttani vain kyselen, että mikä Honda mahtaa olla kyseessä, missä samallainen juttu. Olisiko tuo uusi VTX 1800 vai mikäkö?
- rivi6
se, että koneet ei kestä. Eräs perusedellytys kestävälle rakenteelle on tasapaino, tuolla järjestelyllä sellaista on vaikea saada aikaan.
- Vee2
Joo ja sitten ne Hondan pellet laittoi moottorista ulkoisen akselin suoraan kuskin satulaan, jotta Honda-kuskikin tuntisi oikeita fiiliksiä... Hohhoijaaaaaa...
Mutta nämä idän keltanaamapellet erehtyivät koska Harrikan kone ei pompi ja tärise kuin tyhjäkäynnillä.Heidän ois pitänyt myös ajaa Harrikalla mutta kun nämä raukat ovat niin pieniä että eivät pysty. Ja nyt joku nauraa mutta totta on, että Jaappaniassa moottoripyöräkortin saamiseen siis inssiajoon liittyy myös kaatuneen pyörän maasta ylös ajoasentoon nosto, eikä se noilta kärpäsenpaskoilta onnistu, kuten ei myöskään kopiointi...
Nämä Jaappanian ihmeet taas värisevät, jolloin sormet puutuvat ja väsyvät...
Jotta näin hauskaa kesää ja valkoiset sormet... - HD miäs
Vee2 kirjoitti:
Joo ja sitten ne Hondan pellet laittoi moottorista ulkoisen akselin suoraan kuskin satulaan, jotta Honda-kuskikin tuntisi oikeita fiiliksiä... Hohhoijaaaaaa...
Mutta nämä idän keltanaamapellet erehtyivät koska Harrikan kone ei pompi ja tärise kuin tyhjäkäynnillä.Heidän ois pitänyt myös ajaa Harrikalla mutta kun nämä raukat ovat niin pieniä että eivät pysty. Ja nyt joku nauraa mutta totta on, että Jaappaniassa moottoripyöräkortin saamiseen siis inssiajoon liittyy myös kaatuneen pyörän maasta ylös ajoasentoon nosto, eikä se noilta kärpäsenpaskoilta onnistu, kuten ei myöskään kopiointi...
Nämä Jaappanian ihmeet taas värisevät, jolloin sormet puutuvat ja väsyvät...
Jotta näin hauskaa kesää ja valkoiset sormet...Olet häpeäksi kaikille moottoripyöräilijöille, olivatpa he sitten kykky, custom, retro tai mitä ikinä tahansa harrastajia. Prätkiä on erilaisia, koska ajomieltymyksiä on erilaisia. Moottoripyöräilyn vastustajia ja vihaajia on tarpeeksi muutenkin, ei siinä enää tarttis erottelua pyöräilijöiden kesken. Käsi pystyyn motoristit jokaiselle vastaantulevalle toiselle motoristille. Ja ennakkoluulottomasti tutustumaan erilaisiin pyöriin, niin huomaatte, että mielenkiintoisia juttuja löytyy kaikista.
- Herrasmies Harrikan satulasta
Vee2 kirjoitti:
Joo ja sitten ne Hondan pellet laittoi moottorista ulkoisen akselin suoraan kuskin satulaan, jotta Honda-kuskikin tuntisi oikeita fiiliksiä... Hohhoijaaaaaa...
Mutta nämä idän keltanaamapellet erehtyivät koska Harrikan kone ei pompi ja tärise kuin tyhjäkäynnillä.Heidän ois pitänyt myös ajaa Harrikalla mutta kun nämä raukat ovat niin pieniä että eivät pysty. Ja nyt joku nauraa mutta totta on, että Jaappaniassa moottoripyöräkortin saamiseen siis inssiajoon liittyy myös kaatuneen pyörän maasta ylös ajoasentoon nosto, eikä se noilta kärpäsenpaskoilta onnistu, kuten ei myöskään kopiointi...
Nämä Jaappanian ihmeet taas värisevät, jolloin sormet puutuvat ja väsyvät...
Jotta näin hauskaa kesää ja valkoiset sormet...Tiedän että voi olla. Harrikoilla ajavat herrasmiehet ja sitten tuollaiset retaleet jotka on laittaneet kaikki rahansa pyörään ja sitten luulevat olevansa jotakin että solvaavat toisia. Minulla on ollut erilaisia pyöriä 45.n vuoden aikana vaikka minkälaisia idästä ja lännestä. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolet joten ei kannata tuolleen tyhmyyttään näyttää mesomalla ja solvaamalla.
- harrey daavittila
rivi6 kirjoitti:
se, että koneet ei kestä. Eräs perusedellytys kestävälle rakenteelle on tasapaino, tuolla järjestelyllä sellaista on vaikea saada aikaan.
Kuinka niin ei kestä. Mulla 1340 kuutioinen big twin`teollisuusmottori`.41kw. Kukku ja pelittää 50tuhatta km. takana ja eteenpäin.
- ..mahhoo ja taskut..
"No siinä kampurassa on semmmonen juttu että molempien sylinterien työtahti on lähekkäin sitten on pitkä tauko ennen kun taas jysähtää. Olikos muistaakseni 45 asteen etäisyydellä ne työtahdit. Ja molemmat pytyt muistaakseni samalla akselilla. Harrikan tehtaalla yrittivät kuulemma saada rekisteröidyksi tavaramerkiksi tuon käyntiäänen."
Joo näin on, epätasainen HD-ääni syntyy useiden asioiden seurauksena, eli em. pieni kulma sylinterien välillä ja tärkeimpänä se että molemmat kiertokanget ovat samalla akselilla. Eli sylinterien sytytyshetket ovat lähellä toisiaan, put-put-tauko-put-put-tauko.
Lisäksi voisi mainita että perinteisissä HD-moottoreissa on ns. "kipinän hukkaava" sytytysjärjestelmä, eli molemmat pytyt saa kipunan samalla hetkellä, eli toinen kipinä "hukataan". Tämä aiheuttaa sen, että jos jommassa kummassa pytyssä, jossa ei juuri sillä hetkellä tarvittaisi kipinää, on vähän palamatonta bensaa, niin se lisää käyntiääneen sellaiset köhinät ja kolinat, eli kone käy vähän epätasaisen tuntuisesti, put-köh-put-tauko-put-put-köh-tauko...jne. Kuulee parhaiten kun vanha kaasarikone käy matalalla tyhjäkäynnillä.
No miksi sitten tällaisia koneita tehdään? Pienellä kulmalla sylinterit saa lähelle toisiaan, eli koneesta tulee lyhyt vaikka tilavuus on suuri, laittamalla kammet samalle akselille koneesta tulee kapea ja yksinkertainen tilavuuteensa nähden (tilaa paremmin käyttämällä, eli kampiakselin paksuutta kasvattamalla taas saa lisää vääntöä) ja käyttämällä sytytystä jossa on vain yksi puola ja yksinkertainen katkoja, koneesta tulee kevyempi ja yksinkertaisempi.
Varsinaisia optimoituja sportteja siis - vuodesta 1907 lähtien... ;) Bonuksena saa miehekkäät jumputukset ja unohtumattoman elämyksen...ja sen tosiasian että ko. tyyppistä moottoria ei tiettävästi voi ikinä tasapainottaa 100%. Se tärrää aina jollain kierrosluvulla. Kannattanee siis jättää se epätasapainoot mahd. pienelle kierrosluvulle, niin ei tule osat syliin "suuremmilla" rundeilla. :)
Normaalit peruskäyttökierrokset lienee perustwineissä noin 1500-2500...punaraja lienee about 5500 ja noin alle 700:n ei OEM-öljypumppu enää toimi riittävästi. Peruskäytössä, perushuollolla koneet kestää ihan saman kuin muutkin alumiiniklimpit.
Harley yritti rekisteröidä äänen tavaramerkikseen 1994 ja joutui luopumaan yrityksestä vuonna 2000. - Ladybiker 1993
..mahhoo ja taskut.. kirjoitti:
"No siinä kampurassa on semmmonen juttu että molempien sylinterien työtahti on lähekkäin sitten on pitkä tauko ennen kun taas jysähtää. Olikos muistaakseni 45 asteen etäisyydellä ne työtahdit. Ja molemmat pytyt muistaakseni samalla akselilla. Harrikan tehtaalla yrittivät kuulemma saada rekisteröidyksi tavaramerkiksi tuon käyntiäänen."
Joo näin on, epätasainen HD-ääni syntyy useiden asioiden seurauksena, eli em. pieni kulma sylinterien välillä ja tärkeimpänä se että molemmat kiertokanget ovat samalla akselilla. Eli sylinterien sytytyshetket ovat lähellä toisiaan, put-put-tauko-put-put-tauko.
Lisäksi voisi mainita että perinteisissä HD-moottoreissa on ns. "kipinän hukkaava" sytytysjärjestelmä, eli molemmat pytyt saa kipunan samalla hetkellä, eli toinen kipinä "hukataan". Tämä aiheuttaa sen, että jos jommassa kummassa pytyssä, jossa ei juuri sillä hetkellä tarvittaisi kipinää, on vähän palamatonta bensaa, niin se lisää käyntiääneen sellaiset köhinät ja kolinat, eli kone käy vähän epätasaisen tuntuisesti, put-köh-put-tauko-put-put-köh-tauko...jne. Kuulee parhaiten kun vanha kaasarikone käy matalalla tyhjäkäynnillä.
No miksi sitten tällaisia koneita tehdään? Pienellä kulmalla sylinterit saa lähelle toisiaan, eli koneesta tulee lyhyt vaikka tilavuus on suuri, laittamalla kammet samalle akselille koneesta tulee kapea ja yksinkertainen tilavuuteensa nähden (tilaa paremmin käyttämällä, eli kampiakselin paksuutta kasvattamalla taas saa lisää vääntöä) ja käyttämällä sytytystä jossa on vain yksi puola ja yksinkertainen katkoja, koneesta tulee kevyempi ja yksinkertaisempi.
Varsinaisia optimoituja sportteja siis - vuodesta 1907 lähtien... ;) Bonuksena saa miehekkäät jumputukset ja unohtumattoman elämyksen...ja sen tosiasian että ko. tyyppistä moottoria ei tiettävästi voi ikinä tasapainottaa 100%. Se tärrää aina jollain kierrosluvulla. Kannattanee siis jättää se epätasapainoot mahd. pienelle kierrosluvulle, niin ei tule osat syliin "suuremmilla" rundeilla. :)
Normaalit peruskäyttökierrokset lienee perustwineissä noin 1500-2500...punaraja lienee about 5500 ja noin alle 700:n ei OEM-öljypumppu enää toimi riittävästi. Peruskäytössä, perushuollolla koneet kestää ihan saman kuin muutkin alumiiniklimpit.
Harley yritti rekisteröidä äänen tavaramerkikseen 1994 ja joutui luopumaan yrityksestä vuonna 2000.kun täällä nyt on ainakin pari viisasta vastaajaa, niin kertokaapa minulle onko nuo moottorit jotenkin olennaisesti erilaisia vanhemmissa ja uusissa malleissa vai äänenvaimennustako on kehitelty. Ystävälläni on Street Glide 2010 ja minulla 1993 vuoden FX LR. Mun pyörästä lähtee semmoinen järeä murina että huh huh kun taas tämä Street Glide kuullostaa ihan kesyltä.
- Håådee
HD miäs kirjoitti:
Olet häpeäksi kaikille moottoripyöräilijöille, olivatpa he sitten kykky, custom, retro tai mitä ikinä tahansa harrastajia. Prätkiä on erilaisia, koska ajomieltymyksiä on erilaisia. Moottoripyöräilyn vastustajia ja vihaajia on tarpeeksi muutenkin, ei siinä enää tarttis erottelua pyöräilijöiden kesken. Käsi pystyyn motoristit jokaiselle vastaantulevalle toiselle motoristille. Ja ennakkoluulottomasti tutustumaan erilaisiin pyöriin, niin huomaatte, että mielenkiintoisia juttuja löytyy kaikista.
Miksi käsi pystyyn? Ajan moottoripyörällä aina kun se sattuu huvittamaan ja koska se on silloin kivaa. Tällainen käsipystyyn juttu muistuttaa jotain kanavaanaritouhua; brotherhoodia jne. Mopot alkavat olla niin yleisiä että ei kaikille tosiaankaan jaksa kättä heilutella. Jos nyt joku tulee talvella mopolla vastaan, niin silloin saatan itsekin nostaa käden pystyyn, koska kaveri on selvästikin oivaltanut erään mopoilun hienoimman elementin; talviajon.
- Harley kuski
Kyllä se Harrikan ääni lähtee siitä että
kummankin pytyn kiertokangen alapää on samalla kohtaa kampiakselia. V-kone kun on niin nuo työtahdit asettuvat siten melkein peräkkäin ja sitten on taas hiljaisuus....
Ja kyllä on SAATANAN nautinnolista- midsummer girl
Kauempaa se kuulostaa sellaselta put put put put....aina yhtä romanttinen ja lempee, siitä tietää et kesä on ovella
- Toinen HD-mies
Jumalaut et sanoit hyvin.... =)
- Jawamies
Toinen HD-mies kirjoitti:
Jumalaut et sanoit hyvin.... =)
Joe Bar-sarjakuvassa harley-gustavssonin ääni
on VLOM, VLOM, VLOM. Ainoa rehellinen
prätkä-ääni lähtee 1-pyttysestä nelarista esim
Norton Manx, Bsa Golden Star, Matchless G50, AJS
Boy Racer. Että se äänestä! - Herrasmies HD.n satulasta
Toinen HD-mies kirjoitti:
Jumalaut et sanoit hyvin.... =)
Siinä se on se samanmielisyyden salaisuus. Se nähdään vaikka lähi-idästä, siellä ollaan vaikka valmiita kuolemaan kun toinen on muka niin oikeassa. Samaa tahtoo olla joskus näissä HD. miehissä joille pyörä on koko elämä johon on laitettu kaikki rahat ja jota varten eletään. Liikmiehet siin vain vie pojilta onnistuneesti ansiot omaan taskuunsa. Sitä ne merkkituotteet on. Ei se HD kuitenkaan niin paljoa tosiasiassa merkitse peltiä ja rautaa se vain on.
- Bikerman
niin ei oo mikään papatus, vaan sellainen matala jyrinä, jota parempia ääniä ei saa mihinkään...
2 tuuman rosteria kehiin, niin johan pelittää..- mie
Joo itellä oli paksusta rosterista tehdyt pitkät putket ja tuli liian karut äänet. Ihme homma kuinka putkiaine vaikuttaa sekä putken pituus vaikka ei käytä vaimentimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015