Ruotsinkielisiä tähän aikaan oli noin 10%.
Eli kysymys - tekivätkö nämä kaikkensa evakkojen auttamiseksi ja osallistuivat yhtä paljon kuin suomenkieliset? 😂
Ruotsinkieliset ottivat melkein 3.1% evakoista
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Luovutetun Porkkalan 7.000 ruotsinkielistä viljelijää joutuivat jättämään kotitilansa lyhyellä varoitusajalla. Luovutetun Karjalan ruotsinkielisiä ja venäjänkielisiä evakoita oli liki 13.000 ja vieraskielisiä muutama sata.
Kaikille löytyi koti. Viljelijät asutettiin, mutta ruotsinkieliset kyllä lipesivät yhteisestä urakasta, vaikka heidän omistuksessaan oli suurtiloja suhteellisesti enemmän kuin suomenkielisillä, parhaita viljelysalueita.
420.000:stä kodittomasta, hädänalaisesta 13.000 on vain 3 %.- Anonyymi
RKP sai lopulta läpi lain, joka kielsi suomenkielisten evakkojen asutuksen ruotsienemmistöisiin kuntiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RKP sai lopulta läpi lain, joka kielsi suomenkielisten evakkojen asutuksen ruotsienemmistöisiin kuntiin.
Paasikivi myöntyi, kun hän näki, miten suurella mielenkiinnolla Ruotsi seurasi kielikysymystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paasikivi myöntyi, kun hän näki, miten suurella mielenkiinnolla Ruotsi seurasi kielikysymystä.
Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun naapuri "äänestää".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun naapuri "äänestää".
Minun mielestä 3,1 % on aika vähän, varsinkin kun lukumäärään sisältyvät Porkkalan ruotsinkieliset evakot ja iso osa Etelä- ja Varsinais-Suomen suurtiloista oli ruotsinkielisten omistuksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielestä 3,1 % on aika vähän, varsinkin kun lukumäärään sisältyvät Porkkalan ruotsinkieliset evakot ja iso osa Etelä- ja Varsinais-Suomen suurtiloista oli ruotsinkielisten omistuksessa.
Se on OIKEASTI vähän!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003447
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342624- 802413
- 842386
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411647