Olen aikeissa ostaa uudet talvirenkaat. Nykyiset nastarenkaat ovat urasyvyyksien ja nastojen kannalta katsottuna hyvässä kunnossa, mutta ne ovat vanhat. Asianmukaisesti säilytetyt (käsittääkseni, eli kausisäilytys aina rengashotellissa), mutta ikää niillä jo on. Jo vuosi sitten talvirenkaita alle vaihdettaessa rengasasentaja totesi renkaiden olevan niin vanhat että olisi syytä ostaa uudet. Kehnohkosta ajantajustani - vuosista kun puhutaan - johtuen pidin renkaita huomattavasti nuorempina ja tuoreempina kuin mitä ne todellisuudessa olivat, mutta rengasasentaja näytti minulle renkaan kylkeä ja opetti mitä merkinnät tarkoittivat.
Nyt en taida enää edes kehdata laitattaa niitä vanhoja renkaita alle, mutta vielä painavampi syy uusien hankkimiseen on tietysti turvallisuus. Siinä sitä sitten onkin miettimistä. Kaikkein turvallisintahan olisi olla ajamatta silloin kun ajo-olosuhteet ovat oikein huonot ja periaatteessa voisin hyvin niin tehdäkin ja siten pärjäillä vanhoillakin renkailla. Toisaalta taas käytännössä voi tulla tilanteita joissa järkeviä/hyvin toimivia vaihtoehtoja oman auton käyttämiselle ei ole.
Olen myös jo pitkään ajatellut, että seuraavat talvirenkaani ovat kitkarenkaat. Itse asiassa juuri puntarointi nasta- ja kitkarenkaiden välillä on viivästyttänyt uusien renkaiden hankkimista, pähkäilen ja pähkäilen eikä tule valmista.
Kitkarenkaat täällä pääkaupunkiseudulla asuvalle (ja myös Baltian puolella autoilevalle) ovat kai järkevin vaihtoehto enkä oikein tosissani ole muita harkinnutkaan, mutta ihan vähän tuo turvallisuus askarruttaa. En ole tottunut kitkarenkaisiin, vain muutaman kerran olen lainannut jonkun autoa ja lähinnä kaupunkiajoa silloinkin kitkarenkailla ajanut.
On varmaan yksilöllistä kuinka nopeasti nastarenkaita ikänsä käyttänyt tottuu kitkarenkaisiin, mutta olisi kuitenkin kiva tietää onko kellään täällä kokemuksia siitä, ja ehkä jotain neuvojakin antaa?
Bessie
Kitkarenkaisiin vaihtamisesta
24
<50
Vastaukset
Kitkat vai nastat on jokasyksyinen kiistelyn aihe auto- ja liikennepalstalla. Minulla on ollut myös kitkat, mutta vaihdoin taas nastarenkaiksi. Olen sanonut, että kyllä kitkoillakin tiellä pysyy, mutta laitan nastarenkaat siksi, etten ainakaan renkaiden takia ole toisten jaloissa.
- Anonyymi
Oman yksilöllisen tilanteeni (joka tässä tarkoittaa mm. asuinpaikkaani ja jopa persoonaani) pohjalta minä olen tätä rengasasiaa(kin) järkeillyt. Autoni on vanha, mutta ikäänsä nähden suht vähän ajettu ja erittäin hyvässä kunnossa. Nuo vanhat nastarenkaat ilmeisesti riittäisivät auton loppuiän talvirenkaiksi. Nyt vain on niin, että näinä lumettomina talvina paljaalla kuivalla asfaltilla tai kivetyksillä ajaessani minulla on oikeastaan koko ajan vähän syyllinen ja epämukava olo. Kun ajatus siitä miten paljon minä nyt taas tässä jyrsin ja rouhin tienpintaa irti nousee ylös niin en ihan hevin sitä enää saa painettua alas. Keskity nyt siinä sitten ajamiseen kun samalla lasket mielessäsi että montakohan sataa grammaa taas irtosi tien pinnasta...
En siis ole tässä tekemässä 'kitkat vai nastat' valintaa, sen valinnan olen jo tehnyt, tavallaan.
Jos uudet niin kitkat. Ajotapani on rauhallinen, ennakoiva ja varma. Noudatan nopeusrajoituksia aika tunnollisesti. Alinopeudella ajamista varon erityisesti, minusta se on ärsyttävää jo sinänsä, vaaratilanteiden aiheuttamisesta puhumattakaan. Ylinopeuden puolelle voi joskus mennä, mutta ei koskaan pihakaduilla, 30 rajoituksilla yms..
Mikäli joutuisin välttämättä lähtemään liikenteeseen huonolla ajokelillä, niin se tapahtuisi aamulla pahimpaan ruuhka-aikaan. Joutuisin menemään rampista (onneksi loivasti kaartuvasta) tosi vilkkaalle (erkanemisliittymiä ovat vasta edessä menosuunnassa) moottoritielle jossa mennään vähintään sataa ja jossa juuri ramppini kohdalla ryhmittäydytään joskus 'kaaosmaisestikin' ensimmäiseen erkanemisliittymään JA kyydissäni olisi lapsenlapseni kouluunsa menossa.
Bessie
- Anonyymi
Nastarenkaissa kokemukseni mukaan on hyvin vähän merkitystä renkaan iällä.
Ajoin tarkoituksella koemielessä monta talvea ikivanhoilla, erittäin kovaksi jämähtäneillä.
Olennaista ovat nastojen määrät koko renkaan alalla.
Kaikissa muissa renkaissa iällä on väliä. Niinä kahtena päivänä vuodessa, kun etelässä on todella jäistä, olisi iso apu liikkumiseen nastarenkailla, mutta toisaalta tarvitseeko seitsemänkymppisen välttämättä autoilla oli keli mikä tahansa?
Pardoksaalisesti kitkarenkaat ovat paras valinta Lappiin, missä on paljon lunta ja kylmää sekä oikeita pääkallokelejä hyvin harvoin. Kitkarenkaat möyrivät hangessa paremmin kuin nastat.
Varmaa lie vain, että uudet testivoittajakitkarenkaat taatusti pitävät joka kelillä kaikkialla Suomessa paremmin kuin hyvin vanhat nastarenkaat.- Anonyymi
"Niinä kahtena päivänä vuodessa, kun etelässä on todella jäistä, olisi iso apu liikkumiseen nastarenkailla, mutta toisaalta tarvitseeko seitsemänkymppisen välttämättä autoilla oli keli mikä tahansa?"
Juuri tuo "toisaalta" ja muutkin 'toisaalta' tarkastelukulmat ovat päätöksen tekemistä viivästyttäneet. Nyt yksi uusi 'toisaalta' katselun kulma on korona-aika, en juurikaan käytä julkisia enää, toistaiseksi. Lapsenlapseni koulu on väistötiloissa hankalan matkan päässä. Hän liikkuu julkisilla milloin ei saa kyytiä autolla työmatkansa liikkuvalta vanhemmaltaan. Kelin ollessa oikein huono julkinenkin liikenne usein takkuilee. Jos tyttö on jo pohrannut tuulessa ja tuiskussa tuohon juna-asemalle ja sieltä soitaa minulle että kuulutusten mukaan junat ovat myöhässä ja vuoroja jätetään ajamatta niin ilman muuta katson välttämättömäksi lähteä autoilemaan.
Kolmen eri testivoittajan välillä tässä nyt pähkäilen. Aika työlästä on vertailla. Turvallisuus edellä ilman muuta, mutta mitähän kohtaa siinäkin sitten painottaisi. Märkäpitoa (?) ajattelin. Autoni iän huomioiden järkevää olisi tehdä vertailua ottaen myös hinta yhdeksi kriteeriksi, mutta siihen vertailuun ei tunnu keskittymiskykyni/viitseliäisyyteni/tietotaitoni riittää.
Bessie Anonyymi kirjoitti:
"Niinä kahtena päivänä vuodessa, kun etelässä on todella jäistä, olisi iso apu liikkumiseen nastarenkailla, mutta toisaalta tarvitseeko seitsemänkymppisen välttämättä autoilla oli keli mikä tahansa?"
Juuri tuo "toisaalta" ja muutkin 'toisaalta' tarkastelukulmat ovat päätöksen tekemistä viivästyttäneet. Nyt yksi uusi 'toisaalta' katselun kulma on korona-aika, en juurikaan käytä julkisia enää, toistaiseksi. Lapsenlapseni koulu on väistötiloissa hankalan matkan päässä. Hän liikkuu julkisilla milloin ei saa kyytiä autolla työmatkansa liikkuvalta vanhemmaltaan. Kelin ollessa oikein huono julkinenkin liikenne usein takkuilee. Jos tyttö on jo pohrannut tuulessa ja tuiskussa tuohon juna-asemalle ja sieltä soitaa minulle että kuulutusten mukaan junat ovat myöhässä ja vuoroja jätetään ajamatta niin ilman muuta katson välttämättömäksi lähteä autoilemaan.
Kolmen eri testivoittajan välillä tässä nyt pähkäilen. Aika työlästä on vertailla. Turvallisuus edellä ilman muuta, mutta mitähän kohtaa siinäkin sitten painottaisi. Märkäpitoa (?) ajattelin. Autoni iän huomioiden järkevää olisi tehdä vertailua ottaen myös hinta yhdeksi kriteeriksi, mutta siihen vertailuun ei tunnu keskittymiskykyni/viitseliäisyyteni/tietotaitoni riittää.
BessieMärkäpidoltaan kitkat ovat yleensä nastarenkaita parempia, mutta kesärenkaat ylivoimaisia, joten talvikaudella joudutaan kesäkelin ominaisuuksista tinkimään paljonkin.
Itse olen jo uudet kitkat asennuttanut alle ja näillä mennään turvallisesti, kuten ennenkin. Entiset olivat Continentalin ja nykyiset Nokian ja molempia uskaltanee suositella, vaikka itse en testivoittajaa nokialaista ole liukkaalla vielä ajellutkaan.
- Anonyymi
Olen ikäni ajanut nastoilla ja nyt kaksi talvea kitkoilla. Lumipidossa ei huomaa eroa mutta varsinkin kierällä jäällä kitka ei pidä.
Ajelualue, olosuhteet ja ajankohtien valintamahdollisuus ratkaisevat.
Luovuin hyväkuntoisista nastarenkaista koska vähistä kilometreistä huolimatta 8:n vuoden ikä oli heikentänyt hakkapeliittojen lumipidon pahemman kerran. - Anonyymi
Vaikka koko lääniin on ennustettu "normaalia talvisäätä", niin notko- ja alavilla paikoilla voi yllätyksenä tulla vaikka muutaman kymmenen metrin tai pidempi pätkä, jossa "mustaa jäätä" so. pelkkää jääpintaa.
Kohtalokkaat metrit.
Kuten tuli yllätyksenä Helsingin seudun massakolaroinnissa, jossa tunnin sisällä murskattiin 100-150 autoa. Useita kuolleita. Yhtä lukuunottamatta kuolleet olivat nousseet autosta. - Anonyymi
Uusien renkaiden ostossa pitäisi myös ajatella sen vaikutuksia ilmastoon ja raaka-aineiden käyttöön. Uuden renkaan valmistus kuluttaa runsaasti ja tuottaa haitallisia puolia. Renkaita tulisikin käyttää mahdollisimman pitkään.
Vanhaa rengasta ei pystytä käyttämään uusiona vaan se upotetaan tienpohjiin jätteenä.
Pelkästään turvallisemman renkaan ostoperuste on huono, koska samoja nopeuksia, autoja ja teitä ajettiin myös sillä vähemmän turvallisella ja elossa ollaan edelleen.
Kaikissa tuotteissa tulisi pyrkiä käyttämään *todella* loppuun. - Anonyymi
Ajoin kitkoilla 9 vuotta, jonka jälkeen meni myyntiin yksityiselle ammatiltaan autonasentajalle. Ei valittanut kitkojen kunnosta, autolla oli ajettu vain 61 000 km.
Toisella ajoin 7 v, niinikään kitkoilla. Silminnähden hyvässä kunnossa kun myin.
Nyt laitatit uuteen taas kitkat, Continental Wiking 7, en niitä valinnut, sanoin vain myyjälle että laita hyvät.
Ajotapasi ja E-suomessa asumisesesi mukaan sinulle sopii kitkat. Tuo ylämäki lapsen kanssa on huono juttu kun se on niin aikaisin. Suola-autot ajavat vasta 9n jälkeen. Itse olen jäänyt mäkeen pari kertaa kylätiellä, en onneksi maantiellä. Muuten ei sitten koskaan ole ollut ongelmia, ennakointi ja riittävä ajoväli kannattaa muistaa eikä äkkijarrutuksia.
Kyllä nastatkin täysin peilijäisellä tiellä liukuvat ainakin köykäsellä pikkuautolla. Ajoin nastoilla yli 20 vuotta, kokemusta on niistäkin, silloin kävimme usein Pohjanmaalla talvella, autossa koko perhe, ne sopivat silloin parhaiten. Ajoin myös lapsia ratsastustalleille, tiet olivat mitä sattuu.
Kitkoissa on sekin hyvä puoli että voi vaihtaa syksyllä vähän aikaisemmin ja vastaavasti keväällä ajaa vähän myöhempään, eli aikataulutus väljempää.- Anonyymi
"Kitkoissa on sekin hyvä puoli että voi vaihtaa syksyllä vähän aikaisemmin ja vastaavasti keväällä ajaa vähän myöhempään, eli aikataulutus väljempää."
Siis, mitä? Täytyykö ne vaihtaa muuta kuin uusimista varten? Minulla on "kitkat" autossa jo 10-vuotta ja koskaan niitä ei ole vaihettu. Ilmaa on toki lisätty joskus.
Tosin ajan hyvin vähän ja pieniä matkoja melko tasaisessa maastossa. Koskaan ei ole tarvetta nykyisin lähteä aamulla aikaisin eikä ainakaan yöllä, siis näin pakkasten tehdessä yllätyksiä jäisillä kohdilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kitkoissa on sekin hyvä puoli että voi vaihtaa syksyllä vähän aikaisemmin ja vastaavasti keväällä ajaa vähän myöhempään, eli aikataulutus väljempää."
Siis, mitä? Täytyykö ne vaihtaa muuta kuin uusimista varten? Minulla on "kitkat" autossa jo 10-vuotta ja koskaan niitä ei ole vaihettu. Ilmaa on toki lisätty joskus.
Tosin ajan hyvin vähän ja pieniä matkoja melko tasaisessa maastossa. Koskaan ei ole tarvetta nykyisin lähteä aamulla aikaisin eikä ainakaan yöllä, siis näin pakkasten tehdessä yllätyksiä jäisillä kohdilla.Ensi kertaa kuulen että joku pitää kitkoja koko kesän. Kun ajat vähän, ei kai sitten haittaa. Jos kitkoilla ajaa pitkiä matkoja kesähelteellä, ne kuumenevat.
10 vuotta on aika pitkä aika ajaa kesät-talvet samoilla, mutta jos katsastusmies on hyväksynyt niin mikäpä ettei.
Molemmat renkaat on.
Ovat uusinta Nokia-mallistoa.
Ostaessani vaadin että rankaitten pitää olla Suomen tehtaasta.
Ei Venäjän-tehtaasta.
Nasta-renkaat laitatin alle Lauantai-aamuna.
Koti-mainen tuotanto on turvallisinta.
Tiedän erityisen hyvin että renkailla leikitään vain ralleissa.
.
Tuleva ralli-maailma ajelee varmaan Puu-renkaisilla rattailla.
Kutsuen urheiluaan Ami-shit-telyksi.
Hevosillaan on Nasta-Kengät.
H.- Anonyymi
Sait arvokkaita vastauksia, mutta tuskin viisaammaksi tulit, kun vastauksissa oli sekä nastarenkaiden puoltajia että vastustajia. Tässä vielä minun ajatukseni ja näkemykseni vastausten seikoista.
Vanhoillakin nastarenkailla voi ajaa, jos urasyvyys riittää ja renkaissa on riittävästi nastoja. Väite pitää täysin paikkansa. Sen sijaan kitkarenkaat menettävät ominaisuutensa kun kumi kovenee. Märällä tienpinnalla kitkarenkaiden pito on parempi kuin nastarenkaiden. Niin myös kuivalla kelillä, ja niillä voi ajaa kovemmin ja huolettomammin, kun renkaissa ei ole irtoavia nastoja. Ei kuitenkaan kesähelteillä, sillä kuumalla tienpinnalla renkaat kuluvat nopeasti ja saattavat vaikka räjähtää.
Voisi hyvin ajaa vielä vanhoilla renkaillasi, mutta on selvää, että asentaja puhuu toisin, varsinkin jos liike myös myy renkaita. Niin kävi minullekin sekä kesä- että talvirenkaiden osalta. Ostin uudet, vaikka vanhat olisi vielä hyvin kelvanneet.
Lumessa kitkarengas on parempi. Ehkä niin on, mutta pääkaupunkiseudulla on auratut tiet.
Nastarengas rouhii ja kuluttaa tienpintaa enemmän kuin kitkat Siitä ei sinun kannata murehtia, koska myös maksat. Jos ajat vähän, maksat kilometriä kohti enemmän kuin paljon ajavat. Teet myös palveluksen kitkoilla ajaville, rouhit tietä niin, että kitkoillakin saa otetta. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisivat tiet toisinaan tosi liukkaita.
Pahin on se musta jää, siihen puree vain nastat. Kun ilma jäähtyy se saavuttaa kastepisteensä ja tienpinta on vielä lämmin. Kosteus tiivistyy siihen, mutta alla oleva maa on kylmä ja kosteus jäätyy nopeasti ohueksi näkymättömäksi jääkerrokseksi. Tie voi olla sulaa ja kuiva, mutta paikoin kuitenkin liukas. Se on yllättänyt monia kuljettajia ja onnettomuuksia on tapahtunut.
Onnea rengaskaupassa!Ketjun aloittajalle terveisiä ja huomautus, että minä sen pitkän sepustuksen kirjoitin, rekisteröitynä. Ohjelma kuitenkin halusi minut anonyymiksi.
- Anonyymi
Jos on hyvät nastarenkaat vanhemmatkin, niin ei kai niitä kannata vaihtaa. Jos vaihtaa, niin varmasti ne joku laittaa allensa omaan autoon. Tuo vanheneminen on usein myyntikikka. Toki ne kovenee, mutta yhtä hyvin pitää kuin kitkarenkaatkin, jos on maltti matkassa.
- Anonyymi
Vuodet kovettavat ja lumipito heikkenee. Itse sitä ei ehkä huomaa koska se tapahtuu vähitellen.
Vaikka minulla on ollut kitkarenkaat 3 vuotta niin jos joutuisin ajamaan vaihtelevissa olosuhteissa niin ajaisin nastoilla.
Eläkeläisen ajot ovat pitkälti harkinnan varaisia, kilometrit vähäisiä ja nekin eteläisen Suomen pääteillä joten kitkat ovat hyvät kunhan varoo jäisiä pintoja. Jäinen lätäkkö ja silloin liirretään!
- Anonyymi
Vanhoiksi menneitä renkaita ei saisi käyttää, kyse ei ole siitä ovatko renkaat käytöstä kuluneet vai ei. Rengasmateriaali vanhenee ja lujuus kärsii. Jopa suojakypäristä ilmoitetaan viimeinen suositeltu käyttöpvm, joten miksi käyttää yli- ikäisiä renkaitakaan ja vaarantaa oma ynnä muiden turvallisuus?
- Anonyymi
Aikoinaan kun vaihdoin autoa uudempaan, niin siinä oli silloin kitkat ja en koskaan ollut kitkoilla ajanut aikaisemmin ja vähän tämmöistä hompsantuuta jänniitti, miten onnistun eli pysynkö niillä liukkailla teillä vai pusikostako itseni löydän..
Sain lohdutukseksi opastusta, että varot vain risteykseen tullesssa sitä liukkautta eli jarrutat ajoissa, kirkkaat jääliukkaat ovat kitkoille pahimpia ja joku neuvoi, että ajat vaikka toinen pyörä lumen päällä niin eii ole mitään hätää, noudatin ohjeita ja pusikoilta säästyin.
Ajoin niillä kitkoilla 8 vuotta ja lopuksi kesät talvet. Asun mäelläja joskus tosiliukkailla jätti puolitiehen, joten siirryin nastoihin sen vuoksi. Viiden vuoden välein uusin nastarenkaat, vaikka nastat pitäisikin , niin renkaan pinta kopottuu jo niin, että varmuuden vuoksi viisi vuotta ja uudet renkaat.
Tänä aamuna oli jo lumi maassa, mutta luotin uusiin kesärenkaisiini kun ensi viikoksi on kuitenkin suvikeliä, eikä aamuaikaisia äkkilähtöjä ole näköpiirissä..
Olihan nuo isot tiet jo suliksi hierottu tai teiden ylläpitäjä oli aamulla suolannut, että ihan turvallista se oli vielä kesärenkaillakin.
Pääkaupniseudulla ilman muuta ajaisin kitkoilla, ja jos oikein pahat kelit yllättäisi, niin aina voi hypätä julkisiin, mutta täällä syrjemmällä se ei niin vaan onnistukaan.
Leppoisia ajoja vaan kitkoilla.- Anonyymi
maissii kirjoitti:
Kesärenkaai on Hankookit ja talvirenkaat Goodyearit.
Kuka muuten määrittelee uusien renkaiden urasyvyyden,saisi olla syvempi???Kuluvat hirmu nopeasti.
- Anonyymi
Olen ajanut kirkoilla nyt 8 vuotta ja en halua enää muita autooni laittaakaan
Pirre.- Anonyymi
Kumma puhelin...
Siis kitkarenkailla
- Anonyymi
Nastarenkaani ovat uudenveroiset kun vandaali puhkoi edellisistä 2 rengasta.
Kun ei tiedä saanko enää uusittua körötyskorttiakaan, niin enpä kokeile kitkoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607344- 1254115
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.273433- 212868
- 272473
- 232392
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732002- 252000
- 472000
- 321928