Autokoulun perustaminen

itseoppinut ope

Kouluja en ole alalle käynyt, mutta opetustoiminta silti kiinnostaa. Lähes kuka hyvänsähän saa opettaa perheenjäseniään ajamaan - olisiko mahdollista alkaa tehdä tätä elääkseen ja pistää kotikylälle firma pystyyn?

30

6256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulla on

      iso perhe

    • vastaus:

      Ei ole mahdollista. Jos päätät omistautua asialle, sinulla saattaa olla koulu pystyssä aikaisintaan 6-7 vuoden kuluttua. Ensin liik.op.tutkinto(65 ov), sitten 4 v. työkokemusta, sitten yrittäjäkurssi(12 ov) ja tutkinto.

      • se mahdollista

        Kysy kuntasi elinkeinoasiamieheltä. Hän osaa neuvoa virkansa puolesta kuinka homma menee.


      • mahdollista
        se mahdollista kirjoitti:

        Kysy kuntasi elinkeinoasiamieheltä. Hän osaa neuvoa virkansa puolesta kuinka homma menee.

        meiningillä "alan kouluja en ole käynyt, mutta aattelin perustaa autokoulun ja ruveta opettamaan".
        Autokoulun voi tosin toki omistaa vaikkei olisi ajokorttiakaan.


      • Brita

        omistaminen ei päädy tutkinnon suorittamiseen.Tarvitset takaus summan 8500.00 euroa ja luvat paikkakuntasi lääninhallitukselta. Koulutustilat,tarvittava kalustus, tuolit, taulu. ym. Ajokaluston millä aiot opettaa Ha Ka Mp ? Helppoa ja eikä maksa paljon. Tervetuloa joukoon hintakilpailun ja epämukavien työaikojen. Aamuaikaiseta ajokokeesta, iltateoriat, pimeänajot kello 22. asti. Eikä kunnon palkasta tietoa, kun hinnat poljettu kannattavuuden rajoille ja kuitenkin annat koulutusta koko elämän ajaksi Mikä pitää mukana. No mukavat ihmiset, oppilaat, uteliaisuus ihmisestä joka tulee erillaisista lähtökohdista ja omine ajatuksineen, työn moninaisuus. Lohduttamisesta,kun kaikki ei mennyt niin kuin oli suunniteltu. Kiitoksesta, joka loistaa hyvästä tuloksesta, oppilaasta välittäminen.


    • Sakke BEC

      heräät unestasi pian. Osta vaikkapa Iirankukka itselles.

    • itseoppinut ope

      Asiantuntevia palautteita, ja asiallinen ote useimmilla vastaajilla. Kiitos siitä. Ehkä kärkevin ponsi jäi kuitenkin vastauksissa vielä puuttumaan, ja toivoisin ennen kaikkea ammattilaisten näkemyksiä siihen, minkä vuoksi omaa perhettään saa opettaa kuka vain, mutta vieraalle annettavaan opetukseen, saati yritystoimintaan, vaaditaan todella paljon? En halua kyseenalaistaa maamme autokouluopetuksen tasoa, enkä alan opettajien ammattitaitoa - päinvastoin! Hyvä, että vaatimustaso on korkea, kaipa tavoitteena on yleisen liikenneturvallisuuden parantaminen. Mutta jonkinmoinen ristiriita vaatimustason suhteen tuntuisi olevan...

      • tässä on

        kuule ihmetelty jo vuosikausia. Me liikenneopettajat siis.


      • ei ihmettelijä
        tässä on kirjoitti:

        kuule ihmetelty jo vuosikausia. Me liikenneopettajat siis.

        Tässä tuumin seuraavaa.

        -18v asennevamma? korjaantuuko se autokoulussa
        -oppi kantapään kautta? auttaako opettajan puheet
        -poliisi ei näe? saa tehdä tuhmia
        -riski jäädä kiinni? "asenne paranee"
        -poliisi paras liikenneopettaja? todella
        -säännöt oppii koulussa? ajamaan itsekkin
        -briteissä turvallisempi liikenne kuin suomessa? koulutusta kuitenkin vähemmän

        nimim. olenko asennevammainen


      • soriii.
        ei ihmettelijä kirjoitti:

        Tässä tuumin seuraavaa.

        -18v asennevamma? korjaantuuko se autokoulussa
        -oppi kantapään kautta? auttaako opettajan puheet
        -poliisi ei näe? saa tehdä tuhmia
        -riski jäädä kiinni? "asenne paranee"
        -poliisi paras liikenneopettaja? todella
        -säännöt oppii koulussa? ajamaan itsekkin
        -briteissä turvallisempi liikenne kuin suomessa? koulutusta kuitenkin vähemmän

        nimim. olenko asennevammainen

        Mutta oletko siis sitä mieltä, että autokouluunkin pitäisi päästä kenen tahansa opettamaan, kunhan kortti löytyy ja pääsee kirjallisista läpi? Jos et, niin voitko perustella miksi mielestäsi autokouluopettajan pitää kouluttautua AMKK:ssa, mutta perheenjäsentä voi opettaa kuka vain.


        Eli sitähän me liikenneopet ihmettelemme, että miksi meiltä vaaditaan niin paljon enemmän tietotaitoa ja jatkuvaa jatkokouluttautumista, jos semmoista ei kerran sitten tarvitakaan, jos vain oppilas sattuu olemaan perheenjäsen?

        Onko valtion (ja sinun) asenne se, että oikea ja turvallinen ajaminen on helppo asia, jonka jokainen ajokortin haltija hallitsee ja pystyy myös jälkikasvulleen siirtämään? Vaikea käsittää, kun liikennettä seurailee ja kuvittelee siitä jotain ymmärtävänsäkin. Vai onko niin, ettei sillä nyt niin väliä ole miten liikenteessä ajellaan, eihän siellä mitään ihmishenkeä arvokkaampaa voi menettää. Sillä siitähän tässä lopulta on kysymys, että miten pahana asiana liikennekuolemaa tai vammautumista pidetään, ja mitä liikenneturvallisuuden eteen ollaan valmiita tekemään.

        Toki myös valvonnan ja kiinnijäämisriskin lisääminen on edellytys muutokselle likenneosaamisessa ja -kulttuurissa.


      • tajunnut
        soriii. kirjoitti:

        Mutta oletko siis sitä mieltä, että autokouluunkin pitäisi päästä kenen tahansa opettamaan, kunhan kortti löytyy ja pääsee kirjallisista läpi? Jos et, niin voitko perustella miksi mielestäsi autokouluopettajan pitää kouluttautua AMKK:ssa, mutta perheenjäsentä voi opettaa kuka vain.


        Eli sitähän me liikenneopet ihmettelemme, että miksi meiltä vaaditaan niin paljon enemmän tietotaitoa ja jatkuvaa jatkokouluttautumista, jos semmoista ei kerran sitten tarvitakaan, jos vain oppilas sattuu olemaan perheenjäsen?

        Onko valtion (ja sinun) asenne se, että oikea ja turvallinen ajaminen on helppo asia, jonka jokainen ajokortin haltija hallitsee ja pystyy myös jälkikasvulleen siirtämään? Vaikea käsittää, kun liikennettä seurailee ja kuvittelee siitä jotain ymmärtävänsäkin. Vai onko niin, ettei sillä nyt niin väliä ole miten liikenteessä ajellaan, eihän siellä mitään ihmishenkeä arvokkaampaa voi menettää. Sillä siitähän tässä lopulta on kysymys, että miten pahana asiana liikennekuolemaa tai vammautumista pidetään, ja mitä liikenneturvallisuuden eteen ollaan valmiita tekemään.

        Toki myös valvonnan ja kiinnijäämisriskin lisääminen on edellytys muutokselle likenneosaamisessa ja -kulttuurissa.

        liikenteen olevan vaarallista, jollei taidot ja asenne ole kohdallaan. Mitään poppakonstia Teillä arvon autokoulunopettajat ei ole. Se on nähty vakavissa onnettomuuksissa.

        Teidän syyksi en niitä laita. Mutta jotenkin Teidän oma asenteenne hylkii aina ja jatkuvasti opetuslupalaisia. Ei me olla sen viisaampia kuin Tekään liikenteessä. Olemme kuitenkin hyvin motivoituneita ja täysillä mukana, kun opetamme jälkikasvua.

        Vastuuntuntoa löytyy ja omaamme varmasti keskimääräistä paremmat valmiudet siirtää turvallisen liikkumisen aakkoset lapsillemme. Emme todella opeta kuolonkolarit ja vammautumiset tavoitteenamme. Olette arvoisat autokoulunopettajat suorastaan loukkaavia meitä opetuslupalaisia kohtaan.

        Emme vie Teidän leipäänne emmekä huononna liikennekulttuuria toimillamme. Tavoitteemme on aivan päinvastainen.

        Koulutuksenne on todella korkea ajokorttia varten. Tarkoitan B-korttia. Ja koulutukseenne takia odotan Teiltä enemmän tuloksia opetustoiminnassanne


      • Soriii
        tajunnut kirjoitti:

        liikenteen olevan vaarallista, jollei taidot ja asenne ole kohdallaan. Mitään poppakonstia Teillä arvon autokoulunopettajat ei ole. Se on nähty vakavissa onnettomuuksissa.

        Teidän syyksi en niitä laita. Mutta jotenkin Teidän oma asenteenne hylkii aina ja jatkuvasti opetuslupalaisia. Ei me olla sen viisaampia kuin Tekään liikenteessä. Olemme kuitenkin hyvin motivoituneita ja täysillä mukana, kun opetamme jälkikasvua.

        Vastuuntuntoa löytyy ja omaamme varmasti keskimääräistä paremmat valmiudet siirtää turvallisen liikkumisen aakkoset lapsillemme. Emme todella opeta kuolonkolarit ja vammautumiset tavoitteenamme. Olette arvoisat autokoulunopettajat suorastaan loukkaavia meitä opetuslupalaisia kohtaan.

        Emme vie Teidän leipäänne emmekä huononna liikennekulttuuria toimillamme. Tavoitteemme on aivan päinvastainen.

        Koulutuksenne on todella korkea ajokorttia varten. Tarkoitan B-korttia. Ja koulutukseenne takia odotan Teiltä enemmän tuloksia opetustoiminnassanne

        Et sinä voi puhua muuta kuin omasta puolestasi. Opetuslupaopettajia on laidasta laitaan, niin kuin kuskejakin.

        Ja kyllähän meilläkin niitä konsteja olisi, jos olisi resursseja. Eli reilusti enemman ajotunteja valtion tuella ja sellainen liikenteenvalvonta, että rikkomuksilla ja piittaamattomuudella olisi seurauksensa. Muutakin kuin se onnettomuus jossain vaiheessa.

        Ymmärrän hyvin ne syyt, miksi moni haluaa opettaa lastansa itse, eikä tarkoituksena ollut missään nimessä loukata ketään. Mutta se nyt vaan on niin, että keskiverto suomalainen keski-ikäinen mies ei useinkaan voi myöntää ettei hän tiedä kaikkea tarpeellista liikenteestä ja ajamisesta vaikka puutteita olisi. Fiksummin ajavaa kuskia sätitään ja mulkoillaan. Sehän ajaa eri tavalla kuin minä minä minä minä minä minä minä.


      • kuitenkin
        Soriii kirjoitti:

        Et sinä voi puhua muuta kuin omasta puolestasi. Opetuslupaopettajia on laidasta laitaan, niin kuin kuskejakin.

        Ja kyllähän meilläkin niitä konsteja olisi, jos olisi resursseja. Eli reilusti enemman ajotunteja valtion tuella ja sellainen liikenteenvalvonta, että rikkomuksilla ja piittaamattomuudella olisi seurauksensa. Muutakin kuin se onnettomuus jossain vaiheessa.

        Ymmärrän hyvin ne syyt, miksi moni haluaa opettaa lastansa itse, eikä tarkoituksena ollut missään nimessä loukata ketään. Mutta se nyt vaan on niin, että keskiverto suomalainen keski-ikäinen mies ei useinkaan voi myöntää ettei hän tiedä kaikkea tarpeellista liikenteestä ja ajamisesta vaikka puutteita olisi. Fiksummin ajavaa kuskia sätitään ja mulkoillaan. Sehän ajaa eri tavalla kuin minä minä minä minä minä minä minä.

        sinä puhut kaikkien autokoulunopettajien puolesta ja otat kantaa heidän nimissään. Tottakai minullakin on oikeus puhua kaikkien opetuslupalaisten puolesta.


      • Soriii
        kuitenkin kirjoitti:

        sinä puhut kaikkien autokoulunopettajien puolesta ja otat kantaa heidän nimissään. Tottakai minullakin on oikeus puhua kaikkien opetuslupalaisten puolesta.

        Ai et niinku jos mä sanon et kokeneet leipurit osaa tehdä hyvää leipää, ni sä voit sanoo et kyllä kuule kuka vaan osaa ihan luonnostaan tehdä itse samanlaista. Morjes.


      • kuin valittaa
        Soriii kirjoitti:

        Ai et niinku jos mä sanon et kokeneet leipurit osaa tehdä hyvää leipää, ni sä voit sanoo et kyllä kuule kuka vaan osaa ihan luonnostaan tehdä itse samanlaista. Morjes.

        putkinäköäsi. Morjens


      • Soriii
        kuin valittaa kirjoitti:

        putkinäköäsi. Morjens

        En kyllä ymmärrä miksi pitää vängätä niinkin älytöntä asiaa, kuin että amatööri ajaa saman asian kuin ammattilainen. Kannattaa muistaa, että autokoulu tekee 15 ajotunnissa turvallisemmin ajavan kuskin kuin opetuslupaopettaja moninkertaisella ajomäärällä. (ajotutkintojen perusteella keskimäärin siis)

        Muistuu tässä mieleeni eräs kaverini, joka sai kortin opetusluvalla samoihin aikoihin kuin minä. Ekalla ajokerralla hän ajoi moottoritietä pitkin markettiin. Hänen isänsä unohti kertoa ja näyttää pojalle, että on olemassa ns. yksisuuntaisia teitä joita ei saa ajaa kuin yhteen suuntaan. Ja myös että teiden varsilla on liikennemerkkejä, joiden merkityksistä kuljettajan pitäisi olla kiinnostunut. Nämä asiat aiheuttivat kyydissäolijoille huimia ja ikimuistoisia kokemuksia kun hän oli kuskinamme kaupungilla ensimmäisiä kertoja. Siinä me muut vastikään kortin saaneet sitten yritimme hönöpäissämme hoitaa hänen ajo-opetustaan loppuun.


    • Tuuta_

      Aivan älytöntä höttöä puhutte. Ajoluvalla on opetettu meidän perheessämme opetettu kaikki lapset eikä ole valitusta vielä tullut keltään ajotaidoistani. Itse en ymmärrä sitä, että mikä idea on toisen vaiheen opetuksella, liekkö autokoulujen pärjäämistarkoituksessa tehty säädös? Ajolupa on monelle lapsiperheelle ainut vaihtoehto jo hinnan takia. Säästin ajoluvalla yli puolet kortin hinnasta ja vastuullisesti opin ajamaan. Moni autokoulun käynyt ystäväni ajaa paljon heikommalla ajotaidolla. Ottakaa huomioon myös se, että monet ajoluvalla opetelleet saavat paljon enemmän ajokokemusta, autokoulun ajotuntimäärä on mitätön siihen maksettuun hintaan nähden..

    • v76

      Lieköhän aloittajalla koulu pystyssä jo?

    • Tutvo

      Jälleen kerran totean, että autokoulu- ja opetuslupakokelas eivät merkittävästi erotu ajokokeessa. Autokoulun "tehokkuus" johtuu osittain siitä, että se osaa opettaa juuri ne niksit ja paikat jotka ajokokeessa ovat tärkeitä.

      Kukaan ei aja normaaliliikenteess' niin kuin ajokokeessa tai autokoulun ajotunnilla, ei opettaja eikä oppilas. Yhtenä esimerkkinä on tarpeettomat kaistan vaihdot. Jos et vaihda, sinut hylätään ajokokeessa.

      Opetusluvalla opetetaan niin kuin normaaliliikenteessäkin ajetaan.

      Joku keino pitäisi keksiä, että autokoulujen opetuksen taso olisi merkittävästi parempi kuin opetuslupalaisilla. Itse olisin koulutuksen kannalla, vähintään saman tasoinen koulutus, kuin peruskoulun opettajilla. Ei siitä ainakaan mitään haittaa olisi.

    • On sitä

      Voin alkaa opetustoiminnasta vastaavaksi johtajaksi 1000€ kuussa,pannaan pitzeria samaan,ole sinä johtaja niin minä hoidan käytännön hommat.Helppo homma.Rahaa tulee sisään,pitää hyvin rasvata saranat.

    • janne vaan

      mikä helvetin kokelas armejassa oli kokelaita joista tuli vänrikkejä autokoulussa maksetaan koko touhu kokelaita myöten omasta pussista tosin kiskuri hinta. jos joku tai jotkut jotka tätä lukee niin perustetaan oma koulu ajoneuvot löytyy kyllä ja jokin peruspohja myös.vastatkaa kiitos [email protected] jos sopii

      • pahoillaan

        perustetaan vaan mutta pitäisi saada lisää porukkaa mukaan


    • janne vaan

      miksi maksaa itsensä kipeäksi kun voisi perustaa oman putiikin jossa voi rahastaa muita?

      • prumm20

        joon jos saat tarpeeksi maksukykyistä porukkaa mukaan niin katsotaan sitten.


      • Anonyymi
        prumm20 kirjoitti:

        joon jos saat tarpeeksi maksukykyistä porukkaa mukaan niin katsotaan sitten.

        Vuonna 2020 ei kannata perustaa autokoulua tai mitään muuta yritystä jos et ole rikas tai lottovoittaja.Verottaja on ainainen vieraasi kummittelemassa taustalla.. ja näet laskuja enemmän kuin osaat kuvitella.Kokeile vaikka..vuosi yrittäjyyttä merkitsee terveysriskejä.


    • Anonyymi

      Koulutus alalle ei ole ihmeellinen, vaikka monet sitä mainostaa... Hoituu suht helposti perustuu näyttöihin ja tarvittaessa valmistavaa koulutusta jos tarvitsee.. Ei ole amk.

      • Anonyymi

        Valmistavan koulutuksen taso on paikoin vähä niin ja näin. Yrittäjien ääni kuuluu liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistavan koulutuksen taso on paikoin vähä niin ja näin. Yrittäjien ääni kuuluu liikaa.

        Valmistava koulutus? Ihan höpö juttu.. En suosittele koko alaa. Nollatuntisopimus useimmiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistava koulutus? Ihan höpö juttu.. En suosittele koko alaa. Nollatuntisopimus useimmiten.

        Samaa mieltä höpö koulutus. Nollasopimuksilla pyörii ja arkipyhistä ei makseta mitään eikä ylitöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä höpö koulutus. Nollasopimuksilla pyörii ja arkipyhistä ei makseta mitään eikä ylitöistä.

        Ja pahemmaksi muuttuu koko ajan. En suosittele missään nimessä alaa kenellekään. Alalla kova vaihtuvuus... Raskasta hommaa huonoilla työehdoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe