Mikähän on vialla?

Anonyymi

Sattuuko löytymään muita kenelle alla luetellut oireet täsmäävät ja tietäisivät mahdollisesti kertoa omia kokemuksia ja lääkesuosituksia tai jotain mistä voisi olla apua. Olen jo vuosia kärsinyt tästä mutta nyt on tehtävä jotain asialle ja olen menossa tohtorin puheille.

Oireina on outo "kireys", pahimmillaan tuntuu siltä kun en voisi enään itse kontrolloida päätäni vaan se vain lyö lihakset lukkoon, joskus huomaan myös purevani hampaita yhteen. Yöunet vaikuttavat päivääni merkittävästi, jos on kunnolla saanut nukuttua niin oireita ei välttämättä ilmene mutta huonosti nukutun yön jälkeen tämä "kireys" alkaa heti kun aamusuihkusta selviää. En edes sen kummemmin tiedä mitä lihaksia päälaella on mutta välillä tuntu kuin olisi panta otsassa mikä taitaa olla legendaarinen "kiristää pantaa" -tilanne, mitä tosin olen pitänyt vitsinä nuorempana. Toisinaan korvani alkavat soida minkä olen liittänyt tähän jännittyneeseen tilaan. Monesti tämän kireyden myötä minua rupeaa vaivaamaan vanhat ja miksei tulevatkin ikävät asiat ja huomaan toistuvasti ajattelevani jotain yhtä ja samaa jo mennyttä asiaa, ikään kuin looppaamalla sitä. Tuntuu aika tyhmältä kun huomaa kelanneensa samaa asiaa muutaman tunnin mielessään ennen kuin tajuaa että mitä hittoa nyt on levy päällä.

En juo hirveän usein alkoholia koska krapulassa tämä jännittyneisyys tuntuu potensseina ja tuntuu että kaikki paikat kramppaa ja sormenpäitäkin joskus kihelmöi krapulassa minkä ei pitäisi liittyä mielestäni alkoholiin. Alkoholi luonnollisesti käytettäessä lievittää hetkellisesti oireita minkä takia siihen joskus turvaudunkin. Painotan kuitenkin että juon noin kerran parissa kuukaudessa eli en syyttäisi tästä alkoholia.

Onko muilla tälläistä ja jos on niin oletteko löytäneet apua ja jos niin millaista? Nyt kun kirjotin tän tänne niin tajusin että tää ei taida olla ihan jollain pillerillä ratkastavissa varmaankaan..

2

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännitys ja yleinen pelko elämässä näkyy mulla ainakin pään seudun lihasten kireytenä, varsinkin sellaisissa elämäntilanteissa joissa on paljon epämääräisiä (ei välttämättä isoja) asioita. Tulee sellainen hallitsemattomuuden tunne ja jatkuva huoli miten asioista, elämästä selviää. Tämän olen siis tajunnut kun olen pysähtynyt pohtimaan asiaa mutta ekaksi reagoi keho ja lihakset. Tähän mut on "kouluttanut" mun lapsuus. Eli keho on oppinut reagoimaan epävarmoihin ja uusiin tilanteisiin pelon kautta.

      Olen tutustunut pelkoihini ja koittanut rakentaa luottamusta elämään. Ja sitten olen opetellut hellittämään, ettei kantais kerralla koko maailmaa tai niitä keskeneräisiä asioita. Elämää ei voi hallita ja elämässä tulee aina olemaan epävarmuuksia, keskeneräisiä asioita. Sen hyväksyminen ei ole helppoa mutta sitä voi harjoitella. Pahinta ehkä on se kun tuo lihasjäykkyys tai jännite jää päälle, niin se vie nukkumisen aika huonoksi. Olen vähän huono antamaan mitään neuvoja kun itsekin vasta opettelen asian kanssa.

      Välillä tuntuu raskaalta ja epäreilulta, että oma lapsuus on jättänyt tällaiset fyysiset jäljet. Sen henkisen pystyy kyllä käsittelemään mutta näiden fyysisten jälkien kanssa on haasteellisempaa: eristäytyäkö elämään iisiä kevyttä vähä-ärsykkeistä elämää itsekseen vai mennäkö kohti unelmiaan, jolloin väistämättä eteen tulee täysin uusia elämäntilanteita, jotka laukaisevat näitä vanhoja fyysisiä jälkiä. Toistaiseksi olen valinnut tämän jälkimmäisen, mutta toisinaan sitä miettii, että helpommalla pääsis kun vetäytyis...

      • Anonyymi

        Kirjoitit todella hyvin. Älä ihmeessä vetäydy vaikka siltä välillä tuntuukin, silloin on peli menetetty, näin ainakin ajattelen omalla kohdallani.

        Toki se ajoittain houkuttelee että antaisi vain periksi mutta pitää miettiä oikeasti mitä sitten tapahtuisi.

        Ajattelen usein kun on vaikeampia päiviä että ainakin on elämässä jotain haastetta, ei ole ihan turhauttavaa vain olla ja odottaa että aika kuluu. Onhan sekin tekemistä kun ahkerasti yrittää jaksaa pärjätä itsensä kanssa.
        Se myös kasvattaa, opettaa tuntemaan omaa itseään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe