Eräällä hyvin tuntemallani on ollut jo pitkään ja toistuvasti seuraavia oireita ja käytöstä:
- jääräpäinen tarve pitää kiinni omista toimista ja määrätä kaikesta
- täysin joustamaton jos pitäisi sopia tai tehdä yhdessä jotain>kalenterissa on nyt harrastusta eikä nyt tehdä mitään muuta! Kauhea huuto ja valitus jos huomauttaa
- teennäistä käytöstä ja muodollista toisesta välittämistä, ei auta spontaanisti muita
- pyytää apua jopa itseään sairaammilta vaikka pystyy itse tekemään, mutta ei taho> katsoo oikeudekseen tehdä vain mikä on kivaa
-toistuva impulsiivinen käytös, varsinkin rahankäytössä. Sanominen ei auta mitään. Näin nyt vaan kävi!
- kyvyttömyys ja haluttomuus ottaa aikuisista vastuuta omista sanoista ja tekemisistä
-toistuva virheiden tekeminen eikä opi mitään
- selkeän itsekeskeinen ajattelu> Minä määrään,minä tahdon!...
- kyvyttömyys aistia toisen tunteita ja eleitä. Jos on eri mieltä hänen kanssa tai väsynyt on tyhmä vaikka ilmeestä voisi muuta päätellä
- kiistää sanojensa jotain, ja kirkkain silmin. Tuoreimpana esim. Oli puhe syömisestä ja hesestä sun muita, mutta mää mitään semmosia oo puhunut ,kun olis ollut ajankohtaista
- työ kauheaa "myrkkyä" vaikka jo rutiinia ja itse hakenut. Kauheaa säheltämistä ja stressiä. Kyseessä kevyt toimistotyö josta minun ymmärtääkseni kukaan täyspäinen mitään stressiä ota> Menis päiväs vakka traumapolille niin loppuisi kitinät!
- minäkin olisin ollut valmis moniongelmaisena ja paljon kovemman prässin kokeneena valmis jopa tilitoimisto yrittäjyytteen - sopii miettiä!
Tämmösiä ajatuksia sitä myöten kuin tuli mieleen. Sopii minusta autismin, osa Aspergerin Sund. Mutta myös narsisitisia ja psykopaatti sua piirteitä. Mitä mieltä ootte?
lajijasuris
Onko autismia vaiko jotain muuta
43
865
Vastaukset
- Anonyymi
Hän haluaa päästä susta eroon, kun olet just tommonen kyttääjänatsi.
- Anonyymi
Mikä ihmeen kyttääjä? Luettelemiani on varmaan moni muukin huomannut. Ja itse asiassa mä mieluummin pysynkin erossa ihmisistä, jotka aina vain itse tahtoo ja vaatii, mutta eivät omaa mitään vastavuoroisuutta eivätkä opi eikä haluakaan oppia ja ymmärtää kuin omia juttuja eikä ottaa itse asioista selvää, vaikka pystyisi!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihmeen kyttääjä? Luettelemiani on varmaan moni muukin huomannut. Ja itse asiassa mä mieluummin pysynkin erossa ihmisistä, jotka aina vain itse tahtoo ja vaatii, mutta eivät omaa mitään vastavuoroisuutta eivätkä opi eikä haluakaan oppia ja ymmärtää kuin omia juttuja eikä ottaa itse asioista selvää, vaikka pystyisi!
lajijasurisMinä googletin tämän lajijasuriksen kirjoitukset.
Eipä voi muuta sanoa, kun että se on voi voi.
Jossain Loimaan suunnalla asuu ja tietää kaikesta kaiken. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä googletin tämän lajijasuriksen kirjoitukset.
Eipä voi muuta sanoa, kun että se on voi voi.
Jossain Loimaan suunnalla asuu ja tietää kaikesta kaiken.No tietenkään osaa kaikkea enkä ole niin koskaan väittänytkään. Mahdatkos olla sama tyyppi, joka tässä muutamana viime päivänä on kommentoinut mun kirjoituksia , tekstit ainakin semmosia. Että voi voi...
Mitä tulee tämän ketjun kommentointiin niin odotan kommentteja lähinnä niiltä, jotka työnsä tai omie kokemusten puolesta tuntee neupsy-tauteja hyvin.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lajijasurisMitäs tänne sitten kirjoittelet, jos haluat päästä eroon. Hanki oma elämä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs tänne sitten kirjoittelet, jos haluat päästä eroon. Hanki oma elämä!
Hanki oma elämä! Kuten mistä,miten,miksi? Mä en ole tota oikein ymmärtänyt. Ei sitä tuosta vain kaikki aina muutu eikä pidäkään ja kyllä joskus pitää sietää myös epämiellyttäviä kannattoja kunhan niitä ei tehdä kiusantekomielessä?
Kyllä minä olen monella tavalla yrittänyt parantaa ja parantanutkin omaa elämääni, mutta liikaa kohdannut vaikeuksia, ongelmien vähättelyä, halveksintaa ja puuttumattomuutta. Ei välttämättä aina mitään käsitystä mikä aiheuttaa ja vaikuttaa mitäkin. Lisäksi lähes joka käänteessä on pantu vaan kapuloita rattaisiin.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tietenkään osaa kaikkea enkä ole niin koskaan väittänytkään. Mahdatkos olla sama tyyppi, joka tässä muutamana viime päivänä on kommentoinut mun kirjoituksia , tekstit ainakin semmosia. Että voi voi...
Mitä tulee tämän ketjun kommentointiin niin odotan kommentteja lähinnä niiltä, jotka työnsä tai omie kokemusten puolesta tuntee neupsy-tauteja hyvin.
lajijasuris"Mitä tulee tämän ketjun kommentointiin niin odotan kommentteja lähinnä niiltä, jotka työnsä tai omie kokemusten puolesta tuntee neupsy-tauteja hyvin."
Tässä kommentissa käyttämäsi sanavalinta osoitti, että et tunne Aspergeria kovin hyvin. Asperger ei ole tauti, vaan ainoastaan poikkeavuus.
On ikävää, että sinulla on elämässä vaikeaa, mutta tästä kirjoittelusta tänne tuttavastasi tuskin on hyötyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitä tulee tämän ketjun kommentointiin niin odotan kommentteja lähinnä niiltä, jotka työnsä tai omie kokemusten puolesta tuntee neupsy-tauteja hyvin."
Tässä kommentissa käyttämäsi sanavalinta osoitti, että et tunne Aspergeria kovin hyvin. Asperger ei ole tauti, vaan ainoastaan poikkeavuus.
On ikävää, että sinulla on elämässä vaikeaa, mutta tästä kirjoittelusta tänne tuttavastasi tuskin on hyötyä.No poikkeavuus vai sairaus... samantekevää loppujen lopulta. Tärkeää on se miten oireet tai käytös vaikuttaa. Tiedän As.sta lähinnä sen mitä olen lukenut. Mutta oli miten vain niin ei tuossa aloituksessa kuvaillun ihmisen toimintakaan missään nimessä normaalia ole.
Joo en kiistä etteikö ole vaikeaa, mutta se ei ole kirjoitukseni motiivi. Eihän se nyt hemmetti voi mennä aina niin, että minunlaiselta moniongelmaiselta ollaan usein ruinaamassa apua sellaisiin tehtäviin, jotka on minulle enemmän tai vähemmän hankalia ja itse ollaan paljon paremmassa kunnossa. Mutta kun ei huvita eikä jaksa kun töitä eikä muka aikaa! Aikaa on jokaisella yhtä paljon, se on valinnoista kiinni mitem sen käyttää 😉
Niin kun keskivaikeasti sairaalla ja "vaikeasti kehitysvammaisella" roskalla, kun on aikaa ja halua yllinkyllin, mielialakin kohenee tekemällä talkoilla hankalia asioita ilman vastavuoroisuutta, niinkö! Niin ja unohtamatta, että ammatillinen koulutustukskin sujui kuin tanssi vain kiitettävin arvosanoin, kyllä oli sitten kivaa tajuta miten hyvä sitä onkaan vai mitä! Oikeasti tuo koulutus oli melkein läpihuutojuttu ja lähes kaikki arvosanat on kiitettäviä. Tätä en ala sen enempää nyt (taas) käymään läpi, mutta tältä pohjalta voi ja pitääkin vetää johtopäätöksiä minun toimintakyvystä, asenteesta ja ajattelusta. Miksi minun pitäisi auttaa sellaista, jolla ratkaisun avaimet omissa käsissä, jos itse oon suhteellisesti tehnyt paljon vaikeampia asioita. Jos ihminen on suhteellisen terve niin ei muuta kuin korkeakouluun ja töihin, tinderiin...ja sitä rataa eikä vaan pyytää ja tahtoa koko ajan.
lajijasuris
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No poikkeavuus vai sairaus... samantekevää loppujen lopulta. Tärkeää on se miten oireet tai käytös vaikuttaa. Tiedän As.sta lähinnä sen mitä olen lukenut. Mutta oli miten vain niin ei tuossa aloituksessa kuvaillun ihmisen toimintakaan missään nimessä normaalia ole.
Joo en kiistä etteikö ole vaikeaa, mutta se ei ole kirjoitukseni motiivi. Eihän se nyt hemmetti voi mennä aina niin, että minunlaiselta moniongelmaiselta ollaan usein ruinaamassa apua sellaisiin tehtäviin, jotka on minulle enemmän tai vähemmän hankalia ja itse ollaan paljon paremmassa kunnossa. Mutta kun ei huvita eikä jaksa kun töitä eikä muka aikaa! Aikaa on jokaisella yhtä paljon, se on valinnoista kiinni mitem sen käyttää 😉
Niin kun keskivaikeasti sairaalla ja "vaikeasti kehitysvammaisella" roskalla, kun on aikaa ja halua yllinkyllin, mielialakin kohenee tekemällä talkoilla hankalia asioita ilman vastavuoroisuutta, niinkö! Niin ja unohtamatta, että ammatillinen koulutustukskin sujui kuin tanssi vain kiitettävin arvosanoin, kyllä oli sitten kivaa tajuta miten hyvä sitä onkaan vai mitä! Oikeasti tuo koulutus oli melkein läpihuutojuttu ja lähes kaikki arvosanat on kiitettäviä. Tätä en ala sen enempää nyt (taas) käymään läpi, mutta tältä pohjalta voi ja pitääkin vetää johtopäätöksiä minun toimintakyvystä, asenteesta ja ajattelusta. Miksi minun pitäisi auttaa sellaista, jolla ratkaisun avaimet omissa käsissä, jos itse oon suhteellisesti tehnyt paljon vaikeampia asioita. Jos ihminen on suhteellisen terve niin ei muuta kuin korkeakouluun ja töihin, tinderiin...ja sitä rataa eikä vaan pyytää ja tahtoa koko ajan.
lajijasuris
lajijasurisEi ole samantekevää muuta kuin sinun itse keksimässäsi todellisuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole samantekevää muuta kuin sinun itse keksimässäsi todellisuudessa.
Mikä se merkitysero sitten on jos jätetään semanttinen kinastelu pois? Ehkä nyt jossain sosiaalieduissa on merkitystä, mutta esimerkiksi sosiaalisissa suhteissa tai työstä selviytymessä ei niinkään, vaan juuri se ratkaisee miten hankalat oireet on ja millaisessa ympäristössä elää.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä se merkitysero sitten on jos jätetään semanttinen kinastelu pois? Ehkä nyt jossain sosiaalieduissa on merkitystä, mutta esimerkiksi sosiaalisissa suhteissa tai työstä selviytymessä ei niinkään, vaan juuri se ratkaisee miten hankalat oireet on ja millaisessa ympäristössä elää.
lajijasuris"Mikä se merkitysero sitten on jos jätetään semanttinen kinastelu pois?"
Merkitysero on siinä, miten suhtaudutaan ihmisten erilaisuuteen. Sairaus on lähtökohtaisesti jotain negatiivista. Esimerkiksi, jos ihmisellä on syöpä, niin sitä voinee pitää negatiivisena asiana ja toivottava ihmisen parantumista siitä. Jos Aspergerin näkee sairautena, niin silloinhan sen näkee negatiivisena asiana. Kuitenkaan Asperger ei missään tapauksessa ole puhtaasti negatiivinen ominaisuus. Aspergeriin liittyy paljon vahvuuksia. Monen historian suurhenkilön epäillään olleen asseja (Esim, Albert Einsteinin). On vaarallista ajatella, että erilaisuus olisi sairautta.
Aspergerin sanominen sairaudeksi ei mielestäni eroa paljoakaan homoseksuaalisuuden sanomisesta sairaudeksi. Onko sinusta ihan sama myös, kutsutaanko homoseksuaalisuutta sairaudeksi vai seksuaaliseksi poikkeavuudeksi?
On ikävää, jos tuttavasi vaatii sinua tekemään puolestaan töitä, joihin et fyysisesti oikein kykene. En kuitenkaan ymmärrä, että mitä tekemistä sillä olisi Aspergerin kanssa. Oletko varma, että tämä autismipalsta on nyt oikea palsta keskustella tästä tilanteestasi? Olisiko joku ihmissuhdepalsta parempi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mikä se merkitysero sitten on jos jätetään semanttinen kinastelu pois?"
Merkitysero on siinä, miten suhtaudutaan ihmisten erilaisuuteen. Sairaus on lähtökohtaisesti jotain negatiivista. Esimerkiksi, jos ihmisellä on syöpä, niin sitä voinee pitää negatiivisena asiana ja toivottava ihmisen parantumista siitä. Jos Aspergerin näkee sairautena, niin silloinhan sen näkee negatiivisena asiana. Kuitenkaan Asperger ei missään tapauksessa ole puhtaasti negatiivinen ominaisuus. Aspergeriin liittyy paljon vahvuuksia. Monen historian suurhenkilön epäillään olleen asseja (Esim, Albert Einsteinin). On vaarallista ajatella, että erilaisuus olisi sairautta.
Aspergerin sanominen sairaudeksi ei mielestäni eroa paljoakaan homoseksuaalisuuden sanomisesta sairaudeksi. Onko sinusta ihan sama myös, kutsutaanko homoseksuaalisuutta sairaudeksi vai seksuaaliseksi poikkeavuudeksi?
On ikävää, jos tuttavasi vaatii sinua tekemään puolestaan töitä, joihin et fyysisesti oikein kykene. En kuitenkaan ymmärrä, että mitä tekemistä sillä olisi Aspergerin kanssa. Oletko varma, että tämä autismipalsta on nyt oikea palsta keskustella tästä tilanteestasi? Olisiko joku ihmissuhdepalsta parempi?Oli sitten poikkeavuus tai sairaus ja paranee siitä tai ei niin mikäli siitä on selvää haittaa, on se negatiivista ja päinvastoin. Joo tiedän kyllä, että Aspergeriin liitty paljon hyvää. Ja juuri niihin hyviin pitää kiinnittää enemmän huomiota.
Joo en pidä homoutta normaalina poikkeavuutena vaan se on aivojen kehityksellinen vika/vamma/sairaus. Mutta jos joku on homo/lesbo, olkoot! Ei ole erilaisuus välttämättä sairautta, mutta harvoin nämä on niin musta-valkoisia
Taidat nyt vähän provota... ei se, että vaatii tekemään hankalia asioita, viittaa aspergeriin tai muuten autismin kirjoon, mutta lue nyt ne muut myös! Viittaako se sitten narsismiin - vielä pahempaa kenties!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli sitten poikkeavuus tai sairaus ja paranee siitä tai ei niin mikäli siitä on selvää haittaa, on se negatiivista ja päinvastoin. Joo tiedän kyllä, että Aspergeriin liitty paljon hyvää. Ja juuri niihin hyviin pitää kiinnittää enemmän huomiota.
Joo en pidä homoutta normaalina poikkeavuutena vaan se on aivojen kehityksellinen vika/vamma/sairaus. Mutta jos joku on homo/lesbo, olkoot! Ei ole erilaisuus välttämättä sairautta, mutta harvoin nämä on niin musta-valkoisia
Taidat nyt vähän provota... ei se, että vaatii tekemään hankalia asioita, viittaa aspergeriin tai muuten autismin kirjoon, mutta lue nyt ne muut myös! Viittaako se sitten narsismiin - vielä pahempaa kenties!
lajijasuris...ja adhd:ta unohtamatta.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli sitten poikkeavuus tai sairaus ja paranee siitä tai ei niin mikäli siitä on selvää haittaa, on se negatiivista ja päinvastoin. Joo tiedän kyllä, että Aspergeriin liitty paljon hyvää. Ja juuri niihin hyviin pitää kiinnittää enemmän huomiota.
lajijasuris"Oli sitten poikkeavuus tai sairaus ja paranee siitä tai ei niin mikäli siitä on selvää haittaa, on se negatiivista ja päinvastoin. Joo tiedän kyllä, että Aspergeriin liitty paljon hyvää. Ja juuri niihin hyviin pitää kiinnittää enemmän huomiota."
Tuolla perusteella lähes kaikkia ihmisten ominaisuuksia voi pitää negatiivisina. Uskoisin kaikista ihmisen ominaisuuksista olevan selkeää haittaakin. Se on joka tapauksessa myönteistä, että kirjoitat, että hyviin asioihin pitää kiinnittää enemmän huomiota. Kehotan sinua itsekkin noudattamaan tätä neuvoa. Pystytkö vaikka kertomaan tästä tuttavastasi jonkun hyvän puolen? Varmaan sinä kuitenkin saat jotain suhteestasi häneen, kun et ole laittanut välejänne poikki.
"Joo en pidä homoutta normaalina poikkeavuutena vaan se on aivojen kehityksellinen vika/vamma/sairaus. Mutta jos joku on homo/lesbo, olkoot! Ei ole erilaisuus välttämättä sairautta, mutta harvoin nämä on niin musta-valkoisia"
Tuohon en voi sanoa muuta kuin, että kehoittaisin sinua päivittämään näkemyksesi nykyaikaan. Mikä tekee homoudesta sairauden (tai vian tai vamman)? Meinaan mikä siinä ominaisuudessa on niin haitallista, että moisen sanan käyttö on perusteltua?
"Taidat nyt vähän provota... ei se, että vaatii tekemään hankalia asioita, viittaa aspergeriin tai muuten autismin kirjoon, mutta lue nyt ne muut myös! Viittaako se sitten narsismiin - vielä pahempaa kenties!"
En vähäisimmässäkään määrin yritä provota. Nähdäkkseni on kuitenkin niin, että jos sinä otsikossa kysyt, että "onko autismia" ja sitten oire/käytösluettelossa mainitset tuon asian, niin se antaa ymmärtää, että pidät sinä yhtenä merkkinä Aspergerista tai muuten autismin kirjosta. Olen toki lukenut nuo muutkin kohdat kirjoituksestasi ja minun mielestä siinä ei ole paljon mitään, mikä viittaisi Aspergeriin. Tuo joustamattomuus aikatauluista saattaisi tavallaan viitata siihen. Toisaalta se voi johtua monesta muustakin asiasta. Ei voi ajatella, että jos ihminen on joustamaton aikatauluissa, hän on automaattisesti Asperger-henkilö. Eikä tästä pidä myöskään vetää sitä johtopäätöstä, että kaikki Asperger-ihmiset olisivat joustamattomia aikataulujen suhteen. Assien välillä on yksilöllinen vaihtelu hyvin suurta. Kun on tavannut yhden assin, on tavannut todellakin vain yhden assin. En tietenkään voi tietää varmuudella, onko tuttavallasi Asperger tai autismi vai ei. En myöskään pysty sanomaan, onko hänellä narsismi tai ADHD. Ylipäätään, jos odotat oikeasti tuttavastasi antamiesi tietojen perusteella kovin syvällistä analyysiä nimettömiltä nettikirjoittelijoilta, jotka eivät todennäköisesti ole koskaan edes tavanneet tätä tuttavaasi, niin saat odottaa kauan. Joka tapauksessa kirjoituksessasi ei ollut oikeastaan mitään, mikä minussa olisi herättänyt mielikuvan Asperger-ihmisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Oli sitten poikkeavuus tai sairaus ja paranee siitä tai ei niin mikäli siitä on selvää haittaa, on se negatiivista ja päinvastoin. Joo tiedän kyllä, että Aspergeriin liitty paljon hyvää. Ja juuri niihin hyviin pitää kiinnittää enemmän huomiota."
Tuolla perusteella lähes kaikkia ihmisten ominaisuuksia voi pitää negatiivisina. Uskoisin kaikista ihmisen ominaisuuksista olevan selkeää haittaakin. Se on joka tapauksessa myönteistä, että kirjoitat, että hyviin asioihin pitää kiinnittää enemmän huomiota. Kehotan sinua itsekkin noudattamaan tätä neuvoa. Pystytkö vaikka kertomaan tästä tuttavastasi jonkun hyvän puolen? Varmaan sinä kuitenkin saat jotain suhteestasi häneen, kun et ole laittanut välejänne poikki.
"Joo en pidä homoutta normaalina poikkeavuutena vaan se on aivojen kehityksellinen vika/vamma/sairaus. Mutta jos joku on homo/lesbo, olkoot! Ei ole erilaisuus välttämättä sairautta, mutta harvoin nämä on niin musta-valkoisia"
Tuohon en voi sanoa muuta kuin, että kehoittaisin sinua päivittämään näkemyksesi nykyaikaan. Mikä tekee homoudesta sairauden (tai vian tai vamman)? Meinaan mikä siinä ominaisuudessa on niin haitallista, että moisen sanan käyttö on perusteltua?
"Taidat nyt vähän provota... ei se, että vaatii tekemään hankalia asioita, viittaa aspergeriin tai muuten autismin kirjoon, mutta lue nyt ne muut myös! Viittaako se sitten narsismiin - vielä pahempaa kenties!"
En vähäisimmässäkään määrin yritä provota. Nähdäkkseni on kuitenkin niin, että jos sinä otsikossa kysyt, että "onko autismia" ja sitten oire/käytösluettelossa mainitset tuon asian, niin se antaa ymmärtää, että pidät sinä yhtenä merkkinä Aspergerista tai muuten autismin kirjosta. Olen toki lukenut nuo muutkin kohdat kirjoituksestasi ja minun mielestä siinä ei ole paljon mitään, mikä viittaisi Aspergeriin. Tuo joustamattomuus aikatauluista saattaisi tavallaan viitata siihen. Toisaalta se voi johtua monesta muustakin asiasta. Ei voi ajatella, että jos ihminen on joustamaton aikatauluissa, hän on automaattisesti Asperger-henkilö. Eikä tästä pidä myöskään vetää sitä johtopäätöstä, että kaikki Asperger-ihmiset olisivat joustamattomia aikataulujen suhteen. Assien välillä on yksilöllinen vaihtelu hyvin suurta. Kun on tavannut yhden assin, on tavannut todellakin vain yhden assin. En tietenkään voi tietää varmuudella, onko tuttavallasi Asperger tai autismi vai ei. En myöskään pysty sanomaan, onko hänellä narsismi tai ADHD. Ylipäätään, jos odotat oikeasti tuttavastasi antamiesi tietojen perusteella kovin syvällistä analyysiä nimettömiltä nettikirjoittelijoilta, jotka eivät todennäköisesti ole koskaan edes tavanneet tätä tuttavaasi, niin saat odottaa kauan. Joka tapauksessa kirjoituksessasi ei ollut oikeastaan mitään, mikä minussa olisi herättänyt mielikuvan Asperger-ihmisestä."Tuolla perusteella lähes kaikkia ihmisten ominaisuuksia voi pitää negatiivisina. Uskoisin kaikista ihmisen ominaisuuksista olevan selkeää haittaakin"...
Ehkäpä, riippuu keneltä kysyy. Itse olen ehkä keskivertoa mm. sinnikkäämpi, luotettavampi, tarkempi, huolellisempi, vastuullisempi, moniulotteiseen ajatteluun kykenevämpi. Minusta nuo on kaikki normaaleja ominaisuuksia, hyviäkin. Silti jonkujen mielessä ne on sairauksia/kehityshäiriöitä mi, tä en ymmärrä! Nämä on monentekijän (biologian, sairauksien, omien valintojen, elämänkokemusten) yhteisvaikutusta varmaankin. Niin tai näin, en niinkään miettisi onko asperger ym. poikkeus vai sairaus, vaan sitä miten se vaikuttaa elämässä.
Eikö tuo homousasia ole vähän kiistanalainen. Itse ajattelen sen todellakin olevan sairausasteinen poikkeama.
No eikö autismin ja adhd:n yhtenä piirteenä ole sitten ajatella vain itseään,nälviä ja ymmärtää vähän huonosti toisen tunteita ainakin olemuksesta ja elekielestä? Tokikaan kaikki ei ole samanlaisia ja vaikeusasteetkin vaihtelee. Jaa ettei lainkaan viittaa se listaus (eikä siinä kaikki) autismin kirjoon...En odotakaan mitään täydellistä analyysia vaan näkemyksiä. Mutta kyllähän jotain täytyy olla vialla mikäli suhteellisen terveelle helppo rutiinityö on ylivoimaisen vaikeaa, ei viitsi opiskella vaikka hyvää näyttöä, ei ota kunnon vastuuta omasta elämästä jne, ei nöyryyttä vaikka tarvii apua.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuolla perusteella lähes kaikkia ihmisten ominaisuuksia voi pitää negatiivisina. Uskoisin kaikista ihmisen ominaisuuksista olevan selkeää haittaakin"...
Ehkäpä, riippuu keneltä kysyy. Itse olen ehkä keskivertoa mm. sinnikkäämpi, luotettavampi, tarkempi, huolellisempi, vastuullisempi, moniulotteiseen ajatteluun kykenevämpi. Minusta nuo on kaikki normaaleja ominaisuuksia, hyviäkin. Silti jonkujen mielessä ne on sairauksia/kehityshäiriöitä mi, tä en ymmärrä! Nämä on monentekijän (biologian, sairauksien, omien valintojen, elämänkokemusten) yhteisvaikutusta varmaankin. Niin tai näin, en niinkään miettisi onko asperger ym. poikkeus vai sairaus, vaan sitä miten se vaikuttaa elämässä.
Eikö tuo homousasia ole vähän kiistanalainen. Itse ajattelen sen todellakin olevan sairausasteinen poikkeama.
No eikö autismin ja adhd:n yhtenä piirteenä ole sitten ajatella vain itseään,nälviä ja ymmärtää vähän huonosti toisen tunteita ainakin olemuksesta ja elekielestä? Tokikaan kaikki ei ole samanlaisia ja vaikeusasteetkin vaihtelee. Jaa ettei lainkaan viittaa se listaus (eikä siinä kaikki) autismin kirjoon...En odotakaan mitään täydellistä analyysia vaan näkemyksiä. Mutta kyllähän jotain täytyy olla vialla mikäli suhteellisen terveelle helppo rutiinityö on ylivoimaisen vaikeaa, ei viitsi opiskella vaikka hyvää näyttöä, ei ota kunnon vastuuta omasta elämästä jne, ei nöyryyttä vaikka tarvii apua.
lajijasurisPiti jo aiemmin todeta, että kokemusperäisesti taidan olla oikeilla jäljillä, kun ketju keskittyy lähinnä tyrmään kaikki kirjoitukseni eikä ole kunnon debatti vaihtoehtoineen. Tässäpä vielä muutamia linkkejä, joista olen tietoa hakenut (ja toki muutkin dg:t mielessä):
https://fi.wikipedia.org/wiki/Autismi#Sosiaalisen_vuorovaikutuksen_ongelmat
https://www.duodecimlehti.fi/duo94165
https://www.autismiliitto.fi/
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00353
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavaisuus-_ja_ylivilkkaushäiriö
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuolla perusteella lähes kaikkia ihmisten ominaisuuksia voi pitää negatiivisina. Uskoisin kaikista ihmisen ominaisuuksista olevan selkeää haittaakin"...
lajijasurisSemmonen pikku yksityiskohta koihin ominaisuuksiini, että voin toki olla jotain ihan muutakin niin päättäessäni eli nuo ei ole mitenkään automaattiominaisuuksia. Enkä suinkaan ole pelkästään autismin tyyliin rationaalinen asiaihminen, vaan hyvin sensitiivinen monin osin. Mutta en todellakaan ymmärrä miksi pitäisi käyttää energiaa esimerkiksi parisuhdeasioiden miettimiseen, kun kumminkin ennen muuta caudatyyppiset ja endokriiniset oireet haittaa merkittävästi, vaikka jotkut valopäälääkärit ja muut muuta väittää. Psyyke ja tunteet, kun kuulemma ihan oma juttunsa! Ei todellakaan ole! Toisaalta hämmästyttävän sensitiivinen olen ("kehityshäiriöiseksi")mm. hymyileville silmille ja suulle sekä terhakoille tisseille 😊😮
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lajijasuris"Ehkäpä, riippuu keneltä kysyy. Itse olen ehkä keskivertoa mm. sinnikkäämpi, luotettavampi, tarkempi, huolellisempi, vastuullisempi, moniulotteiseen ajatteluun kykenevämpi. Minusta nuo on kaikki normaaleja ominaisuuksia, hyviäkin. Silti jonkujen mielessä ne on sairauksia/kehityshäiriöitä mi, tä en ymmärrä! Nämä on monentekijän (biologian, sairauksien, omien valintojen, elämänkokemusten) yhteisvaikutusta varmaankin. Niin tai näin, en niinkään miettisi onko asperger ym. poikkeus vai sairaus, vaan sitä miten se vaikuttaa elämässä. "
Se, miten Asperger vaikuttaa elämässä, riippuu ratkaisevasti ympäristön suhtautumisesta asiaan. On varmasti paljon asseja, joilla vaikutus on voittopuoleisesti myönteinen. Tuohon listaan omista ominaisuuksistasi en ota kantaa, koska en tunne sinua. Pitkä luettelo omakehua tuli kuitenkin.
"Eikö tuo homousasia ole vähän kiistanalainen. Itse ajattelen sen todellakin olevan sairausasteinen poikkeama."
Tämä homousasian ei ole yhtään kiistanalainen. Lääketieteen tai minkään muukaan tieteen parissa ei käydä mitään vakavaa keskustelua siitä, onko homous sairaus vai ei. Ihmiset, jotka väittävät homoutta sairaudeksi, ovat yleensä joko äärikristittyjä, joiden mielestä asia on näin, koska Raamattu sanoo sen olevan näin, tai jotain muita vastaavia ihmisiä, jotka perustaa mielipiteensä johinkin muuhun kuin järkeen. Tiedeyhteisö on kuitenkin yksimielinen siitä, että homous ei ole sairaus. Toki "kiistanalaisen" kysymyksen saa vaikka siitä, onko maapallo pyöreä vai ei, kun vaan rupeaa väittämään sitä litteäksi, kuten jotkut piirit Amerikassa tekevät.
"No eikö autismin ja adhd:n yhtenä piirteenä ole sitten ajatella vain itseään,nälviä ja ymmärtää vähän huonosti toisen tunteita ainakin olemuksesta ja elekielestä? Tokikaan kaikki ei ole samanlaisia ja vaikeusasteetkin vaihtelee. Jaa ettei lainkaan viittaa se listaus (eikä siinä kaikki) autismin kirjoon...En odotakaan mitään täydellistä analyysia vaan näkemyksiä. Mutta kyllähän jotain täytyy olla vialla mikäli suhteellisen terveelle helppo rutiinityö on ylivoimaisen vaikeaa, ei viitsi opiskella vaikka hyvää näyttöä, ei ota kunnon vastuuta omasta elämästä jne, ei nöyryyttä vaikka tarvii apua."
Asergerin piirteitä ei ole nälviä tai ajatella vain itseään. Toki koska assin sosiaalinen koodisto eroaa keskiverrosta, hän saattaa vahingossa sanoa jotain, jonka neurotyypillinen tulkitsee nävimisesti, mutta oletan sinun tarkoittaneen nälvimisellä tahallista loukkaamista ja ei semmoinen kyllä Aspergeriin kuulu. Se on totta, että osalle asseista voi olla vaikeaa tulkita tunteita ilmeistä. Kuitenkin ajatus siitä, että autisminkirjolaisilla ei olisi empatiakykyä on myytti, josta pitäisi päästä eroon. Mistä sinä tiedät, että tuttavasi työ on helppoa rutiinityötä? Oletko itse joskus tehnyt samaa työtä? Yleisesti ottaen on erittäin ärsyttävää, kun joku ihminen puhuu, miten helppoa jonkn toisen työ on. Tästä on jo puhuttukkin tässä ketjussa. Minulla on se käsitys, että toimistotyö voi olla hyvinkin haastavaa ja äärimmäistä tarkkuuta vaativaa. Toki riippuu varmaan siitäkin, millaista toimistotyötä tekee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ehkäpä, riippuu keneltä kysyy. Itse olen ehkä keskivertoa mm. sinnikkäämpi, luotettavampi, tarkempi, huolellisempi, vastuullisempi, moniulotteiseen ajatteluun kykenevämpi. Minusta nuo on kaikki normaaleja ominaisuuksia, hyviäkin. Silti jonkujen mielessä ne on sairauksia/kehityshäiriöitä mi, tä en ymmärrä! Nämä on monentekijän (biologian, sairauksien, omien valintojen, elämänkokemusten) yhteisvaikutusta varmaankin. Niin tai näin, en niinkään miettisi onko asperger ym. poikkeus vai sairaus, vaan sitä miten se vaikuttaa elämässä. "
Se, miten Asperger vaikuttaa elämässä, riippuu ratkaisevasti ympäristön suhtautumisesta asiaan. On varmasti paljon asseja, joilla vaikutus on voittopuoleisesti myönteinen. Tuohon listaan omista ominaisuuksistasi en ota kantaa, koska en tunne sinua. Pitkä luettelo omakehua tuli kuitenkin.
"Eikö tuo homousasia ole vähän kiistanalainen. Itse ajattelen sen todellakin olevan sairausasteinen poikkeama."
Tämä homousasian ei ole yhtään kiistanalainen. Lääketieteen tai minkään muukaan tieteen parissa ei käydä mitään vakavaa keskustelua siitä, onko homous sairaus vai ei. Ihmiset, jotka väittävät homoutta sairaudeksi, ovat yleensä joko äärikristittyjä, joiden mielestä asia on näin, koska Raamattu sanoo sen olevan näin, tai jotain muita vastaavia ihmisiä, jotka perustaa mielipiteensä johinkin muuhun kuin järkeen. Tiedeyhteisö on kuitenkin yksimielinen siitä, että homous ei ole sairaus. Toki "kiistanalaisen" kysymyksen saa vaikka siitä, onko maapallo pyöreä vai ei, kun vaan rupeaa väittämään sitä litteäksi, kuten jotkut piirit Amerikassa tekevät.
"No eikö autismin ja adhd:n yhtenä piirteenä ole sitten ajatella vain itseään,nälviä ja ymmärtää vähän huonosti toisen tunteita ainakin olemuksesta ja elekielestä? Tokikaan kaikki ei ole samanlaisia ja vaikeusasteetkin vaihtelee. Jaa ettei lainkaan viittaa se listaus (eikä siinä kaikki) autismin kirjoon...En odotakaan mitään täydellistä analyysia vaan näkemyksiä. Mutta kyllähän jotain täytyy olla vialla mikäli suhteellisen terveelle helppo rutiinityö on ylivoimaisen vaikeaa, ei viitsi opiskella vaikka hyvää näyttöä, ei ota kunnon vastuuta omasta elämästä jne, ei nöyryyttä vaikka tarvii apua."
Asergerin piirteitä ei ole nälviä tai ajatella vain itseään. Toki koska assin sosiaalinen koodisto eroaa keskiverrosta, hän saattaa vahingossa sanoa jotain, jonka neurotyypillinen tulkitsee nävimisesti, mutta oletan sinun tarkoittaneen nälvimisellä tahallista loukkaamista ja ei semmoinen kyllä Aspergeriin kuulu. Se on totta, että osalle asseista voi olla vaikeaa tulkita tunteita ilmeistä. Kuitenkin ajatus siitä, että autisminkirjolaisilla ei olisi empatiakykyä on myytti, josta pitäisi päästä eroon. Mistä sinä tiedät, että tuttavasi työ on helppoa rutiinityötä? Oletko itse joskus tehnyt samaa työtä? Yleisesti ottaen on erittäin ärsyttävää, kun joku ihminen puhuu, miten helppoa jonkn toisen työ on. Tästä on jo puhuttukkin tässä ketjussa. Minulla on se käsitys, että toimistotyö voi olla hyvinkin haastavaa ja äärimmäistä tarkkuuta vaativaa. Toki riippuu varmaan siitäkin, millaista toimistotyötä tekee.Mistään omakehuista ei suinkaan ollut kyse.
En ole väittänyt, että kyse olisi juuri ja vain AS:sta ja olen itsekin sitä mieltä ettei tässä ole ns. tyyppitapaus. Ympäristön suhtautumisella on tärkeä merkitys kaikissa vajavuuksissa.
Kyllä sitä itsellekin on ihan tuttua, että tulee sanottua tai tehtyä jotain mitä ei tarkoittanut semmosenaan ja voi olla ihan sekoakin, mutta todellista ajatusta ne eivät kuvaa. Tiedostan nämä aina, mutta ei välttämättä huvita korjata. Vähän samaa kuin Anniina Valtosella yks aamu sään selostuksessa 😁 tai sitten muista syistä ajatus ei kulje.
En ole tehnyt kyseistä työtä, mutta muuten tiedän työn sisällöstä. Henkilöllä on tehtävään soveltuva yleiskoulutus ja pitkäaikainen kokemus sekä työ on suhteellisen itsenäistä, joten tätä kautta työn pitäisi sujua kohtuudella. Toki toimistotyökin voi olla vaikeaa, jos terveys ja osaaminen ja ominaisuudet ei sovi kyseiseen työhön. Mutta silloin ei pidä syyttää yksin työtä ja työnantajaa, vaan miettiä myös voisiko jotain muuta tehdä ja mitä.
Mulle esimerkiksi raksatyö on enimmäkseen todella vaikeaa ja stressaavaa, mutta ei syy ole työssä vaan terveydessä. Sen sijaan toimistyö sujuisi kyllä. Ihan tosissani pyrin täysin itsenäiseen taloushallinnon yrittäjyyteen mentoroinnin avulla. Ei sitä totisesti helpoksi voi sanoa, mutta sujuu minulta ilman stressiä. Miksi? En tiedä mutta mitä väliä, mutta kyllä asenteilla ja elämänkokemuksilla joku merkitys on. Olisi saanut tarkoitusta ja sisältöä elämään, rahaa ja luontevaa ja sopivaa sosiaalisuutta. Nyt on liikaa aikaa miettiä mikä on huonosti, köyhyyttä, syrjäytymistä 😢😦😠
lajijasuris
- Anonyymi
Varma, ettei sinulla olisi tarve käydä psykologilla kun noin toisen piirteitä listaat ja niitä paljon analysioit? Auttaisi varmasti molempia jos toinen teistä edes kävisi kysymässä ihan ammattilaiselta, että mitä tällainen käytös meinaa.
- Anonyymi
Eikös noi ole ihan tavallisia juttu parisuhteissa tai ihmissuhteissa mitä aika moni voisi listata toisista? Eihän se ole mikään psyykkinen häiriö ellei pidä jostain toisen ihmisen piirteestä tai toiminnasta. Sen voin sanoo ettei nyt ole parisuhteesta kyse. Muutenkin kerron aika pintapuoleisesti, mutta ns, iso kuva tästä kuitenkin välittyy.
No mua itse asiassa on monelta kantilta tutkittu ja psyykkisiäkin diagnooseja on, mut ei käytöshäiriöitä tms. Persoonaltaan ollaan varmaan liki vastakohtia. Terveydentilassa ainakin on huikea ero, ja minun haitaksi. Siitä tässä pohjimmiltaan onkin kyse eli mä oon melko vakavasti sairas eikä likikään kaikki suju ja apua tarvisi, mutta hän "kitisee ja vinkuu" joka asiasta ja pyytää apua, vaikka pystyisi itsekin tekeen, ja paremmin kuin mä.
Aikuisen pitää sovittaa omat vaatimiset ja tahtomiset olemassa oleviin resursseihin ja ottaa itse vastuuta. Jos tahtoo jotain, pitää tehdä sen eteen jotain -opiskella, lisää työtä, jopa vaihtaa työtä, miettiä menoja jne!
lajijasuris
- Anonyymi
"työ kauheaa "myrkkyä" vaikka jo rutiinia ja itse hakenut. Kauheaa säheltämistä ja stressiä. Kyseessä kevyt toimistotyö josta minun ymmärtääkseni kukaan täyspäinen mitään stressiä ota"
Tässä oli mielestäni havaittavissa aika ylimielistä suhtautumista toisen työhuoliin. Uskoakseni toimistotyökin on aika tarkkaa työtä. Muutenkaan ei ulkopuolinen ihminen välttämättä voi tietää, mitä kaikkea toisen yöhön liittyy ja mikä kaikki siinä voi aiheuttaa stressiä. Mielestäni ihmiset, jotka puhuvat siitä, miten helppoa jonkun toisen työ on, ovat ärsyttäviä.
Mahdollisesti tämä tuntemasi ihminen ei ole kaikkein omimmillaan toimistotyössä. Joskus ihmisen ammatinvalinta voi mennä pieleen. Esimerkiksi koulutusvalinnattahan ihminen joutuu tekemään aivojen kehitykseen nähden liian nuorena. 15-vuotiaana pitää jo valita, meneekö esimerkiksi ammattikouluun vai lukioon, vaikka silloin on murrosikä pahimmillaan. Jos huomaa koulutus- ja työvalintojensa menneen pieleen, on ihan ymmärrettävää, että se voi aiheuttaa ahdistusta.
Muuhun osaan kirjoitustasi en ota kantaa.- Anonyymi
Joo olen pääpiirteittäin samaa mieltä kanssasi. Tuo kommenttini on tarkoitettu vain tähän ko. juttuun. En ajattele kenestäkään vieraasta noin. Mutta se on ollut vuosikausia tiedossa, ja hänellä itselläänkin, ettei ole omimmillaan toimistotyössä. Tietääkseni mitään kroonista sairautta hänellä ei ole. En viitsi ihan kaikkea laittaa julkiselle foorumille.
Mutta sama homma, ellei vielä pahempaa, myös toisin päin. Hän kuvittelee jatkuvasti, vaikka olen kertonut muuta (pitäisi olla päivänselvää!), että kykykenen tekemään hyvin ja teen mieluusti esimerkiksi: puunkaatoa moottorisahalla, täytän betonimyllyä lapiolla, likimain kaikkia rakennustöitä oli kuuma tai ei. Eikä oo paljon aikaa kun pyysi taas semmoseen missä tarvitaan raajoja. Näin siitä huolimatta, että: 2 raajaa toimii huonosti, nestetasapainossa ja natrium-kalium-säätelyssä sekä selkäytimessä on pysyviä ja merkittäviä vaurioita! Oireet pahenee aina raskaissa ulkotöissä.
Hemmentti luulisi nyt olevan itsestään selvää, ja ehkä on muttei kiinnosta. Moneen kertaan olen selittänyt mikä vaikuttaa ja millai mutta ei, ei mene perille.
Edellä mainitusta huolimatta yritin yhtä linjaa parantaa elämänlaatua ja saada rahaa. Siispä hommasin ja minulla on ollut ihan lähtöpaperit muut omin. talousalan työhön ja olisin etäopiskellut ym. lisää>yrittäjyys olisi ollut toive. Mutta ennen muuta pieni pakko, niin ei tarvi kinata terveyteen liittyvistä seikoista. Kovin suuria vaatimuksia ei sinänsä ole: kiinteä työpiste, ei jatkuvaa menoa sinnetänne ainakaan kävellen, syö ja juo niinku parhaaksi näkee, ilmalämpöpumppu, ei ulos kuumalla, saa säädellä itse työaikaa.
Olen kuullut mm. ettei saa katkeroitua ym. Ei kai eikä siitä sinänsä kyse, mutta yhteiskunnassa on jotain pielessä, ellei sairauksiin puututa ajoissa, yriittänyttä kyykytetään ja toisaalta ollaan liikaa valmiita auttaa niitä, jotka ovat omilla valinnoillaan sössineet. Jos vielä otetaan huomioon sosiaaliset suhteet ja mitkä mahdollisuudet elämässä ylipäänsä on, niin absoluuttiset häiriöt on tässäkin suhteessa isompi haitta ja este kuin muut.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo olen pääpiirteittäin samaa mieltä kanssasi. Tuo kommenttini on tarkoitettu vain tähän ko. juttuun. En ajattele kenestäkään vieraasta noin. Mutta se on ollut vuosikausia tiedossa, ja hänellä itselläänkin, ettei ole omimmillaan toimistotyössä. Tietääkseni mitään kroonista sairautta hänellä ei ole. En viitsi ihan kaikkea laittaa julkiselle foorumille.
Mutta sama homma, ellei vielä pahempaa, myös toisin päin. Hän kuvittelee jatkuvasti, vaikka olen kertonut muuta (pitäisi olla päivänselvää!), että kykykenen tekemään hyvin ja teen mieluusti esimerkiksi: puunkaatoa moottorisahalla, täytän betonimyllyä lapiolla, likimain kaikkia rakennustöitä oli kuuma tai ei. Eikä oo paljon aikaa kun pyysi taas semmoseen missä tarvitaan raajoja. Näin siitä huolimatta, että: 2 raajaa toimii huonosti, nestetasapainossa ja natrium-kalium-säätelyssä sekä selkäytimessä on pysyviä ja merkittäviä vaurioita! Oireet pahenee aina raskaissa ulkotöissä.
Hemmentti luulisi nyt olevan itsestään selvää, ja ehkä on muttei kiinnosta. Moneen kertaan olen selittänyt mikä vaikuttaa ja millai mutta ei, ei mene perille.
Edellä mainitusta huolimatta yritin yhtä linjaa parantaa elämänlaatua ja saada rahaa. Siispä hommasin ja minulla on ollut ihan lähtöpaperit muut omin. talousalan työhön ja olisin etäopiskellut ym. lisää>yrittäjyys olisi ollut toive. Mutta ennen muuta pieni pakko, niin ei tarvi kinata terveyteen liittyvistä seikoista. Kovin suuria vaatimuksia ei sinänsä ole: kiinteä työpiste, ei jatkuvaa menoa sinnetänne ainakaan kävellen, syö ja juo niinku parhaaksi näkee, ilmalämpöpumppu, ei ulos kuumalla, saa säädellä itse työaikaa.
Olen kuullut mm. ettei saa katkeroitua ym. Ei kai eikä siitä sinänsä kyse, mutta yhteiskunnassa on jotain pielessä, ellei sairauksiin puututa ajoissa, yriittänyttä kyykytetään ja toisaalta ollaan liikaa valmiita auttaa niitä, jotka ovat omilla valinnoillaan sössineet. Jos vielä otetaan huomioon sosiaaliset suhteet ja mitkä mahdollisuudet elämässä ylipäänsä on, niin absoluuttiset häiriöt on tässäkin suhteessa isompi haitta ja este kuin muut.
lajijasuris...vähän jatkoa vielä eli olipa sitten aspergeria, ahdistusta liittyen valintoihin tai tyypillistä kateutta tms. niin eroamme kuin yö ja päivä. Ja miksi:
On se niin hirveää, kun ei ole ollut vakavia sairauksia. Aivan kamalaa, kun raajat toimii, kunnolla ja alempi hermosto muutenkin, aineenvaihdunta pelaa, ei tajunnan häiriöitä, ei ankaraa väsymystä. Älliä löytyy kuin sormia, mutta ei jaksa opiskella. Kumma homma jos se multakin onnistuu eikä älliä yhtään - paitsi käytännössä mutta jollain vaan paperilla 😉 Kokopäivätyötäkin joutunut tekeen koko ikänsä eikä siis kokenut köyhyyttä, ihan hirveää! Parisuhteita ollut vasta muutamia mikä hyvä psyykkisesti, sosiaali8sesti ja rahallisesti, kauheaa miten ahdistavaa! Maailmaakin tullut vasta nähtyä kaikki Euroopan Venäjä, Egypti, Intia... kyllä elämä on sitten kamalaa ja epäoikeudenmukaista byääh 😭
Siinäpä sitä miettimistä yleisemminkin keneltä voi ja pitää vaatia kuka ja mitä sekä ketä tarvii apua ja ketä ei niinkään.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lajijasuris"Edellä mainitusta huolimatta yritin yhtä linjaa parantaa elämänlaatua ja saada rahaa. Siispä hommasin ja minulla on ollut ihan lähtöpaperit muut omin. talousalan työhön ja olisin etäopiskellut ym. lisää>yrittäjyys olisi ollut toive. Mutta ennen muuta pieni pakko, niin ei tarvi kinata terveyteen liittyvistä seikoista. Kovin suuria vaatimuksia ei sinänsä ole: kiinteä työpiste, ei jatkuvaa menoa sinnetänne ainakaan kävellen, syö ja juo niinku parhaaksi näkee, ilmalämpöpumppu, ei ulos kuumalla, saa säädellä itse työaikaa."
Näitä olen tarkkaan selostanut lähipiirille, työkkärissä, lääkäreille ym. mutta reaktiot usein aika nuivia ellei jopa halventavia. Mutta siis siinä kohtaa, kun lähdin uuteen opiskeluun, oli kaikki diagnoosit ja niiden merkitys mulle ihan selvää. Eli miksi mm. on tärkeää katsoa mitä ja milloin syö, katsoo miten liikkuu jne. Nimenomainen tarkoitus oli katsoa mitä pystyy jäljellä olevalla työkyvyllä tekeen ja tähän olisin ollut valmis. Alansa entiset ammattilaiset antoivat hyviä arvioita ja siedän työstressiä ja epävarmuutta. Raha ei ole kaikki kaikessa, mutta tuolla olisi taatusti tienannut ainakin sen verran, että saa hyvin kaikki perustarpeet autoineen ja jää vähän bufferiakin millä esim. sijoittamalla kartuttaa varoja.
Jos tuo onnistuu minunlaiselta (joidenkin arvioiden mukaan kehitysvammaiselta idiooltilta!) niin taatusti pystyy aloituksen kaltainen ihminen ainakin jotain tekeen, oli sitten autistinen tai ei. Täytyy olla melkein joko kehari tai liian helpolla päässyt, jos aikuisena sormia napsauttamalla ja huutamalla pitäisi kaikki toiveet toteutua.
Taitaa niihin kehareihin lukeutua ainakin omat vanhemmat; kun samat vaatimukset kuin täysin terveillä, eivät puuttuneet mm. välittömästi selkäytimen ja elektrolyyttien vakaviinka ongelmiin (haukkua, uhkailua, kuritusta muutenkin), törsäsivät rahaa ja kuvittelivat lainan olevan rikkautta(!), osa lääkäreistä; kun suurinpiirtein luulevat ihmisen tykkäävän väsymyksestä, lihasjäykkyyksistä, pidätyskyvyn ongelmista (ja mikä tärkeintä, joskus toiminut normaalisti!), fyysiset oireet vaikuteta psyykeen vaan ongelmat kehityshäiriötä! Pieni buusti yritystoiminnan käynnistymisessä niin oltaisiin siinä työssä mitä pystyy ja voisin tuottaa mammonaa myös yhteiskunnan hyväksi enemmän kuin nyt saan etuuksia!
lajijasuris
- Anonyymi
Aloittajalle:
Ei kuulosta aspergerilta, autismista puhumattakaan. Aspergerin syndrooman diagnosointikriteerit eivät mitenkään täyty.
Ehkä olisi syytä jättää muiden haukkuminen ja muiden haaliminen lähelleen haukuttavaksi paljon vähemmälle ja alkaa miettiä omaa elämäänsä ja omia mahdollisuuksiaan elämänsä parantamiseksi ja mielekkyyden tunteen löytymiseksi.- Anonyymi
Osa oireista kumminkin sopii noihin ko. diagnooseihin ihan hyvin. Sen verran olen niistä lukenut, mutta en kovin syvällisesti tunne. Eikö Asperger oikeastaan ole yksi autismin alatyyppi. Itse asiassa itselläkin on emmän tai vähemmän joitain autismin piirteitä, syy on kylläkin ihan muualla.
En nyt ole samaa mieltä haukkumisesta vaan kyse on enemmän kritiikistä. Omaa elämää ja mielekkyyttä on aika hankala parantaa. Jotain yritystä on ollut, mutta ne ei ole onnistunut monennäköisistä syistä johtuen.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa oireista kumminkin sopii noihin ko. diagnooseihin ihan hyvin. Sen verran olen niistä lukenut, mutta en kovin syvällisesti tunne. Eikö Asperger oikeastaan ole yksi autismin alatyyppi. Itse asiassa itselläkin on emmän tai vähemmän joitain autismin piirteitä, syy on kylläkin ihan muualla.
En nyt ole samaa mieltä haukkumisesta vaan kyse on enemmän kritiikistä. Omaa elämää ja mielekkyyttä on aika hankala parantaa. Jotain yritystä on ollut, mutta ne ei ole onnistunut monennäköisistä syistä johtuen.
lajijasurisLajisusurija on tänäänkin kirjoittanut tutummalla nimimerkillään > poiujgkklm < Siinä vielä naishenkilönä.
Kuitenkin lapsiensa perheet tulevat kohteliaisuuskäynnille isänpäivän kunniaksi. Lapsetkin ovat jo viiskymppisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lajisusurija on tänäänkin kirjoittanut tutummalla nimimerkillään > poiujgkklm < Siinä vielä naishenkilönä.
Kuitenkin lapsiensa perheet tulevat kohteliaisuuskäynnille isänpäivän kunniaksi. Lapsetkin ovat jo viiskymppisiä.En kyllä ole tuo "poiju" vaan kyseessä on joku ihan muu.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä ole tuo "poiju" vaan kyseessä on joku ihan muu.
lajijasurisNiinku eikös "poijulla" ollut itsellään, jos oikein muistan, asperger ja/tai adhd. Minulla ei näitä eikä muitakaan neupsy diagnooseja ole eikä pidä ollakaan. Raajaoireet, cauda-oireet, Natrium-kalium - vaihtelut selittää suurimman osan käyttäytymistä ja toimintarajoitteista Eihän se ole mikään vika, jos sairaana osaa jotain ja keskittyy tähän ja jättää muut vähemmälle sekä on myös kanttia ottaa kantaa, erimieltäkin. PIkemminkin kyse on "pohojalaasesta" mentaliteetista, osin erittäin vaikeista elämänkokemuksista, omien ja muiden virheistä oppimisesta ym.
lajijasuris
- Anonyymi
Minusta on outoa, että joku kirjoittaa tuttavastaan tällä palstalla ja analysoi toisen käytöstä.
Ei tulisi mieleenikään kirjoittaa tuttavastani tuolla tavoin.
Jospa tuttava on läpeensä täynnä tätä jajijasuris -henkilöä.- Anonyymi
Mulle tuli ihan samoja aatoksia aloitusviestistä.
- Anonyymi
Nämä aloittajan kaltaiset ovat todella kamalia ihmisiä!
Pahantahtoista kyttäilyä ja ilkeitä juoruja levittäviä omassa elämässään pettyneitä kiusaajia.
Toivottavasti tämä mainittu tuttava pistää välit poikki täysin ja sulkee aloittajan täysin elämästään. joku muu sen tietysti kimppuunsa saa, ikävä kyllä. ...- Anonyymi
Kommenttisi on valitettavasti enemmän luuloa kuin tietoa tai sitten provoilua. Vaikka en ole joka yksityiskohtaa kirjoittanut, niin ajatuksella jos lukee, ymmärtää varmasti ettei asia ole todellakaan noin.
Itse asiassa se on kaikkein huonoin ratkaisuu pistää välit täysin poikki pysyvästi, mutta ellei mikään muu auta niin parempi kummallekin tehdä niin kuin jatkaa entiseen malliin. Aivan sama tilanne esimerkiksi avioeron kanssa. Silti moni vaan jauhaa niitä vanhoja ihmisuhteita, vaikka voisi ja pitäisi ainakin yrittää uutta kehiin. Mutta sairauksien kanssa tuo ei niin vain onnistukaan. Minulle ei ainakaan tuota vaikeuksia tehdä päätöksiä huonojen ihmissuhteiden kanssa. Kokemusta pahemmastakin niin ehkä se opettaa. Ja sitten, en todellakaan ole sellainen, että hakisin seuraavan jota haukkua netissä!
Tänään olin kävelemässä yhden myös sairaan kanssa ja oli juttua mm. miten paljon sellaiset valittaa eivätkä viitsi edes yrittää, jotka ovat päässeet (liian) helpolla. Hänellä on lähipiirissään "invalidi", jolla ei ole kroonista diagnoosia, vaan on ollut aina täysin saamaton kuntoilun ja yhden jälkikuntoutuksen kanssa.
lajijasuris
- Anonyymi
Summa summarum....
Täysin hedelmätön aloitus enkä ilmeisesti osaa ja ymmärrä juuri mitään. Minun pitää siis hirveänä ja invalidisoituneena mukisematta auttaa terveempää ja sosiaalisesti sekä taloudellisesti paremmin pärjäävää mm. puunkaadossa ja rakennustöissä, kun työssä on niin rankkaa ettei millään polla kestä. Aivan hirveä stressi ja päänsärky ja nuppi ihan sekoo jossei saa vapaalla tehdä just niinko tahtoo. Itkua tiristetään, "itkupotkuraivaria" käytetään oman tahdon pönkimenä.
Hemmetti, pitääkö ottaa projekteja mitä nuppi&lompakko kestä eikä semmosta työtä ole pakko tehdä mikä kuormittaa liikaa! Mulla ei tulis mieleenkään pyytää apua vastaavasti, vaan semmoselta joka oikeesti pystyy, eikä varsinkaan yksipuolisesti ilmaiseksi! Perkele, jos mäki oon valmis tarttumaan haasteisiin!
lajijasuris- Anonyymi
...ja muutenkaan käyttäytyä varsinkaan itseään heikommalle aloituksessa kuvatulla tavalla.
lajijasuris - Anonyymi
Onko tässä keskustelussa joku sanonut, että sinun täytyisi auttaa puunkaadossa tai rakennustöissä? Itse en ole yhtäkään sellaista viestiä huomannut. Ainakin oma kritiikkini on kohdistunut Aspergerin kutsumiseen sairaudeksi (sekä muutamiin muihinkin negatiivisiin näkemyksiisi Aspergerin oireyhtymästä), toisen ammatillisten huolien vähättelyyn ja tiettyihin homofobiselta kalskahtaviin kommentteihisi (mikä toki sinänsä menee vähän ohi aiheen). Tietenkään sinulla ei ole velvollisuutta auttaa vaikka puun kaadossa. Nyt oli havaittavissa sellaista ilmiötä, että sinä marttyroit itsesi, kun kohtaat kritiikkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tässä keskustelussa joku sanonut, että sinun täytyisi auttaa puunkaadossa tai rakennustöissä? Itse en ole yhtäkään sellaista viestiä huomannut. Ainakin oma kritiikkini on kohdistunut Aspergerin kutsumiseen sairaudeksi (sekä muutamiin muihinkin negatiivisiin näkemyksiisi Aspergerin oireyhtymästä), toisen ammatillisten huolien vähättelyyn ja tiettyihin homofobiselta kalskahtaviin kommentteihisi (mikä toki sinänsä menee vähän ohi aiheen). Tietenkään sinulla ei ole velvollisuutta auttaa vaikka puun kaadossa. Nyt oli havaittavissa sellaista ilmiötä, että sinä marttyroit itsesi, kun kohtaat kritiikkiä.
No ei velvollisuutta ei, mutta tarkoitan sitä mikä epäsuhta ja arvostelukyvyttömyys ylipäänsä toisen ajattelussa on. Tarkoitin myös aloituksella ihan muuta keskustelua kuin mitä tuli. PItäisi ilmeisesti kirjoittaa kaikki todella tarkaan, että ne ymmärretään kuten tarkoitin, mutta ajattelin, että rivien välistä vähän luettaisiin. En ole uskovainen tai homofobikko. Kyse on enemmän siitä, että tosi homo on kyvytön lisääntymään ja tätä kautta voi ajatella sen olevan epänormaalia. Pointti ei myöskään ole se onko joku juuri sairaus vai ei.
Viittaako autismin kirjoon tai muuhun vikaan (esim. adhd:n) aloituksessa kerrottu. Autismiinhan kyllä kuulu sellainen kalenterimainen touhu, että nuppi sekoo tai työ kärsii ellei saa harrastaa ja tehdä just silloin, kun on päättänyt eli kaiken pitää olla hyvin säntillistä. Määmää-ajattelu kuuluu myös ja sitä ajetaan vaikka sitten huutamalla, tavaroiden paiskomisella ja väkivallalla, eikö totta? Kiinnitetään huomioo ja määrätään yksityiskohdista vaikkei ne olisi ollenkaan sopivia Ehkä tästä tulee osaksi, ja syystä, käsitys assien epäempaattisuudesta? Pää saattaa kuormittua jo pienestäkin ylikuormasta eli helpohkokin työ voi olla vaikeaa, eikö? Ihmissuhteiden muodostaminen voi olla vaikeaa ja tästä syytä voidaan erota ja asua yksin tai ei kyetä pyytään apua siten kuin olisi tarkoituksen mukaista, eikö?. Jos on ongelmia, pyytääkö terve ihminen itseään merkittävästi sairaampaa tekemään jotain mikä on hyvin hyvin hankalaa ja vieläpä ilman vastavuoroisuutta? Jne.
Suuria ja vakavia vaikeuksia kohdanneet kykenevät monesti ratkaisemaan paremmin itse ongelmansa ja helpolla päässet kermaperseet tarvii kaiken tarjottimella, kun mitään vaikuksia ei siedetä eikä viitsitä yrittääkään!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei velvollisuutta ei, mutta tarkoitan sitä mikä epäsuhta ja arvostelukyvyttömyys ylipäänsä toisen ajattelussa on. Tarkoitin myös aloituksella ihan muuta keskustelua kuin mitä tuli. PItäisi ilmeisesti kirjoittaa kaikki todella tarkaan, että ne ymmärretään kuten tarkoitin, mutta ajattelin, että rivien välistä vähän luettaisiin. En ole uskovainen tai homofobikko. Kyse on enemmän siitä, että tosi homo on kyvytön lisääntymään ja tätä kautta voi ajatella sen olevan epänormaalia. Pointti ei myöskään ole se onko joku juuri sairaus vai ei.
Viittaako autismin kirjoon tai muuhun vikaan (esim. adhd:n) aloituksessa kerrottu. Autismiinhan kyllä kuulu sellainen kalenterimainen touhu, että nuppi sekoo tai työ kärsii ellei saa harrastaa ja tehdä just silloin, kun on päättänyt eli kaiken pitää olla hyvin säntillistä. Määmää-ajattelu kuuluu myös ja sitä ajetaan vaikka sitten huutamalla, tavaroiden paiskomisella ja väkivallalla, eikö totta? Kiinnitetään huomioo ja määrätään yksityiskohdista vaikkei ne olisi ollenkaan sopivia Ehkä tästä tulee osaksi, ja syystä, käsitys assien epäempaattisuudesta? Pää saattaa kuormittua jo pienestäkin ylikuormasta eli helpohkokin työ voi olla vaikeaa, eikö? Ihmissuhteiden muodostaminen voi olla vaikeaa ja tästä syytä voidaan erota ja asua yksin tai ei kyetä pyytään apua siten kuin olisi tarkoituksen mukaista, eikö?. Jos on ongelmia, pyytääkö terve ihminen itseään merkittävästi sairaampaa tekemään jotain mikä on hyvin hyvin hankalaa ja vieläpä ilman vastavuoroisuutta? Jne.
Suuria ja vakavia vaikeuksia kohdanneet kykenevät monesti ratkaisemaan paremmin itse ongelmansa ja helpolla päässet kermaperseet tarvii kaiken tarjottimella, kun mitään vaikuksia ei siedetä eikä viitsitä yrittääkään!
lajijasuris...kämmi editoinnissa ja se pitää olla:
Määmää-ajattelu kuuluu myös ja sitä ajetaan vaikka sitten huutamalla, tavaroiden paiskomisella ja väkivallalla, eikö totta? Ehkä tästä tulee osaksi, ja syystä, käsitys assien epäempaattisuudesta?
Huolien vähättelyä? Halvausoireet ei merkitystä? DIABETES insipidus ei merkitystä? Ihan sama koska ja mitä syö/juo? CAUDA-oireita ei merkitystä? Pitkäaik. Masennus, osin erittäin vaikea eli täyd. itsensä hylkääminen ei merkitystä? Köyhyys ei merkitystä? Syrjäytyminen ei merkitystä? Yritän tehdä väkisin työkyvytöntä? Ei sinä mitään toimistotöitä osaa vaan kaikki raskas fyysinen työ on paljon sopivampaa koska aikaa ja ihminen ilmeisen kykenemätön huolehtiin itsestään? JNE!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...kämmi editoinnissa ja se pitää olla:
Määmää-ajattelu kuuluu myös ja sitä ajetaan vaikka sitten huutamalla, tavaroiden paiskomisella ja väkivallalla, eikö totta? Ehkä tästä tulee osaksi, ja syystä, käsitys assien epäempaattisuudesta?
Huolien vähättelyä? Halvausoireet ei merkitystä? DIABETES insipidus ei merkitystä? Ihan sama koska ja mitä syö/juo? CAUDA-oireita ei merkitystä? Pitkäaik. Masennus, osin erittäin vaikea eli täyd. itsensä hylkääminen ei merkitystä? Köyhyys ei merkitystä? Syrjäytyminen ei merkitystä? Yritän tehdä väkisin työkyvytöntä? Ei sinä mitään toimistotöitä osaa vaan kaikki raskas fyysinen työ on paljon sopivampaa koska aikaa ja ihminen ilmeisen kykenemätön huolehtiin itsestään? JNE!
lajijasuris...ja isolla kirjoitetut niitä mistä tullut eniten vähättelyä mutta samalla eniten valitusta ja polemiikkia! Olen myös itse sitä mieltä, että nuo haittaa eniten toimintakykyä kokonaisuutena, kun muistetaan myös sosiaalinen invaliditeetti.
Mikä tärkeintä työhuolia,ihmissuhteita tai vaikka tavaroita voi ratkaista ja korjata, mutta aina se ei käy sairauksissa ja tässä mielessä olisi hyvä pohtia omien halujen ja toisilta pyydetyn avun suhdetta! Tavarat ei koskaan mene terveyden ja ihmissuhteiden edelle ainakaan minun ja uskoakseni ns. normitallaajan ajatusmaailmassa.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...ja isolla kirjoitetut niitä mistä tullut eniten vähättelyä mutta samalla eniten valitusta ja polemiikkia! Olen myös itse sitä mieltä, että nuo haittaa eniten toimintakykyä kokonaisuutena, kun muistetaan myös sosiaalinen invaliditeetti.
Mikä tärkeintä työhuolia,ihmissuhteita tai vaikka tavaroita voi ratkaista ja korjata, mutta aina se ei käy sairauksissa ja tässä mielessä olisi hyvä pohtia omien halujen ja toisilta pyydetyn avun suhdetta! Tavarat ei koskaan mene terveyden ja ihmissuhteiden edelle ainakaan minun ja uskoakseni ns. normitallaajan ajatusmaailmassa.
lajijasuris" En ole uskovainen tai homofobikko. Kyse on enemmän siitä, että tosi homo on kyvytön lisääntymään ja tätä kautta voi ajatella sen olevan epänormaalia."
Jos ei ole homofobikko, niin ei pidä kirjoittaa homouden olevan vamma tai vika tai sairaus. Siitä tulee nimittäin kyllä mielikuva homofobiasta. Pelkkä lisääntymättömyys ei taatusti riitä sairauden perusteeksi.
"Autismiinhan kyllä kuulu sellainen kalenterimainen touhu, että nuppi sekoo tai työ kärsii ellei saa harrastaa ja tehdä just silloin, kun on päättänyt eli kaiken pitää olla hyvin säntillistä. Määmää-ajattelu kuuluu myös ja sitä ajetaan vaikka sitten huutamalla, tavaroiden paiskomisella ja väkivallalla, eikö totta?"
Tässä oli nyt aikamoista yleistämistä. Suurin osa asseista ei ole vaikka väkivaltaisia.
"Huolien vähättelyä? Halvausoireet ei merkitystä? DIABETES insipidus ei merkitystä? Ihan sama koska ja mitä syö/juo? CAUDA-oireita ei merkitystä? Pitkäaik. Masennus, osin erittäin vaikea eli täyd. itsensä hylkääminen ei merkitystä? Köyhyys ei merkitystä? Syrjäytyminen ei merkitystä? Yritän tehdä väkisin työkyvytöntä? Ei sinä mitään toimistotöitä osaa vaan kaikki raskas fyysinen työ on paljon sopivampaa koska aikaa ja ihminen ilmeisen kykenemätön huolehtiin itsestään? JNE!"
Ilmeisesti halusit tällä sanoa, että sinua ei saa kritisoida toisen työhuolien vähättelystä, koska koet tuttavasi vähättelevän terveysongelmiasi. Kuitenkaan, jos toinen vähätteleekin terveysongelmiasi, se ei kuitenkaan oikeuta sinua vähättelemään hänen työongelmiaan. Silloinhan käytöksenne ei oikeastaan mitenkään eroa toisistaan.
"Tavarat ei koskaan mene terveyden ja ihmissuhteiden edelle ainakaan minun ja uskoakseni ns. normitallaajan ajatusmaailmassa."
Mistä tämä tuli? En ole huomannut, että aiemmin tässä keskustelussa olisi puhuttu ihmisten ja tavaroiden tärkeysjärjestyksestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" En ole uskovainen tai homofobikko. Kyse on enemmän siitä, että tosi homo on kyvytön lisääntymään ja tätä kautta voi ajatella sen olevan epänormaalia."
Jos ei ole homofobikko, niin ei pidä kirjoittaa homouden olevan vamma tai vika tai sairaus. Siitä tulee nimittäin kyllä mielikuva homofobiasta. Pelkkä lisääntymättömyys ei taatusti riitä sairauden perusteeksi.
"Autismiinhan kyllä kuulu sellainen kalenterimainen touhu, että nuppi sekoo tai työ kärsii ellei saa harrastaa ja tehdä just silloin, kun on päättänyt eli kaiken pitää olla hyvin säntillistä. Määmää-ajattelu kuuluu myös ja sitä ajetaan vaikka sitten huutamalla, tavaroiden paiskomisella ja väkivallalla, eikö totta?"
Tässä oli nyt aikamoista yleistämistä. Suurin osa asseista ei ole vaikka väkivaltaisia.
"Huolien vähättelyä? Halvausoireet ei merkitystä? DIABETES insipidus ei merkitystä? Ihan sama koska ja mitä syö/juo? CAUDA-oireita ei merkitystä? Pitkäaik. Masennus, osin erittäin vaikea eli täyd. itsensä hylkääminen ei merkitystä? Köyhyys ei merkitystä? Syrjäytyminen ei merkitystä? Yritän tehdä väkisin työkyvytöntä? Ei sinä mitään toimistotöitä osaa vaan kaikki raskas fyysinen työ on paljon sopivampaa koska aikaa ja ihminen ilmeisen kykenemätön huolehtiin itsestään? JNE!"
Ilmeisesti halusit tällä sanoa, että sinua ei saa kritisoida toisen työhuolien vähättelystä, koska koet tuttavasi vähättelevän terveysongelmiasi. Kuitenkaan, jos toinen vähätteleekin terveysongelmiasi, se ei kuitenkaan oikeuta sinua vähättelemään hänen työongelmiaan. Silloinhan käytöksenne ei oikeastaan mitenkään eroa toisistaan.
"Tavarat ei koskaan mene terveyden ja ihmissuhteiden edelle ainakaan minun ja uskoakseni ns. normitallaajan ajatusmaailmassa."
Mistä tämä tuli? En ole huomannut, että aiemmin tässä keskustelussa olisi puhuttu ihmisten ja tavaroiden tärkeysjärjestyksestä."Ilmeisesti halusit tällä sanoa, että sinua ei saa kritisoida toisen työhuolien vähättelystä, koska koet tuttavasi vähättelevän terveysongelmiasi. Kuitenkaan, jos toinen vähätteleekin terveysongelmiasi, se ei kuitenkaan oikeuta sinua vähättelemään hänen työongelmiaan. Silloinhan käytöksenne ei oikeastaan mitenkään eroa toisistaan."...
Ei näin ja toki saa kritisoida, mutta tähän liittyy oikeastaan se keskeisin juttu mistä on kyse ja mitä mä olen yrittänyt moneen kertaan hänelle selvittää. Kyllähän nyt lukuisat merkittävät sairaudet sentään on paljon suurempi paha kuin jotkut työhuolet! En minä loputtomiin auta ja vieläpä ilmaiseksi suhteellisen tervettä, paljon maailmaa nähnyttä, paremmin toimeentulevaa ihmistä, jos kyse on vain tahtomisesta.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ilmeisesti halusit tällä sanoa, että sinua ei saa kritisoida toisen työhuolien vähättelystä, koska koet tuttavasi vähättelevän terveysongelmiasi. Kuitenkaan, jos toinen vähätteleekin terveysongelmiasi, se ei kuitenkaan oikeuta sinua vähättelemään hänen työongelmiaan. Silloinhan käytöksenne ei oikeastaan mitenkään eroa toisistaan."...
Ei näin ja toki saa kritisoida, mutta tähän liittyy oikeastaan se keskeisin juttu mistä on kyse ja mitä mä olen yrittänyt moneen kertaan hänelle selvittää. Kyllähän nyt lukuisat merkittävät sairaudet sentään on paljon suurempi paha kuin jotkut työhuolet! En minä loputtomiin auta ja vieläpä ilmaiseksi suhteellisen tervettä, paljon maailmaa nähnyttä, paremmin toimeentulevaa ihmistä, jos kyse on vain tahtomisesta.
lajijasurisIlmeisesti kyse on vähän myös ihmissuhde-ja rahahuolista ja näihin liittyy omaa huonoa käytöstä.
Olen pitkäpinnainen, mutta kyllä mä kerran (ehkä useammankin) olen antanut kuulua"ystävällismieliseen" tyyliin: Voi vi**u, että kehtaatkin valittaa mulle monivammaiselle joka asiasta ja pyytä aina apua, mutta sun ei itse tarvi jostain kumman syystä auttaa mua koskaan missään. Mieti nyt vähän miten hyvä terveys sulla on ja mitä kaikkea sä oot tehnyt ja voinut tehdä. kun mu elämä ollut enimmäkseen pelkkää pa*kaa. Meinaatko sä hemmetti ihan tosissas, että mun oireilla on helppoa tai mukavaa tehdä. Mut ei sua kiinnosta, sulla on vaan sun halut! Miten sä voitkin valittaa ja hölmöillä kaikkien asioiden kanssa, kun minullekin "vaikealle keharille" on päivän selvää ettei työ voi aina olla kivaa ja olisin jopa ollut valmis yrittäjäksi. Rahan käytössä pitää olla järki ja tunteet balanssissa eli kaikkea ei saa mitä tahtoo. Parissuhteessa ei voi olla liian tiukka, ja kytätä ja vaatia toiselta jatkuvasti liikaa. Hemmetti jos noi on mullekin selviä asioita niin ehkä kannattais pikkuisen miettiä mitä kellekin sanoo ja mitä tekee!
lajijasuris
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446