Minulla on (omasta mielestäni) hyvä idea tietokonepeliin pohjaksi, ja yritän päättää millä kielellä rupeaisin tekemään siitä demoa.
Vaihtoehtoja kartoittessa erityisesti käyttöliittymäpuoli on merkittävä, koska en viitsisi kiivetä perse edellä puuhun ja joutua koodaamaan kokonaan uutta käyttöliittymää pelkkää demoa varten sen sijaan että sen voi koota hetkessä WPF:llä.
Löytyykö siis esimerkiksi pythoniin jotain pakettia, jolla käyttöliittymän kokoaminen olisi yhtä helppoa kuin WPF:llä? Tai onko muita ehdotuksia?
Onko pythonissa vastinetta WPF:lle?
16
66
Vastaukset
- Anonyymi
Jos Windows Presentation Foundation on sinulle helppo juttu, miksi ihmeessä kaipailet vastaavaa Python ympäristöstä, eikö se sen demon teko onnistukaan WPF:llä kuten sanoit.
- Anonyymi
Kuten tuossa sanoin: kartoitan vaihtoehtoja. Jos käyttöliittymä olisi ainoa vaikuttava asia, niin enhän minä WPF:lle vaihtoehtoja tarvitsisi.
Pythonista olisi kuitenkin muita hyötyjä, kuten se, että tiedostojen käsittely ja useamman ytimen/säikeen käyttö sujuu helpommin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten tuossa sanoin: kartoitan vaihtoehtoja. Jos käyttöliittymä olisi ainoa vaikuttava asia, niin enhän minä WPF:lle vaihtoehtoja tarvitsisi.
Pythonista olisi kuitenkin muita hyötyjä, kuten se, että tiedostojen käsittely ja useamman ytimen/säikeen käyttö sujuu helpommin.No jos olet sitä mieltä että uuden opettelu on helpompaa ja käy vaihtoehtona sinulle helpon WPF ympäristön sijasta, ei tarvitse kovin kauas mennä kun yhtäläisyyksiä löytyy, nimittäin https://ironpython.net/ mahdollistaa WPE -koodin sakottamisen python koodin sisään. En itse tunne tuota IronPythonia, mutta näin sitä kehutaan;
IronPython on erinomainen lisä .NET Frameworkiin, joka tarjoaa Python-kehittäjille .NET-kehyksen voiman. Nykyiset .NET-kehittäjät voivat myös käyttää IronPythonia nopeana ja ilmeikkäänä komentosarjakielenä uuden sovelluksen upottamiseen, testaamiseen tai kirjoittamiseen tyhjästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos olet sitä mieltä että uuden opettelu on helpompaa ja käy vaihtoehtona sinulle helpon WPF ympäristön sijasta, ei tarvitse kovin kauas mennä kun yhtäläisyyksiä löytyy, nimittäin https://ironpython.net/ mahdollistaa WPE -koodin sakottamisen python koodin sisään. En itse tunne tuota IronPythonia, mutta näin sitä kehutaan;
IronPython on erinomainen lisä .NET Frameworkiin, joka tarjoaa Python-kehittäjille .NET-kehyksen voiman. Nykyiset .NET-kehittäjät voivat myös käyttää IronPythonia nopeana ja ilmeikkäänä komentosarjakielenä uuden sovelluksen upottamiseen, testaamiseen tai kirjoittamiseen tyhjästä.Kiitos vinkistä. Täytyy tutustua tuohon IronPythoniin.
Ja tarkennuksena vielä: en etsi WPF:ää helpompaa vaihtoehtoa (koska sellaista tuskin on olemassakaan) vaan ylipäätään käyttökelpoista vaihtoehtoa, jolloin voisin toteuttaa koko projektin pythonilla C#:n sijaan.
Jos käyttöliittymän tekeminen IronPythonilla tai jollain muulla vastaavalla on liian työlästä niin joudun kuitenkin näkemään vaivaa kun selvitän miten kaiken muun saa toteutettua .NET:n ja C#:n kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Täytyy tutustua tuohon IronPythoniin.
Ja tarkennuksena vielä: en etsi WPF:ää helpompaa vaihtoehtoa (koska sellaista tuskin on olemassakaan) vaan ylipäätään käyttökelpoista vaihtoehtoa, jolloin voisin toteuttaa koko projektin pythonilla C#:n sijaan.
Jos käyttöliittymän tekeminen IronPythonilla tai jollain muulla vastaavalla on liian työlästä niin joudun kuitenkin näkemään vaivaa kun selvitän miten kaiken muun saa toteutettua .NET:n ja C#:n kanssa."Ja tarkennuksena vielä: en etsi WPF:ää helpompaa vaihtoehtoa (koska sellaista tuskin on olemassakaan) vaan ylipäätään käyttökelpoista vaihtoehtoa, jolloin voisin toteuttaa koko projektin pythonilla C#:n sijaan."
WPF tuskin on helpoin siihen GUI:n. Jos nyt tarvitsee vain ne napit ja vastaavat niin tästä voisi lähteä tutkimaan: https://microsoft.github.io/frontend-bootcamp/
TypeScript kielenä, React komponenttien tekoon ja Fluent UI sitten UI frameworkkina: https://developer.microsoft.com/en-us/fluentui
En nyt silleen ymmärrä miksi sen kielen pitäisi olla Python. C# on ihan kiva kieli, samoin TypeScript. Minusta tuossa ratkaisee enemmän nuo kaikki muut jutut mitä tarvitsee rakentamiseen. Esimerkiksi Unityllä voi olla kätevää tehdä ja voi käyttää C#:a. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja tarkennuksena vielä: en etsi WPF:ää helpompaa vaihtoehtoa (koska sellaista tuskin on olemassakaan) vaan ylipäätään käyttökelpoista vaihtoehtoa, jolloin voisin toteuttaa koko projektin pythonilla C#:n sijaan."
WPF tuskin on helpoin siihen GUI:n. Jos nyt tarvitsee vain ne napit ja vastaavat niin tästä voisi lähteä tutkimaan: https://microsoft.github.io/frontend-bootcamp/
TypeScript kielenä, React komponenttien tekoon ja Fluent UI sitten UI frameworkkina: https://developer.microsoft.com/en-us/fluentui
En nyt silleen ymmärrä miksi sen kielen pitäisi olla Python. C# on ihan kiva kieli, samoin TypeScript. Minusta tuossa ratkaisee enemmän nuo kaikki muut jutut mitä tarvitsee rakentamiseen. Esimerkiksi Unityllä voi olla kätevää tehdä ja voi käyttää C#:a.Minä pidän kyllä WPF:ää helpompana kuin mitään JavaScript-johdannaisia, vaikka toki ymmärrän että se on makuasia. JS:lle (ja TS:lle) olen sen verran allerginen, että en käytä niitä ellei jokin asia projektissa sitä aivan välttämättä vaadi.
C#:istä kyllä tykkään ja muihin projekteihin käytänkin sitä ihan mielelläni, mutta lähinnä silloin jos ohjelmasta on odotettavissa sen verran raskas, että olisi fiksua käyttää useampia ytimiä/säikeitä, niin suosin pythonia. Kyllähän tuon moniydinajon saa C#:illakin aikaiseksi, mutta ei se ihan yhtä näppärästi käy.
- Anonyymi
Toimisikohan Babylon GUI ?
https://www.babylonjs.com/demos/gui/
Tuossa BabylonJS:ssä kuitenkin valmiina palikkaa siihen, että saa tuotua objekteja Blenderistä niin saa nopeasti aikaiseksi.
Kieli tuohon sitten olisi TypeScript.- Anonyymi
Kiitoksia tästäkin vinkistä. Tähän projektiin en tosin aio JavaScript-johdannaisia sotkea, kun tarkoitus olisi nimenomaan vähentää työmäärää eikä kymmenkertaistaa sitä.
Jos JS olisi muuten välttämätön tässä projektissa niin voisin kyllä harkita, mutta koska koko homma on muuten mahdollista hoitaa järkevämmillä kielillä, niin en pelkän käyttöliittymän takia viitsi tehdä muista asioista vaikeampia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitoksia tästäkin vinkistä. Tähän projektiin en tosin aio JavaScript-johdannaisia sotkea, kun tarkoitus olisi nimenomaan vähentää työmäärää eikä kymmenkertaistaa sitä.
Jos JS olisi muuten välttämätön tässä projektissa niin voisin kyllä harkita, mutta koska koko homma on muuten mahdollista hoitaa järkevämmillä kielillä, niin en pelkän käyttöliittymän takia viitsi tehdä muista asioista vaikeampia.Eikö siinä pelissä ole grafiikkaa ollenkaan?
Yleensä pelejä vääntäessä käyttöliittymä merkitsee melko vähän ja säikeistys vielä vähemmän ja suurin kustannus siitä miten kaiken hässäkän saa tehtyä.
TypeScript ei lisää työmäärää ja se on eri kieli kuin Javascript. TypeScript käännetään Javascriptille ja efekti on sama kuin käännät C#:a tai Pythonia sille .NET:n CIL -kielelle.
TypeScript on kyllä ns. superset Javascriptistä, että halutessaan saa käytettyä mitä tahansa Javascript kirjastoa mutta kun kääntää natsivivut päälle niin sitten ei tietenkään JavasScript kura käy kun on kaikki tyypitettynä. Puhtaasti TypeScriptillä ohjelmoidessa ohjelmointi on kivaa eikä se mitään työmäärää lisää.
Ennemmin kannattaisi pohtia sitä että mikä ominaisuus siinä Pythonissa on niin ratkaisevaa. Tuota säikeistysasiaa en ihan hahmoita kun koodi kun on tilatonta, tilan muutoksia ei ole miten sattuu ja on funktionaalista niin nuohan säikeistyy käytännössä millä kielellä vaan siististi. Itseasiassa kun koodin rakenne on siisti niin se säikeistyy suurelta osin automaattisesti. Tuohon asiaan harvemmin tarvitsee ohjelmoijan itse tehdä säätämistä lisäämällä johonkin palikoihin säikeitä.
Ohjelman logiikan kannalta "tiedosto" on myös oikeastaan turha kun peleissä kyse on ennemminkin asseteista ja persistoidusta datasta. Peliä tehtäessä ei oikeastaan tarvitse mennä niin matalalle tasolle, että tarvitsisi käyttää yhtään koodia tiedostojen käsittelyyn.
Noin niinkuin äkkiseltään mietittynä saat työmäärää vähennettyä kun jätät matalan tason tarpeettoman nysvän pois ja käytät valmiiksi tehtyjä asioita. Tuo sitten pätee mihin tahansa kieleen.
Siksi sillä kielelläkään ei ole niin väliä kun ei vaivaa päätä niillä tiedostoilla ja säikeillä. Siksi mainitsin tuon BabylonJS:n ja Unityn kun ratkaisevat näitä tavallisempia työprosessissa vaadittavia asioita, että miten saa tuotettua pelin grafiikat helposti ja siirrettyä ne asseteiksi siihen pelisovellukseen. Tietysti jos on vain kaksiulotteisia grafiikkapintoja niin se helpottaa toki paljon.
Mutta, löytyi ratkaisu...
https://alpha.iodide.io/
https://github.com/iodide-project/pyodide
Eli Mozilla modernisoinut Python stäkin selaimeen ja vähän kun googletti niin sitten oli Reactia käytetty myös: https://alpha.iodide.io/notebooks/362/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitoksia tästäkin vinkistä. Tähän projektiin en tosin aio JavaScript-johdannaisia sotkea, kun tarkoitus olisi nimenomaan vähentää työmäärää eikä kymmenkertaistaa sitä.
Jos JS olisi muuten välttämätön tässä projektissa niin voisin kyllä harkita, mutta koska koko homma on muuten mahdollista hoitaa järkevämmillä kielillä, niin en pelkän käyttöliittymän takia viitsi tehdä muista asioista vaikeampia.Sellainen juttu tuli mieleen, että käyttöliittymän voi tehdä eri kielellä kuin muun osan pelistä. Voi siis valita eri tilanteissa sopivimman kielen.
Voit käytännössä jakaa sen pelin arkkitehtuurin näin:
1. Käyttöliittymän näkymä, tapahtumat ja käyttöliittymän tilanmuutokset
2. Edustalla tapahtuva laskenta (käännät moduuleja joita voit kutsua käyttöliittymästä)
3. Persistoidun datan ja taustalaskennan ohjaus
4. Taustalla tapahtuva laskenta
Nuo on kaikki tehtävissä eri kielillä.
Tässä yksi millä voit tehdä käyttöliittymän, C#:a: https://dotnet.microsoft.com/apps/aspnet/web-apps/blazor - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen juttu tuli mieleen, että käyttöliittymän voi tehdä eri kielellä kuin muun osan pelistä. Voi siis valita eri tilanteissa sopivimman kielen.
Voit käytännössä jakaa sen pelin arkkitehtuurin näin:
1. Käyttöliittymän näkymä, tapahtumat ja käyttöliittymän tilanmuutokset
2. Edustalla tapahtuva laskenta (käännät moduuleja joita voit kutsua käyttöliittymästä)
3. Persistoidun datan ja taustalaskennan ohjaus
4. Taustalla tapahtuva laskenta
Nuo on kaikki tehtävissä eri kielillä.
Tässä yksi millä voit tehdä käyttöliittymän, C#:a: https://dotnet.microsoft.com/apps/aspnet/web-apps/blazorJuu, teen tietysti M-V-VM-periaatteella tuon, että käyttöliittymän ja grafiikkojen muokkaus ja parantelu onnistuu mahdollisimman kivuttomasti myöhemmin.
Koko tämä ajatus lähti oikeastaan siitä, että haluaisin käyttää WPF:ää ja C#:ia käyttöliittymäpuoleen (ja ainakin demossa grafiikat muutenkin hoituu kokonaan siinä sivussa) ja muuhun taustallaolevaan Pythonia, mutta noiden yhdistämisen opettelu tuntuu vaivalloisemmalta kuin kumpikaan vaihtoehdoista, eli koko homman hoitaminen C#:lla tai koko homman hoitaminen Pythonilla (sisältäen WPF:n korvikkeeseen perehtymisen).
JavaScriptiä ja sen kavereita minä käytän ainoastaan jos jotain täytyy saada näkyviin netissä, koska siihen ne toimivat kohtuullisesti (ja siihenhän ne on alunperin tarkoitettu).
Kaikessa muussa ohjelmoinnista niiden käyttö tuntuu siltä kun yrittäisi kuoria appelsiinia vasaralla. Kyllähän se onnistuu, mutta ei se kivaa ole eikä lopputulos ole kovin siisti. Ja kyllä tiedostan myös, että se tuntuisi paljon vähemmän hirveältä jos tekisin sitä useammin.
Säikeistystä käytetään peleissä minun mielestäni aivan liian vähän. Kaikissa nykykoneissa on useampia ytimiä ja vielä useampia säikeitä, joista kaikki paitsi yksi odottelevat tyhjän panttina hoitamassa kaikkea taustalla pyörivää sillä välin kun yksi ydin pyörittää koko peliä.
Tietenkään missään räiskintäpeleissä yms. sillä ei ole juurikaan väliä, kun käytännössä aina kapasiteetti loppuu ensin näytönohjaimesta, mutta hölmöltä se silti tuntuu, ja etenkin strategiapeleissä jouduttaisiin tekemään paljon vähemmän huonoja kompromisseja jos pelinkehittäjät viitsisivät käyttää säikeistystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, teen tietysti M-V-VM-periaatteella tuon, että käyttöliittymän ja grafiikkojen muokkaus ja parantelu onnistuu mahdollisimman kivuttomasti myöhemmin.
Koko tämä ajatus lähti oikeastaan siitä, että haluaisin käyttää WPF:ää ja C#:ia käyttöliittymäpuoleen (ja ainakin demossa grafiikat muutenkin hoituu kokonaan siinä sivussa) ja muuhun taustallaolevaan Pythonia, mutta noiden yhdistämisen opettelu tuntuu vaivalloisemmalta kuin kumpikaan vaihtoehdoista, eli koko homman hoitaminen C#:lla tai koko homman hoitaminen Pythonilla (sisältäen WPF:n korvikkeeseen perehtymisen).
JavaScriptiä ja sen kavereita minä käytän ainoastaan jos jotain täytyy saada näkyviin netissä, koska siihen ne toimivat kohtuullisesti (ja siihenhän ne on alunperin tarkoitettu).
Kaikessa muussa ohjelmoinnista niiden käyttö tuntuu siltä kun yrittäisi kuoria appelsiinia vasaralla. Kyllähän se onnistuu, mutta ei se kivaa ole eikä lopputulos ole kovin siisti. Ja kyllä tiedostan myös, että se tuntuisi paljon vähemmän hirveältä jos tekisin sitä useammin.
Säikeistystä käytetään peleissä minun mielestäni aivan liian vähän. Kaikissa nykykoneissa on useampia ytimiä ja vielä useampia säikeitä, joista kaikki paitsi yksi odottelevat tyhjän panttina hoitamassa kaikkea taustalla pyörivää sillä välin kun yksi ydin pyörittää koko peliä.
Tietenkään missään räiskintäpeleissä yms. sillä ei ole juurikaan väliä, kun käytännössä aina kapasiteetti loppuu ensin näytönohjaimesta, mutta hölmöltä se silti tuntuu, ja etenkin strategiapeleissä jouduttaisiin tekemään paljon vähemmän huonoja kompromisseja jos pelinkehittäjät viitsisivät käyttää säikeistystä."mutta noiden yhdistämisen opettelu tuntuu vaivalloisemmalta kuin kumpikaan vaihtoehdoista"
HTTP REST API toimii peleissä siinä missä muissakin ohjelmissa.
Ei sillä ole väliä tekeekö sen API kyselyn millä kielellä tehdystä sovelluksesta, ja HTTP protokolla on tilaton. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen API kysely taustalla toimivaan koodiin saadaan rinnakkaistumaan hyvin helposti. Ja jos siellä on API joka ei hoida datan persistointia ja hakua vaan vaikka laskentaa niin sinne saa helposti workereita niin paljon kuin ytimiä riittää. Tarvitsee olla jokin kommunikaatiokanava millä toimivat. Jos ei muuta niin vaikka stdin/sdout
Käyttöliittymä sitten menee niinikään yhdellä säikeellä mutta jos edustalla jotain laskentaa niin voi kääntää komponentteja eri kielellä. Tarvitsee vain sinnekin yhtenäisen kommunikaatiokanavan millä ajetaan koodia. Tuossa lähinnä ratkotaan se, että millä tavalla päätät eri kielillä kirjoitettujen komponenttien välisen yhteyden suorittaa.
"JavaScriptiä ja sen kavereita minä käytän ainoastaan jos jotain täytyy saada näkyviin netissä, koska siihen ne toimivat kohtuullisesti (ja siihenhän ne on alunperin tarkoitettu)."
Javascript on käytännössä assembler. Vähän niinkuin vaikka .NET:n CIL. Tai vaikka JVM:n tavukoodi. Tai Python kun kääntelee .pyc tiedostoja. Ei sillä mitään kirjoiteta. Voit siis kääntää vaikka C#:a tai Pythonia Javascriptiksi jos niin haluat tai vaikka C :aa.
Käytännössä sinun tarvitsee miettiä se edustapuolella toimivan koodin arkkitehtuuri, että voit käytellä eri työkaluja ja käännellä komponentteja mitkä toimivat keskenään. Nykyään selain on tässä standardi tapa kun se on ihan joka paikassa. Koodia ei tarvitse kääntää Javascriptiksi vaan voi kääntää myös Webassemblyksi. Toiminnallisesti näissä ei ole mitään eroa. Webassemblyllä vaan saadaan lisää suorituskykyä ja mutta kaikilla kielillä ei vielä ole työkaluketjua siihen, että saisi käännettyä Webassemblyksi. Tässä näköjään on kerätty vähän listaa: https://github.com/appcypher/awesome-wasm-langs
Eli jos ei Webassemblyksi käänny niin aina voi käänellä Javascriptiksi, tai sitten rakentaa työkalut niin että kääntää jonkun toisen kielen kautta. Esimerkiksi voit kirjoittaa koodin vaikka Vala -kielellä, kääntää sen C:ksi ja C:stä sitten Webassemblyksi.
Kun käyttää käyttöliittymäpuolella selainta ajoympäristönä, saa sitten sen DOM:n ja taittomoottorin käyttöliittymiä varten ja siinä on toistaiseksi rajoite, että siellä toimiva koodi pitää kääntää Javascriptille.
Webassemblyllä toimiessa taas voi tehdä myös niin, että liipaisee Webassembly hiekkalaatikon käyntiin niin sinne voi käännellä objektifilet vaikka LLVM:llä ja käytellä niitä miten tykkää ristiin ja linkittää sitten valmiiksi käännökseksi. Emscriptenissä kun on SDL hinkattu kuntoon niin mikä tahansa SDL:n varassa toimiva GUI kirjasto toimii toki.
Se ajoympäristö tässä on käytännössä alustan valinta kysymys. Selain toimii joka paikassa, CIL tavukoodia ajava frontti on Windowsille, ja sitten on vielä vaikka Unity tai joku muu peleihin tehty alusta.
"Säikeistystä käytetään peleissä minun mielestäni aivan liian vähän. Kaikissa nykykoneissa on useampia ytimiä ja vielä useampia säikeitä, joista kaikki paitsi yksi odottelevat tyhjän panttina hoitamassa kaikkea taustalla pyörivää sillä välin kun yksi ydin pyörittää koko peliä."
Edustapuolella säikeistyksellä tulee helposti rajoja vastaan. Jokainen käyttöliittymä toimii käytännössä yhdessä prosessissa. Säikeiden lisääminen niin, että toimii järkevästi edellyttää käytännössä asynkronisuutta tai hyvin raskaasti laskettavia asioita kun uusien säikeiden luonti on hidasta.
Eli sitä voi siis vaikka jakaa ohjelman niin että on käyttöliittymä, reaaliajassa edustalla toimiva pelimaailma, joku säie hoitelee kommunikointia taustajärjestelmän kanssa ja siirtelee dataa latailemalla pelimaailmaa ja jne. Siinä säikeistämisellä on rajoitteita: https://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl's_law
Jos sen edustapuolen koodin saa jaettua vaikka kahdeksaan säikeeseen niin se on jo aika hyvin. Taustalaskentaa ja pitkäkestoisia ajoja voi jakaa sitten mielin määrin workereilla.
Eli, sillä kielellä ei oikeasti ole väliä. Voi käännellä millä huvittaa. Valitulla teknologialla on väliä millä yhdistelet komponentit on väliä tai onko siinä työkalussa ns. ekosysteemiä tehdä haluttuja asioita. Käyttöliittymissä React, Flutter ja vaikka se XAML ovat niitä millä tehdään paljon. Tai jotain SDL/OpenGL virityksiä.
Tai kun on peli niin käyttää sitä Unityä, Unreal engineä, CryEngineä jne. ja antaa sen ratkoa se edustapuoli ja rakentaa sen varaan.
Tässä on yksi aika kova vaihtoehto myös: https://www.qt.io/qt-examples-for-webassembly
Qt:llä tekee kyllä niin natiiviksi kuin selaimeen, vähän kuten Unityllä.
- Anonyymi
Teoreettista höpinää, "Jos täti, olisi setä", ja niin edelleen, ei mitään maalaisjärkeen ja kokemukseen perustuvia käytännön neuvoja, eli keskustelijat eivät pysty käytännön toteutuksiin.
- Anonyymi
Pääasiallinen ongelma tässä nyt se, että ei tiedetä vaatimusmäärittelyä.
Minusta on omituista miettiä jotain vähäpätöisiä asioita kuten ohjelmointikieltä. Ensiksi pitäisi tietää mitä halutaan saada aikaiseksi, sen mukaan valitaan työkalut. Työkaluissa on sellaisia ekosysteemejä mitkä toimivat keskenään yhteen.
"Ohjelmointikieli", "Käyttöliittymä", "säikeitä", "tiedostoja" ovat kaikki kaukana siitä varsinaisesta ongelmasta mitä halutaan saada aikaiseksi.
Voin kokemuksella sanoa, että käyttöliittymien teossa React komponentit, Typescript -kieli ja Redux tilan hallinta on ihan huippua ja olen tuolla yhdistelmällä tehnyt viimeiset 5v tehnyt lähes kaikki käyttöliittymät ja parempia ei ole vastaan tullut vaikka olen aktiivisesti etsinyt parempia. Tällä hetkellä teen käyttöliittymää Flutterilla, Dart kielellä. Ja se tuntuu tähän mennessä parhaalta natiivien Android iOS sovellusten käyttöliittymille. Miksi ei ole React native niin tarkoitus on hyödyntää mobiililaitteen natiiviominaisuuksia niin Flutter tuntuu tässä paremmalta.
Pelien käyttöliittymissä ei välttämättä ei ole kumpikaan. Siihen on syynsä miksi on noita pelimoottoreita yllin kyllin. Peleissä esimerkiksi tavallisesti haluttaan grafiikkapinta mihin piirrellään GPU:lla mielivaltaisia asioita niin joku taittomoottorilla toimiva UI ei välttämättä ole se mitä halutaan vaan halutaan vaikka jotain sellaista mikä piirtelee vaikka OpenGL:llä sen UI:n.
Tässä esimerkiksi yksi ja Python bindaukset löytyy mutta en ole itse käyttänyt: https://github.com/mitsuba-renderer/nanogui
Käytännön neuvo on se, että pitäisi tietää tarkemmin mitä halutaan, ennen kuin takertuu epäolennaisiin asioihin.
- Anonyymi
:D kelläpä ei hyvä idea olis. Se on sitten toinen juttu että kuka sen jaksaa tehdä. On monien satojen tuntien työ usein siinä. Ja ainakin pitäs vähän tuntea kieliä ettei sitä tartte jostain hiton suomi24:stä kysellä.
Mut hittoako mää tiedän. Tee sen perustella mikä kuulostaa tuntemattoman kommentin perusteella parhaalta x-DD- Anonyymi
Itsellä on päinvastoin.
Hyvistä peli-ideoista on pulaa, tehdä jaksaisi kyllä sit.
Jotain ideoita on kyllä mutta ne ei ole niin hyviä että jaksaisi alkaa tekemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323767- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151721Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541392Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231264VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu931241Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi331183- 691114
- 681004
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975