Flipper 535 HT ja Yamaha 90

Jande

Onko kokemuksia/tietoa oikeesta potkurista jolla ei laukkaisi ja kulkis sen mitä voi yleensäkkin max nopeudeks saada. Tällä hetkellä koneen kavitaatiolevy 2cm pohjan yläpuolella ja 13x19 tuuman Yamahan alumiini potkuri. Ballisticin 13 1/8x21" potkuria olen ajatellut. Kertokaapa jos olis teitoa.

13

5857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies

      Laukkaaminen ei johdu potkurista. Yleensä pohja kestää nopeuksia tiettyyn pisteeseen ja sitten meno muuttuu rauhattomaksi.
      Osaatko trimmata koneen oikein? Onko painopiste kohdallaan. Moottorin korkeus voi myös vaikuttaa laukkaamiseen. Oletko kokeillut laskea pykälällä.

      • Jande

        Laukkaaminen todella johtuu usein potkurista koska potkuri,koneen korkeus pohjasta ja vene ei ole ns.yhtä puuta eli pito häviää luiston vuoksi hetkeksi ja palaa taas hetkeksi. Koneen korkeus kerrotaan jo edellisessä viestissä ja suinkaan en aio laskea sitä vaan nostaa ja nostaa ylemmäksi. Nyt haetaan nopeutta eikä syvällä kyntävää konetta. Veneellä en ole vielä päässyt ajamaan jäitten vuoksi, mutta kyselen vaan tietoja jos on kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä. Mitään sunnuntai ajelu vihjeitä ei tarvitse vastailla. Eli toimivaa oikeeta potkuria!!


      • heh
        Jande kirjoitti:

        Laukkaaminen todella johtuu usein potkurista koska potkuri,koneen korkeus pohjasta ja vene ei ole ns.yhtä puuta eli pito häviää luiston vuoksi hetkeksi ja palaa taas hetkeksi. Koneen korkeus kerrotaan jo edellisessä viestissä ja suinkaan en aio laskea sitä vaan nostaa ja nostaa ylemmäksi. Nyt haetaan nopeutta eikä syvällä kyntävää konetta. Veneellä en ole vielä päässyt ajamaan jäitten vuoksi, mutta kyselen vaan tietoja jos on kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä. Mitään sunnuntai ajelu vihjeitä ei tarvitse vastailla. Eli toimivaa oikeeta potkuria!!

        Ilmeisesti olet valinnut väärän veneen raketin pohjaksi. Hommaa joku Argo tai silleen.

        Toisekseen tää on väärä foorumikin. Ei täällä harrasteta tollasta vaan tavallista retki ja matkaveneilyä.


      • japo
        Jande kirjoitti:

        Laukkaaminen todella johtuu usein potkurista koska potkuri,koneen korkeus pohjasta ja vene ei ole ns.yhtä puuta eli pito häviää luiston vuoksi hetkeksi ja palaa taas hetkeksi. Koneen korkeus kerrotaan jo edellisessä viestissä ja suinkaan en aio laskea sitä vaan nostaa ja nostaa ylemmäksi. Nyt haetaan nopeutta eikä syvällä kyntävää konetta. Veneellä en ole vielä päässyt ajamaan jäitten vuoksi, mutta kyselen vaan tietoja jos on kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä. Mitään sunnuntai ajelu vihjeitä ei tarvitse vastailla. Eli toimivaa oikeeta potkuria!!

        oot väärillä jäljillä ei laukkaminen johdu potkurin irroittamisesta vaan siitä että ilmanvastus vesi ei jaksa kannatella venettä kunnolla ja se rojahtaa välillä alas ja tämä laikki eliminoidaan trimmillä jos potkuri irroittaa niin kyllä huomaat milloin pito on hävinnyt ja koneen nostosta viellä jos konetta nostaa niin riski kasvaa että pito häviää jolloin vene kääntyy salamana 90 astetta ja kuskis tulee matkustaja


    • Ile

      Koneen nostaminen hankaloittaa pintaan nousemista. Eli jos vene on muussakin käytössä kuin pelkästään yksinajelussa, niin konetta ei kannata enää nostaa. Tuo 21" Ballistic on jo sen verran kireä potkuri (kokeiltu), että uskon koneen paukkujen loppuvan tuon tyyppisessä veneessä. Kannattanee ensiksi kokeilla 12 5/8x21" Yamahan alua.

      Laukkaaminen ei johdu potkurista, vaan yleensä trimmin asennosta ja koneen korkeudesta (myöskin veneen pohjan mallista). Trimmin asento on se yleisin. Potkurin pidon menettämisen todellakin huomaa selvästi. Melkein voisi sanoa, että suunnilleen pohjan tasossa kone toimii parhaiten ajatellen yleistä käyttöä.

      Kierroslukumittaria vaan hommaamaan, jos sellaista ei vielä ole. Kierrokset pitäisi saada mahdollisimman korkealle mahdollisimman suurella nousulla.

    • Bulver

      Kaverilla samanlainen paketti ja asensi vielä kiintoankin taakse ja siitähän vasta se riemu alkoi. Ei juomat edes lasissa pysynyt kun keula veivas ylösalas jatkuvasti. Säädettävät trimmilevyt lopetti laukkaamisen.Kyselin muutama viikko sitten mikä rusetti on alla. Kaverilla on Yamahan teräsrusetti 19 tuumaa. Oli aikaisemmin ollut Ballistic mutta kaveri ei ollut tyytyväinen suorituskykyyn. Ballisticin tuumakokoa muistaakseni 19". Voi olla että tuo 21 pistää koneen polville. Itselläni oli Ballistic 19" Yamaha 130:ssä ja Yamarin 575HT ja täytyy kyllä sanoa että vakioteräsrusetti oli parempi vaikka hiukan laukkasikin hana pohjassa. Kone oli kyllä asennettu liian alas ja en koskaan nostanut sitä.Luultavasti jäi Ballisticin hyödyt käyttämättä. Trimmattavuus oli huomattavasti B:llä parempi. Kierrokset laski 6000--> 5500 ja rupesi hyytymään porukalla.

    • laukkaa

      Vene laukkaa helposti, jos se on liian takapainoinen, moottori trimmattu liian ylös tai nostettu liian korkealle. Lyhyt runko suhteessa leveyteen altistaa laukalle.

      • jande

        Kiitos nyt tuli hyvää tietoo ja paljon. Eli 19" on nyt ja testaan sillä aluks. Katellaan sitten 21" jos huutaa täydet kierrokset oikein rippaasti. Tossa oli sen verran puhetta ystävien kanssa jotka harrastaa nopeita veneitä ja pelaavat potkurien kanssa, niin kertoivat että se laukka loppuu oikeella potkurilla kun ajetaan kovaa ja trimmataan konetta korkeelle.Esim marshan 19 ja 175 Evinrude pallisticilla laukkas jatkuvaan ja vielä vajaan 50 solmun vauhdissa. Yamahan teräs muutettiin evikkaan ja laukka loppu 40 solmussa. Marshan kulki 55 solmua. Sellaeseen rälläilyyn/ huvi ajeluun Flipperi on ostettu. Kiitos kuitenkin tiedoista.


      • no jopas
        jande kirjoitti:

        Kiitos nyt tuli hyvää tietoo ja paljon. Eli 19" on nyt ja testaan sillä aluks. Katellaan sitten 21" jos huutaa täydet kierrokset oikein rippaasti. Tossa oli sen verran puhetta ystävien kanssa jotka harrastaa nopeita veneitä ja pelaavat potkurien kanssa, niin kertoivat että se laukka loppuu oikeella potkurilla kun ajetaan kovaa ja trimmataan konetta korkeelle.Esim marshan 19 ja 175 Evinrude pallisticilla laukkas jatkuvaan ja vielä vajaan 50 solmun vauhdissa. Yamahan teräs muutettiin evikkaan ja laukka loppu 40 solmussa. Marshan kulki 55 solmua. Sellaeseen rälläilyyn/ huvi ajeluun Flipperi on ostettu. Kiitos kuitenkin tiedoista.

        Masrhan ym kisakanootit toimivat nopeuksissa vähän eri lailla kuin perhe-flipperit.

        Laukan loppuminen johtui kyseisessä tapauksessa ilmeisesti siitä, että toisen potkurin pito oli parempi ja se jaksaa työntää venettä lennossa paremmin.

        Vai yrität tehdä perheveneestä kisapulkkaa. ; )))


      • Jande
        no jopas kirjoitti:

        Masrhan ym kisakanootit toimivat nopeuksissa vähän eri lailla kuin perhe-flipperit.

        Laukan loppuminen johtui kyseisessä tapauksessa ilmeisesti siitä, että toisen potkurin pito oli parempi ja se jaksaa työntää venettä lennossa paremmin.

        Vai yrität tehdä perheveneestä kisapulkkaa. ; )))

        No joo ei ehkä kisa pulkaa kuitenkaa ,mutta ideana ois ottaa flipperiltä se maximi vauhti esiin. Tässä jo suunnitellaan 115-140 Yammun laittoa siihen. Mihinkään perhe ajeluun se ei kyllä tuu mut sekin onnistuu. Flipa 535 on pohjaltaan ihan hyvä joskin lyhyt. Katsellaan ja rakennetaan.


      • virittelyä
        Jande kirjoitti:

        No joo ei ehkä kisa pulkaa kuitenkaa ,mutta ideana ois ottaa flipperiltä se maximi vauhti esiin. Tässä jo suunnitellaan 115-140 Yammun laittoa siihen. Mihinkään perhe ajeluun se ei kyllä tuu mut sekin onnistuu. Flipa 535 on pohjaltaan ihan hyvä joskin lyhyt. Katsellaan ja rakennetaan.

        Kunolet hieronut potkurin sopivaksi, voisit vielä kokeilla trimmilevyjä. Veikkaan, että kasvattamalla levyillä "vesilinjaa" ominaisuudet huippunopeudella paranevat. Samalla pääset pintaan nopeammin kireän potkurin kanssa. Toinen kikka on porata lapojen juureen reijät, jolloin pakokaasut pääsevät hitaassa vaudissa lavoille, jotka vähän kavitoivat ja kone jaksaa vääntää liian jyrkän potkurin kanssa lähdössä paremmin. Nopeassa vaudissa imu potkurin takana estää tehokkaasti pakokaasun virtauksen sivureijistä.
        Voisit myös katsastaa jenkeistä hissejä näin halvan taalan aikaan.


      • heh
        virittelyä kirjoitti:

        Kunolet hieronut potkurin sopivaksi, voisit vielä kokeilla trimmilevyjä. Veikkaan, että kasvattamalla levyillä "vesilinjaa" ominaisuudet huippunopeudella paranevat. Samalla pääset pintaan nopeammin kireän potkurin kanssa. Toinen kikka on porata lapojen juureen reijät, jolloin pakokaasut pääsevät hitaassa vaudissa lavoille, jotka vähän kavitoivat ja kone jaksaa vääntää liian jyrkän potkurin kanssa lähdössä paremmin. Nopeassa vaudissa imu potkurin takana estää tehokkaasti pakokaasun virtauksen sivureijistä.
        Voisit myös katsastaa jenkeistä hissejä näin halvan taalan aikaan.

        Olen edelleen sitä mieltä, että kannattaisi vaihtaa venettä ja myydä tuo Flipperi jollekin retkiveneeksi.


      • japo
        virittelyä kirjoitti:

        Kunolet hieronut potkurin sopivaksi, voisit vielä kokeilla trimmilevyjä. Veikkaan, että kasvattamalla levyillä "vesilinjaa" ominaisuudet huippunopeudella paranevat. Samalla pääset pintaan nopeammin kireän potkurin kanssa. Toinen kikka on porata lapojen juureen reijät, jolloin pakokaasut pääsevät hitaassa vaudissa lavoille, jotka vähän kavitoivat ja kone jaksaa vääntää liian jyrkän potkurin kanssa lähdössä paremmin. Nopeassa vaudissa imu potkurin takana estää tehokkaasti pakokaasun virtauksen sivureijistä.
        Voisit myös katsastaa jenkeistä hissejä näin halvan taalan aikaan.

        joo kone vaan ylös ja sit pikku irroitukset ja sen jälkeen vene leikka ja sit saakin superpuuma töitä älkää ruvetko hulluttelemaan se on aivan väärä vene virityksiin osa esim. argo cat 15 ja iske kone siihen niin sitten sulla on peli mikä vasta kulkee yli 70 solmua tai argo cat 18 tai 21 ja perään mercyry efi noin 90-100 solmua ei tuu paljon ohitteliota enää muuten jammun 90 on helppo virittää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe