Eikös haaksirikkoutuneen aluksen pelastusmaksu lasketa aluksen ja sen rahdin arvon mukaan, jotain 30-50% käyvästä arvosta.
Alfons Håkansin tilipäivä
44
1281
Vastaukset
- Anonyymi
Ei, se lasketaan siten että tilaajan ja toimijan välille syntyy sopimus, vakuutusyhtiötä asia kiinnostanee myös aika paljon ja heillä voi olla omia vaatimuksiaan. Lait eivät määrittele taksoja näissä asioissa.
Valitettavasti Håkansilla ei taida vesillämme juuri kilpailijaa olla, isommassa maailmassa näitäkin keikkoja varustamot ja vak.yhtiöt kilpailuttavat eri pelastusyhtiöiden kesken.- Anonyymi
Lait määrittelevät taksat. Sinä vain höliset.
Sopimuksen voi silti tehdä.
Kannattaa lukea muutakin kuin Aku Ankkaa, vaikka sekin taitaa sinulle olla tiedelehti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lait määrittelevät taksat. Sinä vain höliset.
Sopimuksen voi silti tehdä.
Kannattaa lukea muutakin kuin Aku Ankkaa, vaikka sekin taitaa sinulle olla tiedelehti.Millä perusteella lait määrittävät nämä taksat?
Onko heittää linkkiä asiasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella lait määrittävät nämä taksat?
Onko heittää linkkiä asiasta?Toki, mutta laita sinä ensin linkki siihen, ettei lakia ole.
Tehdään näytöt siinä järjestyksessä, kun väitteet on esitetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki, mutta laita sinä ensin linkki siihen, ettei lakia ole.
Tehdään näytöt siinä järjestyksessä, kun väitteet on esitetty.Lässynlässyn.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lait määrittelevät taksat. Sinä vain höliset.
Sopimuksen voi silti tehdä.
Kannattaa lukea muutakin kuin Aku Ankkaa, vaikka sekin taitaa sinulle olla tiedelehti.Olen sivun ensimmäinen kommentoija ja pyytäisin ja asiantuntijaa kertomaan mitkä lait määrittävät meripelastustehtävien hinnat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki, mutta laita sinä ensin linkki siihen, ettei lakia ole.
Tehdään näytöt siinä järjestyksessä, kun väitteet on esitetty.Enhän väittänytkään että lakia ei ole!
Ei taida löytyä semmoista linkkiä ettei laki määritä joten laita oma linkkisi!
Kysymyksen kysymyksellä vastaaminen osoittaa että ei sulla mitään tietoa asiasta ole!
Oletko se sama joka muualla väitti että ihmiset joutuvat lunastamaan laivaan jääneet autonsakin pelastusuhtiöltä?
- Anonyymi
Löytyy muitakin hinaajia, kuin AH, joten kyse on puhtaasti neuvottelu tulos, ei merilainmääritelmä alluksen pelastamisesta.
AH hoitaa vain hinauksen, alusta ei pelastettu, vaan makasi savessa.
Aloittajalla nyt vellit ja puurot sekaisin.- Anonyymi
AH:lla on ylivertaisesti eniten kalustoa ko. tehtävien hoitoon. Muitakin toimijoita on, totta sekin. Kyse on näissä ennalta odottamattomissa tilanteissa myös siitä, missä kenenkin kalusto juuri silloin on, nämä hinaajat Amorellan tapauksessa olivat jossain melko lähellä koska noin nopeasti paikalle pääsivät ja sen lisäksi ne olivat vapaina muista tehtävistä tai tehtävissä joista saattoivat nopeasti tilapäisesti siirtyä juuri tähän hommaan.
Tässä ei tietenkään mitään varsinaista meripelastusta ensinkään harjoitettu ja tuon hinauksen olisivat kyenneet hoitamaan vaikka ne kaksi alueella loisinutta viranomaisalusta, ylimitoitettua toimintaa mutta kai siinä oli varauduttu mahdollisesti tuulisempiin oloihin sun muuta. Käytännössä Amorella nykäisi itsensä irti pienen painopisteen siirron jälkeen omin konein ja olisi voinut jatkaa satamaan ilman hinaajan hinaajaa, kuulemani mukaan edes keulan ohjailupotkurit eivät vaurioituneet ja niin pää- kuin apukoneetkin ovat kunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AH:lla on ylivertaisesti eniten kalustoa ko. tehtävien hoitoon. Muitakin toimijoita on, totta sekin. Kyse on näissä ennalta odottamattomissa tilanteissa myös siitä, missä kenenkin kalusto juuri silloin on, nämä hinaajat Amorellan tapauksessa olivat jossain melko lähellä koska noin nopeasti paikalle pääsivät ja sen lisäksi ne olivat vapaina muista tehtävistä tai tehtävissä joista saattoivat nopeasti tilapäisesti siirtyä juuri tähän hommaan.
Tässä ei tietenkään mitään varsinaista meripelastusta ensinkään harjoitettu ja tuon hinauksen olisivat kyenneet hoitamaan vaikka ne kaksi alueella loisinutta viranomaisalusta, ylimitoitettua toimintaa mutta kai siinä oli varauduttu mahdollisesti tuulisempiin oloihin sun muuta. Käytännössä Amorella nykäisi itsensä irti pienen painopisteen siirron jälkeen omin konein ja olisi voinut jatkaa satamaan ilman hinaajan hinaajaa, kuulemani mukaan edes keulan ohjailupotkurit eivät vaurioituneet ja niin pää- kuin apukoneetkin ovat kunnossa.Kuulemani mukaan silloin kun alus on kolahtanut maapalloon vähän reilummin, omia koneita ei käytetä. On saattanut tulla muutoksia akselipeteihin,tms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulemani mukaan silloin kun alus on kolahtanut maapalloon vähän reilummin, omia koneita ei käytetä. On saattanut tulla muutoksia akselipeteihin,tms.
Kuulitko sitä että tämä alus pohjakosketuksen jälkeen ajeli koneitaan käyttäen siihen saaren rantaan ja piti itseään paikoillaan hinaajien tuloon asti omilla koneillaan. Ja jos seurasit irrotusta, huomasit kyllä alan ihmisenä milloin laivassa käynnistettiin koneita...Ja huomasit silloin senkin kun laivan potkurit pyörivät, jookos?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulitko sitä että tämä alus pohjakosketuksen jälkeen ajeli koneitaan käyttäen siihen saaren rantaan ja piti itseään paikoillaan hinaajien tuloon asti omilla koneillaan. Ja jos seurasit irrotusta, huomasit kyllä alan ihmisenä milloin laivassa käynnistettiin koneita...Ja huomasit silloin senkin kun laivan potkurit pyörivät, jookos?
Bukseeri vetää, vauhtia 4 knots.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulemani mukaan silloin kun alus on kolahtanut maapalloon vähän reilummin, omia koneita ei käytetä. On saattanut tulla muutoksia akselipeteihin,tms.
Tosiaan käytti omia koneitaan kun lähtivät matalikolla. Varmaan kellottivat kampiakselit ja potkuriakselit ennen kuin päättivät näin tehdä. Yksinkertainen toimenpide.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosiaan käytti omia koneitaan kun lähtivät matalikolla. Varmaan kellottivat kampiakselit ja potkuriakselit ennen kuin päättivät näin tehdä. Yksinkertainen toimenpide.
Nyt jo pyrkii naurattamaan...kellottivat, joo, ja suorittivat siinä sivussa mäntien haalauksen yms. vajaassa vuorokaudessa, kaiken muun pienen laivan painopisteen siirrosta sun muusta aiheutuneen työn lisäksi...oikeasti, nyt naurattaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jo pyrkii naurattamaan...kellottivat, joo, ja suorittivat siinä sivussa mäntien haalauksen yms. vajaassa vuorokaudessa, kaiken muun pienen laivan painopisteen siirrosta sun muusta aiheutuneen työn lisäksi...oikeasti, nyt naurattaa!
No naura vaan sehän pidentää ikää.
Et ole vissiin koskaan tehnyt tai ollut mukana moisessa?
Haalailevat mäntiä sitten Naantalissa jos on tarvetta.
- Anonyymi
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940674
6 § (22.12.2006/1363)
Pelastuspalkkion suuruuden määrääminen - Anonyymi
Rekkojen pitää itse maksaa pelastuskulut
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006646790.html- Anonyymi
Maksusitoumus pelastuksesta yhden rekan osalta 54 000,-
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/49eb792a-45c3-43c1-a932-2c9b6e7e6077
Rekkoja oli 40 kpl, ja laivan osuus päälle. Ellei maksa, niin jää pelastajan haltuun.
Palkkiot ovat tarkoituksella houkuttelevan kovia, jotta pelastusyrityksillä on mielenkiintoa pitää kalustoa saatavilla ja lähtövalmiina.
- Anonyymi
Missä se lässynlässyttäjä on, olisi kiva kuulla, miten meni omasta mielestä :D
- Anonyymi
Laki ei edelleenkään määritä maksun suuruutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei edelleenkään määritä maksun suuruutta.
Loppupeleissä maksuprosentti lienee on liikesalaisuus, mutta mitä pienempi haveri ja saadaan lasti ja alus turvaan, sitä suurempi palkkio.
"Operaatio ei ole aluksen kohdalta vielä ohi ennen kuin alus on turvallisesti Naantalin korjaustelakalla. Vasta Amorellan korjauskulujen jälkeen voidaan määritellä pelastuspalkkioiden suuruus."
Mikäli Amorella olisi uponnut irrotuksen jälkeen/tullut kova myrsky AH olisi jäänyt nuoleskelemaan näppäjään. Nyt vähän paikkaa pohjaan ja hyvässä kelissä korjaustelakalle.
Korjataan haveria edeltävään kuntoon, joka vähennetään aluksen arvosta, lopusta AH saa jonkun (huomattavan vrt rekkojen vakuusmaksu 50t@) prosenttiosuuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei edelleenkään määritä maksun suuruutta.
Eipä niin teekään, ei prosenteissa eikä euroissa. Mainitsee kyllä, että maksun pitää olla riittävän suuri jotta se houkuttelee pelastajat paikalle, mutta toisaalta myös kohtuullistaminen otetaan huomioon tilanteissa joissa voidaan katsoa toisen myöntyneen painostuksesta pakkotilanteessa. Eli diipadaapaa laki täynnä, ellei osapuolet pääse sopimukseen niin lakimiehet nauravat matkalla pankkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä niin teekään, ei prosenteissa eikä euroissa. Mainitsee kyllä, että maksun pitää olla riittävän suuri jotta se houkuttelee pelastajat paikalle, mutta toisaalta myös kohtuullistaminen otetaan huomioon tilanteissa joissa voidaan katsoa toisen myöntyneen painostuksesta pakkotilanteessa. Eli diipadaapaa laki täynnä, ellei osapuolet pääse sopimukseen niin lakimiehet nauravat matkalla pankkiin.
Viime kädessä kuitenkin katsotaan, mitä laki sanoo ja toimitaan sen mukaan. Kuten aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime kädessä kuitenkin katsotaan, mitä laki sanoo ja toimitaan sen mukaan. Kuten aina.
Merilaissa sanotaan kuitenkin selvästi, että sopimuksella voidaan ylikäydä lähes koko asian yli. Siis, jos VL olisi sopinut AH:n kanssa, että se maksaa kaikki, ei lastinomistajilta olisi mitään voinut veloittaa.
VL:llä vastaavasti on jotkut sopimusehdot sekä rekoista että henkilöautoista. Ilmeisesti rekkojen ehdot mahdollistavat pelastusmaksut ja henkilöautojen ei. Tai sitten VL on vain imagosyistä kiltti henkilöasiakkaille. - Anonyymi
Varmaan lukemassa iltssanomista että viikari tai pikemminkin heidän vastuuvakuutuksensa maksaa sen mikä loppupeleissä määrätään oikeudessa maksettavaksi. Niinkuin oikein onkin.
- Anonyymi
Siinä todellinen syy miksi omaisuus on jätettävä laivaan evakuointitilanteessa. Pitäishän niistä henkilöautoista pelastusmaksu kait maksaa... miksi ovat nyt niin höveleitä ettei tarvitse?
- Anonyymi
Mistä ihmeen pelastuksesta? Eikös tässä ollut kyseessä avustustoimi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä ihmeen pelastuksesta? Eikös tässä ollut kyseessä avustustoimi?
Avustustoimi nemenomaan. Ero on siinä että päällystö ja miehistö ei poistunut laivasta, vaan matkustajat ja hotellihenkilökunta.
Meripelastuksesta on kyse silloin kun miehistökin on jättänyt laivan.
Yksityisoikeudellisiin sopimuksiin Vikinglinen ja AlfonsH:n välillä voidaan kirjata ihan mitä termejä osapuolten lakimiehet hyväksyvät, mutta se ei lain tulkintaa edellisestä muuksi muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä ihmeen pelastuksesta? Eikös tässä ollut kyseessä avustustoimi?
Juuri samaa ihmettelin. Vaaratilannettahan ei VL:n tiedottamisen mukaan ollut.
Alus vuoti, kyllä, mutta uppoamisvaaraa ei ollut, ja homma turvattiin ajamalla alus matalaan pohjaan kiinni.
AH tilattiin paikalle myöhemmin hinaamaan alus korjattavaksi.
Jos jokaisesta vuotavasta ja hinauksen tarpeessa olevasta veneestä ruvetaan samalla tavalla rahastamaan jo kolmansiakin osapuolia, niin hulluksi menee veneilyhommat. Täydellisen hulluksi.
Tämä haiskahtaa ja pahasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri samaa ihmettelin. Vaaratilannettahan ei VL:n tiedottamisen mukaan ollut.
Alus vuoti, kyllä, mutta uppoamisvaaraa ei ollut, ja homma turvattiin ajamalla alus matalaan pohjaan kiinni.
AH tilattiin paikalle myöhemmin hinaamaan alus korjattavaksi.
Jos jokaisesta vuotavasta ja hinauksen tarpeessa olevasta veneestä ruvetaan samalla tavalla rahastamaan jo kolmansiakin osapuolia, niin hulluksi menee veneilyhommat. Täydellisen hulluksi.
Tämä haiskahtaa ja pahasti.Merirosvoustahan tuo pelastusyhtiöiden toiminta on. Olisi aika päivittää laki tälle vuosituhannelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merirosvoustahan tuo pelastusyhtiöiden toiminta on. Olisi aika päivittää laki tälle vuosituhannelle.
Ihan lain mukaista ja asiallista toimintaa. VL:n ei ollut mikään pakko tehdä sopimusta HL:n kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan lain mukaista ja asiallista toimintaa. VL:n ei ollut mikään pakko tehdä sopimusta HL:n kanssa.
VL on varmaankin Viking Line, mutta mitä sopimus osapuolta lyhenne HL mahtaa tarkoittaa?
Ei ainakaan liittyne Alfons Håkaniin mitenkään, vai kuinka?
- Anonyymi
ei se interin pyörittäminen ilmaista ole :)
- Anonyymi
Jos uutisiin on noin suunnilleenkaan luottaminen, pelkästään rekoista tulisi maksettavaa yhteensä noin miljoona Euroa. Pikaisestipa lastienkin arvo määriteltiin.
Ja laivan arvo sitten, mikä se on korjauksen jälkeen? Eikö tuo ole jo myynnissä ollut alus, ostajaa kai ei ole vielä löytynyt. Ei tuollainen lähes tyhjillään ajelu kuin mitä nämä laivat nyt virusaikaan tekevät, ole enää muuta kuin tappiollista sekään. Noin 200 matkustajaa, heistä noin 40 rekkakuskeja, sama määrä pikkuautoja, eihän noista saatava tulo riittäne edes noin 80 laivan henkilökuntaan kuuluvan palkkauksiin, polttoaineista sun muista puhumattakaan. Eli mikä on yli 30- vuotiaan laivan arvo jos sille ei löydy oikein mistään kannattavaa ajettavaa?
Rahtilaivat nykyisin romutetaan usein siinä 20- 25 vuoden käytön jälkeen.- Anonyymi
Mariellan on kerrottu olevan myynnissä ei Amorellan. Tosin 2017 löytyy uutisia, joissa kerrotaan harkittavan Amorellan myyntiä.
Tuo n. 50 tonnia/rekka oli takuusumma. Pelastuksesta määräytyy sitten joskus myöhemmin se varsinainen lasku.
VL on ilmoittanut hoitavansa takuut, mutta hoitaako myös sitten sen varsinaisen laskun? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mariellan on kerrottu olevan myynnissä ei Amorellan. Tosin 2017 löytyy uutisia, joissa kerrotaan harkittavan Amorellan myyntiä.
Tuo n. 50 tonnia/rekka oli takuusumma. Pelastuksesta määräytyy sitten joskus myöhemmin se varsinainen lasku.
VL on ilmoittanut hoitavansa takuut, mutta hoitaako myös sitten sen varsinaisen laskun?Periaatteessa AH:lla on avoin shekki, johon he voivat kirjoittaa haluamansa summan. Jos VL ei sitä hyväksy AH pitää laivan ja rahdin, koska keräsivät roskat merestä.
Sinällään mielenkiintoista on että, rekkayrittäjät tai konttien rahdinomistajat eivät tehneet sopimusta AH:n kanssa, mutta joutuvat tyytymään aluksen päällikön tekemään sopimukseen.
Johan VL:n toimari vihjaii, ettei AH:n kulut juurikaan ylittäisi 200 000,- ja siihen nähden rekkojen panttimaksut olisivat aivan metsässä.
Kirjoittaako AH sitten 2 000 000,- vaikko 20 000 000,- laskun vaivoistaan riipuu ihan heistä. Loppupeleissä sitten katsotaan kärjäjillä mikä on oikea luku ja tämä luku sitten jyvitetään rekkojen, rahdin ja laivan arvojen kesken.
Mikäli arvata saa on loppusumma reilusti yli 200 000,- koska sillä hinnalla ei olisi houkkutelevaa pitää kaupallista hinausvalmuitta satunnaisia havereita varten. Kuusi nollaa, mutta mikä on esimmäinen numero. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa AH:lla on avoin shekki, johon he voivat kirjoittaa haluamansa summan. Jos VL ei sitä hyväksy AH pitää laivan ja rahdin, koska keräsivät roskat merestä.
Sinällään mielenkiintoista on että, rekkayrittäjät tai konttien rahdinomistajat eivät tehneet sopimusta AH:n kanssa, mutta joutuvat tyytymään aluksen päällikön tekemään sopimukseen.
Johan VL:n toimari vihjaii, ettei AH:n kulut juurikaan ylittäisi 200 000,- ja siihen nähden rekkojen panttimaksut olisivat aivan metsässä.
Kirjoittaako AH sitten 2 000 000,- vaikko 20 000 000,- laskun vaivoistaan riipuu ihan heistä. Loppupeleissä sitten katsotaan kärjäjillä mikä on oikea luku ja tämä luku sitten jyvitetään rekkojen, rahdin ja laivan arvojen kesken.
Mikäli arvata saa on loppusumma reilusti yli 200 000,- koska sillä hinnalla ei olisi houkkutelevaa pitää kaupallista hinausvalmuitta satunnaisia havereita varten. Kuusi nollaa, mutta mikä on esimmäinen numero.Mediassa voidaan pallotella asioita miten tahansa ja varsinkin toimittajilla menee termit aina sekaisin.
Paljon varmaan riippuu mitä viikari on tilannut.
Jos on tilannut hinauksen niin menee håkun hinnaston mukaan, jos pelastustyön niin hinta määritellään jotenkin muuten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa AH:lla on avoin shekki, johon he voivat kirjoittaa haluamansa summan. Jos VL ei sitä hyväksy AH pitää laivan ja rahdin, koska keräsivät roskat merestä.
Sinällään mielenkiintoista on että, rekkayrittäjät tai konttien rahdinomistajat eivät tehneet sopimusta AH:n kanssa, mutta joutuvat tyytymään aluksen päällikön tekemään sopimukseen.
Johan VL:n toimari vihjaii, ettei AH:n kulut juurikaan ylittäisi 200 000,- ja siihen nähden rekkojen panttimaksut olisivat aivan metsässä.
Kirjoittaako AH sitten 2 000 000,- vaikko 20 000 000,- laskun vaivoistaan riipuu ihan heistä. Loppupeleissä sitten katsotaan kärjäjillä mikä on oikea luku ja tämä luku sitten jyvitetään rekkojen, rahdin ja laivan arvojen kesken.
Mikäli arvata saa on loppusumma reilusti yli 200 000,- koska sillä hinnalla ei olisi houkkutelevaa pitää kaupallista hinausvalmuitta satunnaisia havereita varten. Kuusi nollaa, mutta mikä on esimmäinen numero.https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-puhuu-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/975ab777-92d2-4874-beda-aa81fd4d305b
"Yleensä pelastuspalkkioista sovittaessa pelastettavan lastin osuus on hyvin pieni suhteessa pelastettavan aluksen osuuteen, mutta koronan huonontaman markkinatilanteen takia alusten arvon määrittäminen on vaikeaa."
Eli Amorella voidaankin arvottaa (lähes) romuraudan arvoiseksi, Turkissa on menossa romutukseen uudempiakin 'Karibian' risteilijöitä. Tuolta pohjalta AH:n 50 000,-/rekka vakuus *40 = 2 000 000 Amorellan romutushinta 1 000 000,- = 3 000 000,-
Rekat voivat lopulta hyvinkin joutua maksamaan leijonan osan haverista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-puhuu-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/975ab777-92d2-4874-beda-aa81fd4d305b
"Yleensä pelastuspalkkioista sovittaessa pelastettavan lastin osuus on hyvin pieni suhteessa pelastettavan aluksen osuuteen, mutta koronan huonontaman markkinatilanteen takia alusten arvon määrittäminen on vaikeaa."
Eli Amorella voidaankin arvottaa (lähes) romuraudan arvoiseksi, Turkissa on menossa romutukseen uudempiakin 'Karibian' risteilijöitä. Tuolta pohjalta AH:n 50 000,-/rekka vakuus *40 = 2 000 000 Amorellan romutushinta 1 000 000,- = 3 000 000,-
Rekat voivat lopulta hyvinkin joutua maksamaan leijonan osan haverista.Näkyy olevan esim. entinen Sally Albatros myynnissä pyyntihintaan 49 milj. dollaria. Risteilyaluksia on myynnissä pilvin pimein, Amorella on kyllä autolautta, näitä ei aivan niin paljon ole mutta missä tälle nyt olisi kannattava reitti? Ikäkin painaa ja pari- kolme vuotta vanhempaa Mariellaa ei saatu kaupan kun se 2017 myyntiin laitettiin, että sekin jotain tilanteesta kertonee, tilanteesta joka tämän virusepidemian johdosta ei ainakaan aiempaa valoisampi ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkyy olevan esim. entinen Sally Albatros myynnissä pyyntihintaan 49 milj. dollaria. Risteilyaluksia on myynnissä pilvin pimein, Amorella on kyllä autolautta, näitä ei aivan niin paljon ole mutta missä tälle nyt olisi kannattava reitti? Ikäkin painaa ja pari- kolme vuotta vanhempaa Mariellaa ei saatu kaupan kun se 2017 myyntiin laitettiin, että sekin jotain tilanteesta kertonee, tilanteesta joka tämän virusepidemian johdosta ei ainakaan aiempaa valoisampi ole.
Nyt varsinkin virusepidemian jyllätessä laivoja saa myydä ja on myynnissä vaikka miten paljon, näin toki oli jo ennen epidemian alkua. Esim. eräs alkujaan ruotsin valtiolle suomessa tehty jäänmurtaja joka sittemmin myytin ja muunnettiin turismin palvelukseen, on ison telakkahuollon ja edellisen omistajan konkurssin jälkeen ollut myynnissä jo vuosia, ota ja omista, ei maksa paljoakaan jos suhteutetaan alkuperäisiin kustannuksiin ja rakennushintoihin.
Jos olet tosiveneilijä, veneilläksesi ympärivuotisesti tarvitset sopivat välineet, nyt sellaiset ovat tarjolla..
- Anonyymi
Viroon rekisteröity yritys tämä AH. Ja paljon muutakin toimintaa kuin tämä meripelastushomma, satamien hinauspalveluja ja jäänmurtoa, ainakin Thetis- niminen suuri hinaaja/murtaja oli viime talvenakin, talven leutoudesta huolimatta, passissa ja hetkittäin avustustehtävissäkin merenkurkun vaiheilla.
- Anonyymi
alfred kid nappaa rekat ja vaatii lunnaita , jos lunnaita ei makseta , ottaa autot ja lastit,, kuskien lompakot,, kellot,, itelleen,, ja kaki on heidän puolellaan,,$
- Anonyymi
alfred ei antanu ottaa edes kahvinkeitintä rekan hytistä,,ois siitäkin halunnu lunnaita,,hytistä löytyneen konjakki pullon joivat,, ja jääkaapista kaiken söivät ja osan makkaralastista,,ja sen jälkeen vielä vaativat lunnaita syömistään makkkaroista,, on pelastus yhtiöllä tiukkaa,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
alfred ei antanu ottaa edes kahvinkeitintä rekan hytistä,,ois siitäkin halunnu lunnaita,,hytistä löytyneen konjakki pullon joivat,, ja jääkaapista kaiken söivät ja osan makkaralastista,,ja sen jälkeen vielä vaativat lunnaita syömistään makkkaroista,, on pelastus yhtiöllä tiukkaa,,
Kukas se tämä Alfred, tai siis alfred, sitten oikein on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029