14-vuotias pyöräilijä ajoi pimeällä ilman valoja punaisia päin ja törmäsi henkilöauton kanssa

Anonyymi

14-vuotiasta pyöräilijää epäillään kahdesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Poliisi muistuttaa, että polkupyörissä pitää olla valot kunnossa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006669340.html

Tämä todistaa sen että kyllä pyöräilijöitäkin epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos siihen aihetta on.

26

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polkupyöräilijä teki kolme virhettä. Ei valoja, ajoi päin punaisia, ajoi suojatiellä.
      Täysin normaalia liikennekulttuuria meillä tämä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Suojatien saa uuden tieliikennelain mukaan ylittää pyöräilemällä yli, joten se ei ollut virhe. Väistämissännöt toki pitää osata, sillä suojatie on suojatie vain jalankulkijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien saa uuden tieliikennelain mukaan ylittää pyöräilemällä yli, joten se ei ollut virhe. Väistämissännöt toki pitää osata, sillä suojatie on suojatie vain jalankulkijoille.

        Mitkä ne suojatiellä ajamisen väistämissäännöt on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä ne suojatiellä ajamisen väistämissäännöt on?

        Ajoneuvolla saa ylittää ajoradan myös suojatietä pitkin ajamalla, mutta pyörätieltä ajoradalle tuleva väistää, ellei ajoradan liikenteellä ole väistämisvelvollisuutta joko liikennesäännön tai liikenteenohjauslaitteella annetun määräyksen perusteella.

        TLL (729/2018) 24 § momentit 2–4:

        "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
        2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
        3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
        2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
        3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
        4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
        6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

        Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla saa ylittää ajoradan myös suojatietä pitkin ajamalla, mutta pyörätieltä ajoradalle tuleva väistää, ellei ajoradan liikenteellä ole väistämisvelvollisuutta joko liikennesäännön tai liikenteenohjauslaitteella annetun määräyksen perusteella.

        TLL (729/2018) 24 § momentit 2–4:

        "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
        2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
        3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
        4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
        2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
        3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
        4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
        6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

        Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."

        Kääntyvälle autolle jää väistettäväksi vain pyöräilijä, joka tulee pyörätieltä suojatielle vaikka pyörätie ei enää jatkuisikaan suojatien jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kääntyvälle autolle jää väistettäväksi vain pyöräilijä, joka tulee pyörätieltä suojatielle vaikka pyörätie ei enää jatkuisikaan suojatien jälkeen.

        Näin on. Kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittäviä. Pykälässä ei edes mainita pyörätien jatketta tai suojatietä.

        Auto väistää tietenkin myös, jos on jokin liikennemerkki ennen pyörätien jatketta joka velvoittaa väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittäviä. Pykälässä ei edes mainita pyörätien jatketta tai suojatietä.

        Auto väistää tietenkin myös, jos on jokin liikennemerkki ennen pyörätien jatketta joka velvoittaa väistämään.

        Jäikö huomaamatta tuo kohta: "Ajoneuvolla on AINA väistettävä"
        Se karsii hirmuisesti pois pyöräilijän oikeuksia kääntyvään autoon nähden.


      • Anonyymi

        Täysin normaalia liikennekulttuuria meillä, että uusissa autoissa ei ole pimeällä takavaloja.
        Ajeleepa jotkut autot kaupungin keskustassa ilman etuvaloja, vaikka on pilkkopimeää.
        Ne vaan ajelee ilman takavaloja siihen aikaan illasta, kun polkupyöräilijä saisi sakot valotta ajamisesta.
        Kumpikohan vaarantaa enemmän liikennettä, takavaloton/täysin valototon auto, vai takavaloton polkupyörä, joka ei aja edes autoliikenteen seassa, vaan kevyenliikenteen väylällä.
        Kaikki autoilijat vastaa tietenkin, että polkupyörä, eihän heidän mielestään takavaloton auto vaaranna liikennettä, se on heidän mielestään jopa hyväksyttävää ja siihen suhtatuvat huumorilla.
        Erikoista, että katsastuksessa huomautetaan rekisterikilven valon puuttumisesta, muttei takavalojen puutteesta.
        Erikoista, että lainsäädäntö hyväksyy takavalottomat autot, vaikka suomessa suurin osa vuodesta on niin hämärää, että edellyttää autoissa takavaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäikö huomaamatta tuo kohta: "Ajoneuvolla on AINA väistettävä"
        Se karsii hirmuisesti pois pyöräilijän oikeuksia kääntyvään autoon nähden.

        Ei karsi pois yhtään mitään. "Ajoneuvolla on aina väistettävä" kohdassa on lueteltu ne tilanteet, jossa ajoneuvo ainaa väistää.

        Samassa 24 pykälässä siinä ylempänä on lueteltu eri tilanteet ja siinä luee että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;


    • Anonyymi

      Unohtui aivan. Pyöräilijän sekä auton vahingot korvataan auton vakuutuksesta. Ainoa vahinko on, että autoilijalta tippuu Bonukset.

    • Anonyymi

      Normaalia pyöräilijän käytöstä, siis lähes jokaisen pyöräilijän!

      Todennäköisesti vanhemmat ovat niitä, jotka eivät välitä siitä, että niin omista kuin lasten pyöristä puuttuuvat tarvittavat varusteet.

      Eivätkä ole opettaneet lapsilleen liikennesääntöjä, koska eivät todennäköisesti itsekään niitä noudata.

      Onneksi ei käynyt pahemmin!

    • Anonyymi

      Teini-ikäinen ei ole vastuussa toilailuista, mutta henki riepu on koetuksella?👮👮

    • Anonyymi

      Jos paikassa on ollut pelkkä suojatie ja suoraan tai kääntyvällä autolla ei ole ollut kolmiota, niin 14-vuotiaan syyksi jää kuten tuossa uutisessa poliisi epäileekin.

      • Anonyymi

        Kolmio ei vaikuta kääntyvä auton kohdalla risteävää tietä ylittäviin nähden, sillä ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Täysin sama sääntö on voimassa, vaikka kolmioita ei olisikaan. Se kolmio vaikuttaa ennen sitä käännöstä, eli kun saavutaan siihen risteykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmio ei vaikuta kääntyvä auton kohdalla risteävää tietä ylittäviin nähden, sillä ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Täysin sama sääntö on voimassa, vaikka kolmioita ei olisikaan. Se kolmio vaikuttaa ennen sitä käännöstä, eli kun saavutaan siihen risteykseen.

        Jos pyörä ajaa pelkkää suojatietä pitkin, niin sen on väistettävä kaikki muu liikenne, myös kääntyvät.
        Määräys on piilotettu hallituksen esitykseen.

        Kolmioon on sisällytetty väistää risteävän ylittävät, joten silloin ei pelkkää suojatietä pitkin ajavan tarvitse väistää kolmion takaa kääntyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyörä ajaa pelkkää suojatietä pitkin, niin sen on väistettävä kaikki muu liikenne, myös kääntyvät.
        Määräys on piilotettu hallituksen esitykseen.

        Kolmioon on sisällytetty väistää risteävän ylittävät, joten silloin ei pelkkää suojatietä pitkin ajavan tarvitse väistää kolmion takaa kääntyviä.

        Hallituksen esitys ei määrää yhtään mitään. Se on tieliikennelaki joka määrää. Hallituksen esityksen perusteella tieliikennelaki tehtiin ja laki on se lopullinen asia joka määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esitys ei määrää yhtään mitään. Se on tieliikennelaki joka määrää. Hallituksen esityksen perusteella tieliikennelaki tehtiin ja laki on se lopullinen asia joka määrää.

        Sitä voisi luulla niin ellei ole lukenut paljon KKO:n päätöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä voisi luulla niin ellei ole lukenut paljon KKO:n päätöksiä.

        KKO:n päätökset ovat eri asia kuin Hallituksen esitys vaikka hallituksen esitystä kenties vilkaisevatkin. Tieliikennelaki on kuitenkin se joka määrää.

        24 §
        Väistäminen
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        Tuolta löytyy velvollisuudet väistämisiin liittyen.


      • Anonyymi

        Lisäys: Toki on muitakin pykäliä aiheeseen littyen, mutta tuosta 24 § kannattaa aloittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä voisi luulla niin ellei ole lukenut paljon KKO:n päätöksiä.

        Uusi tieliikennelaki muuttaa myös suhdetta KKO:n päätökiin. Osa niistä ovat varamsti uuden lain mukaan "vanhentuneita". Uusi laki vaatii varmasti uudet päätökset, mikäli pykälät ovat uudessa laissa tarpeeksi muuttuneet. Esim. juuri "kolmion" määritelmä on eri kuin edellisessä laissa, joten sen myötä vanhoja KKO:n päätöksä ei kannata tuijotella liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi tieliikennelaki muuttaa myös suhdetta KKO:n päätökiin. Osa niistä ovat varamsti uuden lain mukaan "vanhentuneita". Uusi laki vaatii varmasti uudet päätökset, mikäli pykälät ovat uudessa laissa tarpeeksi muuttuneet. Esim. juuri "kolmion" määritelmä on eri kuin edellisessä laissa, joten sen myötä vanhoja KKO:n päätöksä ei kannata tuijotella liikaa.

        "Uusi laki vaatii varmasti uudet päätökset, mikäli pykälät ovat uudessa laissa tarpeeksi muuttuneet."

        Uusissa kolareissa tuomioissa käytetään uutta lakia. Vanhoista päätöksistä ei tehdä uusia päätöksiä, ne ovat samat edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uusi laki vaatii varmasti uudet päätökset, mikäli pykälät ovat uudessa laissa tarpeeksi muuttuneet."

        Uusissa kolareissa tuomioissa käytetään uutta lakia. Vanhoista päätöksistä ei tehdä uusia päätöksiä, ne ovat samat edelleen.

        Ratkaisut (päätökset) ovat tietenkin voimassa. Ei niitä jälkikäteen muuteta. Tässä tarkoitettiin enemmänkin "ennakkotapauksia” (tulkintamalleja), eikä päätöksiä. Enää ei välttämättä voida huomioida jotakin KKO:n päätöstä ennakkotapausmielessä johonkin tiettyyn asiaan liittyen (esim. pyörätien jatke) kun laki asian suhteen on muuttunut liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisut (päätökset) ovat tietenkin voimassa. Ei niitä jälkikäteen muuteta. Tässä tarkoitettiin enemmänkin "ennakkotapauksia” (tulkintamalleja), eikä päätöksiä. Enää ei välttämättä voida huomioida jotakin KKO:n päätöstä ennakkotapausmielessä johonkin tiettyyn asiaan liittyen (esim. pyörätien jatke) kun laki asian suhteen on muuttunut liikaa.

        "Tämä todistaa sen että kyllä pyöräilijöitäkin epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos siihen aihetta on."

        Aloitus vain todistaa sen, että poliisi ei puutu mihinkään pyöräilijän törttöilyyn tai lain rikkomiseen, jos sen seurauksena ei ole hätäkeskuksen kautta tullut tehtävä, ei mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisut (päätökset) ovat tietenkin voimassa. Ei niitä jälkikäteen muuteta. Tässä tarkoitettiin enemmänkin "ennakkotapauksia” (tulkintamalleja), eikä päätöksiä. Enää ei välttämättä voida huomioida jotakin KKO:n päätöstä ennakkotapausmielessä johonkin tiettyyn asiaan liittyen (esim. pyörätien jatke) kun laki asian suhteen on muuttunut liikaa.

        Tässä oli kyse siitä käyttääkö KKO päätöksissään hallituksen esityksen selityksiä. Kyllä käyttää riippumatta siitä milloin tuomioita on jaettu ja tulee jatkossakin käyttämään.

        Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen kokonaisuudessaan, ei pelkkää lakia.
        Jos olet joskus katsonut eduskunnan äänestyksiä:
        "Nyt äänestetään hallituksen esityksestä numero................"
        Äänestyksen jälkeen ministeriö irrottaa siitä lakia käsittelevän osan erikseen julkaistavaksi.

        Yleissääntöön "kääntyvä väistää" on poistettu ajaminen pelkällä suojatiellä, johon ei liity pyörätie.


    • Anonyymi

      Kohteilaisuus ei kuulu liikenteeseen. Meillä on liikennesäännöt. Niitä noudattaen kaikki ovat turvallisesti liikkeellä. Joustava voi olla, mutta kohteliaisuus on pahasta. Jos annat aina etuajo-oikeuden polkupyöräilijälle, hän oppii että noin kuuluu olla. Sitten joku ei annakkaan tietä ja kolahtaa kovasti.
      Kohteliaisuudesta seuraava. Ajelin katua autolla, vasemmalta pihakatua tuli pyöräilijä. Vastaan tuleva autoilija antoi tälle tietä, pysähtymällä suojatien eteen. Pyöräilijä kovasti kiitteli tätä maanteiden ritaria vilkuttamalla hänelle. Eipä huomannut pyöräilijä että minäkin olen liikenteessä. Pyöräiljä tuli minuun nähden vasemmalta, pihakatu päättyy merkin takaa. Kärkikolmion takaa.
      Soitin torvea autossa. Keskisormi oli jälleen vastauksena. Jos joku luopuu oikeuksistaan, antaako se etuajo-oikeuden kaikkiin nähden.
      Olenkin sitä mieltä. Tutkijat tutkii, syyttäjä syyttää. Ei jaksa enää väistellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe