Kukkapenkissäni kasvaa sitkeä elämänlanka,joka
leviää vuosivuodelta ja kieputtaa itsensä toisten kukkien varren ympäri.Kertokaa miten saan sen
hävitettyä.On tosi kiusallinen kasvi valkoisita kellokukista huolimatta.Olisin tosi kiitollinen jos antaisitte neuvoja.
elämänlanka kukkapenkiissä
5
4834
Vastaukset
- kokenut
Varminta on kitkeä kasvit juurineen, mikä ei suinkaan ole helppo tehtävä sen kasvaessa muiden kasvien välissä. Siksi paikkaa on syytä seurata koko kesän ja kasvi on poistettava juurineen heti, kun sen huomaa. Näin sen saa häviämään muutamassa vuodessa. Jos paikalla ei kasva muita kasveja, karhunköynnös on helppo poistaa peittämällä alue mustalla muovilla vuodeksi tai pariksi. Muovin päälle on hyvä tuoda jotain katetta painoksi.
- meillä!
Olen taistellut jo 7v elämänlangan kanssa. Oli ehtinyt villiintyä tontille, kun talon ostin. Kukkapenkistä olen kaivellut elämänlangan juuria pois monena vuonna, vaihtanut multaa, kääntänyt lapiolla ja kaikki löytämäni juuren palat noukkinut pois, mutta aina elämänlanka kasvaa takaisin. Olen kuullut ettei maahan tarvitse jäädä kuin cm pala juurta, niin siitä kasvaa ja leviää... Eli näyttäisi aika toivottomalle, ellei sitten vaihda multaa aivan kokonaan ja laita muovia uuden mullan alle ja reunoille.
- myrkynkeittäjä
tuikkatte vähän rounduppia lehteen, kuolee juuriaan myöten. vuosien saatossa kaikki häviää.
- elämänlangan voittaja
myrkynkeittäjä kirjoitti:
tuikkatte vähän rounduppia lehteen, kuolee juuriaan myöten. vuosien saatossa kaikki häviää.
Samoin kävi minulla aikanaan. Lahjaksi saatu yksi verso levisi, levisi. Sitä tunki maasta monen metrin päästä varsinaisesta kasvista.
Tein näin: Laitoin lasipulloon Rounduppia ja työnsin kasvin verson liemeen ja jätin siihen moneksi viikoksi. Pullon voi kaivaa mmahan niin, että n 1/3 jää näkyviin ja pullon suukohdan suojata kivillä, tiilillä tai jollakin vain mikä suojaa sitä ja kulkijoita toinen toisiltaan.
Silti myös kaivamalla sain koottua valkoista haurasta vyyhteä muutaman jätesäkillisen roskiin.
Mutta tämäkään ei välttämättä auta, koska kasvilla on erillisi versoja lukematon määrä, kun se on oikein päässyt kokoistamaan.
Toiseen puutarhaani muuton jälkeen ilmaantui kuin tyhjästä yksi verso. Ajattelin että tuonhan kerkeän jonain päivänä. Mitä vielä, se jäi siihen ja seuraavana kesänä oli koko penkki täynnä sen versoja. Kaivoin ylös koko penkin, 9 neliötä (keskellä omenapuu). Siilasin esiin jokaisen pätkän tuota valkoista hirvitystä. Sekin oli jo tehnyt versoja kiveyksen alta kohti toista penkkiä. Kivet nurin, lapiota ja siivilöintiä.
Elämänlangan hävittäminen on iso homma, mutta se onnistuu, koska juuren pätkät, pienemmitkin erottaa muista, niin valkoisia ja omansa laisia ne ovat. Mutta on hyvä muistaa, että puolen sentin pituinen pätkä riittää: se alkaa alusta.
- pms68
taimiliikkeissä yms prismoissa jne on vihreä pullo ja kyljessä voikukkia. sitä raakana sumutinpulloon ja lehdille viikottain. lähtee elämänlanka ja jättiputki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760