Onko auton käsijarru tärkein tarkistettava kohde katsastuksessa.

Anonyymi

Olen muutaman kerran joutunut huomauttamaan katsastajaa liian kovasta kohtelusta kun reviään vivusta vimmalla jolla vaijerit soi ja jarru jää päälle asemalta lähdettyä ja lykätään paperiin ,,hylätty.Toivon asiallisia vastauksia kun todennäköisesti tässä ammatissa persu vihaahia ei ole,eivätkä ole kyseiseen ongelmaan törmänneet.

37

2510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämäni aikana on kolme eri autoa minulta hylätty.
      Kun korjasin autoni, ne hyväksyttiin.
      Stadissa on pakko katsastajan olla kova-kourainen.
      Täällä on niin paljon mukula-kiviä, Sähkö-Mopoja ja muita hidaste-möykkyjä.
      Pyörä-teillä niitä ei ole.
      Liekö henkilö-auton yli-voimainen käytettävyys ja nopeus tönäissyt kateuden etu-riviin.
      Siirrättänyt katu-rakennus-puolelle ällöttävän muhkuraiset naiset, ilmaisine Sähkö-pyörineen.
      Pyörineen, joita ei tarvitse edes polkea.
      Peukalollaan vaan pyörittelee.

      H.

    • Anonyymi

      Varmasti minun autoni hylätään katsastuksessa, koska itse en käytä koskaan käsijarrua, sillä en sitä tarvitse.

      Äsken hakiessani autoni tuolta "lainaajalta", hän oli vetänyt sen kuitenkin, mutta minä ajelin sillä melkein kotipihalle, kunnes huomasin sen punaisen valon! Jees, ei se paljon kulkua hidastanut.

      Kyllä minäkin Hesassa käytin sitä parkissa, jos oli jyrkkä rinne, koska en luottanut vaihteisiin ja huvittavaa olikin muutaman kerran, kun Kolera-altaaseen oli jonkun auto luisunut.

      • Anonyymi

        Kolera-altaan ympäristö on kyllä niin tasaista kuin olla voi. Joku oli kai ihan piruuttaan vanhan ja ruman käppyräsi sinne tökännyt. Vaikka ei sinne polkupyörää raskaampaa noin vaan tökätä. Sehän jää heti mahastaan kiinni. Siis voimmekin päätellä, ettet ole ikinä Helsingissä edes käynytkään!
        Hyi he..vetti, eikö yhtään hävetä tuollaiset jorinat? Olet varmaankin niitä Pihtiputaan mummoja?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mullakin vanhassa V 70 ssä jarruvaijerit ruostuneet kii, uuvet vaijerit ja kengät makso 700 €.....

      • Anonyymi

        Se on siinä , että kässäriä käytetään, jos ei käytä säännöllisesti, ja sitten äkkiä tulee tilanne -jumissa.


      • Anonyymi

        Tuossa hinnassa täytyy olla ylivoimaisesti suurin osa työlaskua (kyseenalaista).
        Tarvikkeet ovat kuitenkin halpoja ainakin tarvikeliikkeessä.
        Olen kerran nuukuuttani purkanut kaikki käyttöjarrun komponentit.
        Hoonannut pää- ja työsylinterit sekä asentanut uudet tiivisteet.
        Paikat kasaan. Nesteet sisään ja ilmaukseen avuksi eukko painelemaan jarrua. Toki oli autookatos käytettävissä mutta olisi tuo onnistunut avoimella pihallakin. Mieluummin poutailmalla.

        1969 Datsun 1600:n takajarrut oli käsiteltävä jokainen kevät. Yksipuolisesta toiminnosta johtuen kevytjarrutus talven jälkeen ensimmäinen kunnon sulakelijarrutus lukitsi takapään tai ainakin vähintään toinen jarru jäi kantamaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Katsastusaseman jarrudynamometri on sentään tekniikkaystävällinen testeri.
      Käsijarrun toimittava myös hätätilanteessa ja silloin ei kiinni jumittumisella ole merkitystä.
      Pihakatsastuksen aikaan minun Datsun 1600:n vaijeri katkaistiin testissä jossa katsastaja veti jarrun päälle. Lykkäsi ykkösen silmään, antoi rajusti kaasua ja nosti reippaasti kytkimen.
      Auton perä hyppäsi ainakin 10cm ja vaijeri katkesi. Tämä oli mielestäni jo normaalista hätätilanteestakin poikkeavaa.
      1960 luvun ruotsissa katsastin sikäläistä kuplaa. Ei ollut hallia. Katsastaja teki suurella pihalla lenkin ja ajoi kohti rakennuksen seinää noin 4.kymppiä. Ennen seinää tempaisi käsijarrun päälle ja kupla pysähtyi muutaman metrin päähän seinästä. Tämä nyt sentään muistutti jotain mahdollista liikennetilannetta.
      Jarru ei juminut.

      Edellisellä, 19 vuotta pitämälläni autolla tarkistin sekä käyttöjarrun, että seisomtajarrun tasaisen pidon sorapinnanlla. Jos epätasaisuutta niin tarvittavan puolen kylki ylös tai sitten epätasainen pää pukeille. Jarrujen vuoksi ei mennyt uusiksi kertaakaan.

    • Olen ihan hyvilläni kun katsastusmies kovakouraisesti tempoo käsijarrua ja testaa muita jarruja, koska täytyyhän jarrujen kestää kovaa tempomista.

      Jarrut pitää olla aina hyvässä kunnossa ja niitä voi ja pitää myös itse testailla ajon aikana,
      omiin jarruihinsa pitää voida luottaa ja tuntea niiden käyttäytyminen.

      jarrut voivat olla joissain tilanteissa paras henkivakuutukseni ja ne voivat jopa pelastaa jonkun toisen liikenteessä liikkuvan hengen tai muuta, jos oikein paha tilanne tulee eteen. Voihan olla sellainen tilanne, että jarrut eivät alamäessä toimi vaikka kuinka pumppaa, silloin ei ole muuta tehtävissä kuin vetäistä kässäristä, lopputulos riippuu sitten siitä vaikuttaako jarrut etu vai takapyöriin.

      • Poika juuri vei katsastukseen autoni.
        Ei mennyt läpi.
        Oli etujouset poikki ja vetoakselien kumit irti.
        No ne laitettiin ja samalla sitten jarrupalat ja levyt, vaikkei ne katsastuksessa haitannutkaan.
        Ja jotain muuta pientä. 600 euron lasku. No hetken se vaan kirpasee.
        Pääasia, että nyt on leima.
        Oon ajellu nyt tuolla avolavalla. Äkkiä tuohon automaattivaihteiseenkin taas tottui.
        Joskus muistan käsijarrun olleen korjauslistalla. Nykyään muistan sitä välillä
        käyttää, vaikken niin tarvitsisikaan.


    • Anonyymi

      Käsijarru on yhtä tärkeä kuin hätäjarrukin, molempien täytyy toimia äärimmäisissä tilanteissa luotettavasti. Olisihan se hirveätä, jos mummo riuhtaisisi käsijarrun hantaakista, ja koko auton pohjapelti, puskurista puskuriin tempautuisi samalla ylös. Siksi me autoinsinöörit olemme niin tarkkoja turvallisuuden suhteen. T. Inssi.

    • Anonyymi

      No, just, just sinä inssi. Selitä hieman lisää.

      Hätäjarru ja käsijarru, mitä välii, jos niitä osaa käyttää, mutta tuo nimike hieman sotki minun ajatukseni.

      Osaan ajaessani käyttää jarrupoljinta, mikäli se on tarpeen, mutta onko se "hätäjarru", koska minun autossani vedetään eri kahvasta, jos joskus joudun käyttämään käsijarrua. Sitä`paitsi en kutsuisi normaalia jarrutusta mitenkään "hätäjarrutukseksi", koska eihän silloin tarvitse olla mikää hätä.

      Tuolla joku ylempi viesti epäili, että olen joku "Pihtiputaan mummo", joka en ole käynyt edes Kolera-altaalla päinkään, mutta hänelle "ylläripylläri", minun autoni ei koskaan liukunut sinne altaaseen, mutta 15-v parkkeerasin aina aamuisin sinne laidalle, mutta onhan tästä aikaa ja altaan reunatkin on uusittu.

      Jotkut toiset sinne jätti autojaan ja ei ollut käsijarru päällä ja ilmeisesti ei vaihdekaan, siis siitä vain liukumaan. Työpaikkani ikkunasta niitä seurattiin, kun oli auton nosto käynnissä.

      • Anonyymi

        Käyttöjarru saattaa joissakin tilanteissa oikutella tai pettää.
        Tehostin saattaa fuskata. Nestevuoto yllättää. Kuski höpertyä jolloin vieressä olija pystyy jarruttamaan.
        Hieman teoreettinen muua mahdollinen tilanne tv sarjoissa ja elokuvissa. Käyttöjarrua sabotoitu. Minua epäilyttää aina onko otettu huomioon, että ne ovat 2-piirijarruja. Jos yhden pyörän letku/putki/sylinteri vaurioituu niin 3 - muuta jarruttaa.
        Tarttis eliminoida pääsylinteri mutta sitä ne eivät elokuvissa osaa.
        Sitten se moukka kuski ei älyä käyttää käsijarrua eikä edes moottorijarrutusta.


      • Anonyymi

        Arvelinkin, että olet niitä taannoisia torimatameja sieltä kolera-altaan reunamilta, kesäytyneitä särkiä ja muita kaloja olit myymässä siellä!


    • Anonyymi

      Kovasti tyhmää jättää käsijarrun käyttö vain katsastustilanteeseen. Oikeastaan satavarma asia että ei toimi kuten pitäisi.

      Ja sitten katkerana täällä pillittää kunnei mennyt läpi....käsijarrusta!

    • Anonyymi

      Eihän käsijarrua tartte ku ralliautoilijat , tekevät käsijarrukäännöksen :)

      • Kyllä mä tartten mäkistartissa, on vanhalle naiselle varmempaa pyrähtää kunnolla vauhtiin, varsinkin liikennevaloissa.


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Kyllä mä tartten mäkistartissa, on vanhalle naiselle varmempaa pyrähtää kunnolla vauhtiin, varsinkin liikennevaloissa.

        Uudemmissa on automaattinen mäkilähtöavustin.
        Tosin, itse en käytä sitä enkä käsijarrua. Käsijarrun käyttöni jää muistamisen varaan.
        Jos joudun pysäköimään jyrkähköön rinteeseen niin käännän eturenkaat siten, että oikean puolen rengas on jalkakäytävän reunaa vaten. Lisäksi käsijarru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudemmissa on automaattinen mäkilähtöavustin.
        Tosin, itse en käytä sitä enkä käsijarrua. Käsijarrun käyttöni jää muistamisen varaan.
        Jos joudun pysäköimään jyrkähköön rinteeseen niin käännän eturenkaat siten, että oikean puolen rengas on jalkakäytävän reunaa vaten. Lisäksi käsijarru.

        Minä taas käännän männänrenkaat suoraksi aina pysäköidessäni!


    • Anonyymi

      Käsijarrulla on sellainen ominaisuus että se säätää takajarrut,
      jos käsijarru on kunnossa ei sitä tarvitse repiä voimalla. Katsastusmies
      vaan yrittää repimällä saada käsijarrun toimimaan että saisi auton hyväksyttyä, kun
      käsijarrussa saa olla 30% heitto ja se voi olla ihan pienestä kiinni.
      Käsijarrua kannattaa käyttä että se toimisi, ja vaihde päällä pysäköiminen saattaa vaurioittaa moottoria ja vaihteistoa pitemmän päälle
      njj

      • Anonyymi

        Vahingoittaa moottoria ja vaihteistoa? Miten? Millä vaikutusmekanismilla? Haluaisin todella tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahingoittaa moottoria ja vaihteistoa? Miten? Millä vaikutusmekanismilla? Haluaisin todella tietää.

        No...Vaikka pysäköit kadun varten.
        Takaa tuleva tukkirekka on joutunut hirmuiseen vesiliirtoon ja pökkäsee autosi takapuskuriin.
        Käsijarru ei ole moksiskaan, mutta vaihteen ollessa päällä, ottaa se oitis nokkiinsa, sylkee sylinterinkannen konepellin läpi kadulle ja männänrenkaat, öljyt suihkuavat 30 metrin kaaressa kadun toiselle puolelle, kytkin alkaa savuta ja hansikaslokerossa ollut siideripurkki saa pahan osuman kylkeensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahingoittaa moottoria ja vaihteistoa? Miten? Millä vaikutusmekanismilla? Haluaisin todella tietää.

        Vaikka auto olisi pysäköity tasaiselle alustalle, ei ole oikeastaan mitään syytä olla käyttämättä seisontajarrua. Jos käsijarrua ei käytä, koko auton paino on pienen voimansiirrossa olevan palan varassa. Ja se pala on vain noin sormen kokoinen, joten se voi kulua tai rikkoontua. Käsijarrun käyttäminen tasaa kuormaa, jolloin herkät voimansiirtolaitteet kestävät pidempään.
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka auto olisi pysäköity tasaiselle alustalle, ei ole oikeastaan mitään syytä olla käyttämättä seisontajarrua. Jos käsijarrua ei käytä, koko auton paino on pienen voimansiirrossa olevan palan varassa. Ja se pala on vain noin sormen kokoinen, joten se voi kulua tai rikkoontua. Käsijarrun käyttäminen tasaa kuormaa, jolloin herkät voimansiirtolaitteet kestävät pidempään.
        nj

        "Jos käsijarrua ei käytä, koko auton paino on pienen voimansiirrossa olevan palan varassa."

        Kerro mikä on se pieni pala.
        Ei kovin pieni voi olla, kun se jaksaa polkasta tonnien painoisen auton vauhdikkaasti liikkeellekin.

        Nj, muuten ihan järkiperäistä puhuit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No...Vaikka pysäköit kadun varten.
        Takaa tuleva tukkirekka on joutunut hirmuiseen vesiliirtoon ja pökkäsee autosi takapuskuriin.
        Käsijarru ei ole moksiskaan, mutta vaihteen ollessa päällä, ottaa se oitis nokkiinsa, sylkee sylinterinkannen konepellin läpi kadulle ja männänrenkaat, öljyt suihkuavat 30 metrin kaaressa kadun toiselle puolelle, kytkin alkaa savuta ja hansikaslokerossa ollut siideripurkki saa pahan osuman kylkeensä.

        Jos tuo todennäköinen kauhukuvasi toteutuisi niin olipa autoni vaihteen tai käsijarrun varassa niin taattu seuraus olisi pysyvät muodonmuutokset ajoneuvossani ja autoni siirtyminen törmäyksen seurauksena matkan joka riippuu törmäysvoimista ja massoista.
        Vaihteistolle ei kävisi kuinkaan.
        Yhteyden luominen sylinterikanteen saakka vaatii mielikuvitusta.
        Jouduin opiskeluaikanani suunnnittelemaan, laskemaan, mitoittamaan ja piirtämään 60-luvun piirrustuskoneella ( taso ja kulmaviivain ) sekä vaihdelaatikon, että polttomoottorin.
        Molempien lähtötietoina oli moottorin teho ja maksimikierrosluku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos käsijarrua ei käytä, koko auton paino on pienen voimansiirrossa olevan palan varassa."

        Kerro mikä on se pieni pala.
        Ei kovin pieni voi olla, kun se jaksaa polkasta tonnien painoisen auton vauhdikkaasti liikkeellekin.

        Nj, muuten ihan järkiperäistä puhuit.

        Kirjoittaja varmaankin tarkoitti automaattivaihteisen auton pysäköintijarrua?
        Siinä on oikeasti tuollainen asia, jonka saa kyllä rikottua käsijarrun käyttämättä jättämisellä.

        Automaattivaihteisen p-jarru riittää TASAISELLA alustalla paikallaan pysymiseen.


    • Anonyymi

      Vaihde päällä aina pysäköidessä ei oo mun Volvoja haitannut viime 40 vuotta :D

      • Anonyymi

        nyt onkin kyse henkilöautoista


    • Vaikka ei uskoisi.
      Hammas-rattaassa on Hanpaita.
      Hanpaita jotka koskettavat toisiaan.
      Mitä kauemmin ne paikallaan koskettavat, sitä tärkeämpää on laatikkonsa Öljyn laatu.
      Kun Hanpaat pyörimään eroitetaan toisistaan, on huono öljy saanut ne korroosiutumaan.
      Kun pysähtyneisyys siirtyy pyörimiseen, Hanpaat hierovat toisiaan.
      Ja...!?
      Korroosio vaatii öljyn-vaihdon.

      H.

      • Anonyymi

        Jotenkin alkaa tuntua siltä, että taitaisi olla aika vaihtaa ne öljyt omasta laatikostasi.
        Enkä tarkoita autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin alkaa tuntua siltä, että taitaisi olla aika vaihtaa ne öljyt omasta laatikostasi.
        Enkä tarkoita autoa.

        Lisään vielä edelliseeni tarkennuksena, että en tarkoittanut autosi vaihtolaatikkoa


      • Anonyymi

        Hanpaat pyöriin kanapojan paistilekkeen myötä, ja sf vihannesten


    • Anonyymi

      Kerronpa teille yhden jutun. Katsastin Angliaani joskus 70-luvulla. Siihen aikaan mitään dynamometrejä ollut, vaan käsijarrun toiminta testattiin pienessä jyrkässä alamäessä. No eihän se auto pysynyt paikallaan. Vein sen seuraavana päivänä toiselle katsastusasemalle, jossa olikin vähän erilainen luiska testaamista varten. Siellä jarru piti ihan riittävästi ja leima tuli. Näin ennenwanhaan.

      • Anonyymi

        Jaa. Minä ensimmäisen autoni Fiat 600 sen vein katsastuskonttorille, olin kyllä kuullut kaikenlaisia kauhukertomuksia kyseisistä insinööreistä, mutta enhän osannut arvatakkaan kuinka ihminen osaa pillastua mahdottomasti!

        Tarkasteli ja koputteli, pikkuhiljaa alkoi insinöörin niska punoittamaan, lopussa jo aivan helakanpunaisena ja karjaisu: "Tämä auto on POIKKI ja pyörätkin IRTI" johon en muuta osannut sanoa kuin "Jaa, enpä minä tuommoisista tiedä" ja hiljalleen peräytyä tilanteesta poispäin...


    • Anonyymi

      Vielä 70-luvulla Hernesaaressa käyttöjarrut testattiin ottamalla vähän vauhtia ja täysjarrutus.
      Jos jäi rengaskumia asvalttiin ja auto ei pahasti kääntynyt tasaisella, niin hyvä oli.

      Monttua ei ollut vaan k-mies joutui ryömimään auton alle vasaransa kanssa koputtelemaan. Nöyryyttävää polvistelua asiakkaan edessä.
      Valojensuuntaukseen matolaatikko oli ainoa tekninen väline.

      Meren rannalla ikuinen tuulinen paikka. Ei kateeksi käynyt.

    • Anonyymi

      on varmaankin.oma kokemus,ensi vanha kiristetiin,ei toiminut,meinasivat vaihtaa satulan oli vaa jäässä ei rikki.siten jarru dynamo,käsijarussa ei mitään pitoa,hain uuden laitetiin paikalle,muuten jo aiemin palat-levyt,ym vaihdettu,joten nyt siten kaikki kunossa,ja vein vielä jäänesto spray -50c-kestolla,katsastus,käsijarru,ei mitään pitoa,ja nyt siten taas odotelaan,korjaamolle aikaa,uusintakatsastusta 25eur,en tiedä meneekö takuseen,keksivätkö uuden vian,vaikka vähäsen sapotoimalla autoa,jolla omat viat saadaan piiloon,luotamus siihen että korjattu auto,on kunossa,tai korjaamo tekee sen mikä pitää,ei oikein pidä kutinsa,kun auto jatkuvasti korjaamolla,vaikka laatu varaosat 2v-3v,silti työ ratkaisee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      58
      3693
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      72
      3075
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      53
      2271
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      13
      1503
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1259
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      86
      1136
    7. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      981
    8. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      23
      961
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      945
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      932
    Aihe