Autoilijan täytyy väistää suojatielle astuvaa jalankulkijaa. Näin on määrätty. Liikenteen tahallinen häirintä on myöskin kirimilisadottu. Liikennettä ei saa häiritä, Siesomalla suojatien edessä, ilman aikomusta mennä tien ylitse. häiritsee liikennettä. Työmatkallani olen näitä vanhoja akoja huomannut, kusettaavat koiriaan. Aina auton huomatessaan, luovat katseita eikö autoilija ole heitä huomannut. On huomannut.
Mutta. Täytyykö autoilijan pysähtyä ja vaatia että tämä euko menee sen suojatien yli koiransa kanssa.
Onko tämä näin, ettei kevyellä liikentelä ole mitään vastuuta tekmisistään?
Ottaa päähän kovaasti
56
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Jaa että merssun edessä vanhaa kompuroivaa akkaa/ukkoa pitäisi väistää vaikka suojatiellä, niin mihin meidän vanha tiekulttuurimme onkaan menossa. Oi Herra, tuo takaisin vahat kärrypolkumme, jolloin autoilijan edessä kulki lippua heiluttava varoittaja varoittamassa takanaan tulevastaan vaarallisesta ajoneuvosta.
- Anonyymi
Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille.
Mistä tietää suojatien päässä seisoskelevan ihmisen ajatukset? Onko hän vain katselemassa lintuja ja muita tipuja, vain onko hän valmistautumassa menemään suojatielle? Olisi toki mukava, jos suojatielle menijä tekisi sen sillä tavalla havaittavasti, ettei väistämisvelvollisen tarvitsis arpoa. Silloin riittää pieni kaasun vähentäminen ja jalankulkija ehtii esteettä ylittää oman ajolinjan.
Itse en pysähdy suojatien päässä jalkakäytävällä aikaa viettävän mummelin vuoksi, jos hän ei liiku eteen tai taakse. Toki varaudun siihen, etten aja yli, jos täti kuitenkin päättää lähteä liikkeelle.
P.S. Takanatulija varokoon. Se pakotettu pysähtyminen tapahtuu sitten äkkiä. Eikä ruttuun menneiden peltien maksajasta tässä tapauksessa ole koskaan mitään epäselvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan ajoneuvon kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille.
Mistä tietää suojatien päässä seisoskelevan ihmisen ajatukset? Onko hän vain katselemassa lintuja ja muita tipuja, vain onko hän valmistautumassa menemään suojatielle? Olisi toki mukava, jos suojatielle menijä tekisi sen sillä tavalla havaittavasti, ettei väistämisvelvollisen tarvitsis arpoa. Silloin riittää pieni kaasun vähentäminen ja jalankulkija ehtii esteettä ylittää oman ajolinjan.
Itse en pysähdy suojatien päässä jalkakäytävällä aikaa viettävän mummelin vuoksi, jos hän ei liiku eteen tai taakse. Toki varaudun siihen, etten aja yli, jos täti kuitenkin päättää lähteä liikkeelle.
P.S. Takanatulija varokoon. Se pakotettu pysähtyminen tapahtuu sitten äkkiä. Eikä ruttuun menneiden peltien maksajasta tässä tapauksessa ole koskaan mitään epäselvää.Väistämisvelvollinen on ajettava niin, että voi aina noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, riippumatta siitä, katsooko jalankulkija tipuja vai lähteekö oikeasti yli. Tosin itse ole harvemmin törmännyt jalankulkijoihin jotka vain seisoskelevat suojatien edessä ilman aikomusta mennä yli. Jotkut ovat niin arkoja, etteivät uskalla lähteä yli ennen kuin autoilija on antanut selvän viestin että voi lähteä ylitykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väistämisvelvollinen on ajettava niin, että voi aina noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, riippumatta siitä, katsooko jalankulkija tipuja vai lähteekö oikeasti yli. Tosin itse ole harvemmin törmännyt jalankulkijoihin jotka vain seisoskelevat suojatien edessä ilman aikomusta mennä yli. Jotkut ovat niin arkoja, etteivät uskalla lähteä yli ennen kuin autoilija on antanut selvän viestin että voi lähteä ylitykseen.
Hyvästä syystä eivät uskalla, koska niin usein jää autoilijoilta tämän jalankulkijoille tilan antaminen tekemättä ja sitten jäät alle kun se auto vain tulee. Useat myös jarruttavat aivan liian myöhään ja äkkinäisesti niin ei näe ollenkaan onko auto antamassa tilaa vai ei.
Ihan hyvästä syystä kun lehtiä jaettiin niin minun isä käveli aina niin, että työnsi sen lehti kärryn edelle samalla kun käveli suojatielle. Että jos autoilija on idiootti eikä noudata sääntöjä yhtään niin pahin vahinko ei tapahdu välttämättä minulle tai hänelle vaan sille joka ei sääntöjä noudattanut.
Tämä ei ollut mitään pimeällä ja puskassa juttua. Ihan pitkän aikaa näkyvillä ollaan, että on vaikka kuinka paljon aikaa päättää autokuskilla noudattaako sääntöä vai ei. Me ei edes asuttu silloin missään pahimmalla alueella missä ei tätä noudatettu vaan kohtalaisen lepsulla ja silti oli tarvetta tähän suojelevaan käytäntöön.
Nykyäänkin nauran iloisesti kun hän tulee autolla käymään missä nykyään asun, että on ulkopaikkakuntalainen, koska hän joka kerta päästää jalankulkijat tienylitse. Aina huomaa heidät eikä hän enää mikään kovin nuori ole, joten huomiointi kyky varmasti edes hieman huonompi kuin nuoremmilla autonkäyttäjillä.
Joten miten se on niin vaikeaa näillä nuoremmilla ajajilla huomata jalankulkijat? Nyt ei siis puhuta mistään ilmanheijastimia pimieällä mustat päällä. Ei niitä nyt näe kukaan. Ihan perushyviä olosuhteita tai jopa hieman huonommallakin säällä.
Nuorempiin laitan ihan kaikki alle 70 vuotiaat tässä tapauksessa. Ne jotka on saaneet ajokortin juuri ainakin kaupungissa yleisesti muistaa vielä nämä säännöt ja käyttäytyy usein kanssa verrattaen paremmin. Nykypäivänä, että on varaa korttiin ja autoon on kumminkin iso juttu ja yleensä tärkeä siihen, että on töitä.
Huviajelut tai rikkaan kakaran isukin maksamalla autolla kruisailut on asia erikseen. Kun on helposti saanut tai menee aina sosiaalipaineiden mukana, ei osaa välittää muista tai vaaroista.
- Anonyymi
Suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Jalankulkijan ylitystä ei siis saa estää mitenkään. Jalankulkijan pitää katsoa, että auto ei ole liian lähellä suojatietä, ettei synny vaaratilannetta, kun lähtee yli. Muuten se on autoilija, joka väistää ja varoo.
Autoilijan pitää viestittää jalankulkijalle, että hänet on huomattu. Tämä viesti menee parhaiten perille, kun hidastaa niin reippaasti, että jalankulkija uskaltaa lähteä yli.- Anonyymi
Mie viestitän sillee, et pysäytän Audi A6n metrin päähän suojatiestä keskelle kaistoja, tervehdin kohteliaasti, käyn kantamassa hänet suojatien yli, kiillotan kenkänsä, ja annan pikaisesti oraaliseksiä. Ja siitä sitten matka jatkuu viiden minuutin päästä. Sama laulu 100 metrin välein.
Sitten illalla Audi pajalle jarrupalojen vaihtoon, ja minulla ikenet ruvella. Kannattiko olla kohtelias?
Ai niin, eihän mulla Audia ole, mut tuore mopokortti löytyy. Upeeta. Enx mie ookki Suomen kuninkas? Kohta lähden keulimaan amiksen pihaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mie viestitän sillee, et pysäytän Audi A6n metrin päähän suojatiestä keskelle kaistoja, tervehdin kohteliaasti, käyn kantamassa hänet suojatien yli, kiillotan kenkänsä, ja annan pikaisesti oraaliseksiä. Ja siitä sitten matka jatkuu viiden minuutin päästä. Sama laulu 100 metrin välein.
Sitten illalla Audi pajalle jarrupalojen vaihtoon, ja minulla ikenet ruvella. Kannattiko olla kohtelias?
Ai niin, eihän mulla Audia ole, mut tuore mopokortti löytyy. Upeeta. Enx mie ookki Suomen kuninkas? Kohta lähden keulimaan amiksen pihaan.Jutuista päätellen taidat liioitella mopostakin. Jopohan se oli, vai mitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jutuista päätellen taidat liioitella mopostakin. Jopohan se oli, vai mitä.
Jopo tai mopo, onx niillä jotain eroo? Mut virhee se on, aatteen väri nääs.
- Anonyymi
Minä säikähdän väistämisvelvollisuuttaan suojatiellä laiminlyövää autoilijaa niin paljon, että vahingossa kopautan auton kylkeen kädelläni oikein kunnolla. Mitä surkeampi kuski - monessakin mielessä - sitä voimakkaampi tunnereaktio sille tulee.
- Anonyymi
Mikähän maailman laki antaa sinulle, typerälle pyöräilijälle, oikeuden rangaista muita liikennerikkomuksesta? Samalla matematiikalla minä tulen autostani ulos, vetelen sinua rengasraudalla, ja rikon munamankelisi. Tervetuloa kopauttamaan.
Tässä taas näkee keskiverto pyöräilijän älynlahjat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän maailman laki antaa sinulle, typerälle pyöräilijälle, oikeuden rangaista muita liikennerikkomuksesta? Samalla matematiikalla minä tulen autostani ulos, vetelen sinua rengasraudalla, ja rikon munamankelisi. Tervetuloa kopauttamaan.
Tässä taas näkee keskiverto pyöräilijän älynlahjat.Pyöräilijöiden olemassaolo on sinulle varmasti täysin sietämätön asia, mutta en kyllä tiedä, miten he tähän liittyvät. Viimeinen virkkeesi antaa hyvän vihjeen siitä, miksi räyhäät noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän maailman laki antaa sinulle, typerälle pyöräilijälle, oikeuden rangaista muita liikennerikkomuksesta? Samalla matematiikalla minä tulen autostani ulos, vetelen sinua rengasraudalla, ja rikon munamankelisi. Tervetuloa kopauttamaan.
Tässä taas näkee keskiverto pyöräilijän älynlahjat.Logiikka on täysin eri. Sinä käyt käsiksi ihmiseen joka on sinun virhettäsi korjatessaan epähuomiossa osunut autoosi kädellään.
Arvaa kumpi on vahvoilla kun asiaa selvitellään?
Hanki sellainen auto että ajaminen ei tunnu väkinäiseltä ja että pysähtyminen ja liikkeelle lähtö on vaivatonta. - Anonyymi
Hyvin tässä viestiketjussa näkee juuri sen todisteen siitä mitä sanoit tuosta tunnerektiosta.
Hassuinta on, että et missään vaiheessa määrittänyt oletko kävelijä vai pyöräilijä niin heti tehdään jotain hullun oletuksia tunnereaktioiden siivittämänä.
Samaan aikaan autoilijat saa ajaa pyöräilijän ylitse jos pyöräilijä on tehnyt heidän mielestään väärin, mutta sitten kun heidän kohdallaan tehdään pienikin huomautus liikenne rikkomuksesta tulee kauhea meteli, että ei saa tehdä näin päin. (Ja tämä sillä oletuksella, että pyöräilijä auton kylkeä hieman kädellä kopautti, vaikka sellaista ei eritelty.) - Anonyymi
Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111.
Suosittelen soittamaan ja hakemaan apua kun alkaa olla niin pahat harhat nyt pyöräilijöiden lisäksi homoseksuaaleista. Oikeasti huolestuttaa sinunkin puolesta, että kuin itsekään jaksat tätä elämää, kun koko aika enemmän kaikkea mitä on jostain syystä pakko pelätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin tässä viestiketjussa näkee juuri sen todisteen siitä mitä sanoit tuosta tunnerektiosta.
Hassuinta on, että et missään vaiheessa määrittänyt oletko kävelijä vai pyöräilijä niin heti tehdään jotain hullun oletuksia tunnereaktioiden siivittämänä.
Samaan aikaan autoilijat saa ajaa pyöräilijän ylitse jos pyöräilijä on tehnyt heidän mielestään väärin, mutta sitten kun heidän kohdallaan tehdään pienikin huomautus liikenne rikkomuksesta tulee kauhea meteli, että ei saa tehdä näin päin. (Ja tämä sillä oletuksella, että pyöräilijä auton kylkeä hieman kädellä kopautti, vaikka sellaista ei eritelty.)Nyt kesällä ja syksyllä muutama henkilö on aloittanut jonkinlaisen melko sairaalta vaikuttavan kampanjan pyöräilijöitä vastaan. Pyöräilijät leimataan hulluiksi ja vaarallisiksi, ja heitä syytetään aivan kaikesta - myös silloin, kun onnettomuuden uhri on pyöräilijä ja syyllinen autoilija. Kirjoittelussa ei ole oikeastaan yhtään järkeä. Olisiko korona-rajoitukset sysänneet mentaalipuolella jotakin sinne synkempää päätyä kohti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kesällä ja syksyllä muutama henkilö on aloittanut jonkinlaisen melko sairaalta vaikuttavan kampanjan pyöräilijöitä vastaan. Pyöräilijät leimataan hulluiksi ja vaarallisiksi, ja heitä syytetään aivan kaikesta - myös silloin, kun onnettomuuden uhri on pyöräilijä ja syyllinen autoilija. Kirjoittelussa ei ole oikeastaan yhtään järkeä. Olisiko korona-rajoitukset sysänneet mentaalipuolella jotakin sinne synkempää päätyä kohti?
Mennyt vain pahemmiksi ja siksi niistä viesteistä on pakko ilmoittaa ylläpidolle kun levinnyt pyöräilijöistä ne harhat jo muihin heikompiin kohteisiin. Voi ihan olla sama tyyppi ja mennyt vain pahemmaksi kun selkeästi oli hetken hiljaista.
Mahtaakohan kohta olla ihan poliisin asia kun pahenee vain ja kuulostaa siltä, että kohta sattuu jotain tosi ikävää jos ei ajoissa tehdä mitään? En oikein tiedä. Tässä maassa kun ei ennakkoon auteta vaan vasta jälkikäteen voivotellaan, että olisi pitänyt tehdä jotain kun merkit näkyivät. Silti ei muuteta mitään.
- Anonyymi
No niin mutta kannattaa muistaa että ajoneuvoa ei saa pysäyttää viiden metrin matkalla ennen suojatietä.
TLL 37§
"Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;"- Anonyymi
Nolla pistettä, ei jatkoon!
- Anonyymi
Liikennetilanteen vaatima pysähtyminen on eri asia kuin pysäyttäminen. Pysähtyminen ei ole sama asia kuin pysäyttäminen. Suojatien eteen saa pysähtyä lähemmäksi kuin 5 metriä, antamaan jalankulkijalle esteetön kulku yli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennetilanteen vaatima pysähtyminen on eri asia kuin pysäyttäminen. Pysähtyminen ei ole sama asia kuin pysäyttäminen. Suojatien eteen saa pysähtyä lähemmäksi kuin 5 metriä, antamaan jalankulkijalle esteetön kulku yli.
Jaa, sellaista sanaleikittelyä, mutta kyllä tuolla toisessakin pykälässä käytetään täsmälleen samaa pysäyttää-sanaa.
"27 § Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuossa olisikin muuten paha ongelma, koska jos aina ajaisi "sellaisella nopeudella..." niin lopulta tuo nopeus tipahtaisi nollaan, eikä suojatiestä pääsisi ikinä yli. Mutta jos otetaan huomioon että viiden metrin rajan jälkeen ei enää saa pysähtyä niin se voisi ehkä pelastaa jumitilanteelta.
Ja laitetaan vielä loppuun tämä: ;-)
Elekää ottako niin pirun vakavasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, sellaista sanaleikittelyä, mutta kyllä tuolla toisessakin pykälässä käytetään täsmälleen samaa pysäyttää-sanaa.
"27 § Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuossa olisikin muuten paha ongelma, koska jos aina ajaisi "sellaisella nopeudella..." niin lopulta tuo nopeus tipahtaisi nollaan, eikä suojatiestä pääsisi ikinä yli. Mutta jos otetaan huomioon että viiden metrin rajan jälkeen ei enää saa pysähtyä niin se voisi ehkä pelastaa jumitilanteelta.
Ja laitetaan vielä loppuun tämä: ;-)
Elekää ottako niin pirun vakavasti.Mutta todettakoon jälleen että pikkusen häiritsevää kyllä on että laista voi lukea vaikka mitä hölmöyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, sellaista sanaleikittelyä, mutta kyllä tuolla toisessakin pykälässä käytetään täsmälleen samaa pysäyttää-sanaa.
"27 § Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Tuossa olisikin muuten paha ongelma, koska jos aina ajaisi "sellaisella nopeudella..." niin lopulta tuo nopeus tipahtaisi nollaan, eikä suojatiestä pääsisi ikinä yli. Mutta jos otetaan huomioon että viiden metrin rajan jälkeen ei enää saa pysähtyä niin se voisi ehkä pelastaa jumitilanteelta.
Ja laitetaan vielä loppuun tämä: ;-)
Elekää ottako niin pirun vakavasti.Silti jos liikennetilanne niin vaatii, niin saa pysähtyä vaikka 1 cm päähän suojatiestä. ”Päälleajo-oikeutta” kun ei ole olemassa.
Autoilijat urputtavat sujuvuudesta. Suojatiellä kun jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli, eli heidän sujuvuutta ei saa häiritä. Heidän ylitystään ei siis saa estää. He voivat kävellä yli, aivan kuten autoja ei olisikaan. Toki heidän velvollisuus on tarkistaa, että voivat vaaratta astua suojatielle, sillä lain laatijat ovat viisaudessaan tajunneet, että kädettömiä kuskeja liikkuu seassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti jos liikennetilanne niin vaatii, niin saa pysähtyä vaikka 1 cm päähän suojatiestä. ”Päälleajo-oikeutta” kun ei ole olemassa.
Autoilijat urputtavat sujuvuudesta. Suojatiellä kun jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli, eli heidän sujuvuutta ei saa häiritä. Heidän ylitystään ei siis saa estää. He voivat kävellä yli, aivan kuten autoja ei olisikaan. Toki heidän velvollisuus on tarkistaa, että voivat vaaratta astua suojatielle, sillä lain laatijat ovat viisaudessaan tajunneet, että kädettömiä kuskeja liikkuu seassa."16 §
Ajoradan ylittäminen
...
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
..."
Ajoneuvo on väistämisvelvollinen suojatien kohdalla, mutta jalankulkijallakin on velvoitteensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti jos liikennetilanne niin vaatii, niin saa pysähtyä vaikka 1 cm päähän suojatiestä. ”Päälleajo-oikeutta” kun ei ole olemassa.
Autoilijat urputtavat sujuvuudesta. Suojatiellä kun jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli, eli heidän sujuvuutta ei saa häiritä. Heidän ylitystään ei siis saa estää. He voivat kävellä yli, aivan kuten autoja ei olisikaan. Toki heidän velvollisuus on tarkistaa, että voivat vaaratta astua suojatielle, sillä lain laatijat ovat viisaudessaan tajunneet, että kädettömiä kuskeja liikkuu seassa.Sujuvuus tapahtuu niin, että suojatietä lähestyvä ajoneuvo (ei aina pitäisi puhua vain autoista kun koskee muitakin) ilmaisee noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan hidastamalla, jolloin jalankulkija lähtee tarpeettomasti viivyttelemättä ylittämään tietä ja ehtii yleensä tekemään sen ilman että autoa (joo, niin tai muuta ajoneuvoa) ei tarvitse edes kokonaan pysäyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sujuvuus tapahtuu niin, että suojatietä lähestyvä ajoneuvo (ei aina pitäisi puhua vain autoista kun koskee muitakin) ilmaisee noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan hidastamalla, jolloin jalankulkija lähtee tarpeettomasti viivyttelemättä ylittämään tietä ja ehtii yleensä tekemään sen ilman että autoa (joo, niin tai muuta ajoneuvoa) ei tarvitse edes kokonaan pysäyttää.
Näin se pitäisi toimia mutta kun on niitä, joilla on peukalo keskellä kämmentä ja sitten kaikkien sujuvuus kärsii. Syytä myös muistaa, että sujuvuus ei tarkoita lujaa nopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"16 §
Ajoradan ylittäminen
...
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
..."
Ajoneuvo on väistämisvelvollinen suojatien kohdalla, mutta jalankulkijallakin on velvoitteensa.Näin on, mutta vertaa noita velvoitteita. Jalankulkijan velvoite on noudattaa varovaisuutta mutta autoilijan on annettava esteetön kulku. Esteetön kulku on "vahvempi" velvoite. Autoilijoilla on ajoneuvon kuljettajina iso vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.
- Anonyymi
Muistaakseni tuo liikkeen lakkaaminen oli jotenkin yksiselitteinen ja paremmin kuvailtu laissa 1957-82.
- Anonyymi
Vanhat ovat oppineet väistämään jalankulkijana autoja aina ja kaikkijalla ja nuoret taas ryntäilevät suojatielle ilman minkäänlaista ennakoitavaan singnaalia ja parhaimmillaan huppu päässä ja silmät luurissa eikä tietoakaan onko autoja edessä tai tulossa. Siksi autoilijan asema on hankala kun eri ryhmien toimet ovat kuin eri planeetoilta. Mummot eivät ylitä tietä vaikka auto pysähtyy suojatien eteen ja kuski näyttää kädellään merkiä, niin mummot ottaa kaksi askelta taaksepäin ja huitovat merkkiä, että auto on hyvä ja menee ja mummothan eivät periksi anna.
- Anonyymi
Miksi jalankulkija ei voi ylittää suojatiellä katua, ennen kuin kaikki näkyvillä oleva liikenne on pysähtynyt?
- Anonyymi
Hyppäisitkö itse liikkuvan auton alle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyppäisitkö itse liikkuvan auton alle?
Moni tekee näin.
Voimia omaisille, mutta onneksi tyhmyys on uusiutuva luonnonvara. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni tekee näin.
Voimia omaisille, mutta onneksi tyhmyys on uusiutuva luonnonvara.Miksi sinä teet noin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni tekee näin.
Voimia omaisille, mutta onneksi tyhmyys on uusiutuva luonnonvara.Eipä sitten kannata ihmetellä miksi ihmiset eivät astu suojatielle auton tullessa. Pitää varmistua että autoilija varmasti näkee eikä surffaile fasessa yms. Kun autoilija pysähtyy voi olla varma että on huomannut jalankulkijan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sitten kannata ihmetellä miksi ihmiset eivät astu suojatielle auton tullessa. Pitää varmistua että autoilija varmasti näkee eikä surffaile fasessa yms. Kun autoilija pysähtyy voi olla varma että on huomannut jalankulkijan.
Kyllä näkee myös siitä jos autoilija hiljentää reippaasti. "Pysähtymispakkoa" kun ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sitten kannata ihmetellä miksi ihmiset eivät astu suojatielle auton tullessa. Pitää varmistua että autoilija varmasti näkee eikä surffaile fasessa yms. Kun autoilija pysähtyy voi olla varma että on huomannut jalankulkijan.
Pääkaupunkiseudulla meninkin on ollut se, että jos jalankulkija osoittaa havainneensa auton, niin siinähän tulee samalla tunnustaneeksi tappionsa. Pitää astella kuin ei näkisi mitään, silloin 90 % autoista pysähtyy. 10 % ei, joten pitää olla valmiina loikkimaan syrjään.
Ei läskiperseautoilijoilla ole liikennesäännöt lainkaan halliussa. Hienosti kaivavat itseään koko ajan syvemmälle suohon. Kun 40 rajoituksista ei piitattu, niin seuraavaksi tulee joka paikkaan lisää hidastetöyssyjä rajoituksen pudotetaan kolmeen kymppiin. Kun ei väistämissäännöistä piitata, pitää joka suojatien kohdalle laittaa liikennevalot. Niissä on kiva sitten kykkiä silloinkin, kun muuta liikennettä ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla meninkin on ollut se, että jos jalankulkija osoittaa havainneensa auton, niin siinähän tulee samalla tunnustaneeksi tappionsa. Pitää astella kuin ei näkisi mitään, silloin 90 % autoista pysähtyy. 10 % ei, joten pitää olla valmiina loikkimaan syrjään.
Ei läskiperseautoilijoilla ole liikennesäännöt lainkaan halliussa. Hienosti kaivavat itseään koko ajan syvemmälle suohon. Kun 40 rajoituksista ei piitattu, niin seuraavaksi tulee joka paikkaan lisää hidastetöyssyjä rajoituksen pudotetaan kolmeen kymppiin. Kun ei väistämissäännöistä piitata, pitää joka suojatien kohdalle laittaa liikennevalot. Niissä on kiva sitten kykkiä silloinkin, kun muuta liikennettä ei ole.Juuri näin. Jotkut autoilijat voivat todellakin katsoa peiliin ja onnitella itseään tikukentuneista toimenpiteistä liikenteessä. Ne sääntöjne ja rajoitusten mukaisesti ajavat eivät ole aiheuttaneet niitä tiukennuksia.
- Anonyymi
Mie verän yli.
Kiuruveren Kuninkas - Anonyymi
Laissa on täsmennetty
"Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P37
***
Jalankulkija ei saa aiheuttaa äkkijarrutusta.- Anonyymi
Mulla om Rangessa karjapuskuri ja dashboard camera. Siittä vaan eteen arvaamatta käveleen. Voitan tämänkin jutun. Voittosaldoni on jo 4. Seuraavaks oisin ilimataisteluissa ässä. Kato kuule joo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla om Rangessa karjapuskuri ja dashboard camera. Siittä vaan eteen arvaamatta käveleen. Voitan tämänkin jutun. Voittosaldoni on jo 4. Seuraavaks oisin ilimataisteluissa ässä. Kato kuule joo.
Ajoneuvon kuljettajalla on suuri vastuu suojaamatonta ihmistä kohtaan ja tämä näkyy tieliikennelain hengestä. Taidat siis kirjoitella huuhaata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvon kuljettajalla on suuri vastuu suojaamatonta ihmistä kohtaan ja tämä näkyy tieliikennelain hengestä. Taidat siis kirjoitella huuhaata.
Oletko sivari tai joku muu itkupelle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sivari tai joku muu itkupelle?
Mä kiihotuin sun viestistä... Onko sulla nahkalätsä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä kiihotuin sun viestistä... Onko sulla nahkalätsä?
Mulla on Rangen etupenkillä aanustappi ja karvalakki. Lähetäänx telmiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvon kuljettajalla on suuri vastuu suojaamatonta ihmistä kohtaan ja tämä näkyy tieliikennelain hengestä. Taidat siis kirjoitella huuhaata.
Turha yrittää tuollaista kertoa täällä. Vajaaälyiset eivät ymmärrä mitään "lain hengestä" tai mitä sillä tarkoitetaan. Fiksut tajuavat ja osaavat käyttää järkeä mutta vajakit eivät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha yrittää tuollaista kertoa täällä. Vajaaälyiset eivät ymmärrä mitään "lain hengestä" tai mitä sillä tarkoitetaan. Fiksut tajuavat ja osaavat käyttää järkeä mutta vajakit eivät.
Mut om Rangessa viäl se aanystappi ja karvalakki. Onx tää nyt uuden romanssin alku? Kunpi hankkiutuu paksux ni saadaan lapsilisät, asumistuet, jne?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sivari tai joku muu itkupelle?
”Kaksi asiaa ovat äärettömiä: Universumi ja ihmisen tyhmyys. Universumista en ole kuitenkaan täysin varma.”
- Albert Einstein - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Kaksi asiaa ovat äärettömiä: Universumi ja ihmisen tyhmyys. Universumista en ole kuitenkaan täysin varma.”
- Albert Einstein -Onx toi Alpert sama kum on MADin kansikuvapoika? Se om kuninkas. Varmast äänesti Virheitä?
- Anonyymi
Rattiraivo on herkässä autoilijoilla näin nykyaikana.
- Anonyymi
Kyllä se on jo moneen kertaan todistettu, että pyöräilijät ovat liikenteen mätäpaise! Aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista ja pakenevat paikalta, ja syy jää autoilijalle. Jos ei tätä huomaa ja ymmärrä, niin sitten on jo todella tyhmä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on jo moneen kertaan todistettu, että pyöräilijät ovat liikenteen mätäpaise! Aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista ja pakenevat paikalta, ja syy jää autoilijalle. Jos ei tätä huomaa ja ymmärrä, niin sitten on jo todella tyhmä.
Faktatieto esiin. Muuten kirjoituksesi on täyttä huuhaata.
- Anonyymi
Kävely on ihmiselle luonnollinen tapa liikkua, siksi se on etuoikeutettu autoilijaan nähden. Kävelijä on kuningas ja autoilija vikisee.
- Anonyymi
Kuis nää paralympiajutut? Kuka siellä vikisee?
- Anonyymi
Kannattaa tutustua tieliikennelakiin. Se kertoo miten asiat oikeasti on.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa tutustua tieliikennelakiin. Se kertoo miten asiat oikeasti on.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729Soon vahvemman laki suojatiälläkin. Jos tääl Alavurel kävelee liikkuvan auton eteen, suojatie tai ei, ni henki lähtee. Näin se oli jo vapaussorankin aikan. Lyijy lensi vaakasuaraan, jos kävi paska nakki, ni voimia ja jaksamista omaisille.
Kyä näi o. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soon vahvemman laki suojatiälläkin. Jos tääl Alavurel kävelee liikkuvan auton eteen, suojatie tai ei, ni henki lähtee. Näin se oli jo vapaussorankin aikan. Lyijy lensi vaakasuaraan, jos kävi paska nakki, ni voimia ja jaksamista omaisille.
Kyä näi o.Tästä kirjoituksesta näkee suoraan sen, mikä mättää liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä kirjoituksesta näkee suoraan sen, mikä mättää liikenteessä.
Lillilliieruu, pyäräilijältä pääsi piaru. Tais tulla varren kanssa?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424615- 932189
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi801978Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1431566Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541542VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1081428- 1011337
- 751336
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119