Itärata - Heinola ja Lahti häviäjiä

Anonyymi

Itärataa suunnitellaan nyt Porvoo-Kouvola -linjauksen pohjalta, eli Lahden liikenne tulee vähenemään oleellisesti ja siten myös Heinola voi lopullisesti haudata toiveet junayhteyksistä. Valitettava uutinen.

36

2088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei Heinola ole ollut mukana missään linjausvaihtoehdossa.

    • Anonyymi

      Heinolan junarata avataan n. 10 v aikajänteellä.

      • Anonyymi

        Ei avata. Heinolan oletetun matkustajamäärän takia rataan ei tulla investoimaan koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei avata. Heinolan oletetun matkustajamäärän takia rataan ei tulla investoimaan koskaan.

        Siinäpä se totuus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se totuus on.

        Kaakana tottuuvesta


      • Anonyymi

        Ei avata. Heinolan oletetun matkustajamäärän takia rataan ei tulla investoimaan koskaan.


    • Anonyymi

      Eipä se tuskin toteudu ainakaan lähimpään 50 vuoteen... Nykyinen lahden oikorata kuuluu Euroopan TEN -rataverkkoon (EU-rahoituksen piiriin), ja se voi saada sieltä kehitystukea radan edelleen parantamiseen, joka nopeuttaisi itäratayhteyden kouvolaan.
      Laaja taannoinen selvitys osoitti aikasäästön tällä suunniteluun tähtäävällä kouvola-porvoo-hki linjauksella olevan maksimissaan vain 13 minuuttia ja kustannukset1,7 Miljardia! Ei sellaisia rahoja tuskin ihan heti löydy, kun Suomirata / Lentorata ja Turun tunnin juna tarvitsee joka tapauksessa välttämättömät raideinvestoinnit. Täysin järjetön hanke, mutta saavatpahan lobata Itä-Suomestakin.

      Ratayhteys, Lahti-Heinola-JKL-Oulu olisi perustellumpi uusi infrahanke, joka yhdistäisi Suomea keskemmältä ja siitä Itä-Suomikin lopulta paremmin hyötyisi.

      • Anonyymi

        Etlarissakin uutisoidaan itäradan etenevän poliittista ohituskaistaa. Kun nyt kaikki selvitykset perustetaan Porvoo-Kouvola vaihtoehtoon, tarkoittaa se Lahden ja sen myötä myös Heinolan putoamista kelkasta. Täytyy huomioida, että infrahankkeisiin saatetaan käyttää myös EU:sta saatavaa sopeutusrahaa, joka voi vauhdittaa tätä hanketta. Porvoo on tässä lottovoittaja.

        Myös Mikkeli ja Mäntyharju ovat käsittääkseni lähtemässä ratayhtiöön mukaan. Niitä tuskin sen jälkeen Heinolan rataintressit kiinnostaa.
        Kyllä tässä nyt niin käy, että Heinolan kautta kulkevaa rata ei enää saa puolestapuhujia. Nyt oli tilaisuus lobata ja lopputulos on tämä.


    • Anonyymi

      Heinolasta on vaikea suunnitella ratalinjausta Mikkelliin, kun Heinolan pohjoispuolella on paljon asutusta, ja arvokkaita luonnosuojelukohteita. mm. Ala rääveli , Rautvuori yms.

      Helppohan se on päättäjien huudella. Laittaisivat nyt edes jonkun linjausvaihtoehdon pöytään, joka kiertäisi arvokkkat luontokohteet eikä osu asutuksiin.. No ehkä tunneli heinolasta mikkellin olisi yksi vaihtoehto, mutta mikäköhän olisi hankkeen hintalappu ???

      • Anonyymi

        Maantie riittää Heinolalle. Senkin yhteyden voisi hyvin katkaista, että paikalliset junttinuijat saisivat olla omassa käpykylässään ilman ulkopuolisia vaikutteita.


      • Anonyymi

        Ei rataa, koska on paljon asutusta?


    • Anonyymi

      Hyvä ettei kulje Lahden kautta, jo nykyinen junarata ylipainoisine tavarajunineen venäjän suunnasta täristää maaperää ihan tarpeeksi

    • Anonyymi

      Ei junarata mihinkään Lahdesta katoa, vaikka itäinen-linjaus joskus vielä toteutuisikin. Kouvola ja Porvoo on jo nyt niin pieni väkiluvultaan, eikä väestökehitys ole niiden puolella tulevaisuudessakaan, että rata saisi matkustajia riittävästi muualta kuin Venäjältä tai täältä sinne. Lahti -Tampere oikorata voi olla seuraava hanke yhtä hyvin vuosikymmenien päässä, kun kehitys ja ympäristöasiat muuttuu. Noi vaaralliset öljyjunat saisikin mennä muualle kolistelemaan.

      Heinolan junarata puretaan tarpeettomana.

      • Anonyymi

        Lahden rata ei katoa, mutta se jää itäradan varjoon. Heinolan kannalta tämä linjaus tarkoittaa lopullista sinettiä sille, että rataa ei rulla koskaan jatkamaan Lahdesta Heinolan ohitse.
        Luultavasti ratavaraus poistuu tulevaisuudessa myös maakuntakaavoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahden rata ei katoa, mutta se jää itäradan varjoon. Heinolan kannalta tämä linjaus tarkoittaa lopullista sinettiä sille, että rataa ei rulla koskaan jatkamaan Lahdesta Heinolan ohitse.
        Luultavasti ratavaraus poistuu tulevaisuudessa myös maakuntakaavoista.

        Eihän sitä linjausta ole kuin vasta suunnitelmissa vuosien päästä, jos sitä edes suunnitellaan. Toteutus onkin sitten ihan jo toinen juttu. Faktat (matkustajamäärä ja aikahyöty) ei ole vieläkään sen puolella, että rataa koskaan rakennetaan jonnekin metsän keskelle.

        Heinola on siis yhtälailla mukana, mutta ei Heinolan puolesta matkustajamäärät puolla miljardi-investointeja. Lättähatut oli ja meni.


    • Anonyymi

      Yhtä onneton unelma on tämä ratahanke kun Prisman rakentaminen,utopistista unelmointia.

      • Anonyymi

        Ai, että miten hienoa ajattelutapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, että miten hienoa ajattelutapaa.

        Nämä bussintuomat, jotka ei nää valoatunnelissa, voi, voi!Prisma tuo työpaikkoja,mutta eihän tällaiset halua kehittää kaupunkiamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä bussintuomat, jotka ei nää valoatunnelissa, voi, voi!Prisma tuo työpaikkoja,mutta eihän tällaiset halua kehittää kaupunkiamme.

        Voi tätä hyväuskoisuutta!
        Laske työpaikkatase 1-2 vuoden kuluttua Prisman aloituksesta.
        Kuinka paljon tuli ja kuinka paljon meni työpaikkoja lopettaneiden yritysten mukana.
        Paljonko lisääntyi vakinaiset paikat, vai muuttuiko mahdollisesti epäsäännöllisiksi, määräaikaisiksi, 0-tuntisopkmuksiksi?
        Tutki myös rahavirrat. Miten paljon enemmän pääomaa jää Heinolaan, vai valuuko kenties entistä enemmän ulos, esim. Hämeenmaan kassaan.


      • Anonyymi

        Isojen liikeketjujen (ABC, Citymarket yms.) mukana valuu jo nyt rahaa muualle kuin heinolaan.
        Ohikulkijat ei poikkea Heinolaan ostoksille, kun ison tien varressa kaikki saatavilla. Jos Prisma tulee, niin Heinola kuolee lopullisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isojen liikeketjujen (ABC, Citymarket yms.) mukana valuu jo nyt rahaa muualle kuin heinolaan.
        Ohikulkijat ei poikkea Heinolaan ostoksille, kun ison tien varressa kaikki saatavilla. Jos Prisma tulee, niin Heinola kuolee lopullisesti.

        Kuoleelta tuo kaupungin keskusta näyttää, ilman Prismaakin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuoleelta tuo kaupungin keskusta näyttää, ilman Prismaakin..

        Noh, sieltä varmaan lähtee viimeisetkin urheilu- ja kodinkonekaupat, koska ei näillä volyymilla enää voi kilpailla uutta tavarataloa vastaan. Mutta jos heinolalaisilla ei riitä kotiseuturakkautta oman keskustansa vaalimiseen, niin ei muuta kuin tuhoamaan ne loputkin liikkeet keskustasta.
        Jatkossa matkailijat tuskin tulevat ihastelemaan keskustaa, jonka paraatipaikalla on kaupungin elinvoimatoimisto ja sitä ympäröivät palvelutalot. Heinolassa on epäonnistuttu täydellisesti keskustan kehittämisessä, harmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, sieltä varmaan lähtee viimeisetkin urheilu- ja kodinkonekaupat, koska ei näillä volyymilla enää voi kilpailla uutta tavarataloa vastaan. Mutta jos heinolalaisilla ei riitä kotiseuturakkautta oman keskustansa vaalimiseen, niin ei muuta kuin tuhoamaan ne loputkin liikkeet keskustasta.
        Jatkossa matkailijat tuskin tulevat ihastelemaan keskustaa, jonka paraatipaikalla on kaupungin elinvoimatoimisto ja sitä ympäröivät palvelutalot. Heinolassa on epäonnistuttu täydellisesti keskustan kehittämisessä, harmi.

        Netistä saat tuotteita halvemmalla, kuin Heinolasta. Laiteet tuodaan kotiovelle. Asennukset voi hommata Heinolasta. Hinta ja laatu ratkaisee, ei mikään muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, sieltä varmaan lähtee viimeisetkin urheilu- ja kodinkonekaupat, koska ei näillä volyymilla enää voi kilpailla uutta tavarataloa vastaan. Mutta jos heinolalaisilla ei riitä kotiseuturakkautta oman keskustansa vaalimiseen, niin ei muuta kuin tuhoamaan ne loputkin liikkeet keskustasta.
        Jatkossa matkailijat tuskin tulevat ihastelemaan keskustaa, jonka paraatipaikalla on kaupungin elinvoimatoimisto ja sitä ympäröivät palvelutalot. Heinolassa on epäonnistuttu täydellisesti keskustan kehittämisessä, harmi.

        On viihtyisä paikka ja mukavia ihmisiä.Tuntemattomatkin tervehtii kohdatessa


    • Anonyymi

      Se Porvoo-Kouvola-linjaus vain on elinkeinoelämää ja kansantaloutta paremmin palveleva vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Perustelehan tarkemmin, että miten ? Itäisen-Suomen väki vähenee joka tapauksessa tulevaisuudessa. Nykyisen oikoradan matkustajat tulee Venäjältä ja menee Venäjälle Allegroilla. 13 minuuttia aikasäästöä on heille ihan yhtä tyhjän kanssa. Sen ajan nopeutuksen saa halvimmalla parantamalla Lahdesta yhteyttä itään, kuten esim. Turun tunnin juna. Jäljelle jäävät rahat voisi valtio käyttää moniin tärkeisiin kohteisiin, joilla on akuutti rahantarve. Esim koulutus ja tutkimus.

        Heinolassa voitte unohtaa junamatkustamisen. Teidän asema on jo Lahdessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustelehan tarkemmin, että miten ? Itäisen-Suomen väki vähenee joka tapauksessa tulevaisuudessa. Nykyisen oikoradan matkustajat tulee Venäjältä ja menee Venäjälle Allegroilla. 13 minuuttia aikasäästöä on heille ihan yhtä tyhjän kanssa. Sen ajan nopeutuksen saa halvimmalla parantamalla Lahdesta yhteyttä itään, kuten esim. Turun tunnin juna. Jäljelle jäävät rahat voisi valtio käyttää moniin tärkeisiin kohteisiin, joilla on akuutti rahantarve. Esim koulutus ja tutkimus.

        Heinolassa voitte unohtaa junamatkustamisen. Teidän asema on jo Lahdessa.

        Tunninjuna Lahdesta Turuseen,sehän käy!Pikkujuna liityntänä Heinolasta=Lahteen, sehän sopii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunninjuna Lahdesta Turuseen,sehän käy!Pikkujuna liityntänä Heinolasta=Lahteen, sehän sopii!

        Nykyisen lahti-heinola pistoradan sähköistäminen ja muuttaminen henkilöliikenteelle sopivaksi maksaisi ainakin 500 miljoonaa. Tällainen raha teiltä kaiketi löytyy? Eikun rakentamaan :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen lahti-heinola pistoradan sähköistäminen ja muuttaminen henkilöliikenteelle sopivaksi maksaisi ainakin 500 miljoonaa. Tällainen raha teiltä kaiketi löytyy? Eikun rakentamaan :D

        Löytyy, löytyy! Meillä se on taskuraha ja juna Lahteen, siitä sitten kentälle ja heido vähäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy, löytyy! Meillä se on taskuraha ja juna Lahteen, siitä sitten kentälle ja heido vähäksi aikaa.

        Heh heh ,juu juu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustelehan tarkemmin, että miten ? Itäisen-Suomen väki vähenee joka tapauksessa tulevaisuudessa. Nykyisen oikoradan matkustajat tulee Venäjältä ja menee Venäjälle Allegroilla. 13 minuuttia aikasäästöä on heille ihan yhtä tyhjän kanssa. Sen ajan nopeutuksen saa halvimmalla parantamalla Lahdesta yhteyttä itään, kuten esim. Turun tunnin juna. Jäljelle jäävät rahat voisi valtio käyttää moniin tärkeisiin kohteisiin, joilla on akuutti rahantarve. Esim koulutus ja tutkimus.

        Heinolassa voitte unohtaa junamatkustamisen. Teidän asema on jo Lahdessa.

        Juntit kulkee junalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juntit kulkee junalla

        Eli heinolassa ei asukkaan juntteja. Väärää tietoa on liikkunut.


    • Anonyymi

      Lahtelainen ministeri Ville Skinnari nostaa Heinola-Mikkeli oikoradan vaihtoehdon esille. Hanke on liki yhtä utopistinen, mutta 13 minuutin aikasäästön tuovaa itärataa toimivampi, sillä teollisuuden pitää osallistua radan rakennuskustannuksiin Suomessa. Muuten valtio ei näitä 2 korin juttuja rahoita. Kouvola-Porvoo metsälinjauksella ei ole yhtäkään teollisuuslaitosta, joka raiteista hyötyisi kansantalouden näkökulmasta. HEINOLASSA ON TOIVOA saada Kuopio ja Kajaani IC-junat kulkemaan kaupungin läpi. Nyt vaan lobbausta ! Näinhän ne tekee muuallakin.

      • Anonyymi

        Oikorata Helsinki - Kouvola on selvästi tärkein koko Itä-Suomelle.
        Muu on pelkkää suppeaa lobbausta.
        Lahdelle moottoritie ja tehty oikorata riittää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikorata Helsinki - Kouvola on selvästi tärkein koko Itä-Suomelle.
        Muu on pelkkää suppeaa lobbausta.
        Lahdelle moottoritie ja tehty oikorata riittää .

        Venäjän hyökkäyksen ja maan eristäytymisen myötä, menee koko itärata todennäköisesti roskakoriin. 1,7mrd Euron kustannus ei enää ole todellinen. Hintalappu tulisi olemaan paljon korkeampi. Noi rahat käytetään mielummin vaikka salpalinjaan. Unohtakaa jo se 13 minuutin aikasäästöhöpötys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän hyökkäyksen ja maan eristäytymisen myötä, menee koko itärata todennäköisesti roskakoriin. 1,7mrd Euron kustannus ei enää ole todellinen. Hintalappu tulisi olemaan paljon korkeampi. Noi rahat käytetään mielummin vaikka salpalinjaan. Unohtakaa jo se 13 minuutin aikasäästöhöpötys.

        Juu fyrkat mänöö sosiaalietuuksiin inflaatiosta johtuen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe