Ohituskaistalta voisi siirtyä pois jos ei ohita ketään

Anonyymi

Pitänee ymmärtää totta kai onhan meitä monenlaisia ajelijoita mutta tehdään tästäkin taas kirjoitus, ehkä sen joku ohituskaistan jumittaja saattaa vaikka lukea.

Tänäänkin, oli tälläinen esimerkki.
Ajelin moottoritietä, edellä oli jonoa x paljon, jono hieman hidasta niin minulla edellä otti ohituskaistan, ohitta hissukseen siinä pari autoa ja lähdin vähän ajan päästä itsekkin sitten vasemmalle kaistalle. No mentiin siinä yksi liittymä ohi ja moni auto poistui erkanemisliittymään eli pois motarilta ja oikea jono väljeni ja nopeuskin nousi taas. Entäs tämä kaikki pelissä ohittaja, se jää junnaa siihen sitten vasemmalle kaistalle vaikka oikealle kaistalla on reippaasti tilaa. En mä viitsi eikä ole mun tapaista tulla konttiin prässäämään ja ahdistelemaan osoittaakseni aikeet että voisin mennä menojani, ei se ole hyvä tapaista ja asiallista vaikka moni sitä tekeekin.

Ainoa poikkeus jolloin ei voi siirtyä pois ohituskaistalta on se että oikealla kaistalla on liian lähellä toisiaan ajavia niin sinne ei mahdu. MUTTA voit laittaa vilkun päälle oikealle, koska aiot vaihtaa kaistaa, ei se haittaa vaikka siellä ei olisikaan tilaa. Ehkä joku kohtaa panikoi ja alkaa tehdä tilaa ja on se vähän vink vink sille oikealla kaistalla liian lähellä ajavalle että teeppäs vähän tilaa ajat liian lähellä edellä olevaa.

Ps, moottoritie päättyy silloin kuin liikennemerkki sen osoittaa!
Sitä ennen ei tarvitse ajaa ohituskaistalla jos ei ketään ohita eikä ottaa ns ajoissa vasenta kaistaa eli ohituskaistaa vaikka tietää että aikoo ajaa sitä kaistaa kohta kuitenkin kun moottoritie on päättymässä.

Jep joo eikun vilkun vilautuksiin kohti syksyä..

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän tämäkään liikennerike ole kuin yksi satojen muiden liikennerikkeiden joukossa, jota harrastetaan tämän päivän suomessa päivittäin, joten mikä olikaan tuo pointtisi?

      • Anonyymi

        Pointti on se, että ei pidä harrastaa liikennerikkeitä.


      • Anonyymi

        Mikä on sinun pointtisi? Ei saa keskustella yhdestä asiasta liikenteessä, ellei keskustele kaikista?


      • Suurin osa liikennerikkeistä ei haittaa ketään, tai haitta on aika merkityksetön.

        Moottoritiellä ohituskaistan varajaa joko pakottaa muut mahdollisesti rikkomaan sääntöjä (ohittamaan oikealta) tai jäämään kärsimään ohituskaistan varaajan taakse. Kumpikaan ratkaisu ei ole optimi.

        Toisin kuin moni muu ongelma liikenteessä, tämä on täysin turha. Jos oikealla on tilaa, voi sinne vaihtaa (pitääkin, lain mukaan). Ei haittaa itseä ollenkaan ja muut pääsevät etenemään vapaammin.

        Erityisen "kivaa" tämä on ruuhkassa, kun joku päättää että ohituskaistallekin riittää se 80 km/h tunnissa, mitä oikea kaista matelee. Ei ihan jokapäiväistä, mutta vähintään kerran viikossa näitäkin tapaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Suurin osa liikennerikkeistä ei haittaa ketään, tai haitta on aika merkityksetön.

        Moottoritiellä ohituskaistan varajaa joko pakottaa muut mahdollisesti rikkomaan sääntöjä (ohittamaan oikealta) tai jäämään kärsimään ohituskaistan varaajan taakse. Kumpikaan ratkaisu ei ole optimi.

        Toisin kuin moni muu ongelma liikenteessä, tämä on täysin turha. Jos oikealla on tilaa, voi sinne vaihtaa (pitääkin, lain mukaan). Ei haittaa itseä ollenkaan ja muut pääsevät etenemään vapaammin.

        Erityisen "kivaa" tämä on ruuhkassa, kun joku päättää että ohituskaistallekin riittää se 80 km/h tunnissa, mitä oikea kaista matelee. Ei ihan jokapäiväistä, mutta vähintään kerran viikossa näitäkin tapaa.

        Kyllä maksimi, eli suurin sallittu todellinen nopeus pitää riittää kaikille. Jokin on jo muuten pielessä jos on tarve aina ajaa yli sallitun.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Suurin osa liikennerikkeistä ei haittaa ketään, tai haitta on aika merkityksetön.

        Moottoritiellä ohituskaistan varajaa joko pakottaa muut mahdollisesti rikkomaan sääntöjä (ohittamaan oikealta) tai jäämään kärsimään ohituskaistan varaajan taakse. Kumpikaan ratkaisu ei ole optimi.

        Toisin kuin moni muu ongelma liikenteessä, tämä on täysin turha. Jos oikealla on tilaa, voi sinne vaihtaa (pitääkin, lain mukaan). Ei haittaa itseä ollenkaan ja muut pääsevät etenemään vapaammin.

        Erityisen "kivaa" tämä on ruuhkassa, kun joku päättää että ohituskaistallekin riittää se 80 km/h tunnissa, mitä oikea kaista matelee. Ei ihan jokapäiväistä, mutta vähintään kerran viikossa näitäkin tapaa.

        Tässä pitää nyt aloittaa monta päivää kestävä väittely siitä, pakottaako joku jonkun muun ohittamaan oikealta, vai tekeekö jokainen itse sen valinnan, että ohittaaako oikealta vai ei. Kuka lähtee leikkiin mukaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä maksimi, eli suurin sallittu todellinen nopeus pitää riittää kaikille. Jokin on jo muuten pielessä jos on tarve aina ajaa yli sallitun.

        En mielestäni ottanut kantaa rajoituksiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä pitää nyt aloittaa monta päivää kestävä väittely siitä, pakottaako joku jonkun muun ohittamaan oikealta, vai tekeekö jokainen itse sen valinnan, että ohittaaako oikealta vai ei. Kuka lähtee leikkiin mukaan?

        Keksitkö kolmannen vaihtoehdon? Kolarin ajaminen ehkä...

        Mutta joku vaihtoehto sitä vaan on pakko valita.


      • TheRat kirjoitti:

        Keksitkö kolmannen vaihtoehdon? Kolarin ajaminen ehkä...

        Mutta joku vaihtoehto sitä vaan on pakko valita.

        Saksan malli voisi toimia meilläkin: kun ohituksen jälkeen oikealla kaistalla on tilaa, pitää 20 s aikana siirtyä sinne, tai saa sakon. Vasemmalla kaistalla toisen vierellä kököttäminen pitäisi kieltää nykyistä selvemmin. The Rat toikin esille sen, että vasemman kaistan varaaminen itselleen ei auta edes sitä varaajaa itseään, mutta haittaa muita.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Saksan malli voisi toimia meilläkin: kun ohituksen jälkeen oikealla kaistalla on tilaa, pitää 20 s aikana siirtyä sinne, tai saa sakon. Vasemmalla kaistalla toisen vierellä kököttäminen pitäisi kieltää nykyistä selvemmin. The Rat toikin esille sen, että vasemman kaistan varaaminen itselleen ei auta edes sitä varaajaa itseään, mutta haittaa muita.

        Teoriassa jos ajaa tismalleen suurinta sallittua, niin ei varaa sitä kaistaa keneltäkään muulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teoriassa jos ajaa tismalleen suurinta sallittua, niin ei varaa sitä kaistaa keneltäkään muulta.

        Tuo on rajatapaus. Miksi lähteä ohittamaan, jos edellä ajetaan samaa nopeutta, mitä itsekin ajaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Keksitkö kolmannen vaihtoehdon? Kolarin ajaminen ehkä...

        Mutta joku vaihtoehto sitä vaan on pakko valita.

        Olet väärässä etkä pysty todistamaan olevasi oikeassa. Lisäksi et ymmärtänyt, mitä kirjoitin.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Tuo on rajatapaus. Miksi lähteä ohittamaan, jos edellä ajetaan samaa nopeutta, mitä itsekin ajaa.

        En sanonut, että oikealla kaistalla ajetaan samaa nopeutta. Siellä voidaan ajaa suurinta sallittua hiljempaa. Jos taas teen ohitukseni suurinta sallittua ajaen, niin en ole varannut ohituskaistaa keneltäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En sanonut, että oikealla kaistalla ajetaan samaa nopeutta. Siellä voidaan ajaa suurinta sallittua hiljempaa. Jos taas teen ohitukseni suurinta sallittua ajaen, niin en ole varannut ohituskaistaa keneltäkään.

        Liikensääntöjen mukaan moottoritiellä suurinta sallittua nopeutta vasenta kaistaa EI saa ajaa, jos oikea kaista on vapaana. On siirryttävä oikealle kaistalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikensääntöjen mukaan moottoritiellä suurinta sallittua nopeutta vasenta kaistaa EI saa ajaa, jos oikea kaista on vapaana. On siirryttävä oikealle kaistalle.

        Samojen sääntöjen mukaan moottoritiellä ei saa ajaa yli suurinta sallittua nopeutta edes vasemmalla kaistalla. On asetettava nopeus rajoituksen mukaiseksi.


    • Anonyymi

      Lehtomäkipikkareita alennuksella seuraavasta poistopisteestä.

    • Anonyymi

      Ohituskaistalle juuttuvia näkee aina joskus. Usein on kuitenkin kyse siitä, että se seuraava ohitettava on pippeli niin lähellä, ettei kannata käydä oikeanpuoleisella kaistalla ja heti palata takaisin vasemmalle. Pisteet siitä, ettet mene puskuriin roikkumaan, se kun on täysin älytöntä puuhaa.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kanssasi. Tänä aamuna oli yksi tapaus joka tuli perään osoittamaan mieltä ja vilkuttelemaan valojaan. Tämä tapahtui kun itse siirryin moottoritiellä ohituskaistalle tekemään oman ohitukseni kahdesta rekasta. Ajoin mittarin mukaan 110 km/h, eli todellista nopeutta 102 km/h ja hyvin oli siinä tilaa siirtyä vasemmalle kaistalle (paikassa on 100 km/h rajoitus). Muutamien sekuntien päästä tämä takana tulija saavutti minut, tuli perään kiinni ja ryhtyi vilkuttelemaan viestiään. Tein kuitenkin kaikessa rauhassa oman ohitukseni valmiiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi. Tänä aamuna oli yksi tapaus joka tuli perään osoittamaan mieltä ja vilkuttelemaan valojaan. Tämä tapahtui kun itse siirryin moottoritiellä ohituskaistalle tekemään oman ohitukseni kahdesta rekasta. Ajoin mittarin mukaan 110 km/h, eli todellista nopeutta 102 km/h ja hyvin oli siinä tilaa siirtyä vasemmalle kaistalle (paikassa on 100 km/h rajoitus). Muutamien sekuntien päästä tämä takana tulija saavutti minut, tuli perään kiinni ja ryhtyi vilkuttelemaan viestiään. Tein kuitenkin kaikessa rauhassa oman ohitukseni valmiiksi.

        Kun jo kuitenkin rikoit lakia ajamalla 2 km/h ylinopeutta, olisit ehkä voinut olla itsekin vähän joustavampi ja nostaa todellisen nopeuden vaikka 6 km/h ylinopeuteen, niin olisit saattanut selvitä takaa tulevan liikenneraivolta. Rekathan tuossa tilanteessa taisivat olla niitä pahimpia häiriköitä ja lain rikkojia, ajamalla täyttä kaasua rajoitinta vasten ja hidastaen siten ohitustasi.


      • Anonyymi

        Ohituskaistalle juuttuvia näkee jatkuvasti. Yleensä ajavat autolla merkkiä Volvo tai VAGina ja kuvittelevat tästä syystä, että pitää ajaa koko ajan vasenta kaistaa, vaikka nopeus olisi 5 km/h alle rajoituksen.

        Tosin kyllä nämäkin osaavat lujempaa ajaa. Nopeus nousee, kun näkevät toisen auton edellään. Jos ao. auto on oikeanpuoleisella kaistalla, pitää kiihdyttää rinnalle. Sitten kiire loppuukin eli kysessä on ns. rinnanpysäköinti.

        Jos toinen auto on vasemmanpuoleisella kaistalla, tämä on pyhäinhäväistys, koska se on varattu V-kuskeille. Auto pitää ajaa kiinni ja aloittaa valoshow.

        Jos vasemmalla kaistalla jurnuttava saavuttaa rekan, niin senkin rinnalle voi ja kannattaa rinnanpysäköidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun jo kuitenkin rikoit lakia ajamalla 2 km/h ylinopeutta, olisit ehkä voinut olla itsekin vähän joustavampi ja nostaa todellisen nopeuden vaikka 6 km/h ylinopeuteen, niin olisit saattanut selvitä takaa tulevan liikenneraivolta. Rekathan tuossa tilanteessa taisivat olla niitä pahimpia häiriköitä ja lain rikkojia, ajamalla täyttä kaasua rajoitinta vasten ja hidastaen siten ohitustasi.

        Kun pyrkii ajamaan suurinta sallittua, niin voi välillä lipsahtaa muutama km/h ylinopeuden puolelle. Voi mennä vaikka alamäessä. En kuitenkaan ole niin niuho että sellaisesta valittaisin, koska poliisitkaan eivät tuollaiseen reagoi. En silti tahallaan lähde ylinopeutta ajamaan ja varsinkaan 10 km/h jota tilanne varmasti olisi vaatinut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun jo kuitenkin rikoit lakia ajamalla 2 km/h ylinopeutta, olisit ehkä voinut olla itsekin vähän joustavampi ja nostaa todellisen nopeuden vaikka 6 km/h ylinopeuteen, niin olisit saattanut selvitä takaa tulevan liikenneraivolta. Rekathan tuossa tilanteessa taisivat olla niitä pahimpia häiriköitä ja lain rikkojia, ajamalla täyttä kaasua rajoitinta vasten ja hidastaen siten ohitustasi.

        Ehkä noin olisi voinut tehdä, mutta tuossahan ’syyllinen’ onkin nimenomaan tuo suurta ylinopeutta rattiraivoava.
        Rattiraivoajalle antamasi sympatia on jokseenkin outoa, koska sehän tuossa oli se ’suurempi roisto’, jonka nimenomaan ensisijaisesti olisi kuulunut harrastaa sitä kuuluisaa joustavuutta. Hetkellinen ylinopeuden pudotus vaikka tuohon lievään ylinopeuteen 102:een tuskin olisi ollut niin suuri uhraus, etteikö sitä olisi voinut tehdä ihan vaan liikenteen joustavuuden nimissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä noin olisi voinut tehdä, mutta tuossahan ’syyllinen’ onkin nimenomaan tuo suurta ylinopeutta rattiraivoava.
        Rattiraivoajalle antamasi sympatia on jokseenkin outoa, koska sehän tuossa oli se ’suurempi roisto’, jonka nimenomaan ensisijaisesti olisi kuulunut harrastaa sitä kuuluisaa joustavuutta. Hetkellinen ylinopeuden pudotus vaikka tuohon lievään ylinopeuteen 102:een tuskin olisi ollut niin suuri uhraus, etteikö sitä olisi voinut tehdä ihan vaan liikenteen joustavuuden nimissä.

        Minuakin ihmetyttää näissä kirjoittajissa usein esiityvä ’ymmärrys’ noita suuria ylinopeuksia kaahaavia ja rattiraivopäitä kohtaan ja näkemykset että muiden pitäisi joustaa omassa liikkumisessaan heidän vuokseen.

        Jos joku katsoo oikeudekseen ajaa reipasta ylinopeutta, niin luulisi nyt kohtuudella olevan valmiutta joustaa lakia pyrkivien vuoksi, kun nämä hieman rauhallisemmin liikkuvat ja ohittelevat hitaampia. Kyllä kaikissa autoissa on jarru- ja kaasupolkimet, joilla nopeutta voi pudottaa hetkeksi jotta lakia noudattamaan pyrkivätkin voivat liikkua sujuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin ihmetyttää näissä kirjoittajissa usein esiityvä ’ymmärrys’ noita suuria ylinopeuksia kaahaavia ja rattiraivopäitä kohtaan ja näkemykset että muiden pitäisi joustaa omassa liikkumisessaan heidän vuokseen.

        Jos joku katsoo oikeudekseen ajaa reipasta ylinopeutta, niin luulisi nyt kohtuudella olevan valmiutta joustaa lakia pyrkivien vuoksi, kun nämä hieman rauhallisemmin liikkuvat ja ohittelevat hitaampia. Kyllä kaikissa autoissa on jarru- ja kaasupolkimet, joilla nopeutta voi pudottaa hetkeksi jotta lakia noudattamaan pyrkivätkin voivat liikkua sujuvasti.

        Ylinpeudesta kitisevät jurnuttavat moottoritiellä 115, ettei tule sakkoja.

        Kun lähdette ohittamaan rekkaa, laitatte vakionopeudensäätimen pois päältä. Sehän tunnesti estää kiihdytyksen. Niinpä nopeutenne lerpahtaa 80-90 lukemiin samalla kun siirrytte vasemman kaistan tukkeeksi. Tätä ihmettelette aikanne ja muistatte sitten, että kaasuakin piti painaa. Nopeus nousee hipi hiljaa 90...100...110. Kun minuuttien kuluttua pääsette rekasta ohi, onkin aika palata oikealle kaistalle. Samalla pitää kiihyttää (vakkari takaisin päälle tai kiihdytys "käsikaasulle") jottei taaksenne juuttunut 6 "kaaharin" jono ehdi ohi ennen seuraavaa rekkaa.

        Kun eteen tulee 100 rajoitus, niin tiputatte nopeuttanne a) ei lainkaan b) muodolliset 10 km/h. Sama toistuu, kun eteen tulee työmaata lähestyttäessä 80 ja 50/60 rajotuskyltit. Osaava ja turvallinen tientukko ajaa sitten sen työmaan läpi 30 ylinopeudella.

        Maantiellä jurnutatte 80 mittarissa (todellinen nopeus pumppaa 70-85) yhtälailla 100 kuin 40/50/60 rajoitusalueilla (pikkutaajamat, tietyömaat ja ristysalueet). 60 rajoituksilla ohittelette muita ja satasen alueella vilkutatte pitkiä ja puitte nyrkkiä teidät ohittaville.

        Tientukko ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Nopeammat ovat kaahareita ja hitaampia pitää kouluttaa työntämällä lisää vauhtia tai ohittamalla, mikä taajamassa sujuu kätevästi vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta kokaten tai erkanemiskaista kautta.

        Tientukon tilannenopeus on aina oikea. Kapealla ja mutkaisella tiellä 60, leveällä tiellä (moottoritie ja ohituskaistat) 110. Kesät talvet. Riippumatta siitä, mitä liikennemerkissä lukee. Hyvin osaatte jurnuttaa satasen alueella 60-80 kesällä, toisaalta 110 löytyy mittariin ohituskaistoila talvirajoitustenkin aikaan. Kiire päästä konttaamaan ohituskaistojen välit 70 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinpeudesta kitisevät jurnuttavat moottoritiellä 115, ettei tule sakkoja.

        Kun lähdette ohittamaan rekkaa, laitatte vakionopeudensäätimen pois päältä. Sehän tunnesti estää kiihdytyksen. Niinpä nopeutenne lerpahtaa 80-90 lukemiin samalla kun siirrytte vasemman kaistan tukkeeksi. Tätä ihmettelette aikanne ja muistatte sitten, että kaasuakin piti painaa. Nopeus nousee hipi hiljaa 90...100...110. Kun minuuttien kuluttua pääsette rekasta ohi, onkin aika palata oikealle kaistalle. Samalla pitää kiihyttää (vakkari takaisin päälle tai kiihdytys "käsikaasulle") jottei taaksenne juuttunut 6 "kaaharin" jono ehdi ohi ennen seuraavaa rekkaa.

        Kun eteen tulee 100 rajoitus, niin tiputatte nopeuttanne a) ei lainkaan b) muodolliset 10 km/h. Sama toistuu, kun eteen tulee työmaata lähestyttäessä 80 ja 50/60 rajotuskyltit. Osaava ja turvallinen tientukko ajaa sitten sen työmaan läpi 30 ylinopeudella.

        Maantiellä jurnutatte 80 mittarissa (todellinen nopeus pumppaa 70-85) yhtälailla 100 kuin 40/50/60 rajoitusalueilla (pikkutaajamat, tietyömaat ja ristysalueet). 60 rajoituksilla ohittelette muita ja satasen alueella vilkutatte pitkiä ja puitte nyrkkiä teidät ohittaville.

        Tientukko ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Nopeammat ovat kaahareita ja hitaampia pitää kouluttaa työntämällä lisää vauhtia tai ohittamalla, mikä taajamassa sujuu kätevästi vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta kokaten tai erkanemiskaista kautta.

        Tientukon tilannenopeus on aina oikea. Kapealla ja mutkaisella tiellä 60, leveällä tiellä (moottoritie ja ohituskaistat) 110. Kesät talvet. Riippumatta siitä, mitä liikennemerkissä lukee. Hyvin osaatte jurnuttaa satasen alueella 60-80 kesällä, toisaalta 110 löytyy mittariin ohituskaistoila talvirajoitustenkin aikaan. Kiire päästä konttaamaan ohituskaistojen välit 70 km/h.

        Kohtaatko useinkin tuolla tavalla ajavia kuskeja? Itse en muista koskaan kohdanneeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin ihmetyttää näissä kirjoittajissa usein esiityvä ’ymmärrys’ noita suuria ylinopeuksia kaahaavia ja rattiraivopäitä kohtaan ja näkemykset että muiden pitäisi joustaa omassa liikkumisessaan heidän vuokseen.

        Jos joku katsoo oikeudekseen ajaa reipasta ylinopeutta, niin luulisi nyt kohtuudella olevan valmiutta joustaa lakia pyrkivien vuoksi, kun nämä hieman rauhallisemmin liikkuvat ja ohittelevat hitaampia. Kyllä kaikissa autoissa on jarru- ja kaasupolkimet, joilla nopeutta voi pudottaa hetkeksi jotta lakia noudattamaan pyrkivätkin voivat liikkua sujuvasti.

        Osuit asian ytimeen. Juuri tuo, että laillisesti ajavien, eli muiden pitäisi joustaa omassa liikkumisessaan ylinopeutta ajavien vuoksi, on se ydinasia. Jos ei ole kykyä, halua, mahdollisuutta, taitoa tms. ajaa laillisesti, niin on kyllä peiliin katsomisen paikka. Vaahdotaan vaan että muut ovat aina tiellä, vaikka he ajaisivat jo muutama km/h yli rajoitusten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinpeudesta kitisevät jurnuttavat moottoritiellä 115, ettei tule sakkoja.

        Kun lähdette ohittamaan rekkaa, laitatte vakionopeudensäätimen pois päältä. Sehän tunnesti estää kiihdytyksen. Niinpä nopeutenne lerpahtaa 80-90 lukemiin samalla kun siirrytte vasemman kaistan tukkeeksi. Tätä ihmettelette aikanne ja muistatte sitten, että kaasuakin piti painaa. Nopeus nousee hipi hiljaa 90...100...110. Kun minuuttien kuluttua pääsette rekasta ohi, onkin aika palata oikealle kaistalle. Samalla pitää kiihyttää (vakkari takaisin päälle tai kiihdytys "käsikaasulle") jottei taaksenne juuttunut 6 "kaaharin" jono ehdi ohi ennen seuraavaa rekkaa.

        Kun eteen tulee 100 rajoitus, niin tiputatte nopeuttanne a) ei lainkaan b) muodolliset 10 km/h. Sama toistuu, kun eteen tulee työmaata lähestyttäessä 80 ja 50/60 rajotuskyltit. Osaava ja turvallinen tientukko ajaa sitten sen työmaan läpi 30 ylinopeudella.

        Maantiellä jurnutatte 80 mittarissa (todellinen nopeus pumppaa 70-85) yhtälailla 100 kuin 40/50/60 rajoitusalueilla (pikkutaajamat, tietyömaat ja ristysalueet). 60 rajoituksilla ohittelette muita ja satasen alueella vilkutatte pitkiä ja puitte nyrkkiä teidät ohittaville.

        Tientukko ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Nopeammat ovat kaahareita ja hitaampia pitää kouluttaa työntämällä lisää vauhtia tai ohittamalla, mikä taajamassa sujuu kätevästi vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta kokaten tai erkanemiskaista kautta.

        Tientukon tilannenopeus on aina oikea. Kapealla ja mutkaisella tiellä 60, leveällä tiellä (moottoritie ja ohituskaistat) 110. Kesät talvet. Riippumatta siitä, mitä liikennemerkissä lukee. Hyvin osaatte jurnuttaa satasen alueella 60-80 kesällä, toisaalta 110 löytyy mittariin ohituskaistoila talvirajoitustenkin aikaan. Kiire päästä konttaamaan ohituskaistojen välit 70 km/h.

        Höpö höpö. Kiusaajat ovat erikseen ja niitä löytyy kyllä ihan yhtä paljon alinopeuksista kitisevien joukosta kuin ylinopeuksistakin kitisivien. Niistähän ei tässä nyt ole ollut kyse.

        Ylinopeus on lainvastaistaihan yksiselitteisesti. Se ei varmasti oikeuta vaatimaan yhtikäs mitään ylinopeuttasi helpottavaa ’joustoa’ lainmukaan ajavilta.


      • Anonyymi

        Se hanurissa roikkuminen on juuri sinun kaltaisten pippelimiesten puuhaa, jotka ei edes yhtä viestiä saa aikaan mainostamatta poikkeavuuttaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtaatko useinkin tuolla tavalla ajavia kuskeja? Itse en muista koskaan kohdanneeni.

        Voisiko syy kohtaamattomuuteen olla, että itse ajat kuten anomyymi Tänään 10:51 kirjoitti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtaatko useinkin tuolla tavalla ajavia kuskeja? Itse en muista koskaan kohdanneeni.

        Aina moottoritiellä liikkuessani.

        Ei taida nopeusmittarin virhe olla tientukolle tuttu käsite?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina moottoritiellä liikkuessani.

        Ei taida nopeusmittarin virhe olla tientukolle tuttu käsite?

        Entä onko kaahareille nopeusrajoitukset tuttuja? Moottoritielläkin sellainen on. Tuntuuko sinusta kummalliselta, että valtaosa autoilijoista pyrkii noudattamaan niitä? Ja vieläpä ohitustilanteessakin, vaikka se sinusta ilmeisesti onkin käsittämätöntä.

        Nopeusrajoitushan on sallittu maximinopeus ja sen allekin saa ajaa. Onko tiedossasi? Jos haluaa ajaa satasta moottoritiellä, niin se on sallittua. Ihan sallittua on silti myös ohittaa rekkakin. Onko jarrupolkimen olemassaolo ja sen käyttömahdollisuus tuttua? Se käyttö ei ole kiellettyä edes moottoritiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina moottoritiellä liikkuessani.

        Ei taida nopeusmittarin virhe olla tientukolle tuttu käsite?

        En tiedä, onko. Kysy joltain tientukolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä onko kaahareille nopeusrajoitukset tuttuja? Moottoritielläkin sellainen on. Tuntuuko sinusta kummalliselta, että valtaosa autoilijoista pyrkii noudattamaan niitä? Ja vieläpä ohitustilanteessakin, vaikka se sinusta ilmeisesti onkin käsittämätöntä.

        Nopeusrajoitushan on sallittu maximinopeus ja sen allekin saa ajaa. Onko tiedossasi? Jos haluaa ajaa satasta moottoritiellä, niin se on sallittua. Ihan sallittua on silti myös ohittaa rekkakin. Onko jarrupolkimen olemassaolo ja sen käyttömahdollisuus tuttua? Se käyttö ei ole kiellettyä edes moottoritiellä.

        "Nopeusrajoitushan on sallittu maximinopeus ja sen allekin saa ajaa. "

        Väärin meni taas. Nopeusrajoitushan tarkoittaa ALINTA SALLITTUA NOPEUTTA!

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä onko kaahareille nopeusrajoitukset tuttuja? Moottoritielläkin sellainen on. Tuntuuko sinusta kummalliselta, että valtaosa autoilijoista pyrkii noudattamaan niitä? Ja vieläpä ohitustilanteessakin, vaikka se sinusta ilmeisesti onkin käsittämätöntä.

        Nopeusrajoitushan on sallittu maximinopeus ja sen allekin saa ajaa. Onko tiedossasi? Jos haluaa ajaa satasta moottoritiellä, niin se on sallittua. Ihan sallittua on silti myös ohittaa rekkakin. Onko jarrupolkimen olemassaolo ja sen käyttömahdollisuus tuttua? Se käyttö ei ole kiellettyä edes moottoritiellä.

        > Entä onko kaahareille nopeusrajoitukset tuttuja? Moottoritielläkin sellainen on.

        Teillä tientukoilla on kummallinen logiikka. Moottoritiellä ajetaan niin, ettei lipsahda hitustakaan ylinopeuden puolelle. Nopeus voi olla jämptisti vaikka 118 km/h. Tai 110.

        Sitten, kun tulee satkun rajoituskyltti vastaan, niin vauhti joko jatkuu järkähtämättä tai nopeus laskee muodolliset 10 km/h. Sama 80 ja 60 kylttien kohdalla. Hyvin saanut mm. Helsingin Tampereen välillä tätä taas kesän aikana havainnoisa. Tientukko painelee tietyömaan kohdalla 30 ylinopeutta.

        Samoin moottoritien alussa oletaan kilometri tai 2 ennakkoa eli kiihdytetään satasee jo 80 alueella. Osa ottaa vastaavan ennakon myös 120 rajoitukseen (eli kiihdyttää satasen alueella 100-110 lukemiin). Moottoritien lopussa saman päinvastaisessa järjestyksessä eli vasta toista tai kolmatta 100 kylttiä totellaan ja sama 80 kanssa.

        Maantiellä EI ajeta ylinopeutta 100 rajotuksela, vaan vauhti enintään 95. Tietenkin poikkeuksena ohituskaistat, joiden kohdalla ajatte 100-130. Mutta 80-rajoitusalueella painellaankin ihan huoletta 75.....95 kuskista riippuen. Osa ajaa järkähtämättä samaa vauhtia riippumatta siitä, lukiko tolpassa 60, 80 vai 100.

        Mutta tärkeintä on kitistä ylinopeuksista ja puida nyrkkiä 100/120 alueilla ohittaville!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Entä onko kaahareille nopeusrajoitukset tuttuja? Moottoritielläkin sellainen on.

        Teillä tientukoilla on kummallinen logiikka. Moottoritiellä ajetaan niin, ettei lipsahda hitustakaan ylinopeuden puolelle. Nopeus voi olla jämptisti vaikka 118 km/h. Tai 110.

        Sitten, kun tulee satkun rajoituskyltti vastaan, niin vauhti joko jatkuu järkähtämättä tai nopeus laskee muodolliset 10 km/h. Sama 80 ja 60 kylttien kohdalla. Hyvin saanut mm. Helsingin Tampereen välillä tätä taas kesän aikana havainnoisa. Tientukko painelee tietyömaan kohdalla 30 ylinopeutta.

        Samoin moottoritien alussa oletaan kilometri tai 2 ennakkoa eli kiihdytetään satasee jo 80 alueella. Osa ottaa vastaavan ennakon myös 120 rajoitukseen (eli kiihdyttää satasen alueella 100-110 lukemiin). Moottoritien lopussa saman päinvastaisessa järjestyksessä eli vasta toista tai kolmatta 100 kylttiä totellaan ja sama 80 kanssa.

        Maantiellä EI ajeta ylinopeutta 100 rajotuksela, vaan vauhti enintään 95. Tietenkin poikkeuksena ohituskaistat, joiden kohdalla ajatte 100-130. Mutta 80-rajoitusalueella painellaankin ihan huoletta 75.....95 kuskista riippuen. Osa ajaa järkähtämättä samaa vauhtia riippumatta siitä, lukiko tolpassa 60, 80 vai 100.

        Mutta tärkeintä on kitistä ylinopeuksista ja puida nyrkkiä 100/120 alueilla ohittaville!

        Tientukkojen mielestä 60-70 on ihan OK nopeus taajamissa ja tietyömaiden 40/50 rajoitusalueilla.

        Tientukon mielestä 70-85 on ihan OK nopeus valtaväylillä, 60/80/100 rajoitusalueilla. Jotkut harvinaisemmat yksilöt tosin innostuvat kiihdyttämään jopa 95 asti. Kaikki kiihdyttävät vähintään sataseen ohituskaistoilla, myös talvirajoitusten aikaan.

        Moottoritielä on eniten hajontaa. Osa kihnuttaa 90 km/h, toinen ääripää karvan alle 120 (115..118). Valtaosa ajaa ihan samaa vauhtia 100 ja 120 rajoituksilla ja vasta 60/80 kyltien(tietyömaat) kohdalla hidastetaan pikkuisen.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, tientukon ei tarvitse kiinnittää huomioita liikennemerkkeihin.

        Koska tientukko ei kiinnitä huomiota merkkeihin, tientukko ei tarvitse nopeusmittariakaan. Sen ansiosta tientukko voi ajella pimeällä ja vesisateessakin ilman ajovaloja.

        Koska tientukko ei tiedä (ei tarvitse tietää), mikä vallitseva rajoitus on, tientukon on pakko jarruttaa peltipoliisien kohdalla tarpeettomien sakkojen välttämiseksi.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, jokainen, joka ohittaa tientukon on kaahari. Tientukolla on oikeus ja velvollisuus pyrkiä ehkäisemään tarpeettomat ohitukset mm. kiihdyttämällä ohituskaistojen kohdalla.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, tientukolla on oikeus ja velvollisuus painostaa hitaampia kovempaan ajovauhtiin. Tätä pyhää tehtävää tientukot suorittavat taajamissa, 30-60 rajoitusallueilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tientukkojen mielestä 60-70 on ihan OK nopeus taajamissa ja tietyömaiden 40/50 rajoitusalueilla.

        Tientukon mielestä 70-85 on ihan OK nopeus valtaväylillä, 60/80/100 rajoitusalueilla. Jotkut harvinaisemmat yksilöt tosin innostuvat kiihdyttämään jopa 95 asti. Kaikki kiihdyttävät vähintään sataseen ohituskaistoilla, myös talvirajoitusten aikaan.

        Moottoritielä on eniten hajontaa. Osa kihnuttaa 90 km/h, toinen ääripää karvan alle 120 (115..118). Valtaosa ajaa ihan samaa vauhtia 100 ja 120 rajoituksilla ja vasta 60/80 kyltien(tietyömaat) kohdalla hidastetaan pikkuisen.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, tientukon ei tarvitse kiinnittää huomioita liikennemerkkeihin.

        Koska tientukko ei kiinnitä huomiota merkkeihin, tientukko ei tarvitse nopeusmittariakaan. Sen ansiosta tientukko voi ajella pimeällä ja vesisateessakin ilman ajovaloja.

        Koska tientukko ei tiedä (ei tarvitse tietää), mikä vallitseva rajoitus on, tientukon on pakko jarruttaa peltipoliisien kohdalla tarpeettomien sakkojen välttämiseksi.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, jokainen, joka ohittaa tientukon on kaahari. Tientukolla on oikeus ja velvollisuus pyrkiä ehkäisemään tarpeettomat ohitukset mm. kiihdyttämällä ohituskaistojen kohdalla.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, tientukolla on oikeus ja velvollisuus painostaa hitaampia kovempaan ajovauhtiin. Tätä pyhää tehtävää tientukot suorittavat taajamissa, 30-60 rajoitusallueilla.

        Sulla on termit hukassa. Mikä se sellainen tientukko muka on, joka tietyissä kohdissa ajaa yli sallitun?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tientukkojen mielestä 60-70 on ihan OK nopeus taajamissa ja tietyömaiden 40/50 rajoitusalueilla.

        Tientukon mielestä 70-85 on ihan OK nopeus valtaväylillä, 60/80/100 rajoitusalueilla. Jotkut harvinaisemmat yksilöt tosin innostuvat kiihdyttämään jopa 95 asti. Kaikki kiihdyttävät vähintään sataseen ohituskaistoilla, myös talvirajoitusten aikaan.

        Moottoritielä on eniten hajontaa. Osa kihnuttaa 90 km/h, toinen ääripää karvan alle 120 (115..118). Valtaosa ajaa ihan samaa vauhtia 100 ja 120 rajoituksilla ja vasta 60/80 kyltien(tietyömaat) kohdalla hidastetaan pikkuisen.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, tientukon ei tarvitse kiinnittää huomioita liikennemerkkeihin.

        Koska tientukko ei kiinnitä huomiota merkkeihin, tientukko ei tarvitse nopeusmittariakaan. Sen ansiosta tientukko voi ajella pimeällä ja vesisateessakin ilman ajovaloja.

        Koska tientukko ei tiedä (ei tarvitse tietää), mikä vallitseva rajoitus on, tientukon on pakko jarruttaa peltipoliisien kohdalla tarpeettomien sakkojen välttämiseksi.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, jokainen, joka ohittaa tientukon on kaahari. Tientukolla on oikeus ja velvollisuus pyrkiä ehkäisemään tarpeettomat ohitukset mm. kiihdyttämällä ohituskaistojen kohdalla.

        Koska tientukko ajaa aina oikeaa nopeutta, tientukolla on oikeus ja velvollisuus painostaa hitaampia kovempaan ajovauhtiin. Tätä pyhää tehtävää tientukot suorittavat taajamissa, 30-60 rajoitusallueilla.

        Millä tavalla ’tientukon’ ylinopeus jossain tilanteessa on muka pahempi juttu kuin sinun ja muiden kaahareiden ylinopeus jossain muussa tilanteessa?
        Tuolle sinun määrittelemälle ’tientukolle’ sinä taas ole ’tientukko’ toisessa tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla ’tientukon’ ylinopeus jossain tilanteessa on muka pahempi juttu kuin sinun ja muiden kaahareiden ylinopeus jossain muussa tilanteessa?
        Tuolle sinun määrittelemälle ’tientukolle’ sinä taas ole ’tientukko’ toisessa tilanteessa.

        'Tientukon' ylinopeus tapahtuu usein taajamissa, missä ylinopeudet ovat poliisin mukaan paljon vaarallisempia kuin moottoriteillä. Itselläkin lipeää joskus ohittaessa valtateillä reippaasti ylinopeuteen (150 km/h), mutta taajamassa ajan aina 40 rajoitusalueella sitä 40.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on termit hukassa. Mikä se sellainen tientukko muka on, joka tietyissä kohdissa ajaa yli sallitun?!

        No tänään ajelin juuri sellaisen tientukon perässä. 80 alueella tasaista 68 nopeutta, samoin 60 alueella, 50 km/h tietyöalueella saattoi laskea vähän nopeutta, mutta vaikea sanoa varmaksi, koska etääntyi silloinkin kovaa vauhtia autostani. Tietyön jälkeen oli pidempi pätkä 80 aluetta, jolloin saavutin taas tämän tientukon ja menin ohi, kuten noin 10 muutakin.


    • Anonyymi

      Liikenteen ongelmat johtunee siitä, että mielisairaalan laitospaikkoja on vähennetty sitten lama aikojen 15 tuhatta.
      Näimpä nämä kaikki joko kaahaavat tuhattajasataa kaistojavaihdellen ja odottamatta. Tai jurraavat sitä vasenta kaistaa.....

    • Anonyymi

      Vaikka tätä palstaa lukiessa saattaa hämärtyä se, mitkä ovat liikenteen suurimmat ongelmat. Ne eivät ole todellakaan ole rauhallisesti ja nopeustajoituksia noudattavat mukaisesti ajavat. Ei todellakaan.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Hosuminen, hätäily ja mukamas "kiire" ovat liikenteessä suurimmat ongelmat.


    • Anonyymi

      Se moottoritien ohituskaistalla roikkuja aikoo ohittaa 5-10 km matkan päässä jonkun hitaasti kulkevan, vaikka ketään ei näkyisikään. Mitä sitä pomppimaan välillä oikealle.

      • Anonyymi

        " Mitä sitä pomppimaan välillä oikealle."
        Noin varmaan ajatteli kuski joka tänään moottoritiellä, rajoitus 120km/h, katsoi oikeaksi ajaa kilometrikaupalla vasemmalla kaistalla 100km/h. Oikealla ei ollut ketään ohitettavaa.
        Eipä oikealla kaistalla max. nopeutta ajavatkaan arvanneet tätä oikealta ohittaa joten suht´ pienestä ajoneuvomäärästä huolimatta melko nopeasti ihan kohtuuliset jonot syntyi molemmille kaistoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Mitä sitä pomppimaan välillä oikealle."
        Noin varmaan ajatteli kuski joka tänään moottoritiellä, rajoitus 120km/h, katsoi oikeaksi ajaa kilometrikaupalla vasemmalla kaistalla 100km/h. Oikealla ei ollut ketään ohitettavaa.
        Eipä oikealla kaistalla max. nopeutta ajavatkaan arvanneet tätä oikealta ohittaa joten suht´ pienestä ajoneuvomäärästä huolimatta melko nopeasti ihan kohtuuliset jonot syntyi molemmille kaistoille.

        Pyrin rikkomaann lakia aina silloin, kun poliisi ei ole paikalla, eikä näkemässä. Myös tuota ohituskaistasääntöä. Se kun on nääs maan tapa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyrin rikkomaann lakia aina silloin, kun poliisi ei ole paikalla, eikä näkemässä. Myös tuota ohituskaistasääntöä. Se kun on nääs maan tapa!

        Juu, saahan sitä valita mitä sääntöjä milloinkin haluaa noudattaa. Jos toinen ei noudata rajoituksia, niin minä en noudata muitakaan liikennemerkkejä. Eihän sellaisesta ole kenellekään haittaa, eihän ole? EIHÄN?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, saahan sitä valita mitä sääntöjä milloinkin haluaa noudattaa. Jos toinen ei noudata rajoituksia, niin minä en noudata muitakaan liikennemerkkejä. Eihän sellaisesta ole kenellekään haittaa, eihän ole? EIHÄN?

        EI TIETENKÄÄN!!'

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, saahan sitä valita mitä sääntöjä milloinkin haluaa noudattaa. Jos toinen ei noudata rajoituksia, niin minä en noudata muitakaan liikennemerkkejä. Eihän sellaisesta ole kenellekään haittaa, eihän ole? EIHÄN?

        Tiedän että kyseessä on sarkasmi mutta pelottavaa on, että jotkut oikeasti ajattelevat noin. Tällaisilla psykopaateilla ei ole mitään kykyä ottaa muut huomioon millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän että kyseessä on sarkasmi mutta pelottavaa on, että jotkut oikeasti ajattelevat noin. Tällaisilla psykopaateilla ei ole mitään kykyä ottaa muut huomioon millään tavalla.

        EIKÄ TARVITSEKAAN!! Oikeus minun puolella kuitenkin!!

        Audi King.


    • Anonyymi

      Yhtenäisyydessä ei ole olemassa sellaisia, kuten fiksummat jo oivalsivat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe