Konservatiivien eroaalto tulossa?

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/oulun-piispa-aikoo-ehdottaa-muille-piispoille-ettei-sateenkaaripareja-vihkineita-pappeja-enaa-rangaista/

Tämä on aika kova. Jokusia vuosia sitten sama mies kävi valiokunnassa kertomassa kirkon virallisen kannan, ts. ei pidä muuttaa avioliittolakia. Nyt hän ehdottaa että jatkossa todetaan vihkineelle papille "tuhmasti tehty", mutta on jo etukäteen päätetty ettei rangaista saati eroteta.

Kääntäähän tämä kirkon todellista kantaa niin paljon -- jos hyväksytän -- että voisin kuvitella tulevan lisää eroja.

20

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konservatiiveilla on iso kynnys erota, kun joutuisivat sitten maksamaan uskonharrastuksensa kokonaan itse. Valtaakaan ei voisi enää käyttää seurakunnassa joka voi olla yksin paljon suurempi kuin koko Lähetyshiippakunta. En usko että eroaaltoa tulee, yksittäisiä eroja vain.

      • En oikeasti usko, että raha on tässä kynnys. Onhan myös Lähetyshiippakunta lähtenyt. Ja vapaat suunnat pärjäävät talkoilla ja lahjoituksilla.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        En oikeasti usko, että raha on tässä kynnys. Onhan myös Lähetyshiippakunta lähtenyt. Ja vapaat suunnat pärjäävät talkoilla ja lahjoituksilla.

        Pärjäävät, mutta jäsen pulittaa äkkiä paljon enemmän kuin on kirkollisvero. Nuohan on yleensä fanaatikkoja, jotka tosissaan uskovat antavansa Jumalalle kun antavat lahkolle.


      • Anonyymi

        En usko minäkään suureen konservatiivien eroaaltoon. Parran päristystä, leuan louskutusta ja hampaiden narskuntaa. Siihen se taitaa enimmäkseen jäädä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko minäkään suureen konservatiivien eroaaltoon. Parran päristystä, leuan louskutusta ja hampaiden narskuntaa. Siihen se taitaa enimmäkseen jäädä.

        2020-10-22 09:00 13
        2020-10-22 10:00 26
        2020-10-22 11:00 45
        2020-10-22 12:00 56
        2020-10-22 13:00 69

        Keitä nuo eronneet ovat?
        Alue- ja ikäjakauma?

        Ennuste tällä hetkellä n. 220.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2020-10-22 09:00 13
        2020-10-22 10:00 26
        2020-10-22 11:00 45
        2020-10-22 12:00 56
        2020-10-22 13:00 69

        Keitä nuo eronneet ovat?
        Alue- ja ikäjakauma?

        Ennuste tällä hetkellä n. 220.

        Kössi ja Rane siinä ainakin näyttäisi olevan. Ja olisko tuo Marjatta, kyllä se pirulauta on.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En oikeasti usko, että raha on tässä kynnys. Onhan myös Lähetyshiippakunta lähtenyt. Ja vapaat suunnat pärjäävät talkoilla ja lahjoituksilla.

        Pois se mikä paha on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kössi ja Rane siinä ainakin näyttäisi olevan. Ja olisko tuo Marjatta, kyllä se pirulauta on.

        Mutta Juuso ei ole!
        Pirulainen peru eronsa.


    • Anonyymi

      Äkkiväärät konservatiivit saavatkin lähteä. Silloin ilma puhdistuisi ja tulisi rauha maahan. Todella kristillisesti tasavertaisuutta kannattavat jäisivät. Varmaan moni eronnutkin palaisi.

      • Ymmärtääkseni eronneiden paluuta ei tähän mennessä ole tapahtunut minkään eroaallon yhteydessä. En tiedä, näkisikö jostain kuukausittaisia tilastoja liittyneistä. Sitä voisi verrata kuukausittain eronneisiin, ja katsoa onko niissä riippuvuutta.


      • Rmtob kirjoitti:

        Ymmärtääkseni eronneiden paluuta ei tähän mennessä ole tapahtunut minkään eroaallon yhteydessä. En tiedä, näkisikö jostain kuukausittaisia tilastoja liittyneistä. Sitä voisi verrata kuukausittain eronneisiin, ja katsoa onko niissä riippuvuutta.

        Kaukaa pitää hakea, mutta käsittääkseni 1986 naispappeuden hyväksymisen jälkeen tapahtui liittymisissä pieni piikki. En voi tarkistaa, kun evlut kirkon tilastolliset vuosikirjat eivät ole enää julkisia.

        Mutta tosiaan eihän enemmistöä eroajista kiinnosta usko, uskonto tai kirkko. Eivät he mihinkään ole palaamassa.


      • Anonyymi

        Ilma puhdistuu, mutta vielä on tuhnua ilmassa...


      • Anonyymi
        Rmtob kirjoitti:

        Ymmärtääkseni eronneiden paluuta ei tähän mennessä ole tapahtunut minkään eroaallon yhteydessä. En tiedä, näkisikö jostain kuukausittaisia tilastoja liittyneistä. Sitä voisi verrata kuukausittain eronneisiin, ja katsoa onko niissä riippuvuutta.

        Niitä näkee kirkontilastot.fi-sivulta, ja olet oikeassa, paluuliikkeessä ei ole piikkejä. Korkeintaan kirkon epämääräinen tilastointi aiheuttaa pieniä piikkejä silloin tällöin.


    • Anonyymi

      Kyllä olisi jalkapuilla taas käyttöä

    • Anonyymi

      Kuvitella.

    • Anonyymi

      Kun katsot 8. minuutin elokuvan, joka on tehty eduskuntatalon vieressä Suomen korkeimmalle johdolle, ymmärrät, että nyt on jokaisen terveen ihmisen aika erota kirkosta.
      Sanoma on tarkoitettu kaikille kansalaisille:
      https://youtu.be/GnCm6hJeDT0

    • Anonyymi

      Tuo video on silkkapaskaa, joka on jaettu täällä jo lukemattomia kertoja.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jalkapuu taas käyttöön


    • Anonyymi

      Harva niistä eroaa, kunhan jurnuttavat.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe