Keskustan 2018 hyväksi havaittu havaittu taksiuudistus

ollaan lyttäämässä poliittisin perustein. Ihan järetöntä näin haaskata kun poliittinen peli vain siinä mukana.
Kun se juuri ajettu sisään, ja jossa yhä sovittamista markkitalouden mukaiseksi. Kun katseli Harakan uudista, se tuo valtavan alkupääoman alalle, joka juuri 2018 taksiuudistuksessa oltiin poistamassa.

Lainaan alta hyvän kirjoituksen, kuka lienee tehnyt ? Tuskin pahaksesi panet, kun linjoillasi olen tämän suhteen. Siinä Tampere esimerkkinä, joka noin toimii kautta maan, ainakin kaupungeissä. Ja kaikenlaista propakantaa ollut asian tiimoilta, kelle takseja liian vähän, toisille niitä on liikaa. Kun maassa toiminnot hiljenneet luonnollista että taksi liikennekin sitten hiljenee. Kiitos kirjoitatlle hyvästä esille otosta.
**
Taksin käyttö Tampereella on helpottunut kuluttajan näkökulmasta viime vuosina huomattavasti, kiitos taksiuudistuksen ja useiden uusien sovellusten. Toisaalta taas taksiuudistus toi mukanaan runsaudenpulan, joka näkyy lisääntyneenä tarjontana.
Taksien hinnoitteluun tuli muutoksia kesällä 2018, ja tämä vapautti kyytien hinnoittelua huomattavasti. Alalle tuli useita eri toimijoita, ja myös taksin tilaamiseen ja kyydinhallintaan liittyviä sovelluksia on tarjolla runsaasti. Nykyään taksiyritykset saavat pitkälti päättää itse hinnoittelustaan ja tämä on avannut kilpailua ja tuonut huomattavaa etua taksikuluttajalle.

Taksimuutoksen ideana oli, että kilpailu lisää valinnanvaraa asiakkaalle. Nykyään taksin pitää kertoa asiakkaalle hinta etukäteen. Hinta voidaan mainita joko hinnastossa, suullisesti tai nettisivuilla. Useat taksiyritykset ovat lanseeranneet oman sovelluksensa.
Taksien hintavertailu ei ole helppoa, ja sovelluksia on tarjolla useita. Kuten kaikkien palvelujen kohdalla, vertailu säästää kuitenkin huomattavan summan rahaa.

Viimeisimmän Traficomin henkilöliiketutkimuksen mukaan, suomalaiset ajavat taksillä vuorokaudessa keskimäärin 0,28 kilometriä asukasta kohden. Pienestä toimialasta ei ole kyse, sillä taksiliikenteen liikevaihto on Tilastokeskuksen mukaan ollut vuosina 2013-2017 noin 1,1 miljardia euroa.

Kesällä 2020 Tampereella toimii viisi taksisovellusta. Useissa sovelluksissa rekisteröinti tapahtuu hyvin suoraviivaisesti ja helposti. Käytännössä sovelluksen ideana on näyttää taksimatkan hinta, ja tämän jälkeen voi tilata kyydin sovelluksen kautta.

mm Menevä-taksisovellus on helppo ottaa käyttöön. Rekisteröinti tapahtuu alle minuutissa, ja sovellus kysyy vain puhelinnumeron ja nimen. Tämän jälkeen saat vahvistuskoodin puhelimeen ja näet valitsemasi matkan hinnan. Useisiin muihin sovelluksiin verrattuna Menevä ei vaadi luottokorttia rekisteröintiin. Voit valita valikosta käteismaksun, ja hoitaa maksun suoraan kuljettajalle. Menevän sovelluksen käyttö on helppoa, ja kyydin saa tilattua helposti. Lyhyemmällä reitillä arvioidun hinnan vaihteluväli oli yksi euro, joten sovellus arvioi kyydin hinnan kohtuukllisen tarkasti.

mm
Taksi Tampereen sovellus on helppo ottaa käyttöön, ja myös tässä sovelluksessa voi valita vain käteismaksun.

mm
02Taksi -sovellus mainostaa toimivansa kaikkialla Suomessa. Sovellus ei itse tarjoa kyytejä, vaan voit valita useiden eri palveluntarjoajien välillä. Näin ollen sovellus toimii samalla periaatteella kuin Über tai muut kyydinvälitysfirmat. 02 Taksia ylläpitää 020202 Palvelut Oy.

mm
Myös iTaksi kertoo toimivansa kaikkialla Suomessa, näin ollen myös Tampereella.Sovellus antaa hinta-arvion ennen matkaa, ja rekisteröinti on sujuvaa.

mm
Myös Taksi Helsingin sovellus toimii Tampereella. Sovelluksen nimi on Valopilkku, ja se on käytössä ympäri Suomen.
Valopilkku-sovellus on ylivoimaisesti laajalevikkisin Suomessa. Sovelluksen kotisivuilla kerrotaan, että se toimii yli 175 paikkakunnalla ja sillä tavoittaa jopa 5000 taksia.
Valopilkku on helppo ottaa käyttöön, mutta se eroaa muista etukäteishinnoittelun puuttumisella. Sovellus ei näytä ollenkaan hinta-arvioita etukäteen, eikä anna suuntaa kuinka paljon matka tulee maksamaan. Valopilkun tarkoitus on ilmeisesti korvata perinteinen puhelintilaus.

Nyt Harakka on pilaamassa sisäänajo vaiheessa olevan, ja sen jo ylittäneen taksin.
Jokainen nyt käsittää että esim Vantaan lentoasema kun hiljennyt, ei raveja sieltä ole niin, ja jotkut kuvittelee että tekemällä uusi taksilaki se korjaantuisi.
Asiakas ne kaiken maksaa mm jos tulee taas taksin ostohinnaksi 100000-150000 €
-taksilupa. Siihen sitten kerätään ympärille vasemmiston tapainen Ay-liike toiminta.
Jotkut kuvittelee ettei vanhat taksi jäärät ole ennenkin tapelleet kyydeistä, se ollut aina.
**

Olipa nyt miten oli !
Vielä tänäänkin käynyt syntymäpäivä onnitteluita. Yhdistettiin siihen toinenkin juhlapäivä.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei taksi ala kestäHarakan mallia, että palautetaan kalliit alkutoimet.

    • Anonyymi

      Juha-Lesta Sipilä ja hevosnaama-Berneri.

      Nuo Suomen poliittisen historian Yrpä & Illu.

      • Anonyymi

        Tosin Saarikko haluaa Bernerin laitteen autoilijalle, tosin seurantalaite voidaan työntää kepuperseseen jotta nähdään missä ne luuraa.


    • Anonyymi

      Hyviä asioita tekivät paljon, josta olisi ollut hyvä jatkaa. Nyt sosialistien aika menee niitä kompatessa, liike pysähtynyt uudistuksiin.

    • Anonyymi

      Kepu, Kokoomus, Berner, Sipilä, Orpo vei ansiot tuhansilta taksinkuljettajilta, isänniltä ja rengeiltä, yrittäjiltä ja palkansaajilta.
      Sellaisia on Suomen porvari puolueet

    • Anonyymi

      Vai että ihan hyväksi havaittu Berner-Sipilä-taksi?!!

      Kaikkea sitä kuuleekin. Liekö lestaadiolaistaksinkuljettajat ja -kuljetettavat moista mieltä?

    • Anonyymi

      Paras malli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe