Vasen vai oikea kaista kaksikaistaisessa liikenneympyrässä?

Anonyymi

Tuusulan Hyrylän ja Järvenpään välissä on mielenkiintoinen kaksikaistainen liikenneympyrä. Itselleni tämä on mielenkiintoinen siksi, että opetusluvalla opetan nuorta ajamaan ja tällä kohtaa aina mietityttää, että kumpi kaista on oikea jos oikein pilkkua viilattaisiin esim. inssiajossa . Tuusulasta Järvenpäähän mennessä on alkuun vain yksi ajokaista. Hiukan ennen liikenneympyrää sen kaistan oikealle puolelle tulee toinen kaista. Molempia kaistoja pitkin pääsee Järvenpäähän päin kaksikaistaisen liikenneympyrän toiselle puolelle. Toisella puolella sitten tämä oikeanpuoleinen kaista yhdistyy vasempaan kaistaan ja tie jatkuu yksikaistaisena.

Eli jos pysyy alkuperäisellä kaistalla ilman kaistanvaihtoja, niin tulee ajaneeksi ympyrän läpi vasenta kaistaa. Toisaalta sitten aina pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa. Mutta silloin tulee kyllä sitten kaksi turhalta tuntuvaa kaistanvaihtoa, ja sekään ei ole tarkoituksenmukaista. Turhat kaistanvaihdot on jopa kielletty,

Enhän toki tämän asian kanssa nipoilisi yhtään muuten, mutta jos inssiajon reitti menisi tuosta, niin kumpikohan tapa on oikea vai onko sillä väliä?

34

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi "jos pysyy alkuperäisellä kaistalla" on vasemmalla kaistalla? Ei kokelas siinä vaiheessa vielä tiedä mihin ollaan menossa.

      • Anonyymi

        Kaksi- tai useampikaistaisissa liikenneympyröissä on yksi tärkeä sääntö. "Katso opasteet etukäteen ja mene niiden mukaan."

        Ihan sama, mitä kaistaa tulet ympyrään, jos se on oikean suunnan kaista. Ajat sitä läpi kaistaa vaihtamatta. Eli jos inssiajossa ohje on ajaa Järvenpään suuntaan, minkä tahansa sinne opastetun kaistan käytön pitää sopia myös sille ajattajalle.


    • Anonyymi

      Kaksikaistaiseen ympyrään tullessa olisi kyllä tarpeen tietää mihin on menossa, sen mukaanhan sitä yleensä sitten valitaan sopiva kaista jo ennen ympyrään menoa. Tiellä ja ympyrässäkin pitäisi kyllä olla opasteet, mihin mistäkin saa mennä. Tuolla olisi vaikkapa tuollainen video jossa kerrotaan perusjuttuja. https://www.youtube.com/watch?v=CvEx9rUhUFc&t=68s

      • Anonyymi

        Tuossa mainitussa ympyrässä on opasteet, enkä usko ettei "inssiajon" vastaanottaja kertoisi jo hyvissä ajoin ennen ympyrää mihin ollaan menossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa mainitussa ympyrässä on opasteet, enkä usko ettei "inssiajon" vastaanottaja kertoisi jo hyvissä ajoin ennen ympyrää mihin ollaan menossa.

        Juuri noin. Jos inssi ajattaa tuon ympyrän kautta, niin hän sanoo, minkä paikan suuntaan siitä lähdetään, ja ajokokelaan pitää osata valita oikea kaista.


    • Anonyymi

      "Toisaalta sitten aina pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa."
      Ei tällaista ehdottomuutta ole ollut aikaisemminkaan eikä nyt.

      Jos inssi on sanonut suunnan ennen ympyrää ja tiedät oikean kaistan pian päättyvän, niin ei mitään ongelmaa vasemman kaistan ajossa.
      Toki siinä voi sanoa, että otan vasemman kaistan, kun tiedän oikean loppuvan pian.

      • Anonyymi

        Periaatteessa inssissä ei saisi muistaa mitään ja ennakoida, vaan ajaa liikennesääntöjen mukaisesti. Silloinhan ajetaan oikeanpuoleisinta kaistaa joka on käytettävissä, tässä tapauksessa opasteiden mukaan. Kaistaa vaihdetaan sitten kun se päättyy.
        Ehkäpä joustava inssi katsoo tuossa sormien välistä eikä rankaise pikkurikkeestä jos ajo on mennyt muuten hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa inssissä ei saisi muistaa mitään ja ennakoida, vaan ajaa liikennesääntöjen mukaisesti. Silloinhan ajetaan oikeanpuoleisinta kaistaa joka on käytettävissä, tässä tapauksessa opasteiden mukaan. Kaistaa vaihdetaan sitten kun se päättyy.
        Ehkäpä joustava inssi katsoo tuossa sormien välistä eikä rankaise pikkurikkeestä jos ajo on mennyt muuten hyvin.

        Peruutan sanomiseni. Pyyhi pois se mielestäsi.

        - pitkään eläkkeellä ja poissa liikenteestä -


      • Anonyymi

        Näin sitä itsekin ajattelen, että vasemman kaistan ajaminen ja siis turhien kaistojen vaihdon välttäminen on oikea tapa.

        Aiemmille kommentoijille tiedoksi, että kun tulee tähän kyseiseen liikenneympyrään Tuusulasta, niin opasteet Järvenpäähän ovat sekä vasemmalla että oikealla kaistalla. Oikeanpuoleinen kaista on ikäänkuin väliaikainen suoraan menevien kannalta, koska se alkaa ennen ympyrää ja loppuu ympyrän jälkeen. On tosi vaikea kuvitella, että inssiajo ei menisi läpi jos ainoa virhe olisi käyttää vasenta kaistaa.

        Kiitos vastauksista!

        T. Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sitä itsekin ajattelen, että vasemman kaistan ajaminen ja siis turhien kaistojen vaihdon välttäminen on oikea tapa.

        Aiemmille kommentoijille tiedoksi, että kun tulee tähän kyseiseen liikenneympyrään Tuusulasta, niin opasteet Järvenpäähän ovat sekä vasemmalla että oikealla kaistalla. Oikeanpuoleinen kaista on ikäänkuin väliaikainen suoraan menevien kannalta, koska se alkaa ennen ympyrää ja loppuu ympyrän jälkeen. On tosi vaikea kuvitella, että inssiajo ei menisi läpi jos ainoa virhe olisi käyttää vasenta kaistaa.

        Kiitos vastauksista!

        T. Aloittaja

        Tuossa kyseisessä paikassa ajaisin varman päälle oikeanpuoleista kaistaa. Ei tuo ole kovin selvä kuitenkaan, kun kaistaa pitää vaihtaa. Mutta periaattessa oppilas ei tiedä, että valittu kaista päättyy myöhemmin. Miksi se kaista olisi tehty, jos olisi lakia vastaan tai ei olisi tarkoitettu käytettäväsi.

        TL 9§: Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

        Kaveri ajoi opetusluvalla ajokortin. Hän pomppasi inssiajossa, kun ajoi yhden kadunvälin yksisuuntaisella kadulla vasemmanpuoleista kaistaa eikä vaihtanut oikeanpuoleiselle pian kääntymisen jälkeen. Tämä tapahtui 80-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa kyseisessä paikassa ajaisin varman päälle oikeanpuoleista kaistaa. Ei tuo ole kovin selvä kuitenkaan, kun kaistaa pitää vaihtaa. Mutta periaattessa oppilas ei tiedä, että valittu kaista päättyy myöhemmin. Miksi se kaista olisi tehty, jos olisi lakia vastaan tai ei olisi tarkoitettu käytettäväsi.

        TL 9§: Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

        Kaveri ajoi opetusluvalla ajokortin. Hän pomppasi inssiajossa, kun ajoi yhden kadunvälin yksisuuntaisella kadulla vasemmanpuoleista kaistaa eikä vaihtanut oikeanpuoleiselle pian kääntymisen jälkeen. Tämä tapahtui 80-luvulla.

        Muistan myös kuulleeni tällaista tapahtuneen joskus 80-luvulla. Tosita on toki silloin, jos kaistan yläpuolella on viitat, jotka kertovat kaistan valinnan, halutessa tiettyyn määränpäähän. Tiedän yhden paikan, jossa valitaan vasen kaista ja sitä ajetaan lähes pari kilometriä ennen käännöstä vasemmalle. Menee jopa yhden risteyksen yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa inssissä ei saisi muistaa mitään ja ennakoida, vaan ajaa liikennesääntöjen mukaisesti. Silloinhan ajetaan oikeanpuoleisinta kaistaa joka on käytettävissä, tässä tapauksessa opasteiden mukaan. Kaistaa vaihdetaan sitten kun se päättyy.
        Ehkäpä joustava inssi katsoo tuossa sormien välistä eikä rankaise pikkurikkeestä jos ajo on mennyt muuten hyvin.

        Miksi muka vasenta kaistaa ei saisi ajaa :D? Jos siinä kaistan päällä on kyltti jossa lukee mihin se menee niin saat ajaa vaikka mitä kaistaa pitkin.


    • Anonyymi

      Vaasassa erikoinen kiertoliittymä missä kaistanvalinta riippuu ihan mistä suunnasta tulee. Tavallaan yksikaistainen kahteen suuntaan ja kaksikaistainen kahteen toiseen suuntaan. Kuva: https://www.vaasa.fi/ajankohtaista/kauppapuistikon-kiertoliittyma-valmistuu/

      Ulkoiselta tietenkin aina käännytään oikealle ja sisemmältä vasemmalle. Mutta kahdesta suunnasta oikealta kaistalta saa ainoastaan kääntyä oikealle, kahdesta toisesta suunnasta oikealta kaistalta saa myös ajaa suoraan.

      Aiheutti kyllä vähän ihmetystä kun ensimmäisen kerran tuli "sivusuunnasta".

      • Anonyymi

        Tuossa tavallaan sisäkaista muuttuu yhtäkkiä ulkokaistaksi "sivuteiltä" tullessa ja aika sekavaa ajaa.


      • Anonyymi

        Muistuttaa paljon Kolmenkulman liikenneympyrää, joka sijaitsee Tampereen kehätiellä Nokian ja Tampereen rajalla. Siinä pärjää, kun ottaa oikean (eli siis opasteilla omaan määränpäähän kerrotun) kaistan ennen ympyrää, pysyy sillä kaistalla, ja varoo ettei viereiseltä kaistalta tulla kylkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistuttaa paljon Kolmenkulman liikenneympyrää, joka sijaitsee Tampereen kehätiellä Nokian ja Tampereen rajalla. Siinä pärjää, kun ottaa oikean (eli siis opasteilla omaan määränpäähän kerrotun) kaistan ennen ympyrää, pysyy sillä kaistalla, ja varoo ettei viereiseltä kaistalta tulla kylkeen.

        Sama "Kolmenkulman" liikenneympyrä tuli itselläni mieleen. Näkee silloin tällöin että siellä jotkut mokaavat. Itse osaa ennakoida ja arvailla että "ei paikalliset" eivät hallitse tilanteita ja varoo sen myötä kaikkia muita.

        https://goo.gl/maps/1yc8PaAUczHTLCvGA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama "Kolmenkulman" liikenneympyrä tuli itselläni mieleen. Näkee silloin tällöin että siellä jotkut mokaavat. Itse osaa ennakoida ja arvailla että "ei paikalliset" eivät hallitse tilanteita ja varoo sen myötä kaikkia muita.

        https://goo.gl/maps/1yc8PaAUczHTLCvGA

        Kaikissa liikenneympyröissä pitää ajaa opasteiden mukaan. Kolmenkulmankin ympyrä on helppo niitä noudattaen, vaikka olisi ulkopaikkakuntalainen. Jos mokaa (olen itsekin joskus ollut tarkkaamaton), ajateaan "väärään suuntaan" ja palataan U-käännöksen jälkeen toisesta suunnasta ympyrään.

        Mitään ihmeellisiä kaistan vaihtoja viime hetkessä ei saa enää liikenneympyrässä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa liikenneympyröissä pitää ajaa opasteiden mukaan. Kolmenkulmankin ympyrä on helppo niitä noudattaen, vaikka olisi ulkopaikkakuntalainen. Jos mokaa (olen itsekin joskus ollut tarkkaamaton), ajateaan "väärään suuntaan" ja palataan U-käännöksen jälkeen toisesta suunnasta ympyrään.

        Mitään ihmeellisiä kaistan vaihtoja viime hetkessä ei saa enää liikenneympyrässä tehdä.

        Ei saa tehdä sääntöjen vastaisia kaistanvaihtoja, mutta niitäkin näkee. Tosin katkoviivan kohdalla saa vaihtaa kaistaa mutta kaistan pitää tietenkin olla vapaa, jotta kaistanvaihdon voi tehdä turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa tehdä sääntöjen vastaisia kaistanvaihtoja, mutta niitäkin näkee. Tosin katkoviivan kohdalla saa vaihtaa kaistaa mutta kaistan pitää tietenkin olla vapaa, jotta kaistanvaihdon voi tehdä turvallisesti.

        Toista on sulkuviivan kanssa:

        "Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva valkoinen viiva. Ajoneuvolla ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Ajoneuvolla ei myöskään saa ajaa ajoneuvolle tarkoitetun vastakkaiset ajosuunnat erottavan sulkuviivan vasemmalla puolella. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Jos sulkuviiva on tarkoitettu molemmille ajosuunnille, käytetään kaksoissulkuviivaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toista on sulkuviivan kanssa:

        "Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva valkoinen viiva. Ajoneuvolla ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Ajoneuvolla ei myöskään saa ajaa ajoneuvolle tarkoitetun vastakkaiset ajosuunnat erottavan sulkuviivan vasemmalla puolella. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Jos sulkuviiva on tarkoitettu molemmille ajosuunnille, käytetään kaksoissulkuviivaa."

        "Toista on sulkuviivan kanssa:"

        Tuo nyt oli aivan turha copy-paste suurimmalta osalta, koska liikenneympyrässä ei ole koskaan vastakkaisia ajosuuntia.


      • Anonyymi

        Tuo Vaasan esimerkki on kyllä aika sekava. Jos tulee tuolta sivutieltä ja ajattelee että nyt otan sisäkaistan kun meen vasemmalle, niin yhtäkkiä se muuttuukin ulkokaistaksi ja alkaa miettimään ajoiko väärin. Opasteillakin vähän hankala ilmoittaa pitääkö olla sisä vai ulkokaista, koska sisäkaista yhtäkkiä muuttuu ulkokaistaksi, miten tuon ilmoitat opasteilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toista on sulkuviivan kanssa:"

        Tuo nyt oli aivan turha copy-paste suurimmalta osalta, koska liikenneympyrässä ei ole koskaan vastakkaisia ajosuuntia.

        Mutta sulkuviivoja saattaa silti olla. Ymmärsitkö edes mitä luit? Sulkuviivoja käytetään myös tietyissä paikoissa kahden samaan suuntaan kulkevien kaistojen välissä.

        Tässäkin keskustelussa mainittu Kolmenkulman liikenneympyrässä on sulkuviiva, jota ei saa ylittää. https://goo.gl/maps/8t32v6t4KswnynUU9

        Luulisi porukalla olevan vähän järkeä ja päättelykykyä mutta ilmeisesti ei ole. Ei ihme, että homma välillä kusee liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Vaasan esimerkki on kyllä aika sekava. Jos tulee tuolta sivutieltä ja ajattelee että nyt otan sisäkaistan kun meen vasemmalle, niin yhtäkkiä se muuttuukin ulkokaistaksi ja alkaa miettimään ajoiko väärin. Opasteillakin vähän hankala ilmoittaa pitääkö olla sisä vai ulkokaista, koska sisäkaista yhtäkkiä muuttuu ulkokaistaksi, miten tuon ilmoitat opasteilla?

        Katso tuota Kolmenkulman esimerkkiä (seuraa mapsissa kaistaa). Siellä Helsinkiin menevä kaista muuttuu myös ulkokaistaksi ympyrän toisella puolella.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Vaasan esimerkki on kyllä aika sekava. Jos tulee tuolta sivutieltä ja ajattelee että nyt otan sisäkaistan kun meen vasemmalle, niin yhtäkkiä se muuttuukin ulkokaistaksi ja alkaa miettimään ajoiko väärin. Opasteillakin vähän hankala ilmoittaa pitääkö olla sisä vai ulkokaista, koska sisäkaista yhtäkkiä muuttuu ulkokaistaksi, miten tuon ilmoitat opasteilla?

        Jos opasteet on tehty oikein, niin niitä noudattamalla ei tarvitse vaihtaa kaistaa ympyrässä. Tietenkin se voi tuntua pippeli oudolta, että sisäkaista muuttuu ulkokaistaksi, mutta tarkemmin kun ajattelee niin tuo on hyvin looginen tapa rakentaa nuo ympyrät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos opasteet on tehty oikein, niin niitä noudattamalla ei tarvitse vaihtaa kaistaa ympyrässä. Tietenkin se voi tuntua pippeli oudolta, että sisäkaista muuttuu ulkokaistaksi, mutta tarkemmin kun ajattelee niin tuo on hyvin looginen tapa rakentaa nuo ympyrät.

        Ne on turpo-liikenneympyröitä ja niissä on oma logiikkansa, joka on ihan selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Vaasan esimerkki on kyllä aika sekava. Jos tulee tuolta sivutieltä ja ajattelee että nyt otan sisäkaistan kun meen vasemmalle, niin yhtäkkiä se muuttuukin ulkokaistaksi ja alkaa miettimään ajoiko väärin. Opasteillakin vähän hankala ilmoittaa pitääkö olla sisä vai ulkokaista, koska sisäkaista yhtäkkiä muuttuu ulkokaistaksi, miten tuon ilmoitat opasteilla?

        Tänään ajoin kyseisestä liikenneympyrästä. Selvät sävelet oli itselleni, mutta yksi onneton edelläni todellakin vaihtoi sisäkaistalle keskellä ympyrää. Ei tajunnut seurata kaistamaalauksia, jotka veivät ulkokaistalle.


    • Anonyymi

      Helppo nakki, ajaa opasteiden mukaan, ei sen kummempaa.

    • Anonyymi

      Mikä kysymys tämä edes on? Suomen ympyrät on niin yksinkertaisia että katsot vaan kylteistä oikean kaistan ja ajat vaihtamatta kaistaa. Ulkomailla taas noita kaistoja pitääkin miettiä.

      • Tuo "vaihtamatta kaistaa" tuntuu olevan suurimmalle osalle käsittämättömän vaikeaa monessa kohtaa. Esimerkiksi tässä: https://goo.gl/maps/aHetgY4e5ZqAbUw96
        Kun tuosta jatkaa Turun suuntaan, aika moni seuraavassa risteyksessä vaihtaakin kaistaa pykälän vasemmalle. Samalla kun jotkut neropatit pomppaavat kaistaa oikealta myöskin yhden pykälän vasemmalle. Aina välillä sitten tuppaa kolisemaan, kun joku tuossa ajaakin oikein (tai kääntyy tuolta vasemmanpuoleiselta kaistalta oikealle siinä seuraavassa risteyksessä).


      • TheRat kirjoitti:

        Tuo "vaihtamatta kaistaa" tuntuu olevan suurimmalle osalle käsittämättömän vaikeaa monessa kohtaa. Esimerkiksi tässä: https://goo.gl/maps/aHetgY4e5ZqAbUw96
        Kun tuosta jatkaa Turun suuntaan, aika moni seuraavassa risteyksessä vaihtaakin kaistaa pykälän vasemmalle. Samalla kun jotkut neropatit pomppaavat kaistaa oikealta myöskin yhden pykälän vasemmalle. Aina välillä sitten tuppaa kolisemaan, kun joku tuossa ajaakin oikein (tai kääntyy tuolta vasemmanpuoleiselta kaistalta oikealle siinä seuraavassa risteyksessä).

        Tässä vielä se, mihin kaistaa vaihtamatta päätyy: https://goo.gl/maps/BkTypBVV9ud3HMg46
        Edelleen menossa Turkuun, nyt toisella kaistalla oikealta lukien. 90% porukasta pomppaa yhden kaistan vasemmalle ja vielä ilman vilkkua.


      • TheRat kirjoitti:

        Tässä vielä se, mihin kaistaa vaihtamatta päätyy: https://goo.gl/maps/BkTypBVV9ud3HMg46
        Edelleen menossa Turkuun, nyt toisella kaistalla oikealta lukien. 90% porukasta pomppaa yhden kaistan vasemmalle ja vielä ilman vilkkua.

        Ihan en ymmärtänyt. Jos "Turkuun" menijä pomppaa kaistan verran vasemmalle, joutuu "keskustaan" ja sitten haetaankin pitkään u-käännöksen paikkaa. Käytännössä Haagan ympyrä tuottaa laajuutensa vuoksi monille vaikeuksia, itsellekin joskus. Ennenmuinoin siinä oli kaksi kaistaa vierekkäin, ja jos eka kerralla ajoi poistumisristeyksen ohi, saattoi jo seuraavalla kierroksella onnistua.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Ihan en ymmärtänyt. Jos "Turkuun" menijä pomppaa kaistan verran vasemmalle, joutuu "keskustaan" ja sitten haetaankin pitkään u-käännöksen paikkaa. Käytännössä Haagan ympyrä tuottaa laajuutensa vuoksi monille vaikeuksia, itsellekin joskus. Ennenmuinoin siinä oli kaksi kaistaa vierekkäin, ja jos eka kerralla ajoi poistumisristeyksen ohi, saattoi jo seuraavalla kierroksella onnistua.

        Joutuu "Munkkkiniemi / Keskusta" -kaistalle. Munkkiniemen suunnasta pääsee vielä helposti vaihtamaan kaistaa Turun suuntaan (ja näin suuri osa tekeekin).


      • TheRat kirjoitti:

        Joutuu "Munkkkiniemi / Keskusta" -kaistalle. Munkkiniemen suunnasta pääsee vielä helposti vaihtamaan kaistaa Turun suuntaan (ja näin suuri osa tekeekin).

        Niin kai. Tuo Goolekuvan näkymä vain vähän harhautti. Katsoin myös Wazen karttaeditorilla, mutta se ei selventänyt mitenkään, lienee Wazelle liian vaikea paikka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe