Uusi TV vaatii kalliin kalibroinnin?

Anonyymi

Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

Oikeastiko pitää maksaa yli satanen, että tv:n kuva on katselukelpoinen?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/23/miksi-televisio-ei-ole-ostettaessa-katselukunnossa
..
TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna.
..

Kova on tuntipalkka näissä hommissa.

125

23847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikuttaa täydeltä huijaukselta.

      • Anonyymi

        Nämä kalibroinnit on aivan turhia. Säädä itse kuva sopivaksi. Yleensä liikkeiden kalibroinnit tekee kuvasta tumman, jolloin osa väriavaruudesta jää piiloon.


    • Anonyymi

      niin giganttia, niin giganttia

      seuraava firma mikä pitäis heittää helvettiin

    • Anonyymi

      Jättää sen Powerin vaan käymättä. Ja Gigantin myös.

      Power joskus mainosti kohtuuhintaisia fläppäreitä mutta eihän niitä siihen hintaan saanut mitä mainostettiin. Konetta myytiin esiasennettuna, ja hintaan lisättiin esiasennuksen hinta n. 70 egee.

      Oli sen verran kiire että oli pakko ottaa se minkä sai, ja jälkeenpäin sitten vielä ilmeni, ettei kone soveltunut navigaattorin päivitykseen, joka oli se nimenomainen syy miksi koneen tarvitsin. Tämän syyn olin myös kertonut myyjälle mutta myi silti sen koneen

      Sen jälkeen olenkin ostanut elektroniikkani ulkomailta.

      • Anonyymi

        Ai kotimaista elektroniikkaakin on jossain vielä saatavilla!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kotimaista elektroniikkaakin on jossain vielä saatavilla!?

        Kuuka noin väitti? Ulkomaista elektroniikkaa voi ostaa kotimaasta tai ulkomailta.


    • Anonyymi

      Ai miksi ei?

      Noh! Jos ammattilaiselta menee sen katselukuntoon laittamiseen tunti, ja telkkafirma valmistaa miljoona TV vuodessa, niin jos se telkkafirma tekis sen jo valmiiks tuolla tehtaalla, siihen menis siis miljoona tuntia! Että sais ne kaikki valmistetut TV:t kondikseen.

      Tai palkata siihen hommaan 24 heppua säätämään niitä telkkoja 8 tuntia päivässä koko vuoden. = Kalliimmat telkat.

      Siksi?

      • Anonyymi

        Haa haa..
        Maksettu kommentti.

        Liukuhihnatyyliin homma hoituu tehtaalla näppärästi.

        Yksitellenkö muka halvempaa purkaa ja pakata tv:eet kaupassa ja vähän säädellä?


      • Anonyymi

        Jos haluaa myydä miljoona tv:tä, niiden pitää olla myyntikuntoisia eli pitää olla hyvä kuva jo myytäessä.


      • Anonyymi

        Kympin tunti noista hommista maksetaan.
        Eikä kukaan säädä yhtä tv:tä kerrallaan.


      • Anonyymi

        Ei kai tuo ole kustannuskysymys. TV:t saa paremmin jälleenmyyjän valikoimaan, kun jätetään kalibroinnit seuraavalle portaalle tehtäväksi. Jälleenmyyjä voi myydä kätevästi lisäpalveluja. Ja kalibrointi ei ole perus-tv-valmistajien perusmallien keskeistä toimintaa kuitenkaan.


    • Anonyymi

      btw: Ai miten niin TV ”ei ole katselukunnossa” vaikka sen säädöt onkin vähän ”off”? :)

      Löytyykö maailmasta muka ainoatakaan ihmistä joka ei erota mitään kuvaa tollasesta tehdas-asetuksissa olevasta telkasta? Eli se ON katselukunnossa!

      • Anonyymi

        Jos ostaa 800€ tai sitä kalliimman telkkarin, sen värit on mitä todennäköisemmin aika hyvät. Sen hintaluokan kalibrointi parantaa kuvaa ehkä sen 5% jos sitäkään. Sitä paitsi, voi olla ettei se tarkka väritoisto olekaan niin miellyttävä kuin valmistajan asettama.

        Kannattaa vaan yksin kertaisesti ostaa hyvä televisio, jossa liiketarkkuus ja sulavuus, kontrasti, katselukulmat, ja vasteaika ovat kondiksessa. Sillä ei ole mitään vaikutusta jos värit heittää sen 5%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ostaa 800€ tai sitä kalliimman telkkarin, sen värit on mitä todennäköisemmin aika hyvät. Sen hintaluokan kalibrointi parantaa kuvaa ehkä sen 5% jos sitäkään. Sitä paitsi, voi olla ettei se tarkka väritoisto olekaan niin miellyttävä kuin valmistajan asettama.

        Kannattaa vaan yksin kertaisesti ostaa hyvä televisio, jossa liiketarkkuus ja sulavuus, kontrasti, katselukulmat, ja vasteaika ovat kondiksessa. Sillä ei ole mitään vaikutusta jos värit heittää sen 5%.

        Entäs jos on värisokeus kuten mulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos on värisokeus kuten mulla on?

        Ja paha sokeus vieläpä. Ei siinä pienet värivirheet haittaa kuten sanoit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paha sokeus vieläpä. Ei siinä pienet värivirheet haittaa kuten sanoit.

        Siis paha värisokeus. Jos laitetaan kymmenen väripallukkakuviota joissa on niitä numeroita, näen korkeintaan kaksi numeroa.


    • Anonyymi

      Ei kannata maksaa kokemusta on. Itse otin sen ja sitten säädin itse kuvan mieleisekseni.

      • Anonyymi

        Tosi.


    • Anonyymi

      No ei se sen ihmeellisempää ole kuin kännykän asentaminen.

      • Anonyymi

        kirkkaus, kontrasti ja värilämmöt kohilleen ... päiväasetukset ja ilta-asetukset ... ei niitä kukaan asentaja voi tehdä kerralla, rahastusta rtfm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kirkkaus, kontrasti ja värilämmöt kohilleen ... päiväasetukset ja ilta-asetukset ... ei niitä kukaan asentaja voi tehdä kerralla, rahastusta rtfm

        Hyvä TV säätyy valoisuuden mukaan, ei ole tarvinnut ssädellä kun kerran säädin. Äkkiä laskemalla 38 eri säätöä, osa saa olla automaattisella.


    • Anonyymi

      Tuo Giganttien ja Powerien myymä, tuliterän television "värien kalibrointi" noin 50...100 € korvausta vastaan on aivan täyttä ku-setusta.

      TV-tehtaat valmistavat miljoona telkkaria päivässä. Niiden laadunvalvonta ja värien kalibrointi ovat taatusti kunnossa, keskinäinen kilpailu pakottaa, että on oltava loistavat kuvat.

      Tuossa uutisesakin sanottiin että 25% asiakkaista hölmöyttään ostaa 100€ hintaisen kalibroinnin TV-kaupasta. Ja siis 75% ei osta, eivätkä koskaan huomaa televisioissaan tai sen väreissä mitään autoa.

      Aivan täyttä huijausta, jota Gigantti on pariin kertaan tyrkuttänyt tänne, mutta en ole ostanut, ja ostettu TV on loistava kuvaltansa.

      • Anonyymi

        Kyllähän sen itsekin voi tehdä asetukset valikko


      • Anonyymi

        Tosi.

        Jos p askan myyvät eiku palautukseen.
        Merkki vaihtoon.


    • Anonyymi

      Tyypillistä Gigantin lisäpalvelujen markkinointia. Ensimmäisten väritelevisioiden osalta kalibrointia muistan tehdyn. Kuvaputket ovat kuitenkin eri asia kuin nykyiset litteät näytöt, jonka säädöt pystyy kukatahansa tekemään laitetta avaamatta.

    • Anonyymi

      Älkää ikinä maksako millekään liikkeelle mistään "lisäpalvelusta", jota joku provisioita keräävä myyjä yrittää teille kaupata.

      Kaikki kannattaa opetella tekemään itse tai pyytää jotain tuttua auttamaan.

      • Anonyymi

        Kyllä. Voit opetella korjaamaan itse autosi, sähkölaitteesi, tietokoneesi, nuohoamaan piippusi, rakentamaan ja tekemään sähkö ja putkityöt. Ei tarvita enää ketään tekemään mitään kun kaiken voi opetella tekemään itse. Turhaan sitä salaattia ja perunaakaan käyt kaupasta ostamassa kun voit kasvattaa kaiken omalla parvekkeellasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Voit opetella korjaamaan itse autosi, sähkölaitteesi, tietokoneesi, nuohoamaan piippusi, rakentamaan ja tekemään sähkö ja putkityöt. Ei tarvita enää ketään tekemään mitään kun kaiken voi opetella tekemään itse. Turhaan sitä salaattia ja perunaakaan käyt kaupasta ostamassa kun voit kasvattaa kaiken omalla parvekkeellasi.

        Korjaaminen ja säätäminen ovat eri asioita. Monia asioita voi toki korjata itse, mutta TV:n säätäminen on tarkoitettukin itse tehtäväksi. Etenkin naisille tosin ylivoimaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaaminen ja säätäminen ovat eri asioita. Monia asioita voi toki korjata itse, mutta TV:n säätäminen on tarkoitettukin itse tehtäväksi. Etenkin naisille tosin ylivoimaista.

        "Etenkin naisille tosin ylivoimaista."

        Really? Olen aina tehnyt kaikki laitteiden käyttöönotot ja säädöt itse. Muuttanut jopa kytkennät laitteen sisältä silloin kun eri maanosissa toimivat multilaitteet eivät vielä toimineet napista kääntämällä. Kalibrointipalvelu on naurettava rahastusyritys:D:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Voit opetella korjaamaan itse autosi, sähkölaitteesi, tietokoneesi, nuohoamaan piippusi, rakentamaan ja tekemään sähkö ja putkityöt. Ei tarvita enää ketään tekemään mitään kun kaiken voi opetella tekemään itse. Turhaan sitä salaattia ja perunaakaan käyt kaupasta ostamassa kun voit kasvattaa kaiken omalla parvekkeellasi.

        Olen tehnyt näin. Paitsi salaatin ja perunan ostan kaupasta, koska viljelijä saa maataloustukea ja siksi hinta on vääristyneen halpa ja olen sen jo suurimmaksi osaksi veroissani maksanut. Mitään muuta en osta kun ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tehnyt näin. Paitsi salaatin ja perunan ostan kaupasta, koska viljelijä saa maataloustukea ja siksi hinta on vääristyneen halpa ja olen sen jo suurimmaksi osaksi veroissani maksanut. Mitään muuta en osta kun ruokaa.

        Suomalainen on köyhä ja osto- sekä maksukyky on heikko. Siksi ei kukaan osta muuta kuin ruokaa.
        Ei Tesloja montaa myydä. Täysin haihattelua uskoa että suomalainen köyhä kansa kykenisi tuosta "noin vain" päätös asiana siirtyä "sähköautoiluun".
        Tesloja myydään vain muutamille joilla on parhaat palkat ja "suojatyöpaikat" jossain puoli turhanpäiväisissä viroissa tai vastaavissa.


    • Anonyymi

      Minkä merkkinen Romu tuollainen on

    • Anonyymi

      Vein 2v vanhan TV roskiin värit elivät omaa elämäänsä Samsung

    • Anonyymi

      Ostat television ja sitten lisämaksusta saat "virityksen" että kuva myös näkyy? Ei ole todellista! Leviääkö tämä muillekin aloille? Tässä olisi 28.000 maksava auto ja sitten jos haluat että sillä voi ajaakkin, niin tilataanko siihen samalla 5000 huolto?

      Mit vit kys ep.tiet Espoosta.

      • Anonyymi

        Niin no toisaalta?
        Kyl renkaita vaihtaessakin kannattaa tasapainottaa ne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no toisaalta?
        Kyl renkaita vaihtaessakin kannattaa tasapainottaa ne?

        ostin joskus uuden auton, myyjä unohti mainita, että lohkolämmitin ei kuulu hintaan ... olis ollu kiva


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ostin joskus uuden auton, myyjä unohti mainita, että lohkolämmitin ei kuulu hintaan ... olis ollu kiva

        Autoveronko olisit halunnut maksaa lisäasennettavasta osasta?


    • Anonyymi

      Vai, että oikein tunti? Yhteen olet asentanut ja kopioit tikulle ja siirrät tikulta asiakkaan koneeseen ..

      Joku osaa tuon lypsämisen lahjan - kalibroi ihan itse.

      • Anonyymi

        Niin jos on täsmälleen sama malli ja paneeli niin silloin sen voi hoitaa kivuttomasti ja silloin sinun ei tarvitsisi edes maksaa, koska mitään työtäkään ei tehty.


    • Anonyymi

      Vaadit käymälässä, että KATSELUKUNTOINEN telkka lähtee mukaan.

    • Anonyymi

      Vanha telkkari menio rikki ja poika osti meille uuden Samsugin. Rupesin katselee sitä ja ihmetteli sen ääntä. Fikkarilla yritin katsoa kaiutin reikään millainen kaiutin siellä on ? Ääni kuulosti kuin siellä olisi jotain tuorekelmua tuottamassa ääntä.

      Siihen pitää kuulema ostaa erikseen Kotiteatterijärjestelmä, jotta saa telkkariin äänttä.

      • Anonyymi

        Jotain alta tonnin saa jo jonkun äänitiskin telkkariin.


      • Anonyymi

        No miten niissä voisi olla kunnon ääntä ohuissa reunattomissa paneeleissa ja kaiuttimet taaksepäin. Ulkomailta tilaamalla TV ja soundbar 1000€, Gigantissa 1500€.


    • Anonyymi

      Epäkelpo tv vaan takaisin kaupppaan.

    • Anonyymi

      Oho, Power (eli nExtpert) heruttaa ensiluokkaisesta kuvakokemuksesta, jossa paras mahdollinen kuvanlaatu, luonnolliset värit, parempi kontrasti ja yksityiskohtaisempi kuva, matalampi energiankulutus, sekä kattava raportti tehdystä kalibroinnista "palvelusta" -alkaen- 129 eur.

      MInä aina menen maan alle kun joku ns laajennetusta perheestä ostaa uuden matalakuva-tv:n. Silloin ei ole kyse nExperttimäisestä vedätyksestä vaan siitä että se matalakuva-tv pitää saada ensiksi kiinnitettyä tukevasti kalkkijauheseinään ja sitten saumattomasti nivottua kaikkeen muuhun elektroniikkaan niin että se yhdistyy ja toimii kuin itsestään.

      • Anonyymi

        Miten se TV:n tausta imuroidaan ?


      • Anonyymi

        Ööö? Miten se kalibrointi muka parantaa TVn kontrastia!?
        Tossa alkaa olla mun mielestä kyse jo harhaanjohtavasta mainonnasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö? Miten se kalibrointi muka parantaa TVn kontrastia!?
        Tossa alkaa olla mun mielestä kyse jo harhaanjohtavasta mainonnasta!

        Niinpä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö? Miten se kalibrointi muka parantaa TVn kontrastia!?
        Tossa alkaa olla mun mielestä kyse jo harhaanjohtavasta mainonnasta!

        Kontrastiakin voi säätää, minulla 4 säätöä siihen ja muut säädöt vaikuttaa myös. Kaikilla ei ainakaan liikkuvassa kuvassa huomaa mitään vaikutusta, pitäisi olla se vanhan ajan testikuva. Itse saa mieluisimmat säädöt, mutta monet liian laiskoja. Oletusasetuksillakin luulisi sittem pärjäävän.

        Enneminkin luulisi tarvitsevan apua viritykseen, suosikkien laittaminenkin voi olla hankalaa kun joka TV:ssä eri systeemit. Sitten vielä sovellukset, ei kyllä tule TV:ssä juurikaan käytettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kontrastiakin voi säätää, minulla 4 säätöä siihen ja muut säädöt vaikuttaa myös. Kaikilla ei ainakaan liikkuvassa kuvassa huomaa mitään vaikutusta, pitäisi olla se vanhan ajan testikuva. Itse saa mieluisimmat säädöt, mutta monet liian laiskoja. Oletusasetuksillakin luulisi sittem pärjäävän.

        Enneminkin luulisi tarvitsevan apua viritykseen, suosikkien laittaminenkin voi olla hankalaa kun joka TV:ssä eri systeemit. Sitten vielä sovellukset, ei kyllä tule TV:ssä juurikaan käytettyä.

        Niin ja nettiasetukset tai jos haluaa käyttää kännykkää ja muita laitteita, miten ne osaa ne tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö? Miten se kalibrointi muka parantaa TVn kontrastia!?
        Tossa alkaa olla mun mielestä kyse jo harhaanjohtavasta mainonnasta!

        Tavalliselle katsojalle riittää mainiosti, kun valitsee kuvaprofiilin tarpeen mukaan (leffat, urheilu, pelit jne.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja nettiasetukset tai jos haluaa käyttää kännykkää ja muita laitteita, miten ne osaa ne tehdä.

        Jos haluaa nettiyhteyden, niin syötetään wifi-reitittimen koodi laitteeseen. Sen jälkeen ne "keskustelevat" keskenään kuten tietokone ja printterikin.


    • Anonyymi

      Myyjän palvelu kaupassa loppui kuin seinään kun ilmoitin etten ota kalibrointia . Ilmeisen tärkeä juttu heille . En kyllä kaipaa yhtään parempaa kuvaa kuin tehdas asetuksilla tulee . Jos tarvetta voi sitä itsekin säätää

      • Anonyymi

        Niinpä!


      • Anonyymi

        Asiakaspalautus, jos tuote on epäkelpo.


      • Anonyymi

        Sensuroitiin koska liikaa linkkejä.

        Äly-matala-tv:t saa toistamaan mediaa uskollisesti (faithfully) kun panee aivan kaikki "ehostukset" kielletyksi (Off) tai asentoon "normal " tai "basic" ja jos niitä ei ei ole niin "natural". Mikä hauskinta, ne usein ovat joko kanavakohtaisia tai inputtikohtaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sensuroitiin koska liikaa linkkejä.

        Äly-matala-tv:t saa toistamaan mediaa uskollisesti (faithfully) kun panee aivan kaikki "ehostukset" kielletyksi (Off) tai asentoon "normal " tai "basic" ja jos niitä ei ei ole niin "natural". Mikä hauskinta, ne usein ovat joko kanavakohtaisia tai inputtikohtaisia.

        Joo mäki ku tein omaantöllöttimeeni sen oman (ainoan) profiilin jonka siihen sai tehtyä, niin ihan ekaks napsautin pois päältä kaikki telkkarin omat ”äly-parannukset” :/ Meen ees ymmärrä et mitä tai ketä varten niitä pitää noissa yleensä ees olla, koska ihan jokainen niistä tuntuu vaan HUONONTAVAN sitä kuvan laatua? :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mäki ku tein omaantöllöttimeeni sen oman (ainoan) profiilin jonka siihen sai tehtyä, niin ihan ekaks napsautin pois päältä kaikki telkkarin omat ”äly-parannukset” :/ Meen ees ymmärrä et mitä tai ketä varten niitä pitää noissa yleensä ees olla, koska ihan jokainen niistä tuntuu vaan HUONONTAVAN sitä kuvan laatua? :/

        Säästät enegiaa, kun heikennät kuvan lastua, valoa, tarkkuutta,.. mitä näitä nyt on.

        Nuukin ekohörhö pitää päällä pelkän äänen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mäki ku tein omaantöllöttimeeni sen oman (ainoan) profiilin jonka siihen sai tehtyä, niin ihan ekaks napsautin pois päältä kaikki telkkarin omat ”äly-parannukset” :/ Meen ees ymmärrä et mitä tai ketä varten niitä pitää noissa yleensä ees olla, koska ihan jokainen niistä tuntuu vaan HUONONTAVAN sitä kuvan laatua? :/

        Kyllä ne liike- kohina- jne asetukset vaikuttaa.

        Äänellekin olisi paljon asetuksia, mutta ne taas ei toimi soundbarissa, vaikka saman merkkinen. Siinäkin omat, mutta hankalammat käyttää, eikä esim kavanakohtaisia. Tasapainotuskaan ei auta kun mainoksissa huutavat ja meluavat.


    • Anonyymi

      Saako verkkokaupasta telkkareita, missä kuva on kunnossa ilnan satasia maksavia säätöjä?

      • Anonyymi

        Osta esittely-TV tai käytettynä joltakin.


    • Anonyymi

      Onko varma, että kaikki tykkää kaupan maksullisista säädöistä?

      • Anonyymi

        Kaupan säädöt ovat liian kirkkaita. Ongelma hoituu asetuksia profiilia ja tarvittaessa muita asetuksia vaihtamalla. Ei laite kokeilusta rikki mene.:D


    • Anonyymi

      Pystytkö ne säätämään jotain, mitä ei itse pysty?

      • Anonyymi

        Yksi kauppa kertoo, että säädöt voi tehdä myös itse. Mutta heillä on laitteet, joilla saa säädettyä tarkemmin. Useimmille se on turhaa hifistelyä. Eroa tuskin huomaa. Säädöt pitäisi sitäpaitsi tehdä siellä missä tv tulee olemaan. Eihän siellä kaupassa tiedetä sun valaistusolosuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kauppa kertoo, että säädöt voi tehdä myös itse. Mutta heillä on laitteet, joilla saa säädettyä tarkemmin. Useimmille se on turhaa hifistelyä. Eroa tuskin huomaa. Säädöt pitäisi sitäpaitsi tehdä siellä missä tv tulee olemaan. Eihän siellä kaupassa tiedetä sun valaistusolosuhteita.

        Miksi pelinäyttöjä ei tarvitse erikseen kalibroida?


    • Anonyymi

      Kaiketi huomasit, että juttu on vuodelta 2016.

      • Anonyymi

        Kai huomasit, että kalibrointeja myydään edelleen?
        ..
        Kuvanlaadusta keskimääräistä enemmän kiinnostuneet voivat ostaa kalibrointi-Blu-rayn, ja tosiharrastajille kelpaa vain ammattimaisen suorittama kalibrointi paikan päällä. Useimmille ihmisille riittävä palvelu on kuitenkin Käyttövalmis TV -palvelumme. Siihen sisältyy television toimivuuden tarkastuksen, ohjelmiston päivityksen ja kaukosäätimen määrityksen lisäksi omat kuva-asetuksemme jokaiselle televisiomallille. Käyttämämme asetukset perustuvat tavallisiin kotiolosuhteisiin ja pitkään kokemukseen. Palvelun tavoitteena on taata asiakkaalle mahdollisimman käyttövalmis televisio, jotta sinun ei tarvitse itse käyttää aikaa sen asetusten säätämiseen.
        ..
        https://www.gigantti.fi/cms/television-kuvan-optimointi/television-kuvan-optimointi/

        169 €


      • Anonyymi

        Alkaen 129 €
        ..
        Hankitko juuri uuden TV:n? Kalibrointipalvelu tuo mahdollisuuden nauttia suosikkielokuvistasi ja TV-ohjelmistasi niin kuin niiden tekijät ne tarkoittivat.

        Kalibroinilla tarkoitetaan television kuvan värisäätöä, jolloin kuva on mahdollisimman lähellä alkuperäistä materiaalia
        Kalibroinnin suorittaa aina ammattiasentaja yksilöllisesti jokaiselle televisiolle
        ..
        Power


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai huomasit, että kalibrointeja myydään edelleen?
        ..
        Kuvanlaadusta keskimääräistä enemmän kiinnostuneet voivat ostaa kalibrointi-Blu-rayn, ja tosiharrastajille kelpaa vain ammattimaisen suorittama kalibrointi paikan päällä. Useimmille ihmisille riittävä palvelu on kuitenkin Käyttövalmis TV -palvelumme. Siihen sisältyy television toimivuuden tarkastuksen, ohjelmiston päivityksen ja kaukosäätimen määrityksen lisäksi omat kuva-asetuksemme jokaiselle televisiomallille. Käyttämämme asetukset perustuvat tavallisiin kotiolosuhteisiin ja pitkään kokemukseen. Palvelun tavoitteena on taata asiakkaalle mahdollisimman käyttövalmis televisio, jotta sinun ei tarvitse itse käyttää aikaa sen asetusten säätämiseen.
        ..
        https://www.gigantti.fi/cms/television-kuvan-optimointi/television-kuvan-optimointi/

        169 €

        Käyttövalmiin tv:n pystyy helposti asentamaan itse.


    • Anonyymi

      Se on sama kuin ostaisi uuden auton, ja se viedään heti viikoksi remonttiin, liikennekuntoon saattamiseksi, ja tietysti tämäkin ostajan piikkiin.

    • Anonyymi

      Pitääkin tarkistaa nykyisen vanhan TV:n kuva-asetukset itse.

      Ehkei tarvitse lainkaan edes harkita uutta TV:tä, kun vähän kuvaa säätelee.

    • Anonyymi

      Kuvatila:
      - Vakio
      - Dynaaminen
      - Elokuva

      Höh, elokuva-asetus kaikkein suttuisin ja hämyisin. Melko väritön.
      En tykkää.
      Tuon tyyppisiksi haluavat asettaa kuvan kuvansäätöpalvelussa, miksä maksaa neljäsosan koko tv:n hinnasta! Pöh! Sanon minä.

      • Anonyymi

        Ostakaa ekotorilta hyvä tarkastettu käytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostakaa ekotorilta hyvä tarkastettu käytetty.

        Saat luteita kaupan päälle.


      • Anonyymi

        Dynaaminen ja True cinema aivan liian kirkas, muokattu paras.


      • Anonyymi

        Nuo profiilit ovat myös makuasioita.


    • Anonyymi

      Onko kaupoissa edes myynnissä kalibroimattomia teeveitä?

      Mainostavat tv:tä 599 € ja siihen on pakko ostaa 169 € kuvansäätö, kun säätämättömiä ei ole!

      Oikea hinta on siis 769 €.

      Eikö ole vähän niinkuin huijausta?

      • Anonyymi

        On.


    • Anonyymi

      Arvatkaapa kuinka monta kertaa kuukaudessa dementikko mummo kalibroi telkkarinsa itse ? Ja kuinka monta kertaa muut sen kalibroinnin jälkeen kalibroi kun näyttää löytävän pelkällä kaukosäätimellä sellaisia toimintoja joita ei edes käyttöohjessa ole . Vähintään puolet kanavistakin on hukattu jo viikossa . Oletus myyjillä on että asiakas on suunnilleen samanlaisen tietotaidon omaava kuin tämä mummokin ja tarvitsee apua .

      • Anonyymi

        Yritin yhdelle selittää miten kanavien kelaus toimii, 1-12 ja sitten tulee taas 1, mutta ei sairauden takia ymmärtänyt tai jasanut ajatella, monille naislle liian vaikeaa terveenäkin, kute vaikkapa Suomen surkeimmat kuskit sarjasta voi päätellä.


      • Anonyymi

        Hommaa sille mummolle kake, jossa on vain äänenvoimakkuus- ja kanavanvalintanappulat, tai teippaa nykyisen kaken piirilevyltä "turhat" umpeen.

        Ostin äidilleni noin15€ hintaisen König- merkkisen oppivan peruskaken (josta kyllä piti opetuksen jäkeen teipata "learn"-nappula ja joku toinen pimeiksi). Eipä ole sen jälkeen ollut ongelmia.


    • Anonyymi

      Kyseessä laiton kytkykauppa?

    • Anonyymi

      Gigantin kaltaiset paskafirmat todennäköisesti itse sotkevat värejä jonkin verran, että saa asiakkaat maksamaan kalibroinnista. Voi myös olla ettei niitä oikeasti kalibroida, mistä tiedät että niin on tehty? Placebo vaikutus saattaa tulla ja sen takia ajattelee että kylläpäs kannatti maksaa.

      Ei niissä tv, työpöytä monitori, tai läppärin monitoreissa ole suurta heittoa, siis kahden saman tuotteen kesken. Kannattaa lukea arvostelu siis, tietää tarviiko kalibrointia vai ei. Halvimmissa paneeleissa saattaa olla värit pielessä, tosin se koskee enimmäkseen läppärien paneeleja.

      Itse en Gigantista osta mitään, en edes paristoja, tai lahjoja. Tälläinen kalibroinnin tyrkyttäminen vain vahvistaa epäluottamusta kyseiseen puljuun. Nyt nahistui myös Powerin luotettavuus.

    • Anonyymi

      Onko varma, että tv:lle on tehty yhtään mitään?

      Tehdasasetuksilla lähtee ulos kaupasta, vaikka hintaa on lisää 169 e.

      Ekakerran kun itse säädät kuvaa, meni kalibrointi ja rahat hukkaan.

      • Anonyymi

        Hauska.


    • Anonyymi

      PikseLi kerrallaan kuvaa säädetään.

      Miten muka?

    • Anonyymi

      Uusi tv tossa.
      Ihan hyvä kuva ilman lisämaksua.

    • Anonyymi

      Kaikki kanavat näkyy.
      Ei edes antennia.
      Jotain 15 v vanha Samsung taulu. Ei edes led.

    • Anonyymi

      Kaupassa myyvät just sitä, mistä itse saavat parhaat bonukset ja katteet.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kova on siellä tuntipalka!
      Kukaan siellä käsin tv tä säädä pikseli kerrallaan.
      Kone hoitaa homman.

    • Anonyymi

      Pimeessä kalibroimatonta tv tä ei voi katsoa lainkaan, sanoi myyjä.

      Jätin ostamatta.

      • Anonyymi

        Jaahas vai niin!


    • Anonyymi

      Miten käy kalibroinnin, kun joudut palauttamaan tehdasasetukset?

    • Anonyymi

      Aikanaan väritelevisioiden alkuaikoina kuvaputki vaati joskus säätöä, jota varten piti avata takakansi. Nykytelevisioille myyjäliike ei pysty tekemään sen enempää kuin valveutunut käyttäjä kaukosäätimen avulla. Gigantille ja Powerille tyypillistä rahastusta lisäpalveluilla sanon minä.

    • Anonyymi

      Tuohan nyt on täyttä rahastusta. Idiooteilta otetaan rahat pois pyörimästä.

    • Anonyymi

      TM julkaisee testaamiensa telkkarien säädöt. Ilmeisesti pitävät niitä lukijoidensa kannalta hyödyllisinä.

      Itse olen aina säädellyt omat töllöni.

      Maksullinen kalibrointi taitaa olla kusetusta, ellei tehdasasetukset ole tahallaan säädetty ihan metsään.

      • Anonyymi

        Niin TM tosiaan kalibroi telkkarit ennen testaamista ihan tietämättömille tiedoksi. Toki jokainen saa päättää itse miten rahansa käyttää.


    • Anonyymi

      Ei vaadi.

      Itse voi säätää haluamakseen.

    • Anonyymi

      Maalaisjärjellä ajateltuna tuotteessahan on vikaa TAI tuote ei olekaan niin hyvä mitä mainostetaan JOS asiakas ei itse selviä tarvittavista säädöistä, joiden pitäisi koskea lähinnä erilaisista katseluolosuhteista johtuvia säätötarpeita.

      Eihän autoakaan myydä niin että esm. aurauskulmat tai edes valojen säätö olisivat pielessä! Kyllä tällaiset kalibrointipalvelut ovat enimmäkseen pelkkää rahastusta!

    • Anonyymi

      Ei tarvita mitään tuollaista.

    • Anonyymi

      Tienaavat enemmän noilla säädöillä kaupattiin säätöä ei kiitos katon ne kotona naama meni muikeeksi eikä sen säätäjän mieltymys ole välttämättä sama kuin itsellä mutta tosi tökeröä olisi jos ei voisi muka itse säätää onko sellaisiakin olisi kyllä rahastusta

    • Anonyymi

      On se katselukunnossa.

      Power tarjoaa lisäpalvelua, jossa he kalibroivat television HDR ja SDR -kuvan HDR -ja SDR standardeihin käyttäen kolorimetriä ja CalMan-ohjelmistoa.

      He säätävät kuvan valkotasapainon harmaasävykuvin mustasta valkoiseen kolorimetrin avulla tarkasti kohdalleen. Siten kuvassa ei ole liikaa punaista, sinistä tai vihreää missään harmaasävyssä välillä 0-100, missä 0 on täysin musta ja 100 täysin valkoinen.
      He säätävät myös värit noudattamaan SDR ja HDR standareja, niin että pää -ja välivärit toistuvat tarkasti kuten ne on standardeissa. Tässäkin käytetään mittalaitetta, sitä kolorimetria joka asetetaan television keskellä ja yhdistetään tietokoneeseen, jossa on CalMan-ohjelmisto.
      Nykyajan televisioissa on tarkat säätöpalkit esim. valkotasapainolle ja väriavaruuksille eri väreille. Näitä säätöjä Power siis rukkaa niin että saadaan mahdollisimman standardia noudattava kuva televisiolla. CalMan kertoo mihin suuntaan säätöjä täytyy televisiossa tehdä. Se lukee arvot mitä ulkoinen kolorimetri syöttää sille. Kolorimetri asetetaan television ruudun keskellä ja CalMan syöttää sille testikuvia: kaikki harmaasävykuvat ja kaikkien värien kuvat.

      Tätä on se television kalibrointi. Ei se ole mitään perussäätöjen, kirkkauden kontrastin jä värikylläisyyden säätöä pelkästään.
      Kalibroinnista saa raportin.

      Kalibrointiasetuksia ei voi syöttää muille saman televisiomallin yksilöille, koska jokaisen paneelin kuva poikkeaa lähtökohtaisesti toisistaan hieman.

      • Anonyymi

        Tätä samaa kalibointia tehdään tietenkin tietokoneiden monitoreille tai tarkalleen ottaen se tehdään käyttöjärjestelmän värienhallintaan.
        Näin esimerkiksi valokuvaajat näkevät tietokonemonitoriltaan valokuvat oikein värisävyin. Muutenhan monitoreiden ja televisioiden kuva on yleensä hieman sinertävä ja esim. pilvien valkoiset sävyt eivät erotu vaan koko pilvi voi näyttää ruudulla täysin kirkkaan valkoisena; valkoinen on ns. puhkipalanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä samaa kalibointia tehdään tietenkin tietokoneiden monitoreille tai tarkalleen ottaen se tehdään käyttöjärjestelmän värienhallintaan.
        Näin esimerkiksi valokuvaajat näkevät tietokonemonitoriltaan valokuvat oikein värisävyin. Muutenhan monitoreiden ja televisioiden kuva on yleensä hieman sinertävä ja esim. pilvien valkoiset sävyt eivät erotu vaan koko pilvi voi näyttää ruudulla täysin kirkkaan valkoisena; valkoinen on ns. puhkipalanut.

        Juu omalle telkkarilleni kikkailin aika hyvät (=omaa silmääni miellyttävät, eli just jees) arvot lisäämällä pirusti punaista, ripaus vihreetä ja tiputtamalla sinistä aika paljon. (Toki noikin on vähän telkkakohtasia). Ja ottamalla pois kaikki telkkarin omat ”kuvanparannus” (lausutaan: kuvanhuononnus) säädöt.

        Hinta: Yks ”asennuskalja”, eikä likikään satasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä samaa kalibointia tehdään tietenkin tietokoneiden monitoreille tai tarkalleen ottaen se tehdään käyttöjärjestelmän värienhallintaan.
        Näin esimerkiksi valokuvaajat näkevät tietokonemonitoriltaan valokuvat oikein värisävyin. Muutenhan monitoreiden ja televisioiden kuva on yleensä hieman sinertävä ja esim. pilvien valkoiset sävyt eivät erotu vaan koko pilvi voi näyttää ruudulla täysin kirkkaan valkoisena; valkoinen on ns. puhkipalanut.

        Oikeestaan tossa tapauksessa ei ees tartte tehdä mitään varsinaisia kalibrointeja, koska jokaselle monitorille on ladattavissa laitekohtaiset ICC-profiilit, jotka ymppäämällä köyttöjörjestelmän värienhallintaan niin: Se kalibrointi oli sitten siinä! (No itse katselutilan valaistuksesta johtuvia kontrasteja voi joutua vielä vähän fiksaamaan?)


    • Anonyymi

      Pitääkö minun heittää uusi tv kaatopaikalle heti

    • Anonyymi

      Eikö sen kuvan voi itse säätää palikasta

    • Anonyymi

      Ostin uuden tv kauppias johto seinään kanavat haet vaan

    • Anonyymi

      Opettele kirjoittamaan!

    • Anonyymi

      Olen nyt tässä viimeisen vuoden aikana joutunut ostaa kaksi uutta 55" telkkaria. Lapset onnistuivat rikkomaan molempien näytöt hurjilla leikeillään. En kertaakaan ole ostanut kalibrointia, ja aivan tyytyväinen olen kuvanlaatuun jokakerta ollut. Nyt vain toivon että telkkari pysyy ehjänä. Liikkeessä se kalibroitu näytti toki tavistelkkaria paremmalta. Mutta silmä tottuu äkkiä, kun ei ole vertailukohtaa. Sanoisin että nykytelkkarit ovat niin hyviä perusasetuksiltaan, että säätämiset on hifistelyä. Miettikää mitä kuvanlaadut oli analogisella ajalla, joskus 90-luvulla, että joo, aika hyvälaatuisella kuvanlaadulla kyllä nykyään töllötintä katsotaan.

    • Anonyymi

      Tekniikan mailman sivuilta löysin samat arvot ilmaiseksi! Viiniä meni siinä samalla kitusiin niin jokaisella on oikeus päättää mihin rahat tunkee!

    • Anonyymi

      Tsemppiä jokaiselle elämään jos tosissaan kuvittelette että kalibrointi olisi kusetusta. Uskotte varmaan myös illuminatiin ja muihinkin salaliittoteorioihin. Itse ainakin kalibroin ain telkkarini, sitä kuitenkin tekee koulutettu kaveri ja se ihminen on opiskellut alaa pölvästit.

    • Anonyymi

      Kuka idiootti maksaa, että joku kodinkonemyyjä kalibroi televisiosi katselukuntoon kaupan kirkkaissa spottivaloissa. On myös katselijasta kiinni mikä miellyttää silmää.

    • Anonyymi

      Laitteiden hinnat voitu kilpailla köyhille sopiviksi kun ne pakataan suoraan hihnalla ilman että jonkun pitää erikseen säätää. Sama koskee autoja, miljoonalla saa hieman eri palvelua kuin tonnilla.

    • Anonyymi

      Ostan seuraavax kiinasta nokian 4v.tta vanhan androidin.

      • Anonyymi

        Ekotoreilta ( Turun seutu ainakin) saa käytettyjä testattuja normitelevisioita valmiina katseluun satasen molemmin puolin. Ostan sieltä seuraavan telkkarin varmasti, kannatan kierräystä. En tarvi mitään tietokoneteeveetä vaan normitelevision.


    • Anonyymi

      Huomenta. Ostin Powerilta telkkarin. Siellä vannottiin, että kyllä kalibrointi kannattaa tehdä. Seinällä oli mukamas kalibroitu ja kalibroimaton rinnakkain. Näytettiin kuinka ne eroaa toisistaan. Kalibroinnin hinta 140 €. Hätäpäissäni sen teetin. Tosin maksoin tinkien 100 €.

    • Anonyymi

      Eikö tuon voisi tehdä itsekin ai niin ohjekirjan sivu puuttuu sopivasti

    • Anonyymi

      Väittävät vielä että netistä löytyvät arvot asetuksille ei käy, koska kuulemma saman mallisessa telkkarissa kaikki on yksilöitä, eikä samat arvot muka käy kaikkiin.

      Eivät anna noita muutettuja asetuksia edes mukaan paperilla. Saa muka tarvittaessa jos tulee tarve.

      Joopa joo

    • Anonyymi

      Laske itse. Jos TV maksaa 700 ja sen kalibroi ”ammattilainen” vaikka satasella. Sitten viet sen kotiin täysin vääränlaiseen katseluympäristöön, missä se kestää 2vuotta ja 6kk. Kaikki tuo kun TV sisältää ”huippu tekniikkaa”… ja paskat. Sehän on vain tietokoneen näyttö, mitä siinä katsellaan - tosin kaiketi vähemmän, kuin mitä tähänastiset työkäytössä olevaa näyttöä, jota ei siis ”kalibroida” kuten TV. Silti se maksaa keskimäärin saman kuin puhelin, johon turvapäivityksiä saa ehkä 5 vuotta.
      Valtava kustannus siitä ilosta, että saat katsoa mainoksia, kun ei kuitenkaan tule yleensä mitään katsottavaa, paitsi urheilua jos siitä on kiinnostunut.
      Ja sitten se laskutoimitus. Kuinka paljon enemmän vapaa-aikaa sinulla olisi, jos et katsoisi TV:tä ollenkaan. Ei tarttis kalibroida, eikä edes ostaa koko vekotinta.

    • Anonyymi

      Tsemppiä niille ketkä lähtee muuttamaan noita silmämääräiseksi. Yritäppä saada gamma-arvo mahdollimman lähelle 2.2 ja värit kuntoon lähtemällä säätämään mm. r,b,g gaineja kohdalleen ilman mittalaitteistoa :) Hauska lueskella kun oman elämänsä sankarit väittää että kuvanlaatu on makuasia, mutta tämähän ton täyttä BS:ää. Kuvanlaatu ja värit on täysin mitattavissa ja niille on tietyt arvot mitkä määrittää onko kuva standardien mukaan hyvä vai ei.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe