Huono laatu asfaltoinnissa, veronmaksajat maksaa?

Anonyymi

Pyöräilen paljon, pääosin pienehköjä asfaltoituja autoteitä pitkin. Väkisinkin huomaan "hitaassa" vauhdissani asfaltoinnin surkean laadun, myös aivan uusissa asfaltoinneissa. "Taikinaa" on kaulittu liikaa, eli repeämän alkuja jo aivan uudessa asfaltissa, surkeasti saumattu keskisauma, josta amatöörikin näkee, että sauma tulee repeämään jo ensimmäisenä vuotena. Ja seuraavana vuonna se totta tosiaan on jo monesta kohdasta revennyt auki, ja liikaa kaulituista kohdista alkaa repeämät myös jo levitä.
Miten tämä homma toimii, tilaaja maksaa asfaltoinnin, korjauksia ilmestyy vasta noin 4 vuotta myöhemmin, ovatko nämä vielä takuukorjauksia, vai onko tilaaja vain unohtanut tarkastaa satoja tuhansia maksaneen tilauksensa takuuaikana? Sitä saa mistä maksaa, vai saako vähemmän kuin on luvattu rahalla saatavan. Luulisi, että surkeaa asfaltointia ei ole ainakaan tarjouspyynnössä pyydetty, halvin tarjous on tietysti hyväksytty, mutta tuskin tarjouspyynnössä on luvattu olla tarkastamatta työtä sen valmistuttua, silti ainakin satunnainen pyöräilijä huomaa, että kovin äkkiä ei korjauksia ilmesty surkeastikaan asfaltoiduille pätkille.
Tällaisia havaintoja Turun seudulta.

14

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet pyöräilijä. Et saa valittaa. Vain autoilijoilla on siihen oikeus ja he myös päättävät miten kaikki korjaukset yms. rahat käytetään. Jos sillä tiellä sattuu onnettomuus auton kanssa niin se on pyöräilijän vika eikä tienlaadun tai autokuskin.

      Tällaiset opit näillä palstoilla annetaan ja on myös aikalailla Suomessakin se yleinen asennen ja pyöräteiden määrärahoista sekä toteutuksesta päättää usein autokuskit, jotka ei osaa polkupyörää enää edes ajaa. Tai design ihmiset jotka tekee vain nätin näköistä eikä mitään käytännöllistä.
      Ouluun kannattaa muuttaa, jos haluaa, että tiet toteutetaan kaikille käyttäjille turvallisesti ja hyvin.

      • Anonyymi

        Pyöräily on vain harrastus, tonni poikineen tuli maksettua myös suoraan autoiluun liityviä veroja viime vuonnakin...eikä huomio koskenut surkeassa kunnossa olevia, yli 20 vuotta sitten viimeksi asfaltoituja, nyt sammalta, heinää ja voikukkia kasvavia halkeilevia ja katkeileivia pyöräteitä, vaan jo uutena selvästi huonolaatuisesti asfaltoituja autoteitä.


    • Anonyymi

      Kotikatuni Helsingissä asfaltoitiin viime kesänä. Aloin jo epäilemään vikaa autoni renkaissa tai muualla jousituksessa, kun auto "hytkyttää" säännöllisesti ajaessani katua. Mutta vika ei ole autossani vaan kadussa, koska kääntyessäni poikkikadulle n. 100 m päässä, hytkytys loppuu.

      • Anonyymi

        Nykyään säästetään väärissä paikoissa.


    • Anonyymi

      Surkeaksi juu menee asfaltointi ja siitä tulee kärsimään myös sähköautot jotka raskaampia kuin bensakotterot kokoon nähden.Akkupaketti painaa kaikki sen tietää paljon ppainaa jo yksi perusauton starttiakku saati sitten suuri akkupaketti.Moottorit erittäin kevyitä nykyisin ja autojen painot polttomoottoreissa laskenut yli puolet mitä 90 luvulla samankokoiset ja tehoiset autot. Norjassakin huomattu jotta huonot tiet tuhoaa jopa Teslan jousituksen ja tukivarret vuodessa kun sielläkin vain päätiet on hyvssä kunnossa ja muut perunapellolla. Takuu ei kata tukivarsia ja jousituksia missään ajokissa muuten ja Teslaan maksaa norjassa vaihto 27 000€ ...halpaa.

      • Anonyymi

        Voit syyttää vain itseäsi jos menet hankkimaan mielettömän ylihintaisen sähkökotteron joka vieläpä suoraan ja välillisesti saastuttaa todella paljon vaikka sen pitäisi olla ekologinen vaihtoehto polttomoottorikäyttöisille kulkuneuvoille. Sähköautot eivät muutenkaan sovellu Suomen oloihin talvien takia. Jos et usko niin lähdeppäs talvella Kehä III ulkopuolelle, jos uskallat, esimerkiksi Jyväskylän korkeudelle. Huomautan sitten heti, että älä missään tapauksessa lähde liikenteeseen kitkarenkailla koska muuten talvi saattaa "yllättää" kuten se joka vuosi teidät etelän tohelot yllättää.


    • Anonyymi

      Pyöräilijänä sinä et maksa teiden kunnossapidosta yhtään mitään. Tee asialle jotain tai lopeta valitus.

      • Anonyymi

        Mihin kaupungin verotus sitten menee? Eikä teihin menisi niin paljon rahaa jos investoitaisiin pyöriin ja kävelyyn enemmän kaupungeissa niin ei kulu se asfalttikaan samalla tapaa. Eniten sitä tiepaikkausta siinä missä autojen renkaat on menneet.
        Vähemmän tulisi lopulta autoilijoillekin maksettavaa, jos kannustetaan siihen, että käytetään muita kulkuneuvoja. Autoa vain jos on ihan pakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin kaupungin verotus sitten menee? Eikä teihin menisi niin paljon rahaa jos investoitaisiin pyöriin ja kävelyyn enemmän kaupungeissa niin ei kulu se asfalttikaan samalla tapaa. Eniten sitä tiepaikkausta siinä missä autojen renkaat on menneet.
        Vähemmän tulisi lopulta autoilijoillekin maksettavaa, jos kannustetaan siihen, että käytetään muita kulkuneuvoja. Autoa vain jos on ihan pakko.

        Asfaltti ei ehkä kulu niin paljoa, mutta kävelijöillä ja pyöräilijöillä on tapana oikoa mistä sattuu jonka seurauksena tuhoutuu laajoja alueita muun muassa nurmikkoa. Kun nurmialue kerran tuhoutuu kävelijöiden/pyöräilijöiden toimesta niin sitä on erittäin vaikea enää saada entiselleen sillä kevyt liikenne jatkaa oikomistaan kunnostuksen jälkeen. Jos heidän liikkumisensa estetään tuhotulta kohdalta niin he etsivät toisen paikan mistä oikoa.

        Loppujen lopuksi siis kevyt liikenne kuluttaa huomattavasti ympäristöä jo nyt ja jos kävelijöitä ja pyöräilijöitä tulisi enemmän niin tuhotkin vain kasvaisivat ja näin ollen kulutkin. Tämä on sellainen asia jota erittäin harva tulee edes ajatelleeksi. Koko liikennekulttuuri Suomessa, ei pelkästään kevyt liikenne, tarvitsisi kurinpalautusta.


    • Anonyymi

      Jo pitkään olen huomannut samaa. Suomalaiset asfalttikartellit tekevät sutta ja sekundaa olipa kyseessä pyörätie, tai autoväylä. Esimerkiksi Saksassa ei työn teettäjä huolisi lainkaan näin lasfutonta pintaa. On huonoja saumoja, töyssyjä ja muhkuroita. Tekijöiltä ei kyllä löydy moraalia työn laadun suhteen.

      Eikä syynä ole olosuhteet ja talvi. Kyllä kesällä tehdyn uuden asfaltin saa tasaisemmaksi.
      Ajelin vuosi sitten Kroatiassa suhteellisen paljon. Täytyy sanoa, että tien pinnat olivat siellä paljon laadukkaammin tehtyjä ihan kauttaaltaan. Miksi ei täällä osata.

    • Anonyymi

      Huvittavaa, että autoilijoiden pyöräilijäviha kohdistuu myös pyöräilijään, joka tekee havaintoja autoilijoille tarkoitetun tien uutenakin huonosta laadusta. Peruskysymys on toki jäänyt keskustelijoilta huomaamatta...Nukkuvatko kuntien ja valtion hankinnoista päättävät kun sutta ja sekundaa tuppaa tulemaan? Meneekö korjaukset veronmaksajien piikkiin ja miksi alun alkujaan näkyvissä olleita vikoja ei korjata, vain paikkosarjoja asetellaan tien elinkaaren puolesta välistä alkaen. Ihan vaikuttaa siltä kuin huono työ jätettäisiin tarkastamatta ja hiljaisesti hyväksytään.

    • Anonyymi

      MIkä mahtaa olla hintaero hyvän asfaltointityön ja huonon välillä? Monesti näkee juuri asfaltoitujen sivuteiden olevan niin huonosti asfaltoituja, että ilmeisesti on tarkoituksella tilattu se halpa asfaltointi, jossa kaistojen välinen keskisauma repsottaa uudesta asti auki ja lätäköt ovat vanhoissa tutuissa paikoissa heti asfaltoinnin jälkeen.
      Koskaan en ole nähnyt, että huonoa työtä teetettäisiin uudelleen tai että sitä käytäisiin kunnolla korjaamassa valmistumista seuraavina viikkoina, joten ilmeisesti tilaus on oikeasti tehty huonosta työstä. Mietin vaan, että onko se tosiaan kokonaisedullista tilata paskaa työtä 25% halvemmalla kuin hyvä työ, vai onko se ero 200-300%

      • Anonyymi

        Huono laatu on liiketalouden kilpailukeino, mitä käytetään myös elektroniikassa ja autoissa.

        Heikko tie on nopeampi ja halvempi tehdä, koska hinnalla kilpailutus, eikä asiakas valvo työn jälkeä.
        Huonoon päällysteeseen voi nopeammin myydä korjauksia ja uusimistahtikin on tiheämpi.
        P**ka laatu on siis taloudellisesti kannattavaa ...paitsi maksajalle....


    • Anonyymi

      Tuosta tulikin mieleeni, että te pyöräilijtäkin voisitte alkaa maksamaan teiden ylläpidosta koska käytätte niitä niin ahkerasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1758
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      166
      1145
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1123
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      921
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe