Tänään Hesarissa on tällainen mielipidejuttu:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006668266.html
Kenellähän tuossa on peiliin katsomisen paikka, ymmärtääkseni mielipiteen esittäjällä, joka olisi voinut pariksi sekunniksi nostaa jalan kaasujpolkimelta.
Peiliin katsomisen paikkako
24
53
Vastaukset
- Anonyymi
Tätä varten tieliikennelakiin on kirjoitettu ennakoimisvelvoite (4 §). Se tarkoittaa sitä, että jokaisen pitää ymmärtää k...päisen suorituksen nähdessään pysyä sen verran pois alta, ettei itseä satu. Noh, alkujaan tarkoitus oli toki käskeä varautumaan toisen vahingossa tekemään virheeseen, mutta toimii se tässäkin.
Kehälle tuleva on aina kaistanvaihtaja ja sellaisena väistämisvelvollinen kehällä jo olevia kohtaan. Kaikki kehän rampit on myös varustettu kärkikolmioilla, jotta väistämisvelvollisuus olisi sitäkin kautta havaittavissa. Kyllä se peiliin katsoja tässä tapauksessa on ilman muuta mielipiteen kirjoittaja itse.- Anonyymi
Ei voida ennakoida sellaista, että toinen tahallaan pyrkii estämään tai vaikeuttamaan toisen liittymistä. Ennakointivelvoite ei ole mikään ennustus- tai arvailuvelvoite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voida ennakoida sellaista, että toinen tahallaan pyrkii estämään tai vaikeuttamaan toisen liittymistä. Ennakointivelvoite ei ole mikään ennustus- tai arvailuvelvoite.
Ennakoida voi jos ja kun noudatetaan sääntöjä (sekä sellaista jonka näkee omin silmin että miten tilanne siitä kehittyy).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voida ennakoida sellaista, että toinen tahallaan pyrkii estämään tai vaikeuttamaan toisen liittymistä. Ennakointivelvoite ei ole mikään ennustus- tai arvailuvelvoite.
Sen juuri voi helposti ennakoida, että toinen yrittää estää eteensä liittymisen. Sen voi myös todella helposti välttää. Nosta jalka kaasulta, hidastuvuus on jo sillä riittävä öykkärin taakse kiihdytyksessä syntyvään rakoon pääsemiseksi.
Ei kukaan yritä estää toisen pääsemistä liittymästä tielle. Näitä sankareita kuitenkin löytyy, jotka eivät kestä jonossa yhtä taaemmaksi jäämistä. Ovat valmiita ottamaan toisen kylkeensä koska "ovat oikeassa". Jos et osaa ennakoida tätä, älä aja. Ainakaan pääkaupunkiseudulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen juuri voi helposti ennakoida, että toinen yrittää estää eteensä liittymisen. Sen voi myös todella helposti välttää. Nosta jalka kaasulta, hidastuvuus on jo sillä riittävä öykkärin taakse kiihdytyksessä syntyvään rakoon pääsemiseksi.
Ei kukaan yritä estää toisen pääsemistä liittymästä tielle. Näitä sankareita kuitenkin löytyy, jotka eivät kestä jonossa yhtä taaemmaksi jäämistä. Ovat valmiita ottamaan toisen kylkeensä koska "ovat oikeassa". Jos et osaa ennakoida tätä, älä aja. Ainakaan pääkaupunkiseudulla.Ne on tavallaan hauskoja ja tavallaan ikäviä tilanteita seurata, kun sellainen, jonka pitää aina liittyä muiden eteen kohtaa sellaisen, jonka eteen ei saa pippeli koskaan liittyä. Moottorit huutaa, torvet huutaa varsinkin rattien takana, valot vilkkuu ja kädet heiluu. Kumpikaan ei voita mitään.
- Anonyymi
Ääliöitä löytyy valitettavasti seasta. Ei heitä ilmeisesti mitenkään saa sieltä karsittua pois.
- Anonyymi
Tuohan oli normaalin järkiautoilijan arkkityyppi.
Järkiautoilija on sellainen, joka säästää järkeään. Aivot ovat siis narikassa. Autovalinnan järkiautoilija on jättänyt essonbaarin asiantuntijoiden huoleksi. Tällä metodilla autoksi valikoituu ankea ja vanhanaikainen, mielellään pölypallon harmaa (lika ei näy) tolloloota, datsun kasvain tai skeida. Luonnollisesti riemukkaan mustalla tai harmalla sisustuksella ja hinnat alkaen varustelulla.
Auton omistaminen on silti kallis harrastus ja pistäähän se tohvelisankaria harmittamaan, kun kaikessa muu määrää. Tohvelisankari ei uskalla vastaan sanoa.... mutta onneksi sentään liikenteessä voi pikkuisen antaa takaisin! Etenkin niille, jotka ovat röykeästi menneet ostamaan itseään miellyttävän auton, joka ei täytä essonbaarin kriteereitä merkin, mallin, värin tai varustelun suhteen.
- Anonyymi
No holoo, kirjoittajalla on joku pakkomielle päästä aina jonkun eteen. Ajaako Audia?
Eikö muka ole helpompi itse väistämisvelvollisena hidastaa hieman ja vaihtaa sitten kaistaa??- Anonyymi
Kyllä minulle on vähän vastaavanlainen tilanne käynyt. Tosin omalla kohdallani oli kaksi liittymää, jotka yhdistyivät ennen moottoritietä. Tulin sopivalla nopeudella jälkimmäisestä liittymästä ja toista liittymää ajanut oli minun kannaltani jo taaempana. Pyrin siis hänen eteensä. Sehän ei hänelle käynyt, vaan hän lähti imemään rakoa umpeen häntä ennen ajaneeseen autoon nähden, eli siihen rakoon, johon yritin liittyä. Onneksi oli liittymäkaistaa vielä jäljellä, joten onnistuin kuin onnistuinkin liittymään.
Jos hän olisi onnistunut estämään liittymiseni, niin se liittymäkohta olisi ollut tukossa, kun olisin joutunut pysähtymään tai lähes pysähtymään ja sen myötä kaikki muut taaempana tulevat. Tuollaisten estelijöiden aivokapasiteetti on onnettoman alhainen eivätkä kykene ymmärtämään miten heidän toimintansa vaikuttaa kaikkiin muihin.
- Anonyymi
Tuossa on todennäköisesti käynyt sellainen tyypillinen tilanne, että päätiellä ajava on hidastanut vauhtiaan jotta kiihdytyskaistalta tuleva pääsisi liittymään päätielle. Kiihdyttäjä taas on odottanut, että päätiellä ajava menisi hänen ohitseen. Loppujen lopuksi molemmat ovat sitten olleet rinnakkain jolloin molemmat ovat yhtäaikaa alkaneet kiihdyttämään ja mielipidekirjoittajan mielestä se toinen on tehnyt tahallaan kiusaa.
Nuo on inhottavia tilanteita varsinkin jos kiihdytyskaista on lyhyt.- Anonyymi
Päätiellä ei pidä hidatella kuin aivan pakosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päätiellä ei pidä hidatella kuin aivan pakosta.
Mutta 95% autoilijoista näin tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta 95% autoilijoista näin tekee.
Missä niin paljon nopeusjojoilijoita asustelee? Tasainen nopeus on parasta kaikille ja edistää sujuvuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä niin paljon nopeusjojoilijoita asustelee? Tasainen nopeus on parasta kaikille ja edistää sujuvuutta.
Ympäri Suomea.
Kehällä on juuri ennen Pakilan liittymää nopeuskamera. Siinä ajetaan tyypillisesti 70 km/h, kuten mielipiteen kirjoittaja mainitsi. Sen jälkeen moni kiihdyttää lähelle suurinta sallittua. Mielipidekirjoittaja havaitsi näin tapahtuneen ja tulkitsi sen tahalliseksi kiusanteoksi ja estämiseksi (sitäkin kyllä joskus tapahtuu) . Niin tai näin, eihän ulkomailta tullut voi näitä suomalaisia erikoisuuksia tuntea, ja siksi ihmettelee tapahtunutta yleisönosastossa.
- Anonyymi
No sehän on kiusantekoa, kun järkiautoilija, jolla on aivot narikassa, kihnuttaa 80-rajoitusalueella 80 mittarinopeutte eli 75 todellista ja jarruttelee peltipoliisen kohdalla kuuteen kymppiin.
Jarruttelu johtuu siitä, että puusilmä on aiemmin saanut sakon Mestarintunnelin lähellä, ajaessaan essonbaarin ohjesäännön mukaisesti 80 mittarissa.... vaikka tuossa kohtaa on 60 rajoitus.
Ei järkiautoilija liikennemerkeistä ja säännöistä piittaa! Järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta, joka yleensän on 80 mittarissa yhtälailla 40 ja 100 rajoitusalueille.
Nopeus nostetaan suuremmaksi vain hätätilenteessa. Hätätilanne = toinen auto meinaa mennä ohi.
- Anonyymi
Miksi on aina päästävä sen päätietä ajavan - siis tässä tapauksessa Kehä I:llä - ajavan eteen?
Paljon helpompi on jäädä sen auton taakse. Tuskin se seuraava auto aivan kiinni puskurissa on.Ei tarvitse Aina liittyä toisen eteen. Kehäykköselläkin on mahdollista, joskin harvinaista, että päätiellä on rinnalla tasan yksi auto sen yhden liittyjän kohdalla. Usein kehällä etenee pitkä ns köröjuna hiljaisella nopeudella ja olemattomilla turvaväleillä. Usein tämmönen köröjuna tulee liittymästäkin samanaikaisesti. Tällaisessa tapauksessa kullakin liittyjällä on vain kaksi vaihtoehtoa, joko liittyä jonkun toisen eteen tai olla kokonaan liittymättä. Harva jättää liittymättä.
- Anonyymi
Sitä pitää katsoa ja arvoida, että onko helpompi sovitta itsensä jonkun eteen vai taakse. Riippuu pitkälti liittymien kohdalla omasta nopeudesta ja vallitsevista turvaväleistä pääväylällä. Ei siis ole mikään pakko, vaan jokainen tilanne on erilainen ja sitä katsoo tilanteen mukaan, miten kannattaa tehdä.
- Anonyymi
Kyllä rampista tullaan eteen muuallakin kuin helsingissä. Todella tarkkana saa olla rampin kohdalla, koska aika harva osaa tulla rampista häiritsemättä päätiellä ajavaa. Ajankin rampin ohi usein vasenta kaistaa, jos sellainen sattuu olemaan.
- Anonyymi
Aivan oikea menettely. Kun siltä päätieltä näkee hitaamman ranpista tulijan niin voihan sen ohittamisen aloittaa hyvissä ajoin vasemmalle siirtymällä, luonnollisesti siellä mahdollisesti jo olevia häiritsemättä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan oikea menettely. Kun siltä päätieltä näkee hitaamman ranpista tulijan niin voihan sen ohittamisen aloittaa hyvissä ajoin vasemmalle siirtymällä, luonnollisesti siellä mahdollisesti jo olevia häiritsemättä.
Jossakin liikenne ohjelmassa valistivat että tuollaisissa tapauksissa turha kaistan vaihtaminen on rangaistava teko!...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossakin liikenne ohjelmassa valistivat että tuollaisissa tapauksissa turha kaistan vaihtaminen on rangaistava teko!...
Joo, vain moottoritellä, jos vasen kaista on normaali ohituskaista.
- Anonyymi
Takana on tilaa, ei tarvitse repiä eikä kiihdytellä, kevyt kaasun kevennys tarvittaessa ja kaistan vaihto. Lopuksi kaiken jälkeen vilautetaan vilkkua (aamuin illoin yksi vilkku).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi644042Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D803680- 423185
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192548Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222407Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa522186- 482025
- 471768
- 361710
- 301566