TM talvirengasvertailu kitkarenkaat 2020 205/55/16

Anonyymi

Kitkarenkaat 205/55/16

1. NOKIAN Hakkapeliitta R3 8,3*
Hyvää
-Ajettavuus kaikissa keleissä
-Vierintävastus
Huonoa
-
Valmistusmaa Suomi
Nokia on hiljainen ja sen vierintävastus on erityisen matala. Uriakin Nokia sietää, vaikka vaatii hieman korjailua.

2. CONTINENTAL ContiVikingContact 7 8,1*
Hyvää
-Pito jäällä ja lumella
-Ajettavuus jäällä ja lumella
Huonoa
-Ajettavuus kuivalla
Valmistusmaa Saksa
Uraisella tiellä Continental on keskimääräisen vakaa rengas. Sen vierintävastus on keskitasoa eikä melu vaivaa.

3. MICHELIN X-Ice Snow 8,0*
Hyvää
-Pito lumella ja jäällä
-Rauhallinen ajokäytös kaikissa olosuhteissa
Huonoa
-Jarrutuspito asfaltilla
Valmistusmaa Kanada
Michelin on hiljainen ja se on vakaa ajettava uraisellakin tiellä. vierintävastus on hyvällä tasolla.

4. GOODYEAR Ultra Grip Ice 2 7,8*
Hyvää
-Pitkittäispito jäällä
-Ominaisuudet asfaltilla
Huonoa
-Sivuttaispito jäällä
Valmistusmaa Puola
Goodyear on vakaa uraisellakin tiellä ajettaessa. Vierintävastus on matala eikä melukaan suuremmin vaivaa.

5. PIRELLI Ice Zero FR 7,8*
Hyvää
-Sivuttaispito jäällä
-Jarrutuspito kuivalla
Huonoa
-Jarrutuspito märällä
Valmistusmaa Venäjä
Pirelli on hiljainen rengas ja sen vierintävastus on keskitasoa. Uraisella tiellä Pirelli kiemurtelee hieman.

6. HANKOOK Winter I*Cept IZ2 W616 7,7*
Hyvää
-Pito jäällä
-Vierintävastus
Huonoa
-Pito ja ajettavuus märällä
Valmistusmaa Korea
Hankookin vierintävastus on matala. Uraherkkyydeltään Hankook on kitkarenkaiden keskitasoa.

7. SAVA Eskimo Ice 7,6*
Hyvää
-Suuntavakaus
Huonoa
-Ajettavuus jäällä
-Jarrutuspito asfaltilla
Valmistusmaa Puola
Sava on hiljainen rengas. Se on uraisellakin tiellä vakaa ajettava, mutta vierintävastus on keskitasoa korkeampi.

8. BRIDGESTONE Blizzak Ice 7,4*
Hyvää
-Rauhallinen ajettavuus lumella
Huonoa
-Ajokäytös märällä asfaltilla
Valmistusmaa Japani
Bridgestone on hiljainen rengas. Tienpinnan urat tuntuvat pienenä kiemurteluna ja vierintävastus on korkeahko.

9. NEXEN Winguard Ice Plus WH43 7,0*
Hyvää
-Kohtuullinen ajettavuus lumella
Huonoa
-Ominaisuudet märällä asfaltilla
Valmistusmaa Korea
Nexen on uraisella tiellä epävakaa ja vaatii runsaasti korjailua ohjauksella. Sen vierintävastus on korkeahko.

10. Petlas Glacier W661 7,0*
Hyvää
-Pito ja ajettavuus asfaltilla
Huonoa
-Ominaisuudet talviolosuhteissa
-Suuntavakaus
Valmistusmaa Turkki
Petlas ei viihdy uraisella tiellä vaan kiemurtelee tuntuvasti. Vierintävastus ja melu ovat keskitasoa.

11. TOYO Observe GSI-6 HP 7,0*
Hyvää
-Pito lumella
Huonoa
-Ajettavuus jäällä
-Vierintävastus
Valmistusmaa Japani
Toyo on urissa epävakaa rengas ja vaatii korjailua ohjauksella. Vierintävastus on korkea ja melukin kuuluu selvästi.

19

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mjaa. Aiemmin tuon kokoluokan Suomessa myytävä nokialainen oli tehty Pietarissa.

      • Anonyymi

        Voi olla hyvinkin, testissä mukana oli Suomessa valmistettu.


    • Anonyymi

      Nämä tiedot löytyy netistä ilman Suolen tiedottajaakin.

      • Anonyymi

        Kyllä nyt mielensä pahoitti, sinä niin täydellinen ihminen🤣. Mihin suoli joutuisikaan, ilman kaltaisiasi älypäitä🤔😂.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt mielensä pahoitti, sinä niin täydellinen ihminen🤣. Mihin suoli joutuisikaan, ilman kaltaisiasi älypäitä🤔😂.

        Kiitos samoin, hymiöpoika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos samoin, hymiöpoika.

        Voi tokkiisa, lisää pahoitit mieltäsi 👌🤣😂.


    • Anonyymi

      Jokainen kitkarengas oli parempi kuin huonoin nastarengas.

      • Anonyymi

        Loistavaa. Siis parempia kuin huonoin nastarengas! Mahtavaa!

        😅🤣👏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavaa. Siis parempia kuin huonoin nastarengas! Mahtavaa!

        😅🤣👏

        Niin, etkö ymmärtänyt? Nastat ei kesää tee sen paremmin kuin kitkatkaan.
        Hymiöpoika, tirsk!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, etkö ymmärtänyt? Nastat ei kesää tee sen paremmin kuin kitkatkaan.
        Hymiöpoika, tirsk!

        Toki ymmärsin. Onhan se suuren hehkutuksen paikka kun mukaanvalitut kitkarenkaat olivat parempia kuin mukaan valittu huonoin nastarengas. Melkoinen saavutushan se on, joten kyllä kannattaa siitä riemuita. Kehitys kehittyy näköjään talvirengasalallakin 😎😂

        Ei tietenkään mikään rengas tee kesää, mistä moinen ajatuksesi edes päähäsi on pesiytynyt.
        Valtavalla suolamäärien kylvämisillä ja hiekotuksella vielä täydentäen sitä ilmeisesti yritetään, mutta sekään ei onnistu kuin korkeintaan hetkeksi kerrallaan luomaan kesäkelin näköisen olosuhteen. Ymmärrähän kai tämän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki ymmärsin. Onhan se suuren hehkutuksen paikka kun mukaanvalitut kitkarenkaat olivat parempia kuin mukaan valittu huonoin nastarengas. Melkoinen saavutushan se on, joten kyllä kannattaa siitä riemuita. Kehitys kehittyy näköjään talvirengasalallakin 😎😂

        Ei tietenkään mikään rengas tee kesää, mistä moinen ajatuksesi edes päähäsi on pesiytynyt.
        Valtavalla suolamäärien kylvämisillä ja hiekotuksella vielä täydentäen sitä ilmeisesti yritetään, mutta sekään ei onnistu kuin korkeintaan hetkeksi kerrallaan luomaan kesäkelin näköisen olosuhteen. Ymmärrähän kai tämän?

        Kolme parasta kitkarengasta sai samat tai paremmat pisteet kuin nastojen 4-5 sija.
        Hyvä, että jotkut viitsivät ajaa nastoilla, että he karhentavat liukkautta silloin harvoin kun sitä on. Lumella kitkat ovat parempia ja paljaalla asfaltilla pärjää kaikilla riittävän hyvin. Se ero mitä noissa on, on ainoastaan sileällä jäällä ja sitä keliä on todella harvoin, tuskin 3% kaudesta ja silloinkin parhailla kitkoilla pärjää oikein hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolme parasta kitkarengasta sai samat tai paremmat pisteet kuin nastojen 4-5 sija.
        Hyvä, että jotkut viitsivät ajaa nastoilla, että he karhentavat liukkautta silloin harvoin kun sitä on. Lumella kitkat ovat parempia ja paljaalla asfaltilla pärjää kaikilla riittävän hyvin. Se ero mitä noissa on, on ainoastaan sileällä jäällä ja sitä keliä on todella harvoin, tuskin 3% kaudesta ja silloinkin parhailla kitkoilla pärjää oikein hyvin.

        Aivan, kolme parasta kitkaa oli siis yhtä hyviä kuin 4-5 parhaat nastarenkaat. Erinomainen saavutus kitkoilta.

        Totta on, että kaikissa muissa olosuhteissa ero kitkojen ja nastojen välillä on pieni ja yleensä nastojen hyväksi, paitsi kaikilla liukkailla olosuhteissa. Ja mitä liukkaampaa niin sitä suurempi eri nastojen hyväksi. Liukkaat olosuhteet eivät ole kovin yleisiä täällä pk-seudulla, koska suolaus ja hiekoitus on niin valtaisaa. Täällä erityisesti pärjää oikein hyvin kitkoillakin. Muualla, jossa suolataan selvästi vähemmän jäiset ja kovaksi tamppautuneet lumiset tienpinnat ovat melkoisen tavallisia.

        ’Lumella’ on aika epämääräinen käsite. Pehmeällä lumella kitkat ovat hyvin lähellä nastoja, jos lumen alla ei ole jäätä. Pehmeä lumi on tosin melkoisen harvinainen olosuhde muualla kuin syrjäisimmillä alueilla ja hetkittäin runsaan lumen sateen jälkeen kun auraus ei ole ehtinyt vielä paikalle. Kovaksi tamppautunut lumi on liukas ja siinä nastat taasen ovat selvästi paremmat.

        Nastojen hyvä ominaisuus on myös liukkauden poistaminen karhentamalla ja kuluttamalla jäätä ja lunta pois. Tämä tietysti auttaa kitkoilla ajavia kuten muutakin liikennettä, joka ei nastoja käytä. Vähentää myös suolaustarvetta ja sitä myöden edelleen ympäristön tuhoja.

        Eihän kyse ole siitä, etteikö kitkoillakin pärjää. Kesärenkaillakin pärjää oikein hyvin varsinkin pk-seudulla. Valittavana on kuitenkin halukkaille parempia talviolosuhteisiin tarkoitettuja renkaita ja sitten myös heikompia.
        Tämä sama koskee kaikkea muutakin turvallisuutta lisääviä varusteita. Kyllä heikommillakin turvavälineillä pärjää eikä kaikki hanki parhaita niissäkään. Jotkut vieläpä vähät välittävät turvallisuusjutuista olipa kyse renkaista tai mistä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, kolme parasta kitkaa oli siis yhtä hyviä kuin 4-5 parhaat nastarenkaat. Erinomainen saavutus kitkoilta.

        Totta on, että kaikissa muissa olosuhteissa ero kitkojen ja nastojen välillä on pieni ja yleensä nastojen hyväksi, paitsi kaikilla liukkailla olosuhteissa. Ja mitä liukkaampaa niin sitä suurempi eri nastojen hyväksi. Liukkaat olosuhteet eivät ole kovin yleisiä täällä pk-seudulla, koska suolaus ja hiekoitus on niin valtaisaa. Täällä erityisesti pärjää oikein hyvin kitkoillakin. Muualla, jossa suolataan selvästi vähemmän jäiset ja kovaksi tamppautuneet lumiset tienpinnat ovat melkoisen tavallisia.

        ’Lumella’ on aika epämääräinen käsite. Pehmeällä lumella kitkat ovat hyvin lähellä nastoja, jos lumen alla ei ole jäätä. Pehmeä lumi on tosin melkoisen harvinainen olosuhde muualla kuin syrjäisimmillä alueilla ja hetkittäin runsaan lumen sateen jälkeen kun auraus ei ole ehtinyt vielä paikalle. Kovaksi tamppautunut lumi on liukas ja siinä nastat taasen ovat selvästi paremmat.

        Nastojen hyvä ominaisuus on myös liukkauden poistaminen karhentamalla ja kuluttamalla jäätä ja lunta pois. Tämä tietysti auttaa kitkoilla ajavia kuten muutakin liikennettä, joka ei nastoja käytä. Vähentää myös suolaustarvetta ja sitä myöden edelleen ympäristön tuhoja.

        Eihän kyse ole siitä, etteikö kitkoillakin pärjää. Kesärenkaillakin pärjää oikein hyvin varsinkin pk-seudulla. Valittavana on kuitenkin halukkaille parempia talviolosuhteisiin tarkoitettuja renkaita ja sitten myös heikompia.
        Tämä sama koskee kaikkea muutakin turvallisuutta lisääviä varusteita. Kyllä heikommillakin turvavälineillä pärjää eikä kaikki hanki parhaita niissäkään. Jotkut vieläpä vähät välittävät turvallisuusjutuista olipa kyse renkaista tai mistä tahansa.

        Eiköhän tuo lumikeli tarkoita nimen omaan tamppaantunutta lunta jota teiltä löytyy, tuskin ne mihinkään umpihankeen tai neitseelliseen lumeen testejä tekee.
        Tamppaantunut lumi ei anna nastalle pitoa ja kuten tuossa TM:ssä todettiin, niin kumin materiaali ja kuvio on ratkaisevampi ja siksi kitkat yö nastarenkaat aika puhtaasti. Nastasta on iloa vain kiillottuneella jäällä ja varsinkin jos se on märkää ja sellaisia olosuhteita ei tahdo olla kuin keväisin jossain maaseudulla sivuteillä kun kevät aurinko on sulattanut pintaa ja tiessä on paksulti pelkkää jäätä.
        Meillä jotka ajelemme hoidetuilla teillä ei nastoille ole tarvetta sillä niitä liukkaita ei juurikaan ole ja risteyksissä ja jossain kiertoliittymissä joissa on muutaman kerran liukasta talvessa, niin ne voi ennakoida. Kitka on monissa olosuhteissa parempi ja ennen kaikkea mukava ja säästää teitä.
        Kokemattomalle kuskille suosittelen nastoja, mutta nekin pitää olla sieltä parhaasta päästä, että niistä olisi todellista hyötyä ja vaihtaa rittävän usein.


    • Anonyymi

      Einarin vanhat nastakumit ei pidä hevonvittua missään kelissä!

      • Anonyymi

        Selvähän se sitten..


      • Anonyymi

        No ei ne Erkin vanhat kitkakumitkaan pidä edes sitä missään kelissä


    • Anonyymi

      Nastat tekevät talvesta kesän!

      BMW puppeliboy.

      • Anonyymi

        Sää teki kesän viime talvesta etelässä.

        SAMMAKKOMIES.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sää teki kesän viime talvesta etelässä.

        SAMMAKKOMIES.

        Ilmastonmuutos tekee suomesta ikuisen kesän paratiisin!

        AMG King Kong.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      135
      4625
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      164
      3821
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      112
      3550
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2881
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      136
      1816
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1628
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1269
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1241
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      43
      1184
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1183
    Aihe