Veronmaksajien piikkiinkö laitetaan ??

Anonyymi

Haluammeko lisää tällaista paskomista uuden kaivoksen muodossa ??. Kuka vastaa entisten kaivosalueiden mahdollisista kunnotuksista ja niiden kustannuksista ??

Outokummun kaivos, Outokumpu
Viimeinen kaivostoimija: Outokumpu Oy
Toimintavuodet: 1910–1989
Malmit: Kupari, sinkki, kulta, hopea, rikkikiisurik.
Tiedossa olevat vaikutukset:
Outokummun kaivosalue koostuu Kummusta, Keretistä ja Mökkivaarasta. Rikastushiekan jätealueet ovat pohjavesialueella. Pohjavedessä on paljon sulfaattia, mangaania ja rautaa. Pohjavedet olivat osassa seurantakohteita happamia ja osassa lähes neutraaleja. Pohjavedet ovat käyttökiellossa. Ilmanlaatututkimuksen mukaan Outokummun keskustassa jäkälien lajimäärä on selvästi köyhtynyt. Sitä on tapahtunut erityisesti Keretin ja Vuonoksen lähialueilla.

Vuonoksen kaivos, Outokumpu
Viimeinen kaivostoimija: Outokumpu Oyj
Toimintavuodet: 1972–1986
Malmit: Kupari, nikkeli
Tiedossa olevat vaikutukset:
Jätealue on nykyisin talkkituotannon harmaan rikastushiekan alla. Koillispuolen sivukivikasan ympäristön pohjavesien rauta- ja suolapitoisuudet olivat lähes kymmenkertaiset verrattuna tavanomaisiin pitoisuuksiin. Suositellaan selvitettävän heikentävätkö nikkelipitoiset valumavedet Vuonosjoen vedenlaatua. Jos joen vedenlaatuun on vaikutusta, jätealuetta on syytä kunnostaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11555314?fbclid=IwAR1o-fYa6B274XJInO2iw4Aa9VHddi06Y70-q84M-FgXxg_1VJChYH-gtBY

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tervetuloa kaivos

    • Anonyymi

      Olen ilmoittanut jo 90 luvulla "Sysmänrannan, Lappalan särkän" näytereijän aineet / pitoisuudet sen ajan ymp. keskukseen. Aineina
      Syanidi, Kuparisulfidi jne.
      Aineet pitoisuuksineen mitattu 40m. hiekkasärkän läpi virtaavasta pohjavedestä.
      Myrkkyarvot olivat vain nousseet 15 v. aikana.
      Okun kaupungin "ympäristötarkastajalla" ei ollut mukamas sellaista tietoa.
      Entäpä "paskajoensuun" syanidiarvot".
      Ko. vedet ovat virranneet ja virtavat linjalla:
      Sysmä, Taipaleenjoki, Heposelkä, Orivesi jne...

      • Anonyymi

        Menneisyyden virheistä maksaa moni sukupolvi juomalla myrkkyvesiä ja kuolemalla syöpiin sun muihin.
        Tätäkö edelleen haluamme ?? Uuden kaivoksen muodossa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menneisyyden virheistä maksaa moni sukupolvi juomalla myrkkyvesiä ja kuolemalla syöpiin sun muihin.
        Tätäkö edelleen haluamme ?? Uuden kaivoksen muodossa..

        Ympäristö Ystävällistä Kaivosta Ei ole. Asuin vuodet 1959-1975 Outokummun Keskustassa.Lääkärintarkistuksessa minun laboratorioarvot kaikki oli ihannearvoissa noin 30 kpl oli tehty.Olen nyt yli 60 vuotias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menneisyyden virheistä maksaa moni sukupolvi juomalla myrkkyvesiä ja kuolemalla syöpiin sun muihin.
        Tätäkö edelleen haluamme ?? Uuden kaivoksen muodossa..

        Höpö höpön myrkkyvesien juoja hysteeraa. Kaivos tuo töitä ja suljettu veden kierto nykyään. Eli iso höpö höpön myrkkyvesien tännekin tuojalle.

        Tervetuloa Outokumpuun kaivosteollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristö Ystävällistä Kaivosta Ei ole. Asuin vuodet 1959-1975 Outokummun Keskustassa.Lääkärintarkistuksessa minun laboratorioarvot kaikki oli ihannearvoissa noin 30 kpl oli tehty.Olen nyt yli 60 vuotias.

        Tuskin sinusta myrkkyjä on tutkittu. Normaalit verikokeet eivät kerro syanidi ym. arvoja joten tuurillaan laivatkin aikansa seilaa, kuolema tulee jokaiselle joskus..


    • Anonyymi

      Jokainen sukupolvi tekee omat virheensä. Fakta on, että luonto tuhoutuu muutenkin ja ilman kaivosta myös Outokumpu pikku hiljaa. Kaivos tuo turvaa täällä asuville ihmisille. Palvelut säilyvät seuraavan 10 vuotta. Sen vuoksi täytyy hyväksyä sääntö, jos tahdot jotain menetät jotain. Tässä saamme hyvinvointia, mutta menetämme luontoa. Kaivoksen tuloa odottaen.

      • Anonyymi

        Laajennan vähän keskustelua. YK:n väestökokous Kairossa EPÄONNISTUI. Maapallon väkiluku on 7.8 miljardia ihmistä. Jotka kaikki haluaa ELINTASOA. Se on kaksi kertaa se väkimäärä kun minä synnyin 1957.Meillä on kaksi kansanedustajaa Outokummusta.He tarvitsee kaiken mahdollisen tuen hoitaessaan näitä asioita.Sitten kun tulee uusia vaaleja arvioidaan tilannetta uudelleen.


      • Anonyymi

        Reissumiehet tekee työn ja vie veroeurot omaan kuntaansa. Ruokaa ostavat ja kimppakämpissä vuokralla yöpyvät.. Laiha lohtu..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laajennan vähän keskustelua. YK:n väestökokous Kairossa EPÄONNISTUI. Maapallon väkiluku on 7.8 miljardia ihmistä. Jotka kaikki haluaa ELINTASOA. Se on kaksi kertaa se väkimäärä kun minä synnyin 1957.Meillä on kaksi kansanedustajaa Outokummusta.He tarvitsee kaiken mahdollisen tuen hoitaessaan näitä asioita.Sitten kun tulee uusia vaaleja arvioidaan tilannetta uudelleen.

        2 Kansanedustajaa joista toinen on jo joo jooo tyyppi ja toinen turhan jauhaja ilman mitään merkittävää aikaansaannosta..
        Seuraavien vaalien jälkeen tuskin yhtään okulaista edustajaa on kyseisellä menolla..


    • Anonyymi

      "Suljettu verkko" vedenkierrolle. Uskotko todella tuohon termiin?
      Hyvinpä näkyi toimivan Talvivaarassa, nykyisessä Paskavaarassa.
      Se toimi niin pitkään, kunnes Rikkihappovedet "karkasi" pressulla tilkityn altaan läpi aina Kallaveteen asti.

      • Anonyymi

        Kauas Talvivaaran vedet karkaavat edelleen, näin ovat myös levinneet Keretin ja Vuonoksen paskavedet. Kukaan ei ole ilmeisimmin tutkinut vanhan kaivoksen alueita, sieltä ja ympäristöstä voisi löytyä supermyrkkyjä.
        Talvivaara on hyvä esimerkki ihmisen ahneudesta ja piittaamattomuudesta luontoon, paskotaan ympäristöä oikein verovaroin. Sipilä jakoi rahaa isolla kädellä, kas tuottamaton kaivos menestyi yllättäen..
        Suljettua verkkoa ei ole kuin haaveissa, aina lasketaan liiat vedet pois tavalla tai toisella, hallitusti tai hallitsemattomasti..

        https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3773458-talvivaaran-kaivoksen-lahialueen-jarvet-muuttuneet-suola-altaiksi


    • Anonyymi

      Onko tiedossa mitään järjestöä joka on työstänyt puhdistamista? Voisin liittyä joukkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe