Kysymys epäsäännöllisestä sydämenlyönnistä

Anonyymi

Hei,

Mitä kertoo ekg:ssä todettu sinus arrhythmia? Kyseessä on epäsäännöllinen sydämenlyönti, joka ei etene jatkoselvityksiin julkisella puolella.
Mitä nämä kyseiset epäsäännölliset lyönnit merkitsevät ja mistä ne johtuvat?

Kiitos vastauksista!

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokaisella on aina joskus epäsäännöllisiä lyöntejä siellä täällä. Itselläkin viime käyrässä oli yksi tai kaksi ja aikaisemmin ei ole ollut. Mutta silloin kärsinkin enemmän stressistä, joten se saattoi vaikuttaa tai sattumalta saivat sen juuri filmille.
      Siitä ei tarvitse huolestua. Silloin vasta huolestutaan jos ne epäsäännölliset lyönnit jatkuu koko ajan ja yleensä se näkyy silloin kokonaisuudessaan voinnissasi.
      Arvailen, että se merkittiin sinne kun ensikerralla menet taas säännölliseen tarkastukseen niin katsotaan onko niitä ilmennyt lisää siitä mitä aikaisemmin oli. Sitten saattaa tulla toimenpiteitä jos ajan kanssa se menee hiljalleen kaummaksi normaalista määrästä.

      Epäsäännölliset lyönnit ei tarkastuskäynneissä ole yleensä mikään juttu ja niiden tutkiminen alkaa vasta, jos on muutoksia ajan kanssa aikaisempiin käyriin. Siksi usein lääkärit haluavat sinun aikaisemmat sydänfilmit yms. tiedot jostain, ksoka niitä pitää verrata sen noin vuoden välein. Yksi käynti ei kerro kokonaisuudesta heille paljoa mitään, ellei satu juuri silloin olemaan sydänkohtaus meneillään.

      Älä stressaa niistä niin todennäköisesti niitä tulee sinulle vähemmän, koska stressi pistää sydämmen pumppaamaan nopeammin ja todennäköisyys kasvaa useammalla lyönnillä.

      • Anonyymi

        Eli meinaa normaalia tervettä sydäntä niin kauan kun niitä tapahtuu, koska nekin ovat tärkeitä lyöntejä. Se on normaalimpaa lapsena ja vähenee aikuisena, jotkut lääkkeet lisää sitä ja se riippuu ihan ihmisestä kuinka paljon heillä noin yleensä niitä kuuluu.
        Periaatteessa sanoin väärin, että jos niitä on liikaa niin on haittaa. Enemmänkin jos minkä tahansa tyyppiset sydämmenlyönnit ottaa yksinään vallan niin siitä on haittaa ja se ei ole tervettä. Silloin sydän ei lyö oikein.
        Ilmaisin asian kommentissa typerästi ja olen todella huono selittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli meinaa normaalia tervettä sydäntä niin kauan kun niitä tapahtuu, koska nekin ovat tärkeitä lyöntejä. Se on normaalimpaa lapsena ja vähenee aikuisena, jotkut lääkkeet lisää sitä ja se riippuu ihan ihmisestä kuinka paljon heillä noin yleensä niitä kuuluu.
        Periaatteessa sanoin väärin, että jos niitä on liikaa niin on haittaa. Enemmänkin jos minkä tahansa tyyppiset sydämmenlyönnit ottaa yksinään vallan niin siitä on haittaa ja se ei ole tervettä. Silloin sydän ei lyö oikein.
        Ilmaisin asian kommentissa typerästi ja olen todella huono selittämään.

        Kiitos vastauksestasi. Iältäni olen nuori aikuinen. Itselläni on otettu viimeksi ekg 1.5 vuotta sitten ja siellä ilmeni sama epäsäännöllinen sydämenlyönti. Itse olen hieman varuillani, koska suvussa on harvinaista, vakavaa sydänsairautta. Vaikka todennäköisyys minkään vastaavan sairauden saamiseen on pieni, silti koen tärkeäksi selvittää tällaiset epäkohdat. Koska moni asia jäisi selvittämättä jos nojaisi pelkästään ammattilaisten taitoon ja mielenkiintoon ottaa asioita selvitykseen.

        Osaatko sanoa, miten nämä epäsäännölliset sydämenlyönnit voivat vaikuttaa oloon?
        Itselläni oli kerran erään epäsopivan lääkkeen käytön yhteydessä rytmihäiriöitä, joista verenpainemittari ilmoitti. Näitä rytmihäiriöitä en omassa olossani huomannut, mutta niitä oli ihan jonkin verran.

        Ja vielä huomautuksena omaan kommenttiisi, minun mielestäni artikuloit asiasi todella selkeästi ja hyvin selitit asiasi :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Iältäni olen nuori aikuinen. Itselläni on otettu viimeksi ekg 1.5 vuotta sitten ja siellä ilmeni sama epäsäännöllinen sydämenlyönti. Itse olen hieman varuillani, koska suvussa on harvinaista, vakavaa sydänsairautta. Vaikka todennäköisyys minkään vastaavan sairauden saamiseen on pieni, silti koen tärkeäksi selvittää tällaiset epäkohdat. Koska moni asia jäisi selvittämättä jos nojaisi pelkästään ammattilaisten taitoon ja mielenkiintoon ottaa asioita selvitykseen.

        Osaatko sanoa, miten nämä epäsäännölliset sydämenlyönnit voivat vaikuttaa oloon?
        Itselläni oli kerran erään epäsopivan lääkkeen käytön yhteydessä rytmihäiriöitä, joista verenpainemittari ilmoitti. Näitä rytmihäiriöitä en omassa olossani huomannut, mutta niitä oli ihan jonkin verran.

        Ja vielä huomautuksena omaan kommenttiisi, minun mielestäni artikuloit asiasi todella selkeästi ja hyvin selitit asiasi :)

        Ne huonot olot on aika kovia yleensä siinä vaiheessa, tietenkin se riippuu hieman mikä osa sydämmestä lyö väärin, että tuleeko niitä oloja. Lähes poikkeuksetta kumminkin jotenkin huomaa jos sydän lyö jatkuvasti haitallisesti väärin, jos sitä ei fyysisesti tunne pistävänä kipuna tai rinnassaan outoina lyönteinä niin sitten se näkyy voimakkaana pahana olona/pyörryttää.
        Sellaisia oireita, että aivot ei saa tarpeeksi happea, koska siitä on monesti kiinni. En ole lääkäri ja jokainen ihminen on aina yksilö, mutta sydän ongelmat, etenkin lyöntiongelmiin liittyvät, on joksein loogisia ja voimakkaita.

        Voi hyvin olla, että se epäsäännöllinen sydämmenlyönti on sinulla se normaali ja sen takia se on siellä merkattuna, että tämä on miten sinun sydän toimii ja tarkkaillaan ettei tule isoa muutosta siihen. Saatan olla väärässä, mutta tavallaan sinulla on selkeä oma persoonallinen merkki ja luulen, että sitä on helpompi seurata jos jotain muuttuu kuin sellaista sydäntä joka on ns. persoonattomampi/hiljaisempi.

        Minä puhun tälleen typerän maallikon tavalla, mutta isoin juttu on, että yritä olla stressamatta tai ahdistumatta asiasta sen kummemmin, koska liika huolehtiminen loplta aiheuttaa jotain terveyshaittoja fyysisestikin.


    • Anonyymi

      Moinulla ollut lapsesta asti "sydämentykytystä" jota tutkittu ja monta EKG:ta otettu.
      On todetttu vaaarattomaksi ja olen elänyt 66 vuotta tämän kanssa. Luultavasti kuolen johonkin muuhun kuin sydänkohtaukseen.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut häiriöitä melkeinpä aamusta iltaan. On tutkittu. Mitään ei voi.
      Sydän on kunnossa, häiriöt ovat "toiminnallisia". Tykyttää välillä niin pirusti,
      joskus liian harvaan, haukon henkeä, surraa ja väpättää.
      Kardiologi sanoi "pitää vaan elää niitten oireitten kanssa".
      Se oli masentavaa, mutta näin olen mennyt eteenpäin monta vuotta.
      Oireita pelästyy ensin ja pelkää, sitten tottuu - aika hyvin...
      Oletko tutkinut sydänsivuja, hyvät sivut, kaikkea mahdollista tietoa sydämestä.
      En ole ollut pitkää aikaan sivuilla, muisti ei ole varma nyt, onkohan ne yksinkertaisesti vain
      sydän.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe