Nyt on herännyt huoli vanhusten tissuttelusta. Se ei liity sosiaalisiin tilanteisiin, vaan yksin naukkaillaan pitkin viikkoa. Kuvitellaan että viini olisi jotenkin terveellistä, joillekkin se on pehmennystä karuun todellisuuteen. Yksinäiselle pullo on lohtu, voi unohtaa ettei elämä mennyt niinkuin piti, miten sen haaveili ja suunnitteli. Nyt ei ole aikaa muutoksiin, ainakaan parempaan suuntaan. Lapsilta tämä naukkailu salataan.
Vanhusten tissuttelu
33
147
Vastaukset
- Anonyymi
Totta kai se lapsilta salataan.
Muuten ne riiviöt juovat sen itse.- Anonyymi
Heheheh, olipa hyvä kommentti :)) niin se taitaa olla. Mut mistä alkaa vanhuus. Ja mistä tissuttelu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heheheh, olipa hyvä kommentti :)) niin se taitaa olla. Mut mistä alkaa vanhuus. Ja mistä tissuttelu.
Odotellaampa tissuttelun asiamtuntijan lausuntoa, jahka kierreportaiden alla selvitään.
- Anonyymi
Ei ole mitään syytä huolestua!
Jos herään aamuvarhain hiekkalaatikolle niin hörppään kuivaan suuhuni yhden oluen ja jatkan unia.
Ennen yhdeksää reipas annos brandyä maitokahvin kaveriksi. Siitä se päivä alkaa.
Päivän mittaan lisää olutta, brandyä, votkaa ja hieman viiniä.
Viimeiset kostukkeet illalla 23:n tienoissa.
Onneksi vaimoni on täysin raitis joten perhebudjetti ei rasitu liikaa.
Tämä kuvaukseni koskee vain vuoden mittaan kahta 4 - 6:n viikon rupeamaa. Muut ovat 1- 2:nviikon mittaisia.
Ennen huolestumista tulisi tahtia tiivistää tuntuvasti!
Ne tuttavani joiden suhteen olisi ollut syytä huolestua, eivät koskaan eläneet vanhoiksi. He ottivat riemun irti elämästään tiiviillä aikataululla.
Rauha heidän muistolleen.
Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että tämän hengentuotteeni sanoma on ollut näkyvillä jossakin muussa yhteydessä niin pyydän anteeksi rutinoituneen elämäntapani uusintakertomaa mutta kun en ole kehittänyt mitään uutta paitsi tämän koronan aiheuttaman häiriön parikymmentä vuotta jatkuneeseen tapaani. - Anonyymi
Älä ole huolissasi. Niin kauan on tilanne hallinnassa, kun ei palstalla ala sekoilla
kiljunsa sekottaman päänsä takia. Punaviini on terveellistä sanoi lääkäri, mutta sitä ei pidä nauttia monta pulloa kerralla. Voi käydä kuin Raamatun Nooalle: Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui j makasi alasti majassansa (1. Moos. 9:20-21).
Mutta kiinalainen Kungfutse saarnasi 500-luvulla eKr. kohtuutta: Viinin nauttimista eivät ohjaa mitkään ehdottomat säännöt, mutta älä koskaan juo niin paljon, että tulet juovuksiin.
Rooman valtakunnan tuhon jälkeen viinikulttuuria vaalivat ja kehittivät sydänkeskiajalla kirkonmiehet. Luostariveljet näkivät paljon vaivaa rakkaiden viinitarhojensa tähden. Nytkin katolisen Valamon luostarissa Heinävedellä tekevät viinejä, ja hyviä tekevät. Olen sieltä ostanut, ovat paremmat kuin Alkon.
Viini mainitaan monessa raamatunkertomuksessa, tekihän myös Jeesus vedestä viintä niin , että se riitti kaikille.
Minulla ei ole nyt viintä, kun en ole viinakauppaan viitsinyt lähteä. Olutta vain juon, 8-pack viikossa, yleensä vain viikonloppuisin. Kaljamaha ei vielä ole kehittynyt, pikemminkin päin vastoin, mutta minulla on turvotusta alaraajoissa, ja alkoholi on tehokas nesteenpoistolääke. Sanotaan, että kun juo pullon kaljaa niin pissaa kaksi, ja se pitää täysin paikkansa.
Skål på den saken!- Anonyymi
Sulla on tietoinen lääkäri. Vuosia sitten Heurekassa oli Body Worlds -näyttely, jossa sydämen kohdalla sanottiin: "pieni määrä punaviiniä päivittäin tekee sydämelle hyvää". Raamatunaikaiset ohjeetkin kehottavat juomaan vähän viiniä ja paljon vettä.
Em. nojaten kehoitan sinua käyttämään mieluummin punkkua kuin olutta ja varsinkaan alaraajojen nesteen poistamiseen. Lääkärille äkkiä, koska oireesi saattaa olla sydänperäinen eikä olut tee hyvää kummallekaan, säärille eikä syrämelle. Nopeasti, hus hoitoon. - Nm. Resveratroli - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on tietoinen lääkäri. Vuosia sitten Heurekassa oli Body Worlds -näyttely, jossa sydämen kohdalla sanottiin: "pieni määrä punaviiniä päivittäin tekee sydämelle hyvää". Raamatunaikaiset ohjeetkin kehottavat juomaan vähän viiniä ja paljon vettä.
Em. nojaten kehoitan sinua käyttämään mieluummin punkkua kuin olutta ja varsinkaan alaraajojen nesteen poistamiseen. Lääkärille äkkiä, koska oireesi saattaa olla sydänperäinen eikä olut tee hyvää kummallekaan, säärille eikä syrämelle. Nopeasti, hus hoitoon. - Nm. ResveratroliOlen jostain joskus lukenut että "valkoviini turvottaa nilkkoja".
En tiedä miten ja missä tuo on tutkittu ja todistettu, mutta luulen että viini kuin viini saman tekee. Ja voi tehdä kaljakin. Onneksi en ole koskaan oppinut olutta juomaan. Mutta voin tunnustaa että saatan pienen konjakin ottaa silloin tällöin. Sellaista 36-prosenttista.
Ja senkin olen jostain lukenut että riskiraja noin yleisesti ottaen on 100g puhdasta alkoholia viikossa. Ei siihen montaa 40 gramman paukkua tarvita ;D ja tieto jarruttaa kummasti. Vanhoille ihmisille (eli meille!) varmaan tuokin on liikaa?
Mrs.W - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen jostain joskus lukenut että "valkoviini turvottaa nilkkoja".
En tiedä miten ja missä tuo on tutkittu ja todistettu, mutta luulen että viini kuin viini saman tekee. Ja voi tehdä kaljakin. Onneksi en ole koskaan oppinut olutta juomaan. Mutta voin tunnustaa että saatan pienen konjakin ottaa silloin tällöin. Sellaista 36-prosenttista.
Ja senkin olen jostain lukenut että riskiraja noin yleisesti ottaen on 100g puhdasta alkoholia viikossa. Ei siihen montaa 40 gramman paukkua tarvita ;D ja tieto jarruttaa kummasti. Vanhoille ihmisille (eli meille!) varmaan tuokin on liikaa?
Mrs.WVoihan se vaikka turvottaakin, mutta se lienee merkki vain siitä, että viinin kanssa nautittava vesi on unohtunut messistä. "Pienen konjakin" ottaminen on aivan lääkkeellistä nauttimista eli ihan sallittua. - Nm. Välivesi
Minä aloitin Dokaamisen 1964.
Edelleen se jatkuu, vaikka olen jo 70v.
Työ-elämäni vaati Dokaamista ja aika hyvää ruokaa oli puoli-pakosta syötävä.
Töissä minä lihoin ja sain siksi DB2:en sekä Flimmerin.
Olen edelleen pirteä ja iloinen.
Edelleen hallitsen Dokaamistani.
Etenkin iltaisin.
-
Minä pelaan kolikoilla, dokaan Whiskilöillä.
Vaikka mitä yritetään, minä en perintöä jätä rahallisesti.
Henkisesti vain.
H.- Anonyymi
Minulla on ikää 91vuotta. Olen ottanut joka päivä 200g konjamiini mehua,n20vuoden aikana. En tiedä? Koskahan tulee oikein tavaksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ikää 91vuotta. Olen ottanut joka päivä 200g konjamiini mehua,n20vuoden aikana. En tiedä? Koskahan tulee oikein tavaksi?
Järjestin eilen pienet illan istujaiset (kolme tyttöä). Pääateriana Moskovan pataa, lisukkeena potaattimuussia ym. Juomana Valpolicella super. Ripassoa. Jälkkärinä teetä plus Limoncellaa. Jutut luisti varsin hyvin, Koronasta ja Trumpista ei puhuttu sitten sanaakaan!
Oli sellainen Korona-ajan minimointi kielto päällä. Muutta, mutta jutun juurta löytyi ihka jokapäiväisistä elämän iloista, mausteena, tosin varsin heikosti tarinoita miehistä niin ihanaisista, joilla vielä hiukan ilon kukat tuoksuvat(partavesi poskilla)! Vieläköhän
partavesi on käytössä - tiedä häntä!
Uudet kirjat, esim. Toscanan tytöt-seurasimme TV:stä paikkakuntia jolla tytöt 30 - 40v ja täti 80v, retkeilivät Italian länsirannikkoa aina Amalfiin saakka, jossa tapasivat niin ihania tuttaviaan vuosien takaa. Amalfi on todella iki-ihana matkailukohde jonne joskus vielä haluan judelleen matkustaa.
Näin sitä voi matkailla tosi viehättäviin kohteisiin seuraamalla mapin välityksellä matkaa.
Ilta kuluikin matkailun merkeissä ,,,,!
L.
- Anonyymi
Täytyisikö heittää se kuuluisa "kateuskortti" pöytään ja todeta, että toiset ovat vain kateellisia, koska meillä on nyt varaa "tissutella", sillä työelämä men sinne raittiuden piikiin useinkin.
- Anonyymi
Koronakaranteeni lisäsi juuri yli 70v juomista. Naisten kohtuukäytön raja on 7 annosta alkoholia viikossa.
Lasillinen päivässä ei ole enää kohtuukäyttöä, jos alkoholia nauttii päivittäin. Kohtuullisen käytön maksimiraja on naisilla seitsemän annosta viikossa. Jo yksi päivittäinen alkoholiannos nostaa esimerkiksi rintasyöpään sairastumisen riskiä noin 10 prosentilla.
Miehillä kohtalaisen käytön riskitaso on 14 annosta viikossa. Viikoittaisen maksimimäärän juominen vaikuttaa veren GT-arvoihin negatiivisesti.
Päivittäinen alkoholin siemailu näkyy unen lisäksi muun muassa verenpaineessa. Päivittäinen alkoholin käyttäminen nostaa verenpainetta pysyvästi, mikä taas altistaa sepelvaltimotaudille.
Myös sisäelimien vaurioitumisen todennäköisyys kasvaa, jos alkoholia siemailee joka ilta. Esimerkiksi maksa joutuu koville.
Päivittäinen tissuttelu voi alkaa näkyä myös vyötäröllä, sillä alkoholi sisältää runsaasti energiaa.- Anonyymi
Ilmoitetut rajat ovat "hullun varmoja"!
Olen 76v ikäinen mies ja viimeiset parikymmentä vuotta on vuodelle tasaisesti laskettu viikkokulutukseni ollut loppupäästä noin 25 - 35 annosta. Alkuvuosina se oli suurempi mutta määrät ovat hiljalleen vähentyneet ja tisleiden osuus vähentynyt.
Kulutus asettuu "ryppäisiin" vuosittain kahdelle 4 - 6:n viikon jaksolle ja lisäksi muutamaan alle 1 -2 viikon mittaiselle rappiokaudelle. Väliajat kuntoilen täysin raittiina.
Kuntoilujaksot ovat 2 - 3kk:n mittaisia. Seuranta-ajan pisin on ollut 5,5kk.
Pari vuotta sitten, yhden 4 1 viikon jakson jälkeen oli P-ALAT lukemani 268 mutta palautui 6:ssaviikossa viitealueelle 10- 70 lukemana 40.
Suurkulutuksen mittari, P-GT oli 15.11. 2019 lukemassa 26 kun viitealue on 15 - 115.
Perustan näihin omiin mittaustietohini väitteen "hullun varmoista maksimeista"! - Anonyymi
" Päivittäinen tissuttelu voi alkaa näkyä myös vyötäröllä, sillä alkoholi sisältää runsaasti energiaa. " - Siksi kannattaa valita viini, jossa ei ole jälkisokeria tai on vain hyvin vähän. - Nm. Ei tippa tapa
- Anonyymi
En usko punkun terveellisyyteen enkä muunkaan alkoholin, joten en juo terveydeksi. Lasillinen aitoa tuoremehua olisi parempi ja vaikka sen puristaisi tuoreista hedelmistä, tulisi silti halvemmaksi.
Mutta tykkään viettää hurlumhei-illan, sellaisen 6-7 annoksen. Nousuhumala on hurmaava tila. Ei tarvitse pyrkiä mihinkään, ei perehtyä, laskea tai ratkaista mitään. Lauleskella, tanssia tai olla vaan. Määrästä ei tule krapulaan kun on jo rutiinia, joten seuraavasta aamusta useamman vuorokauden selvin päin skarppina puuhaten ja autoillen.- Anonyymi
Eihän se(kään) asia sinun tai kenenkään muunkaan uskosta kiinni ole. "Lauleskella, tanssia tai olla vaan" voi ihan ilman viinaakin, jota hauskanpitoon ei tarvita yhtään eikä ollenkaan. Punkun nauttiminen ei estä nauttimasta myös tuoremehuista. - Nm. Hurmaavat tilat ovat valheellisia
- Anonyymi
Yli 65-vuotiaan kohtuukäytön raja on kaksi annosta viikossa
ja nekin eri päivinä kertoo teken tiedote. - Anonyymi
Iäkkäät dokaajat varmistavat aivoverenkeirtohäiriöt itselleen,
kaatuilevat lonkkansa ja päänsä kännissä ja lankeavat aivan hervottomiin
itsekehuihin palstoilla.- Anonyymi
En tiedä verenkiertohäiriöistä mutta kohtalokkaita röntyilyjä tapahtuu.
Portaissa taaksepäin kaatuminen on suosittua.
Pesupaikkoja pitäisi varoa.
Ei saisi sammua saunaan.
Paras suoritus on lakana laskuvarjona hyppääminen 5:n kerroksen parvekkeelta.
Nuoremmatkin osaavat mutta esiintyvyys lienee pienempi ottaen huomioon harrastajien lukumäärän. - Anonyymi
Humalassa velatkin muuttuu saataviksi ja toisen oma omaksi.
Ennen ostin valkkaripullon lähes joka viikonlopuksi.
Iän myötä on valkkarin lipittäminen vähentynyt ihan itsestään.
Johtuu siitä että tunnen itse että ei ole hyväksi, lasillinen, korkeintaan kaksi 11% valkkaria kerran pari kuukaudessa.
En aio kokonaan lopettaa, on mukava saunan jälkeen ottaa lasillinen kylmää valkkaria.
Ikinä ei ole ollut ongelmaa juomisen takia, voin olla kuskina ja pitää hauskaa ilman viiniäkin.
En usko että enää tulee ongelmaa, olisi tullut aikaisemmin jos on tullakseen.
Mutta koskaan ei pidä olla mistään liian varma.- Anonyymi
Vähän enemmän itse otan mutta järkevästi kuitenkin. On sisäsyntyisesti syyllisyydentuntoa, niin että alkoholin käytössäni on vain yksi ongelma. Pelko tulla alkoholistiksi. On se kumma, kuten sinäkin noin vähän jälkeen, Mutta koskaan ei pidä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän enemmän itse otan mutta järkevästi kuitenkin. On sisäsyntyisesti syyllisyydentuntoa, niin että alkoholin käytössäni on vain yksi ongelma. Pelko tulla alkoholistiksi. On se kumma, kuten sinäkin noin vähän jälkeen, Mutta koskaan ei pidä...
En ota viiniäni humaltuakseni enkä pelkää tulevani alkoholistiksi. Silti vaikka tiedän, että "koskaan ei pidä" ... - Nm. Terveydeksi
- Anonyymi
Viini pullosta tulee 5 lasillista, jos sen jakaa vaikka kahdelle päivälle ei kai ongelmia.
- Anonyymi
Jaa mieluummin viidelle, yksi lasillinen päivässä riittää vallan mainiosti eikä senkään tartte olla aivan täysi. - Nm, Vähän viiniä, paljon vettä
Olen kova tissuttelemaan,
joka ilta otan yömyssyn eli neljä senttiä, yleensä giniä,
Bombay Sapphire on suosikkini.
Joskus ostan kyykkyviiniä ja jos sattuu sopimaan ruuan kanssa,
nautin lasillisen.- Anonyymi
"Kyykkyviiniä" ? - Nm. Kerro
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kyykkyviiniä" ? - Nm. Kerro
Kyykkyviininä pidän sieltä Alkosta alahyllyiltä kykkien otettavia, niitä halpoja viinejä.
En hifistele, hifistelisin viineilläkin jos osaisin.
Nautin niin tavallisia ruokia joten tavalliset arkiviinitkin käyvät makuuni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyykkyviininä pidän sieltä Alkosta alahyllyiltä kykkien otettavia, niitä halpoja viinejä.
En hifistele, hifistelisin viineilläkin jos osaisin.
Nautin niin tavallisia ruokia joten tavalliset arkiviinitkin käyvät makuuni.Sanotaan, että halpa ja hyvä eivät sovi samaan lauseeseen, mutta viineissä se ei oikein taida pitää paikkaansa, koska viini on makuasia. - Nm. Punkutar
- Anonyymi
Liekö kyykkykaljoja. Minä nautin kaljaa elikkä olutta hienommin sanottuna. Tänäänkin otin muutaman, ja olen näin myöhään vielä hereillä.
Kävin vuosittaisissa verikokeissa, missä tutkitaan kaikki mahdollinen tämän ikäisen arvo. Saa nähdä mitä perästä kuuluu?
Olenhan jo saanutkin elää melko terveenä näille kymmenille, vaikka ei kai nuo elintavat niin kaikin puolin terveellisiä liene.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607544- 1304258
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.313615- 212938
- 272513
- 232502
- 472090
- 252070
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732041- 321988