Luin Raamatun ja meinas lähteä järki!

Anonyymi

Meitä vanhoillislestadiolaisia on viime aikoina kehoitettu lukemaan Raamattua ihan itsenäisestikin. Näinpä päätin sitten ottaa ja lukaista Trio Raamatun kannesta kanteen. Luin pääasiassa vuoden 1992 käännöstä, mutta vertailin tekstejä välillä vanhempiin. Biblian tekstistä ei ota eläinkään selvää, joten ei ihme, että saarnaajat siteeraavat nykyään enemmän 1992 vuoden kirkkoraamattua.
Vaikka 92-käännös on selkeämpää suomea, on Raamatun käsittäminen ja ymmärtäminen sittenkin todella vaikeaa. En tiennytkään, kuinka paljon älyttömyyksiä ja suorastaan turhanpäisyyksiä onkaan Raamatussa. Jotain vuohipaimenten aikaisista kokouksista kirjoitetaan pilkun tarkasti (joka sinänsä aivan turhaa) mutta sitten jää monia kysymyksiä täysin auki.

Välillä Jumala vaikuttaa hyvin sadistiselta ja sairaalta hemmolta. Etenkin vanhan testamentin puolella Jumala on suorastaan sekopäinen. Uudessa testamentissakin on paljon omituisuuksia, jotka eivät auennut, vaikka kuinka luin uudelleen ja uudelleen.

Tajusin, etä seurapuheistakin on jäänyt mieleen lähinnä meikäläisille ominaiset fraasit, eikä niinkään alkussa luetut Raamatun tekstit. Niitä ei varmaan monikaan seurapenkissä kuuntele ajatuksella, vaan menevät täysin yli hilseen. On helpompaa kuunnella, kuinka armon aikaa on vielä jäljellä ja tänä päivänäkin saa uskoa synnit anteeksi jne. Tällöin seurakunnassa alkaa selvästi porukka virkoamaan ja sana alkaa ”vastaamaan henkeen”.

Jos seuroissa luettais vain Raamatun tekstejä ja selitettäisiin vain niitä, veikkaan, että valtaosa nukkuis. Johan se on Raamattutunneillakin nähty. Niihin ei jakseta tulla ja sekin porukka joka tulee, on varsin uneliaan näköistä. Ei ihme, sillä onhan Raamattu aika pitkäveteinen, ristiriitainen ja paljon omituisuuksia sisältävä kirja. Sitä ei pidä ajatella järjellä, eikä lukea muutoinkaan, koska ajatuksen kanssa sen kirjan avulla voi oikeasti menettää järjen.

28

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkö ole kuullut koskaan niissä seuroissa mikä on Raamatun tarkoitus yleensäkin, koit aittaa siitä ensin selvää ja palaa sitten josko järkikin olisi jo palannut, sanoihin aikoihin,.

    • Anonyymi

      > Ei ihme, sillä onhan Raamattu aika pitkäveteinen, ristiriitainen ja paljon omituisuuksia sisältävä kirja. Sitä ei pidä ajatella järjellä

      Olen erimieltä.

      Raamattu on erittäin hyvä kirja. Mutta, jos lukee sen, kannattaan pysyä totuudessa, muuten joutuu vaikeuksiin.

      • Anonyymi

        Tuollainen aloitus ei voi tulla muualta kuinm suoraan paholaisen trollitehtaalta.


      • Anonyymi

        Mitä meinaat tuolla, että kannattaa pysyä totuudessa?
        Luin sen parasta arkijärkeäni käyttäen ja mielihän siinä meinas sairastua.
        Millaisilla aivoilla sitä pitää lukea, jotta se erittäin hyvältä tuntuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä meinaat tuolla, että kannattaa pysyä totuudessa?
        Luin sen parasta arkijärkeäni käyttäen ja mielihän siinä meinas sairastua.
        Millaisilla aivoilla sitä pitää lukea, jotta se erittäin hyvältä tuntuisi?

        > Luin sen parasta arkijärkeäni käyttäen ja mielihän siinä meinas sairastua.

        Miksi?

        > Millaisilla aivoilla sitä pitää lukea, jotta se erittäin hyvältä tuntuisi?

        Totuutta, viisautta ja vanhurskautta rakastavilla aivoilla.


    • Anonyymi

      Olen eri mieltä aloittajan kanssa Raamatusta. Minusta se on tosi mielenkiintoinen kirja, ja itse olen löytänyt sieltä paljon "helmiä", uskoa vahvistavia kohtia, erityisesti Uuden Testamentin puolelta. Vaikka kaikkea ei ymmärrä, niin kuitenkin Raamattua kannattaa lukea!

      • Anonyymi

        Aikoinaan todettiin, että Raamatun itsenäinen lukeminen ei ole kovin hyväksi. Luettuani Raamatun tajusin, miksi näin on joskus kristillisyydessämme joskus opetettu. Ennen opetettiin, että Sanan julistusta ja selitystä kannattaa kuunnella kokeneen puhujaveljen kautta, eikä niinkään itsenäisesti tai pienissä itsenäisissä porukoissa.

        Tietääkseni jotku meikäläiset ovat tällaisia omia Raamatunlukuryhmiä perustaneet ja luettuaan Raamattua he ovat alkaneet uskoa eri tavalla ja osa saattanut menettää uskon kokonaan.

        Tiedän tilanteita, joissa uskovainen on halunnut tietää Raamatusta ja uskosta enemmän ja päässyt teologiseen opiskelemaan. Opiskeltuaan aikansa ovat sitten menettäneet uskon. Kaikille ei tietysti näin käy, sillä onhan meillä uskovaisia pappeja. Tietysti mietityttää, uskovatko nämä papit aidosti, vai ovatko vain palkan vuoksi pappeina. Tutkimusten mukaan iso osa evankelisluterilaisen kirkon papeista ei edes usko Raamattuun kokonaisuutena ja moni heistä kyseenalaistaa neitseestä syntymisen ja vetten päällä kävelyt. Ja onpa pappeja, jotka eivät usko edes Jumalaan ja silti toimivat pappeina. Mikäs siinä, jos siitä saa rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan todettiin, että Raamatun itsenäinen lukeminen ei ole kovin hyväksi. Luettuani Raamatun tajusin, miksi näin on joskus kristillisyydessämme joskus opetettu. Ennen opetettiin, että Sanan julistusta ja selitystä kannattaa kuunnella kokeneen puhujaveljen kautta, eikä niinkään itsenäisesti tai pienissä itsenäisissä porukoissa.

        Tietääkseni jotku meikäläiset ovat tällaisia omia Raamatunlukuryhmiä perustaneet ja luettuaan Raamattua he ovat alkaneet uskoa eri tavalla ja osa saattanut menettää uskon kokonaan.

        Tiedän tilanteita, joissa uskovainen on halunnut tietää Raamatusta ja uskosta enemmän ja päässyt teologiseen opiskelemaan. Opiskeltuaan aikansa ovat sitten menettäneet uskon. Kaikille ei tietysti näin käy, sillä onhan meillä uskovaisia pappeja. Tietysti mietityttää, uskovatko nämä papit aidosti, vai ovatko vain palkan vuoksi pappeina. Tutkimusten mukaan iso osa evankelisluterilaisen kirkon papeista ei edes usko Raamattuun kokonaisuutena ja moni heistä kyseenalaistaa neitseestä syntymisen ja vetten päällä kävelyt. Ja onpa pappeja, jotka eivät usko edes Jumalaan ja silti toimivat pappeina. Mikäs siinä, jos siitä saa rahaa.

        Raamattua tulee kunnoittaa suurimpana uskon perustana, josta löytää pelastavan luvatun messiaan Jeesuksen Kristuksen, joka sitä ei löydä, ei ole elämääkään.

        r


    • Anonyymi

      Vl-seuroissa opetetaan, että järki vangiksi ottakaa, usko ei ole järjen asia.

    • Anonyymi

      Raamattu aukeaa vähitellen Pyhän Hengen avulla.
      Pidän parempana vanhempaa käännöstä 33/38. Vielä tarkempi on Raamattu Kansalle käännös ja siitä on olemassa myös hyvä kommentaariraamattu.

      Jumala kuulee niiden rukoukset, jotka Häntä etsivät. Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisille. Raamatusta ei saa jättää mitään pois eikä siihen saa mitään lisätä. Raamattu itse todistaa itsentään, näin on Jumala antanut meille moninkertaisen vahvistuksen Sanastaan.

      Me elämme nyt Uuden Testamentin aikaa. Kannattaa aloittaa lukeminen tutustumalla Uuteen Testamenttiin. Vanha Testamentti aukeaa Uuden testamentin avulla.

      Jumalan Rakkaus ohjatkoon sinua.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus, mutta vaatii tarkennusta, lähinnä auktoriteetin osalta, joka on Messias Jeesus.

        Käännös -38 on hyvä, mutta siitä uupuu paljon tietoa, koska kaikki kirjoitukset eivät ole vielä löytyneet, kuten Gumponin luolan saviruukku.

        Se mikä siinä on sanomasi mukaan hyvää, on tuttuus, sekä sana " tähden" josta maallikko näkee kotekstin helpommin.

        Raamattu kansalle on hieman hellenistinen, moni sitä käyttää, mutta minulla on -38- 92 ja alkutekstit päivittäisessä käytössä.

        Otan esimerkin; Matt. 13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.

        - 92 taas riisuu kontekstia 2 Hänen ympärilleen kokoontui silloin niin suuri joukko ihmisiä, että hänen oli siirryttävä veneeseen. Hän istui veneessä ja väkijoukko seisoi rannalla,

        Eli, minkä tähden?

        Aloittelevalle tutkijalle tällä on suuri merkitys.

        Alkutekstissä suomennettuna se kuuluu näin;

        Pyhän Hengen voitelu on keskeinen tutkiessa Raamattua, sitä ei yksin lueta, vaan etsitään konteksti joka asiaan.

        Kommentaarit ovat yhtä tärkeitä tutkiessa, kun talvirenkaat autossa, talven yllättäessä.

        Siihen, kuuleeko Jumala otan kantaa. Raamatun Uusi Testamentti, jota aikaa elämme, kertoo yksiselitteisesti sen, että vain Jeesus kuulee ja yhdysmies on Hän josta vain yksi esimerkki, niitä on koko UT; "punainen lanka" löydettävissä.

        Jumala ei ole koskaan puhunut pakanoille, vain Israelin kansalle, ja nämä ryhmät, jotka painottaa Teokratiaa, ovat väärällä tiellä, vailla pelastusta. Jeesuksella on kaikki valta.

        Pitää myös muistaa, että Jeesuksen nimi, ennen ihmiseksi syntymistä oli juuri Sana. Joh 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        >>Me elämme nyt Uuden Testamentin aikaa. Kannattaa aloittaa lukeminen tutustumalla Uuteen Testamenttiin. Vanha Testamentti aukeaa Uuden testamentin avulla.** Amen.

        r


    • Anonyymi

      Aloittajalle muistutus kuinka Raamatussa kaikille niille, joilt a oli järki jo mennyt, se palasi samalla kun kohtasivat Jeesuksen !

    • Anonyymi

      Raamatussa ei ole yhtään ristiriitaa. Sellaistia on väitetty olevan, mutta ne ovat lopulta todettu täydellisesti totuudelliseksi Jumalan Sanaksi.

      Virheitä voi tulla huonon Suomennoksen käyttämistä sopimattomista sanoista.
      Tai. tietämättömyydestä, Esim. kalastaja Pietari Jeesuksen opetuslapsi kirjoitti Pietarinkirjeessä, että lopunaikoina alkuaineen kuumuudessa hajoavat. Sitä ei voitu ymmärtää ja sukottiin vielä sata vuotta sitten, että alkuaineet ovat hajoamattomia, kunnes todettiin tieteen virhe. Nyt jokainen tietää ydinreaktorit, atomiommit jne , jotka perustuvat alkuaineiden hajoamiseen. Näin Raamattu on totta.

      Kaikki ihmisten kirjoittamat kirjaset, märäykset, tulkinnat ja puheet on arvioitava Raamatun mukaisesti. Jos Raamatussa ei asia ole niinkuin ihmiset sen väittävät olevan, niin vain Raamattu on totta. Huomioi eri käännöksiä ja jos mahdollista, niin myös alkuteksti.

      Raamatun alkutekstiin pääsee tutustustumaan raamattu365 sivustulta. Tämä sivusto sisältää myös useimpien alkutekstien sanojen laajaa selitystä. Siellä on myös kaikki Suomenkieliset käännökset. Myös interlineaarinen teksti sisältää alkutekstien tekstit jossa on alla Suomenkielinen vastine, selä alkutekstin numeroidut sanat joilla löytää sanojen tarkemman selityksen.

      • Anonyymi

        Vai ei ole Raamatussa ristiriitaa?

        Siis Raamattu ilmoittaa että oikeitten uskovien joukko on hyvin pieni piskuinen lauma.
        Ja sitten Raamatussa sanotaan että monet luopuu uskosta viimeisillä ajoilla.
        Miten monet voi luopua uskosta kun uskovia on vähän?


      • Anonyymi

        Kyllä Raamatussa on ristiriitoja ja virheitä:

        Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?
        1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."
        vs.
        2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"

        Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?
        Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
        vs.
        Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

        Jeesuksen viimeiset sanat?
        Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
        vs.
        Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
        vs.
        Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

        Onko Jumala nähtävissä?
        Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
        2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
        1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
        Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
        1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
        vs.
        2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
        2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
        Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
        2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
        2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
        1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
        Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
        Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

        Jeesuksen vaipan väri?
        Matt. 27:28 "Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan." (Moraalittomuuden väri)
        vs.
        Joh. 19:2 "Ja sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja pukivat hänen ylleen purppuraisen vaipan." (Kuninkaallisuuden väri)

        Montako aramilaista vaunuhevosta Daavid tappoi?
        2. Sam. 10:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemän sataa vaunuhevosta ..."
        vs.
        1. Aik. 19:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemäntuhatta vaunuhevosta ... "

        Kansan laskettu lukumäärä?
        1. Aik. 21:5 "Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lasketun lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä."
        vs.
        2. Sam. 24:9 "Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.

        Maa ikuinen?
        Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."
        vs.
        Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt."

        Mitä kirjoitettiin Jeesuksen ristiin?
        Joh. 19:19 "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Matt. 27:37 "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Luuk. 23:38 "Tämä on juutalaisten kuningas."
        vs.
        Mark. 15:26 "Juutalaisten kuningas."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on ristiriitoja ja virheitä:

        Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?
        1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."
        vs.
        2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"

        Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?
        Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
        vs.
        Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

        Jeesuksen viimeiset sanat?
        Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
        vs.
        Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
        vs.
        Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

        Onko Jumala nähtävissä?
        Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
        2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
        1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
        Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
        1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
        vs.
        2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
        2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
        Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
        2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
        2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
        1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
        Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
        Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

        Jeesuksen vaipan väri?
        Matt. 27:28 "Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan." (Moraalittomuuden väri)
        vs.
        Joh. 19:2 "Ja sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja pukivat hänen ylleen purppuraisen vaipan." (Kuninkaallisuuden väri)

        Montako aramilaista vaunuhevosta Daavid tappoi?
        2. Sam. 10:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemän sataa vaunuhevosta ..."
        vs.
        1. Aik. 19:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemäntuhatta vaunuhevosta ... "

        Kansan laskettu lukumäärä?
        1. Aik. 21:5 "Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lasketun lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä."
        vs.
        2. Sam. 24:9 "Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.

        Maa ikuinen?
        Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."
        vs.
        Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt."

        Mitä kirjoitettiin Jeesuksen ristiin?
        Joh. 19:19 "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Matt. 27:37 "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Luuk. 23:38 "Tämä on juutalaisten kuningas."
        vs.
        Mark. 15:26 "Juutalaisten kuningas."

        no niin mitä seuraavaksi, aiotko mennä peiton alle ja lukea siellä taskulampulla Raamattua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on ristiriitoja ja virheitä:

        Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?
        1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."
        vs.
        2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"

        Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?
        Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
        vs.
        Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

        Jeesuksen viimeiset sanat?
        Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
        vs.
        Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
        vs.
        Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

        Onko Jumala nähtävissä?
        Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
        2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
        1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
        Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
        1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
        vs.
        2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
        2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
        Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
        2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
        2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
        1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
        Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
        Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

        Jeesuksen vaipan väri?
        Matt. 27:28 "Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan." (Moraalittomuuden väri)
        vs.
        Joh. 19:2 "Ja sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja pukivat hänen ylleen purppuraisen vaipan." (Kuninkaallisuuden väri)

        Montako aramilaista vaunuhevosta Daavid tappoi?
        2. Sam. 10:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemän sataa vaunuhevosta ..."
        vs.
        1. Aik. 19:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemäntuhatta vaunuhevosta ... "

        Kansan laskettu lukumäärä?
        1. Aik. 21:5 "Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lasketun lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä."
        vs.
        2. Sam. 24:9 "Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.

        Maa ikuinen?
        Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."
        vs.
        Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt."

        Mitä kirjoitettiin Jeesuksen ristiin?
        Joh. 19:19 "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Matt. 27:37 "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Luuk. 23:38 "Tämä on juutalaisten kuningas."
        vs.
        Mark. 15:26 "Juutalaisten kuningas."

        voi lastentautia kun et tajua mitään asiasta niin ann aolla nuo lapselliset tarinasi ristiriidoista, kuuntele sensijaan vaikka koronamaskiohjeita, ne vaikuttavat varmaankin tosiselviltä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa on ristiriitoja ja virheitä:

        Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?
        1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."
        vs.
        2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"

        Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?
        Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
        vs.
        Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

        Jeesuksen viimeiset sanat?
        Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
        vs.
        Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
        vs.
        Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

        Onko Jumala nähtävissä?
        Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
        2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
        1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
        Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
        1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."
        vs.
        2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
        2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
        Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
        2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
        2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
        1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
        Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
        Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

        Jeesuksen vaipan väri?
        Matt. 27:28 "Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan." (Moraalittomuuden väri)
        vs.
        Joh. 19:2 "Ja sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja pukivat hänen ylleen purppuraisen vaipan." (Kuninkaallisuuden väri)

        Montako aramilaista vaunuhevosta Daavid tappoi?
        2. Sam. 10:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemän sataa vaunuhevosta ..."
        vs.
        1. Aik. 19:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemäntuhatta vaunuhevosta ... "

        Kansan laskettu lukumäärä?
        1. Aik. 21:5 "Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lasketun lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä."
        vs.
        2. Sam. 24:9 "Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.

        Maa ikuinen?
        Psa. 78:69 "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi."
        vs.
        Psa. 102:26-27 "Muinoin sinä perustit maan, ja taivaat ovat sinun käsialasi. Ne katoavat, mutta sinä pysyt."

        Mitä kirjoitettiin Jeesuksen ristiin?
        Joh. 19:19 "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Matt. 27:37 "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas."
        vs.
        Luuk. 23:38 "Tämä on juutalaisten kuningas."
        vs.
        Mark. 15:26 "Juutalaisten kuningas."

        Näin se ihminen pelastuu????

        r


    • Anonyymi

      Vanhan testamentin ajanjakso on eri kuin uuden, Jeesuksen saarnat olivat usein "vertaus-saarnoja", esimerkkejä sen ajan ilmiöille, joita kyllä löytyy tästäkin ajasta.
      Seuratapahtumissa / seurakuntapäivillä puheenvuoroja pitävät myös naiset, eivät kumminkaan sieltä "puhujan pöntöstä".
      Ei ne kaikki raamatun paikat aukene kaikille, joskus eivät koskaan, mutta kannattaisi lukea vaikka sananlaskuja , siellä on hyviä ihan tajuntaan käyviä kohtia.
      "Hän tarkkaa talonsa menoa, eikä hän laiskan leipää syö", mm. ns. naisten "psalmissa". sananlaskut 31. Tuo jae on 27. ( 27.pnä syntyneille )
      Miesten on sananlaskut 21. ( jokaiselle, syntymäpäivälle. ) Sananlaskuja kummassakin 31 / jokaiselle kuukauden päivälle.
      Lutherin neuvo: Jos ei ymmärrä jotain kohtaa raamatun teksteistä, "Nosta hattua ja mene ohi" !
      Ehkä VL-seuroissa puhutaan eniten raamatun tekstien pohjalta, kuin jossain muissa paikoin. Tämänkin "väittämän" voi mennä kuulemaan seuroihin.

    • Anonyymi

      Raamattua ei lueta, sitä tutkitaan ja pyritään sitten itse asettua ikään kuin kirjoittajan puhujapenkki eturiviin ja hahmottaa sitä itselle sopivaksi, tätä sanotaan eksegeesiksi.

      VT on yksin Israelin kirja, Uusi Liitto Jeesuksessa on myös pakanoille, eli kaikille.

      Pää ei halkea Raamatun vuoksi vaan itsensä, lukijan toimesta.

      r

      • Anonyymi

        Minulle riittää mitä Jeesus sanoo Raamatussa. Hän sanoi, joka uskoo minuun. Minä uskon Häneen eikä minun pidä muita uskoakaan.
        VT on kertomuksia israelilaisten vaiheista eikä koske pakanakansoja.
        w.


    • Anonyymi

      Vapaa tahto on myös ollut esillä,Mutta vapaata tahtoa ei ole.
      Jos vapaa tahto olisi ni ei olisi kutsumus ammetteja ne olisi käytännössä mieltymys ammatteja.

      • Anonyymi

        Albeirt Einstein oli sitä mieltä että on vain suhteellisuusteoriaa.


    • Anonyymi

      On se ihmeellistä töämä suomen kristikunnan ajankäyttö, etsitään Raamatusta oletettuja ristiriitoja hohoijaa!

      kokeile nojata toisella kädellä talon seinään, saat jotain vaihtelua tuohon tylsyyteen.

    • Anonyymi

      On tämä uskovaisen elämä hiukka hankalaa.

      Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9) Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?

      Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7) Mikä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä tämänhetkisten kurssien mukaan?

      3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee meksikolaisiin, mutta ei kanadalaisiin. Voisitko selventää? Miksi en saisi omistaa kanadalaisia?

      Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?

      Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?

      3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?

      Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?

      Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?

      Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14)

      • Anonyymi

        Kirjoituksesi on Sinulle täyttä soopaa, se kuuluu vain Israelin Heimolle ja huoneeseen.

        Naurettava snoppeilu tekee sinusta pellen.
        Saatan esiintyy moenssa muodossa näköjään.


    • Anonyymi

      Mä oon kuunnellut RKK (Raamattu kannesta kanteen) -opetuksia, tämä on avannut myös vanhaa testamenttia todella kiinnostavalla ja hienolla tavalla. Jumalan suunnitelma meitä varten on aivan ainutlaatuinen. Kun itse olin aikoinani lestadiolainen, niin ajattelin raamatusta samoin kuin sinä. Lestadiolaisseuroissa ei teologinen tietämys pääse lisääntymään, valitettavasti.

    • Anonyymi

      He söivät joivat ja naivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe