Nastarenkaat - Pitoa Suomen talveen

Anonyymi

Haluan kertoa Teille kanssa-autoilijat nastarenkaista. Nämä turvalliset ja Suomen talveen erityisesti suunnitellut renkaat tuovat erinomaista ajettavuutta liukkaissa olosuhteissa ja huonosti kunnossapidetyillä tieosuuksilla. (n. 90% Suomessa)

Moottori ja useat muut autoalan lehdet ovat testanneet ja todenneet nastarenkaiden olevan ylivoimaisia ominaisuuksiltaan verrattuna kitkarenkaisiin. Suositten kaikille Michelin-X-Ice-North-4 renkaita. Renkaissa on yhteensä 1000kpl nastoja eli 250kpl/rengas!!! Tällä määrällä teräsnastoja saadaan aikaan loistava jääpito sekä rengasäänet on saatu optimoitua erittäin vähäisiksi. Eikä siinä vielä kaikki - Tienpintojen kuluminen on minimoitu joten kitkapellet voivat olla huoletta koska nyt tiesuola on mikä eniten tienpintoja rikkoon kitkarinkuloiden ohella.

Turvallisia kilometrejä kaikille!!! Nähdään tienpäällä!!!

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nastarenkaat aiheuttavat Suomessa tuhansia hengityselinkuolemia vuosittain. Korona tappaa vain satoja ja siitä vaahdotaan.

      • Anonyymi

        Täyttä tuubaa.
        Tukholmasta, lienee edelleen miljoonakaupunki, missä jengi elää tappituntumalla, tehtiin tutkimus aiheen tiimoilta ja päädyttiin sellaiseen tulokseen, että asfalttipinnoitteisten teiden aiheuttama pöly ja siitä seuraavat taudit tappavat arviolta 20 ihmistä vuodessa.
        Ethän sä vaan ole kitkarengaskauppias? "Tuhansia,,,," , hauska henneri.


    • Anonyymi

      Parhaat kitkarenkaat ovat jopa parempia useimmissa olosuhteissa kuin nastarenkaat. Nasta on parempi vain sileällä ja märällä jäällä ja sellaisia kelejä on todella harvoin, jos koskaan kauden aikana.

      • Anonyymi

        Parhaat kitkarenkaat voivat olla parempia, jos sillä tarkoitetaan talviolosuhteissa pitokykyä, kuin heikot tai jopa keskinkertaiset nastarenkaat. Yksikään paraskaan kitkarengas ei pärjää parhaammalle nastarenkaalle minkäälaisissa, huom MINKÄÄLAISISSA, liukkaissa olosuhteissa, ei jäällä, ei kiinteällä lumella, ei edes sulalla märällä asfaltilla. Muissa talvisissa olosuhteissa kitkat voivat olla jopa yhtä hyviä.
        Erot eivät ole suuria, muissa kuin jäisillä tienpinnoilla, jossa nastat ovat selkeästi paremmat. Ja jäiset tienpinnat ovat hyvinkin yleisiä Suomessa talviaikana. Ihan eteläisimmässä Suomessa ja pk-seudulla teitä suolataan ja hiekoitetaan niin massiivisesti, että täällä jäiset tienpinnat eivät ole jatkuvia eikä tavallisiakaan.

        Kitkojen eduthan nastoihin nähden ovat ihan muita kuin pitokyky. Kannattaa kehumisissa keskittyä niihin.
        Jos haluaa kehua kitkoja, niin eihän siinä kovin paljon järkeä ole yrittää tehdä sitä nastojen parempiin ominaisuuksiin vertailemalla ja toteamalla parhaiden kitkojen olevat jopa parempia monissa olosuhteissa kuin huonot nastarenkaat tai yhtä hyviä kuin keskinkertaiset paitsi liukkaalla jäällä.


      • Anonyymi

        Nastarenkaat ovat vähän kuin vakuutus. Tarvitaan harvoin mutta ovat hyvät olla silloin kun oikeasti tarvitaan.


    • Anonyymi

      Oleellistahan ei ole se kummat lullat on alla vaan sen vauhdin suhteuttaminen olosuhteisiin. Aina löytyy liukkaudesta se raja missä fysiikan lait ottavat vallan ja kuski on matkustajan roolissa tahtomattaan.
      Kitkoilla pärjää siinä kuin nastoillakin, kunhan puolet autoilijoista käyttää nastoja ja raapii tien pinnan lumettomaksi ja jäättömäksi.

      • Anonyymi

        "Kitkoilla pärjää siinä kuin nastoillakin, kunhan puolet autoilijoista käyttää nastoja ja raapii tien pinnan lumettomaksi ja jäättömäksi."
        Erittäin järkevä kommentti, juuri noin asia on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kitkoilla pärjää siinä kuin nastoillakin, kunhan puolet autoilijoista käyttää nastoja ja raapii tien pinnan lumettomaksi ja jäättömäksi."
        Erittäin järkevä kommentti, juuri noin asia on.

        Melkoisia nastoja nykyään jos lumet ja jäät saa kyytiä. Ei ne kuitenkaan asfalttia tuhoa lainkaan, eihän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoisia nastoja nykyään jos lumet ja jäät saa kyytiä. Ei ne kuitenkaan asfalttia tuhoa lainkaan, eihän.

        Toki asfalttia myös kuluttavat. Pääasia kuitenkin on, että kuluttavat sen lumen ja jään pois jotta kitkailijat voivat ajaa turvallisesti.


    • Anonyymi

      Pitävätkö nuo nastat myös paljaalla asfaltilla erinomaisesti, kuten esim. viime talvena?
      Ilmastohan sen sijaan lämpenee hälyyttävää tahtia, joten sitä vanhaa kunnon talvea, missä noista nastoista olisi todellista hyötyä, tuskin tulee tänne etelään enää.

      • Anonyymi

        Olen pärjännyt hyvin keskieuroopan kitkoilla läpi talvien pääkaupunkiseudulla. Noissa nykyisissä on M S merkinnän lisäksi vain lumihiutale, eikä sitä vuoristokuvaa, mutta enköhän saa ajettua ne loppuun ennen ylimenoajan loppumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pärjännyt hyvin keskieuroopan kitkoilla läpi talvien pääkaupunkiseudulla. Noissa nykyisissä on M S merkinnän lisäksi vain lumihiutale, eikä sitä vuoristokuvaa, mutta enköhän saa ajettua ne loppuun ennen ylimenoajan loppumista.

        Niin. Kyllähän sitä pärjää...
        Jopa kesärenkaillakin pärjää pk-seudulla. Suolaus ja hiekoitushan on täällä niin suurta ja jatkuvaa, että pääosin ajetaan sulilla teillä.
        Joskus aamutuimaan saattaa hetken aikaa olla jopa liukasta, kun suolaus on syystä tai toisesta jäänyt tiukasta ennakoinnista huolimatta tekemättä. Aamutuimaan ei vielä nastarenkailla ajavatkaan ole ehtineet ’syödä’ liukkautta pois. Nämä ovat kuitenkin melkoisen harvinaisia tilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Kyllähän sitä pärjää...
        Jopa kesärenkaillakin pärjää pk-seudulla. Suolaus ja hiekoitushan on täällä niin suurta ja jatkuvaa, että pääosin ajetaan sulilla teillä.
        Joskus aamutuimaan saattaa hetken aikaa olla jopa liukasta, kun suolaus on syystä tai toisesta jäänyt tiukasta ennakoinnista huolimatta tekemättä. Aamutuimaan ei vielä nastarenkailla ajavatkaan ole ehtineet ’syödä’ liukkautta pois. Nämä ovat kuitenkin melkoisen harvinaisia tilanteita.

        Pärjää-pärjää, mutta kun kesärenkailla ei saa ajaa kuin poikkeustapauksissa talvikelillä marras-maaliskuun aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Kyllähän sitä pärjää...
        Jopa kesärenkaillakin pärjää pk-seudulla. Suolaus ja hiekoitushan on täällä niin suurta ja jatkuvaa, että pääosin ajetaan sulilla teillä.
        Joskus aamutuimaan saattaa hetken aikaa olla jopa liukasta, kun suolaus on syystä tai toisesta jäänyt tiukasta ennakoinnista huolimatta tekemättä. Aamutuimaan ei vielä nastarenkailla ajavatkaan ole ehtineet ’syödä’ liukkautta pois. Nämä ovat kuitenkin melkoisen harvinaisia tilanteita.

        "Nämä ovat kuitenkin melkoisen harvinaisia tilanteita."
        On totta, että haastavia tilanteita voi olla harvakseltaan. Silti se yksi ainoa tilanne talvenmittaan jossa rengastus ei ole keliin sopiva voi viedä hengen. Siinä ei sitten auta sivullisten toteamus, että oli "harvinainen tilanne".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjää-pärjää, mutta kun kesärenkailla ei saa ajaa kuin poikkeustapauksissa talvikelillä marras-maaliskuun aikana.

        Eikös laki muuttunut tältäkin osin.

        Pointtihan tuossa kommentissani kesärenkailla pärjäämisessä oli se, että talviolosuhteissa huonoillakin renkailla kyllä suurin osa autoilijoista pärjää. Turvallista verrattuna hyviin talvirenkaisiin se silti ei ole ja mitä useampi ajaa huonoilla renkailla, niin kyllä se turvallisuudessa näkyy aivan varmasti.


    • Anonyymi

      Nythän on enää vajaa kuukausi "talvirengaspakon" alkuun (jos säätila vaatii niiden käyttöä, TLL 105§).

      Kyllä siinä asfaltti pöllyää kun aloituksessa mainituilla "jääratarenkailla" ajelee kuivalla kelillä.

      • Anonyymi

        Ei muuten ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten ole.

        Luitko tuon tieliikennelain pykälän? Moni luulee että talvirengassäännöt keveni, mutta nehän tiukkeni kun käyttöaikaa pidennettiin.


      • Anonyymi

        Jossain puhuttiin kolmesta setistä renkaita (kesä / välikeli / talvi). Kuinka moni moiseen rumbaan muka lähtee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain puhuttiin kolmesta setistä renkaita (kesä / välikeli / talvi). Kuinka moni moiseen rumbaan muka lähtee?

        Olen käyttänyt koko ajan välikelirenkaita, ns. keski-euroopan kitkoja M S merkinnällä. Toimii kesäkelilläkin hyvin kulumatta liikaa ja selviää pääkaupunkiseudun liikenteessä läpi talven.


    • Anonyymi

      Otin viime talvena ostamani auton ensimmäistä kertaa kitkoilla. Continentalin kitkat, tarkempaa tyyppiä en muista. Valinta tuntui viime talven kelit huomioiden oivalliselta...pääosin. Viime talvena moottoritie suolattiin aina kun oli vähäinenkin riski tienpinnan jäätymisestä, samoin työmatkalla käyttämäni kehätie ja myös viimeiset pätkät työpaikalle ruutukaava-alueella. Mutta pari kertaa pääsi liukkaus yllättämään tavalla, jolla se ei koskaan yllättänyt nastarenkain. Moottoritien ramppia ei ollutkaan suolattu ja vähän liikaa vauhtia jäljellä tiukkoihin kaarteisiin. No tiellä pysyttiin, mutta on kitkarengas selvästi arvaamattomampi kun huurteinen tienpätkä heikentää äkisti pitoa. Siinä jää myös nastarenkaiden antama äänellinen varoitus kuulumatta, eli kun pito alkaa irrota nastarenkaalta, kuulee sen äänestä jo ennen kuin ajonvakautus alkaa toimia ja siinä tilanteessa nastarenkaassa on todella paljon enemmän pitoa käytettävissä kuin kitkoilla. Jos taas varautuu siihen, että aina on riittävän alhainen tilannenopeus kitkoille, myös suolaamattomien ramppien tapaiset yllätykset huomioiden, joutuisi ajonopeutta pudottamaan huvittavan alhaisiin lukemiin. Siinä mielessä olen kuitenkin tyytyväinen tähän kitkarengasvalintaan, että nyt voin valita mukavan kelin vaihtaa kitkat alle jo lokakuussa, enkä joudu häpeämään liian aikaista nastarenkaiden käyttöä 10C lämmössä lokakuun lopussa.

      • Anonyymi

        Jokainen kitkoilla ajava kaupunkilainen osaa ennakoivan ajotyylin, eikä kitkat tuota mitään ongelmia, toisin kuin kehäteillä ajaville maalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen kitkoilla ajava kaupunkilainen osaa ennakoivan ajotyylin, eikä kitkat tuota mitään ongelmia, toisin kuin kehäteillä ajaville maalaisille.

        No toivottavasti kaupunkilaiset pysyvät poissa tukkimasta maalaisten kehäteitä omalla kitka-ennakoinnillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen kitkoilla ajava kaupunkilainen osaa ennakoivan ajotyylin, eikä kitkat tuota mitään ongelmia, toisin kuin kehäteillä ajaville maalaisille.

        Jokainen turvallisella nastarenkaalla ajava osaa ennakoivan ajotyylin, eikä nastarenkaat tuota mitään ongelmia, toisin kuin pääkaupunkiseudun tolloille.


    • Anonyymi

      Ajamisen mukaan ajatellen, kun suolatuilla teillä ajelen sen 80% jossakin jopa päsee jopa 100 km/h mutta maankunnanteillä ei välttämättä ole edes hiekoitusta ja suolausta on vähennetty, silti pärjää nykyautolla kitkarenkailla, vanhoihin ja huonoihin ladoihin en laittaisi kitkaa mutta nykyauto jopa parempi kitkoilla, ajonhallinta ja vakauttamisjärjestelmät toimii jouheesti ainakin omissa volkkareissa ja volvoissa on sellainen kokemus.
      Lisäksi ihmettellen aina tätä taantumuksellista vakaumusta ajaa nastarenkailla kun noi naapurit siis ruotsi ja norja pärjää kitkoilla iahn turvallisesti kuten sitä ne tilastotkin kertoo.
      Lisäksi en kehtaa ajaa rikki asfalttia, pölyksi keuhkoihin hengitettäväksi vain muutaman liukkaan päivän takia, enemmän haittaa asfalttipikipölystä kuin koronasta mutta kun sitä ei näe ja koe niin, sitäkö ei ole olemassa.

      • Anonyymi

        Työnnä ne kitkat vaikka perrseeseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnnä ne kitkat vaikka perrseeseessi.

        Ei muuta kuin Croksit nurkkaan ja peräkammarin pojat lähtekääs joukolla nastarengaskaupoille. Naapurilta voi pyyttä vähän työntöapua, jos ei se 85:n tojota lähde kerrasta käyntiin.


    • Olen ihmetellyt, miksei Suomesssa jo lopeteta talvinopeusrajoituksia. Rajoituksissa ei tunnu olevan mitään logiikkaa. Jos eteläsuomessa on kehno talvikeli, eli yöllä sataa vettä kaatamalla ja näkyvyys on lähellä nollaa, kaiketi jokainen osaa pudottaa nopeuttaan (eikä ainakaan pidä sitä sallitussa kahdeksassakympissä), Ja jos keli on erinomainen, eli päivällä tie on lumesta ja jäästä paljas ja kuiva, ei ole mitään järkisyytä pudottaa kahdeksaankymppiin.

      Paitsi että: ainakin 75 % autoista on alla nastarenkaat. Nastarenkaan tietä kuluttava vaikutus riippuu vahvasti nopeudesta. Siksi talvinopeusrajoitukset pysyvät .

    • Anonyymi

      Onhan täällä näköjään muitakin fiksuja. Hymyillään kun tavataan.

      Talvea innokkaasti odotellessa Nasta Jannu

    • Anonyymi

      Ensimmäinen talvi kitkarenkailla edessä (tulivat auton mukana). Lähes uudet, ja ajan Etelä-Suomessa. Saa nähdä miten käy, onko kitkat riittävän hyvät, vai vaihtuvatko nastoihin jo ensilumien aikaan. Auto on A6 C6 quattro.

    • Anonyymi

      Talvirengaspakko ei enää ole sidottu entiseen tapaan tiettyyn kalenterikuukauteen vaan pikemminkin vallitsevaan keliin. Uuden lain mukaan talvirenkaat on siis oltava alla marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

      • Anonyymi

        Tuollainen ympäripyöreä pykäläkohta sekoittaa autoilijan ihan perusteellisesti. Ennen oli selvä asia kun piti laittaa nastat alle määräpäivänä ja pois taas määräpäivänä. Nyt pitäisi päätellä milloin "säätila vaatii" talvirenkaat alle. Joillekin selvä talvikeli jäätikköineen voi olla vielä sellainen ettei hän tarvitse talvirenkaita, jotkut taas laittavat 1.11. talvirenkaat alle niin ei joudu renkaanvaihtoruuhkaan.

        Se että talvirenkaiden käyttö on sidottu säätilaan tekee tiukasti tulkiten sen että esimerkiksi etelärannikolla renkaita pitäisi vaihtaa koko ajan. Lumipyrypäivän tullessa talvirenkaat alle ja seuraavalla viikolla kun lumi on sulanut vesikelille, vaihdetaan kesärenkaat alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen ympäripyöreä pykäläkohta sekoittaa autoilijan ihan perusteellisesti. Ennen oli selvä asia kun piti laittaa nastat alle määräpäivänä ja pois taas määräpäivänä. Nyt pitäisi päätellä milloin "säätila vaatii" talvirenkaat alle. Joillekin selvä talvikeli jäätikköineen voi olla vielä sellainen ettei hän tarvitse talvirenkaita, jotkut taas laittavat 1.11. talvirenkaat alle niin ei joudu renkaanvaihtoruuhkaan.

        Se että talvirenkaiden käyttö on sidottu säätilaan tekee tiukasti tulkiten sen että esimerkiksi etelärannikolla renkaita pitäisi vaihtaa koko ajan. Lumipyrypäivän tullessa talvirenkaat alle ja seuraavalla viikolla kun lumi on sulanut vesikelille, vaihdetaan kesärenkaat alle.

        Juuri television säätiedotuksessa kerrottiin lämpötilakäyrineen kuinka pohjoisessa tulee pakkasia jo loppukuusta. Siispä Lapissa laitetaan nastat alle heti 1.11. (ellei ole jo laitettu siihen mennessä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri television säätiedotuksessa kerrottiin lämpötilakäyrineen kuinka pohjoisessa tulee pakkasia jo loppukuusta. Siispä Lapissa laitetaan nastat alle heti 1.11. (ellei ole jo laitettu siihen mennessä).

        Niin, ajotaidottomat ilmanpilaajat laittavat, ei muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ajotaidottomat ilmanpilaajat laittavat, ei muut.

        Heh, taas tuo tyypillinen ’tavallista paremman kuljettajan’ peruskommentti. Vielä teitä sentään löytyy. Kommentin koomisuutta ei tosiaan liiaksi voi ihmetellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ajotaidottomat ilmanpilaajat laittavat, ei muut.

        Muutama ns. ajotaitoinen taas saa aikaan vakio-otsikot "Talvi yllätti autoilijat"


    • Anonyymi

      Tietysti myös kitkarenkaista irtoaa mikromuoveja ja tietysti kitkarenkaat irroittavat asfaltin pinnasta hiukkasia, erityisesti silloin, kun tie on hiekoitettu, ja hiekka toimii ikäänkuin hiomapaperina.

      • Anonyymi

        Nimenomaan. Tuota eivät kaikki ymmärrä. Katsoo vaan miten hyviä tiet olivat ennen kuin niitä alettiin hioa kitkarenkailla. Nyt on tiet reikiä täynnä mustaa mönjää joka paikassa ja pesuhommat paljon kovempia kuin ennen. Hiomalla ne hiidenkirnutkin aikoinaan syntyivät.


      • Anonyymi

        No tottakai mutta nastarenkaat tekevät samaa paljon tehokkaammin ziis paljon tehokkaammin mutta jos se on sinun matrasi olla oikeassa ja uskoa nastallisiin talvirenkaisiin niin voi voi.
        Ihmisillä vaan on lujassa kovin perinteisen vanhoilliset käsitykset ja uskomukset ja opit autoilusta ja sen ympäriltä riittää väittämiä ja myyttejä joista muutamia esimerkkejä .

        Väittämä että vaihdetta ei voi pitää kytkettynä parkissa ollessa ,ettei vaihdelaatikko kulu!.
        Virta-avain pitää pitää yksistään omanaan muista avaimista ettei virtalukko kulu?
        Etuvetoinen auto on takavetoa helpommin vesiliirroossa!
        Etuvetoinen auto on vaikeampi ajaa liukkaalla.
        Paremmat renkaat täytyy laittaa taakse .
        Kitkarenkailla saattu enemmän onnettomuuksia.
        Maantiet suolataan ja hiekoitetaan kitkarenkaita varten.


      • Anonyymi

        Miten kumista valmistetuista renkaista irtoaa mikromuovia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kumista valmistetuista renkaista irtoaa mikromuovia?

        No mietipä sitä...
        Vihjeitä:
        Googleta "car tyre material", "wikipedia kumi", tai "silikonitissit". Siitä taitaa olla aikaa kun auton renkaat tehtiin yksinomaan luonnonkumista.
        Voidaanko mikromuovia vähentää nimeämällä osa siitä mikrokumiksi? Ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tottakai mutta nastarenkaat tekevät samaa paljon tehokkaammin ziis paljon tehokkaammin mutta jos se on sinun matrasi olla oikeassa ja uskoa nastallisiin talvirenkaisiin niin voi voi.
        Ihmisillä vaan on lujassa kovin perinteisen vanhoilliset käsitykset ja uskomukset ja opit autoilusta ja sen ympäriltä riittää väittämiä ja myyttejä joista muutamia esimerkkejä .

        Väittämä että vaihdetta ei voi pitää kytkettynä parkissa ollessa ,ettei vaihdelaatikko kulu!.
        Virta-avain pitää pitää yksistään omanaan muista avaimista ettei virtalukko kulu?
        Etuvetoinen auto on takavetoa helpommin vesiliirroossa!
        Etuvetoinen auto on vaikeampi ajaa liukkaalla.
        Paremmat renkaat täytyy laittaa taakse .
        Kitkarenkailla saattu enemmän onnettomuuksia.
        Maantiet suolataan ja hiekoitetaan kitkarenkaita varten.

        Uskomuksia ja myyttejä talvirenkaisiin liittyen lisää:
        Kitkat ovat liukkaalla pidoltaan nastarenkaiden veroisia
        Kitkarenkaat tekevät kuljettajista osaavampia
        Nastarenkaat aiheuttavat enemmän onnettomuuksia
        Suolaus on ympäristöystävällistä
        Liukkaat kelit ovat kadonneet Suomesta
        Suolausta ja hiekoitusta ei tehdä kitkojen ja muiden nastattomien renkaiden vuoksi, vaikka suolaus ja hiekoitus on aivan ylivoimaisesti suurinta siellä missä nastarenkaiden osuus on pienin eli Helsingissä ja pk-seudulla
        Nastarenkaiden käytöstä eivät kitkarenkailla ajavat hyödy
        Suolaus ei riko ja tuhoa asfalttiteitä.

        Tässä aluksi, listaa voi kyllä jatkaakin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      61
      2722
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2005
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1462
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      312
      1420
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1209
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1129
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      44
      1058
    10. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      18
      1036
    Aihe