Katsastuksesta

Anonyymi

Mitä hyötyä on ns. seuran katsastama ?

64

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      no ainakin vakuutus alennus 20 %

    • Anonyymi

      Ei oikeastaan mitään enää. Ennen sai alennusta vakuutuksesta mutta saman asian ajaa kun kilpailuttaa nykyisen. Olen kuulunut 28 vuotta venekerhoon mutta en ole enää 15 vuoteen katsastanut tai pitänyt venettäni kerhon laiturissa. Tietty toiset kerhot eivät suostu päästämään katsastattomia jäsenten veneitä omiin saaritukikohtiinsa mutta kukapa niissä jaksaisi loputtomasti samoja naamoja katsella.

      Veneilyn muoto on muuttunut vuosien varrella ihan erilaiseksi kun 90-luvun alussa.

      • Anonyymi

        mulla 5000 € omavastulla saa 1800 € alennusta ja maksua jää 1500 € . Kuitenkin jokunlainen säästö.


      • Anonyymi

        Kilpailutuksella saa varmaankin selville eri vakuutusyhtiöiden hintajärjestyksen , mutta vakuutsuehdot onkin sitten eri asia.

        Esimerkiksi perämoottorin korvaus täystuhotapauksissa on joissakin yhtiöissä noin 15 vuoden jälkeen vain 10% uuden arvosta, kun taas toisissa on lähempänä "oikeaa hintaa" . Oma perämoottorini, hyvin pidetty nelari, n. 15 v vanha, on lähes uudenveroisessa kunnossa, ja vastaavien käytettyjen hinta lienee 40-50 % uuden hinnasta.

        Minulla oli vakuutus tälläisessä "10%" yhtiössä kunnes huomasin tilanteen, jonka jälkeen siirsin vakuutuksen yhtiöön joka paremman korvauksen lisäksi myöntää alennuksen sekä katsastuksesta että saaristolaivuritutkinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla 5000 € omavastulla saa 1800 € alennusta ja maksua jää 1500 € . Kuitenkin jokunlainen säästö.

        Eli että katsastuksella saat alennusta 54.5%?
        Noinkohan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli että katsastuksella saat alennusta 54.5%?
        Noinkohan?

        ei vaan se alennus lasketaa osissa aina alemmasta toki vakuutus yhtiölle parhaiten. Toi 5000 € oma vastuu alentaa eniten hintaa josta sit lasketaan se 20 prossaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei vaan se alennus lasketaa osissa aina alemmasta toki vakuutus yhtiölle parhaiten. Toi 5000 € oma vastuu alentaa eniten hintaa josta sit lasketaan se 20 prossaa.

        Kyllä tossa hieman selvemmin muotoiltuna lukee että 5000€ omavastuulla vakuutusmaksu on 3300€ ja alennuksen jälkeen 1500€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tossa hieman selvemmin muotoiltuna lukee että 5000€ omavastuulla vakuutusmaksu on 3300€ ja alennuksen jälkeen 1500€.

        No nyt kuulit, että katsastusalennus on muiden jälkeen laskettu 20%. Sen jälkeen ei ole tullut uutta tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt kuulit, että katsastusalennus on muiden jälkeen laskettu 20%. Sen jälkeen ei ole tullut uutta tietoa.

        no ne katsatus varusteet on kuitenkin veneessä ja seiran katsastus on 30 € niin kannattaa se vakuutus alennus 20 % ottaa minusta.


    • Anonyymi

      Jakaisin jutun kolmeen osaan:
      1) aloittelevalle veneilijälle katsastuksesta voi olla suuri hyöty (olettaen, että seuran katsastuskulttuuri on terveellä pohjalla eli faktaperusteista neuvontaa)
      2) kohtalaisen kokeneelle ja hyvin veneensä tuntevalle veneilijälle hyötyä saattaa tulla lähinnä silloin, kun säännöt/ohjeistukset/välineet muuttuvat, esim. paukkuliivien kunnon tarkastaminen ei ole kaikille ennestään tuttua
      3) joskus sitten siellä veneen/kipparin uran loppupuolella voi olla niinkin, että tarvitaan se katsastajan antama kannustus veneestä luopumiseen.

      • Anonyymi

        Minäkin katsastutin ensimmäisenä kesänä, mutta sen jälkeen ei ole katsasteltu. Osaan itsekin katsoa listalta samat asiat, joten en koe saavani katsastuksesta mitään etua. Venekin on H-vene joten mitkään vakuutuskysymykset eivät ole valideja.

        Seurassa on joku joskus huomautellut asiasta mutta ei sen kummempaa. En ymmärrä miksi tämä asia seuraa ylipäätään edes kiinnostaa?


      • Anonyymi

        Seurojen toiminnassa on sitä mädäntäviä tekijöitä, kuten kirjoittaja osalla 3) todistaa tämän osaltaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin katsastutin ensimmäisenä kesänä, mutta sen jälkeen ei ole katsasteltu. Osaan itsekin katsoa listalta samat asiat, joten en koe saavani katsastuksesta mitään etua. Venekin on H-vene joten mitkään vakuutuskysymykset eivät ole valideja.

        Seurassa on joku joskus huomautellut asiasta mutta ei sen kummempaa. En ymmärrä miksi tämä asia seuraa ylipäätään edes kiinnostaa?

        Allekirjoitan täysin. Kun ostimme veneen se oli katsastettu.Sen jälkeen sitä ei ole katsastettu.


      • Anonyymi

        "3) joskus sitten siellä veneen/kipparin uran loppupuolella voi olla niinkin, että tarvitaan se katsastajan antama kannustus veneestä luopumiseen."

        😂 Ihanko tosissaan luulet että koko elämänsä veneillyt kippari tarvitsisi tällaisen neuvon joltain venekerhon katsustuskurssiin käyneeltä klopilta! Toivottavasti et ole katsastusmies/nainen missään kerhossa. Tämmöisiä kun lukee niin on yksi syy lisää pysyä erossa vene kerhoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "3) joskus sitten siellä veneen/kipparin uran loppupuolella voi olla niinkin, että tarvitaan se katsastajan antama kannustus veneestä luopumiseen."

        😂 Ihanko tosissaan luulet että koko elämänsä veneillyt kippari tarvitsisi tällaisen neuvon joltain venekerhon katsustuskurssiin käyneeltä klopilta! Toivottavasti et ole katsastusmies/nainen missään kerhossa. Tämmöisiä kun lukee niin on yksi syy lisää pysyä erossa vene kerhoista.

        En vain luule vaan tiedän. Olen itse joutunut sellaista kannustusta antamaan, kun jonkinasteisen dementian jo vaivaama kippari ei todellakaan pystynyt enää veneestään huolehtimaan eikä ymmärtämään, että se alkoi olla vaarallisessa kunnossa.

        Mitä tulee seurojen motiiviin, niin perussyy siihen, miksi katsastustoiminta- ja säännöt on ylipäätään kehitetty, on veneilyturvallisuus, Eivät vakuutusyhtiötkään niitä alennuksia antaisi, jos eivät kokisi siinä olevan järkeä. Se, että katsastusta vaaditaan kaikilta seuran veneiltä, liittyy taas siihen, että laki vaatii jokaista yhdistystä kohtelemaan jäseniään tasapuolisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vain luule vaan tiedän. Olen itse joutunut sellaista kannustusta antamaan, kun jonkinasteisen dementian jo vaivaama kippari ei todellakaan pystynyt enää veneestään huolehtimaan eikä ymmärtämään, että se alkoi olla vaarallisessa kunnossa.

        Mitä tulee seurojen motiiviin, niin perussyy siihen, miksi katsastustoiminta- ja säännöt on ylipäätään kehitetty, on veneilyturvallisuus, Eivät vakuutusyhtiötkään niitä alennuksia antaisi, jos eivät kokisi siinä olevan järkeä. Se, että katsastusta vaaditaan kaikilta seuran veneiltä, liittyy taas siihen, että laki vaatii jokaista yhdistystä kohtelemaan jäseniään tasapuolisesti.

        Ahaa, laki vaatii kohtelemaan tasapuolisesti niin määrätään kaikille joku ylimääräinen velvoite?
        Oman elämänsä virkakyöstit siellä hekumoi oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vain luule vaan tiedän. Olen itse joutunut sellaista kannustusta antamaan, kun jonkinasteisen dementian jo vaivaama kippari ei todellakaan pystynyt enää veneestään huolehtimaan eikä ymmärtämään, että se alkoi olla vaarallisessa kunnossa.

        Mitä tulee seurojen motiiviin, niin perussyy siihen, miksi katsastustoiminta- ja säännöt on ylipäätään kehitetty, on veneilyturvallisuus, Eivät vakuutusyhtiötkään niitä alennuksia antaisi, jos eivät kokisi siinä olevan järkeä. Se, että katsastusta vaaditaan kaikilta seuran veneiltä, liittyy taas siihen, että laki vaatii jokaista yhdistystä kohtelemaan jäseniään tasapuolisesti.

        Entäs Suomen purjehdus ja veneily? Hehän hoitavat, vaativat ja ohjeistavat tämän katsastuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vain luule vaan tiedän. Olen itse joutunut sellaista kannustusta antamaan, kun jonkinasteisen dementian jo vaivaama kippari ei todellakaan pystynyt enää veneestään huolehtimaan eikä ymmärtämään, että se alkoi olla vaarallisessa kunnossa.

        Mitä tulee seurojen motiiviin, niin perussyy siihen, miksi katsastustoiminta- ja säännöt on ylipäätään kehitetty, on veneilyturvallisuus, Eivät vakuutusyhtiötkään niitä alennuksia antaisi, jos eivät kokisi siinä olevan järkeä. Se, että katsastusta vaaditaan kaikilta seuran veneiltä, liittyy taas siihen, että laki vaatii jokaista yhdistystä kohtelemaan jäseniään tasapuolisesti.

        "veneestään huolehtimaan eikä ymmärtämään, että se alkoi olla vaarallisessa kunnossa."

        Kuinka vuosittain katsastettu vene voi alkaa olemaan vaarallisessa kunnossa? Kuka sen katsastuksen on edellisenä vuonna hyväksynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurojen toiminnassa on sitä mädäntäviä tekijöitä, kuten kirjoittaja osalla 3) todistaa tämän osaltaan.

        haluaisin liittää tähän samaan teemaan muutaman pointin kaikella kunnioituksella.

        Minulla on pieni tuulilasivene 20 hv moottorilla trailerilla omistamassani velattomassa autotalliosakkeessa. Aina kuivassa, lämpimässä ja voin sitä siellä huoltaa, valot, sähkö ja lämpö sisältyvät vastikkeeseen. Paatti on aina lähtövalmiina ja muuna aikana ei pyydä leipää. Kiinnostavaa lukea ja kuulla sitä tiettyä kaikkea venekerhokaakatusta ja pönötystä.

        Tietenkään pienellä tuulilasiveneellä ei huvita lähteä esim. Tallinnaan, sen tekee jo esim. Eckerön lippuhinta 9 € eli suihkaus bensaa kannattamattomaksi. Enkä aja millään laitteella kännissä, sitä varten on lauttaliikenne jos hirveästi huvittaa. Jokainen känninen ääliö Tallinnan lautalla on siinä mielessä oikeassa paikassa, vain haluaako joku semmosen ruoriin?

        Minun tarpeisiini ei kuulu ne talkoot ja kaikenlaiset keräykset, kommentointi ja jopa määräily, erilainen elvistely ja toisten kyylääminen ja vertaileminen. Valitettavasti minulla on samanlaisia kokemuksia asuntovaunuyhteisöstä ja tämä ei tietenkään mitätöi sitä jos joillakin on päinvastaisia kokemuksia. Haluan uskoa että on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "3) joskus sitten siellä veneen/kipparin uran loppupuolella voi olla niinkin, että tarvitaan se katsastajan antama kannustus veneestä luopumiseen."

        😂 Ihanko tosissaan luulet että koko elämänsä veneillyt kippari tarvitsisi tällaisen neuvon joltain venekerhon katsustuskurssiin käyneeltä klopilta! Toivottavasti et ole katsastusmies/nainen missään kerhossa. Tämmöisiä kun lukee niin on yksi syy lisää pysyä erossa vene kerhoista.

        ihanko tosissaan luulet ettei ikä saattaisi teettää ihmisissä asioita ja että vastuullinen katsastaja ei saisi niistä sanoa? Tämä on ihan luonnollista ja esitetty tässä aivan tahdikkaasti. ihme asenteesi on ristiriidassa sen kanssa että siitä syystä kannattaisi pysyä erossa venekerhoista, kun ainakin juuri tätä seikkaa ei valvo silloin kuin vasta Poliisi ja ihan liian myöhään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        haluaisin liittää tähän samaan teemaan muutaman pointin kaikella kunnioituksella.

        Minulla on pieni tuulilasivene 20 hv moottorilla trailerilla omistamassani velattomassa autotalliosakkeessa. Aina kuivassa, lämpimässä ja voin sitä siellä huoltaa, valot, sähkö ja lämpö sisältyvät vastikkeeseen. Paatti on aina lähtövalmiina ja muuna aikana ei pyydä leipää. Kiinnostavaa lukea ja kuulla sitä tiettyä kaikkea venekerhokaakatusta ja pönötystä.

        Tietenkään pienellä tuulilasiveneellä ei huvita lähteä esim. Tallinnaan, sen tekee jo esim. Eckerön lippuhinta 9 € eli suihkaus bensaa kannattamattomaksi. Enkä aja millään laitteella kännissä, sitä varten on lauttaliikenne jos hirveästi huvittaa. Jokainen känninen ääliö Tallinnan lautalla on siinä mielessä oikeassa paikassa, vain haluaako joku semmosen ruoriin?

        Minun tarpeisiini ei kuulu ne talkoot ja kaikenlaiset keräykset, kommentointi ja jopa määräily, erilainen elvistely ja toisten kyylääminen ja vertaileminen. Valitettavasti minulla on samanlaisia kokemuksia asuntovaunuyhteisöstä ja tämä ei tietenkään mitätöi sitä jos joillakin on päinvastaisia kokemuksia. Haluan uskoa että on.

        Sinä sekoitat nyt puurot ja vellit tahallasi.

        On olemassa monta erilaista tapaa harrastaa. Joillekin se on yhdistys- ja kerhotoiminta. Joillekin sitten vaikkapa se pieni tuulilaisvene autotallissa.

        Eivät nämä ääripäät ole toisiaan pois sulkevia. Kukin tyylillään, eikä se Tallinnan lauttaliikenne liity aiheeseen oikein mitenkään.


    • Anonyymi

      Olin kattomassa seuran katsastamaa venettä jossa kone umpiruosteessa, en olis ajanu metriäkään...

    • Anonyymi

      Tästä tulikin mieleen että pitäisikö irtisanoa koko vakuutus kun vene on sen verran vanha että tuskin mitään oleellista korvausta saisi vaikka täystuho tulisi.

      • Anonyymi

        Entä, jos veneesi aiheuttaa vaikka tulipalon, kun vanhat johdot hiertyy oikkariin ja palo alkaa veneestäsi.

        Ilmeisesti rahaa sukanvarressa


      • Anonyymi

        Oman kokemukseni mukaan vakuutuksen ottaja asettaa veneelle varusteineen tietyn arvon, joka määrittelee vakuutuksen hinnan. Usein vakuutuksen hintaan voidaan vaikuttaa valitsemalla osakasko tai täyskasko tai vaihtoehtoja jotka tarkoittavat jokseenkin samaa. Lisäksi hintaan saattaa vaikuttaa erilaiset alennukset.

        Sitten pitäisi yrittää selvittää mitä erilaisissa vahinkotapauksissa , pahimmillaan täystuho tai anastus, tarkoitaa korvauksena, ja punnita maksua - ehkä vuosien ajalta - korvausta vastaan. Ei kovin yksinkertaista, mutta voi vanhan veneen osalta olla kannattavaa. Tiedän useita veneilijöitä, jotaka maksavat ylihintaa, koska eivät ole muuttaneet veneensä arvoa vuosikausiin, tai jota ovat yliarvioineet vanhan veneen arvon.

        Merkittävä tekijä vakuutuksissa on ainakin omalta osaltani niiden sisältämä vastuuvakuutus. Jos itse, tai esim. omaiselle käyttöön luovutettu alus, aiheuttaa vahingon - pahimmillaan henkilövahingon , niin voi tulla todella kalliiksi jos ei ole vastuuvakuutusta. Esim. mökkiveneeni, jossa on vain 6 hp kone, on osakaskolla vakuutettu muutaman kympin vuosimaksulla, mutta vastuuvakuutus tuo siinä suuremman turvallisuuden tunteen kun esinevahingon vakuutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan vakuutuksen ottaja asettaa veneelle varusteineen tietyn arvon, joka määrittelee vakuutuksen hinnan. Usein vakuutuksen hintaan voidaan vaikuttaa valitsemalla osakasko tai täyskasko tai vaihtoehtoja jotka tarkoittavat jokseenkin samaa. Lisäksi hintaan saattaa vaikuttaa erilaiset alennukset.

        Sitten pitäisi yrittää selvittää mitä erilaisissa vahinkotapauksissa , pahimmillaan täystuho tai anastus, tarkoitaa korvauksena, ja punnita maksua - ehkä vuosien ajalta - korvausta vastaan. Ei kovin yksinkertaista, mutta voi vanhan veneen osalta olla kannattavaa. Tiedän useita veneilijöitä, jotaka maksavat ylihintaa, koska eivät ole muuttaneet veneensä arvoa vuosikausiin, tai jota ovat yliarvioineet vanhan veneen arvon.

        Merkittävä tekijä vakuutuksissa on ainakin omalta osaltani niiden sisältämä vastuuvakuutus. Jos itse, tai esim. omaiselle käyttöön luovutettu alus, aiheuttaa vahingon - pahimmillaan henkilövahingon , niin voi tulla todella kalliiksi jos ei ole vastuuvakuutusta. Esim. mökkiveneeni, jossa on vain 6 hp kone, on osakaskolla vakuutettu muutaman kympin vuosimaksulla, mutta vastuuvakuutus tuo siinä suuremman turvallisuuden tunteen kun esinevahingon vakuutus.

        Näinhän se juurikin menee. Silti on monesti alennusprosentteja tarjolla jos vene on katsastettu ja/tai vakuutuksenottajalla on jonkinlsinen lippulappu (esim. kansalaisopiston laivurikurssi) jolla osottaa jonkin tason veneilyosaamista. Sen 6 hp peräprutkuveneen vakuutus on kuitenkin niin alhainen, ettei prosenttien toivossa kannata kursseja käydä eikä seuran katsastajalle näyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan vakuutuksen ottaja asettaa veneelle varusteineen tietyn arvon, joka määrittelee vakuutuksen hinnan. Usein vakuutuksen hintaan voidaan vaikuttaa valitsemalla osakasko tai täyskasko tai vaihtoehtoja jotka tarkoittavat jokseenkin samaa. Lisäksi hintaan saattaa vaikuttaa erilaiset alennukset.

        Sitten pitäisi yrittää selvittää mitä erilaisissa vahinkotapauksissa , pahimmillaan täystuho tai anastus, tarkoitaa korvauksena, ja punnita maksua - ehkä vuosien ajalta - korvausta vastaan. Ei kovin yksinkertaista, mutta voi vanhan veneen osalta olla kannattavaa. Tiedän useita veneilijöitä, jotaka maksavat ylihintaa, koska eivät ole muuttaneet veneensä arvoa vuosikausiin, tai jota ovat yliarvioineet vanhan veneen arvon.

        Merkittävä tekijä vakuutuksissa on ainakin omalta osaltani niiden sisältämä vastuuvakuutus. Jos itse, tai esim. omaiselle käyttöön luovutettu alus, aiheuttaa vahingon - pahimmillaan henkilövahingon , niin voi tulla todella kalliiksi jos ei ole vastuuvakuutusta. Esim. mökkiveneeni, jossa on vain 6 hp kone, on osakaskolla vakuutettu muutaman kympin vuosimaksulla, mutta vastuuvakuutus tuo siinä suuremman turvallisuuden tunteen kun esinevahingon vakuutus.

        jos kallinpi vene vakuutusyhtiöltä voi pyytää hinta arvion tai tarjota alinta mohollista minkä hyväksyvät ja sitten ottaa omavastuun korotus alennukset ja lopulta katsastus alenuksen


    • Anonyymi

      Aina voi peitellä vikoja joten katsastus on paskan väärtti.

      • Anonyymi

        Samuttimet siirtyvät veneestä toiseen katsastajan edellä.
        Se on sellinen leikki, jonka kaikki tietää, mutta joka pitää leikkiä, jos haluaa osoittaa yhteenkuuluvuutta.

        Katsastajana on yleensä ikääntynyt ja yksinäinen ihminen, joka saa seuraa sillä tavalla. Usein katsastuksen voikin tehdä puhelimessa juttelemalla niitä näitä tai kahvikupposen ääressä.
        Harva näkemäni katsastaja edes pääsee konehuoneeseen ja vielä harvempi pois ilman nosturia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samuttimet siirtyvät veneestä toiseen katsastajan edellä.
        Se on sellinen leikki, jonka kaikki tietää, mutta joka pitää leikkiä, jos haluaa osoittaa yhteenkuuluvuutta.

        Katsastajana on yleensä ikääntynyt ja yksinäinen ihminen, joka saa seuraa sillä tavalla. Usein katsastuksen voikin tehdä puhelimessa juttelemalla niitä näitä tai kahvikupposen ääressä.
        Harva näkemäni katsastaja edes pääsee konehuoneeseen ja vielä harvempi pois ilman nosturia.

        No, omassa seurassani ei tuollaista leikkiä ole koskaan leikitty. Sammuttimien suhteen se olisi erityisen typerää, koska ne ovat lakisääteisiä varusteita, ei vain katsastajan vaatimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, omassa seurassani ei tuollaista leikkiä ole koskaan leikitty. Sammuttimien suhteen se olisi erityisen typerää, koska ne ovat lakisääteisiä varusteita, ei vain katsastajan vaatimia.

        Sinä et vain tiedä.


    • Anonyymi

      Vakuutusalennus saattaa olla jollekin katsastuksen tuoma etu. Omat vakuutusmaksuni ovat aina olleet niin pienet, että 20 % siitä ei ole sen vaivan arvoista, että pitää sopia treffit katsastajan kanssa.

      Muuten katsastus on kyllä hyvä palvelu veneilijälle, jonka oma ymmärrys veneen tekniikasta on heikko. Tämä siis olettaen, että katsastaja osaa hommansa.

      Jos taas veneen omistaja itse ymmärtää veneen tekniikasta, on vaikea nähdä katsastuksen hyötyä. Veneensä tunteva omistaja tietää veneensä teknisen tilan moninkerroin paremmin kuin hetken veneellä viettävä katsastaja, vaikka katsastaja olisi päteväkin.

      Olen katsastuttanut veneitäni yhteensä kymmenisen kertaa ja vain kerran on osunut kohdalle katsastaja, jolla tuntuu olevan asiantuntemusta. Eipä siitäkään minulle ollut iloa, kun ymmärrän asiat itsekin, mutta jollekin voisi olla. Muut ovat vain osanneet lukea läpi varusteluettelon, jonka toki osaisi lukea jokainen veneenomistaja itsekin.

    • Anonyymi

      Tämä keskustelu on valitettavasti taas kerran mennyt väittelyksi katsastusten hyödyistä ja katsastajien osaamisen tasosta. Katsastajissa ja myös veneilijöissä on monenlaisen osaamistason omaavia. Pääsääntöisesti kuitenkin katsastajiksi valikoituu vähän enemmän veneilykokemusta omaavia henkilöitä. Katsastus on veneilyseurojen jäsenilleen tarjoama täysin vapaaehtoinen veneilyturvallisuutta lisäävä palvelu. Olen tosin kuullut, että rannikolla joissakin seuroissa jäsenyyden yksi ehto on että katsastuttaa veneen joka vuosi. Tietääkseni veneilijä voi kuitenkin olla seuran jäsen ilman että katsastuttaa veneensä. Kävin katsomassa veneilyliiton sivuilta mitä asiasta siellä sanotaan. Tässä alla osa tekstistä.

      Katsastus toteutetaan seurojen katsastajien toimesta. SPV kouluttaa katsastajat ja myöntää heille katsastajaluvat, ylläpitää katsastajarekisteriä ja tuottaa katsastusmateriaalin. Seurojen katsastajat suorittavat veneiden katsastuksen ja pitävät katsastetuista veneistä rekisteriä, joka on samalla asetuksessa huvialusten lipusta (292/1983) mainittu rekisteri seuran lipun käyttöön oikeutetuista veneistä. Ne veneilijät, jotka eivät ole SPV:n jäsenseuran jäseniä, eivät ole tämän katsastustoiminnan piirissä.

      Katsastus ei perustu viranomaismääräyksiin, vaan on SPV:n ja veneilyseurojen omaa turvallisuustyötä. TraFi (Liikenteen turvallisuusvirasto), joka on merenkulkua valvova viranomainen, on hyväksynyt toiminnan ja antaa suoritetun katsastuksen perusteella haettaessa kansainvälisen huvivenetodistuksen. Myös vakuutusyhtiöt myöntävät katsastetuille veneille alennuksia vakuutusmaksuista.

      Aiemmin keskusteluissa mainittu sammuttimen siirtely veneestä toiseen katsastuksen ajaksi on yhtä lyhytnäköistä kuin vaikka katsastusvarusteisiin kuuluvan sammutuspeitteen siirtely. Kaikki toivomme varmaan, että emme koskaan tarvitsisi ko. välineitä käyttää. Mutta kuitenkin jotakin voi sattua ja silloin on hyvä, että muutkin veneilyturvallisuus välineet kuin sammutin ovat kunnossa ja niitä osaa käyttää.

      • Anonyymi

        Mitä tekemistä katsastuksella on kansainvälisen huvivenetodistuksen kanssa ja mikä tuollainen edes on?


      • Anonyymi

        Kansainvälisen huvivenetodistuksen hakemukseen tarvitaan:
        kopio voimassaolevasta 1 ryhmän ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta
        lääkärinlausunnosta
        todistus teoreettisesta osaamisesta
        todistus käytännön veneilytaidosta
        passikuva
        HUOM, jos haluat pätevyyskirjaan myös sisävesikelpoisuuden eli merkinnän "I", sinun on erikseen todistettava, että sinulla on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (CEVNI-säännöt).



        Ei mitään katsastusta.
        Kaikki vakuutusyhtiöt eivät anna alennusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansainvälisen huvivenetodistuksen hakemukseen tarvitaan:
        kopio voimassaolevasta 1 ryhmän ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta
        lääkärinlausunnosta
        todistus teoreettisesta osaamisesta
        todistus käytännön veneilytaidosta
        passikuva
        HUOM, jos haluat pätevyyskirjaan myös sisävesikelpoisuuden eli merkinnän "I", sinun on erikseen todistettava, että sinulla on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (CEVNI-säännöt).



        Ei mitään katsastusta.
        Kaikki vakuutusyhtiöt eivät anna alennusta.

        Ei tarvitse olla venettä, niin ei voi vaatia katsastustakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansainvälisen huvivenetodistuksen hakemukseen tarvitaan:
        kopio voimassaolevasta 1 ryhmän ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta
        lääkärinlausunnosta
        todistus teoreettisesta osaamisesta
        todistus käytännön veneilytaidosta
        passikuva
        HUOM, jos haluat pätevyyskirjaan myös sisävesikelpoisuuden eli merkinnän "I", sinun on erikseen todistettava, että sinulla on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (CEVNI-säännöt).



        Ei mitään katsastusta.
        Kaikki vakuutusyhtiöt eivät anna alennusta.

        Tuolla on kyllä ihan muu nimi ja veneen katsastus ei liity siihen mitenkään

        Oikea nimi on kansainvälinenhuviveneenkuljettajakirja.

        Itselläni on tuollainen kaikilla kirjaimilla, siksi ihmettelin huvivene todistus termiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla on kyllä ihan muu nimi ja veneen katsastus ei liity siihen mitenkään

        Oikea nimi on kansainvälinenhuviveneenkuljettajakirja.

        Itselläni on tuollainen kaikilla kirjaimilla, siksi ihmettelin huvivene todistus termiä

        Sorry, kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja oikein kirjoitettuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansainvälisen huvivenetodistuksen hakemukseen tarvitaan:
        kopio voimassaolevasta 1 ryhmän ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta
        lääkärinlausunnosta
        todistus teoreettisesta osaamisesta
        todistus käytännön veneilytaidosta
        passikuva
        HUOM, jos haluat pätevyyskirjaan myös sisävesikelpoisuuden eli merkinnän "I", sinun on erikseen todistettava, että sinulla on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (CEVNI-säännöt).



        Ei mitään katsastusta.
        Kaikki vakuutusyhtiöt eivät anna alennusta.

        Sinulta menee nyt kaksi eri dokumenttia sekaisin: kansainvälinen huviveneenkuljettajakirja ja kansainvälinen huvivenetodistus. En tiedä, onko jälkimmäinen enää lainkaan käytössä rekisteröintivelvoitteen laajennuttua purjeveneisiin.


      • Anonyymi

        "Tämä keskustelu on valitettavasti taas kerran mennyt väittelyksi katsastusten hyödyistä"

        Miten niin valitettavasti? Sitähän nimenomaan peräänkuulutettiin keskustelun avauspuheenvuorossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta menee nyt kaksi eri dokumenttia sekaisin: kansainvälinen huviveneenkuljettajakirja ja kansainvälinen huvivenetodistus. En tiedä, onko jälkimmäinen enää lainkaan käytössä rekisteröintivelvoitteen laajennuttua purjeveneisiin.

        Ei tunnu löytyvän enää ajankohtaista sivua netistä, jossa huvivenetodistuksesta saisi tietoa.
        Trafin sivuilta ei löydy mitään ko. aiheesta.
        Ilmeisesti on jo haudattu tuo todistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä katsastuksella on kansainvälisen huvivenetodistuksen kanssa ja mikä tuollainen edes on?

        Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja on olemassa eikä millään veneseuran pellekatsastuksilla ole mitään tekemistä sen kanssa.


    • Anonyymi

      Taitaa se sammutin ja liivit olla se tarkastus ja nehän on jo tarkastettu...

    • Anonyymi

      Ei mitään. Tai hei, voit jeeesustella muille että teet kaiken oikeaoppisesti ja tottelet yhdistysauktoriteetteja. Voit saada siinä kylkiäisenä kylähölmön mainetta mutta se ei haittaa sinua, kun tottelet ylikommodorejasi

    • Anonyymi

      Tää on jo niin kauan ollu loppuun kaluttua ja väsynyttä läppää näistä katsastuksista. Luultavasti yhden ja saman traumatisoituneen, joka ei vaan pääse ongelmastaan yli?

      Ei vaan voi mitenkään tajuta, mikä tässä menee niin tunteisiin. Jos se katsastus on, kuten täällä sanotaan, joku merkityksetön kahvitteluhetki, niin sitä suuremmalla syyllä... kannataako moisesta ahdistua pahemman kerran? Sen kun sitten vaan "kahvittelee" ja homma on sillä selvä, vai kuinka?

      • Anonyymi

        Voi se olla teehetkikin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi se olla teehetkikin

        Voiko olla homosteluhetki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko olla homosteluhetki?

        Ei se silloin ole merkityksetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se silloin ole merkityksetön.

        Sen kun sitten vaan homostelee ja homma on sillä selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kun sitten vaan homostelee ja homma on sillä selvä.

        Kun ei ole merkityksetöntä niin ei kiinnosta kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko olla homosteluhetki?

        Voit juoda jonkun tuntemattoman kanssa kupin kahvia ja todeta että aivan samantekevää.

        Voit juoda jonkun tuntemattoman kanssa kupin teetä ja todeta että aivan samantekevää.

        Joku tuntematon pökkii sua sokeaan silmään, toteatko että aivan samantekevää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit juoda jonkun tuntemattoman kanssa kupin kahvia ja todeta että aivan samantekevää.

        Voit juoda jonkun tuntemattoman kanssa kupin teetä ja todeta että aivan samantekevää.

        Joku tuntematon pökkii sua sokeaan silmään, toteatko että aivan samantekevää?

        "Katsastajana on yleensä ikääntynyt ja yksinäinen ihminen, joka saa seuraa sillä tavalla". Jepjep...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Katsastajana on yleensä ikääntynyt ja yksinäinen ihminen, joka saa seuraa sillä tavalla". Jepjep...

        Mistähän tuollainen stereotypia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän tuollainen stereotypia?

        Kirjoittaja on ilmeisesti tavannut monta katsastajaa.
        Oman kokemuksen perusteella en menisi tyrmäämään päätelmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittaja on ilmeisesti tavannut monta katsastajaa.
        Oman kokemuksen perusteella en menisi tyrmäämään päätelmää.

        Taitaa noita katsastajia olla seurassamme toista kymmentä, ihan normaaleja perheellisiä miehiä ja naisia ja eivät ole nipoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa noita katsastajia olla seurassamme toista kymmentä, ihan normaaleja perheellisiä miehiä ja naisia ja eivät ole nipoja...

        Meidän satamassa ainakin kaikki katsastajat katsovat "sillä silmällä", ei tulisi mieleenkään astua makuuhytilliseen veneeseen kahdestaan heidän kanssa, voisi päätyä vasten tahtoa "astutetuksi" ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän satamassa ainakin kaikki katsastajat katsovat "sillä silmällä", ei tulisi mieleenkään astua makuuhytilliseen veneeseen kahdestaan heidän kanssa, voisi päätyä vasten tahtoa "astutetuksi" ...

        Kiihkeä miesten välinen lemmenhetki on kyllä lähes jokaisen katsastajan perimmäisenä tavoitteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa noita katsastajia olla seurassamme toista kymmentä, ihan normaaleja perheellisiä miehiä ja naisia ja eivät ole nipoja...

        Monissa seuroissa katsastajia on enemmän kuin veneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monissa seuroissa katsastajia on enemmän kuin veneitä.

        Mainitsetko vaikka muutaman veneilyseuran nimen kommenttisi tueksi , jossa katsastajia enemmän kuin seuran jäsenillä veneitä. Tieto vähentää ihmettelyä..


    • Anonyymi

      SPV:n katsastus on saavuttanut tietyn brändivaiheen. Keskustelussa on tullut esiin etuina mm. vakuutusmaksualennus. Nykyisin käytettyjen ja miksei uusienkin veneiden myynti-ilmoituksissa saatetaan kertoa, että vene on katsastettu esimerkiksi luokkaan 2 ja kaupan mukana seuraa luokan 2 katsastusvarustus. Ostajan kannalta tuo on hyvä koska SPV:n katsastusohjeessa on aika yksityiskohtaisesti määrätty kustakin varusteesta ja veneen rungosta. Jos sitten käykin niin, että kaupan jälkeen selviääkin, että jokin varusteista ei täytä em. vaatimuksia riippumatta siitä mikä katsastusmiehen ja myyjän ammattiosaaminen on ollut, on ostajalla mahdollisuus reklamoida ja saada hyvitystä. Jos myyjänä on veneliike, niin oman kokemuksen mukaan uudet korvaavat ja määräysten mukaiset varusteet saa poikkeuksetta puutteellisten tai veneen kokoon nähden alakanttiin mitoitettujen varusteiden tilalle.

      Venekaupassa myyjäliike tekee usein erilaisia asennuksia ennen veneen luovutuksia, ja asennukset saattavat mennä turvallisuusnäkökulmasta jotenkin pieleen. Hyvällä tsägällä kerhon katsastaja siinä missä toki valveutunut veneilijäkin saattaa huomata tällaisen virheen ja taas reklamoimaan. Näistäkin on omana kokemuksena se, että niin ammattimaiset venevälittäjät, jälleenmyyjät kuin korjaavat ao. puutteet ihan mutisematta.

      Mitäpä tällaisia virheitä on tullut sitten vastaan. Tässä muutamia esimerkkejä.

      1) Kulkuvalot asennettu väärin. punainen / vihreä väärinpäin, väärät sektorit tai säädöksen vastaisia katvealueita.
      2) Veneen WC pytty asennettu vesirajan alapuolelle ilman lappoventtiiliä, eli jos pytyn pohjaventtiili jää auki, niin suotuisissa olosuhteissa pytty täyttyy ja vesi virtaa veneen sisälle upottaen sen.
      3) Moottorin tuuletusaukot on järjestetty plaanaavan veneen perälautaan uimatason alle piiloon tai moottorikaivoon ilman dorade laatikoita -> sopivissa olosuhteissa myötä aaltoon ajettaessa ja venettä plaanista laskettaessa meri tulvii veneen sisälle.
      4) perävetolaitteen peräsinakselin stefa on rikkoutunut. Vene seisoo laiturissa tuulee ja aallokko tulee veneen perästä. Huonolla tsägällä vene täyttyy parin kolmen tuulisen päivän jälkeen vedellä niin paljon, että vuotokohta päätyy vesirajan alapuolelle ja humps sinne meni.
      5) Kaasupullokotelo on sijoitettu veneen avotilaan, kotelosta puuttuu laskeva vuotoletku, eikä avotilassakaan ole vesirajan yläpuolisia vuotoputkia. Jos kaasu vuotaa syystä tai toisesta, mikä on tietenkin teoreettista, niin se valuu sisälle veneen kajuuttaan.
      6) bensiinisisäperämoottorin moottoritilasta puuttuu koneellinen tuuletin tai tuuletin ei ole kipinäsuojattua tyyppiä, tai veneen omistaja ei ymmärrä tuulettimen käyttötarkoitusta.
      7) Polttoainetankin letkut on ajan saatossa hapertuneet ja polttoainetta valuu pilssiin..
      jne...

      Katsastuksen hyvänä puolena pidän myös sitä kun varusteet ja veneen katsoo omistajan lisäksi joku muu, niin pelkkä tapahtuma motivoi veneen omistajan laittamaan asiat kerralla kuntoon riippumatta siitä kuinka osaava omistaja itse on. Itse olen sen verran laiska, että jos katsastusta ei olisi, niin joidenkin asioiden korjaaminen saattaisi lykkäytyä eteenpäin, koska kun puutteet tietää, niin niiden kanssa voi elää pitkäänkin, eikä tarvitse ryhtyä usein työlääseen tai kerrassaan vastenmieliseen korjauspuuhaan.

      • Anonyymi

        Oikein hyviä huomioita katsastuksista ja olen noista täysin samaa mieltä. Olen itsekin katsastusten yhteydessä huomannut noita asioita. Yleensä katsastuksissa havaitut asiat, korjaus kohteet, jotka eivät suoraan vaikuta veneilyturvallisuuteen, mutta tulevat ajan kuluessa esille veneilijä on hoitanut kuntoon seuraavaan katsastukseen mennessä. Mahdolliset turvallisuutteen vaikuttavat kuten polttoainevuodot tms. tai varusteiden puutteet on tietysti hoidettava kuntoon ennen seuraavia veneretkiä. Pääasiassa noita tulee vastaan käytetyn vähän vanhemman veneen ensimmäisessä peruskatsastuksessa. Katsastuksen keskeytyksiä tai veneen huonon kunnon vuoksi kokonaan hylkäyksiä ei kohdalleni ole tullut yhtään.

        Alkuperäiseen keskustelun avaukseen palatakseni edellinen kommentoijan tekstistä selviää varsin hyvin mitä hyötyää mm. veneilyturvallisuuden parantamiseksi katsastustoiminta on olemassa. Vakuutuksesta saatuun alennukseen tai veneilyseuraan kuulumisen tuomista hyödyistä en ota tämän enempää kantaa. Veneilyseuroja on monenlaisia samoin kuin meitä veneilijöitä.
        Hyvää ja turvallista tulevaa veneilykautta niin katsastettujen kuin katsastamattomien veneiden omistajille. Harmi kun ei päästä messuille:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein hyviä huomioita katsastuksista ja olen noista täysin samaa mieltä. Olen itsekin katsastusten yhteydessä huomannut noita asioita. Yleensä katsastuksissa havaitut asiat, korjaus kohteet, jotka eivät suoraan vaikuta veneilyturvallisuuteen, mutta tulevat ajan kuluessa esille veneilijä on hoitanut kuntoon seuraavaan katsastukseen mennessä. Mahdolliset turvallisuutteen vaikuttavat kuten polttoainevuodot tms. tai varusteiden puutteet on tietysti hoidettava kuntoon ennen seuraavia veneretkiä. Pääasiassa noita tulee vastaan käytetyn vähän vanhemman veneen ensimmäisessä peruskatsastuksessa. Katsastuksen keskeytyksiä tai veneen huonon kunnon vuoksi kokonaan hylkäyksiä ei kohdalleni ole tullut yhtään.

        Alkuperäiseen keskustelun avaukseen palatakseni edellinen kommentoijan tekstistä selviää varsin hyvin mitä hyötyää mm. veneilyturvallisuuden parantamiseksi katsastustoiminta on olemassa. Vakuutuksesta saatuun alennukseen tai veneilyseuraan kuulumisen tuomista hyödyistä en ota tämän enempää kantaa. Veneilyseuroja on monenlaisia samoin kuin meitä veneilijöitä.
        Hyvää ja turvallista tulevaa veneilykautta niin katsastettujen kuin katsastamattomien veneiden omistajille. Harmi kun ei päästä messuille:)

        No tuleeko katsastuksissa sitten hylkyjä?

        Aiemmin kun olin itse kerhossa katsastusviskaalina, niin kyllä niitä hylsyjä joskus tulee. Tässä kerhossa missä itse toimin, on veneitä n. 400 ja niistä katsastetaan vuosittain n. 150. Pakolliseen katsastukseen ei ole haluttu mennä - hyvä niin koska jos katsastus määrätään pakolliseksi, niin samalla kerhon sääntöjä joudutaan päivittämään sanktioiden osalta mikäli katsastus ei syystä tai toisesta mene lävitse.

        No paljonko hylsyjä sitten tulee, niin vuositasolla tässä esimerkkikerhossa n. 3-4% katsastusmääristä. Nykyisin kun omatoimisuus veneiden rakentelussa on vähentynyt, niin hylsyjä tulee vähemmän rakenteellisista kysymyksistä. Pääosin hylsyt tulevat korjauskehotusten laiminlyönneistä ja niiden varusteiden puuttumisesta, mitä viranomainen on määrännyt pakollisilksi.

        Otan muutaman esimerkin veneen rakenteellisistä hylsyistä mitä olen itse joskus jakanut.

        1) Herra A on ostanut lasikuituisen purjeveneen ja asentanut siihen itse istuinkaukalon tyhjennysputket. Porannut tynnyriporalla veneen pohjaan ja kaukalon etureunaan reijät ja asentanut reikiin rautakaupasta hankitut WC altaan PVC viemäriputket ja sihdin jatkoliitoksin.

        2) Herra B on isokokoinen ja hänen on ollut hankalaa päästä veneeseen sisään liukuluukusta ja myös keulakajuuttaan päälaipion melko kapeasta ja matalasta kulkuaukosta. Kätevänä käsistään kaveri on pidentänyt liukuluukun reikää rälläkällä leikaten n. reilun metrin lasikuitua. Samalla hän on leikannut päälaipion poikittaisjäykkäyksen halki niin ylhäältä kuin alhaalta.

        3) Herra C on ostanut entisen raaserin lasikuituisen, missä on pyritty optimoimaan veneen painoa. rungosta puuttuu kaikki poikittaisjäykkääjät ja pitkittäisjäykkääjinä on rungon sisäpuolelle kölin molemmin puolin laminoitu 2 kpl peukalon paksuisia alumiiniputkia

        4) Herran D :n laadukkaan ruotsalaisen veneen kulkuvalot eivät näy oikeissa väreissään kulkuvalojen edessä jököttävän värillisen pärskesuojan takaa. Noudattamatta jätetty korjauskehoitus

        5) Herra E on ostanut laadukkaan Kotkassa tehdyn moottoriveneen ja teetättänyt siihen uuden kansirakennelman ja poistanut sisältä kaikki laipiot. Upea ja muutoin erinomaisesti onnistunut laadukas remontti ainoa vaan, että veneen jäykkääjät jouduttiin korjaamaan jälkikäteen.

        6) Käsikäyttöinen tyhjennyspumppu asennettu moottoritilaan s.e. pumpun käyttäminen moottorin käydessä on vaarallista

        7) Peräsin ottanut vettä jo pidempään ja jäätynyt useamman kerran. Lasikuitu irronnut tukiraudoista.

        8) Kölin ympäristössä delaminoitumista.

        9) Rustinraudat läpeensä ruostuneet tai rusteja ei ole ollenkaan. Tai kansilankut lahonneet vanttien kiinnityskohdista

        10) Kölipultit umpiruosteessa ja ohentuneet, steevit läpimätiä, köli heiluu ym...

        jne...


    • Anonyymi

      Tuossa yllä tulikin eräs tärkeä asia esille, nimittäin ihmisen luontainen mukavuuden halu (laiskuus).
      Tuo tunnetila vaivaa meitä lähes kaikkia, mutta joillakin ihmisillä se menee aivan liian pitkälle.
      Arkipäivän triviaalisissa asioissa se ei ole vaarallista, mutta kun ryhdytään tarkastelemaan rakennusten ja kulkuvälineiden turvalliseen käyttöön liittyviä seikkoja, tullaan aivan eri tilanteeseen.
      Meillä on nimittäin keskuudessamme kanssakulkijoita, jotka siirtävät jopa turvallisuuteen vaikuttavia huoltoja tai korjauksia ”parempaan” aikaan.
      Näille ihmisille on yhteiskunta joutunut luomaan erilaisia kontrollijärjestelmiä.
      Veneilyä harrastaville ei ole viranomainen vaatinut pakollista katsastusohjelmaa, mutta veneseurat ovat sellaisen omille jäsenilleen järjestäneet,
      Tuosta toiminnasta on suuri apu juuri näille ”suurpiirteisille” veneilijöille, sillä näin he saavat tukea veneensä turvalliseen käytöön.
      Veneseuraan kuulumattoman, joka ei itse osaa tai ei halua tehdä itse näitä turvallisuuteen vaikuttavia töitä veneessään, tulisi kääntyä kaupallisen toimijan puoleen, jotta asiat tulevat hoidettua.
      On nimittäin olemassa se mahdollisuus, että viranomainen luoveneilyunkin jonkun pakollisen katsastusohjelman.
      Olisi meille paljon helpompaa, jos hoitaisimme itse kaikki asiaan kuuluvat seikat kuntoon ilman turhaa byrokratiaa.
      Shipshape

    • Anonyymi

      Mitä haittaa siitä on?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe