"HSL:n joukkoliikenne on kulkenut koronavirusepidemian aikana koko ajan, mutta matkustajamäärät ovat vähentyneet jopa 70 prosenttia. Normaalioloissa puolet HSL:n tuloista rahoitetaan lipputuloilla, puolet jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla. Nyt lipputulot ovat romahtaneet, eikä kuntienkaan taloustilanne vaikuta hyvältä.
HSL:ää uhkaavat tämänhetkisen arvion perusteella vähimmilläänkin 120 miljoonan euron lipputulomenetykset."
Käyttäjät maksakoot lippujen hintoja korottamalla
Karua faktaa HSL:stä
17
<50
Vastaukset
- Anonyymi
HSL saa 60 milj euroa koronatukea, että persaukiset pääkaupunkiseutulaiset pääsevät liikkumaan.
- Anonyymi
Tuolla rahalla voisi ostaa kaikille matkustajille ne kaivatut ja hehkutetut fillarit talven tuiskuihin.
- Anonyymi
Minulle olisi aivan sama vaikka lopetettais koko HSL.
- Anonyymi
Turhat linjat ja vuorot pois ja metro kulkemaan 30 min välein jne. Ei maaseudullakaan mene bussi enää kuin korkeintaan aamuin ja illoin koulupäivinä.
- Anonyymi
Stadissa pitää päästä Kelaan, sossuun ja puhtaiden piikkien hakuun.
- Anonyymi
HSL:n menoista puolet kuluu hallintoon. Etelä-Euroopan maissa meidän ABC vyöhykelippua vastaava kertalippu on euron eikä siellä tarvita tukia. Siellä ei myöskään ajeta pummilla, koska maksamatta ei pääse kulkuvälineisiin. Nykymenolla kannattaisi siirtyä maksuttomaan joukkoliikenteeseen, jolloin hallinnon karsimisella selvittäisiin melkein nykykustannuksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stadissa pitää päästä Kelaan, sossuun ja puhtaiden piikkien hakuun.
Juurikin näin...
Priorisoit hienosti.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HSL:n menoista puolet kuluu hallintoon. Etelä-Euroopan maissa meidän ABC vyöhykelippua vastaava kertalippu on euron eikä siellä tarvita tukia. Siellä ei myöskään ajeta pummilla, koska maksamatta ei pääse kulkuvälineisiin. Nykymenolla kannattaisi siirtyä maksuttomaan joukkoliikenteeseen, jolloin hallinnon karsimisella selvittäisiin melkein nykykustannuksilla.
Malaga kertalippu 1,3 euroa ja 10 matkaa 8,3 euroa.
- Anonyymi
Miksi tällainen hsl pitää yleensä olla olemassa? Helsingissä on niin paljon matkustajia, että homma pyörisi pelkillä asiakasmaksuilla jos vaan halutaan. Jos joukkoliikenne tarvitsee noin suuria tukiaisia, koko systeemi on parasta ajaa alas mahdollisimman nopeasti ja aloittaa uudessa muodossa puhtaalta pöydältä. Tätä tuhlailua ei voi selittää millään muulla kuin äärimmäisellä tehottomuudella ja kalliilla byrokraattien suojatyöpaikka-armeijalla.
- Anonyymi
Lipputuloilla pyöritettäisiin puolet liikenteestä, kuten aloituksessa sanottiin. Samalla suhteella mentiin YTV:n aikaan. Meinasitko puolittaa palvelun vai tuplata hinnat?
Henkilöstökulut HSL:llä on muutaman prosentin luokkaa. Jos noista puolet nakataan pois, saadaan pari bussilinjaa ruuhkaan. Ei muuta kun juhlimaan tuota huikeaa palvelutason korotusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lipputuloilla pyöritettäisiin puolet liikenteestä, kuten aloituksessa sanottiin. Samalla suhteella mentiin YTV:n aikaan. Meinasitko puolittaa palvelun vai tuplata hinnat?
Henkilöstökulut HSL:llä on muutaman prosentin luokkaa. Jos noista puolet nakataan pois, saadaan pari bussilinjaa ruuhkaan. Ei muuta kun juhlimaan tuota huikeaa palvelutason korotusta.Bussiliikenteen tarjonta pitäisi olla vapaata kuten taksiliikenne. Kunnalliset monopolit ovat aikansa eläneitä, eivät kuulu tähän maailmaan. Helsingin seudulla asuu niin paljon ihmisiä, että homma varmuudella kannattaa asiakastuloilla. Miten selität sen, että Helsingistä pääsee kaukobussilla parhaimmillaan Turkuun tai Tampereelle halvemmalla kuin Espoon tai Vantaan lähiöihin? Edelleen väitän, että jossakin on mätää ja paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lipputuloilla pyöritettäisiin puolet liikenteestä, kuten aloituksessa sanottiin. Samalla suhteella mentiin YTV:n aikaan. Meinasitko puolittaa palvelun vai tuplata hinnat?
Henkilöstökulut HSL:llä on muutaman prosentin luokkaa. Jos noista puolet nakataan pois, saadaan pari bussilinjaa ruuhkaan. Ei muuta kun juhlimaan tuota huikeaa palvelutason korotusta.Useimmat pitävät bussilippujen hintoja kalliina, mutta useimmat eivät tule edes ajatelleeksi kuinka kalliita ne oikeasti ovat. Autoilevat kaupunkilaiset maksavat suuren osan bussilla kulkevien lipun hinnasta omissa veroissaan. Metro ja paikallisjunat ovat mielestäni kannatettavaa joukkoliikennettä, bussiliikennne taas huomattavasti kyseenalaisempaa. Bussit eivät välttämättä edes vähennä liikenneruuhkia, koska niille on rakennettu niin paljon erivapauksia, että pelkälle henkilöautoliikenteelle rakennettu infra saataisiin vetämään huomattavasti nykyistä paremmin, mikäli liikenneratkaisujen kantavana ajatuksena ei olisi joukkoliikenteen suosiminen ja henkilöautoliikenteen vaikeuttaminen. En tiedä onko kukaan edes koskaan laskenut, paljonko henkilöautoliikennettä voitaisiin sujuvoittaa, jos se otettaisiin tavoitteeksi, tai sitä, paljonko sujuva henkilöautoliikenne vähentäisi henkilöautoliikenteen päästöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmat pitävät bussilippujen hintoja kalliina, mutta useimmat eivät tule edes ajatelleeksi kuinka kalliita ne oikeasti ovat. Autoilevat kaupunkilaiset maksavat suuren osan bussilla kulkevien lipun hinnasta omissa veroissaan. Metro ja paikallisjunat ovat mielestäni kannatettavaa joukkoliikennettä, bussiliikennne taas huomattavasti kyseenalaisempaa. Bussit eivät välttämättä edes vähennä liikenneruuhkia, koska niille on rakennettu niin paljon erivapauksia, että pelkälle henkilöautoliikenteelle rakennettu infra saataisiin vetämään huomattavasti nykyistä paremmin, mikäli liikenneratkaisujen kantavana ajatuksena ei olisi joukkoliikenteen suosiminen ja henkilöautoliikenteen vaikeuttaminen. En tiedä onko kukaan edes koskaan laskenut, paljonko henkilöautoliikennettä voitaisiin sujuvoittaa, jos se otettaisiin tavoitteeksi, tai sitä, paljonko sujuva henkilöautoliikenne vähentäisi henkilöautoliikenteen päästöjä.
En tiedä, mistä olet tietosi saanut, mutta juuri metro ja paikallisjuna ovat ne voimakkaimmin tuetut Bussiliikenne taas voisi toimia jopa ilman tukia, jos sääntelyä ja byrokratiaa vähennettäisiin. Monissa osissa maata bussiliikenne toimii ilman tukiaisia, miksi ei voisi toimia myös väkirikkaassa Helsingissä. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että henkilöautoilijoiden ei pitäisi maksaa joukkoliikenteen kuluja, vaan kulut pitää suoraan kohdistaa käyttäjiin. Tällöin ei-kustannustehokkaat kulkumuodot karsiutuisivat pois ja hsl:n kaltaiset korttitalot romahtaisivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bussiliikenteen tarjonta pitäisi olla vapaata kuten taksiliikenne. Kunnalliset monopolit ovat aikansa eläneitä, eivät kuulu tähän maailmaan. Helsingin seudulla asuu niin paljon ihmisiä, että homma varmuudella kannattaa asiakastuloilla. Miten selität sen, että Helsingistä pääsee kaukobussilla parhaimmillaan Turkuun tai Tampereelle halvemmalla kuin Espoon tai Vantaan lähiöihin? Edelleen väitän, että jossakin on mätää ja paljon.
Pääkaupunkiseudun bussiliikenne kannattaisi asiakasmaksuilla vain niin että lippuhinnat korotettaisiin runsaan kaksinkertaiseksi. Lippuhintaa jouduttaisiin todennäköisesti vielä korottamaan tästä tai linjoja/vuoroväliä vähentämään kun matkustajamäärät vähenisi kalliiden lippujen vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääkaupunkiseudun bussiliikenne kannattaisi asiakasmaksuilla vain niin että lippuhinnat korotettaisiin runsaan kaksinkertaiseksi. Lippuhintaa jouduttaisiin todennäköisesti vielä korottamaan tästä tai linjoja/vuoroväliä vähentämään kun matkustajamäärät vähenisi kalliiden lippujen vuoksi.
Miten selität mielipiteesi, koska monin paikoin Suomessa bussiliikenne hoituu matkalipputuloilla, vaikka matkustajia muualla on vähemmän kuin Helsingissä. Minulla on sellainen tuntuma, että kaukoliikenne toimii täysin ilman tukiaisia, mutta silti lipun hinta on yleensä alle 10 euroa pitkälläkin matkalla. Voisitko selittää mikä nostaa kustannukset Helsingissä niin korkeiksi, että ilman tukirahaa ei pärjätä vaikka matkustajia on autot ja junat pullollaan.
- Anonyymi
Yksityisautoilijoilta voisi ottaa katujen kunnostus- ja rakentamiskustannukset kokonaan. Veroissa ne maksetaan osaksi, mutta ei kokonaan!
Entä sitten kalliiden pysäköintihallien rakentaminen? Niistäkin voisi ottaa autoilijoilta todelliset kustannukset!
Edellä muutama esimerkki.- Anonyymi
Pyöräilijölle käyttömaksut, paikoitusmaksut, pakollinen vakuutus kun liikutaan pyörä ja jalankulkuteillä.
Kyllä se on niin et joukkoliikenne kulkee suurimman ajan vajaateholla jota vankasti tuetaan verorahoin.
Vapaata liikkumista on kaikinpuolin rajoitettava totaalitäärisessä suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit418004Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e834666Mies sinä olet kaunis katsella
Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne673371- 552196
Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281719Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s71697Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?
Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us171606Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen
Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu3591533Miksi miehet pelkäätte jotain naista?
Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.581209Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi2791128