Mitä tarkottaa alkoholistin katkokävely ? Onko se semmosta lyhyillä askelilla töpöttelyä?
Katkokävely
9
2459
Vastaukset
- Anonyymi
Se on juurikin sitä töpöttelyä lyhyin askelin sekä askelraide on myös kaventunut.
Ilmeisesti liittyy jotenkin pikkuaivoihin alkoholin tehtyä tuhojaan sinne asti.
Tietoa löytyy googlettamalla katkokävelyn. - Anonyymi
Lääkärit kutsuvat katkokävelyksi myös sellaista, että esim. toinen tai molemmat jalat puutuvat niin, että kävellessä täytyy sen takia välillä pysähtyä lepuuttamaan jalkoja. Itselläni oli tällaista jalan puutumista aikaisemmin juomisvuosieni aikana, ennen kuin raitistuin. Lääkärit sanoivat minulle, että heillä sitä kutsutaan katkokävelyksi. En kuitenkaan koskaan ns. töpöttänyt jalkoja kävellessäni. Puutumisen takia vain täytyi pitää taukoja kävelyssä. Myöhemlin mukaan tuli puutumisen lisäksi mukaan myös pohkeen ja pakaran kipua. Dokasin joka päivä todella paljon.
- Anonyymi
Katkokävely on kansanomainen nimitys diagnoosista jossa valtimonkovetussairaus tukkii jalkojen verenkiertoa, jolloin jalkojen lihakset kärsivät kävellessä hapenpuutetta ja aiheuttaa kipua. Tuo kipu pakottaa pysähtymään ja hetken levon jälkeen pystyy taas kävelemään samanmittaisen matkan. Taudin pahentuessa käveltävä matka lyhenee.
Katkokävely ei sinällään lyhennä askelta töpötykseksi, sellaista aiheuttaa muut sairaudet (mm. tasapainohäiriöt). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkokävely on kansanomainen nimitys diagnoosista jossa valtimonkovetussairaus tukkii jalkojen verenkiertoa, jolloin jalkojen lihakset kärsivät kävellessä hapenpuutetta ja aiheuttaa kipua. Tuo kipu pakottaa pysähtymään ja hetken levon jälkeen pystyy taas kävelemään samanmittaisen matkan. Taudin pahentuessa käveltävä matka lyhenee.
Katkokävely ei sinällään lyhennä askelta töpötykseksi, sellaista aiheuttaa muut sairaudet (mm. tasapainohäiriöt).Kakkostyypin diabetes myös.
- Anonyymi
Mielestäni kävelytavan muuttuminen alkoholismin johdosta johtuu enemmänkin neurologisista muutoksista. Eli on esim. neuropatiaa. Sivusta seuraten näkee, miten ihminen vaikkapa nostaa aina jalkaansa ja laskee sen koko jalkapohja yhdellä kertaa maahan. Kun ääreishermojen toiminta ja tuntoaisti on häiriintynyt, niin askel ei enää rullaa normaalilla tavalla.
Ataksia johtuu aivojen vaurioitumisesta. Siinä esiintyy mm. leveäraiteista kävelyä ja muita keskushermostosta johtuvia oireita. Alkoholisti saa tappeluissa ja kaatumisissa myös paljon tärskyjä aivoihinsa, nekin jättävät jälkensä eri aivoalueille.
Monella pitkän alkoholihistorian omaavalla ihmisellä myös ulkoinen olemus on paljon ikäistään kuluneempi. Lihaksia on menetetty, eli esim. reidet ovat tikkumaiset. Sekin vaikuttaa kävelyyn. Alkoholihan aiheuttaa rasvamaksaa, jolloin vyötärön seutu paisuu ja aiheenvaihdunnan häiriön vuoksi sokeriaineenvaihdunta häiriintyy myös. Rasvamaksaan liittyy myös lihaskatoa.
Myös alkoholismista johtuva aliravitsemus eli tarpeellisten kehon rakennusaineiden puute varmasti on osaltaan aiheuttamassa näkyviä muutoksia ihmisen liikkumiseen ja ulkonäköön. - Anonyymi
Minulla on todettu ataktinen kävely, eli askelraide on leventynyt.
Perään todettiin polyneuropatia ja neurologi sanoi ettei se johdu alkoholista, tosin ei ole selvitetty sitäkään mistä se on tullut.
Aivot minulla on kuulemma kunnossa, rankasta päihdetaustasta huolimatta.
Ongelma on ääreishermostossa, ei keskushermostossa.- Anonyymi
olisko diabetes syy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olisko diabetes syy
Mulla ei ole diabetestä.
Polyneuropatian syytä ei ole selvitetty, ketä kiinnostaa, minähän se olen huonossa kunnossa.
Luulisin kyllä että monenlaiset päihteet elämäni varrella ovat syyllisiä tuohon vaivaan, osittain myös psyykelääkkeet.
Noita eivät varmaan vain lääkärit myönnä että lääkkeet voivat aiheuttaa, sehän vaarantaisi lääkebisneksen.
- Anonyymi
Töpöttelyä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019