Huono laatu asfaltoinnissa, veronmaksajat maksaa?

Anonyymi

Pyöräilen paljon, pääosin pienehköjä asfaltoituja autoteitä pitkin. Väkisinkin huomaan "hitaassa" vauhdissani asfaltoinnin surkean laadun, myös aivan uusissa asfaltoinneissa. "Taikinaa" on kaulittu liikaa, eli repeämän alkuja jo aivan uudessa asfaltissa, surkeasti saumattu keskisauma, josta amatöörikin näkee, että sauma tulee repeämään jo ensimmäisenä vuotena. Ja seuraavana vuonna se totta tosiaan on jo monesta kohdasta revennyt auki, ja liikaa kaulituista kohdista alkaa repeämät myös jo levitä.
Miten tämä homma toimii, tilaaja maksaa asfaltoinnin, korjauksia ilmestyy vasta noin 4 vuotta myöhemmin, ovatko nämä vielä takuukorjauksia, vai onko tilaaja vain unohtanut tarkastaa satoja tuhansia maksaneen tilauksensa takuuaikana? Sitä saa mistä maksaa, vai saako vähemmän kuin on luvattu rahalla saatavan. Luulisi, että surkeaa asfaltointia ei ole ainakaan tarjouspyynnössä pyydetty, halvin tarjous on tietysti hyväksytty, mutta tuskin tarjouspyynnössä on luvattu olla tarkastamatta työtä sen valmistuttua, silti ainakin satunnainen pyöräilijä huomaa, että kovin äkkiä ei korjauksia ilmesty surkeastikaan asfaltoiduille pätkille.
Tällaisia havaintoja Turun seudulta.

14

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet pyöräilijä. Et saa valittaa. Vain autoilijoilla on siihen oikeus ja he myös päättävät miten kaikki korjaukset yms. rahat käytetään. Jos sillä tiellä sattuu onnettomuus auton kanssa niin se on pyöräilijän vika eikä tienlaadun tai autokuskin.

      Tällaiset opit näillä palstoilla annetaan ja on myös aikalailla Suomessakin se yleinen asennen ja pyöräteiden määrärahoista sekä toteutuksesta päättää usein autokuskit, jotka ei osaa polkupyörää enää edes ajaa. Tai design ihmiset jotka tekee vain nätin näköistä eikä mitään käytännöllistä.
      Ouluun kannattaa muuttaa, jos haluaa, että tiet toteutetaan kaikille käyttäjille turvallisesti ja hyvin.

      • Anonyymi

        Pyöräily on vain harrastus, tonni poikineen tuli maksettua myös suoraan autoiluun liityviä veroja viime vuonnakin...eikä huomio koskenut surkeassa kunnossa olevia, yli 20 vuotta sitten viimeksi asfaltoituja, nyt sammalta, heinää ja voikukkia kasvavia halkeilevia ja katkeileivia pyöräteitä, vaan jo uutena selvästi huonolaatuisesti asfaltoituja autoteitä.


    • Anonyymi

      Kotikatuni Helsingissä asfaltoitiin viime kesänä. Aloin jo epäilemään vikaa autoni renkaissa tai muualla jousituksessa, kun auto "hytkyttää" säännöllisesti ajaessani katua. Mutta vika ei ole autossani vaan kadussa, koska kääntyessäni poikkikadulle n. 100 m päässä, hytkytys loppuu.

      • Anonyymi

        Nykyään säästetään väärissä paikoissa.


    • Anonyymi

      Surkeaksi juu menee asfaltointi ja siitä tulee kärsimään myös sähköautot jotka raskaampia kuin bensakotterot kokoon nähden.Akkupaketti painaa kaikki sen tietää paljon ppainaa jo yksi perusauton starttiakku saati sitten suuri akkupaketti.Moottorit erittäin kevyitä nykyisin ja autojen painot polttomoottoreissa laskenut yli puolet mitä 90 luvulla samankokoiset ja tehoiset autot. Norjassakin huomattu jotta huonot tiet tuhoaa jopa Teslan jousituksen ja tukivarret vuodessa kun sielläkin vain päätiet on hyvssä kunnossa ja muut perunapellolla. Takuu ei kata tukivarsia ja jousituksia missään ajokissa muuten ja Teslaan maksaa norjassa vaihto 27 000€ ...halpaa.

      • Anonyymi

        Voit syyttää vain itseäsi jos menet hankkimaan mielettömän ylihintaisen sähkökotteron joka vieläpä suoraan ja välillisesti saastuttaa todella paljon vaikka sen pitäisi olla ekologinen vaihtoehto polttomoottorikäyttöisille kulkuneuvoille. Sähköautot eivät muutenkaan sovellu Suomen oloihin talvien takia. Jos et usko niin lähdeppäs talvella Kehä III ulkopuolelle, jos uskallat, esimerkiksi Jyväskylän korkeudelle. Huomautan sitten heti, että älä missään tapauksessa lähde liikenteeseen kitkarenkailla koska muuten talvi saattaa "yllättää" kuten se joka vuosi teidät etelän tohelot yllättää.


    • Anonyymi

      Pyöräilijänä sinä et maksa teiden kunnossapidosta yhtään mitään. Tee asialle jotain tai lopeta valitus.

      • Anonyymi

        Mihin kaupungin verotus sitten menee? Eikä teihin menisi niin paljon rahaa jos investoitaisiin pyöriin ja kävelyyn enemmän kaupungeissa niin ei kulu se asfalttikaan samalla tapaa. Eniten sitä tiepaikkausta siinä missä autojen renkaat on menneet.
        Vähemmän tulisi lopulta autoilijoillekin maksettavaa, jos kannustetaan siihen, että käytetään muita kulkuneuvoja. Autoa vain jos on ihan pakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin kaupungin verotus sitten menee? Eikä teihin menisi niin paljon rahaa jos investoitaisiin pyöriin ja kävelyyn enemmän kaupungeissa niin ei kulu se asfalttikaan samalla tapaa. Eniten sitä tiepaikkausta siinä missä autojen renkaat on menneet.
        Vähemmän tulisi lopulta autoilijoillekin maksettavaa, jos kannustetaan siihen, että käytetään muita kulkuneuvoja. Autoa vain jos on ihan pakko.

        Asfaltti ei ehkä kulu niin paljoa, mutta kävelijöillä ja pyöräilijöillä on tapana oikoa mistä sattuu jonka seurauksena tuhoutuu laajoja alueita muun muassa nurmikkoa. Kun nurmialue kerran tuhoutuu kävelijöiden/pyöräilijöiden toimesta niin sitä on erittäin vaikea enää saada entiselleen sillä kevyt liikenne jatkaa oikomistaan kunnostuksen jälkeen. Jos heidän liikkumisensa estetään tuhotulta kohdalta niin he etsivät toisen paikan mistä oikoa.

        Loppujen lopuksi siis kevyt liikenne kuluttaa huomattavasti ympäristöä jo nyt ja jos kävelijöitä ja pyöräilijöitä tulisi enemmän niin tuhotkin vain kasvaisivat ja näin ollen kulutkin. Tämä on sellainen asia jota erittäin harva tulee edes ajatelleeksi. Koko liikennekulttuuri Suomessa, ei pelkästään kevyt liikenne, tarvitsisi kurinpalautusta.


    • Anonyymi

      Jo pitkään olen huomannut samaa. Suomalaiset asfalttikartellit tekevät sutta ja sekundaa olipa kyseessä pyörätie, tai autoväylä. Esimerkiksi Saksassa ei työn teettäjä huolisi lainkaan näin lasfutonta pintaa. On huonoja saumoja, töyssyjä ja muhkuroita. Tekijöiltä ei kyllä löydy moraalia työn laadun suhteen.

      Eikä syynä ole olosuhteet ja talvi. Kyllä kesällä tehdyn uuden asfaltin saa tasaisemmaksi.
      Ajelin vuosi sitten Kroatiassa suhteellisen paljon. Täytyy sanoa, että tien pinnat olivat siellä paljon laadukkaammin tehtyjä ihan kauttaaltaan. Miksi ei täällä osata.

    • Anonyymi

      Huvittavaa, että autoilijoiden pyöräilijäviha kohdistuu myös pyöräilijään, joka tekee havaintoja autoilijoille tarkoitetun tien uutenakin huonosta laadusta. Peruskysymys on toki jäänyt keskustelijoilta huomaamatta...Nukkuvatko kuntien ja valtion hankinnoista päättävät kun sutta ja sekundaa tuppaa tulemaan? Meneekö korjaukset veronmaksajien piikkiin ja miksi alun alkujaan näkyvissä olleita vikoja ei korjata, vain paikkosarjoja asetellaan tien elinkaaren puolesta välistä alkaen. Ihan vaikuttaa siltä kuin huono työ jätettäisiin tarkastamatta ja hiljaisesti hyväksytään.

    • Anonyymi

      MIkä mahtaa olla hintaero hyvän asfaltointityön ja huonon välillä? Monesti näkee juuri asfaltoitujen sivuteiden olevan niin huonosti asfaltoituja, että ilmeisesti on tarkoituksella tilattu se halpa asfaltointi, jossa kaistojen välinen keskisauma repsottaa uudesta asti auki ja lätäköt ovat vanhoissa tutuissa paikoissa heti asfaltoinnin jälkeen.
      Koskaan en ole nähnyt, että huonoa työtä teetettäisiin uudelleen tai että sitä käytäisiin kunnolla korjaamassa valmistumista seuraavina viikkoina, joten ilmeisesti tilaus on oikeasti tehty huonosta työstä. Mietin vaan, että onko se tosiaan kokonaisedullista tilata paskaa työtä 25% halvemmalla kuin hyvä työ, vai onko se ero 200-300%

      • Anonyymi

        Huono laatu on liiketalouden kilpailukeino, mitä käytetään myös elektroniikassa ja autoissa.

        Heikko tie on nopeampi ja halvempi tehdä, koska hinnalla kilpailutus, eikä asiakas valvo työn jälkeä.
        Huonoon päällysteeseen voi nopeammin myydä korjauksia ja uusimistahtikin on tiheämpi.
        P**ka laatu on siis taloudellisesti kannattavaa ...paitsi maksajalle....


    • Anonyymi

      Tuosta tulikin mieleeni, että te pyöräilijtäkin voisitte alkaa maksamaan teiden ylläpidosta koska käytätte niitä niin ahkerasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe