Ilman talonpoikais armeijaa oltaisiin oltu kusessa

Keskusta saa vilpittömät onnittekuni maan pitämisestä poissa kommunismin ikeen alta. Olemme tässä nyt, edelleen sieltäpunaiseklta puolenkuuluu vääristyneitä lausumisa sisällissodasta, viimeksi Anna Kontulalta, joka ihan metsässä.

Suomen Sotasurmat-tutkimuksen mukaan sodan aloittaneiden punaisten tappiot olivat sisällissodassa 5 199 kaatunutta, 7 370 teloitettua, 1 767 kadonnutta, 11 652 vankileireillä kuollutta ja 10 000–12 000 haavoittunutta.
Valkoisten tappiot olivat 3 414 kaatunutta, 1 424 teloitettua, 46 kadonnutta, 4 vankileireillä kuollutta ja 7 000–8 000 haavoittunutta.

Lisäksi Stalin tapatti Venäjälle paenneita punaisia n 30 000. Vielä 1935 tämä suurin otos tapahtui.

Punaiset aloittivat sisällissodan käymällä aseelliseen kapinaan länsimaista demokratiaa vastaan Neuvosto-Venäjän liittolaisena. Olisiko sodan jälkeen kaikki vangitut pitänyt vapauttaa heti, moni oli syyllistynyt kuitenkin vakaviin rikoksiin.

"Anna Kontula, mihin kansanmurhaan te viittaatte?

– No, kun puhutaan Suomen kontekstista ja modernista ajasta, niin montako kansanmurhaa sinulle tulee mieleen.

Kysyn sitä nyt teiltä?

– Siis tietysti vuodesta 1918. Se on ainoa meidän modernin ajan kansanmurha.

Millä tavalla kansanmurhan kriteeristö mielestänne täyttyi 1918?

– Minun täytyy nyt vähän luntata Googlesta, koska kansanmurhaan on olemassa tarkka kriteeristö. Itse asiassa sinä voisit itsekin katsoa vaikka tosta ihan suoraan kansanmurhan eli oikeustieteiden joukkotuhonnan. Siitä löytyy Wikipediasta aika hyvä artikkeli, joka käsittelee sitä verrattain perusteellisesti.

Eikö teidän nyt kuitenkin kansanedustajana, kun olette julkisuuteen näin kirjoittanut, pitäisi osata se kertoa?

– Siis tarkoitatko, että minun pitää määritellä kansanmurha sinulle?

Ei vaan millä kriteereillä se täyttyi 1918.

– Jonkin tietyn etnisen, kielellisen, uskonnollisen tai muun ryhmän järjestelmällistä tuhoamista. Ja vuoden 1918 kohdalla kun lukee aikalaislähteitä, niin käy hyvin selvästi ilmi, että näiden sodan jälkeisten rangaistustoimien tarkoituksena ei ollut pelkästään rangaista sotaan mahdollisesti syyllistyneitä, vaan myös pyrkiä tuhoamaan sellaiset ihmisryhmät yhteiskunnasta, jotka näitä aatteita edustivat.

– Erityisesti naisten tuhoamista perusteltiin sillä, että he synnyttävät uusia sukupolvia punikkeja. Ja samoin myös lasten kohdalla tappamista perusteltiin tällä. Tämä ei ole mitään minun historiallista yksityisajattelua vaan aika lailla vakiintunut tosiasia.

Kokoomusta ei tuolloin vielä ollut, se perustettiin sisällissodan jälkeen joulukuussa 1918.

– Ei, mutta keskusteluhan käsitti tuhoisia ideologioita.

Onko kokoomuksen ideologia sellainen, että se on vastuussa väitetystä kansanmurhasta?

– No siinä määritelmässä, jossa ajatellaan, että...Jos sinä katsot kontekstin, mitä siinä kommentoitiin eli siinä kommentoitiin Häkkäsen kirjoitusta, jossa hän puhui tuhoisista ideologioista, kuten kommunismista viitaten minuun.

– Jos minut vastuutetaan ”ideologioiden tuhoisuudesta” sillä perusteella, että ideologioiden nimissä on tehty monennäköisiä tuhoja, niin mielestäni samaa punnusta tulee käyttää muihinkin. Että kansallismielisen oikeistokonservatiivisen ideologian puitteissa tämä kansanmurha tehtiin."

""Punaiset aloittivat sisällissodan käymällä aseelliseen kapinaan länsimaista demokratiaa vastaan Neuvosto-Venäjän liittolaisena. Olisiko sodan jälkeen kaikki vangitut pitänyt vapauttaa heti, moni oli syyllistynyt kuitenkin vakaviin rikoksiin.

– Mielestäni kysymys siitä, mitä sodan jälkeen olisi pitänyt tehdä, on ihan eri kysymys kuin se, että tapahtuiko kansanmurha vai.

Mutta mikä on vastauksenne varsinaiseen kysymykseen?

– Mielestäni se, että leireillä oli sylilapsia tilanteessa, jossa ei pystytä ruokahuoltoa järjestämään ja jossa ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä, niin toimenpiteet ovat kyllä selvästi ylimitoitettuja katsoo sitä ihan mistä näkökulmasta tahansa.""

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kontula on äkkiväärä kommunisti. Lausuntonsa juuri sitä !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5550
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2427
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      255
      1705
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1667
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1507
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1436
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      11
      1247
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      335
      1210
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      329
      1208
    10. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1205
    Aihe