Naapuri saastuttaa pihani

Anonyymi

On se kumma, kun naapurin kolme vaahterapuuta saa saastuttaa pihani. Kaikki lehdet tulevat minun tontilleni ja minä joudun ne poistamaan.
No naapuri on lähdössä ensi viikolla syyslomalle ja minä kerään kaikki vaahteranlehdet pihastani ja kippaan naapurin oven eteen.
Jos kyselee noista lehdistä, niin sanon, että ollut kova tuuli ja lehdet lentäneet kait ovesi edustalle..heh.

Helppoa kuin heinän teko.

309

19054

    Vastaukset

    • Anonyymi

      Säkität ne lehdet ja postitat naapurille, menee paremmin jakeluun.

      • Anonyymi

        😂 😂 😂 😂 Mulla riittää omalla pihalla sama vaahteraongelma. Vuosia toivonut tuulen kaatavan vaahterat pois kun niitä ei omin luvin saa kaupungin mailta kaataa😡


      • Anonyymi

        Niin huusi naapurille ja kusin sen auton päälle
        .t. avaaja.


      • Anonyymi

        Ihme vouhkaamista puitten lehtien takia, huhhhuh!!
        Itse oot varmasti just se rasittavin naapuri joka valittaa joka asiasta, ihan taatusti kirjoittelet Post it-lappuja mattotelineisiin ja aidan tolppiin 🧐
        Asun maalla, jossa piha on täynnä viereisen metsän lehtiä, voi kun näkisit miten paljon niitä on!! Tyhmintä mitä vois tehdä, olisi haravoida ne ja kuskata kilometrien päähän kaatopaikalle tms. Ota ihmeessä hyöty irti ilmaisesta lannoitteesta ja maanparannusaineesta, jos nyt yleensä kärsit katella esim. kasvimaata tai kukkapenkkiä pihallas. Anna niitten lehtien olla!!! Ja katso, keväällä on vain ohut kerros pitsimåisiä lehtiä maassa. Keväällä kun kuitenkin pitää haravoida, ne on silloin sata kertaa kevyempi saada pois. Lisäksi on nurmikkosi ja kasvisi saaneet loistavan lannoitteen. Äly hoi, ja jos et kestä naapurin puita, muuta keskelle kaupunkia!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme vouhkaamista puitten lehtien takia, huhhhuh!!
        Itse oot varmasti just se rasittavin naapuri joka valittaa joka asiasta, ihan taatusti kirjoittelet Post it-lappuja mattotelineisiin ja aidan tolppiin 🧐
        Asun maalla, jossa piha on täynnä viereisen metsän lehtiä, voi kun näkisit miten paljon niitä on!! Tyhmintä mitä vois tehdä, olisi haravoida ne ja kuskata kilometrien päähän kaatopaikalle tms. Ota ihmeessä hyöty irti ilmaisesta lannoitteesta ja maanparannusaineesta, jos nyt yleensä kärsit katella esim. kasvimaata tai kukkapenkkiä pihallas. Anna niitten lehtien olla!!! Ja katso, keväällä on vain ohut kerros pitsimåisiä lehtiä maassa. Keväällä kun kuitenkin pitää haravoida, ne on silloin sata kertaa kevyempi saada pois. Lisäksi on nurmikkosi ja kasvisi saaneet loistavan lannoitteen. Äly hoi, ja jos et kestä naapurin puita, muuta keskelle kaupunkia!!

        Lehtiä on niin paksu kerros, että kun lumi liimaa ne levyksi nurmikon päälle niin sieltä alta ei nouse muuta kuin voikukat ja ratamot. Loppukesästä bonuksena sienet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtiä on niin paksu kerros, että kun lumi liimaa ne levyksi nurmikon päälle niin sieltä alta ei nouse muuta kuin voikukat ja ratamot. Loppukesästä bonuksena sienet.

        Onko sulla lumiliimaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtiä on niin paksu kerros, että kun lumi liimaa ne levyksi nurmikon päälle niin sieltä alta ei nouse muuta kuin voikukat ja ratamot. Loppukesästä bonuksena sienet.

        Mitä sieltä muka lumen läpi talvella sitten noin muutenkaan pitäisi nousta...Teilläpäinkö kasvaa voikukkaa ja ratamoa kesät talvet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla lumiliimaa?

        impataanko nykyään jo luntakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme vouhkaamista puitten lehtien takia, huhhhuh!!
        Itse oot varmasti just se rasittavin naapuri joka valittaa joka asiasta, ihan taatusti kirjoittelet Post it-lappuja mattotelineisiin ja aidan tolppiin 🧐
        Asun maalla, jossa piha on täynnä viereisen metsän lehtiä, voi kun näkisit miten paljon niitä on!! Tyhmintä mitä vois tehdä, olisi haravoida ne ja kuskata kilometrien päähän kaatopaikalle tms. Ota ihmeessä hyöty irti ilmaisesta lannoitteesta ja maanparannusaineesta, jos nyt yleensä kärsit katella esim. kasvimaata tai kukkapenkkiä pihallas. Anna niitten lehtien olla!!! Ja katso, keväällä on vain ohut kerros pitsimåisiä lehtiä maassa. Keväällä kun kuitenkin pitää haravoida, ne on silloin sata kertaa kevyempi saada pois. Lisäksi on nurmikkosi ja kasvisi saaneet loistavan lannoitteen. Äly hoi, ja jos et kestä naapurin puita, muuta keskelle kaupunkia!!

        😊😊😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme vouhkaamista puitten lehtien takia, huhhhuh!!
        Itse oot varmasti just se rasittavin naapuri joka valittaa joka asiasta, ihan taatusti kirjoittelet Post it-lappuja mattotelineisiin ja aidan tolppiin 🧐
        Asun maalla, jossa piha on täynnä viereisen metsän lehtiä, voi kun näkisit miten paljon niitä on!! Tyhmintä mitä vois tehdä, olisi haravoida ne ja kuskata kilometrien päähän kaatopaikalle tms. Ota ihmeessä hyöty irti ilmaisesta lannoitteesta ja maanparannusaineesta, jos nyt yleensä kärsit katella esim. kasvimaata tai kukkapenkkiä pihallas. Anna niitten lehtien olla!!! Ja katso, keväällä on vain ohut kerros pitsimåisiä lehtiä maassa. Keväällä kun kuitenkin pitää haravoida, ne on silloin sata kertaa kevyempi saada pois. Lisäksi on nurmikkosi ja kasvisi saaneet loistavan lannoitteen. Äly hoi, ja jos et kestä naapurin puita, muuta keskelle kaupunkia!!

        Ole hyvä, ota ruohonleikkuri aja nurkikon, lehdet menee pieneksi silpuksi ja on parasta lannoitetta nurmikolle.
        Kukat ja kaikki mitä olekkaan pihallesi istuttanut tykkää kovasti.
        Eihän lannoitetta kannata pois kantaa, silti pihasi on siisti kun näin teet.

        Rituli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtiä on niin paksu kerros, että kun lumi liimaa ne levyksi nurmikon päälle niin sieltä alta ei nouse muuta kuin voikukat ja ratamot. Loppukesästä bonuksena sienet.

        Aja ruohonleikkuria silpuksi, hyvää lannoitetta. Tai muuta kerrostaloon ei tarvitse stressata luonnosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        impataanko nykyään jo luntakin?

        Mitä itse ajattelet asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😂 😂 😂 😂 Mulla riittää omalla pihalla sama vaahteraongelma. Vuosia toivonut tuulen kaatavan vaahterat pois kun niitä ei omin luvin saa kaupungin mailta kaataa😡

        On uusavutonta porukkaa kaada se puu, ja jos tullaa kyselemää nii sanot tuuli sen kaato ja oli pakko pilkkoa koko paska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😂 😂 😂 😂 Mulla riittää omalla pihalla sama vaahteraongelma. Vuosia toivonut tuulen kaatavan vaahterat pois kun niitä ei omin luvin saa kaupungin mailta kaataa😡

        Minulla on myös vaahteraongelma. Vaahtera on minun pihalla muutaman metrin päässä pensasaidasta ja sen takana noin kolmen metrin päässä on raja. Vaahtera ei ymmärrä missä on raja ja tiputtaa niitä naapurin puolellekin joten kun naapurissa ei ole ketään kotona käyn salaa haravoimassa heidän pihalta lehtiä. Vielä ei ole tullut valitusta. Onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtiä on niin paksu kerros, että kun lumi liimaa ne levyksi nurmikon päälle niin sieltä alta ei nouse muuta kuin voikukat ja ratamot. Loppukesästä bonuksena sienet.

        Ajat ruohokoneella vaahteralehdet silpuksi ei jää kuin moottorisahan purua muistuttavaa silppua, ja sitte kompostiin. Näin olen toiminut jo vuosia, mutta vaahteralehdet tulee silputa VAIN kuivina, tai pikkupakkasessa jäätyneinä, muutoin saat aikaseksi sellasta keltasta tahmaa, mikäli märkinä yrität silputa niitä. Etuna se, että 5 kottikärryllistä vaahteranlehtiä menee silputtuna yhteen kärryyn jatkolaidoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtiä on niin paksu kerros, että kun lumi liimaa ne levyksi nurmikon päälle niin sieltä alta ei nouse muuta kuin voikukat ja ratamot. Loppukesästä bonuksena sienet.

        No haravoi ne pois??? Tai jos et nyt itse millään kykene niin pyydä naapurias


      • Anonyymi

        Miten tämä liittyy lehtiongelmaan ja miksi linkin lopussa on cf?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme vouhkaamista puitten lehtien takia, huhhhuh!!
        Itse oot varmasti just se rasittavin naapuri joka valittaa joka asiasta, ihan taatusti kirjoittelet Post it-lappuja mattotelineisiin ja aidan tolppiin 🧐
        Asun maalla, jossa piha on täynnä viereisen metsän lehtiä, voi kun näkisit miten paljon niitä on!! Tyhmintä mitä vois tehdä, olisi haravoida ne ja kuskata kilometrien päähän kaatopaikalle tms. Ota ihmeessä hyöty irti ilmaisesta lannoitteesta ja maanparannusaineesta, jos nyt yleensä kärsit katella esim. kasvimaata tai kukkapenkkiä pihallas. Anna niitten lehtien olla!!! Ja katso, keväällä on vain ohut kerros pitsimåisiä lehtiä maassa. Keväällä kun kuitenkin pitää haravoida, ne on silloin sata kertaa kevyempi saada pois. Lisäksi on nurmikkosi ja kasvisi saaneet loistavan lannoitteen. Äly hoi, ja jos et kestä naapurin puita, muuta keskelle kaupunkia!!

        VAAHTERANLEHDET EI MAADU. Se on ongelmahäte. Sama ongelma kun naapurin vaahtera pudottaa lehdet pihaamme ja 9x käsileikkauksessa olleena niitä haravoin naapurini katsoessa tupakkipaikaltaan etupohastaan. Hänen rouva ansa sitten ärsytää 2 kantoa meidän etupihassa ja niistä sitten huomauttelee kun emme tuhoa niitä. Ja kun olemme pois kotoa käyvät moottorisahalla leikkaamassa pihamme raja aita pensaan juuresta poikko kun häiritsee heitä.


    • Anonyymi

      Mä kippaan ne naapurin oven eteen ja terasille. On muuten aika iso läjä.
      Mulla on monia sellaisia lehtienkeräyssäkkejä Motonetista ostettuna.
      Hauskaa katsella, kun naapuri saapuu syyslomalta ja oven edessä, sekä terasilla puolen metrin kerros vaahteran lehtiä.
      Lähtevät ensi tiistaina Kuusamoon Rukalle kait vaeltelemaan.
      Näin frouva kertoi.

      • Anonyymi

        Tehokas mutta laiton konsti olisi maalata telalla seiniä ja tapetoida talo niillä lehdillä


      • Anonyymi

        Selvää vihaa, kaunaa ja kateutta. Ainoastaan sitä.


      • Anonyymi

        eli sinä syyllistyt "saastuttamiseen" mutta naapurisi ei.
        kannattaa varomitä tekee saat itse tuosta sakot... tiedän tapauksen jossa joku muukin idiootti teki noin ja sai sakot...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvää vihaa, kaunaa ja kateutta. Ainoastaan sitä.

        Ja millähän mittarilla?


      • Anonyymi

        Koronaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja millähän mittarilla?

        Ihan paras olisi ottaa tuo asia puheeksi naapurin kanssa, ja sopia, miten asian suhteen menetellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvää vihaa, kaunaa ja kateutta. Ainoastaan sitä.

        Niin on. Naapuri tuo takas lehet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli sinä syyllistyt "saastuttamiseen" mutta naapurisi ei.
        kannattaa varomitä tekee saat itse tuosta sakot... tiedän tapauksen jossa joku muukin idiootti teki noin ja sai sakot...

        Entiset koulukiusaajat jatkavat ainoilla osaamillaan keinoilla toisten kiusaamista luullen omien suurten tunteiden perusteella toimivansa hyväksyttävästi, vaikka tosiasiassa tekevät laittomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan paras olisi ottaa tuo asia puheeksi naapurin kanssa, ja sopia, miten asian suhteen menetellään.

        Samaa mieltä kannattaa jutella. Oma naapuri kyllä oli fiksu tuli itse sanomaan et he käyvät itse ne haravoimas tän pihalta pois. Et näin täällä..=)...


      • Anonyymi

        Kiva kun kirjoitit, tiedän mitä naapurini ajattelee.


      • Anonyymi

        Tiedätkö jonkun, joka omistaa vuohia, hän voisi tulla ne siivoamaan vuohen talviherkuksi. Myös kotikanalat olisivat kiinnostuneita.


      • Anonyymi

        On olemassa laki erinäisistä naapuruusuhteista ja siinä pykälä 8, Se antaa asialliset ohjeet miten toimia tuossa tilanteessa. Ei tartte alkaa omin päin touhuamasn. Pyydä naspuria korjaamaan asia sen mukaisesti, voi johtaa puiden kastamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä kannattaa jutella. Oma naapuri kyllä oli fiksu tuli itse sanomaan et he käyvät itse ne haravoimas tän pihalta pois. Et näin täällä..=)...

        Miksei asiaa voi ihan reilusti ottaa puheeksi naapurin kanssa?
        Onhan päivänselvää, että naapurisi ymmärtää lehtien tippuvan tontillenne.
        Ei täällä kertominen ainakaan auta asiaa.
        Mene ja puhu naapurisi kanssa äläkä mieti.
        Ja tuollaiset "kosto-vien lehdet ovelle " jos ei ole sanaakaan edes maininnut asiasta eivät ainakaan naapurisopua edistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan paras olisi ottaa tuo asia puheeksi naapurin kanssa, ja sopia, miten asian suhteen menetellään.

        Minä kaadoin naapurin puut kun oli lomalla


      • Anonyymi

        "Hauskaa katsella, kun naapuri saapuu syyslomalta"
        Se voi olla lyhytaikainen hauskuus. Kun on silmät mustana ja turvoksissa, niin monesti näkee huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä kannattaa jutella. Oma naapuri kyllä oli fiksu tuli itse sanomaan et he käyvät itse ne haravoimas tän pihalta pois. Et näin täällä..=)...

        Nimenomaan! Jos ne lehdet ja lumihiutaleet, jotka tuuli kuljettaa ovat ylivoimainen este omakotiasujalle (ilmeisesti), ei aloittajalla ole muutenkaan edellytyksiä enää ylläpitää taloansa. Mutta jos pääasia on se riitely, niin menettele tosiaan niin, ettet viritä asiasta mitään keskustelua vaa vie ne naapurille.

        Raamatullinen luomisoppi: Jumala loi "saastuneet" metsät ennen ihmistä?? Vaikka ko. teoksessa puhutaan "paratiisista"??

        Kehitysoppi: Elävät olennot kehittyivät maailmaan, jonka metsät olivat sataprosenttisesti saastuneita??

        Onhan näitä termejä ja niiden käyttäjiä! Onhan niitä....


      • Anonyymi

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Jos omistaa ruohonleikkurin niin sillä ajelee lehdet edestakaisin sössöksi ja jättää maatumaan ja ravitsemaan maata. Madot syövät silpun ja kuohkeuttavat samalla maa-ainesta.


      • Anonyymi

        Kylläpä tulet onnelliseksi. Naapurin kanssa on kiva poltella lehtiä, puhua p...a hallituksesta ja sienistä olut mutta mutta...taitaa jäädä sinulta väliin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä kaadoin naapurin puut kun oli lomalla

        Toivottavasti sait sakot laittomasta kaadosta ja toisten omaisuuteen kajoamisesta. Tuo tapaus verrattavissa siihen, että joku tulee kivittämään ikkunasi tai tuhoamaan ovesi oman lomasi aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli sinä syyllistyt "saastuttamiseen" mutta naapurisi ei.
        kannattaa varomitä tekee saat itse tuosta sakot... tiedän tapauksen jossa joku muukin idiootti teki noin ja sai sakot...

        Naapurisi ilmoittaa poliisille, joka hetkessä saa selville, kenen tekosia lehtisäkit ovat. Käy vain katsomassa, kenen pihalla ei lehtiä ole. Saat sakot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan paras olisi ottaa tuo asia puheeksi naapurin kanssa, ja sopia, miten asian suhteen menetellään.

        Miksi ottaa puheeksi?
        Lehdet ovat varisseet laillisesti istutetusta puusta. Olet saanut olla sen varjossa ja ihailla sen väriloistoa koko kesän ja syksyn, nyt lehdet putoavat, ei siinä mitään keskusteltavaa ole. Joko haravoit tai et.
        Naapurisi ei tule haravoimaan pihaasi, jollei ole ihan nynny ihminen ja sinä mahdoton naapuri.
        Jo se. että valitat normaalia syksyn ilmiötä, osoittaa, että sinun tulisi asua kerrostalossa keskikaupungilla, missä ei ole puista pelkoa.
        Olisi pitänyt ottaa aikanaan huomioon luonto, kun muutit kotiin, jolla on oma piha.
        Ilmeisesti pihassasi ei kasva mitään, koska syksyllä perennatkin on poistettava ja pensasaidat leikattava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Kun vaahtera aiheuttaa noin paljon ongelmia, eikö olisi aihetta pyytää kaupunkia kaatamaan vaahterat pois.
        Oudoksuttaa maininta, ettei ole lehtikompostoria. Miksei ole? Omakotitaloihin on hankittava asumiseen tarvittavia asioita, joita ei kerrostaloissa tarvita, kuten puutarhatyökalut, lumilapiot ja katuharjat, samoin löydettävä lehtikompostille paikka. Tai hankittava kompostori. Se on ilman muuta selvää, ja on turha valittaa, jos ei ole asiaa hoitanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos omistaa ruohonleikkurin niin sillä ajelee lehdet edestakaisin sössöksi ja jättää maatumaan ja ravitsemaan maata. Madot syövät silpun ja kuohkeuttavat samalla maa-ainesta.

        Kokeilin viime syksynä. Ei madoille kelpaa vaahteranlehdet. Puolikesästä alko ruoho tunkea ruskean moskan läpi. Ne ei oo vieläkään maatuneet ja uutta lehteä tulee päälle. Maassa on kyllä matoja.


      • Anonyymi

        Rukalle valehtelemaan,vaeltelemaan,valehtelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Aja ruohonleikkurilla silpuksi, anna olla massa kevääseen ja saat ilmaisen lannoituksen nurmikollesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei asiaa voi ihan reilusti ottaa puheeksi naapurin kanssa?
        Onhan päivänselvää, että naapurisi ymmärtää lehtien tippuvan tontillenne.
        Ei täällä kertominen ainakaan auta asiaa.
        Mene ja puhu naapurisi kanssa äläkä mieti.
        Ja tuollaiset "kosto-vien lehdet ovelle " jos ei ole sanaakaan edes maininnut asiasta eivät ainakaan naapurisopua edistä.

        Niin varmaan olisikin, mytta kuinka moni naapuri tekee asialle? Odottaa vaan, että toinen väsyy ja voi jatkaa mielivaltaista lejtien heittelyä Apn pihalle. Musta Ap voisi kippaa ne takaisin naapurilleem


      • Anonyymi

        Eli siis teet hirmu ison homman ja lisäksi pilaat suhteesi naapuriin? Käsittääkseni hyvä suhde naapuriin olisi paljon mukavampi, mutta jos sinä nautit vihollisuudesta, niin ei kai sille sitten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Miten saataisiin järjestettyä lehtien kuljetus kaupungin vuokraamille viljelypalstoille? Meillä palstat ovat paikoin aika savisia ja lehdet olisivat hyvää maanparannusainesta.

        Olen vienyt pihaltamme nyt kolmena syksynä lehtiä palstalleni ja maan multavuus on parantunut paljon, vaikka maa ei kovin savinen ollutkaan.

        Syksyn lehtiä tulisi paljon ja esim. sadalle aarin kokoiselle palstalle lehtiä uppoaisi isot määrät, 10-20 jätesäkillistä per palsta. Älytöntähän lehtiä ainakaan kaatopaikalle on kuljettaa.

        Tarvittaisiin jonkinlaista suunnittelua, että tuon saisi toimimaan kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ottaa puheeksi?
        Lehdet ovat varisseet laillisesti istutetusta puusta. Olet saanut olla sen varjossa ja ihailla sen väriloistoa koko kesän ja syksyn, nyt lehdet putoavat, ei siinä mitään keskusteltavaa ole. Joko haravoit tai et.
        Naapurisi ei tule haravoimaan pihaasi, jollei ole ihan nynny ihminen ja sinä mahdoton naapuri.
        Jo se. että valitat normaalia syksyn ilmiötä, osoittaa, että sinun tulisi asua kerrostalossa keskikaupungilla, missä ei ole puista pelkoa.
        Olisi pitänyt ottaa aikanaan huomioon luonto, kun muutit kotiin, jolla on oma piha.
        Ilmeisesti pihassasi ei kasva mitään, koska syksyllä perennatkin on poistettava ja pensasaidat leikattava.

        Vaahteran lehdet ovat pahimmasta päästä maatumaan, siinä se ongelma. Perennoja ei ole mikään pakko raivata syksyllä. Vain isommat katkon ja jätän penkin päälle, ovat talven siinä juurten suojana ja keräävät lunta.


      • Anonyymi
        JarskiLu kirjoitti:

        Toivottavasti sait sakot laittomasta kaadosta ja toisten omaisuuteen kajoamisesta. Tuo tapaus verrattavissa siihen, että joku tulee kivittämään ikkunasi tai tuhoamaan ovesi oman lomasi aikana.

        Ei tuota ole oikeasti tapahtunut. Joku surkea pieni ihminen kirjoitti mielikuvitustarinoita. Saa olla "kova jätkä" edes omissa päiväunissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan paras olisi ottaa tuo asia puheeksi naapurin kanssa, ja sopia, miten asian suhteen menetellään.

        Ainoa älykäs kommentti. Jos lehtiä on paksu kerros, ne eivät maadu.
        Vaahteran lehdet täytyy haravoida, koska ne, suuren kokonsa vuoksi, maatuvat huonosti.
        Tämä on puutarha-alaa 3 v opiskelleen ihmisen l minun , faktoihin perustuva, kommentti.


      • Anonyymi

        Kerää säkillinen lehtiä ja käy tiputtamassa heidän savupiippuun niin paljon kuin saat menemään. Tumppaa rimalla tiiviiksi, niin saat menemään enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Taloyhtiön on järjestettävä lehtien pois vienti, tavalla tai toisella. Ei ole yhden asukkaan huoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Ehkä uusavuttomin kommentti ikinä, siis hetkeen. Oletan, että joku nappaa haasteesta kiinni. Ei sillä, että jäisin sitä innolla odottamaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja ruohonleikkurilla silpuksi, anna olla massa kevääseen ja saat ilmaisen lannoituksen nurmikollesi.

        Itsekkin murskaan liki kaikki lehdet ruohokoneella silpuksi, ja sitten kompostiin maatumaan, ja näin olen mullasta omavarainen ollut jo vuosia, ei tartte kuin hiekka seottaa sekaan.

        Tota en kyllä ymmärrä että pitäisi nurmia lannottaa, kasvaa muutenkin liiaksi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehdet on melkoinen ongelma rivitaloasumisessani, kun ei ole paikkaa minne viedä. Taloyhtiön bioroskis täyttyy hetkessä ja lienee väärä paikka lehdille. Lehtikompostia ei ole:(
        Sama ongelma vuodesta toiseen. Lohduttaa, että koko rivitalo saa osansa. Nämä ihanat vaahterat ja koivut, syksyn tulleen lehtipainajainen!

        Miksi pitää tehdä asia itelle ongelmaksi sekä painajaiseksi? Tässä edellä on lueteltu jo monta käytännön niksiä hoitaa "lehtipainajainen", miksi et siis hyödyntäisi "painajaistasi"?


    • Anonyymi

      Lopeta valitus ja haravoi pihasi!

      • Anonyymi

        Niin minä haravoinkin, mutta lehdet kippaan naapurin terasille.
        Hahhaaaaaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minä haravoinkin, mutta lehdet kippaan naapurin terasille.
        Hahhaaaaaa

        Puhu ensin naapurillesi, että aijot tehdä niin. Kaipa naapuri osaa arvostaa sitä, että olet haravoinut lehdet.


      • Anonyymi

        Jos naapurisi oin niin idiotti, ettei oma-aloitteisesti ole ottanut asiaa kanssasi pheeksi, niin lehtipuhaltimella puhaltaisin naapurien kotona ollessa lehdet heidän puolelle ja he sitten keräisivät tai antaisivat olla pihallaan ihan miten vain. Luulisi silloin jo tajuavan tulla asiasta jotain sopimaan kansasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhu ensin naapurillesi, että aijot tehdä niin. Kaipa naapuri osaa arvostaa sitä, että olet haravoinut lehdet.

        Luuletko, että suomalainen arvostaa toistaa. Hah.Käyttäisivät idiootit edes maskia, kun vahvasti suositellaan. Kyllä individualisimi on Suomessa päässyt liian pitkälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minä haravoinkin, mutta lehdet kippaan naapurin terasille.
        Hahhaaaaaa

        Ei kannata innokkaasti haravoida lehdista irtpá ravinteita maahan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata innokkaasti haravoida lehdista irtpá ravinteita maahan

        Nurmikolta kyllä kannattaa melko tarkkaan, koska muuten voi tulla jääpoltetta.


      • Anonyymi

        Kannatan! Tee niin. Yksi naapurini täällä Jyväskylässä on muuten 81v, vasta osa-aikaeläkkeellä ja hoitaa omien lehtiensä ja lumiensakin lisäksi muutaman naapurinkin vastaavat, ellemme selvästi kiellä. Hänellä nähkääs ei ole älypuhelinta, kuten aloittajalla.

        Ei ne lehdetkään "lääppimällä" lähde!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhu ensin naapurillesi, että aijot tehdä niin. Kaipa naapuri osaa arvostaa sitä, että olet haravoinut lehdet.

        Vaahteran lehdet silppuuntuvat ruohonleikkurilla hyvin kuivina huhtikuun auringossa. Teroita leikkurisi, odota kuivumista, aja pariin kertaa. Hupsista! Lehdet ovat jauhona.
        Näin se menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko, että suomalainen arvostaa toistaa. Hah.Käyttäisivät idiootit edes maskia, kun vahvasti suositellaan. Kyllä individualisimi on Suomessa päässyt liian pitkälle.

        Niinpä, olisiv<at apinat matkustaneet vain kotimaassa, eikä etelässä hakemassa kaikenmaailman kuppia ja aidseja tänne.


    • Anonyymi

      Aloittaja ei liene aivan järjissään. Jäänyt lapsen asteelle.

      Luonto toimii omalla tavallaan ja tuuli siirtelee mm. puiden lehtiä. Ne on itse siivottava.

      Entäs jos lumisade sattuu puhaltamaan naapurin ilmansuunnasta, viekö aloittaja naapurille lumikolan ja sanoo: "Se on sun luntas!"

      "Äitiii! Tuu pyyhkiiiiin!" 🍁🍂🍃🌨️

      • Anonyymi

        Kyllä se lumi sataa naapurin taivaalta kun sieltä tuulee


      • Anonyymi

        Nyt minä siirtelen niitä lehtiä ja naapuri luulee, et tuuli..heh.
        Mitäs lähtee syyslomalle.


      • Anonyymi

        Aivan samaa mieltä. Jos tuuli sattuu puhaltamaan lehtiä pihallesi, niin se on luonnonvoima eikä naapurin syy. Juuri viimeviikolla haravoin toiselta puolelta tietä naapurin tammesta lentäneet lehden kuusi kottikärryllistä. Ei tullut mieleenikään mennä valittamaan eihän se ole naapurin syy mistä päin tuuli puhaltaa. Aidan takana aikoinaan naapurin rouva haravoi lehtiä nurmikoltaan ja heitti ne aidan yli minun tontilleni ja huusi, että ne ovat teidän puun lehtiä.
        Silloin harmitti, koska olin juuri muutama päivä aikaisemmin haravoinut omat nurmikkoni omalta tontiltani. No enää ei rouva haravoi kun on siirtynyt toisen laiselle tontille. (hautausmaalle rauha hänen sielulleen) Jote tottele lehdistä marisja todelliseen ihmismäiseen asenteeseen ja haravoi. Sehän on hyötyliikintaa eikä sinusta kehity sohvaperunaa. Lets go haravoimaan. Toinen vaihtoehto on että muutat kerrostaloon.
        Lopeta turha nurina elämässä on suurempia murheitakin. Kyllä korona opettaa.
        Toivottelee yxi haravoija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt minä siirtelen niitä lehtiä ja naapuri luulee, et tuuli..heh.
        Mitäs lähtee syyslomalle.

        Naapurisi haravoi lehdet rajalle löysään kasaan, ja kun tuúli käy teidän ylisenne, siirtyvät lehdet sinun puolellesi naapurin hymyillessä tyytyväisenä omalla kuistillaan.


    • Anonyymi

      Elä välitä pösilöjä riittää!! Naapurin tontilla tosi vaarallinen puu kaikille ympäristössä liikkujille ja eniten tuolle tollopäälle itselle. Ei kaada puuta pois --no tollo vasurihan se siinä onkin!!!!!!!

    • Anonyymi

      Käy kaatamassa litran pullollinen glysofaattia naapurin puiden juureen niin ei ensivuonna ole lehtiä vaahteroissa.

      • Anonyymi

        Parempiakin nesteitä löytyy :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempiakin nesteitä löytyy :D

        Ei aloittajaalla mitään pihaa ole
        Ehkä rivarin aitaus

        Sdp


      • Anonyymi

        Ei sitä juurelle kannata laittaa. Pitää ruiskuttaa lehtiin. Huomaamaton tapa on porata pieni reikä vaikka maanrajaan ja ruiskulla laittaa sitä rungon sisälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä juurelle kannata laittaa. Pitää ruiskuttaa lehtiin. Huomaamaton tapa on porata pieni reikä vaikka maanrajaan ja ruiskulla laittaa sitä rungon sisälle

        Naapurin piha nautti kotirauhan suojaa, joten jos siellä jotain puuhailet olet jo vain olemalla naapurin alueella asiattomasti rikkomassa lakia.


      • Anonyymi

        Se on glyfosaatti.


      • Anonyymi

        tai ammusse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä juurelle kannata laittaa. Pitää ruiskuttaa lehtiin. Huomaamaton tapa on porata pieni reikä vaikka maanrajaan ja ruiskulla laittaa sitä rungon sisälle

        Mun naapurini vaimo tuli kanssani vapaaehtoisesti siivoamaan lehtensä pois. Ja hänessä kun oli muutama reikäkin valmiina maarajan yläpuolella, niin ruiskutin niihin siittiöitä naapurin huomaamatta. Kylläpä helpotti. Mutta tulispa äkkiä lumet ja tuulet heiltäpäin. Odottavan aika on pitkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempiakin nesteitä löytyy :D

        Juu! Reikä n. 1m "maarajan yläpuolelle" ja sinne ruiskautat siemennestettä. Ja aloittajalle riittää 15mm: reikä. Syvyys 40mm:ä, ettei peräseinään toppaa. Tee se naapurisi nähden ja sitten juutuupia katselemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurin piha nautti kotirauhan suojaa, joten jos siellä jotain puuhailet olet jo vain olemalla naapurin alueella asiattomasti rikkomassa lakia.

        Tällaisesta me kaikki "nautimme".


      • Anonyymi

        Eikä sulla juomavettä.


    • Anonyymi

      Mutta mitä voisi laittaa naapurin salaojien tarkistuskaivoihin jotta ne ei haise, voiko wunderbaumia laittaa?

      • Anonyymi

        Käy tarkistamassa ne säännöllisesti se tehostaa tuuletusta.


    • Anonyymi

      Jos kaataa polttoöljyä suoraan savupiippuun niin kuulemma talo lämpeää nopeammin?

      • Anonyymi

        Täällä taas kommentoi fiksu ja filmaattinen.


      • Anonyymi

        Puut ovat tärkeitä ihmisten mielenterveydelle. Puiden myrkyttäminen poistaa suojan tonttien rajalta, vähentää kauneutta.

        Lehdet eivät saastuta.


      • Anonyymi

        Ongelmia ITSELLE ja muille löytyy kyllä mitä typerimmistä asioita jos niitä etsii sen sijaa että hoitaisin asian niin kun se kuuluu tehdä


    • Anonyymi

      Mitä saastetta niistä puista tulee pihallesi?

      • Anonyymi

        Vaahteran lehtiä. S24 algoritmi suositteli tätä aihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehtiä. S24 algoritmi suositteli tätä aihetta.

        Vaahteran lehdet eivät ole saastetta.


      • Anonyymi

        Suomalsiten suurin kansantauti - mielensä pahoittaminen.


      • Anonyymi

        Ihmettlin tässä samaa mitä saastetta vaahteran lehdistä🤔!. Eiköhä taas krran näitä mukavia naapuri sopuja😉🍁!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaahteran lehtiä. S24 algoritmi suositteli tätä aihetta.

        Minulle poliisin alkometri suositteli kävelyä


    • Anonyymi

      Jos puiden okset ulottuvat omalle pihallesi ja sen myötä myös lehdet tippuvat puusta pihallesi, voit leikata kaikki tontillesi ulottuvat oksat pois. Jos naapurisi on niin tyhmä, ettei asia valkene hänelle, niin tee asia hänelle selväksi.
      Puu sijaitsee väärässä paikassa - naapurikin on otettava tällaisessa asiassa huomioon.

      • Anonyymi

        Pakko kertoa tähän hauska juttu. Mun naapuri vanha rutiseva äijä valitti, kun mun puun yksi oksa kasvoi puoli metriä sen tontin puolelle (tosin ei kasva enää). Sen jättilehmuksesta kasvaa edelleen 10 kuutioo mustaa paskaa tiputtavaa oksikkoa mun tontin yläpuolella!!! Että jotkut kehtaa, ja kehtaahan ne.


      • Anonyymi

        Etkö voi keskustella hyvässä hengessä naapurisi kanssa josko puun voisi kaataa?


      • Anonyymi

        Jokin yllämainitsema osaisi tulla asiasta jo etukäteen keskustelemaan ja sopimaan.
        Tyypilline suomalainen SDP jne. ei edes kykene sellaisen ajatteluun.


      • Anonyymi

        tai hyväveli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kertoa tähän hauska juttu. Mun naapuri vanha rutiseva äijä valitti, kun mun puun yksi oksa kasvoi puoli metriä sen tontin puolelle (tosin ei kasva enää). Sen jättilehmuksesta kasvaa edelleen 10 kuutioo mustaa paskaa tiputtavaa oksikkoa mun tontin yläpuolella!!! Että jotkut kehtaa, ja kehtaahan ne.

        Nämä vanhat äijät ovat pahimpia. Seuraavaksi tulee niiden muijat.


    • Anonyymi

      Muuta kaupunkiin, kun et kestä asua maalla.

      • Anonyymi

        Älä muuta kaupunkiin ongelma on vielä pahempi pienten tonttien takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä muuta kaupunkiin ongelma on vielä pahempi pienten tonttien takia.

        Muuta kaupunkiin, jossa ei ole puita, pihoja, rajoja, eikä naapureitakaan.


    • Anonyymi

      luulisi, että olisi helpompaa (ja fiksumpaa) puhua naapurille ongelmastasi. kun tieten tahtoen menet luvatta naapurin tontille ja roskaat sitä, yhtäkkiä sinä oletkin syyllinen.

    • Anonyymi

      Maksan erään maanviljelijän pölhölle pojalle, että ottaa tankin puolilleen sikalan lietelantaa ja käy pruuttaamassa sen vaahteranlehti ongelmaisen urpon etupihalle ja julkisivuun.

      Mitä luulet saako muuta ajattelemisen aihetta kuin vaahteranlehdet? ;)

      • Anonyymi

        Niin, tai sitten vain kuvitelmissasi teet noin. Kukaan maaviljelijä tai poika ei tee rikosta tuollaisen lapsen tasolle jääneen moniongelmaisen uuvatin takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tai sitten vain kuvitelmissasi teet noin. Kukaan maaviljelijä tai poika ei tee rikosta tuollaisen lapsen tasolle jääneen moniongelmaisen uuvatin takia.

        Pölöhö Jonne teköö! :D :D :D


    • Anonyymi

      Onpa ahdistava kirjoitus. Jo solet niiin onnekas, että sinulla on oikein oma piha, jota haravoida, etkö voisi iloita siitä? Onko ainoa ja suurin ongelmasi tänä miljoonia ihmisiä kurittavana ja valtavat määrät ihmisiä tappavanakin sairauden aikana vain nuo luonnon upeat vaahteranlehdet. Mieti kuinka monella ei ole edes kotia, puhumattakaan omasta pihasta, jota haravoida. Juuri tällainen väkivaltainen asennoituminen naapureihin ja koko elämään tekee kaikesta niin vaikeaa. Voisiko asian ratkaista uulla tavoin? Naapuri varmasti tulisi mukaan haravoimaan, mutta ei varmasti uskalla edes ehdottaa tuollaiselle naapurille asenteineen. Tarjoa talkoo ja kahvit päälle. Elämä voisi voittaa tuossakint ilanteessa. JA luonto puhumattakaan puun lehdistä syksyllä, ei saastuta mitään.

      • Anonyymi

        Kyllä se ottaa päähän, kun on omasta pihasta lehtipuut kaatanut ja istuttanut tuijaa sun muuta tilalle. Silti pitää, koska naapuri.


      • Anonyymi

        Ei ole Corona tappanut valtavia määriä ihmisiä. Sitä paitsi Sorona ei ole AP:n ongelma, kun se vaan istuu yksin kotona ja hautoo kostoa naapurille. Ei mene puhumaan sille naamatusten, vaan noudattaa social distancing - odottaa että naapuri on vähintään 500 km:n päässä.

        Hyvä idea! Ensin ne voivat haravoida yhdessä ja sitten päiväkahveet sekä naapurin herralle että rouvalle!


      • Anonyymi

        se on verenvähyydestä kärsivä hyväveli, ei se saa syntisille naapureille edes puhua ja sen huomaa ---> ajatukset kiertävät kehää ja poikivat kirjoituksia tänne ja huoh....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Corona tappanut valtavia määriä ihmisiä. Sitä paitsi Sorona ei ole AP:n ongelma, kun se vaan istuu yksin kotona ja hautoo kostoa naapurille. Ei mene puhumaan sille naamatusten, vaan noudattaa social distancing - odottaa että naapuri on vähintään 500 km:n päässä.

        Hyvä idea! Ensin ne voivat haravoida yhdessä ja sitten päiväkahveet sekä naapurin herralle että rouvalle!

        ne on nuo lessukat aivan oma lajinsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ottaa päähän, kun on omasta pihasta lehtipuut kaatanut ja istuttanut tuijaa sun muuta tilalle. Silti pitää, koska naapuri.

        No mee haravoimaan. Parempi sekin, kun täällä valittaa.


    • Anonyymi

      Juuri tällainen väkivaltainen asenne koko elämää ja kaikeka kohtaan on alkusyy kaikelle kalliille, huonolle ja sairaalle elämässämme. Ahkerasti vihaavat ajavat toisten puskureissa kiinni, vain kiusaksi, sitten kaasu pohjass aohittavat ja tappavat pahimmillaan viettomat suojatiellä. Vihaavat vievät kaiken sivuraiteille ja tuhoavat kaiken hyvän. KAikki on vain vihaa ja vihaa ja koston kierrettä. Ei koskaan nähdä hyvää elämässä. Se tulee niin jumalattoman kalliiksi. Kävellään toisia päin ja puretetaan koiralla vastantulija niin, että veri virtaa, ambbulenssit vie ja lääkärikunta hoitaa. Vaivaksi tulee veriset vaatteet, reikäinen jalka, menetetyt tunnit ja työkyvyn aleneminen. Jos kaikelle aletaan laskea hintaa, ollaan isoissa summissa ja vaikka vain yhdessä vihassa. Justamattomuudessa. Inhottavassa asenteessa ja huonosa käytöksessä. Mitei lehtien kärrääjä. Sinäkin maksat. Loppujen lopuksi. Aivan varmasti teoistasi tavalla tai toisella. Valitsetko siis helpon ja mukavan vai pahan ja vaikean tien?

    • Anonyymi

      Käykö noin paljon kateeksi naapurisi hienot vaahterat?


      Oot just samantyylinen hourupää, kuin oma ex-naapurini... Muutin työasioiden takia muualle.

      Nautin oikein kun tuuli lennättää lehtiä kaltaistesi kyylien pihalle..


      Muuta vaikka kerros/rivitaloon, jos noin ahdistaa.

      Jos jääräpäisesti haluat asua omakotitalossa, niin voisin suosittella asuinpaikaksesi myös jotain aluetta, jossa ei oo naapureita, eikä kasva paljon yhtään puita, miten olis esim esim joku pieni tuulenpieksämä saari/ulkoluoto merellä, tai esim ihan pohjoisin lappi...

      • Anonyymi

        Ensi viikolle luvattu mätiä ilmaa ja saan varmaan kaikki vaahteranlehdet kerättyä omasta pihastani. Täytyy levittää lehdet tasaisesti napuurin terassille, ettei ala epäillä. Myös rännit täytyy täyttää lehdillä.
        Voi prkl, et tollaset roskaavat hienostonaapuri ottaa päähän, mutta sitä saa mitä tilaa


      • Anonyymi

        Ei ap voi muuttaa lappiin, se kuolisi ikävään, kun ei olisi naapureita, joiden kanssa kinastella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi viikolle luvattu mätiä ilmaa ja saan varmaan kaikki vaahteranlehdet kerättyä omasta pihastani. Täytyy levittää lehdet tasaisesti napuurin terassille, ettei ala epäillä. Myös rännit täytyy täyttää lehdillä.
        Voi prkl, et tollaset roskaavat hienostonaapuri ottaa päähän, mutta sitä saa mitä tilaa

        Vai hienostonaapuri!? Taidat liioitella, kun lomamatkat sen hyväksi on 1-0. Miten hienostoihmiset edes olisi joutuneet sinne teidän rupulähiöön?


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä? Nyt kyllä tuulelle pitää sun kertoa,miksi näin nyt?
      Et voi olla tosissasi:)

      • Anonyymi

        Oletko kirjannut mustakantiseen vihkoosi, että myös kärpäsiä on lentänyt pihallesi naapurin tontin puolelta?!


    • Anonyymi

      Hei Ap, jos minä olisi sinä olisin iloinen koska olen hullu harava. Havahtunut vuosikymmeniä mikään lehtimeri ei riitä. Hauis kasvaa lehdet putosi, minä haravoin.

    • Anonyymi

      Että jotkut ihmiset jaksavat valittaa pienistä. Asiallinen keskustelu sinua vaivaavasta asiasta naapurin kanssa voisi olla paikallaan? Tämänkin voisi kääntää positiiviseksi: Ilmaista lannoitemateriaalia lehtikompostoriin, hyvää liikuntaa ja raitista ilmaa. Kun on saanut elämässä lisäaikaa ja parantunut tappavasta taudista (toivottavasti ei uusiudu) niin ei oikein jaksa jauhaa tämmöisistä, mutta onhan se toki inhimillistä.

      • Anonyymi

        kyl se hyvävelijärjestön vanhimmisto tulee ja "keskustelee" :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyl se hyvävelijärjestön vanhimmisto tulee ja "keskustelee" :(

        hyväveljille voi kutsua keskustelukumppaniksi paikallisen mopokerhon ukot!


    • Anonyymi

      Vaahteran lehdet on puistomaisen kauniita kuivana ollessaan, nauti niistä niin kauan kun lehdet on kuivia ja aja ne sen jälkeen ruohonleikkurilla silpuksi ja ruohon lannoitteeksi.
      Asioilla tuppaa olemaan aina kaksi puolta, hyvä ja huono. Valinta on sinun!

      • Anonyymi

        hyvä ajaa märkiä lehtiä ruohonleikkurilla silpuksi?


      • Anonyymi

        Vaahterasta nyt sattuu tulemaan tavallista enemmän lehtiä. Ei niillä voi päällystää nurmikkoa. Nurmi tukahtuu alle
        Nimim. Yksi nuori vaahtera tontilla, hiekkakentällä -toistaiseksi


    • Anonyymi

      Itse en haravoi ja omassa pihassa on ryppäässä n36v vanhoja vaahteroita 7 kpl. Lehtiä on mutta en haravoi vaan ajan ruohonleikkurilla usein syksyisin lehdet muusiksi. Joskus tuntuu että jääpä paljon mutta ihmeesti se lehtimuhju vaan katoaa siitä jonnekin. Joka pv kävelen husqwarnan mikä lie ammattikone 53cm tommoinen https://www.olenius.fi/verkkokauppa/fin/m_53s_pro_honda_160_cc_silppuava_53_cm-p-30457-0 jo monta vuotta vanha mutta jauhaa hyvin kaiken. Ei kestä montaa minuuttia kun perässä kävelee ja ongelmat on poissa. Joskus odottelin kauan ja lehteä oli 15cm ja se olikin hitaampaa ja maatuminen kesti pidempään ja hmm se oli huono diili se mutta joka pv lähes kun tekee niin kyllä on helppoa. Robottileikkurit ei pystyt tuohon ellei ole suuri leikkuri ja laitetaan ajamaan pientä puiden aluetta jatkuvasti. Tuttava kokeili ja ei muhjaa lehtiä tarpeeksi. Turha naapurin tontille on mitään kippailla kun näin helpolla pääsee ja saa vielä ravinteita pihaan.

    • Anonyymi

      iso on ongelmasi
      (vastaa melkeinpä ydinsotaa)

    • Anonyymi

      Pruuuuuhhh...no oh..jopas irtosi. Tais tulla kokkareita mukana...

    • Anonyymi

      Minkä tähden ylipäätään seuraat näitä ns. mainitsemiasi hienostonaapureitasi? Kannattaako kadehtia niin paljon, että saat raivarin pihallesi lentelevistä puiden lehdistä? Ymmärrätkö että sinulla itselläsi on ongelma. Eikä se ole mainitsemasi vaahteran lehdet. Toki kaikki käsittävät sen että tilanne ärsyttää, mutta mittasuhteet raivosi ja vihanpitosi suhteen ei ole oikea, joten ongelma on sinussa ja sinun elämässäsi. Ja kaikki on niin suhteellista. Vihaamasi ihmiset ovat etuoikeutettuja ja varakkaita, mutta taidatpa olla sinäkin jonkun toisen mielessä täysin sitä samaa. Kuitenkaan et sitten tyydy siihen materiaaliseen hyvään mitä elämässäsi on. Voi olla, että miten voisit tyytyäkään, kun itse olet tyytymätön kaikesta materiasta ja elintasosta huolimatta. Niin, eihän ulkonaiset asiat sisimmältään todellista onnea tuo, ainoastaan helpottavat elämistä. Todellinen syvin elämänsisältö täytyy löytyä aivan muusta. Silloin et haluaisi enää raivota syksyn tipauttamista puiden lehdistä pihasi nurkalla ja jaksaisit nähdä asiat kuin asiat oikeassa tärkeysjärjestyksessään.. Tuon kaiken takia todellakin maailma on juuri sitä mitä se on. Ja syy ei löydy lehdistä vaan aivan muualta.

      • Anonyymi

        Koeta nyt hieman jaksottaa tekstiä, ei tuollaista umpipuuroa kukaan jaksa lukea.


    • Anonyymi

      Istutan kokoajan vaahteroita rajalle, jos ne noin vitutta. Ne itseasiassa lähtevät kasvamaan vaikkei tahtoisikaan.

      Kyllä se mulla passaa.

    • Anonyymi

      Hyvä hyvä.

    • Anonyymi

      Viereisen parkkiruuden kuski parkkeeraan maasturin aina siihen mun paikan viereisen viivan viereen ja jättää auton metrin kauemmas "päädystä" kuin mitä vois ajaa eli keskelle parkkista, ei siis edes katso miten parkkeeraa. Parasta on se, ettei koskaan olla oltu samaan aikaan lähdössä tai tulossa, ei ole ollut tilaisuutta sanoa asiasta. Jos mun tuuri pitää, niin takuulla takuulla vetää herneen nenään jos opetan ajamaan autoa.

      Suomalaiset on kyllä vittumaista porukkaa, ei muuten toi oma tilanne, mutta kun lähes mahdotonta päästä parkkiruudusta ilman että pitää ensin pakittaa ja sitten ottaa hieman sivummalta lisää vauhtia ja vasta sitten peruuttaa kokonaan, takana kun on toiset parkkipaikat ja niissä melkein aina 1 tai 2 autoa just takana niin ei pysty yhdellä peruutuksella lähtemään, en ole missään aiemmin törmännyt vastaavaan, tuntuu jotenkin järjettömältä, toi maasturi ilmesty tohon pihaan puoli vuotta sitten ja sama ralli jatkunu siitä lähtien, aivan kuin sen kuski vaan heittäis auton siihen jotenkin ottamatta huomioon viereistä autoa, tilaa olisi vaikka kuinka kun sillä toisella puolella tyhjä ruutu :)

      Voisin toki laputtaa auton, mutta jos on oikeesti tosi vittuimainen niin ties mihin ryhtyy. Apua!!! Auttakaa!!! Kauhulla odotan talvea ja sitä että siihen mun viereen tulee auto toiselle puolelle, millä mä sitten pääsen siitä pois!!!

      • Anonyymi

        Peruuta se oma autosi parkkiin niin pääset aina helposti lähtemään.


      • Anonyymi

        Se sinun parkkikaverisi on ajatellut fiksusti suojellaakseen maasturiaan lommoilta. Hän ajaa autonsa mahdollisimman kauas kahdelta muulta sivulta, mutta pysyy just ja just omassa karsinassaan, näin hänen ei periaatteessa tarvitse kytätä kuin yhtä sivua kolhuilta,, sitä sinun puoleista. Varmaan tarkistanut Trafilta omistajan/haltijan nimen varmuudeksi?


    • Anonyymi

      Aloittajan elämä on täysin pilattu, kuinka tuollaisesta traumasta voi ikinä toipua?

      Myy talosi sellaiselle, joka tykkää haravoida, muuta itse kerrostaloon, näissä ei ole pihatöitä eikä tiemaksuja, ei nää tokii niin fiinejä ole kuin OMAKOTITALOT mutta hyvin on eletty, ikkunasta voi katsoa kun lehdet putoilee, talkkarit sitten haravoi, talvella talkkari tekee jopa lumityötkin mun puolesta!

      • Anonyymi

        Hyvä hyvä! ☺😀


      • Anonyymi

        Kerrostalossa on pihatöitä, jos vaan haluaa tehdä. Jotkut myös tekevät.


    • Anonyymi

      Tuskin puun lehtiä saasteeksi voi laskea. Ne on tarkoitettu puiden omaksi ravinnoksi joka siis ensin maatuu ja sitten puut voivat imeä keväällä takaisin sen ravinnon jonka syksyllä menettivät.

      On tuo nyt paljon terveellisempää kuin vaikka Olkiluodon ydinjätteen hautausmaa...

      • Anonyymi

        Oletko tosissasi ja käynyt Suomalaisen peruskoulun?

        Lähes kaikki ravinteet lähtevät lehdistä pois siinä vaiheessa, kun lehtien väri muuttuu ja jäljelle jaa vain hiilipohjaisia yhdisteitä, jotka toki ovat hyväksi maaperälle. Esimerkiksi lehtivihreään hajoaa ja typpi siirtyy talven ajaksi puun runkoon.

        Kasvit eivät tunnetusti käytä maaperän hiiliyhdistesteitä vaan kasvin tuottamat hiiliyhdisteiden hiili on peräisin ilmankehän hiilidioksidista.

        Lisää asiasta löytyy helposti wikipedian artikkeleista fotosynteesi ja ruska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tosissasi ja käynyt Suomalaisen peruskoulun?

        Lähes kaikki ravinteet lähtevät lehdistä pois siinä vaiheessa, kun lehtien väri muuttuu ja jäljelle jaa vain hiilipohjaisia yhdisteitä, jotka toki ovat hyväksi maaperälle. Esimerkiksi lehtivihreään hajoaa ja typpi siirtyy talven ajaksi puun runkoon.

        Kasvit eivät tunnetusti käytä maaperän hiiliyhdistesteitä vaan kasvin tuottamat hiiliyhdisteiden hiili on peräisin ilmankehän hiilidioksidista.

        Lisää asiasta löytyy helposti wikipedian artikkeleista fotosynteesi ja ruska.

        Arvostaisin valistustasi asian suhteen jos olisit jättänyt pois ensimmäisen rivin.


    • Anonyymi

      Puhalla lehtipuhaltimella tasaiseen kerroksen naapurisi pihaan mikäli ovat naapurin puolen puista.

    • Anonyymi

      Ketään ei kiinnosta sun tonttis

    • Anonyymi

      Ei lehdet saastuta.

    • Anonyymi

      Kaada pakkasnestettä puun juureen niin loppuu saastutus

    • Anonyymi

      Mun ikävanhemmat olivat tehneet kai sellaisen sopimuksen kun esim kumpikaan ei ikänsä puolesta jaksaneet enää haravoida omakotitalonsa lehtiä ja kun heidänkin pihan vaahteran lehdet kolmasosalta taisi noin mennä naapurin pihan puolelle tuulen takia esim että.naapuri sai haravoida ne painavat lehdet heidän puolelleen.Siis asiaa tietämättömälle sanon sen asian että vaahteran lehdet maassa jotenkin ehkä vähän vettyvät ilmeisesti tai joka tapauksessa painavat paljon kun niitä alkaa olla miltei puoleen väliin polvea ja sitten isoissa kasoissa haravoiden niitä painoa voi tulla jo esim sata kiloa kun isot vaahtera lehdet ovat vettyneet. Niin on tai oli kurja että eivät voineet vetää suoraan vanhusten kompostiin niitä vaahteran lehtiä (kun se komposti oli kyllä siinä rajalla eikä siinä kohtaa ollut myöskään aitaa heidän tonttien välillä)että oli kyllä pieni kiusa että je sieltä toiselta tontilta haravoivat vain takas ison ja korkean meidän vanhusten vaahteroiden aiheuttaman maanpeittomassan päälle.Kerran ennekuin heidän talo ja se vaahtera puiden aiheuttama joka syksyinen satojen kilojen haravointi show myyntiin joidenkin muiden hikoiktavaksi ja tehtäväks niini yksin sen shown hikoilin (veljellä taas iso perhe niin muutamina loppuvuosina he tekivät haravoinnin eri kokoonpanoina mutta ei koskaan yksin kukaan heistä niinkuin minä sitten tein viimeisenä kertana).niin kyllä sai jaloilla vain enää potkituksi sitä satojen kilojen lehti massaa kohti sitä kompostia Mutta joitain kohtia vähän pystyi myös haravoimaan mutta erittäin raskas homma mutta erittäin hyvää hikiliikuntaa.Että jos teillä kerran on puhevälit niin eikös kannattaisi jutella että voisitteko vaikka jotenkin yhdessä järkeistää sen asian jörkeväksi että voisitko sinäkin haravoida jonnekin heidän kompostiin suoraan ne heidän puolen vaahtera lehdet jotka sinun puolella ovat tai sitten osan laittaisit omaan kompostiisi ja osan heidän puolen kompostiin.Sehän olisi niinkuin jotenkin loogista ja pitäisi naapurivälit hyvinä..jos yhtä aikaa tekisitte haravoinnin niin voisi jutella tai kahvitella tai syödä urakan tai osaurakan jälkeen yms yms niin siis en tunne naapuriasi mutta eihän sitä tiedä voisiko olla jopa hauskaakin välillä??parempi kai yrittää löytää jotain yhteistä tekemistä tuon asian suhteen niin ettei mene tuollaiseksi vähän turhaksi asioiden riitelyyn vetämiseksi että.kasaat johonkin oven eteen niitä..tai terassille kaipa he nyt ymmärtää että teiltä tahallisesti siihen siirretty jos kerta eivät siihen ole ennen lähtöään johonkin lomallensa kerta kasaantuneet!Että kannattais eka edes yrittää tuota yhdessä tekemistä tai / ja sopimista edes..!

      • Anonyymi

        Mun ikävanhemmat jne...

        Mitä sulla oli ainekirjoituksesta yläasteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun ikävanhemmat jne...

        Mitä sulla oli ainekirjoituksesta yläasteella.

        Teidän vanhempanne arvoisa kommentoija ovat heinäseipään nielleitä tärkeilijöitä.


    • Anonyymi

      Onko tämä joku provo? Vai onko sittenkään ap:llä ihan kaikki kohdallaan...Muuta mun isäukon naapuriksi, sopisitte oikein hyvin yhteen. Valittamisesta ei tulisi loppua.

      N-77

    • Anonyymi

      Jätä ne lehdet maahan. Metsässä kasvavien vaahteroiden juurilta ei haravoida ja hyvin siellä seuraavana kesänä ovat jonnekin hävinneet.

    • Anonyymi

      Ei helvetti mikä tyyppi sinäkin olet mitä järkee tässä sun jutussa on ?tarviit hoitoa

    • Anonyymi

      Eikö kannata käydä naapurille keskustelemassa asiasta fiksusti eikä alkaa uhittelee? Mun mielestä ei kannata lähtee uhittelee ollenkaan vaikeuttaa omaa asemaa paljon..

    • Anonyymi

      Oletko kysynyt, jospa naapurisi vaikka auttaisi sinua haravoimaan pihasi tai jos hän vaikka haravoisi pihasi kokonaan ilman sinua ja hävittäisi lehtensä itse?

    • Anonyymi

      Tänään hyvä päivä haravoida ja tehdä hyvä läjä lehtiä, jonka vien naapurin terassille ensi keskiviikkona. Ovat lähdössä ensi tiistaina Kuusamoon ja mie käski vähän pitää silmällä heidän taloa.
      Jooo täytyy katsella heidän taloa ja viedä aina iso kasa lehtiä terassille.
      Kyllä on idiootti naapuri mulla.

    • Anonyymi

      Puhu naapurille. Toinen keino on niin kuin yksi video jenkeissä osoittaa. Tappelu ulos jätetystä patjasta joka johti räyhääjän kuolemaan ja redneckjuntti isän ja pojan vankilaan loppuiäkseen. Pitäs löytää se video juutuubista taas. ah ihanaa nykyaikaa.

    • Anonyymi

      Saastuttaa, lehdet. Maailma on valmis, jos asiasta pitää liiotella.

      • Anonyymi

        Ja sanavalintoihin pitää takertua, koska ollaan niin ahdasmielisiä.


    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika, ilmaista lannotetta saat nurmikollesi ja viittit siitäkin valittaa. Minä olisin ikionnellinen jos olisin vastaavassa tilanteessa, ajaisin vain ne lehdet ruohonleikkurilla silpuiksi ja jättäisin lannoittamaan.

      • Anonyymi

        Mitä lannoitteita niistä lehdistä tulee? Muistathan, että yhteyttämistä syntyneet hiilivetyketjut ottavat hiilensä ilman hiilidiksidista joten kasvit eivät käytä maaperään sitoutumeitä hiilivetyjäyhdisteitä.


    • Anonyymi

      Vedät vaan ruohonleikkurilla ne lehdet silpuiksi ja jätät maahan , näin nurmikkosi saa hyvää ravinnetta. Turhaa niitä lehtiä on pois kerätä.

    • Anonyymi

      Biologinen tosiasia kuitenkin on, että nainen ne lapset synnyttää!

      • Anonyymi

        Tuoko on muka sitä tasa-arvoa?


    • Anonyymi

      Puifen lehdet eivät ole saastetta vaan hyvää humusta maatuessaan. Arvokasta tavaraa siis.

    • Anonyymi

      Ymmärrän kyllä aloittajan suuttumuksen naapuri vaahteran lehdistä.
      Itelläni on sama ongelma vaahterasta, mutta niinpäin että minun jättivaahterani lehdet menevät osittain naapurin pihalle. Onnekseni naapurin ovat äärettömän ihania ihmisiä eikä meillä ole koskaan ollut mistään asiasta vihamielisyyttä. Olen aiemmin yrittänyt haravoida osan heidäkin puolelle pudonneita lehtiä omaan kompostoriini, mutta tänä syksynä en ole siihen kyennyt lomkkamurtumani takia. Olen 80.vuotias ja muutoin terve. Olen sopinut nyt poikani kanssa että kun lehdet ovat kaikki pudonneet hän tulee auttamaan ja hoitaa asian naapureiden kanssa. Minä tarjoan talkooruan.
      Asioista ei kannata tehdä ongelmallista. Keskustelu auttaa.

    • Anonyymi

      Penii dasfokaosd

    • Anonyymi

      Älä huoli, naapuri saa koronan syyslomalla jossain lomakohteessa ihan sama onko Suomessa tai ulkomailla.

    • Anonyymi

      Akkupora, 8mm terä ja suolahappoa. Ei lennä lehdet ensi syksynä.

    • Anonyymi

      On Porilaisella aloittajalla ongelmat, huh huh. Kenelle voisi valittaa kun kaupungin lehtipuista syksyisin muutama lehti tulee pihalleni tai talvella naapurin puolelta tuiskuttaa lunta. Onko tälläisiä vätyksiä oikeasti olemassa vai onko aloitus joku vitsi ? Ei hyvää päivää.

    • Anonyymi

      Aloittaja voisi käydä sossusta hakemassa tukea, että voisi palkata jonkun haravoimaan kun ei itse pysty. Onneksi ei ole noin pölvästiä naapuria.

    • Anonyymi

      Olipa typerä avaus!

    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika sentään, pitääkö kaikki rautalangasta taivuttaa? Puut kasvaa missä kasvaa ja tuuli vie lehdet minne vie. Lehtien vieminen naapurin tontille on kiellettyä, kuten myös lumien auraus naapuriin. Omalle tontille ulottuvien naapurin puunoksien ongelmasta kannattaa puhua sille naapurille, ei Suomi24-palstalle. Ellei naapuri ota kantaa asiaan niin ne oksat voi katkaista tontin rajalta. Naapurin tontilla kasvavan puut tuhoaminen on rikollista toimintaa.
      Kysyttävää???

    • Anonyymi

      ruohonleikkurilla yliajo riittää lehtien hävittämiseksi. tietysti leikkurnn pitää olla matalalla.

      • Anonyymi

        No ainahan leikkuri on matalalla, vielä kun sais pudotettua alle 15 milliin, niin ei tartis jatkuvasti olla ruohoa ajelemassa kesälläkään.


    • Anonyymi

      Vaahteranlehti ei ole saaste.

      • Anonyymi

        Ei, jos se on toisen pihalla.


    • Anonyymi

      Tyyppikaupunkilaista ja tosi lapsellista. Jopa puiden lehtiin ja pieniin risuihinkin toisella puolen puututaan. Haravoikaa ne lehdet yhdessä, niin kenelläkään ei sanomista. Jos naapuri pystyttäisi korkean aidan väliin, siitäkin tulisi taatusti sanomista. Ihan varmaa on, että itse kyllä antaisin edelleenkin lehtien myös naapurin puolelle lentää. Koska mikään laki ei voi siihen, jos se naapurikaan puuttua. Samoin lehdet voisi myös omalle puolelleni naapurista lentää. Kunhan naspuri itse pysyy pääosin tontillaan..

    • Anonyymi

      Meidän naapuri oli piilottanut meidän tontille 225,000€ no joka löytää saa pitää.

    • Anonyymi

      Tänne on tullut hyviä kommentteja, miten noi vaahterat voisi tappaa, niin ettei ne enää saastuta pihaani. Myös netistä löytyy noiden saastepuiden tappo-ohjeita.
      Te , jotka ihmettelette minun touhuani, niin tulisitte katsomaan, miten naapurini saastuttaa myös muiden pihoja.
      Nyt aioin myös tehdä sen ratkaisun, että tuhoan kaikki vaahterat, kun naapurini on Kuusamossa ja tietty vien lehdet terassille.
      Kyselee varmaan sitten, kun saapuvat frouvan kanssa, että onkos täällä ollut myrsky, kun kaikki vaahteran lehdet ovat tulleet terasille..heh. Siihen vastaan, että kova oli tuuli yhtenä päivänä...heh.
      Loppuu tämäkin minunkin pihani saastuttaminen.

      • Anonyymi

        Mulla tulee kaupunhin kadulta ja ps t osta kaikkee paskaa pihalle .
        Minkös teet ja voit.
        Samoin kasaavat lun t a. Meidän pihalle vaikka taas kaupun h in pulelle eii saajåkasata.

        Vantaa lla.



        yåtaala


    • Anonyymi

      Sama täällä Forssassa, lähdetään aina karkuun kun pitäs haravoida. Sevverran pitäis olla tonttia että pystyis pitämään siistinä, eikä rehvakkaasti osteta lisätonttia. Mitä ei siivota lainkaan.

    • Anonyymi

      Ootteko te Aku ja Tulppu?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Naapurin vanha kurppa saa siivota munkin puun lehdet...häh hähähäää---

    • Anonyymi

      Hassu olet. Odota rauhassa. Syksyn tuulet vievät kaikki vaahteranlehdet mukanaan. En ole haravoinut 12:een vuoteen ja aina on tuuli putsannut tontin! Sinun tarvitsee vain odotella pistämättä tikkua ristiin asian tiimoilta.

    • Anonyymi

      Mulla tontilla 2 isoa pyökkiä , niistä omalle tontille noin 8 säkillistä lehtiä , naapurit tietysti myös saavat osansa .- Pitäis joku arboristi pikkasen oksia lyhentää itte ku en enään kiipeile :( Kivasti vaa varjostavat kesäkuumalla :D

      Gubbe 71

    • Anonyymi

      Idioottimaista. Luulin otsikosta, että naapuri on kylvänyt pihalle myrkkyjä, sianpaskaa tai vähintään jäteöljyä.

      Kaikkea soopaa pitää nostaa etusivulle!

    • Anonyymi

      Tää on niin yleistä,täällä sama juttu pihlajan lehdet toisen pihasta ja toinen pajupuu toisen naapurin pihasta😱puhetta he isät ymmärrä ollenkaan kumpikaan naapuuri. Lisäksi kummankin puiden oksat kasvaneet omalle tontille!Kyllä sylettää.

      • Anonyymi

        Aloittaja saisi maksaa naapurille, kun saa maatuvia lehtiä nurmikkoaan lannoittamaan.


    • Anonyymi

      Se on hyvä tietää olevansa elossa kun vituttaa:) Kuppa ja kuus muuta kulkutautia niin näyttäis ne vaahteratkin siinä omalla pihalla taivaallisilta.

    • Anonyymi

      Lehtipuhaltimella puhaltaa ne naapurin puolelle jos ei jaksa haravoida. Kamalaa jos naapurilla ei saa puita olla ollenkaan. Itse kerään kompostiin josta ajan kanssa saan arvokasta maanparannus ainesta kun maa painuu. Multa on niin kallista että hyödynnän kaikki mikä maasta tulee niin maahan takaisin hakettamalla oksatkin maahan takaisin. Komposteissa kasvatan avomaakurkkua ja kurpitsaa. Mulla joka tontin reunoilla on puutarhajäte komposteja, puulaatikoita. En vie arvokasta puutarha jätettä pois. Tuijatkin olen hunossa maassa saanut kasvamaan kun kompostoin aita puskien leikkuujätteen niiden juurille.

    • Anonyymi

      Uusavuttomat ja laiskat eivät ymmärrä kuinka arvokasta ja luonnollista maanparannusainesta lehtijätteestä saa. En ymmärrä kuinka sellaiset muuttavat omakotitaloon jos eivät jaksa lehtiä haravoida. Itseäni ei ole ikinä haitannut naapurin puolelta lentelevät puiden ja puskien lehdet lehdet. Myrsky voi lennättää niitä puolin ja toisin.

    • Anonyymi

      Taitaa alkaa naapurilla lehtitalkoot, kun tulevat Kuusamosta lomilta.
      Ovat varmaan kateellisia, kun minun pihani siisti ja missään ei lehtiä.

      Hahhhaaaaaa

    • Anonyymi

      Osta tehokas lehtipuhallin ja pörryyttelet kaikki lehdet naapurin tontille, tosin tässä on se vaara että naapuri saattaa polttaa ne lehdet pihallaan juuri sinä päivänä kun tuulee sinun talosi suuntaan :)

    • Anonyymi

      Tunnut olevan täysi typeryys. Toiseksi vaahteran lahdet eivät ole mitään saastetta. Tupakan tumpit ovat.

    • Anonyymi

      Tätä ketjua, kun lukee, niin en ihmettele miksi yksi työkaveri muutti pois Porista. Näyttäisi olevan koko kaupunki hulluja täynnä. Sanonut muutaman kerran, että pois muuttaminen oli hänen elämänsä viisain teko.

      • Anonyymi

        Ei kukaan asu jossain Porissa.


    • Anonyymi

      Maa on vielä lämmin, joten etkö istuttaisi muutaman hopeapajun vasteeksi.

    • Anonyymi

      lyö sitä päähän..niin mä tein yhelle tutulle.. ei oo vittuillu enää yhtään...ja potkase viel lopuks päähän..seuraavana päivänä sovitte koko paskan...

    • Anonyymi

      Polttaako joku puun lehtiä ja miksi? En ole ennen kuullutkaan.

      • Anonyymi

        On näitäkin apinoita, ja näihin toimii ja kuuluu aina soittaa poliisit. Lehtien poltosta tulee sellaset käryt kun kytemällä palavat, että ei siedä naapurin Erkkikään sitä.


    • Anonyymi

      Pitäisikö naapurin laittaa tonttinsa puuttomaksi ja ihan kaljuksi ettei sulle tule mitään lehtiä haravoitavaksi. Muutako ei saa olla naapurissa muutakuin nurmikkoa.

    • Anonyymi

      Onko sinulla vain nurmikkoa ettei naapuriin mitään puun lehtiä.

    • Anonyymi

      Ei jumalauta kuinka tyhmiä ihmisiä täällä oikein on. Yksi uhkaa polttaa puun lehtiäkin.

    • Anonyymi

      Miksei asiaa voi ihan reilusti ottaa puheeksi naapurin kanssa?
      Onhan päivänselvää, että naapurisi ymmärtää lehtien tippuvan tontillenne.
      Ei täällä kertominen ainakaan auta asiaa.
      Mene ja puhu naapurisi kanssa äläkä mieti.
      Ja tuollaiset "kosto-vien lehdet ovelle " jos ei ole sanaakaan edes maininnut asiasta eivät ainakaan naapurisopua edistä.
      Lehdet eivät ole saastetta.
      Mutta voit ottaa yhteyttä kaupungin puutarhuriin ja kysyä neuvoa.
      Sillä joku lakipykälä tuohon ongelmaan on.
      Tuntuu, että ihmiset eivät osaa enää keskustella keskenään rakentavasti?
      Miksi?

      Mene ja puhu ongelmasta naapurisi kanssa. Älä provoisoituneena suomi 24.fi:ssä.
      Ei tämä auta yhtään

      • Anonyymi

        sama homma kun huudatetaan musiikkia kerrostalossa tai
        grillataan rivarissa, niin että savut menee naapuriin

        Vastuu jätetään aina kiusatulle.

        SEN PUUN OMISTAJAN TULEE ITSE HUOMATA ASIA
        EIKÄ ODOTTAA ETTÄ JOKU MUU HOITAA
        ”kerran ne lehdet ny meni sinne”

        Kyllä, kohtelias kysymys ”hei sun puun lehdet tulee tänne, tuletko auttamaan” tai
        ”mun puun lehdet tulee sinne, voinko tulla auttamaan”


    • Anonyymi

      Syksyllä maahan tippuvat lehdet eivät ole saastetta, vaan elämän kiertoa. Taas yksi "teppo tulppu" lietsoo naapurisotaa.

    • Anonyymi

      Puuton kadehtii puullista.

    • Anonyymi

      Muuta Saharaan, nii eipä ole lehtiongelmaa

    • Anonyymi

      Naapurinkateutta. Vaimojen ja tytärten on aiheellista laittaa niitä vaatteita säädyllisesti ylleen kesä-ajallakin, se kun vihreys usein paljastuu naamasta. Siis aidan tai kuusiaidan takaa.

    • Anonyymi

      Soita jollekin käy nappaa nurin ne sitten kysyy kuka kaatanut puita en tiedä mitään asista

    • Anonyymi

      On melkoinen ihme, jos tosiaan KAIKKI lehdet tulevat sinun pihallesi!

      • Anonyymi

        mitä ihmeen kysymyksiä nää on?


    • Anonyymi

      Tää keskustelun taso?!?!?


      Naapurin lehdet voi mennä naapuriin,
      pienet tontit, kylki kyljessä

      nyt laitat ne lehdet 1) puhaltimella takaisin, sinne mistä tulivat
      2) käyt kysymässä naapurilta haluaako hän tulla auttamaan.
      3) laitat ne ruohonleikkurilla silpuksi ja jätät ne sinne maatumaan

      Nyt ihmiset miettikää, oletteko te aikuisia ollenkaan.
      Nää vastaukset on törkeitä.

      SINÄ JOLLA ON PUU
      KATSO MIHIN NE LEHDET MENEE

    • Anonyymi

      Ai hyvinvointi teki teki ihmisistä tällaisia.

    • Anonyymi

      TIEDOKSI KAIKILLE

      Koko juttu on keksitty. Ei minun naapurissa kasva mitään vaahteroita.
      Niin ja en aio mennä viemään mitään lehtiä naapurin terasille. Niin ja naapurit eivät ole lähdössä minnekään Kuusamoon.
      Kirjoitin aloituksen ns. PROVONA ja hyvin toimi. Moni liian moni "repi pelihousuja".
      Muistaa nyt ihmiset, että kaikki mitää täällä lukee, ei ole totta.

      Hyvää jatkoa kaikille. Ottakaa iisisti ja provosoituko näistä feikkijutuista. No täytyy myöntää, että olen saanut makeat naurut joistakin kiukkuisista kommenteista.

      T. Ketjun aloittaja.

      • Anonyymi

        Et vaan ymmärrä että kiukkuiset kommentitkin ovat vain provoja


      • Anonyymi

        Vaikka nyt sitten olikin provo, se on totta liian monen naapurien välillä ja monesti niitä sitten käräjillä juttelevat lakimiesten ja tuomarien välityksellä.


    • Anonyymi

      Hyvää sunnuntaita kaikille!
      Kiitos Teille monille saitte minun päiväni pelastetuksi tänään.
      Sain niin makeita naurunkohtauksia, etten pitkään aikaan ole moista kokenut.
      "Nauru pidentää ikää".
      Hyvää syksyä ja joulun odotusta.
      T: Naapureiden kanssa hyvässä sovussa elävä leski-fru..
      Ps. Tervehdin jopa joka päivä, kun tapaan heitä.

    • Anonyymi

      Hei haloo - ei se vaahtera saastuta pihaasi vaan, se lannoittaa lehdillään tonttiasi. Vaahteran lehdet on kauniita eri väriloistossaan. Vain muut katkeruudet, saa ihmisen syksyn väriloistosta vetämään herneen nenään. Kyllä kovat tuulet pöllyttävät ne lehdet takaisin sinne tontille. Eipä ole kirjottajalla suuria ongelmia elämässään, jos luonnon puut saavat moisen ryöpyn aikaan.. Kannatta hieman relata :D

    • Anonyymi

      Ai turunläänin puolelle?

    • Anonyymi

      Kannattaa tarkastaa ensin oman tontin puut,
      koska mänty tiputtaa pirullisia neulasia
      koko vuoden ja koivu,paju lehdet on paljon
      pahempia noukkia pois Ristikoiden välistä
      ,kuin isolehti.

      • Anonyymi

        Ei risikoiden välissä ole mitään suojaamatonta Vaikka pudottelee piikkejään mihin sattuu naapurista muiden näkemättä. Ei se ole iso kunhan kuvittelee saavansa.


    • Anonyymi

      On harmillista että ihmiset pitävät valtavia puita pihapiirissään (vaahterat, tammet, männyt pahimpia roskaajia) niin että puut ovat liian lähellä rakennuksia (alle 5 m ei saisi olla.) Sitten talojen katot ja räystäät täyttyvät lehdistä tai männynneulasista ja myrsyllä sitten voivat isot puut kaatua rakennusten päälle. Vaikka minkälaisia pikkupuita ja koristepensaita olisi olemassa jotka sopivat talojen lähistölle metsäpuita paremmin. Kyllä itseäkin ärsyttää kun naapurin valtavat männyt paitsi myrsyllä pudottavat valtavia oksanrankoja vaarallisesti tontillemme ja neulaset tukkivat räystäät ja täyttävät pihan ettei laatoitusta erota:/ Puidensa oksat yltävät parin m päähän kotini seinästä. Lahoja puut ovat kun tikka hakkaa niitä mutta raivopäisiä luonnonsuojelujoita as.oy:ssä niin ei jaksa mitään sotaa aloittaa. Eli mielelläni kyllä laittaisin rivitaloyhtiön maksajaksi räystäiden puhdistamiselle.. Niinpä vähävarainen kun olen, niin vesi losottaa tukkeutuneen räystään yli huuhdellen seinää. No talo muutenkin purkukuntoinen, mutta jos hienompi talo olisi niin urputtaisin asiasta. Samoin kun kävelee jalkakäytäviä niin saa väistellä ylhäältä ja sivulta tunkeviin puihin ja pensaisiin kun kiinteistön omistajat eivät tajua siistiä aluettaan jotta jalankulkijat voivat esteettä liikkua. Ihan orapihlajan piikkejä sojottaa jalankulkijoihin päin ja esim. pienten lasten silmien korkeudella. Että oma napa ihmisille tärkein näköjään.

    • Anonyymi

      "Ketjusta on poistettu 140 sääntöjenvastaista viestiä."

      Älkääs poistelko "klikkiketjujen" viestejä tai teidän ketjuihin ei enää kirjoittele kukaan.

      Taidatte olla "erityisiä typeryksiä", eikö vain?

    • Mitä luultavammin vaahterat olivat jo siinä kun muutit? Muuttaessasi suurten puiden alle tiesit mihin syksyn tullen ryhdyt.

      Samanlaista ongelmaa selviteltiin täällä, mutta pihan vaahteroiden koon, iän ja näön vuoksi, niille ei annettu kaatolupaa, vaikka naapuri oli alkanut salaa sellaista suunnittelemaan.

    • Anonyymi

      Sitä tämä elämä on! Ajatellaanpa että sieltä tippuisi omenoita...kaikesta me viitsitään narskuttaa...positiivinen ajattelutapa käyttöön, helpottaa...

    • Anonyymi

      Kauheaa. Tämänkaltainen tilanne on usean suomalaisen arkea, joka syksy... Toisaalta, kun on kuuma, erit pitkä helle, samaisten lehtien varjo, ja paikallinen viilennys, haihtumisenkin kautta on tarpeen. Lintukin istahtaa, luontevasti, laulamaan,. kaikille, ja pesimäänkin,suojaisaan puuhun. Myös kevään mehiläisten, pitkään jatkuva, surina on hieno näytelmä, ja tuottaa myös hunajaa... Ilmastopuolellakin lehtipuilla positiivinen luonne.. Tietysti, erityistapauksissa, saha voi olla ratkaisu, mutta keskustelu 'puun merkityksestä', saattaa avata uuden ulottuvuuden, myös naapureiden kesken. Kiitos.

    • Anonyymi

      Kyllä, kunnon rankkasadekuurot niin huuhtelee koirankakitkin.

      • Anonyymi

        Tää ajoi 40 kottikärryllistä,silppusin ruohonleikkurilla silppurikin minulla on mutta tuo helpompaa.Vielä tulee lehtiä.Yhel toiselki naapurilla on vaahteroita ne lensi meidänkin pihaan.Pihlajaa löytyy,pensaat monia pudottaa lehtensä.Miks tuo ulkona haravointikin mennyt niin vaikeeksi?? Minusta mukavaa hyötyliikuntaa.Ja entä murska,siitä tulee multaa,suojaa pensaiden juurille.Mökillä isoot pihat käytän kaiken luonnon materiaalin hyödyksi.


    • Anonyymi

      Vaahtera on suomen kaunein ruskapuu.
      Sen lehdet eivät ole saastetta vaan biologista jätettä.
      Kuten tuolla yllä mainittiin sen pudonneet lähdet voi
      ajaa ruohonleikkurilla maata ravitsevaksi lannoitteeksi.

      Me elämme suomessa/maailmassa pandemian kakkosvaihetta?
      Itseäsi kiinnostaa vaan vaahteranlehdet?
      Merkillistä että toiset asiat vaan rassaavat ja toisilla ei ole
      mitään merkitystä?

    • Anonyymi

      Myy ne lehdet.Eurojen arvoista tuotetta.Kysele Kemisteiltä.
      Saataa olla että naapurisi vaatii lehdistä' hintaa.

    • Anonyymi

      Naapuri varmaan ilkeyttään antaa niiden lehtien tulla sinun pihallesi?

      Aina kun tuuli nousee, niin ajattelet että siellä se naapuri taas nostattaa ilmoja?

      • Anonyymi

        Sori meni saivarteluksi, mutta miten asian voisi hoitaa?
        Mieleen tulee vain seuraavat ratkaisut:

        -Hanki lehtipuhallin ja ole kiitollinen muista elämässäsi olevista siunauksista
        -Innosta naapuri kaatamaan puut
        -Muuta muualle

        Jos ratkaisut on tässä kaikki, niin sitten niistä on joku hyväksyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori meni saivarteluksi, mutta miten asian voisi hoitaa?
        Mieleen tulee vain seuraavat ratkaisut:

        -Hanki lehtipuhallin ja ole kiitollinen muista elämässäsi olevista siunauksista
        -Innosta naapuri kaatamaan puut
        -Muuta muualle

        Jos ratkaisut on tässä kaikki, niin sitten niistä on joku hyväksyttävä.

        Hanki puutarhuri.


    • Anonyymi

      Pe.kun hommia selkeästi.

    • Anonyymi

      Heinänteko ei ole helppoa.

    • Anonyymi

      Osta isompi tontti, ettei ole naapureita tai muuta Siperiaan.

    • Anonyymi

      Tiedätkö että naapuri-kyyläys on mielestä lähtevä sairaus.

    • Anonyymi

      Mä taas nautin kaupungin puolella olevasta vaahterasta joka näkyy joka päivä toisen kerroksen olohuoneemme ikkunasta, puussa hyppii oravat, kyyhkyt, pikkulinnut ja muut ja syksyn väritys on upea! Lehdet lentää eikä haittaa yhtään.

    • Anonyymi

      Mun pihalla on kuusi omenapuuta, neljä haapaa, iso vaahtera ja tammi, ei ongelmia, ainoastaan polut putsaan lehdistä. Keväällä haravoin jäljellejääneet tammen lehdet pensaiden alle katteeksi, muut ovat talven aikana maatuneet.

    • Anonyymi

      Täysin samaa mieltä.
      Isovanhempani olivat kans sellasii vaahteran suojelijoita?

      Onneksi he molemmat kuolivat koronaan ja tän viikon lauantaina
      on hautajaiset.
      Heti hautajaisten jälkeen käyn kaataan ne puut siltä meijän
      tontilta.

      Ite oon asunnu täällä pietarsaaressa enkä ole käyny
      heitä tapaamassa 12 vuoteen nuitten puitten takia.
      Mutta nyt on se aika että ne puut lähtee sieltä.

    • Anonyymi

      Myötätuntoni naapurillesi. On hänellä sellainen naapuri, että ilmakin on saastunutta sielläpäin. Raskasta varmaan asua idiootin naapurissa. Toivotan hänelle hyvää syyslomaa.

    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla jospa alkaisi kulkea aamuisin prse paljaana kun hakee lehden postilaatikolta, saattaa naapurit soittaa haravointiapua paikalle

    • Anonyymi

      Vuoden verran kastelet salaa vaahterat suolavedellä kaksi vuotta ja ongelma on poistunut

    • Anonyymi

      "...minä joudun ne poistamaan."
      Miksi? Pakottaako naapuri, mahdollisesti haulikolla uhaten?
      Ainakaan mikään laki ei estä jättämästä lehtiä maahan.

    • Anonyymi

      Heh Naapuri pakkaa jo tavaroita autoon. Kyseli multa, että kantsiiko vaihtaa talvirenkaat alle. Sanoin, ettei tarvitse heh vaikka Lappiin luvattu lunta.
      Onneton uusavuton koko hienostonaapuri.

      • Anonyymi

        Lapin maakunnan raja suljetaan, tänne ei haluta enää yhtään etelänvariksien Koronaketjuja selvitettäväksi.


    • Anonyymi

      Haluat siis kostaa. Huono juttu. Herra Jumala ei katso sellaista hyvällä. Anna naapurillesi anteeksi. Vaahteran lehdet ovat kauniita ja hyvää lannoitetta sinunkin pihalle.

    • Anonyymi

      Mun kauniilla pihamaallani on yhdellä sivustalla kaksi vaahteraa, toisella kolme koivua ja kolmannella sivulla kuusi.

      No montako puuta siis yhteensä?

      • Anonyymi

        suurin piirtein 2 3 6=11 kpl., kun rätingissä oli mukana 2 vaahteraa, 3 koivua ja kuusi jäi ilman lukuja, niin oletus arvona se voisi olla 6.


    • Anonyymi

      Ilahduttaahan se vaahtera teitä kesälläkin, jos kerran on noin lähellä tonttia.

      Itse olisi kiukkuisempi, jos ne olisivat vaikka koivuja. Vaahteran lehdet on helppo haravoida pois ja niistä saa hyvää kompostiakin.

      Eikös joku nainen keksinyt, että ne voi rullatakin poies? Ensipakkasiin siis.

    • Anonyymi

      Haravoit lehdet ja samalla muutkin roskat yhteen kasaan siihen naapurin tontin rajalle, odotat sellaista päivää että tuulee naapurin suuntaan, sen jälkeen lorruuttelet kasan päälle tallin nurkkaan kertyneet jäteöljyt ja tuikkaat tuleen.
      Samalla onnistuu hävittää kaikki muukin tarpeeton roska.

    • Anonyymi

      Voi sitä onnen päivää, kun naapuri alkaa kerätä isoa vaahteranlehtikasaa terassiltaan ja oven edestä. Niitä ei ole vähän, vaan kasa on iso. Pieni pelko on, että tarinani ei uppoa naapuriin, mutta herra on kyllä niin uusavuton näissä asioissa, että uskoo.
      Pitäisi palata Kuusamosta sunnuntai illalla, jos nyt mitään haavreita ei tapahdu, kun kesärengailla lähtee.
      Hahhhhaaaaaaaaaaa. Vahingon ilo on parasta iloa.

    • Anonyymi

      Toi naapurin mies on korkeassa virassa, mutta käytännön asioissa tyhmä, kuin saapas.
      Jos saa vasaran käteen, niin ei tiedä varmaan, kummalla päällä sitä naulaa lyödään,
      Itse en aio mennä mitenkään auttamaan sen vaahterakasan siivoamisessa heh.
      Jos pyytää, niin sanon, että on vähän flunssainen olo, että en voi.
      Saa frouvan kanssa siivota lehtiä monta päivää Kuusamo-reissun jälkeen.

    • Anonyymi

      Miksi sä ne poistat? Ajat leikkurilla päältä ja saat ilmaisen lannoituksen.

      Itse olisin iloinen.

    • Anonyymi

      Naapurin vaahteralehdet EI KUULU PIHALLENI.

      • Anonyymi

        Kyllä ne kuuluu juurikin sinun pihallesi.


      • Anonyymi

        Ne kuuluu sinne minne tuuli ne kuljettaa. Yksinkertaista.


    • Anonyymi

      On se ihme että pitää joka asiasta välittää,mitä väliä jollain lehdillä.On sitä elämässä muutakin kun valittaa jonniin joutavista.Eikä se maailma hyvänen aika niihin kaadu.Syksyllä tuulee ja lehtiä lentää.Ei voi mitään, sitä se syksy on

    • Anonyymi

      Eli ap:ta nyppi se että naapuri lähtee syyslomalle! Voisikos lähteä itsekin niin ne lehdet sais jäädä paikoilleen... eikä nyppis.

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä kanssasi. Kun itse yrittää pitää pihan siistinä niin naapurin Terijoensalvat roskittavat pihani. Sanottu on heille monta kertaa mut mikään ei auta. Lehtiä saa haravoida moneen kertaan pihalta ja jos ne jättää haravoimatta niin piha on kuin liukurata. Ruohonleikkuri sais olla pihalla asennossa joka päivä ku lehdet tippuvat harvakseltaan.

    • Anonyymi

      Hyvää lannoitetta! Kerää talteen tai kompostoi itselle :))

    • Anonyymi

      Kaada bensaa puun juurelle.

    • Anonyymi

      Kerää kasalle ja polta kun tuulee sinnepäin.

    • Anonyymi

      Tral tral traa..Hienosto pariskunta lähtee tänään Kuusamoon ja minä alan huommenna siirtämään illan hämärissä vaahteran lehti naapurin terassille. Loppuu se saastuttaminen.
      PISTE.

      • Anonyymi

        Ei enää yhtään näitä etelän Koronalinkoja tänne Kuusamoon!
        Tänäänkin lähes 300 uutta tartuntaa joten pysykää kotona!


      • Anonyymi

        Naapurin valvontakamerasta kun syyllistä etsitään, joudut joko keräämään KAIKKI lehdet pois nöyrästi naapurin valvovan silmän alla, tai rikosilmoitus ja sitten maksat firmalle joka ne puhdistaa.
        PISTE.


    • Anonyymi

      Meillä sama ongelma, koko piha autokatoksia myöten naapurin istuttamien puiden lehtiä täynnä. Kaikenlisäksi nuo saatanan puut ovat kasvaneet niin että niide oksisto yltää meidän pihalle. Puut ei samoja kuin alottajan vaan jotain mitälie...niiden allle ei pääse edes leikkaamaan oman pihan ruohoa. Vetelenkö raivaussahalla nuo oksat helvetiin vai...?

    • Anonyymi

      Et sitten ole keksinyt ratkaisua syksyllä puista putoaville lehdille ? Onko tontillasi yhtään kasvia/puuta joissa kasvaa lehtiä ? Miten olet estänyt sinun tonttisi tuulen kuljettamien lehtien kulkeutumisen tonttisi rajojen ulkopuolelle? Samalla kun haravoit omat lehtesi niin jätätkö naapurin puolelta tulleet haravoimatta ja mistä erotat ne haravoidessasi. Tyhmyys ja uusavottomuus on uusi kansantauti Suomessa.

    • Anonyymi

      Eihän tuollaisesta tarvitse ottaa pulttia. Minäpä kerron tapauksen: Erään naapurusten rajalla kasvoi sembra mänty ja siitä tunnetusti putoaa neulasia iso läjä. Toinen naapuri hermostui ja karsi omalle tontilleen ulottuvat oksat pois koko puun toiselta puolen ja olihan se hassun näköinen sellainen puu sen jälkeen. Sembra puu on tosi kaunis, vaikka se sitten pudottaakin neulasensa pois. Aivan hölmöä hommaa, sanon minä rähjätä raja puiden pudottamista lehdistä. Ei haittaa minua, vaikka pihlajat pudottaa kin suuret lehtensä rajapuista. Naapuri kyllä ehdotti puiden kaatamista, mutta olin jyrkästi vastaan sanoen, että nehän suojaa yksityisyyttä pihojemme välillä, että voin minä käydä sunkin puoleltasi haravoimasta lehdet. Ei ole tarvinnut haravoida, vaan naapuri jättää tonttinsa haravoimatta. Naapureiden melu se on joka häiritsee, sekä kissat, jotka kulkee sontimassa. Koirien haukunta häiritsee myös. Esittäessäni kerran yhdelle naapurille kärsiväni koiran jatkuvasta haukkumisesta, tuli lakoninen vastaus; "eihän se ole koira eikä mikään sellainen, joka ei hauku.

      • Anonyymi

        Yhteenvetona voisin todeta, että ihmiset ovat tulleet ihan hulluiksi, kun ovat luontokappaleiden kimpussa.

        Puu kasvaa monia vuosia ennen kuin saavuuttaa koko komeutensa.

        Vuodenaikojen vaihtelu on rikkaus ja syksy on ihanaa aikaa.

        Lehtien haravointi ja keräily on parasta kunto- ja hyötyliikuntaa. Jos ei halua niitä keräillä, voi toki jättää maanparannusaineeksi seuraavaan kasvukauteen.


    • Anonyymi

      Ja Koko Jyväskylän uskonnollinen seurakunta . Saasta leviää uskonnon mukanan .

    • Anonyymi

      Naapuri lähti aamulla 10 aikoihin ja käski vähän seurailla taloaan mahdollisilta murtovarkailta. No mitään ei naapurista viedä, vaan tuodaan iso kuorma vaahteran lehtiä.

      Hahhaaaaaaa...

      • Anonyymi

        Jos sulla o noin paljon energiaa niin kannattaisko suunnata se johonkin hyödylliseen tekemiseen?


      • Anonyymi

        Hieno suunnitelma!


    • Anonyymi

      Mitä sää ny taas meluat ???

    • Anonyymi

      Mä kyllä tunnen tuon aloittajan kaltaisen ihmistyypin, just sellasia asennevammaisia kusipäitä. Varmaan jotain kateutta ja katkeruutta taustalla. Meillä on just tuollaiset mökkinaapurit. Vois käydä pikaliimalla liimamassa heidän asunnon lukot niin että joutuvat soittamaan lukkofirmaan ja vaihdattamaan ne. En tietenkään maksa siitä enää heille mitään korvauksia. Niitä on jo maksettu perättömistä syytteistä ihan tarpeeksi naapurisovun säilyttämiseksi vuosikymmenien varrella. Ei tuon kaltaisten ihmisten kanssa kuitenkaan pärjää kuin ryhtymällä avoimeen sotaan.

    • Anonyymi

      Vaahteran lehdet ovat kauniita. Valitse kauneimmat ja ojenna naapurillesi kimppu, kun hän palaa lomalta haravoimaan loppuja.

      Jos hän on fiksu naapuri, ymmärtää viestisi. Ellei, Sinä haravoit vaahteranlehtiä vielä vuosikymmeniä. Puu on sinänsä kaunis, lehdet valtavia, värikkäitä.

      Oletko ajatellut muuttaa preerialle asumaan? Siellä vaivanasi ei olisi vaahteroita, vaan ankeat pellot pölykulhoineen.

      Älä puita syytä, vaan omaa asennettasi. Kolme vaahteraa riisuuntuu nyt juhlapuvuistaan ja sinä jaksat äkäillä haravasi kanssa siellä jossain.

      Terijojen salava se vasta olisi oiva naapurinpuu. Lehtiä, pieniä, riittäisi Siperiaan asti.

      On ihmisillä murheet. Muista maski, kun rupiset uudemman kerran ihmisille hienoista puista.

    • Anonyymi

      Voi hellan lettana sentään. On sullakin ongelma. Naapurilla on oikeus puihinsa ja jos tuuli lennättää lehdet pihallesi se on sinun ongelmasi. Jos oksat yltävät tontillesi voit pyytää naapuria poistamaan ne oksat. Et voi kipata lehtiä naapurin pihalle koska se on lain vastaista.

    • Anonyymi

      Eihän vaahtera saastuta maata, vaan kun se kesän mittaan imee kymmeniä metrejä syvältä ravinteita ja ne päätyvät runkoon ja lehtiin. Kun sitten vaahtera pudottaa syksyllä lehtensä se ravitsee pintamaan. Miksi et siis kiittäisi ilmaisista maan parannus aineista tontillesi. Ajat vain ruohon leikkurilla jonkun kerran lehtien yli ne murusiksi ja se on siinä. Tai sitten voit kompostoida sen lehtikasan ja enskesänä voit käyttää sen vaikkapa pottu- ja ryytimaan höystöksi.

    • Anonyymi

      Yski rypäleisiis.

    • Anonyymi

      ole onnelinen et pääset vaa lehdillä eikä sulla oo hallituksen saastaa naapurissa

    • Anonyymi

      Tätä samaa joka syksy!!
      Haravointi on hyvää hyötyliikuntaa ja maksaa vaan haravan hinnan.
      Kauniit koivutkin pudottavat lehtensä, ja vaahteroilla on ihan mielettömän kaunis ruska. Koita nauttia edes vähäsen tai ainakin sietää.

    • Anonyymi

      Kastele sitä bensalla joka päivä nyt kun naapurit on siellä pohjoisessa.

    • Anonyymi

      Aku Ankka ja Teppo Tulppu siellä naapuruksina.

    • Anonyymi

      Naapurista saattaisi saada hyvää syyslannoitetta pensaan juurelle?

    • Anonyymi

      Sinä saastutat tyhmyydelläsi naapurien ilmapiirin.
      Voin vaan arvata mitä kirjoittasit jos naapuri olisi tontillasi haravoimassa vaahteranlehtiään.

      Ei niitä lehtiä saa edes haravoida! Nehän on madonruokaa ja muidenkin eliöiden!
      Senkin katala elämien tuhoaja!

      Sinut tässä joutuaisi laittaa kompostoituvaksi, johonkin kirkkomaahan tjs...

    • Anonyymi

      Kastele niitä puita naapurien matkan ajan. Bensalla.

    • Anonyymi

      Tänään viedään eka kuorma. Toisten pihojen saastuttaminen on laissa kielletty.
      Pitäköön omat vaahteran lehdet omassa pihassa tai kaatakoon puun.

    • Anonyymi

      On se kumma jos normaali vuodenkierto aloittajan mielestä saastuttaa. Olisiko parempi lähteä takaisin sinne saharaan?

      • Anonyymi

        Sielläkin on lehtipuita pihassa, pää hajoo vaan lisää :D


    Ketjusta on poistettu 441 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Älä puhu niille yhden illan jutuillesi

      Minusta mitään, älä edes kännissä.
      Ikävä
      31
      2365
    2. Miksi sinusta tykkää kaikki

      Olet kyllä ihana, mutta ihmeellistä että niin moni voi tykätä samasta. 🤔
      Ikävä
      18
      1316
    3. Sano jotain

      Kivaa hänestä.
      Ikävä
      81
      1290
    4. Joskus rakkaus

      on luopumisen taitoa. Näin sanon itselleni, yritän kietoa sanoista lohduttavat käsivarret ympärilleni, koska sinun sylis
      Ikävä
      42
      1246
    5. Suomen huutokauppakeisari Aki Palsanmäki jätti alkoholin - Tältä hän näyttää nyt - Katso uusi kuva!

      Aki Palsamäki on suomalaisten rakastama tv-hahmo ja itseoikeutettu Suomen huutokauppakeisari. Onkos Aki muuttunut ulkon
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1071
    6. Mitä ajattelet

      Tämänhetkisestä tilanteest
      Ikävä
      84
      1042
    7. Nato- ja EU-vastaisia mielipidekirjoituksia

      HBL: Tekaistuilla nimillä kirjoitettuja Venäjä-mielisiä tekstejä tyrkytetään Suomenkin medioihin Nato- ja EU-vastaisia m
      Maailman menoa
      261
      985
    8. ja taas marssimaan oulussa-puukotus jälleen

      https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/7821497 Alaikäistä puukotettiin Oulussa maanantaina, kertoi Oulun poliisilaitos.
      Oulu
      85
      979
    9. Sä olet liian

      Hyvä ja kiltti nainen. En osaisi käsitellä sinua .
      Ikävä
      37
      977
    10. Meidän suhde muistuttaa elokuvaa

      Mutta et arvaa mitä elokuvaa?
      Ikävä
      64
      947
    Aihe