Rahaa siihen ollaan valmiita sijoittamaan mielettömiä määriä. Yksimielisyys hankkeen takana on vahva, viimeeksi tänään Paatero hehkuttaa siitä. Lahti vastustaa yksimielisesti itä-rata oikaisua. Politiikot ovat siellä sitä mieltä että lahdesta häviää liikennettä sen myötä....... Mutta mitä tekevät Kouvolan persut.Hajoittavat täällä kaupungin ja itä-Suomen kaupunkien toivomaa ratahanketta, pelaamalla Lahden ja Kotkan pussiin.... Oikaisun etuja olisi tavaraliikenteen osittainen jääminen vanhalle osuudelle, pois nopeamman, ja suoremman yhteyden jaloista... Kouvola tarvitsee päätöksentekoon samanlaista yksimielisyyttä kuin on naapurikaupungeissa.
Kotka ajaa voimalla rantarataa
33
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Käyppä siellä assalla tsiikaamassa, siellä on jo rata.
- Anonyymi
ITÄINEN RANTARATA ADRESSI naapureista välittävä kouvolalainen allekirjoittaa saadaan suurkunnasta riittävästi ääniä eduskuntaan vietäväksi.
Itäinen rantarata tarjoaa vaihtoehtoisen
reitin sekä tavara- että henkilöliikenteelle.
Parantaa rataverkon riskinsietokykyä ja
mahdollistaa uutta junaliikenteen
tarjontaa. Ei
ole taloudellisesti eikä ilmastopoliittisesti
järkevää muutamalla
minuutilla lyhentää
henkilöliikenteen aikaa
Porvoo-Kouvola reitillä.
Itäinen rantarata on kustannuksellisesti
kalliimpi n.3 mrd. luokkaa.
Tuo se
kasvavan teollisuuden matkailun,
työmatkaliikenteen myötä rahat
takaisin.
Ei ole kyse muutamien minuuttien matkan
lyhenemisistä.
Alueellinen kehitys nousee kovaa vauhtia
ja Itäinen rantarata tukee sitä.
Vapauttaa kapasiteettia Suomen kuormitetuimmalta
tavaraliikenteen rataosuudelta Kouvola-Luumäki
sekä vilkkaalta henkilöliikenteen
yhteysväliltä Kerava-Lahti-Kouvola.Itäinen rantarata
toimii kestävän
yhdyskuntarakenteen selkärankana.
Se luo yhtenäisen työssäkäyntialueen pääkaupunkiseudulle
ja itään sekä tar joaa korkeatasoista asumista kohtuullisin
kustannuksin. Ei saa unohtaa liikunnan ja kulttuurin ja
opiskelupaikkojen
saavuttavuutta.
Saavutettavuus vauhdittaa työvoiman saatavuutta sekä
yritystoiminnan sijoittumista
ja investointeja alueelle. Itäinen rantarata tuo myös matkailun
kysynnän nousun.
Radan varrella sijaitsevat Suomen kolme suurinta satamaa:
Kilpilahti,
Hamina-Kotka ja Helsinki.
Kaksi pienempää satamaa vyöhykkeellä ovat Loviisa, joka
on osittainHelsingin sataman omistuksessa, sekä Tolkkisten yksityinen
yleinen satama.
Kilpilahti on Nesteen öljysatama ja Suomen suurin satama Hamina-Kotka on Suomen suurin yleissatama.Helsinki on Suomen
merkittävin kaupan satama.
Korkeatasoinen ja luonnonläheinen asuinympäristö tarjoaa
pääkaupunkiseutua edulli semman vaihtoehdon asumiseen.
Itäinen rantarata tekee siitä nopeasti saavutettavan.Tasoittaa
asumiskustannusten suurtaeroa pääkaupunkiseudun ja
Kaakkois-Suomen välillä.
Porvoon, Loviisan ja Pyhtään kautta Kotkaan, Haminaan ja Virolahdelle
ulottuva alue on
suotuisa kasvuvyöhyke. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ITÄINEN RANTARATA ADRESSI naapureista välittävä kouvolalainen allekirjoittaa saadaan suurkunnasta riittävästi ääniä eduskuntaan vietäväksi.
Itäinen rantarata tarjoaa vaihtoehtoisen
reitin sekä tavara- että henkilöliikenteelle.
Parantaa rataverkon riskinsietokykyä ja
mahdollistaa uutta junaliikenteen
tarjontaa. Ei
ole taloudellisesti eikä ilmastopoliittisesti
järkevää muutamalla
minuutilla lyhentää
henkilöliikenteen aikaa
Porvoo-Kouvola reitillä.
Itäinen rantarata on kustannuksellisesti
kalliimpi n.3 mrd. luokkaa.
Tuo se
kasvavan teollisuuden matkailun,
työmatkaliikenteen myötä rahat
takaisin.
Ei ole kyse muutamien minuuttien matkan
lyhenemisistä.
Alueellinen kehitys nousee kovaa vauhtia
ja Itäinen rantarata tukee sitä.
Vapauttaa kapasiteettia Suomen kuormitetuimmalta
tavaraliikenteen rataosuudelta Kouvola-Luumäki
sekä vilkkaalta henkilöliikenteen
yhteysväliltä Kerava-Lahti-Kouvola.Itäinen rantarata
toimii kestävän
yhdyskuntarakenteen selkärankana.
Se luo yhtenäisen työssäkäyntialueen pääkaupunkiseudulle
ja itään sekä tar joaa korkeatasoista asumista kohtuullisin
kustannuksin. Ei saa unohtaa liikunnan ja kulttuurin ja
opiskelupaikkojen
saavuttavuutta.
Saavutettavuus vauhdittaa työvoiman saatavuutta sekä
yritystoiminnan sijoittumista
ja investointeja alueelle. Itäinen rantarata tuo myös matkailun
kysynnän nousun.
Radan varrella sijaitsevat Suomen kolme suurinta satamaa:
Kilpilahti,
Hamina-Kotka ja Helsinki.
Kaksi pienempää satamaa vyöhykkeellä ovat Loviisa, joka
on osittainHelsingin sataman omistuksessa, sekä Tolkkisten yksityinen
yleinen satama.
Kilpilahti on Nesteen öljysatama ja Suomen suurin satama Hamina-Kotka on Suomen suurin yleissatama.Helsinki on Suomen
merkittävin kaupan satama.
Korkeatasoinen ja luonnonläheinen asuinympäristö tarjoaa
pääkaupunkiseutua edulli semman vaihtoehdon asumiseen.
Itäinen rantarata tekee siitä nopeasti saavutettavan.Tasoittaa
asumiskustannusten suurtaeroa pääkaupunkiseudun ja
Kaakkois-Suomen välillä.
Porvoon, Loviisan ja Pyhtään kautta Kotkaan, Haminaan ja Virolahdelle
ulottuva alue on
suotuisa kasvuvyöhyke.Valitettavasti on ilahduttavaa huomata , että Kotkan lisäksi myös Haminassa ollaan tyytymättömiä tähän nykyisen maakuntamme, ja sen mukana myös soteyhtymä Kymsoten toimintaan.
Tuo pohjoinen rautatieseisake pitää itsestään selvänä, että heille kuuluu maakunnassa päätösvalta ja tärkeimmät virastot - viemällä vaikka vääryydellä ja väkisin. Näinhän on pikkuhiljaa vuosikymmenten kuluessa tapahtunut.
Rautatieseisakkeelle on kasautunut niin AVIn, oikeuslaitoksen, poliisihallinnon (taisi Haminasta häipyä jo poliisilaitoskin), ynnä muita, viimeismpinä Kymenlaakson liiton hallinto Kotkasta, Kymsoten päätösvallan anastusyritys KHO:ssa ja aktiivisimpana yritys torpata rannikomme kehitykselle niin elintärkeän Rantaradan rakentaminen.
Herääkin kysymys, mitä hyötyä nykyisestä Kymenlaakson maakunnasta on eteläiselle rannikolle ja rannikkomme kehitykselle? Olemme vaalipiirissämme häviöllä 2 rannikon kansanedustajaa vastaan yli tusina pohjoisen maaseudun etua ajavaa kansanedustajaa. Rannikkoalueen kehitystarpeet koko Suomen matkalta poikkeavat vallan paljon sisämaan tarpeista johtuen elinkeinorakenteemme erilaisuudesta satamineen, matkailurakenteen erilaisuudesta, kaksikielisyydestä ja historiastamme.
Tuo uusi Sote-ehdotus on juuri luovutettu eduskunnan pureskeltavaksi. Sikäli kun se ei mene sellaisenaan läpi, saattavat myös Keskustan havittelemat maakunnat joutua suurennuslasin alle. Olisi meidän rannikon asukkaiden tuolloin hyvä miettiä uudelleen, ketkä ystäviämme ovat. Itse katsoisin rannikon suuntaan. Aina uutta vaalipiiriä myöten.
- Anonyymi
Politiikoilla pitäisi olla kokonaisnäkemys, mutta itä-radassa se on hakusessa. Kotkalainen ministeri ajaa rantarataa. Lahtelainen kollega vastustaa voimalla Kouvola oikaisua. Mikkelin, Heinolan ja Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtajat vetoavat uudeksi itä-ratalinjaukseksi Lahti-Heinola- Mikkeli. Ulostulot merkinnee sitä että entisillä mennään. Kouvola ja itä-Suomen kaupungit nuolevat haavansa, ja Kotka voi unohtaa rantaradan, kannatusta sille ei laajemmin ole.
- Anonyymi
Meinasin tähän kirjoittaa kirpeän kommentin, mutta huomasinkin olevani sama mieltä.
- Anonyymi
Kotkalaiset voivat ihan hyvin hypätä junaan ja ajaa sillä Kouvolaan. Sieltä pääsee Helsinkiin, Lahteen, Lappeenrantaan, Rovaniemelle tai ihan mihin haluaa. Kouvola - Kotka välistä osuutta kuitenkin parannetaan ja se tarjoaa kotkalaisille täydet mahdollisuudet liikkua raiteilla. Kouvola - Porvoo välinen rataosuus palvelee satoja tuhansia ihmisiä. Kotkan haaveilemaa rataa tulisi käyttämään muutama sata...
Kotka kuvittelee olevansa joku kuningaskunta, mutta ei ketään oikeesti kiinnosta se pätkääkään.
Lopettakaa tuo itku ja palatkaa realiteetteihin.- Anonyymi
Kotkassa on Lenin-patsas! Tervetuloa!
- Anonyymi
Kouvola -Helsinki nopeimmillaan matka-aika kestää 1 tunnin ja 22 minuuttia. Se ei perus, perus kouvostolaiselle riitä nopeammin pitää päästä, miksi ja minne matka?
Kouvolalainen paluumuuttaja kertoi tyytyväisenä KouvolanSanomissa; Jos haluaa, lentokentälle pääsee Kouvolasta yhtä nopeasti kuin Helsingin keskustasta.
MOT. Se on kotkalaisilta pois jos pääsee lentokentälle 10 min nopeammin , hinnalla millä hyvänsä.
- Anonyymi
Kovaa faktaa itäradan puolesta Kouvolan Sanomissa tänään. 7. kaupunginjohtajaa vetoaa selvityksiin, ja hyötyihin. Toivottavasti Paatero tulee asialinjoille, eikä menetä uskottavuuttaan ajamalla täysin mahdotonta hanketta, jossa Suomen kokonaisetu sivuutetaan..
- Anonyymi
Ei taida minuutti ja miljardi tässä projektissa riittää. Kerrankin Sheikki on oikeassa, ja hänhän on konkurssitieteen maisteri.
- Anonyymi
Viisi maakuntaa ovat kaupunginjohtajien kanssa samaa mieltä itäratahankkeen tarpeellisuudesta. Lähes kahdenmiljoonan ihmisen talousalueen hyödyt ovat ilmeiset.... Rantaradan puuhamiehet voivat yrittää ensi vuosituhannella uudestaan.
- Anonyymi
Nythän Finrail otti ennakoivasti kantaa rata-asiaan: keskittää operatiivisen toiminnan pääkaupunkiseudulle, eli pois Kouvolasta. Tämä johtuu siitä, että tulevaisuudessa Savon junat kulkee Lahden ja Heinolan kautta Mikkeliin, Karjalan junat Kotkan ja Luumäen kautta Lappeenrantaan.
Mitä Kouvolalle sitten jää? Kimolan kanava.- Anonyymi
Miten ne junat voi kulkea, jos ei ole ratoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ne junat voi kulkea, jos ei ole ratoja?
Siinäpä meille Kouvolalaisille miettimistä.
- Anonyymi
Kannanotto itäratahankkeeseen
Itäinen rantarata (Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina-Luumäki) on valtakunnallinen ratahanke, joka on taas viime aikoina noussut keskusteluun pohdittaessa pääkaupunkiseudun, ja itäisen Suomen rataverkon kehittämistä. Hanke toteutuessaan yhdistäisi alueen pitkässä juoksussa luontevasti ja kokonaistaloudellisesti Venäjän rataverkkoon. Näin lisääntyisi myös kilpailukykymme Venäjältä maailmalle suuntautuvan kauttakulkuliikenteen osalta.
Toteutuessaan hanke vahvistaisi koko Suomen viennin elinvoimaa, ja palvelisi koko itäisen Suomen elinkeinoelämää. Nimenomaan kaakkoiselle Suomelle sillä olisi todella suuri merkitys nykyisen hienoisen väestökadon pysäyttäjänä, ja uusien työpaikkojen, ja sitä kautta asukkaiden tuojana, työssäkäyntialueen laajentuessa Helsingin, sekä toisaalta itäisen Suomen suuntaan.
Todella suuri olisi radan merkitys myös uusien, isojenkin investointien tuodessa alueelle uudenlaista teollista toimintaa, sekä vahvistaessa pienen ja keskisuuren yritystoiminnan mahdollisuuksia.
Tämä uusi ratayhteys tukisi merkittävästi myös meidän kansallisten ilmastotavoitteittemme saavuttamista, mitä ei varmaan tarvitse erikseen perustella. Uudenmaan ja Kymenlaakson maakuntakaavat sisältävät tämän linjauksen yhtäpitävästi toteutettavaksi yhteydeksi linjatessaan valtakunnalliset ja kansainväliset liikennejärjestelmätavoitteet, joten asia on siltä osin jo huolella harkittu. Toki tästä tarvitaan päätös valtioneuvoston tasolla.
Keskustan Haminan kunnallisjärjestö kannattaa tässä kuvatun hankeen toteuttamista uuden, laaja-alaisen selvityksen jälkeen. Mielestämme tämä on erillinen, pitkän aikavälin hanke, ja tästä riippumatta nykyisten ratojen peruskorjaukset on tehtävä mahdollisimman nopealla aikataululla. - Anonyymi
Rataoikaisu Porvoon kautta Kouvolaan oli esillä jo 50-vuotta sitten. Mikkelin kauppakamari oli tehnyt siitä esityksen, vedoten esim. ajansäästöön kun matka lyhenee 55-60 km.
- Anonyymi
Itäinen rantarata – tavaraliikenteen tulevaisuus
Nyt kun liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tulee esittämään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ratalinjausta Kaakkois-Suomeen, hänen pitäisi ottaa huomioon todellisia tietoja linjauksen merkityksestä Suomen vientiteollisuudelle eli Suomen tulevaisuuden kivijalalle.
Kansanedustajat Etelä-Kymenlaaksosta ovat samaa mieltä Itäisen rantaradan vahvuudesta Suomen talouden menestymiselle. Pohjois-Kymenlaakson edustajat eivät löydä yhteistä säveltä, koska he eivät näe kokonaishyötyä Itäradan linjauksesta Suomen tulevaisuudelle. Ei ole hyväksyttävää, että joidenkin kansanedustajien lähtökohdista valtakunnallinen koko Suomen etu alistetaan alueelliselle edulle.
Muille valmistelijoille lankeaa sitä suurempi vastuu, jotta lopulliset päätökset olisivat tasapainoisia, eikä esimerkiksi aluepoliittisiin näkökohtiin perustuvia. Raideliikenteen (nykyisellään pitkälti VR) tulorakenne tulee etenkin maakunnissa teollisuudesta, ei henkilöliikenteestä. Kun tavarat ei maksa veroja, eikä äänestä, niin VR:n epäkiitollinen tehtävä on yleinen mielipide. Se syntyy veronmaksajista ja silloin kuunnellaan henkilöliikenteen tarpeita.
Nyt pitää osata suhteuttaa henkilöliikenne ja tavaraliikenne. Tämä pitäisi näkyä myös ratarahojen tulevaisuuden näkökentässä ja raidelinjauksissa. Kun ratojen linjauksesta puhutaan, niin pitäisi huomioida totuus, että missä raideliikenteen (VR:n) kasvupotentiaali tulevaisuudessa on. Ei Suomen kansa kasva tästä, vaikka ajettaisiin vähän nopeammilla ja osittain uusilla reiteillä. Se ei ole sellainen potentiaali, missä raideliikenteen ja VR:n tulevaisuus olisi. Tulevaisuus on tavaraliikenteen ja täysin uusien ratalinjauksien puolella, se on silloin Itäinen rantarata ja Pietari.
Tulee mieleen asiantuntijalausunto jo 90-luvulta, puuttuuko päättäjiltä tai lähinnä kansanedustajilta näkemys näiden rataverkkojen merkityksestä. Vuosien saatossa on nähty poliittinen pitkäaikainen perinne, että päättäjillä on näkemys hyvin alueellisesta poliittisesta näkökulmasta. Kyllä koko itäisen Suomen kunnanjohtajien ja kansanedustajien pitäisi nähdä Itäisen rantaradan laajan alan kehittyminen ja elinvoima. Itäisen Suomen vientiteollisuus tarvitsee Itäisen rantaradan suoran yhteyden satamakaupunkeihin. Kouvolan ratapiha on jo nyt ruuhkainen ja kun teollisuuden kuljetustarve kasvaa, niin laajennus maksaa paljon ratapihalle. Samoin Luumäki–Kouvola-rata ruuhkautuu. Yhteiskunnan pitää arvioida, onko se valmis tukemaan sellaisia liikennetarpeita, joita ei voida rakentaa kannattavuuden pohjalle. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan pitää kiinnittää huomiota tähän tuottavaan osaan, eli tavaraliikenteeseen.
Itäinen rantarata, Helsinki–Porvoo–Kotka–Luumäki on kansallinen etumme, puhdas hiilineutraali Suomi.
Ja Kouvolan pitää saada ohjauskeskus pysymään Kouvolassa.
Mika Arola (kok.), Kotka ( koripalloilija)
40 vuoden kokemus VR:n kuljetuksissa, tehtaalta satamaan - Anonyymi
Mitähän ne savolaiset olis sillä säästyneellä ajalla tehnynä?
- Anonyymi
Mikä on rantaradan tilanne? Ei ole edes Haminan seudun keskustalaiset julkilausumia laittaneet sen puolesta.
On taitanut todellisuus valjeta, mikä on kansantaloudellisesti kannattavinta, jos rata johonkin tehdään.- Anonyymi
Sheikki ja muut Kouvolan persut vastustaa itärataaa koska se vahingoittaa Kouvolaa. Kotkalla on siis Kouvolan persujen vahva tuki.
- Anonyymi
Ymmärretäänkö Kouvolassa kansantalouden päälle, kun ei ymmärretä kuntataloudenkaan?
- Anonyymi
Kouvola on pieni tekijä siinä suuressa joukossa, joka ajaa itä-rata vaihtoehtoa.
- Anonyymi
Totta ja Kouvolan persut ei yksinään päätä vaikka niin luulevatkin.
- Anonyymi
"Kouvola on pieni tekijä siinä suuressa joukossa, joka ajaa itä-rata vaihtoehtoa."
Ei se joukon suuruus siitä sen viisaampaa tee. Pätee myös persuihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kouvola on pieni tekijä siinä suuressa joukossa, joka ajaa itä-rata vaihtoehtoa."
Ei se joukon suuruus siitä sen viisaampaa tee. Pätee myös persuihin.Jo tänä talvena VR on vähentänyt kannattamattomimmat Helsinki-Kouvola-junavuorot ja syy on simppeli: ei ole tarpeeksi matkustajia.
Etelä-Kymenlaakson viiden kunnan asukasluku on jo suurempi kuin koko kouvostoliiton, jonka pitäisi saada vieläoikorata Kerava-Lahti syrjäytetyksi, jotta pelkkien kouvostoliittolaisten matkustusaika pääkaupunkiin lyhenisi peräti 10 minuuttia. Savolaisille tuo kymmenminuuttinen on yks lysti.
Kokonaan uusi matkustajaliikenteen rantarata Helsinki-Porvoo-Kotka-Hamina-Vaalimaa-Viipuri-Pietari on se. josta mm. Lahdessa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa nähdään hirvittäviä painajaisia kaiken aikaa ja on nähty jo vuosikymmenet.
Jaa - miksikö? Karttaa pelkästään viivoittimen kanssa vilkaisemalla vastaus on helppo ja nopea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo tänä talvena VR on vähentänyt kannattamattomimmat Helsinki-Kouvola-junavuorot ja syy on simppeli: ei ole tarpeeksi matkustajia.
Etelä-Kymenlaakson viiden kunnan asukasluku on jo suurempi kuin koko kouvostoliiton, jonka pitäisi saada vieläoikorata Kerava-Lahti syrjäytetyksi, jotta pelkkien kouvostoliittolaisten matkustusaika pääkaupunkiin lyhenisi peräti 10 minuuttia. Savolaisille tuo kymmenminuuttinen on yks lysti.
Kokonaan uusi matkustajaliikenteen rantarata Helsinki-Porvoo-Kotka-Hamina-Vaalimaa-Viipuri-Pietari on se. josta mm. Lahdessa, Kouvolassa ja Lappeenrannassa nähdään hirvittäviä painajaisia kaiken aikaa ja on nähty jo vuosikymmenet.
Jaa - miksikö? Karttaa pelkästään viivoittimen kanssa vilkaisemalla vastaus on helppo ja nopea.Korona on vähentänyt jokapuolella suuresti matkustajaliikennettä.
Savon, ja itä-Suomen kaupunginjohtajat, ja maakunnat ovat vahvasti sitoutuneet itä-rata vaihtoehtoon.
Kyllä se juna meni lopullisesti ohi ranta-rata vaihtoehdolta. Tällä vuosisadalla sitä on turha tuoda hankelistoille.
- Anonyymi
Perussuomalaiset ei päästä vaaleihin edes entistä kaupunginvaltuutettua, koska hän kannattaisi itärataa, ajatuksille olisi tukea, liian vaarallinen vastus imiessään äänet muilta. Sellasia on nämä Kouvolan persut, omien etujen ajajia.
- Anonyymi
Siis Anttia vai? Ainoa järkevä persu Kouvolassa.
- Anonyymi
Onko todella niin että persut ei päästä Itäradan kannattajia edes ehdokkaaksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko todella niin että persut ei päästä Itäradan kannattajia edes ehdokkaaksi?
Tottohan sen täytyy olla kun kerran oikein intternetissä niin kirjoitetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottohan sen täytyy olla kun kerran oikein intternetissä niin kirjoitetaan.
Paperimiespersu Jari Lindström Voikkaalta - varsinkin OIKEUSministerinä oli maamme historian epäpätevin OIKEUSministeri.
Haluaakohan hallajussi kiukuttelullaan tuon veitikan Henrikssonin tilalle?? Hahahahahahahah.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paperimiespersu Jari Lindström Voikkaalta - varsinkin OIKEUSministerinä oli maamme historian epäpätevin OIKEUSministeri.
Haluaakohan hallajussi kiukuttelullaan tuon veitikan Henrikssonin tilalle?? Hahahahahahahah....Kotka on edelleen Suomen suurin kaupunki, josta ei ole suoraa intercity-yhteyttä maan pääkaupunkiin. Ja ainoastaan siksi, että joku/jotkut tahot eivät sitä Kouvolassa edes halua.
Miksi muuten Helsingistä ainoastaan Kouvolaan kulkeva intercity ei voisi jatkaa suoraan Kouvolasta Kotkaan? Ehei tietenkään, koska tottakai helpompi on asiakaspalveluyhtiö VR:n juoksuttaa matkustajat Kouvolassa intercitystä Kotkaan lähtevään paikallisjunaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paperimiespersu Jari Lindström Voikkaalta - varsinkin OIKEUSministerinä oli maamme historian epäpätevin OIKEUSministeri.
Haluaakohan hallajussi kiukuttelullaan tuon veitikan Henrikssonin tilalle?? Hahahahahahahah....Eipä ole persuilla enää Lindströmin tasoista ehdokasta käytettävissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855