https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/oulun-piispa-aikoo-ehdottaa-muille-piispoille-ettei-sateenkaaripareja-vihkineita-pappeja-enaa-rangaista/
Tämä on aika kova. Jokusia vuosia sitten sama mies kävi valiokunnassa kertomassa kirkon virallisen kannan, ts. ei pidä muuttaa avioliittolakia. Nyt hän ehdottaa että jatkossa todetaan vihkineelle papille "tuhmasti tehty", mutta on jo etukäteen päätetty ettei rangaista saati eroteta.
Kääntäähän tämä kirkon todellista kantaa niin paljon -- jos hyväksytän -- että voisin kuvitella tulevan lisää eroja.
Konservatiivien eroaalto tulossa?
20
115
Vastaukset
Konservatiiveilla on iso kynnys erota, kun joutuisivat sitten maksamaan uskonharrastuksensa kokonaan itse. Valtaakaan ei voisi enää käyttää seurakunnassa joka voi olla yksin paljon suurempi kuin koko Lähetyshiippakunta. En usko että eroaaltoa tulee, yksittäisiä eroja vain.
En oikeasti usko, että raha on tässä kynnys. Onhan myös Lähetyshiippakunta lähtenyt. Ja vapaat suunnat pärjäävät talkoilla ja lahjoituksilla.
jori.mantysalo kirjoitti:
En oikeasti usko, että raha on tässä kynnys. Onhan myös Lähetyshiippakunta lähtenyt. Ja vapaat suunnat pärjäävät talkoilla ja lahjoituksilla.
Pärjäävät, mutta jäsen pulittaa äkkiä paljon enemmän kuin on kirkollisvero. Nuohan on yleensä fanaatikkoja, jotka tosissaan uskovat antavansa Jumalalle kun antavat lahkolle.
- Anonyymi
En usko minäkään suureen konservatiivien eroaaltoon. Parran päristystä, leuan louskutusta ja hampaiden narskuntaa. Siihen se taitaa enimmäkseen jäädä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko minäkään suureen konservatiivien eroaaltoon. Parran päristystä, leuan louskutusta ja hampaiden narskuntaa. Siihen se taitaa enimmäkseen jäädä.
2020-10-22 09:00 13
2020-10-22 10:00 26
2020-10-22 11:00 45
2020-10-22 12:00 56
2020-10-22 13:00 69
Keitä nuo eronneet ovat?
Alue- ja ikäjakauma?
Ennuste tällä hetkellä n. 220. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2020-10-22 09:00 13
2020-10-22 10:00 26
2020-10-22 11:00 45
2020-10-22 12:00 56
2020-10-22 13:00 69
Keitä nuo eronneet ovat?
Alue- ja ikäjakauma?
Ennuste tällä hetkellä n. 220.Kössi ja Rane siinä ainakin näyttäisi olevan. Ja olisko tuo Marjatta, kyllä se pirulauta on.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
En oikeasti usko, että raha on tässä kynnys. Onhan myös Lähetyshiippakunta lähtenyt. Ja vapaat suunnat pärjäävät talkoilla ja lahjoituksilla.
Pois se mikä paha on!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kössi ja Rane siinä ainakin näyttäisi olevan. Ja olisko tuo Marjatta, kyllä se pirulauta on.
Mutta Juuso ei ole!
Pirulainen peru eronsa.
- Anonyymi
Äkkiväärät konservatiivit saavatkin lähteä. Silloin ilma puhdistuisi ja tulisi rauha maahan. Todella kristillisesti tasavertaisuutta kannattavat jäisivät. Varmaan moni eronnutkin palaisi.
Ymmärtääkseni eronneiden paluuta ei tähän mennessä ole tapahtunut minkään eroaallon yhteydessä. En tiedä, näkisikö jostain kuukausittaisia tilastoja liittyneistä. Sitä voisi verrata kuukausittain eronneisiin, ja katsoa onko niissä riippuvuutta.
Rmtob kirjoitti:
Ymmärtääkseni eronneiden paluuta ei tähän mennessä ole tapahtunut minkään eroaallon yhteydessä. En tiedä, näkisikö jostain kuukausittaisia tilastoja liittyneistä. Sitä voisi verrata kuukausittain eronneisiin, ja katsoa onko niissä riippuvuutta.
Kaukaa pitää hakea, mutta käsittääkseni 1986 naispappeuden hyväksymisen jälkeen tapahtui liittymisissä pieni piikki. En voi tarkistaa, kun evlut kirkon tilastolliset vuosikirjat eivät ole enää julkisia.
Mutta tosiaan eihän enemmistöä eroajista kiinnosta usko, uskonto tai kirkko. Eivät he mihinkään ole palaamassa.- Anonyymi
Ilma puhdistuu, mutta vielä on tuhnua ilmassa...
- Anonyymi
Rmtob kirjoitti:
Ymmärtääkseni eronneiden paluuta ei tähän mennessä ole tapahtunut minkään eroaallon yhteydessä. En tiedä, näkisikö jostain kuukausittaisia tilastoja liittyneistä. Sitä voisi verrata kuukausittain eronneisiin, ja katsoa onko niissä riippuvuutta.
Niitä näkee kirkontilastot.fi-sivulta, ja olet oikeassa, paluuliikkeessä ei ole piikkejä. Korkeintaan kirkon epämääräinen tilastointi aiheuttaa pieniä piikkejä silloin tällöin.
- Anonyymi
Kyllä olisi jalkapuilla taas käyttöä
- Anonyymi
Kuvitella.
- Anonyymi
Kun katsot 8. minuutin elokuvan, joka on tehty eduskuntatalon vieressä Suomen korkeimmalle johdolle, ymmärrät, että nyt on jokaisen terveen ihmisen aika erota kirkosta.
Sanoma on tarkoitettu kaikille kansalaisille:
https://youtu.be/GnCm6hJeDT0 - Anonyymi
Tuo video on silkkapaskaa, joka on jaettu täällä jo lukemattomia kertoja.
- Anonyymi
Tässä taas kirkon ympäripyöreyttä täydellisimmillään:
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/piispat-sateenkaaripareja-vihkineita-pappeja-saa-rangaista-mutta-seuraamuksissa-on-syyta-harkita-pidattyvaisyytta/
Saa rangaista, muttei liian kovaa... Tasapainottelua taas kahden näkemyksen välillä.- Anonyymi
Jalkapuu taas käyttöön
- Anonyymi
Harva niistä eroaa, kunhan jurnuttavat.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131135
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89864Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18679Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat275642- 77608
- 62600
- 104584
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49523- 26522
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet90453